Dus jij vindt Kim wel Goddelijk en vergevensgezind?callista schreef:Dogma's.vrolijke schreef:Aha. En waarom moet dat antwoord correkt zijn?Alpha schreef:
De catechismus gaf trouwens een antwoord op de vraag, wat het doel van het leven Is, zo uit mijn hoofd stond er ongeveer dit:
Wij zijn op aarde om God te dienen, hier en in het hiernamaals.
"Omdat het in de chatechismus staat", is overigens geen goed antwoord.
De mensen in Noord Korea zijn op aarde om Kim Jong-un te dienen.....
En zo niet.....dan weet je wat je te wachten staat....
Ik zie wel enige gelijkenis...
¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?
-
- Man/Vrouw: M
Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
- Man/Vrouw: V
Het verschil tussen de "Grote Leider" en God is, dat de eerste een machtswellusteling is, die dood en verderf zaait in eigen land en God barmhartig en liefdevol is.Callista schreef:Dogma's.
Ik ben het overigens volkomen met je eens dat al dat dreigen met "wee je gebeente" niet hoort bij geloven.
Vanmorgen was ik naar een kunstkring. Dat was eerst specifiek om etsen van Rembrandt die met het christendom te maken hebben terwijl nu andere schilders aan de orde komen. We kwamen even te spreken over de foto in Trouw van een triptiek van Jeroen Bosch. (De hooiwagen).
In het linkerpaneel is het paradijs afgebeeld, in het rechterpaneel de hel.
Onze gespreksleider (en dominee) zei letterlijk: "Het is jammer dan in de middeleeuwen zoveel nadruk is komen te vallen op de hel."
Misschien dat het met bepaalde stromingen te maken heeft, maar ik word al die opmerkingen dat 'als we dit niet doen dan gebeurt er dat...' (lees verloren) zo verschrikkelijk moe. Christelijk geloof is in de ruimte gezet te worden, leven in vrijheid.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
-
Het komt er alleen maar op aan, welk deel van de bijbel, je hoe interpreteerd.Martine schreef:Het verschil tussen de "Grote Leider" en God is, dat de eerste een machtswellusteling is, die dood en verderf zaait in eigen land en God barmhartig en liefdevol is.Callista schreef:Dogma's.
Het eerd jou, dat je het zo ziet.Martine schreef:Ik ben het overigens volkomen met je eens dat al dat dreigen met "wee je gebeente" niet hoort bij geloven.
Vanmorgen was ik naar een kunstkring. Dat was eerst specifiek om etsen van Rembrandt die met het christendom te maken hebben terwijl nu andere schilders aan de orde komen. We kwamen even te spreken over de foto in Trouw van een triptiek van Jeroen Bosch. (De hooiwagen).
Onze gespreksleider (en dominee) zei letterlijk: "Het is jammer dan in de middeleeuwen zoveel nadruk is komen te vallen op de hel."
Misschien dat het met bepaalde stromingen te maken heeft, maar ik word al die opmerkingen dat 'als we dit niet doen dan gebeurt er dat...' (lees verloren) zo verschrikkelijk moe. Christelijk geloof is in de ruimte gezet te worden, leven in vrijheid.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
-
Ik heb wel bewondering voor jou...je gaat overal op af.Martine schreef:Het verschil tussen de "Grote Leider" en God is, dat de eerste een machtswellusteling is, die dood en verderf zaait in eigen land en God barmhartig en liefdevol is.Callista schreef:Dogma's.
Ik ben het overigens volkomen met je eens dat al dat dreigen met "wee je gebeente" niet hoort bij geloven.
Misschien dat het met bepaalde stromingen te maken heeft, maar ik word al die opmerkingen dat 'als we dit niet doen dan gebeurt er dat...' (lees verloren) zo verschrikkelijk moe.
Christelijk geloof is in de ruimte gezet te worden, leven in vrijheid.
Daar kan ik nog een voorbeeld aan nemen...
Ja, ik had het gelezen van Jeroen Bosch..een indrukwekkend drieluik
Maar ik ben het met je eens..en ik ben het ook meer dan zat hoe sommigen hier maar aan het dreigen zijn..eric-jan en Alpha o.a. dat je wat te wachten staat als je de dingen niet ziet zoals zij het zien en invullen...
Nou, eigenlijk vind ik het alleen maar zielig.....anderen angst aanjagen.....bah.
