Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Zonde

Bericht door Leon »

Tiberius Claudius schreef: 25 jul 2024, 19:27
Leon schreef: 25 jul 2024, 19:24

In wetenschap zit geen oordeel, dat zegt wetenschapsfilosofie.
Die filosofie is geen wetenschap.

Daarnaast:

Oordelen is iets heel anders dan onderzoeken en vaststellen.
Er is bij psychotisch gedrag alleen vastgesteld dat de neurotransmitters andere waarden hebben.
[uit principe ben ik voor principes]
Tufkah
Berichten: 2204
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Inktvlam schreef: 25 jul 2024, 18:56
Tufkah schreef: 25 jul 2024, 18:00 Het menselijk brein is dan ook vergelijkbaar met een computer, als er een defect optreedt aan het brein dan wordt iemand dement en raakt hij zichzelf kwijt. Wie wij zijn is dan ook een kwestie van geheugen. En gezien de inhoud van het brein verloren gaat bij de dood, kan de inhoud van een brein nooit in een hiernamaals verschijnen. Ook de uiterlijke verschijning gaat verloren bij de dood zoals bekend.

Daadwerkelijk zijn kan dan ook alleen in de actualiteit van het moment.
Ik ben 't niet met je eens. De uiterlijke verschijning gaat niet verloren. De ziel heeft dezelfde vorm als het lichaam en ook een eigen geheugen.
“De ziel heeft echter ook zelf wel een herinneringsvermogen en kan zich daarom ook het minste of geringste herinneren wat er ooit met haar is gebeurd, maar dat kan zij alleen in vrije toestand. Bevindt zij zich echter in het lichaam, dat haar helemaal van het licht afschermt, dan ziet, hoort en voelt zij slechts de grove en allesoverheersende, luidruchtige, ruwe indrukken, die al het geestelijke overstemmen. Haar eigen aanwezigheid neemt zij vaak nauwelijks voldoende waar om zich bewust te worden dat zij bestaat, laat staan dat zij van de in haar aanwezige hogere en diepere geestelijke indrukken iets zou waarnemen.” (GJE 4 51:9)
http://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/4/51/

Medische deskundigen hebben zich wel eens afgevraagd hoe het mogelijk is dat mensen zich een uittreding, bijvoorbeeld tijdens een bijna-doodervaring, kunnen herinneren. Het etherische lichaam bevindt zich immers buiten het materiële lichaam en dus buiten het geheugen in de hersenen. Het antwoord is al gegeven, de ziel heeft een eigen herinneringsvermogen.
De ziel heeft geen vorm. De ziel is vooral een ruimte waarin de gevoelens leven. Zijn dat private gevoelens dan houdt dat het ego in stand, is de ziel verbonden met de liefde van de Vader, dan leeft de ziel vanuit de Vader.

Private gevoelens (haat, afgunst, e.d.) hechten zich aan de herinneringen welke in het geheugen zich bevinden. En houden de ziel afgescheiden van de Vader en verbonden met de wereld. Immers, alleen in 'de wereld' kan de mens zijn haat, jaloezie e.d. kwijt. Bij de Vader hoeft men met dergelijke gevoelens niet aan te komen.

De belangrijkste vermogens van de ziel zijn voelen, willen en kennen. Wie zichzelf kent als ziel, weet ook dat de ziel geen vermogen heeft om te herinneren.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2969
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Leon schreef: 25 jul 2024, 19:29
Tiberius Claudius schreef: 25 jul 2024, 19:27
Die filosofie is geen wetenschap.

Daarnaast:

Oordelen is iets heel anders dan onderzoeken en vaststellen.
Er is bij psychotisch gedrag alleen vastgesteld dat de neurotransmitters andere waarden hebben.
Dus gewoon een fysieke aandoening.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Zonde

Bericht door Leon »

Tiberius Claudius schreef: 26 jul 2024, 08:34
Leon schreef: 25 jul 2024, 19:29

Er is bij psychotisch gedrag alleen vastgesteld dat de neurotransmitters andere waarden hebben.
Dus gewoon een fysieke aandoening.
Aandoening klinkt al wat beter dan defect. Het gaat de goede kant op. Meer verwacht ik maar niet.

Ik geloof dat de “andere waarden” in de vakboeken vooral omschreven worden als “chemische onbalans”.

“Onbalans” duidt aan dat iets niet helemaal meer in balans is, een verstoord evenwicht. Maar er is de mogelijkheid dat zich een nieuw en ander evenwicht instelt.Het is geen “defect”, maar een “verstoorde toestand”.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2969
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Leon schreef: 26 jul 2024, 08:42
Tiberius Claudius schreef: 26 jul 2024, 08:34
Dus gewoon een fysieke aandoening.
Aandoening klinkt al wat beter dan defect. Het gaat de goede kant op. Meer verwacht ik maar niet.

Ik geloof dat de “andere waarden” in de vakboeken vooral omschreven worden als “chemische onbalans”.

“Onbalans” duidt aan dat iets niet helemaal meer in balans is, een verstoord evenwicht. Maar er is de mogelijkheid dat zich een nieuw en ander evenwicht instelt.Het is geen “defect”, maar een “verstoorde toestand”.
Als het een onwenselijk of onnatuurlijk evenwicht wordt blijft het een defect.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Zonde

Bericht door Leon »

Tiberius Claudius schreef: 26 jul 2024, 09:20
Leon schreef: 26 jul 2024, 08:42

Aandoening klinkt al wat beter dan defect. Het gaat de goede kant op. Meer verwacht ik maar niet.

Ik geloof dat de “andere waarden” in de vakboeken vooral omschreven worden als “chemische onbalans”.

