De denkwijze van atheïsten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Yolanda_dB
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Yolanda_dB »

Bonjour schreef:Christelijke creationistische onzin. Zoek maar een bron die niet van een dergelijke site afkomt. Er zijn manieren om de lagen de dateren. Meerdere.
Het is geen onzin, maar gewoon een serieuze vraag naar de betrouwbaarheid van die dateringsmethoden.
Die zijn namelijk nogal eens gebaseerd op (onbewijsbare) aannames.
Jerommel
Man/Vrouw: M

Bericht door Jerommel »

Yolanda_dB schreef:
Bonjour schreef:Christelijke creationistische onzin. Zoek maar een bron die niet van een dergelijke site afkomt. Er zijn manieren om de lagen de dateren. Meerdere.
Het is geen onzin, maar gewoon een serieuze vraag naar de betrouwbaarheid van die dateringsmethoden.
Die zijn namelijk nogal eens gebaseerd op (onbewijsbare) aannames.
Dat klopt.
Dat weet Bonjour niet, want hij schuwt de kanalen die dit uitleggen, zo blijkt..
Evengoed, er zijn wat harde noten te kraken voor mensen met een jonge schepping overtuiging.
Even daar gelaten precies hoe jong / oud het dan moet zijn.

Wat Bonjour wellicht ook niet wil erkennen is dat de naturalistische / atheistische modellen en overtuigingen waar de populaire wetenschap zich aan vast klampt gewoon heeel erg veeel tijd nodig hebben om nog enigszins door de kansberekeningen heen te kunnen komen.
Tegelijk brengt dat weer nieuwe problemen an sich met zich mee, zoals de mutaties die zich opstapelen in de genen, die doorgaans uitserving en erfelijke afwijkingen met zich mee brengen.
Daarom moeten ze ook in 'beneficial mutations' geloven, die er in werkelijkheid niet echt zijn.
Laat staan dat er vanzelf nieuwe informatie ontstaat voor nieuwe doelgerichte eigenschappen van organismen.

Atheisten kunnen het af doen als creationistische onzin omdat zij bogen op de kwantiteit van hun eigen onzin in het publieke domein.

Tja...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Als God bestaat is de hele evolutiegedachte een beetje onzinnig en is creationisme "Occam's razor".
Maar ook als we naar de Creatie zelf kijken, dan is het eigenlijk best duidelijk dat het geschapen is, als je tenminste niet bent belast met jarenlange evolutie hersenspoeling.
Wie dan precies de Creator is / was, dat is dan de volgende vraag.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Jerommel schreef:Onzin?
Dus je denkt dat iets zichzelf voort kan brengen, dus dat iets al bestaat voordat het bestaat zodat het zichzelf kan voort brengen?

Verder, dan ben je m.i. een agnost, als je op zich open staat voor het idee van het bestaan van 'het bovennatuurlijke' maar niet overtuigd bent.
Van de natuurwetenschappen kan je overigens niet verwachten dat die kunnen detecteren wat buiten hun terrein ligt, aangezien die zich beperken tot 'de tijd-ruimte werkelijkheid'.
Het hoeft helemaal te zijn dat er een oorsprong is. De Kosmos (het natuurlijke) kan, in welke vorm van ook, altijd hebben bestaan. Dan is het ook geen probleem.

Ik ben een agnostische atheïst. Maar labels zijn afhankelijk van definities, en daar is nogal eens onenigheid over. Ik ben iig ongelovig. Wat betreft je opmerking over natuurwetenchappen, daar ben ik het volledig mee eens.
Christiaan