Wel een manier om hun eigen religie af te branden en mensen weg te jagen.
-
Tja... Helaas is de naastenliefde ook bij 'Christenen' dikwijls ver te zoeken...
Men dingt er dikwijls openlijk op af zelfs, ondanks hoofdstukken als 1Cor13.
Maargoed, de denominaties en dwaalleraren hebben daar ook schuld aan, gefaciliteerd door institutionalisering enz...
Zodoende begrijp ik jouw weerzin ook wel voor een gedeelte hoor, Callista.
Men dingt er dikwijls openlijk op af zelfs, ondanks hoofdstukken als 1Cor13.
Maargoed, de denominaties en dwaalleraren hebben daar ook schuld aan, gefaciliteerd door institutionalisering enz...
Zodoende begrijp ik jouw weerzin ook wel voor een gedeelte hoor, Callista.
-
Nee, het is meer een manier om hun zelfbeeld een beetje overeind te houden. En ze kunnen niet leven met de onzekerheden van het bestaan.callista schreef:Ik heb wel bewondering voor jou...je gaat overal op af.Martine schreef:Het verschil tussen de "Grote Leider" en God is, dat de eerste een machtswellusteling is, die dood en verderf zaait in eigen land en God barmhartig en liefdevol is.Callista schreef:Dogma's.
Misschien dat het met bepaalde stromingen te maken heeft, maar ik word al die opmerkingen dat 'als we dit niet doen dan gebeurt er dat...' (lees verloren) zo verschrikkelijk moe.
Maar ik ben het met je eens..en ik ben het ook meer dan zat hoe sommigen hier maar aan het dreigen zijn..eric-jan en Alpha o.a. dat je wat te wachten staat als je de dingen niet ziet zoals zij het zien en invullen...
Nou, eigenlijk vind ik het alleen maar zielig.....anderen angst aanjagen.....bah.
Only dead fish go with the flow
-
ouwe stoker
-
Ik had ook eens een papegaai die in alle topics steeds hetzelfde zei. Tijd voor een lekker Cubaans sigaartje. Is er nog iets leuks op televisie vanavond?Jerommel schreef:ouwe stoker
-
Ja, dat zal het ook zijnZolderworm schreef:Nee, het is meer een manier om hun zelfbeeld een beetje overeind te houden.callista schreef:Ik heb wel bewondering voor jou...je gaat overal op af.Martine schreef:Het verschil tussen de "Grote Leider" en God is, dat de eerste een machtswellusteling is, die dood en verderf zaait in eigen land en God barmhartig en liefdevol is.Callista schreef:Dogma's.
En ze kunnen niet leven met de onzekerheden van het bestaan.
Als ze dat beeld moeten loslaten en ook wat ze geleerd is [hoofdzakelijk dogma's] valt alles in duigen en heeft het leven geen zin meer.
Daarom ook steeds de behoefte elkaar op te bouwen om dat [die illusie] in stand te houden.
-
Tja, maar het is natuurlijk wel heel menselijk. Ik moet zeggen dat ik ook moeite heb met de onzekerheden van het bestaan. Maar ik besef wel dat er gewoon niets aan te doen is. Je moet ermee leren leven. Ik merk wel steeds meer dat de denkbeelden die ik vroeger had, gewoon ideeën waren om de strijd met de onzekerheid aan te gaan. Zo denk je bijvoorbeeld dat, als je goed doet, dat je dan ooit eens daarvoor beloond zult worden. Maar allengs besef je dat ook dat onzin is. Wat je doet, maakt feitelijk niet uit. Evenzogoed kun je morgen kanker hebben, wat voor een goed mens je ook bent. Zelfs elke vorm van een goed mens willen zijn, is gericht op het eigen ego. Het gaat allemaal om zelfbehoud en strijd tegen de onzekerheid. Dat geldt ook met name voor iedereen die een religie heeft. Je ziet het hier ook zo sterk bij die mensen die beweren dat ze wedergeboren zijn en behouden worden. Het is allemaal angst en eenzaamheid. Op een of andere manier moet je gewoon elke drang tot zelfbehoud opgeven, in welke verkapte vorm dan ook. Het is namelijk zinloos.callista schreef:Ja, dat zal het ook zijnZolderworm schreef:Nee, het is meer een manier om hun zelfbeeld een beetje overeind te houden.callista schreef:Ik heb wel bewondering voor jou...je gaat overal op af.Martine schreef: Het verschil tussen de "Grote Leider" en God is, dat de eerste een machtswellusteling is, die dood en verderf zaait in eigen land en God barmhartig en liefdevol is.