“Onbalans” duidt aan dat iets niet helemaal meer in balans is, een verstoord evenwicht. Maar er is de mogelijkheid dat zich een nieuw en ander evenwicht instelt.Het is geen “defect”, maar een “verstoorde toestand”.
Als het een onwenselijk of onnatuurlijk evenwicht wordt blijft het een defect.
Wetenschap gaat niet over “onwenselijk” of “onnatuurlijk”.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2144
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Messenger schreef: 25 jul 2024, 13:43
Yours schreef: 25 jul 2024, 13:31

Omdat het in mijn visie niet van de ‘Algoede God’ afkomstig kan zijn.

‘Zondaren’ die gestorven zijn en in de sfeer van de aarde blijven hangen, hebben de mogelijkheid om in hun nieuwe ‘energiegedaante’ contact te zoeken/binnen te dringen met/bij mensen die hier (ongewild) ‘open’ voor staan.

In het verleden heb ik contact gehad met iemand die hiermee te maken had.
Dat geldt in dat geval ook voor Mozes op de berg die werd toegesproken door een brandende bramenstruik en voor alle schrijvers van de bijbelboeken die beweren Gods Woord te verkondigen.
Er zijn natuurlijk veel manieren om te communiceren met God, net zoals jij dat op jouw manier ook met God doet.

Niemand weet verder precies hoe die 10 geboden destijds tot stand zijn gekomen. Het moet ook een communicatie met God zijn geweest, die het belangrijke morele kompas van de 10 Geboden aan de mensheid gaf om naar te leven.

In de bijbel wordt overigens veel vaker gesproken over demonen. In de HSV geeft de zoekactie 51 verwijzingen.
Jezus dreef bij velen demonen uit, o.a. 7 demonen bij Maria Magdalena. En ook werden er bij een bezetene legio demonen verwijderd door Jezus:
Markus 5
De genezing van de bezetene van Gadara
1. En zij kwamen aan de overkant van de zee, in het land van de Gadarenen.
2. En toen Hij uit het schip gegaan was, kwam Hem meteen uit de grafspelonken iemand met de een onreine geest tegemoet.
3. Hij hield in de grafspelonken verblijf, en niemand kon hem binden, zelfs niet met ketenen.
4. Hij was namelijk dikwijls met boeien en ketenen gebonden geweest, maar de ketenen waren door hem in stukken getrokken en de boeien verbrijzeld, en niemand was in staat hem in bedwang te houden.
5. En hij was altijd, nacht en dag, op de bergen en in de grafspelonken en hij schreeuwde en sloeg zichzelf met stenen.
6. Toen hij nu Jezus uit de verte zag, snelde hij naar Hem toe en aanbad Hem,
7. en met luide stem schreeuwde hij: Wat heb ik met U te maken, Jezus, Zoon van God de Allerhoogste? Ik bezweer U bij God dat U mij niet pijnigt!
8. (Want Hij had tegen hem gezegd: Onreine geest, ga uit van deze man!)
9. En Hij vroeg hem: Wat is uw naam? En hij antwoordde: Mijn naam is Legio, want wij zijn met velen.
10. En hij smeekte Hem dringend dat Hij hen niet het land uit zou sturen.
11. Nu was daar bij de bergen een grote kudde varkens aan het grazen.
12. En alle demonen smeekten Hem: Stuur ons naar die varkens, opdat wij daarin mogen gaan.
13. En Jezus stond het hun meteen toe. En toen de onreine geesten uit de man weggegaan waren, gingen zij in de varkens; en de kudde stortte van de steilte af de zee in (het waren er ongeveer tweeduizend), en ze verdronken in de zee.
14. En zij die de varkens weidden, vluchtten en berichtten het gebeurde in de stad en op het land; en ze liepen uit om te zien wat er gebeurd was.
15. En zij kwamen bij Jezus en zagen de bezetene zitten, gekleed en goed bij zijn verstand, namelijk hem die het legioen gehad had, en zij werden bevreesd.
16. En zij die het gezien hadden, vertelden hun wat er met de bezetene gebeurd was, en ook over de varkens.
17. En zij begonnen Hem te smeken uit hun gebied weg te gaan.
18. En toen Hij in het schip ging, smeekte degene die bezeten was geweest Hem of hij bij Hem mocht blijven.
19. Jezus stond hem dat echter niet toe, maar zei tegen hem: Ga naar uw huis, naar de uwen, en bericht hun alles wat de Heere voor u gedaan heeft, en hoe Hij Zich over u ontfermd heeft.
20. Toen ging hij weg en begon in het gebied van Dekapolis alles te verkondigen wat Jezus voor hem gedaan had, en ze verwonderden zich allen.
De beschreven toestand van deze bezetene lijkt wel een beetje op de situatie van de psychotische vrouw waar je hier gisteren om 14.00 uur een YT-video van plaatste. Waarom demonische bezetenheid en deze verschijnselen niet aan elkaar gekoppeld zijn, weet ik niet. Misschien omdat de pharmaceutische industrie de chemische middelen levert om deze situaties te beteugelen en het dan niet benoemd hoeft te worden? Je moet dan ook eens zien als er medicijn-ontrouwheid is……
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10604
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Yours schreef: 26 jul 2024, 12:22
Messenger schreef: 25 jul 2024, 13:43
Dat geldt in dat geval ook voor Mozes op de berg die werd toegesproken door een brandende bramenstruik en voor alle schrijvers van de bijbelboeken die beweren Gods Woord te verkondigen.
Er zijn natuurlijk veel manieren om te communiceren met God, net zoals jij dat op jouw manier ook met God doet.

