Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 21408
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Tiberius Claudius schreef: 30 jul 2024, 14:24
Alpha schreef: 30 jul 2024, 14:21 Jezus volgelingen streefden naar onderlinge eenheid.
Werkelijk???
Paulus en Jacobus konden elkaars bloed wel drinken, ze zouden zelfs al vechtend van de trappen zijn gerold. :D
Dat waren liefdesomhelzingen, die verkeerd geïnterpreteerd werden. :lol:
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 23 jul 2024, 14:05
Alpha schreef: 23 jul 2024, 11:09 Lees eens de Bijbel.
Jij bepaalt niet wat JHWH wel of niet moet doen.
Ik bepaal dat niet, het is gewoon zoals het is.

Begrippen als vrije wil, pure liefde, onvoorwaardelijk, almachtig en volmaakt snap jij niet.
Alpha schreef: Ik probeer slechts te tonen wat de Bijbel werkelijk leert. (2 Tim. 4:3, 4.)
Nee dat doe je niet, je dreunt wat verzen op die mijn punt telkens bevestigen.
Wat jij nog steeds niet wil snappen en kan snappen, dat JHWH zich niet laat dicteren.

Ik citeer gewoon de Bijbelse leer en dat wens je niet te aanvaarden.
Het is bekend dat sommige de gezonde leer niet verdragen.

Daarom nog een keer het citaat:
2 Timotheüs 4:
3 Want er komt een tijd dat ze de gezonde leer niet verdragen maar hun eigen verlangens volgen en leraren om zich heen verzamelen die hun vertellen wat ze graag willen horen.
4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren en zullen aandacht besteden aan verzinsels. NWV.

De bijbel geeft een heel duidelijke waarschuwing daarvoor, men valt dan van het oorspronkelijke geloof af.
Ik heb hierboven het verslag getoond, hoe men in de eerste eeuw daarmee omging.
Laat hij die oren heeft, luisteren.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3032
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

peda schreef: 30 jul 2024, 14:30
Tiberius Claudius schreef: 30 jul 2024, 14:24

Werkelijk???
Paulus en Jacobus konden elkaars bloed wel drinken, ze zouden zelfs al vechtend van de trappen zijn gerold. :D
Dat waren liefdesomhelzingen, die verkeerd geïnterpreteerd werden. :lol:
Aha, dat kwam toen al voor.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10622
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 30 jul 2024, 14:31
Messenger schreef: 23 jul 2024, 14:05
Ik bepaal dat niet, het is gewoon zoals het is.

Begrippen als vrije wil, pure liefde, onvoorwaardelijk, almachtig en volmaakt snap jij niet.

Nee dat doe je niet, je dreunt wat verzen op die mijn punt telkens bevestigen.
Wat jij nog steeds niet wil snappen en kan snappen, dat JHWH zich niet laat dicteren.

Ik citeer gewoon de Bijbelse leer en dat wens je niet te aanvaarden.
Het is bekend dat sommige de gezonde leer niet verdragen.

Daarom nog een keer het citaat:
2 Timotheüs 4:
3 Want er komt een tijd dat ze de gezonde leer niet verdragen maar hun eigen verlangens volgen en leraren om zich heen verzamelen die hun vertellen wat ze graag willen horen.
4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren en zullen aandacht besteden aan verzinsels. NWV.

De bijbel geeft een heel duidelijke waarschuwing daarvoor, men valt dan van het oorspronkelijke geloof af.
Ik heb hierboven het verslag getoond, hoe men in de eerste eeuw daarmee omging.
Laat hij die oren heeft, luisteren.
De bijbel doet niet anders dan God dicteren. Mensen hebben de bijbel geschreven en zij waren allemaal feilbaar.
En die loze dreigementen die je citeert komen ook niet van God.
God heeft dreigementen niet nodig.

De tijd van verzinsels was al aangevangen voordat de bijbel werd geschreven. De bijbel vormt, wat verzinsels betreft, geen uitzondering.