En ze kunnen niet leven met de onzekerheden van het bestaan.
Als ze dat beeld moeten loslaten en ook wat ze geleerd is [hoofdzakelijk dogma's] valt alles in duigen en heeft het leven geen zin meer.
Daarom ook steeds de behoefte elkaar op te bouwen om dat [die illusie] in stand te houden.
-
Ja, dat ben ik wel met je eens.Zolderworm schreef: Tja, maar het is natuurlijk wel heel menselijk. Ik moet zeggen dat ik ook moeite heb met de onzekerheden van het bestaan. Maar ik besef wel dat er gewoon niets aan te doen is. Je moet ermee leren leven. Ik merk wel steeds meer dat de denkbeelden die ik vroeger had, gewoon ideeën waren om de strijd met de onzekerheid aan te gaan. Zo denk je bijvoorbeeld dat, als je goed doet, dat je dan ooit eens daarvoor beloond zult worden.
Maar allengs besef je dat ook dat onzin is. Wat je doet, maakt feitelijk niet uit. Evenzogoed kun je morgen kanker hebben, wat voor een goed mens je ook bent. Zelfs elke vorm van een goed mens willen zijn, is gericht op het eigen ego.
Het gaat allemaal om zelfbehoud en strijd tegen de onzekerheid. Dat geldt ook met name voor iedereen die een religie heeft. Je ziet het hier ook zo sterk bij die mensen die beweren dat ze wedergeboren zijn en behouden worden. Het is allemaal angst en eenzaamheid.
Op een of andere manier moet je gewoon elke drang tot zelfbehoud opgeven, in welke verkapte vorm dan ook. Het is namelijk zinloos.
Alhoewel ik het nu maar over me heen laat komen, wat er ook gebeurt , aangezien je er weinig aan kan doen.
Goed doen aan anderen geeft jezelf een goed gevoel, dus is het vaak eigenbelang; ik denk dat dat de eigenlijke drijfveer is ....min of meer..
Zo ook inderdaad diegenen die zeker zijn van hun behoud omdat ze al verzekerd zijn van een plek in de hemel, aangezien ze zichzelf als wedergeboren christenen bestempelen.
Daarbij komt ook nog dat deze menen dat ze opgenomen worden in de hemel en dat alle ellende uitgestort wordt over diegenen die achterblijven, waaronder zelfs ook christenen die niet wedergeboren zijn [in hun ogen]
En daar schijnen ze niet wakker van te liggen bij het eeuwig halleluja zingen in de door hun veronderstelde hemel.
Dat verbaast mij altijd weer....hun eigen kinderen en familie kunnen zich daaronder bevinden...
Ja, in mijn optiek kun je je zo blij maken met een dooie mus.
Maar ja, misschien houdt dat velen ook op de been...je eigen droomwereld creëren om te overleven.
Heb ik ook wel een handje van, maar dan anders..
-
Nou ja, anderzijds wil ik bijvoorbeeld toch graag dat mijn vrouw zich gelukkig voelt (bij haar nare ziekte). Ik vraag me af of eigenbelang daarbij voor mij de belangrijkste drijfveer is. Afgezien van het feit dat ik me prettig voel, als zij zich prettig voelt natuurlijk.callista schreef:Ja, dat ben ik wel met je eens.Zolderworm schreef: Tja, maar het is natuurlijk wel heel menselijk. Ik moet zeggen dat ik ook moeite heb met de onzekerheden van het bestaan. Maar ik besef wel dat er gewoon niets aan te doen is. Je moet ermee leren leven. Ik merk wel steeds meer dat de denkbeelden die ik vroeger had, gewoon ideeën waren om de strijd met de onzekerheid aan te gaan. Zo denk je bijvoorbeeld dat, als je goed doet, dat je dan ooit eens daarvoor beloond zult worden.
Maar allengs besef je dat ook dat onzin is. Wat je doet, maakt feitelijk niet uit. Evenzogoed kun je morgen kanker hebben, wat voor een goed mens je ook bent. Zelfs elke vorm van een goed mens willen zijn, is gericht op het eigen ego.