Niemand weet verder precies hoe die 10 geboden destijds tot stand zijn gekomen. Het moet ook een communicatie met God zijn geweest, die het belangrijke morele kompas van de 10 Geboden aan de mensheid gaf om naar te leven.
In de gesprekken met God wordt Neale Donald Walsch verteld dat het geen geboden waren maar beloftes. (pagina's 96 t/m 99).
Yours schreef: De beschreven toestand van deze bezetene lijkt wel een beetje op de situatie van de psychotische vrouw waar je hier gisteren om 14.00 uur een YT-video van plaatste. Waarom demonische bezetenheid en deze verschijnselen niet aan elkaar gekoppeld zijn, weet ik niet. Misschien omdat de pharmaceutische industrie de chemische middelen levert om deze situaties te beteugelen en het dan niet benoemd hoeft te worden? Je moet dan ook eens zien als er medicijn-ontrouwheid is……
Ik denk dat demonen en bezetenheid het product zijn van het eigen brein. Diepliggende angsten waardoor een schaduw in de donkere slaapkamer een monster lijkt.
Je gedachten zijn scheppend, net als wat je zegt en wat je doet. Mensen die veel ellende en moordpartijen persoonlijk aantrekken kunnen naar mijn idee zichzelf angst aanjagen. Je bent creatief en individueel schep je jouw eigen realiteit. Horror die je leest in de bijbel, bijvoorbeeld Openbaringen, kan angsten zeer realistisch maken.

Als kind was ik naar de kermis geweest en had het spookhuis gezien. Thuisgekomen verduisterde ik de verlichting, hing ik enge gorillamaskers op en maakte ik een bandopname met enge stemgeluiden. Wil je geloven dat ik doodsbang werd van mijn eigen slaapkamer? :lol:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 2204
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 26 jul 2024, 12:22
Jezus dreef bij velen demonen uit, o.a. 7 demonen bij Maria Magdalena.
Dat kan wel eens anders liggen dan wat wij normaliter onder 'demonen' verstaan. Ik citeer even een stukje uit het -helaas onvolledige- Evangelie van Maria Magdalena.

Toen de ziel de derde macht uitgeschakeld had, ging ze naar de kant van de hemel en ze zag de vierde macht. Zij nam zeven gestalten aan.
De eerste gestalte is de Duisternis, de tweede de Begeerte, de derde de Onwetendheid, de vierde de Jaloezie van de Dood, de vijfde het Koninkrijk van het Vlees, de zesde de Dwaze Vleselijke Geleerdheid, de zevende de Driftige Wijsheid. Deze zijn de zeven [machten] van de Woede, ze vragen de ziel: ‘Vanwaar ben je afkomstig, mensendoodster?’ of ‘Waarheen ben je onderweg, jij die plaatsen uitschakelt?’
De ziel antwoordde, ze zei:
‘Hij die mij gevangen houdt, werd doorstoken en hij die mij omkeert werd uitgeschakeld.
En mijn begeerte is voleindigd en de onwetendheid is gestorven. Uit een wereld werd ik ontbonden door een wereld


In het Evangelie van Maria Magdalena zijn de 7 demonen 7 zonde's welke de ziel dient te passeren.

Lukas 8:2. En sommige vrouwen, die van boze geesten en krankheden genezen waren, namelijk Maria, genaamd Magdalena, van welke zeven duivelen uitgegaan waren;

Hier dan weer 'duivelen' genaamd. Maria benoemd ze in haar Evangelie, dan is dat ook maar weer helder. De ziel is normaliter met 'ego' aangedaan en deze 7 gestalten/duivelen/demonen zijn geen kwaadaardige wezens, maar onhebbelijkheden van het ego, waar de mens zelf mee kan afrekenen.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2144
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Messenger schreef: 26 jul 2024, 14:42
Yours schreef: 26 jul 2024, 12:22

Er zijn natuurlijk veel manieren om te communiceren met God, net zoals jij dat op jouw manier ook met God doet.

Niemand weet verder precies hoe die 10 geboden destijds tot stand zijn gekomen. Het moet ook een communicatie met God zijn geweest, die het belangrijke morele kompas van de 10 Geboden aan de mensheid gaf om naar te leven.
In de gesprekken met God wordt Neale Donald Walsch verteld dat het geen geboden waren maar beloftes. (pagina's 96 t/m 99).
De tijd van mooie woorden was echt voorbij toen de 10 geboden als noodzaak naar de aarde kwamen.
Yours schreef: De beschreven toestand van deze bezetene lijkt wel een beetje op de situatie van de psychotische vrouw waar je hier gisteren om 14.00 uur een YT-video van plaatste. Waarom demonische bezetenheid en deze verschijnselen niet aan elkaar gekoppeld zijn, weet ik niet. Misschien omdat de pharmaceutische industrie de chemische middelen levert om deze situaties te beteugelen en het dan niet benoemd hoeft te worden? Je moet dan ook eens zien als er medicijn-ontrouwheid is……
Ik denk dat demonen en bezetenheid het product zijn van het eigen brein. Diepliggende angsten waardoor een schaduw in de donkere slaapkamer een monster lijkt.
Je gedachten zijn scheppend, net als wat je zegt en wat je doet. Mensen die veel ellende en moordpartijen persoonlijk aantrekken kunnen naar mijn idee zichzelf angst aanjagen. Je bent creatief en individueel schep je jouw eigen realiteit. Horror die je leest in de bijbel, bijvoorbeeld Openbaringen, kan angsten zeer realistisch maken.

Als kind was ik naar de kermis geweest en had het spookhuis gezien. Thuisgekomen verduisterde ik de verlichting, hing ik enge gorillamaskers op en maakte ik een bandopname met enge stemgeluiden. Wil je geloven dat ik doodsbang werd van mijn eigen slaapkamer? :lol:
Dat begrijp ik heel goed. Jij bleef gewoon bij zinnen. Daarna heb je dat vast nooit meer gedaan.

