Eindtijd

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Sanne
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd

Bericht door Sanne »

Piebe schreef:'Een verstandige heeft wijsheid voor ogen, maar de ogen van de dwaas zijn gericht op het einde van de aarde.' (Spr 17,24)
Spreuken 17,24 gaat niet over de eindtijd. De Nieuwe Bijbelvertaling vertaalt het met: "een dwaas staart weg in wazige verten". Het gaat over de uiteinden of grenzen van de aarde. Het wil zeggen dat de dwaas zijn ogen en gedachten niet op de belangrijke zaken concentreert, maar hij laat ze gewoon lekker alle kanten ronddwalen.
Maar leuk geprobeerd. ;)
Piebe

Bericht door Piebe »

Een flinterdun verschil natuurlijk, maar ook leuk geprobeerd. ;)
Sanne

Bericht door Sanne »

Wilsophie schreef: De eindtijd begon ook eigenlijk bij de opstanding van Christus,
Hoe denk je dan over wat er staat in 2 Thessalonicenzen 2:1-3?
Julian Brasser
Man/Vrouw: M

Bericht door Julian Brasser »

Laat ik eerst iets persoonlijks zeggen: voor mij voelen de argumenten in onderstaand web-adres aan als liefelijk ruikend, terwijl ik de tegen-argumenten nuchter vind; tegen het onverschillige aan. Dus voor onderstaand web-adres geldt het volgende:

GEEN OPSOMMING VAN BIJBELTEKSTEN; NIEUWE ARGUMENTEN

Hieronder de aankondiging, hou je vast! ;)

http://opnamevandegemeente.blogspot.nl/
NIEUWE ARGUMENTEN VOOR DE PRETRIBULATION RAPTURE (dat laatste betekent: opname vóór de 7-jarige verdrukking)

[modbreak Trajecto] Ingekort en aangepast. Uitbundige reclame voor andere site is niet de bedoeling.
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Er zijn talloze argumenten voor de opname van de Gemeente VOOR de grote verdrukking, die Bijbels gefundeerd zijn.
Deze "leer" is overigens niet "nieuw" . Ook daar zijn goede argumenten over te vinden, o.a. door een manuscript uit de vierde eeuw [ pseudo-Ephrem A.D. 372].
Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

Julian Brasser schreef:Laat ik eerst iets persoonlijks zeggen: voor mij voelen de argumenten in onderstaand web-adres aan als liefelijk ruikend, terwijl ik de tegen-argumenten nuchter vind; tegen het onverschillige aan. Dus voor onderstaand web-adres geldt het volgende:

GEEN OPSOMMING VAN BIJBELTEKSTEN; NIEUWE ARGUMENTEN

Hieronder de aankondiging, hou je vast! ;)

http://opnamevandegemeente.blogspot.nl/
NIEUWE ARGUMENTEN VOOR DE PRETRIBULATION RAPTURE (dat laatste betekent: opname vóór de 7-jarige verdrukking)

[modbreak Trajecto] Ingekort en aangepast. Uitbundige reclame voor andere site is niet de bedoeling.
Laat ik ook eens iets persoonlijks zeggen: al dat eindtijd denken komt voort uit een idee dat wij wel zeker moeten weten waar Onze Lieve Heer op dit moment in Zijn agenda staat. Het is puur menselijke inlegkunde waarbij zware termen als "typologie" en "cijferreeksen in de Bijbel" ineens belangrijker zijn dan wat we kunnen lezen in "....als een dief in de nacht..."
Stop je energie in andere zaken dan in het denken te kunnen overdenken wat God zijn agenda is zou ik zeggen :)
Maar ja: iets persoonlijks.....
Piebe

Bericht door Piebe »

Er zijn al zoveel generaties voor de onze geweest die zich ook in de eindtijd wisten, maar steeds bleef datgene wat zij voorspelden achterwege. Waarom zou het deze keer anders verlopen?
Vertrokken user_03