Het is aan de lezer te ontdekken wat er onzin is en wat waarheid. Onderzoekt alles en behoudt het goede. Dat geldt voor alle bronnen, de bijbel incluis.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 21408
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Op een forum waar de "' bonte stoet "" rondloopt, kan geen sprake zijn van het moeten accepteren van andermans visies.
Iedereen blaast de eigen muziek en een dirigent die de muzikale zaak leidt tot een gezamenlijke harmonieuze performance, is er niet; dat is nu juist het mooie van de bonte stoet.
In mijn optiek is dit nu juist de kracht van G G, waar niemand zich laat bekeren tot het volgen van andermans overtuiging, maar bij voortduring de eigen muziek blijft blazen, wat anderen ook mogen beweren over de ingebrachte kwaliteit.
Lang leve kleuring, lang leve diversiteit, lang leve verscheidenheid, lang leve vele totaal verschillende godsbeelden en bijgevolg de kijk op zonde, lang leve de wetenschap, kortom er komt gewoon geen einde aan het aantal facetten verbonden aan het lang leve.
Tufkah
Berichten: 2261
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Ik begrijp nu dat het niet de JG zijn wat 'de gezonde leer' is, maar dat de oorspronkelijke leer 'de gezonde leer' is. Luister niet naar de leraren die uw oren kittelen. Aldus Paulus aan Timotheüs.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

peda schreef: 30 jul 2024, 14:30
Tiberius Claudius schreef: 30 jul 2024, 14:24

Werkelijk???
Paulus en Jacobus konden elkaars bloed wel drinken, ze zouden zelfs al vechtend van de trappen zijn gerold. :D
Dat waren liefdesomhelzingen, die verkeerd geïnterpreteerd werden. :lol:
Jammer dat hier uitspraken worden gedaan, die niet zijn onderbouwd.

Paulsu schreef in Gal 2:
7 Integendeel, ze zagen in dat aan mij het goede nieuws voor de onbesnedenen was toevertrouwd, net zoals aan Petrus voor de besnedenen.
8 Want degene die Petrus in staat stelde een apostel te zijn voor de besnedenen, stelde mij in staat een apostel te zijn voor de heidenen.
9 Toen ze beseften hoe mij onverdiende goedheid was getoond, hebben Jakobus, Ce̱fas en Johannes, degenen die als steunpilaren golden, Barnabas en mij de rechterhand gegeven als teken van partnerschap: wij zouden naar de heidenen gaan en zij naar de besnedenen. NWV.

Ze waren dus een eenheid.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3032
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Tufkah schreef: 30 jul 2024, 14:51 Ik begrijp nu dat het niet de JG zijn wat 'de gezonde leer' is, maar dat de oorspronkelijke leer 'de gezonde leer' is. Luister niet naar de leraren die uw oren kittelen. Aldus Paulus aan Timotheüs.
Ik begrijp er nog steeds niet van:
Met de term: 'gezonde' leer kan ik niets.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Tufkah
Berichten: 2261
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 30 jul 2024, 14:44
De bijbel doet niet anders dan God dicteren.
Nee, dat is niet het geval. Zoals je zelf al schrijft: Mensen hebben de Bijbel geschreven en zij waren allemaal feilbaar. Maar zij hadden wel de innerlijke kennis en daarmee het gezag om te schrijven wat ze schreven. Letterlijk Gods woord kan het niet zijn uiteraard (zoals sommigen beweren) , God voert geen gesprekken met de mens. De Bijbel is eigenlijk een routekaart naar God Zelf.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 30 jul 2024, 14:51 Ik begrijp nu dat het niet de JG zijn wat 'de gezonde leer' is, maar dat de oorspronkelijke leer 'de gezonde leer' is. Luister niet naar de leraren die uw oren kittelen. Aldus Paulus aan Timotheüs.
Jammer dat je niet begrijpt wat de gezonde leer is.

Dat is leer, die geheel ontdaan is van buiten Bijbelse invloeden.
Dus geen drie-eenheid, geen aanbidding van beelden, geen heidense feesten, zoals Kerstmis. Ect.
Dat soort leringen waren er in de eerste eeuw niet.