Maar neem eens een kijkje in de psychiatrie en bezie de rauwe werkelijkheid van anderen, die buiten zinnen raken.
Dan wordt het je duidelijk dat mensen als gevolg van die innerlijke demonische beïnvloeding in compleet andere wezens veranderen en dan totaal vervreemd zijn van zichzelf. Ze doen dan dingen die ze normaal gesproken never/nooit zouden doen. En als ze achteraf beseffen wat ze gedaan hebben, schrikken ze zich rot. Maar kunnen ze zich er niets van herinneren. Vandaar dat mensen door bijvoorbeeld het Pieter Baan Centrum ook nogal eens verminderd toerekeningsvatbaar/ontoerekeningsvatbaar verklaard worden voor de verschrikkelijk dingen die ze soms tijdens die psychotische periode(n) gedaan hebben.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2969
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Yours schreef: 26 jul 2024, 15:58 De tijd van mooie woorden was echt voorbij toen de 10 geboden als noodzaak naar de aarde kwamen.
Daarvoor was er al eeuwenlang het wetboek an Hamurabi waar de tien geboden aan zijn ontleend.

Ook is het boek Genesis pas na 900 vCr tot stand gekomen dus zelfs na de tijd van de eerste koningen.

Wou je nu echt beweren dat er onder de eerste Koningen geen wetten waren?
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10604
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Yours schreef: 26 jul 2024, 15:58
Messenger schreef: 26 jul 2024, 14:42
In de gesprekken met God wordt Neale Donald Walsch verteld dat het geen geboden waren maar beloftes. (pagina's 96 t/m 99).
De tijd van mooie woorden was echt voorbij toen de 10 geboden als noodzaak naar de aarde kwamen.
Wel jammer van die stukgesmeten stenen tafelen, of zijn de door God ingehouwen 'geboden' nog ergens te bewonderen?

Ik denk dat Mozes er alleen maar over kon vertellen en er ''geboden'' in plaats van ''beloftes''' van maakte, ook omdat hij de macht en het aanzien van zijn volk wilde behouden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2969
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Messenger schreef: 26 jul 2024, 16:05 Wel jammer van die stukgesmeten stenen tafelen, of zijn de door God ingehouwen 'geboden' nog ergens te bewonderen?
Ze zouden in De Ark hebben gezetten, maar die ark is ook verdwenen.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2144
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Tiberius Claudius schreef: 26 jul 2024, 16:03
Yours schreef: 26 jul 2024, 15:58 De tijd van mooie woorden was echt voorbij toen de 10 geboden als noodzaak naar de aarde kwamen.
Daarvoor was er al eeuwenlang het wetboek an Hamurabi waar de tien geboden aan zijn ontleend.

Ook is het boek Genesis pas na 900 vCr tot stand gekomen dus zelfs na de tijd van de eerste koningen.

Wou je nu echt beweren dat er onder de eerste Koningen geen wetten waren?
Dat beweer ik helemaal niet. Maar voldoende was het blijkbaar niet: de mensheid zakte klaarblijkelijk nog veel verder het moeras in, zodat dit opnieuw onder de aandacht gebracht moest worden.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2969
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Yours schreef: 26 jul 2024, 16:16
Tiberius Claudius schreef: 26 jul 2024, 16:03
Daarvoor was er al eeuwenlang het wetboek an Hamurabi waar de tien geboden aan zijn ontleend.

Ook is het boek Genesis pas na 900 vCr tot stand gekomen dus zelfs na de tijd van de eerste koningen.

Wou je nu echt beweren dat er onder de eerste Koningen geen wetten waren?
Dat beweer ik helemaal niet. Maar voldoende was het blijkbaar niet: de mensheid zakte nog veel verder het moeras in, zodat dit opnieuw onder de aandacht gebracht moest worden.
Er lijkt me geen aanwijzing dat het op en bepaald tijdstip ineens veel beter is geworden.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Mullog
Berichten: 4065
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Mullog »

Yours schreef: 26 jul 2024, 16:16
Tiberius Claudius schreef: 26 jul 2024, 16:03
Daarvoor was er al eeuwenlang het wetboek an Hamurabi waar de tien geboden aan zijn ontleend.

Ook is het boek Genesis pas na 900 vCr tot stand gekomen dus zelfs na de tijd van de eerste koningen.

Wou je nu echt beweren dat er onder de eerste Koningen geen wetten waren?
Dat beweer ik helemaal niet. Maar voldoende was het blijkbaar niet: de mensheid zakte klaarblijkelijk nog veel verder het moeras in, zodat dit opnieuw onder de aandacht gebracht moest worden.
Ik weet niet of je het weet maar wetten worden nog steeds afgeschaft, aangescherpt of nieuw gemaakt omdat ze of achterhaald zijn, niet het beoogde effect hebben of er voor nieuwe ontwikkelingen nieuwe wetgeving nodig is. Dat zal toen niet anders zijn geweest.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7881
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zonde

Bericht door Petra »

Yours schreef: 26 jul 2024, 15:58
De tijd van mooie woorden was echt voorbij toen de 10 geboden als noodzaak naar de aarde kwamen.
Ik vind in de 10 geboden eerlijk gezegd niet veel staan waar we wat aan hebben op ethisch gebied.
Die eerste keer (Exodus 20) zijn ze stuk gevallen (in Exodus 32) en die 2e keer (Exodus 34) zijn dus de laatste.
Exodus 34 is trouwens ook de enige tekst waar in staat dat het "de tien geboden" zijn. 34:27

Als ik dan kijk wat die geboden zijn...vraag ik me wel af of 1. wel zo verstandig/vreedzaam is. En hoe je 4. moet doen. Wat is vrijkopen? Moet je dan elk eerstgeboren mannelijk dier of mens dood maken? En zoniet daar een schaap of geit voor vermoorden? Dan lijkt die me wel een hele lastige! En het slachten van offerdieren 8. vind ik zo dieronvriendelijk dat ik daar ook geen enkel nut van inzie. Dat geitenbokje 10. kan ik ook niks mee.


https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/EXO.34/Exodus-34/


Daarin zijn dit kortweg de geboden:

1.sluit geen verbond met landen waar je naar op weg bent, breek altaren af en hak Asjerapalen om, etc.