Allie schreef:
Christiaan schreef:
Allie schreef:@ Christiaan, vervolg pagina 66
Schijnbaar heb ik idd je punt gemist. Maar wat je eigenlijk probeert te doen is Geloof en wetenschappelijke kennis over de waarneembare realiteit op gelijke voet stellen. En dat lijkt me absurd.
Als ik het even heel sec uitleg: We leven in een waarneembare realiteit, de natuur. Om die waarneembare realiteit te onderzoeken hebben de wetenschappelijke methode ontwikkeld. Deze methode wordt toegepast door de natuurwetenschappen. Dat is een objectieve, rationele, aantoonbaar betrouwbare manier om kennis op te doen over die realiteit. Mijn beeld van de realiteit wordt grotendeels gevormd door die wetenschappelijke methode.
Eens tot dusver.
Misschien leven we ook in een niet waarneembare realiteit, maar tot dusver hebben we geen objectieve, aantoonbaar betrouwbare manier ontwikkeld om die onwaarneembare realiteit te detecteren. Uitspraken daarover hebben geen basis zoals uitspraken over de waarneembare realiteit mbv de wetenschappelijke methode. Deze uitspraken staan dus niet op gelijke voet. Net zoals uitspraken over de waarneembare realiteit zonder basis niet op gelijke voet staan met uitspraken over de waarneembare realiteit mbv de wetenschappelijke methode.
Je haalt hier twee dingen door elkaar. Het te onderzoeken item en de manier om het te onderzoeken. De wetenschap is er voor onderzoek van de natuur, hoe breed je dat ook wil zien. Je kan dus niet iets onderzoeken met deze methode wat buiten die natuur staat. Daar is religie voor en de combinatie van deze twee geven je een beeld van hoe het leven werkt en waarom het zo is.
En ik ben nu juist op zoek naar een aantoonbaar betrouwbare methode die het bovennatuurlijke kan detecteren. Hoe krijgen we kennis over het niet-natuurlijke? En in hoeverre is deze methode aantoonbaar betrouwbaar?
Mijn moeder zou hier zeggen:" lees je Bijbel en het antwoord staat er zeker in". Ik denk dat dat ook wel waar is. Religie is niet te vergelijken met de wetenschap. Ze kunnen elkaar alleen aanvullen, denk ik. Je zult dus je hart moeten openstellen en de evangeliën gaan lezen. Dat zou ik ook meer moeten doen, dat geef ik eerlijk toe.
En op welke manier is de Bijbel aantoonbaar betrouwbaar als het over het bovennatuurlijke gaat? Dit kan een moslim ook over de Koran zeggen of en hindoe over de Baghavad Gita. Ik zie geen enkele reden om de Bijbel te geloven.
Christiaan

Allie schreef:
Christiaan schreef: 1. Dat was de vraag ook niet. Ik geef simpelweg antwoord op de vraag of een wereld zonder religie haalbaar is. Dat zegt verder niks over het verleden.
Dat we het e.e.a. te danken hebben aan religie zal ik ook niet ontkennen. Al denk ik wel dat dat wel eens overschat wordt. Een grote invloed was ook zeker de Verlichting, die een reactie was op oa de macht en de dogmatieke leer van christendom. En hou zou de wereld eruit hebben gezien als er géén religie zou zijn? Mss slechter, mss beter. Dat is slechts gissen.
2. Ik zeg ook niet dat christenen dom zijn. Ik zie een aantal negatieve dingen die religie veroorzaakt, met onderbouwing overigens.
3. Ik zal iedereen bekriteseren waarvan ik vind dat het nodig is, theïst of atheïst. En ik zal elk idee bekriteseren waarvan ik vind dat het nodig is.
4. Ik eis helemaal niks. Mij wordt een vraag gesteld over een ideaal wereldbeeld. Ik heb goede redenen om wereld te willen. Ik ben ook niet voor een koning btw. En hier is het verleden ook niet relevant t.o.v. de vraag.
5. Ik zeg ook niet dat alles in het christendom fout is, of dat elk verhaal of idee uit de bijbel immoreel is. Ik denk dat de bijbel een achterhaald boek is en dat we die niet (meer) nodig hebben.
1.Ben je je ervan bewust dat zonder religie, de verlichting nooit plaats had kunnen vinden. Zonder religie zaten we nu nog in de Barbaarse wereld. We hadden dan nu nog overheersende koningen gehad. Religie heeft de waarde van de mens als een fundament voor onze beschaving gemaakt. Hierdoor heeft onze beschaving zich kunnen ontwikkelen tot de verlichting.