Het gaat allemaal om zelfbehoud en strijd tegen de onzekerheid. Dat geldt ook met name voor iedereen die een religie heeft. Je ziet het hier ook zo sterk bij die mensen die beweren dat ze wedergeboren zijn en behouden worden. Het is allemaal angst en eenzaamheid.
Op een of andere manier moet je gewoon elke drang tot zelfbehoud opgeven, in welke verkapte vorm dan ook. Het is namelijk zinloos.
Alhoewel ik het nu maar over me heen laat komen, wat er ook gebeurt , aangezien je er weinig aan kan doen.
Goed doen aan anderen geeft jezelf een goed gevoel, dus is het vaak eigenbelang; ik denk dat dat de eigenlijke drijfveer is ....min of meer...
Tja, het lijkt soms wel een soort wraakneming op mensen die in hun ogen ongelovig zijn. Op een of andere manier hebben ze er lol in dat te verkondigen. Het sterkt hun natuurlijk ook in hun overtuiging bij de goeden te horen. En dat is ook een fijn gevoel. Zo kunnen ook zij niet aan het egocentrisme ontkomen.Zo ook inderdaad diegenen die zeker zijn van hun behoud omdat ze al verzekerd zijn van een plek in de hemel, aangezien ze zichzelf als wedergeboren christenen bestempelen.
Daarbij komt ook nog dat deze menen dat ze opgenomen worden in de hemel en dat alle ellende uitgestort wordt over diegenen die achterblijven, waaronder zelfs ook christenen die niet wedergeboren zijn [in hun ogen]
En daar schijnen ze niet wakker van te liggen bij het eeuwig halleluja zingen in de door hun veronderstelde hemel.
Dat verbaast mij altijd weer.... hun eigen kinderen en familie kunnen zich daaronder bevinden...
Nou, ik creëer meer m'n eigen droomwereld om me af en toe als het ware in terug te trekken, bijvoorbeeld als ik schilderijen maak. Maar op dit moment kom ik daar helaas niet aan toe.Ja, in mijn optiek kun je je zo blij maken met een dooie mus.
Maar ja, misschien houdt dat velen ook op de been...je eigen droomwereld creëren om te overleven.
-
Wie heeft er geen moeite met de onzekerheden van het bestaan? Ik denk dat het een kwestie is van vechten wat veranderd zou kunnen worden, maar ook aanvaarding dat het is zoals het is. Mijn ervaring is, dat het een zekere rust geeft als je accepteert dat dingen gebeuren, waar je niets aan kunt doen. Dat betekent niet dat iets je (opnieuw) kan raken, maar het slaat je niet uit het lood.Zolderworm schreef:Ik moet zeggen dat ik ook moeite heb met de onzekerheden van het bestaan. Maar ik besef wel dat er gewoon niets aan te doen is. Je moet ermee leren leven. Ik merk wel steeds meer dat de denkbeelden die ik vroeger had, gewoon ideeën waren om de strijd met de onzekerheid aan te gaan. Zo denk je bijvoorbeeld dat, als je goed doet, dat je dan ooit eens daarvoor beloond zult worden. Maar allengs besef je dat ook dat onzin is. Wat je doet, maakt feitelijk niet uit. Evenzogoed kun je morgen kanker hebben, wat voor een goed mens je ook bent. Zelfs elke vorm van een goed mens willen zijn, is gericht op het eigen ego. Het gaat allemaal om zelfbehoud en strijd tegen de onzekerheid. Dat geldt ook met name voor iedereen die een religie heeft. Je ziet het hier ook zo sterk bij die mensen die beweren dat ze wedergeboren zijn en behouden worden. Het is allemaal angst en eenzaamheid. Op een of andere manier moet je gewoon elke drang tot zelfbehoud opgeven, in welke verkapte vorm dan ook. Het is namelijk zinloos.
Soms is het leven een feest, soms zou je dagen willen overslaan.
Dat is nou eenmaal het leven.