2. maak geen godenbeelden

3. Vier het feest van het ongedesemde brood

4.. Je moet de eerstgeborene mannelijke dieren vrijkopen of hun nek breken. Ook de oudste zonen moet je vrijkopen.

5. Niemand mag met lege handen voor God verschijnen.

6. Je moet zes dagen werken, en één dag rusten

7. Vier het Wekenfeest. Ga driemaal per jaar op reis om voor God te verschijnen.

8..Als je een offerdier voor Mij slacht, mag het bloed van het dier alleen vloeien wanneer er niets aanwezig is dat zuurdesem bevat.

9. Breng de eerste opbrengst van je akker naar het heiligdom van God

10. Je mag een geitenbokje niet in de melk van zijn moeder koken.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

Petra schreef: 27 jul 2024, 09:15
Yours schreef: 26 jul 2024, 15:58
De tijd van mooie woorden was echt voorbij toen de 10 geboden als noodzaak naar de aarde kwamen.
Ik vind in de 10 geboden eerlijk gezegd niet veel staan waar we wat aan hebben op ethisch gebied.
Die eerste keer (Exodus 20) zijn ze stuk gevallen (in Exodus 32) en die 2e keer (Exodus 34) zijn dus de laatste.
Exodus 34 is trouwens ook de enige tekst waar in staat dat het "de tien geboden" zijn. 34:27

Als ik dan kijk wat die geboden zijn...vraag ik me wel af of 1. wel zo verstandig/vreedzaam is. En hoe je 4. moet doen. Wat is vrijkopen? Moet je dan elk eerstgeboren mannelijk dier of mens dood maken? En zoniet daar een schaap of geit voor vermoorden? Dan lijkt die me wel een hele lastige! En het slachten van offerdieren 8. vind ik zo dieronvriendelijk dat ik daar ook geen enkel nut van inzie. Dat geitenbokje 10. kan ik ook niks mee.


https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/EXO.34/Exodus-34/


Daarin zijn dit kortweg de geboden:

1.sluit geen verbond met landen waar je naar op weg bent, breek altaren af en hak Asjerapalen om, etc.

2. maak geen godenbeelden

3. Vier het feest van het ongedesemde brood

4.. Je moet de eerstgeborene mannelijke dieren vrijkopen of hun nek breken. Ook de oudste zonen moet je vrijkopen.

5. Niemand mag met lege handen voor God verschijnen.

6. Je moet zes dagen werken, en één dag rusten

7. Vier het Wekenfeest. Ga driemaal per jaar op reis om voor God te verschijnen.

8..Als je een offerdier voor Mij slacht, mag het bloed van het dier alleen vloeien wanneer er niets aanwezig is dat zuurdesem bevat.

9. Breng de eerste opbrengst van je akker naar het heiligdom van God

10. Je mag een geitenbokje niet in de melk van zijn moeder koken.
Dit klopt niet. Volgens mij heb je je eigen link niet eens gelezen. Het antwoord staat er gewoon in.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7881
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zonde

Bericht door Petra »

Michelangelo2 schreef: 27 jul 2024, 09:54
Petra schreef: 27 jul 2024, 09:15

Ik vind in de 10 geboden eerlijk gezegd niet veel staan waar we wat aan hebben op ethisch gebied.
Die eerste keer (Exodus 20) zijn ze stuk gevallen (in Exodus 32) en die 2e keer (Exodus 34) zijn dus de laatste.
Exodus 34 is trouwens ook de enige tekst waar in staat dat het "de tien geboden" zijn. 34:27

Als ik dan kijk wat die geboden zijn...vraag ik me wel af of 1. wel zo verstandig/vreedzaam is. En hoe je 4. moet doen. Wat is vrijkopen? Moet je dan elk eerstgeboren mannelijk dier of mens dood maken? En zoniet daar een schaap of geit voor vermoorden? Dan lijkt die me wel een hele lastige! En het slachten van offerdieren 8. vind ik zo dieronvriendelijk dat ik daar ook geen enkel nut van inzie. Dat geitenbokje 10. kan ik ook niks mee.


https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/EXO.34/Exodus-34/


Daarin zijn dit kortweg de geboden:

1.sluit geen verbond met landen waar je naar op weg bent, breek altaren af en hak Asjerapalen om, etc.

2. maak geen godenbeelden

3. Vier het feest van het ongedesemde brood

4.. Je moet de eerstgeborene mannelijke dieren vrijkopen of hun nek breken. Ook de oudste zonen moet je vrijkopen.

5. Niemand mag met lege handen voor God verschijnen.

6. Je moet zes dagen werken, en één dag rusten

7. Vier het Wekenfeest. Ga driemaal per jaar op reis om voor God te verschijnen.

8..Als je een offerdier voor Mij slacht, mag het bloed van het dier alleen vloeien wanneer er niets aanwezig is dat zuurdesem bevat.

9. Breng de eerste opbrengst van je akker naar het heiligdom van God

10. Je mag een geitenbokje niet in de melk van zijn moeder koken.
Dit klopt niet. Volgens mij heb je je eigen link niet eens gelezen. Het antwoord staat er gewoon in.
Ik had het flink ingekort.
Het hele stuk is dit:
Welk antwoord bedoel je dan wat er gewoon in staat?