1 Timotheüs 4:1 Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen. NWV.
Tufkah
Berichten: 2261
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Tiberius Claudius schreef: 30 jul 2024, 14:55
Tufkah schreef: 30 jul 2024, 14:51 Ik begrijp nu dat het niet de JG zijn wat 'de gezonde leer' is, maar dat de oorspronkelijke leer 'de gezonde leer' is. Luister niet naar de leraren die uw oren kittelen. Aldus Paulus aan Timotheüs.
Ik begrijp er nog steeds niet van:
Met de term: 'gezonde' leer kan ik niets.
In de brief van Paulus aan Timotheüs wordt daarmee bedoeld dat het Jezus is die zal oordelen in in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk. De betekenis van die woorden zijn mystiek. De gezonde leer gaat dus over Jezus zelf én over het Koninkrijk. Jou als atheïst zegt mystiek sowieso niets, maar het Koninkrijk is in u. Je hoeft dus niet ver te zoeken naar het Koninkrijk.

En al die predikers die fabelen verkondigen, dienen we de rug toe te keren.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 30 jul 2024, 14:56
Messenger schreef: 30 jul 2024, 14:44
De bijbel doet niet anders dan God dicteren.
Nee, dat is niet het geval. Zoals je zelf al schrijft: Mensen hebben de Bijbel geschreven en zij waren allemaal feilbaar. Maar zij hadden wel de innerlijke kennis en daarmee het gezag om te schrijven wat ze schreven. Letterlijk Gods woord kan het niet zijn uiteraard (zoals sommigen beweren) , God voert geen gesprekken met de mens. De Bijbel is eigenlijk een routekaart naar God Zelf.
Toch is de bijbel heel duidelijk!
2 Timotheüs 3:16 De hele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten en te corrigeren in rechtvaardigheid. NWV
peda
Berichten: 21408
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Tiberius Claudius schreef: 30 jul 2024, 14:55
Tufkah schreef: 30 jul 2024, 14:51 Ik begrijp nu dat het niet de JG zijn wat 'de gezonde leer' is, maar dat de oorspronkelijke leer 'de gezonde leer' is. Luister niet naar de leraren die uw oren kittelen. Aldus Paulus aan Timotheüs.
Ik begrijp er nog steeds niet van:
Met de term: 'gezonde' leer kan ik niets.
Wanneer "'de gezonde leer'' als direct afkomstig van God Zelve wordt gezien, dan wordt het duidelijk.
God de Schepper is de Hoogste Instantie Die op alle fronten kan bepalen wat gezond is en wat niet.
Voor diegenen die niets aan de hoed hebben met god is het natuurlijk een lachertje.
De persoonlijke "' bias "" levert zoals alom bekend, de uitkomst.
Persoonlijk kan ik prima leven met beide totaal verschillende "" biassen "' hoewel ik als agnost de "' God-bias "" vanwege het niet persoonlijk niet-kunnen weten, niet omarm en daarom ook in mijn leven niet als leidend zie.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10622
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 30 jul 2024, 14:56
Messenger schreef: 30 jul 2024, 14:44
De bijbel doet niet anders dan God dicteren.
Nee, dat is niet het geval. Zoals je zelf al schrijft: Mensen hebben de Bijbel geschreven en zij waren allemaal feilbaar. Maar zij hadden wel de innerlijke kennis en daarmee het gezag om te schrijven wat ze schreven. Letterlijk Gods woord kan het niet zijn uiteraard (zoals sommigen beweren) , God voert geen gesprekken met de mens. De Bijbel is eigenlijk een routekaart naar God Zelf.
De kortste route naar God is contact zoeken met jouw ziel.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 2261
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 30 jul 2024, 14:59
Tufkah schreef: 30 jul 2024, 14:51 Ik begrijp nu dat het niet de JG zijn wat 'de gezonde leer' is, maar dat de oorspronkelijke leer 'de gezonde leer' is. Luister niet naar de leraren die uw oren kittelen. Aldus Paulus aan Timotheüs.
Jammer dat je niet begrijpt wat de gezonde leer is.