-
Nou, dat lijkt me dan toch wel echte liefde.Zolderworm schreef:Nou ja, anderzijds wil ik bijvoorbeeld toch graag dat mijn vrouw zich gelukkig voelt (bij haar nare ziekte). Ik vraag me af of eigenbelang daarbij voor mij de belangrijkste drijfveer is. Afgezien van het feit dat ik me prettig voel, als zij zich prettig voelt natuurlijk.callista schreef:Ja, dat ben ik wel met je eens.Zolderworm schreef: Tja, maar het is natuurlijk wel heel menselijk. Ik moet zeggen dat ik ook moeite heb met de onzekerheden van het bestaan. Maar ik besef wel dat er gewoon niets aan te doen is. Je moet ermee leren leven. Ik merk wel steeds meer dat de denkbeelden die ik vroeger had, gewoon ideeën waren om de strijd met de onzekerheid aan te gaan. Zo denk je bijvoorbeeld dat, als je goed doet, dat je dan ooit eens daarvoor beloond zult worden.
Goed doen aan anderen geeft jezelf een goed gevoel, dus is het vaak eigenbelang; ik denk dat dat de eigenlijke drijfveer is ....min of meer...
Dat heb ik tenminste wel ervaren bij de vreselijke ziekte van mijn man.
Ik dacht soms aan plichtsbesef, maar zonder liefde zou ik dat niet kunnen.
Zo ook inderdaad diegenen die zeker zijn van hun behoud omdat ze al verzekerd zijn van een plek in de hemel, aangezien ze zichzelf als wedergeboren christenen bestempelen.
Dat verbaast mij altijd weer.... hun eigen kinderen en familie kunnen zich daaronder bevinden...
Veel factoren spelen ook hier een rol denk ik, waaronder o.a. daarnaast ook angst, die omgezet wordt in wat jij opsomt.Tja, het lijkt soms wel een soort wraakneming op mensen die in hun ogen ongelovig zijn. Op een of andere manier hebben ze er lol in dat te verkondigen. Het sterkt hun natuurlijk ook in hun overtuiging bij de goeden te horen. En dat is ook een fijn gevoel. Zo kunnen ook zij niet aan het egocentrisme ontkomen.
Ja, in mijn optiek kun je je zo blij maken met een dooie mus.
Herkenbaar...tja...the unbearable lightness of Being....soms...tijd voor een glas wijn...Nou, ik creëer meer m'n eigen droomwereld om me af en toe als het ware in terug te trekken, bijvoorbeeld als ik schilderijen maak. Maar op dit moment kom ik daar helaas niet aan toe.
-
Nou, best, ouwe-hoer dan.Zolderworm schreef:Ik had ook eens een papegaai die in alle topics steeds hetzelfde zei. Tijd voor een lekker Cubaans sigaartje. Is er nog iets leuks op televisie vanavond?Jerommel schreef:ouwe stoker
Want het is niet consistent met eerdere dingen die je schreef, jij zegt nu heel iets anders dan tijdje terug, over de oorsprong van onze werkelijkheid, die bovennatuurlijk is.
En het kan ook niet anders.
-
Als het antwoord met realistisch is wel. Het punt is alleen dat je daar meestal de bijbel niet voor nodig hebt. Bovendien geeft de bijbel op zeer vele vragen geen antwoord. We hebben zelf moeten ontdekken dat micro organismen bestaan want dat staat niet in de bijbel.Alpha schreef:
De bijbel geeft op vele vragen duidelijk antwoord maar dat accepteer je niet?
Ik kreeg toch sterk de indruk dat zeker weet dat wat de bijbel zegt gewoon de enige echte waarheid is.Alpha schreef:Wel, ik claim niet dat ik alles weet, zeker niet met absolute zekerheid.
Ik citeer direct of indirect de Bijbel.
Sommigen kunnen dat echter niet verdragen of wensen dat niet te accepteren.
Nee dat is niet arrogant want als je in de bijbel naar antwoorden zoekt dan kom je er soms goed maar vaak ook bedrogen vanaf. De bijbel heeft niet op alles een antwoord.Alpha schreef:De catechismus gaf trouwens een antwoord op de vraag, wat het doel van het leven Is, zo uit mijn hoofd stond er ongeveer dit:
Is het dan niet arrogant om voor mij te bepalen, wat ik wel of niet weet?
Wat voor een god aanbid jij die vele vele vele triljoenen zielen nodig heeft die hem vereren en aanbidden?? En die niet in hem geloven (en dat zijn toch de meeste) die gaan voor eeuwig branden in de hel. Het hele concept is gewoon afschuwelijk, ziekelijk en mensonterend.