11 Jullie moeten je houden aan de geboden die Ik je vandaag geef. Ik zal de Amorieten, de Kanaänieten, Hethieten, Perizzieten, Chiwwieten en Jebusieten voor je verdrijven. 12 Wacht je ervoor een verbond te sluiten met de inwoners van het land waarheen je op weg bent, want dat zou jullie ondergang zijn. 13 Breek hun altaren af, verbrijzel hun gewijde stenen en hak hun Asjerapalen om, 14 want jullie mogen niet voor een andere god neerknielen. De HEER, de Afgunstige, duldt geen ontrouw. 15 Sluit geen verbond met de inwoners van dat land, want wanneer die zich met hun goden afgeven en offers aan hen brengen, zouden ze jullie uitnodigen om aan hun offermaaltijden deel te nemen. 16 En als jullie uit hun dochters voor je zonen vrouwen kiezen, en die vrouwen geven zich met hun goden af, zullen ze ook je zonen daartoe verleiden.
17 Maak geen godenbeelden.
18 Vier steeds het feest van het Ongedesemde brood, en wel op de daarvoor vastgestelde dagen van de maand abib, de maand waarin jullie weggetrokken zijn uit Egypte. Eet dan zeven dagen lang ongedesemd brood, zoals Ik je heb opgedragen.
19 Alles wat als eerste de moederschoot verlaat behoort Mij toe. Ieder eerstgeboren mannelijk dier van je kudde is voor Mij, zowel van je runderen als van je schapen en geiten. 20 Elk eerstgeboren veulen van een ezel moet je vrijkopen met een schaap of geit. Koop je het niet vrij, dan moet je het de nek breken. Ook alle oudste zonen moet je vrijkopen.
Niemand mag met lege handen voor Mij verschijnen.
21 Zes dagen lang mag je werken, maar op de zevende dag moet je rust houden, ook in de ploegtijd en in de oogsttijd.
22 Vier het Wekenfeest wanneer je de eerste opbrengst van de tarweoogst binnenhaalt, en het Inzamelingsfeest wanneer het jaar ten einde loopt. 23 Driemaal per jaar moeten alle mannen voor de Machtige, de HEER, de God van Israël, verschijnen. 24 Ik zal de andere volken voor jullie verdrijven en je een uitgestrekt gebied geven; niemand zal dan je akkers in bezit durven nemen wanneer je driemaal per jaar op reis gaat om voor de HEER, je God, te verschijnen.
25 Als je een offerdier voor Mij slacht, mag het bloed van het dier alleen vloeien wanneer er niets aanwezig is dat zuurdesem bevat, en van het offerdier voor het pesachfeest mag niets tot de volgende morgen bewaard worden.
26 De allereerste opbrengst van je akker moet je naar het heiligdom van de HEER, je God, mannelijk dier van je kudde is voor Mij, zowel van je runderen als van je schapen en geiten. 20 Elk eerstgeboren veulen van een ezel moet je vrijkopen met een schaap of geit. Koop je het niet vrij, dan moet je het de nek breken. Ook alle oudste zonen moet je vrijkopen.
Niemand mag met lege handen voor Mij verschijnen.
21 Zes dagen lang mag je werken, maar op de zevende dag moet je rust houden, ook in de ploegtijd en in de oogsttijd.
22 Vier het Wekenfeest wanneer je de eerste opbrengst van de tarweoogst binnenhaalt, en het Inzamelingsfeest wanneer het jaar ten einde loopt. 23 Driemaal per jaar moeten alle mannen voor de Machtige, de HEER, de God van Israël, verschijnen. 24 Ik zal de andere volken voor jullie verdrijven en je een uitgestrekt gebied geven; niemand zal dan je akkers in bezit durven nemen wanneer je driemaal per jaar op reis gaat om voor de HEER, je God, te verschijnen.
25 Als je een offerdier voor Mij slacht, mag het bloed van het dier alleen vloeien wanneer er niets aanwezig is dat zuurdesem bevat, en van het offerdier voor het pesachfeest mag niets tot de volgende morgen bewaard worden.
26 De allereerste opbrengst van je akker moet je naar het heiligdom van de HEER, je God, brengen.
Een geitenbokje mag je niet koken in de melk van zijn moeder.’
27 De HEER zei tegen Mozes: ‘Stel deze geboden op schrift, want op grond van deze geboden sluit Ik met jou en de Israëlieten een verbond.brengen.
Een geitenbokje mag je niet koken in de melk van zijn moeder.’
27 De HEER zei tegen Mozes: ‘Stel deze geboden op schrift, want op grond van deze geboden sluit Ik met jou en de Israëlieten een verbond. 28 Veertig dagen en veertig nachten bleef Mozes daar bij de HEER, zonder te eten of te drinken. En de HEER schreef de tekst van het verbond, de tien geboden, op de platen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2969
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Petra schreef: 27 jul 2024, 11:21 Ik zal de Amorieten, de Kanaänieten, ..... verdrijven.

Wel grappig want de Israëlieten waren zelf Kanaänieten.
Maar toen deze teksten bedacht wist men dat natuurlijk niet meer. :mrgreen:
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

Petra schreef: 27 jul 2024, 11:21
Michelangelo2 schreef: 27 jul 2024, 09:54
Dit klopt niet. Volgens mij heb je je eigen link niet eens gelezen. Het antwoord staat er gewoon in.
Ik had het flink ingekort.
Het hele stuk is dit:
Welk antwoord bedoel je dan wat er gewoon in staat?