2. Kan je een probleem opnoemen, dat door de leer van het christendom wordt veroorzaakt? Dus een negatief ding, die door de leer van Jezus wordt veroorzaakt.

3. Zie 2

4. Hoe verschilt het humanistisch beeld van de leer van Jezus en hoe is dat beter?

5. Je zet hier de Bijbel in een verkeerd daglicht. De Bijbel is een boek met kennis, verhalen, poezie en geschiedenis. Hoe kan je zo'n boek achterhaald noemen? Dat het ouderwets is, ok, maar achterhaald? Het is geschreven in een andere tijd, wat had je dan verwacht? Het is net als zeggen dat je niet naar de bioscoop gaat, omdat je thuis Netflix hebt. Tuurlijk is Netflix makkelijker, maar dat maakt de bioscoop niet achterhaald. Het feit dat we verder komen, betekent niet dat we oude dingen kunnen/moeten vergeten.
1. Wat een raar argument. Weet je dat er zonder de Tweede Wereldoorlog er geen bevrijding was geweest?
Het is maar de vraag of we zonder religie niet beter af waren geweest. Dat is niet te zeggen. Maar we hebben geen (bij)geloof meer nodig om ons richting te geven. Logisch rationeel redeneren en empathie zijn betere manieren om onze wereld vorm te geven. En ik pleit dus ook niet voor 'overheersende koningen'.
2. Deze vraag doe me denken aan onze eerdere discussie over de natuur. Elk negatief voorbeeld zal bijvoorbeeld niet geaccepteerd worden, omdat dat dan niet volgens de christelijke leer zou zijn. Het feit is echter dat onder het mom van het christendom allerlei negatieve consequenties hebben. Trouwens, het gaat mij niet specifiek alleen om het christendom, maar elke religie in het bovennatuurlijke. Een voorbeeld is bv het 'verbod' op condooms volgend de RK-kerk. Daardoor worden er onschuldige slachtoffers gemaakt. Verder worden er in Afrika anti-homowetten toegepast n.a.v. christelijk inmenging.
3. Zie 2
4.‘De wet van Mozes zegt: “U mag geen overspel plegen.” Maar Ik zeg: wie met begerige ogen naar een vrouw kijkt, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. Als uw oog u tot verkeerde dingen brengt, ruk het dan uit en gooi het weg. Want het is beter één lichaamsdeel kwijt te raken dan dat uw hele lichaam in de hel wordt gegooid. En als uw hand u tot verkeerde dingen brengt, hak hem dan af en gooi hem weg. Want het is beter één lichaamsdeel kwijt te raken dan dat uw hele lichaam in de hel wordt gegooid.’
‭‭Mattheüs‬ ‭5:27-30‬ ‭HTB‬‬
http://bible.com/75/mat.5.27-30.htb
Ik durf te stellen dat volgens het humanistisch beeld er niet zo tegen aan gekeken wordt. Hier wordt gedachten al tot een misdaad gerekend en de straffen zijn niet te mild. Het afhakken van een hand vind ik nou ook niet echt een moreel hoogstandje.
5. Wat je zegt, het is in een andere tijd geschreven door mensen die nog geen schrijntje van de kennis hadden die we nu hebben. Achterhaald dus. Net zoals jet cassettebandje óók achterhaald is (om maar een zelfde soort analogie te gebruiken). We hebben inmiddels veel betere methoden om te bepalen of iets moreel juist of onjuist is.
Christiaan

Allie schreef: De fout ligt hier bij een misverstand. Ik snap wat je bedoeld. Jij ziet de natuur als een mechanisme(oorzaak onbekend of zonder oorzaak) en ik zie het als een mechanisme dat is ontworpen. Mijn vraag was dus ongelukkig verwoord. Want ik geloof immers al dat sneeuwvlokken gemaakt zijn, we hebben ze immers al eerder gezien. Ik zal hier voortaan op letten. Volgens mij heb ik het alleen over Intelligentie gehad, niet specifiek over God. Als ik dat eerder wel heb gedaan, was dat niet de bedoeling.
Dank voor de 'rectificatie'.
Christiaan