Piebe schreef:Er zijn al zoveel generaties voor de onze geweest die zich ook in de eindtijd wisten, maar steeds bleef datgene wat zij voorspelden achterwege. Waarom zou het deze keer anders verlopen?
geen idee.
Ik kan persoonlijk ook niets met dat "gedoe" van eindtijd denken. Ik denk liever aan het heden en de toekomst die Gods kinderen wacht.
Bottenbley heeft ooit beweerd dat hij de wederkomst zou meemaken binnen 25 jaar meen ik. Ik zie geen enkele aanleiding om dat te geloven.
Ik geloof dat de term "als een dief in de nacht" meer zegt dan alle menselijke rekensommen.
Pffff: alsof de mens kan voorspellen wat God gaat doen.
Maak je druk om andere zaken, er zijn genoeg dingen om energie in te steken.
Titus

Bericht door Titus »

Piebe schreef:Er zijn al zoveel generaties voor de onze geweest die zich ook in de eindtijd wisten, maar steeds bleef datgene wat zij voorspelden achterwege. Waarom zou het deze keer anders verlopen?
Niet. Althans dat denk ik. Ook een reden dat de eindtijd mij totaal en compleet niet kan interesseren. Ik zie het wel als het zo ver is.
ineke-kitty

Veel van de aanvallen op het geloof in de opname van de Gemeente VOOR de grote verdrukking, zijn oude en ongeloofwaardige theorieën. Ze zijn gemakkelijk te weerleggen. Velen die het geloof in de opname van de Gemeente aanvallen, halen vaak aan dat deze leer nog maar zo kort bestaat [ 175 jaar in een tijdsbestek van ongeveer 2000 jaar waarin de kerk [ of 'gemeente' bestaat].

Ik geloof dat wij meer reden hebben om te geloven dat Christus zal komen terwijl wij nog leven, dan de christenen die voor ons leefden, vanaf de tijd dat Hij naar de hemel ging en beloofde terug te komen voor Zijn Gemeente.
Het maakt dat ik leef met een blijde hoop die elk moment in vervulling kan gaan.
Mijn bestudering van de bijbelse profetie heeft me ervan overtuigd dat wij, christenen die vandaag leven, meer bewijzen hebben dan de geslachten voor ons, om te geloven dat wij de wederkomst van Christus zullen meemaken.
Daarom ben ik niet verbaasd door de toenemende verwarring die veroorzaakt wordt door mensen die misleid zijn en de bijbelse waarheid van de opname van de Gemeente VOOR de grote verdrukking aanvallen.
Ik ben er van overtuigd dat de satan, de grote bedrieger, niet wil dat we enthousiast worden vanwege het feit dat er in onze tijd meer tekenen zijn die erop wijzen dat Christus spoedig terug zal komen om Zijn Gemeente op te nemen, dan ooit tevoren in de geschiedenis van de Gemeente.
Titus

Bericht door Titus »

ineke-kitty schreef:Veel van de aanvallen op het geloof in de opname van de Gemeente VOOR de grote verdrukking, zijn oude en ongeloofwaardige theorieën. Ze zijn gemakkelijk te weerleggen. Velen die het geloof in de opname van de Gemeente aanvallen, halen vaak aan dat deze leer nog maar zo kort bestaat [ 175 jaar in een tijdsbestek van ongeveer 2000 jaar waarin de kerk [ of 'gemeente' bestaat].
Vrees niet, ik sta er gewoon compleet onverschillig in. Het interesseert mij gewoon compleet niet en het zal mijn tijd wel duren. En zo niet dan niet dan zien we dat wel vanzelf.
Ik ben er van overtuigd dat de satan, de grote bedrieger, niet wil dat we enthousiast worden vanwege het feit dat er in onze tijd meer tekenen zijn die erop wijzen dat Christus spoedig terug zal komen om Zijn Gemeente op te nemen, dan ooit tevoren in de geschiedenis van de Gemeente.
Wat zal het satan interesseren of wij ergens enthousiast over zijn of niet of verminderd? Interesseert hij zich überhaupt in enthousiasme van mensen? Met of zonder enthousiasme als Christus terugkomt komt hij terug en zo niet dan niet. Enthousiasme heeft daar geen invloed lijkt mij.
Vertrokken user_03

ineke-kitty schreef:Veel van de aanvallen op het geloof in de opname van de Gemeente VOOR de grote verdrukking, zijn oude en ongeloofwaardige theorieën. Ze zijn gemakkelijk te weerleggen. Velen die het geloof in de opname van de Gemeente aanvallen, halen vaak aan dat deze leer nog maar zo kort bestaat [ 175 jaar in een tijdsbestek van ongeveer 2000 jaar waarin de kerk [ of 'gemeente' bestaat].