-
En de god die jij aanbid zaait geen dood en verderf??? Die is geen machtswellusteling? Barmhartig? Liefdevol?Martine schreef:Het verschil tussen de "Grote Leider" en God is, dat de eerste een machtswellusteling is, die dood en verderf zaait in eigen land en God barmhartig en liefdevol is.Callista schreef:Dogma's.
.
Pffffff laat me niet lachen .....
Eerst gaat hij een boom neer zetten waar die twee arme zielen niet van mogen eten..... zet die boom dan daar niet neer.
T'gekke is ... ze eten niet van die boom... dus... sturen we een slang om ze over te halen..... alleen die vrouw want die was er niet bij toen god de man verbood ervan te eten. Dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden. God heeft duidelijk geen verstand van vrouwen. Maar goed ze wist dus heel goed dat het niet mocht en deed het ook niet... de slang moest de vrouw eerst overhalen (je mag je afvragen wat dat betekend) ...... stuur die slang niet.
Vervolgens wordt hij vreemd genoeg boos (lijkt me dat hij dat van tevoren wist)..... hij veroordeeld ze om de aarde te bewerken voor hun eten..... beetje raar want had hij ze in de eerste instantie al geschapen om de aarde te bewerken. In plaats van dat hij ze gewoon vergeeft en snel die boom omhakt.... nee hij gaat straf uitdelen want daar is ie ook goed in.
En die slang... die moest voortaan maar kruipen (kennelijk huppelde hij op zijn staart rond)... hij heeft die slang gestuurd... stuur die slang dan niet.
Maar goed dan komt hij ook nog met tien geboden.... de eerste vier gaan alleen over hem en de rest over dingen die we zonder hem ook wel snappen. Ik had de eerste paar regels vervangen voor; verkracht geen vrouwen en in het bijzonder geen kinderen. Houdt geen medemens als slaaf of eigendom... en meer van dat soort dingen.
Tja en alsof dat niet genoeg is laat hij alles en iedereen verzuipen behalve Noach en zijn gezin. Dan gaat hij een plannetje bedenken om zijn zoon te sturen die dan gemarteld, vernederd en vermoord wordt omdat hij het niet in z'n hart kan krijgen om gewoon te vergeven. En ja barmhartig is hij wel... behalve als je niet in hem geloofd want dan kan je eeuwig branden in de hel..... erg vergevingsgezind....
En liefde ??? daar snap hij ook niet veel van want wij mensen houden van onze kinderen ook al doen ze soms verkeerde dingen. Wij gooien ze niet in de hel... voor eeuwig, we laten ze niet verzuipen en we sturen ook geen familielid om in hun plaats gemarteld en vermoord te worden.
Woorden schieten me tekort....
-
Denk je eens in.... god steunt jou dagelijks..... en verder heeft hij geen tijd om de negen miljoen kinderen onder de vijf jaar die elk jaar creperen en en wegkwijnen van honger, dorst, ziekten, pijn, mishandeling, verkrachting, etc. Nee daar heeft hij geen aandacht voor. Voor jou heeft hij aandacht want jij moet niets tekort komen en elke dag vanachter je stapel boterhammen nog net je nieuwe flatscreen tv kunnen zien.Martine schreef: ik geloof in God omdat ik in mijn dagelijks leven mij door Hem gesteund weet.
Ik denk dat als ik de wetenschap zou hebben dat ik voorkeursbehandeling zou krijgen terwijl er miljoenen die het veeeeel slechter hebben dan ik nog niet aangekeken zouden worden ik me diep en diep zou schamen om zo'n god te aanbidden. En zelf al zou ik het niet zeker weten maar enkel vermoeden zelf dan zou ik me diep schamen. Ik zou hem niet dankbaar zijn maar verafschuwen. Als jij de macht zou hebben om deze arme kinderen te redden met een snee brood en een bekertje water zou jij dat dan niet doen?? Vast wel en ander zou je monster zijn.... god heeft die macht maar hij doet het niet.....
Respect krijg je niet dat moet je verdienen.Martine schreef:Er zou eindelijk eens respect voor elkaar moeten zijn.