11 Jullie moeten je houden aan de geboden die Ik je vandaag geef. Ik zal de Amorieten, de Kanaänieten, Hethieten, Perizzieten, Chiwwieten en Jebusieten voor je verdrijven. 12 Wacht je ervoor een verbond te sluiten met de inwoners van het land waarheen je op weg bent, want dat zou jullie ondergang zijn. 13 Breek hun altaren af, verbrijzel hun gewijde stenen en hak hun Asjerapalen om, 14 want jullie mogen niet voor een andere god neerknielen. De HEER, de Afgunstige, duldt geen ontrouw. 15 Sluit geen verbond met de inwoners van dat land, want wanneer die zich met hun goden afgeven en offers aan hen brengen, zouden ze jullie uitnodigen om aan hun offermaaltijden deel te nemen. 16 En als jullie uit hun dochters voor je zonen vrouwen kiezen, en die vrouwen geven zich met hun goden af, zullen ze ook je zonen daartoe verleiden.
17 Maak geen godenbeelden.
18 Vier steeds het feest van het Ongedesemde brood, en wel op de daarvoor vastgestelde dagen van de maand abib, de maand waarin jullie weggetrokken zijn uit Egypte. Eet dan zeven dagen lang ongedesemd brood, zoals Ik je heb opgedragen.
19 Alles wat als eerste de moederschoot verlaat behoort Mij toe. Ieder eerstgeboren mannelijk dier van je kudde is voor Mij, zowel van je runderen als van je schapen en geiten. 20 Elk eerstgeboren veulen van een ezel moet je vrijkopen met een schaap of geit. Koop je het niet vrij, dan moet je het de nek breken. Ook alle oudste zonen moet je vrijkopen.
Niemand mag met lege handen voor Mij verschijnen.
21 Zes dagen lang mag je werken, maar op de zevende dag moet je rust houden, ook in de ploegtijd en in de oogsttijd.
22 Vier het Wekenfeest wanneer je de eerste opbrengst van de tarweoogst binnenhaalt, en het Inzamelingsfeest wanneer het jaar ten einde loopt. 23 Driemaal per jaar moeten alle mannen voor de Machtige, de HEER, de God van Israël, verschijnen. 24 Ik zal de andere volken voor jullie verdrijven en je een uitgestrekt gebied geven; niemand zal dan je akkers in bezit durven nemen wanneer je driemaal per jaar op reis gaat om voor de HEER, je God, te verschijnen.
25 Als je een offerdier voor Mij slacht, mag het bloed van het dier alleen vloeien wanneer er niets aanwezig is dat zuurdesem bevat, en van het offerdier voor het pesachfeest mag niets tot de volgende morgen bewaard worden.
26 De allereerste opbrengst van je akker moet je naar het heiligdom van de HEER, je God, mannelijk dier van je kudde is voor Mij, zowel van je runderen als van je schapen en geiten. 20 Elk eerstgeboren veulen van een ezel moet je vrijkopen met een schaap of geit. Koop je het niet vrij, dan moet je het de nek breken. Ook alle oudste zonen moet je vrijkopen.
Niemand mag met lege handen voor Mij verschijnen.
21 Zes dagen lang mag je werken, maar op de zevende dag moet je rust houden, ook in de ploegtijd en in de oogsttijd.
22 Vier het Wekenfeest wanneer je de eerste opbrengst van de tarweoogst binnenhaalt, en het Inzamelingsfeest wanneer het jaar ten einde loopt. 23 Driemaal per jaar moeten alle mannen voor de Machtige, de HEER, de God van Israël, verschijnen. 24 Ik zal de andere volken voor jullie verdrijven en je een uitgestrekt gebied geven; niemand zal dan je akkers in bezit durven nemen wanneer je driemaal per jaar op reis gaat om voor de HEER, je God, te verschijnen.
25 Als je een offerdier voor Mij slacht, mag het bloed van het dier alleen vloeien wanneer er niets aanwezig is dat zuurdesem bevat, en van het offerdier voor het pesachfeest mag niets tot de volgende morgen bewaard worden.
26 De allereerste opbrengst van je akker moet je naar het heiligdom van de HEER, je God, brengen.
Een geitenbokje mag je niet koken in de melk van zijn moeder.’
27 De HEER zei tegen Mozes: ‘Stel deze geboden op schrift, want op grond van deze geboden sluit Ik met jou en de Israëlieten een verbond.brengen.
Een geitenbokje mag je niet koken in de melk van zijn moeder.’
27 De HEER zei tegen Mozes: ‘Stel deze geboden op schrift, want op grond van deze geboden sluit Ik met jou en de Israëlieten een verbond. 28 Veertig dagen en veertig nachten bleef Mozes daar bij de HEER, zonder te eten of te drinken. En de HEER schreef de tekst van het verbond, de tien geboden, op de platen.
Je bent op zoek naar ethiek. Dan haal je Exodus 20 aan, waar je voorts niets mee doet. Dan spring je naar Exodus 34 en zoekt daar ethiek. Terwijl in 34 verderop aanvullende regels worden gegeven als reactie op de afgoderij met het gouden kalf.
De eerste 2 verzen van hoofdstuk 34 zeggen dat Mozes 2 nieuwe stenen tafels kreeg gelijk aan de oorspronkelijke 2 met dezelfde woorden erop.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7881
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zonde

Bericht door Petra »

Michelangelo2 schreef: 27 jul 2024, 12:10
Je bent op zoek naar ethiek. Dan haal je Exodus 20 aan, waar je voorts niets mee doet. Dan spring je naar Exodus 34 en zoekt daar ethiek. Terwijl in 34 verderop aanvullende regels worden gegeven als reactie op de afgoderij met het gouden kalf.
De eerste 2 verzen van hoofdstuk 34 zeggen dat Mozes 2 nieuwe stenen tafels kreeg gelijk aan de oorspronkelijke 2 met dezelfde woorden erop.