Dat is leer, die geheel ontdaan is van buiten Bijbelse invloeden.
Dus geen drie-eenheid, geen aanbidding van beelden, geen heidense feesten, zoals Kerstmis. Ect.
Dat soort leringen waren er in de eerste eeuw niet.

1 Timotheüs 4:1 Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen. NWV.

Hallo Alpha,

Ik beschouw het ja/nee vieren van kerstmis of verjaardagen als niets van doende te hebben met 'de gezonde leer'. Jezus heeft nergens tegen kerstmis gewaarschuwd. En Paulus heeft het er ook niet over. Ik lees wel in 2 Timotheüs 4:2 "vermaan in alle lankmoedigheid".

Dus in alle lankmoedigheid vermaan ik je nu om niet te oordelen over mensen die kerstmis vieren. Wie beweert dat kerstmis niet gevierd mag worden bevindt zich onder de leraren van de fabelen........ (vers 4)
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3032
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Tufkah schreef: 30 jul 2024, 14:56
Messenger schreef: 30 jul 2024, 14:44
De bijbel doet niet anders dan God dicteren.
Nee, dat is niet het geval. Zoals je zelf al schrijft: Mensen hebben de Bijbel geschreven en zij waren allemaal feilbaar. Maar zij hadden wel de innerlijke kennis en daarmee het gezag om te schrijven wat ze schreven. Letterlijk Gods woord kan het niet zijn uiteraard (zoals sommigen beweren) , God voert geen gesprekken met de mens. De Bijbel is eigenlijk een routekaart naar God Zelf.
Maar hoe weet je dat ze dat gezag werkelijk hadden?

Ook kloppen zaken niet, Genesis is pas laat in de 9de eeuw geschreven dus na de tijd dat Saul leefde. (als hij tenminste heeft bestaan.)
Andere boeken zijn misschien ouder dan Genesis.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Tufkah
Berichten: 2261
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 30 jul 2024, 15:04
Tufkah schreef: 30 jul 2024, 14:56

Nee, dat is niet het geval. Zoals je zelf al schrijft: Mensen hebben de Bijbel geschreven en zij waren allemaal feilbaar. Maar zij hadden wel de innerlijke kennis en daarmee het gezag om te schrijven wat ze schreven. Letterlijk Gods woord kan het niet zijn uiteraard (zoals sommigen beweren) , God voert geen gesprekken met de mens. De Bijbel is eigenlijk een routekaart naar God Zelf.
De kortste route naar God is contact zoeken met jouw ziel.
Dat kan niet, want de mens in ego weet niet wat de ziel is.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3032
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

peda schreef: 30 jul 2024, 15:03
Tiberius Claudius schreef: 30 jul 2024, 14:55
Ik begrijp er nog steeds niet van:
Met de term: 'gezonde' leer kan ik niets.
Wanneer "'de gezonde leer'' als direct afkomstig van God Zelve wordt gezien, dan wordt het duidelijk.
God de Schepper is de Hoogste Instantie Die op alle fronten kan bepalen wat gezond is en wat niet.
Voor diegenen die niets aan de hoed hebben met god is het natuurlijk een lachertje.
De persoonlijke "' bias "" levert zoals alom bekend, de uitkomst.
Persoonlijk kan ik prima leven met beide totaal verschillende "" biassen "' hoewel ik als agnost de "' God-bias "" vanwege het niet persoonlijk niet-kunnen weten, niet omarm en daarom ook in mijn leven niet als leidend zie.
Toch lijkt me dan 'De zuivere leer' en heel wat betere omschrijving.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10622
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 30 jul 2024, 15:02
Tufkah schreef: 30 jul 2024, 14:56