Ik geloof dat wij meer reden hebben om te geloven dat Christus zal komen terwijl wij nog leven, dan de christenen die voor ons leefden, vanaf de tijd dat Hij naar de hemel ging en beloofde terug te komen voor Zijn Gemeente.
Het maakt dat ik leef met een blijde hoop die elk moment in vervulling kan gaan.
Mijn bestudering van de bijbelse profetie heeft me ervan overtuigd dat wij, christenen die vandaag leven, meer bewijzen hebben dan de geslachten voor ons, om te geloven dat wij de wederkomst van Christus zullen meemaken.
Daarom ben ik niet verbaasd door de toenemende verwarring die veroorzaakt wordt door mensen die misleid zijn en de bijbelse waarheid van de opname van de Gemeente VOOR de grote verdrukking aanvallen.
Altijd weer dezelfde werkwijze waarin geëindigd wordt met "satan wil niet dat mensen enthousiast worden vanwege etc etc."
Een nogal laatdunkende opmerking over anderen die daarmee verweten wordt dat zij fors onder invloed van satan staan.
Het is weer helder.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Hier een paar datums voor de wereldondergang.

Onder andere, 1532, 1538, en 1541 door Martin Luther.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Peter79

Bericht door Peter79 »

ineke-kitty schreef:Veel van de aanvallen op het geloof in de opname van de Gemeente VOOR de grote verdrukking, zijn oude en ongeloofwaardige theorieën. Ze zijn gemakkelijk te weerleggen.
Ik denk dat de praktijk je tegenspreekt. Het zijn geloofwaardige theorieën, waardoor mensen er toch in geloven. En ze zijn moeilijk te weerleggen, evenals het geloof in de opname hardnekkig is.
Velen die het geloof in de opname van de Gemeente aanvallen, halen vaak aan dat deze leer nog maar zo kort bestaat [ 175 jaar in een tijdsbestek van ongeveer 2000 jaar waarin de kerk [ of 'gemeente' bestaat].
Ik ben het met je eens dat het recente ontstaan van een leer op zichzelf geen argument is tegen die leer. Ik verzet me ook altijd tegen argumentatie dat iets niet meer van deze tijd zou zijn. Je moet een leer inhoudelijk beoordelen. Daarbij kan het tijdstip van ontstaan wel een rol spelen, omdat de inhoud mede bepaald wordt door de tijd waarin de bedenker leefde.
Ja, dat geloof ik ook. Ik hoop het van harte.
Ik wil je ook niet aanvallen. Als jij daarin gelooft, moet je dat vooral doen. Als het belangrijk is om anders te geloven, zal God het je wel duidelijk maken. Een sterk punt aan je geloof vind ik dat je gelooft in Gods ingrijpen in de wereld hier en nu.
Satan zal er alles aan doen om christenen zand in de ogen te strooien.
Vertrokken user_03

vrolijke schreef:Hier een paar datums voor de wereldondergang.

Het wil maar niet lukken met die juiste voorspelling :clown:
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Riemer schreef:

Het wordt zo vaak voorspeld, dat, als de wereld eens echt ondergaat, er zeker iemand is, die het "voorspeld" heeft. :mrgreen:
Bernardus Maria di
(vroegere naam: Zo Hee)

Bericht door Bernardus Maria di »

Riemer schreef:

Toch wel hoor.
Joh 2,5 Dicit mater eius ministris: Quodumque dixerit vobis, facite
ineke-kitty

In elk geval moet er wel een belangrijke reden zijn dat de Here Jezus ons waarschuwt op onze hoede te zijn en te "letten" op de tekenen der tijd. Hij geeft in Zijn toespraak op de Olijfberg [ Matth.24 en 25] een waarschuwing of een oproep aan Zijn volgelingen om in de eindtijd op hun hoede te zijn, niet misleid te worden en te waken en gereed te zijn.
Als wij de gelovigen van de eindtijd zijn, en dat geloof ik, en als wij aan de tekenen van de tijd zien dat de heerlijke verschijning van Christus nabij is, dan geldt ook dat we bewaard moeten worden voor misleiding, zowel van buiten als van binnenuit.
Persoonlijk vind ik het nodig dat ik de waarheid over de toekomstige gebeurtenissen weet, en het beste "tegengif" tegen misleiding is de waarheid.
Titus