En daarbij waren Israëlieten geen Kanaänieten.
Nee zo ging het niet. Yours haalde de tien geboden aan, waarop ik zei dat ik daar niet veel mee kan aanvangen. Misschien waren 't in die tijd en cultuur nuttige regels, maar nu niet meer.
Exodus 20 is stukgevallen. Exodus 34 kwam daarvoor in de plaats. Vandaar dat ik die aanhaal.

Idd. staat er aan het begin dat het gaat om de woorden die ook op het eerste stonden. Maar aan het eind staat weer.. 27 ‘Stel deze geboden op schrift, want op grond van deze geboden sluit Ik met jou en de Israëlieten een verbond.’
Vandaar dat ik dacht dat het om de geboden genoemd in Exodus 34 gaat.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9249
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

peda schreef: 23 jul 2024, 12:58
Alpha schreef: 23 jul 2024, 12:37 Nee, hij luistert.

Romeinen 10:
13 Want ‘iedereen die de naam van Jehovah aanroept, zal worden gered.
14 Maar hoe kunnen ze hem aanroepen als ze niet in hem geloven? En hoe kunnen ze in hem geloven als ze niet over hem hebben gehoord? En hoe kunnen ze horen zonder dat iemand predikt?
15 En hoe kunnen ze prediken als ze niet zijn uitgestuurd? Zoals er staat geschreven: ‘Prachtig zijn de voeten van degenen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken!’

Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen. NWV.
Luisteren is bij mij niet gelijk aan communiceren.
De gelovige die meent Antwoord van God te krijgen, praat met zichzelf en geeft zijn/ haar eigen antwoord, dat niets te maken heeft met God.
Dat is precies wat ik bedoel met mijn bonte stoet. Een ieder, het eigen antwoord. Overigens prima in mijn optiek
Helaas voor jou, communiceert de schepper nu via de Bijbel.
Vandaar ook dat hij wil dat je nauwkeurige kennis bezit.

1 Timotheüs 2:
3 Dat is goed en aangenaam in de ogen van God, onze Redder.
4 Het is zijn wil dat alle soorten mensen worden gered en nauwkeurige kennis van de waarheid krijgen. NWV.

In de bijbel kan je vele voorbeelden vinden van mensen die afwijken van Gods wil.
Dat geeft iedere keer weer veel problemen voor de persoon, of gemeenschap.

Daarom worden de problemen op aarde steeds groter.
Er is niemand op aarde die deze problemen nog kan oplossen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9249
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

peda schreef: 23 jul 2024, 13:06
Leon schreef: 23 jul 2024, 13:01

De associatie bij “iedereen bonte stoet” was bij mij “verdeel en heers”.
Bij mij de vrijheid van keuze van een overtuiging waarover naar mijn optiek geen zekerheid van Juistheid mogelijk is.
Dat anderen de bonte stoet gebruiken voor een "' verdeel en heers politiek "' is een gevolg.
Verdeel en heers volgt altijd het niet met elkaar eens zijn, overigens een normale menselijke eigenschap.
"'Mijn overtuiging is niet die van een ander "" , van dat credo hebben de nodigen in de geschiedenis wel persoonlijk voordeel genoten.
In de eerste eeuw deed men dat toch anders, zij volgden de Bijbelse leer.

Jezus volgelingen streefden naar onderlinge eenheid.

Handelingen 15:
1 Er kwamen mannen uit Judea, die de broeders begonnen te leren: ‘Als jullie je niet laten besnijden naar het gebruik van Mozes, kunnen jullie niet worden gered.’
2 Maar nadat er heel wat onenigheid en discussie was ontstaan tussen hen en Paulus en Barnabas, werden er regelingen getroffen om Paulus, Barnabas en enkele anderen naar de apostelen en ouderlingen in Jeruzalem te laten gaan om de kwestie voor te leggen.
6 De apostelen en de ouderlingen kwamen bij elkaar om deze kwestie te bespreken.
7 Na een lange, hevige discussie stond Petrus op en zei tegen ze: ‘Mannen, broeders, jullie weten heel goed dat God mij al in het begin uit jullie midden heeft uitgekozen, zodat heidenen uit mijn mond het woord van het goede nieuws zouden horen en geloven.
8 En God, die het hart kent, heeft getuigenis afgelegd door hun de heilige geest te geven, net zoals hij die aan ons heeft gegeven.
9 En hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, maar hij heeft hun hart door geloof gereinigd.
10 Waarom stellen jullie God dan nu op de proef door een juk op de nek van de discipelen te leggen dat onze voorvaders en wijzelf niet konden dragen?
11 Nee, wij geloven dat we op dezelfde manier als zij worden gered, dankzij de onverdiende goedheid van de Heer Jezus.’
12 Toen werd de hele groep stil, en ze luisterden naar Barnabas en Paulus, die vertelden over alle tekenen en wonderen die God via hen onder de heidenen had gedaan.
13 Nadat ze waren uitgesproken, zei Jakobus: ‘Mannen, broeders, luister.
14 Simeon heeft uitgebreid verteld hoe God voor het eerst zijn aandacht op de heidenen heeft gericht om uit hen een volk voor zijn naam te vormen. (Jes. 43:10-12; 1 Petrus 2:9, 10) NWV.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2969
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 30 jul 2024, 14:21 Jezus volgelingen streefden naar onderlinge eenheid.
Werkelijk???
Paulus en Jacobus konden elkaars bloed wel drinken, ze zouden zelfs al vechtend van de trappen zijn gerold. :D
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?