-
Je moet mijn geloof niet verwarren met mijn kennisleer. Dat zijn twee verschillende dingen. Maar het begint met de gedachte dat wij feitelijk niets weten. Het is allemaal maar speculatie. Maar dat betekent niet dat we niet een bepaald geloof kunnen hebben met een bepaalde geloofsinhoud.Jerommel schreef:Nou, best, ouwe-hoer dan.Zolderworm schreef:Ik had ook eens een papegaai die in alle topics steeds hetzelfde zei. Tijd voor een lekker Cubaans sigaartje. Is er nog iets leuks op televisie vanavond?Jerommel schreef:ouwe stoker
Want het is niet consistent met eerdere dingen die je schreef, jij zegt nu heel iets anders dan tijdje terug, over de oorsprong van onze werkelijkheid, die bovennatuurlijk is.
-
carramba schreef:[quote="Martine"Denk je eens in.... god steunt jou dagelijks..... en verder heeft hij geen tijd om de negen miljoen kinderen onder de vijf jaar die elk jaar creperen en en wegkwijnen van honger, dorst, ziekten, pijn, mishandeling, verkrachting, etc. Nee daar heeft hij geen aandacht voor. Voor jou heeft hij aandacht want jij moet niets tekort komen en elke dag vanachter je stapel boterhammen nog net je nieuwe flatscreen tv kunnen zien.ik geloof in God omdat ik in mijn dagelijks leven mij door Hem gesteund weet.
Ik denk dat als ik de wetenschap zou hebben dat ik voorkeursbehandeling zou krijgen terwijl er miljoenen die het veeeeel slechter hebben dan ik nog niet aangekeken zouden worden ik me diep en diep zou schamen om zo'n god te aanbidden. En zelf al zou ik het niet zeker weten maar enkel vermoeden zelf dan zou ik me diep schamen. Ik zou hem niet dankbaar zijn maar verafschuwen. Als jij de macht zou hebben om deze arme kinderen te redden met een snee brood en een bekertje water zou jij dat dan niet doen?? Vast wel en ander zou je monster zijn.... god heeft die macht maar hij doet het niet.....
Er zou eindelijk eens respect voor elkaar moeten zijn.
Ik ga ook niet het lange stuk citeren, maar beide zijn niet bepaald bevorderlijk voor een rustig gesprek.
Laat ik het zo zeggen: jij haalt consequent dat wat de mens doet en wat God doet door elkaar.
Het zijn mensen die misdaden plegen, kinderen laten verhongeren, het verschrikkelijke geweld plegen zoals in Syrië en omgeving.
Dat ze zeggen dat ze dat in de naam van God doen - of Allah - is mensenwerk.
En ja, ik voel mij gesteund door God. Dat kun je niet van mij afnemen, wat je hier ook zegt.
Soms vraag ik me af waarom sommige mensen die atheïst zijn, niet naar 'freethinker' gaan - hét forum voor atheïsten - in plaats van mensen die - tjonge jonge hoe is het mogelijk - in God geloven te dwarsbomen.
Want een gesprek voeren is jou onbekend.
-
Dus je geeft toe dat je geloof niet consistent is met je kennis.Zolderworm schreef:Je moet mijn geloof niet verwarren met mijn kennisleer. Dat zijn twee verschillende dingen. Maar het begint met de gedachte dat wij feitelijk niets weten. Het is allemaal maar speculatie. Maar dat betekent niet dat we niet een bepaald geloof kunnen hebben met een bepaalde geloofsinhoud.Jerommel schreef:Nou, best, ouwe-hoer dan.Zolderworm schreef:Ik had ook eens een papegaai die in alle topics steeds hetzelfde zei. Tijd voor een lekker Cubaans sigaartje. Is er nog iets leuks op televisie vanavond?Jerommel schreef:ouwe stoker
Ja, dat verklaart inderdaad een hele hoop.
-
carramba schreef:Denk je eens in.... god steunt jou dagelijks..... en verder heeft hij geen tijd om de negen miljoen kinderen onder de vijf jaar die elk jaar creperen en en wegkwijnen van honger, dorst, ziekten, pijn, mishandeling, verkrachting, etc. Nee daar heeft hij geen aandacht voor. Voor jou heeft hij aandacht want jij moet niets tekort komen en elke dag vanachter je stapel boterhammen nog net je nieuwe flatscreen tv kunnen zien.Martine schreef: ik geloof in God omdat ik in mijn dagelijks leven mij door Hem gesteund weet.
Martine schreef:Er zou eindelijk eens respect voor elkaar moeten zijn.
Respect... begin dan bij jezelf en respecteer dat een ander die jou theologie niet deelt er volkomen buiten gehouden wil worden.