Nee, dat is niet het geval. Zoals je zelf al schrijft: Mensen hebben de Bijbel geschreven en zij waren allemaal feilbaar. Maar zij hadden wel de innerlijke kennis en daarmee het gezag om te schrijven wat ze schreven. Letterlijk Gods woord kan het niet zijn uiteraard (zoals sommigen beweren) , God voert geen gesprekken met de mens. De Bijbel is eigenlijk een routekaart naar God Zelf.
Toch is de bijbel heel duidelijk!
2 Timotheüs 3:16 De hele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten en te corrigeren in rechtvaardigheid. NWV
De bijbel kan wel stellig zijn over van alles, maar dat maakt het allemaal nog niet waar.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 2261
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Tiberius Claudius schreef: 30 jul 2024, 15:06
Tufkah schreef: 30 jul 2024, 14:56

Nee, dat is niet het geval. Zoals je zelf al schrijft: Mensen hebben de Bijbel geschreven en zij waren allemaal feilbaar. Maar zij hadden wel de innerlijke kennis en daarmee het gezag om te schrijven wat ze schreven. Letterlijk Gods woord kan het niet zijn uiteraard (zoals sommigen beweren) , God voert geen gesprekken met de mens. De Bijbel is eigenlijk een routekaart naar God Zelf.
Maar hoe weet je dat ze dat gezag werkelijk hadden?

Ook kloppen zaken niet, Genesis is pas laat in de 9de eeuw geschreven dus na de tijd dat Saul leefde. (als hij tenminste heeft bestaan.)
Andere boeken zijn misschien ouder dan Genesis.
Paulus waarschuwde al dat we de Bijbel niet letterlijk mogen lezen (2 Korinthiërs 3), het zijn de Farizeeën welke letterlijk lezen. Adam en Eva hebben uiteraard nooit bestaan. Dat beweren alleen de letterlijk lezende (moderne) Farizeeën.

De Bijbel dient met het hart te worden gelezen.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10622
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 30 jul 2024, 15:09
Tiberius Claudius schreef: 30 jul 2024, 15:06
Maar hoe weet je dat ze dat gezag werkelijk hadden?

Ook kloppen zaken niet, Genesis is pas laat in de 9de eeuw geschreven dus na de tijd dat Saul leefde. (als hij tenminste heeft bestaan.)
Andere boeken zijn misschien ouder dan Genesis.
Paulus waarschuwde al dat we de Bijbel niet letterlijk mogen lezen (2 Korinthiërs 3), het zijn de Farizeeën welke letterlijk lezen. Adam en Eva hebben uiteraard nooit bestaan. Dat beweren alleen de letterlijk lezende (moderne) Farizeeën.

De Bijbel dient met het hart te worden gelezen.
En met het verstand.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 21408
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Het goede van de bonte stoet is wel dat iedere deelnemende muzikant zelve meent de mooiste muziek binnen de stoet te leveren, terwijl de muziek toehoorders daarover een geheel ander oordeel hebben. Het totaal niet luisteren naar het oordeel van anderen is nu juist de "" trigger "" voor het nagenoeg eeuwig kunnen voortbestaan van de "' bonte stoet "".
Het begrip "' eeuwig "" spreekt mij persoonlijk, boven vergankelijk, in het Panta Rhei gebeuren wel aan.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3032
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Messenger schreef: 30 jul 2024, 15:12
Tufkah schreef: 30 jul 2024, 15:09

Paulus waarschuwde al dat we de Bijbel niet letterlijk mogen lezen (2 Korinthiërs 3), het zijn de Farizeeën welke letterlijk lezen. Adam en Eva hebben uiteraard nooit bestaan. Dat beweren alleen de letterlijk lezende (moderne) Farizeeën.

De Bijbel dient met het hart te worden gelezen.
En met het verstand.
Vooral dat.
Want de Bijbel is allesbehalve eenduidig.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 30 jul 2024, 15:00
Tiberius Claudius schreef: 30 jul 2024, 14:55
Ik begrijp er nog steeds niet van:
Met de term: 'gezonde' leer kan ik niets.
In de brief van Paulus aan Timotheüs wordt daarmee bedoeld dat het Jezus is die zal oordelen in in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk. De betekenis van die woorden zijn mystiek. De gezonde leer gaat dus over Jezus zelf én over het Koninkrijk. Jou als atheïst zegt mystiek sowieso niets, maar het Koninkrijk is in u. Je hoeft dus niet ver te zoeken naar het Koninkrijk.