Jerommel schreef:Laten we niet doen alsof de wetenschap er nooit naast zit.
Zeker als er een geloof als naturalisme achter zit, kan je rekenen op ongegronde aannames die mogelijk ver door werken.
Praktische wetenschap als elektronica en mechanica hebben daar natuurlijk weinig tot geen last van.
Niemand hier beweert ook dat de wetenschap er nooit naast zit. Wat het 'probleem' is, is dat sommige gelovigen het geloof in het bovennatuurlijke op gelijke voet zetten als een wetenschappelijke theorie of bewijs. En dat is natuurlijk grote onzin.
In de natuurwetenschappen wordt er iig gebruik gemaakt van een aantoonbaar betrouwbare methode die het e.e.a. kan falsificeren. Dat zie ik bij het geloof nou nooit.

Wat betreft naturalisme, dat is niet per sé een geloof of aanname die een wetenschapper heeft. Er zijn namelijk ook genoeg wetenschappers die wél geloven in het bovennatuurlijke. Maar het bovennatuurlijk heeft geen plaats in het onderzoek/theorie of doet daar iig geen uitspraken over. Omdat, zoals je zelf eerder zei, natuurwetenschap de beperking heeft dat het alleen het natuurlijke kan onderzoeken. En dus kan ze geen uitspraken doen over het bovennatuurlijke.

In een ander topic zei je eerder dat naturalisme, een geloof, de wetenschap omlaag haalt (topic: Gods bestaan is niet te bewijzen 2) Kun je dat nader verklaren? Mijn vraag was ook of je het had over filosofisch naturalisme of methodologisch naturalisme?
Christiaan

Jerommel schreef:Als God bestaat is de hele evolutiegedachte een beetje onzinnig en is creationisme "Occam's razor".
Maar ook als we naar de Creatie zelf kijken, dan is het eigenlijk best duidelijk dat het geschapen is, als je tenminste niet bent belast met jarenlange evolutie hersenspoeling.
Als God bestaat ... Tja, Als mijn tante een leuter had, was het mijn oom. Dat is natuurlijk een argumentering van lik-me-vestje.
Als je naar de Creatie kijkt ... Tja, dan is er een Creator. Mooie cirkelredenering. Tenminste, als je niet jarenlang door religie bent gehersenspoeld.

Het probleem ligt em bij de aannames. En die doen we allemaal. De vraag is, waarom zou je onnodige aannames doen? Heel veel dingen kunnen we verantwoorden/verdedigen, maar als je ver genoeg terug gaat komen we op bepaalde aannames uit die wellicht niet te verdedigen zijn. Wetenschap heeft idd ook aannames, maar we weten ook allemaal dat wetenschap 'werkt'. Niet altijd even goed, afhankelijk ook van het onderwerp, maar de wetenschappelijke methode is de meest betrouwbare methode die we kennen om tot kennis de realiteit te komen. Dat wordt volgens mij gemakshalve door een aantal gelovigen hier vaak vergeten. En een alternatief wordt nooit geboden (behalve dan: lees de bijel. Maar dat dat betrouwbaar is wordt nooit aangetoond).
Maar ik ben wel benieuwd welke aannames in de wetenschap gelovigen niet betrouwbaar vinden. Ik heb al iets gezien over dateringen ed, maar welke aanname zou de wetenschap niet moeten doen?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Jerommel schreef:Dat klopt.
Dat weet Bonjour niet, want hij schuwt de kanalen die dit uitleggen, zo blijkt..
Daarmee neem je een veronderstelling aan dat er betrouwbare kanalen daarvoor zijn. Halen ze het niveau van bewijslast die nodig is.
Evengoed, er zijn wat harde noten te kraken voor mensen met een jonge schepping overtuiging.
Even daar gelaten precies hoe jong / oud het dan moet zijn.