Kijk jou leer die zegt dat ik een leven zal hebben na de dood.... daar heb ik niks over te zeggen..... en alsof dat nog niet genoeg is bepaald het ook dat ik dat in de hel mag doorbrengen. En ook daar heb ik niets over te zeggen. En nu wil je dat ik dat respecteer?? Dacht het niet.
Hou het bij jezelf en je geloofsgenoten en mij zal je niet meer horen. Helaas zit dat er niet in.
Ga je ook niet verschuilen achter "het is de wil van god" of "ik bepaal dat niet dat doet god" want jij hangt deze leer aan en je bent dan op zijn minst medeplichtig aan dit soort waardeoordelen. Medeplichtigheid is even erg zo niet nog erger.
Volslagen onzin want het gaat niet alleen om wandaden die in naam van religie gepleegd worden of dingen die door mensen gepleegd worden. Ga een dagje vertoeven in een kinderziekenhuis en zie hoe heel veel onschuldige kindertjes daar langzaam weg kwijnen van ongeneeslijke ziekten. Hun ouders bidden hun ziel en zaligheid uit om hun kind te redden ven een gewisse dood. God zit toe te kijken en doet niets... ze gaan gewoon dood. En dan heb ik het nog over de kindertjes die geluk hebben dat ze in een ziekenhuis nog enige kans op behandeling hebben. Bedenk eens hoeveel er dat geluk niet hebben.Martine schreef: Laat ik het zo zeggen: jij haalt consequent dat wat de mens doet en wat God doet door elkaar.
Het zijn mensen die misdaden plegen, kinderen laten verhongeren, het verschrikkelijke geweld plegen zoals in Syrië en omgeving.
Dat ze zeggen dat ze dat in de naam van God doen - of Allah - is mensenwerk.
Wat denk je van de vele tsunami slachtoffers... verdienden die het om te verzuipen?? Waar is de almachtige dat hij geen tijd heeft om ze te redden? Met jou bezig misschien?
Nee het is lang niet allemaal mensen werk. En al was het dat wel..... het is niet de schuld van de mensen dat er geen duidelijkheid is over welk geloof nou het enige ware geloof is. dat is de schuld van god. Hij is de enige die duidelijkheid kan bieden maar hij doet het niet. Het hele punt is dat hij als almachtige gewoon toekijkt hoe een klein onschuldig kind verkracht wordt terwijl hij als almachtige er iets aan kan doen. Ik zou het doen als ik dat kon en jij ook maar wij zijn niet almachtig hij wel.
Nee hoor ik wil niet van je afnemen... ik hoop dat je je heel gelukkig voelt met de steun van god... veel plezier ermee.Martine schreef:En ja, ik voel mij gesteund door God. Dat kun je niet van mij afnemen, wat je hier ook zegt.
Dan moet het forum atheïsten niet toe staan. Als je je mening wil posten dan ben je daar vrij in.... en diezelfde vrijheid op meningsuiting heeft een atheïst ook. Ik krijg ook kritiek op mijn posts en ik ga de confrontatie gewoon aan. Wil je geen kritiek?? post dan niet.Martine schreef:Soms vraag ik me af waarom sommige mensen die atheïst zijn, niet naar 'freethinker' gaan - hét forum voor atheïsten - in plaats van mensen die - tjonge jonge hoe is het mogelijk - in God geloven te dwarsbomen.
Want een gesprek voeren is jou onbekend.
-
Ik bedoel dus daarmee, dat ook zij uit de bijbel een antwoord hebben gehaald.vrolijke schreef:Aha. En waarom moet dat antwoord correkt zijn?Alpha schreef:
De catechismus gaf trouwens een antwoord op de vraag, wat het doel van het leven Is, zo uit mijn hoofd stond er ongeveer dit:
-
Inderdaad bedient men zich vaak van Dogma's, ook atheïsten.callista schreef:Dogma's.vrolijke schreef:Aha. En waarom moet dat antwoord correkt zijn?Alpha schreef:
het zijn door mensen bedachte uitspraken, leringen.
-
Het is jammer dat de hel niet bestaat. Die is door hebzuchtige machtswellustelingen bedacht.Martine schreef:Het verschil tussen de "Grote Leider" en God is, dat de eerste een machtswellusteling is, die dood en verderf zaait in eigen land en God barmhartig en liefdevol is.Callista schreef:Dogma's.