En al die predikers die fabelen verkondigen, dienen we de rug toe te keren.
Titus legt uit wat de gezonde leer inhoudt!

Titus 2:
1 Maar jij moet spreken wat overeenkomt met de gezonde leer.
2 Oudere mannen moeten matig in gewoonten, ernstig en verstandig zijn, en gezond in geloof, liefde en volharding.
3 En oudere vrouwen moeten zich eerbiedig gedragen, geen lasteraars zijn, niet verslaafd zijn aan veel wijn en het goede onderwijzen.
4 Dan kunnen ze de jongere vrouwen de raad geven om van hun man en kinderen te houden,
5 verstandig en eerbaar te zijn, thuis te werken, goed te zijn en zich aan hun eigen man te onderwerpen, zodat er niet spottend over het woord van God wordt gepraat.
6 Blijf ook de jongere mannen aansporen verstandig te zijn.
7 Geef zelf in elk opzicht met goede daden het voorbeeld. Onderwijs met alle ernst wat zuiver is.
8 Gebruik daarbij gezonde woorden waar niets op aan te merken is, zodat tegenstanders beschaamd komen te staan omdat ze niets negatiefs over ons te zeggen hebben.
9 Slaven moeten in alles aan hun eigenaar onderworpen zijn en proberen het hem naar de zin te maken, zonder tegenspreken.
10 Ze mogen niet van hem stelen, maar moeten laten zien dat ze volkomen betrouwbaar zijn, zodat ze in elk opzicht een sieraad zijn voor de leer van God, onze Redder. NWV.

Lukas 17:
20 De farizeeën vroegen hem wanneer Gods Koninkrijk zou komen. Hij antwoordde: ‘Het Koninkrijk van God komt niet op een opvallende manier. 21 De mensen zullen niet zeggen: “Kijk hier!” of: “Daar!” Want kijk! Gods Koninkrijk is in jullie midden. NWV.

20 En toen Hem door de Farizeeën gevraagd werd, wanneer het Koninkrijk van God zou komen, antwoordde Hij hun en zei: Het Koninkrijk van God komt niet op waarneembare wijze.
21 En men zal niet zeggen: Zie hier of zie daar, want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u. HSV.

20 En op de vraag der Farizeeen, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, antwoordde Hij hun en zeide: Het Koninkrijk Gods komt niet zo, dat het te berekenen is;
21 Ook zal men niet zeggen: zie, hier is het of daar! Want zie, het Koninkrijk Gods is bij u. NBG

Waar gaat het hier over?
Jezus sprak hier met de farizeeën, een groep religieuze leiders die tegenstanders van hem waren en meewerkten aan zijn terechtstelling.
Is het dan logisch dat Gods koninkrijk in hun was?
Zij waren extreem koppig en volgen niet de wet!

Jezus zei over hen:
Mattheüs 23:
27 Wee jullie, schriftgeleerden en farizeeën, huichelaars! Want jullie zijn net witgekalkte graven. Vanbuiten zien die er prachtig uit, maar vanbinnen zitten ze vol botten van doden en allerlei viezigheid.
28 Zo lijken ook jullie aan de buitenkant rechtvaardig, maar vanbinnen zijn jullie vol schijnheiligheid en wetteloosheid.
31 Jullie getuigen tegen jezelf dat jullie zonen zijn van degenen die de profeten hebben vermoord.
32 Maak dan nu de maat van jullie voorouders vol.
33 Slangen! Addergebroed! Hoe zullen jullie aan het oordeel van Gehenna ontsnappen? NWV.

Gehenna is een symbool voor eeuwige vernietiging.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10622
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tiberius Claudius schreef: 30 jul 2024, 15:19
Messenger schreef: 30 jul 2024, 15:12
En met het verstand.
Vooral dat.
Want de Bijbel is allesbehalve eenduidig.
Let maar op: Nu gaat men zeggen dat het verstand vooral niet moet worden gebruikt, dat men als kinderen tot God moeten komen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.