Bericht door Titus »

Dat wij moeten waken voor misleiding (zowel van buiten als van binnen) ben ik helemaal met je eens. Daarom interesseren al die eindtijd theorieën mij ook zo weinig denk ik.
Bernardus Maria di

Titus schreef:Dat wij moeten waken voor misleiding (zowel van buiten als van binnen) ben ik helemaal met je eens. Daarom interesseren al die eindtijd theorieën mij ook zo weinig denk ik.
Voor een katholiek is dat ook de enige optie. Immers:
Deze dwaalleer van de Antichrist tekent zich reeds in de wereld af, telkens als men beweert de Messiaanse verwachting in de geschiedenis in vervulling te doen gaan: deze verwachting kan alleen maar buiten de geschiedenis langs de weg van het eschatologisch oordeel in vervulling gaan: zelfs in haar gematigde vorm heeft de kerk deze vervalsing van het komende koninkrijk onder de naam van chiliasme verworpen, vooral in de politieke vorm van een geseculariseerd, "intrinsiek verkeerd" messianisme.
(CKK 676)
ineke-kitty

Hoewel de gelovigen van de eerste eeuwen misschien niet de uitdrukking 'de opname van de Gemeente' gebruikten, hebben zij toch geleefd in de verwachting van de opstanding van de gestorven gelovigen en het veranderd worden van de levende gelovigen en het samen opgenomen worden de Here tegemoet in de lucht. Zelfs in de donkere dagen van de Middeleeuwen, zijn er toch sommigen geweest die de spoedige opname van de Gemeente verwachtten.
De Gemeente van de tweede eeuw leed onder zware vervolgingen, zodat zij dachten dat zij zich al in de grote verdrukking bevonden.
Christenen die later leefden, zoals een Hugh Latimer, die vanwege zijn geloof op de brandstapel omgekomen is, geloofden in de opname van de gelovigen.
Latimer schreef: 'Misschien komt het in mijn dagen, oud als ik ben, of in de dagen van mijn kinderen... de gelovigen zullen opgenomen worden om de Here te ontmoeten in de lucht".
Misschien komt Hij in mijn dagen, en als Hij niet komt tijdens mijn leven, dan komt Hij tijdens het leven van mijn kinderen.
Maar het staat voor mij vast, dat Hij zal komen.
Bernardus Maria di

Wellicht is het voor mensen zonder enige historische kennis nuttig te bedenken dat de middeleeuwen nauwelijks donker te duiden zijn. In tegendeel, het was in veel, heel veel opzichten een periode die bepaald licht te noemen is.

[modbreak HarryK] Dat jij die periode "licht" wilt noemen: prima. Dat hoeft echter niet gepaard te gaan met dergelijke neerbuigendheid.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Bernardus Maria di schreef:Wellicht is het voor mensen zonder enige historische kennis nuttig te bedenken dat de middeleeuwen nauwelijks donker te duiden zijn. In tegendeel, het was in veel, heel veel opzichten een periode die bepaald licht te noemen is.
Dat had ik graag eem beetje nader verklaard.
Bernardus Maria di

vrolijke schreef:
Bernardus Maria di schreef:Wellicht is het voor mensen zonder enige historische kennis nuttig te bedenken dat de middeleeuwen nauwelijks donker te duiden zijn. In tegendeel, het was in veel, heel veel opzichten een periode die bepaald licht te noemen is.
Dat had ik graag eem beetje nader verklaard.
Dat kan ik me voorstellen. Maar daar lijkt me dit niet het topic of het subforum voor. Vraag het eens aan user Nomen est Omen, die kan je moeiteloos verlichten.
ineke-kitty

Hoewel ik verder niet in wil gaan op de "donkere Middeleeuwen" hoef ik alleen maar de geschiedenis van de vervolgingen van de Hugenoten ten tijde van Catharina de Medici in "herinnering" te brengen, en dan met name de "Kristalnacht" , om maar niet te spreken over duizenden gelovigen die op de brandstapel ter dood werden gebracht.
Ik kan me dus wel voorstellen dat de christenen in die tijd dachten dat zij zich reeds bevonden in de grote verdrukking.