Wat Bonjour wellicht ook niet wil erkennen is dat de naturalistische / atheistische modellen en overtuigingen waar de populaire wetenschap zich aan vast klampt gewoon heeel erg veeel tijd nodig hebben om nog enigszins door de kansberekeningen heen te kunnen komen.
Tegelijk brengt dat weer nieuwe problemen an sich met zich mee, zoals de mutaties die zich opstapelen in de genen, die doorgaans uitserving en erfelijke afwijkingen met zich mee brengen.
Daarom moeten ze ook in 'beneficial mutations' geloven, die er in werkelijkheid niet echt zijn.
Laat staan dat er vanzelf nieuwe informatie ontstaat voor nieuwe doelgerichte eigenschappen van organismen.
Hiermee toon je aan dat je niet goed op de hoogte bent van de ET
Atheisten kunnen het af doen als creationistische onzin omdat zij bogen op de kwantiteit van hun eigen onzin in het publieke domein.

Tja...
Of op de kwaliteit.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
peda

Bericht door peda »

Allie schreef:
Zoek maar een Christelijke site die zegt dat de Bijbel onzin is....

Prima jij mag dat geloven. Ik neem het niet zo serieus. Het feit dat je niet mag twijfelen aan de wetenschap vind ik soms angstaanjagend. Al heeft de wetenschap veel voor ons betekent, ook in de wetenschap werken mensen met een overtuiging en een bevooroordeelde mening. Dat is verder prima, maar zo mogen we wetenschappers dan ook behandelen.

Als je gaat praten over periodes van miljoenen jaren is alles waar. Het valt niet te controleren. Ik vind het hele gezever over leeftijd ook helemaal niet relevant.
De wetenschap op zich moet neutraal beoefend worden. Dat wetenschappers ( van naam ) zich ook "' bezondigen "' aan het doen van niet-wetenschappelijk gedekte uitspraken, is een menselijke eigenschap. Daar moet doorheen gekeken worden. maar wetenschap wordt neutraal beoefent. Of je nu volger van Tao, Boeddha bent of je overtuiging haalt uit de Vedische Geschriften, Koran, Bijbel of je bent overtuigt a-theist, het maakt voor het beoefenen van de wetenschap geen fluit uit. De techniek van de wetenschappelijke methode is voor allen de richtlijn en niet de inhoud van een Heilig Boek.
Laatst gewijzigd door peda op 17 aug 2017, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
peda

Bericht door peda »

Allie schreef:
Bonjour schreef:Jij kan het niet controleren omdat je er niet genoeg vanaf weet. Wetenschappers controleren elkaar en herhalen experimenten. Het is een systeem van dateringsmethodieken. Zoals ik zei, zijn er vele.
En dat is prima, maar ik neem het niet zo serieus. Hoe vaak je dit ook herhaalt. Islamisten gaan ook vijf keer bidden en houden elkaar op het rechte pad. Dat wil niet zeggen dat hun overtuigingen juist zijn.
Ook die uitspraak over de juistheid van de Koran -overtuiging wordt gedaan vanuit een eigen andere basis-overtuiging. Het is ook denkbaar voor een meer neutrale beschouwer dat jij na jouw dood, verantwoording moet afleggen aan Allah. Hoewel ik het niet sterk "' geloof "' is het niet onmogelijk.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Bonjour schreef:Hiermee toon je aan dat je niet goed op de hoogte bent van de ET
O ja joh?
Ik denk dat jij niet begrijpt wat je gelooft of misschien niet begrijpt wat ik bedoel.
Wat nu? :D
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Christiaan schreef:
Jerommel schreef:Als God bestaat is de hele evolutiegedachte een beetje onzinnig en is creationisme "Occam's razor".
Als God bestaat ... Tja, Als mijn tante een leuter had, was het mijn oom. Dat is natuurlijk een argumentering van lik-me-vestje.
Het is niet echt een argumentatie, hoewel het wel iets zegt over het idee van theïstische evolutie.
Die overtuiging bestaat namelijk ook, maar men weet dan niet zo goed of men moet kiezen voor naturalisme of supernaturalisme.

Als je naar de Creatie kijkt ... Tja, dan is er een Creator. Mooie cirkelredenering. Tenminste, als je niet jarenlang door religie bent gehersenspoeld.
Nee, je snapt me niet en valt over een woord.
Ik had het ook "onze tijd-ruimte werkelijkheid" kunnen noemen namelijk, dat is in deze het zelfde.
Het probleem ligt em bij de aannames. En die doen we allemaal.
Nee, het probleem ligt bij massa indoctrinatie.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Christiaan schreef:
Jerommel schreef:Laten we niet doen alsof de wetenschap er nooit naast zit.
Zeker als er een geloof als naturalisme achter zit, kan je rekenen op ongegronde aannames die mogelijk ver door werken.
Praktische wetenschap als elektronica en mechanica hebben daar natuurlijk weinig tot geen last van.
Niemand hier beweert ook dat de wetenschap er nooit naast zit.
Nou, sommigen wel, of bijna.
Wat het 'probleem' is, is dat sommige gelovigen het geloof in het bovennatuurlijke op gelijke voet zetten als een wetenschappelijke theorie of bewijs. En dat is natuurlijk grote onzin.
Ik denk dat je niet veel weet van het bovennatuurlijke en religies (theologie etc..) en ook niet echt interesse hebt in dit onderwerp dat evengoed al sinds mensenheugenis een zeer relevant onderwerp is.

In de natuurwetenschappen wordt er iig gebruik gemaakt van een aantoonbaar betrouwbare methode die het e.e.a. kan falsificeren. Dat zie ik bij het geloof nou nooit.
Ik denk dat dat een valse tegenstelling is.
Beide kanten toetsen ideeën zo goed als ze dat kunnen. Althans, als men waarheid zoekt, en dat is niet altijd het geval.
Natuurlijk, binnen onze tijd-ruimte werkelijkheid en perceptie is hetgeen dat daar buiten ligt an sich nogal moeilijk te benaderen, en sowieso dus buiten het domein van de natuurwetenschappen.
Wat betreft naturalisme, dat is niet per sé een geloof of aanname die een wetenschapper heeft. Er zijn namelijk ook genoeg wetenschappers die wél geloven in het bovennatuurlijke.
Ja, heel handig om het nu over individuele wetenschappers te hebben, maar we hebben het over atheisten hier, en ook over de consensus binnen de wetenschappelijke gemeenschap, en die is naturalistisch en dat is een geloof.
Maar het bovennatuurlijk heeft geen plaats in het onderzoek/theorie of doet daar iig geen uitspraken over. Omdat, zoals je zelf eerder zei, natuurwetenschap de beperking heeft dat het alleen het natuurlijke kan onderzoeken. En dus kan ze geen uitspraken doen over het bovennatuurlijke.
Echter, dit doet de populaire wetenschap dus wel.

In een ander topic zei je eerder dat naturalisme, een geloof, de wetenschap omlaag haalt (topic: Gods bestaan is niet te bewijzen 2) Kun je dat nader verklaren? Mijn vraag was ook of je het had over filosofisch naturalisme of methodologisch naturalisme?
Omdat je met naturalisme op een voor aangenomen spoor terecht komt als het de oorsprongsvragen en voortgangsvragen betreft.
En dat is dan filosofie die door werkt in de methodologie.
De naturalistische modellen / ideeën worden als enige zinnige en rationele kijk verkocht en beschouwd.
En zo zien we ook dat de populaire wetenschap een status van alwetendheid wordt toegedicht door de gemiddelde mild geinteresseerde.
Het is bijna een religie, compleet met heilige boeken en profeten en predikanten, die dienen tot overtuiging van naturalistische ideeën.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Christiaan schreef:
Jerommel schreef:Onzin?
Dus je denkt dat iets zichzelf voort kan brengen, dus dat iets al bestaat voordat het bestaat zodat het zichzelf kan voort brengen?

Verder, dan ben je m.i. een agnost, als je op zich open staat voor het idee van het bestaan van 'het bovennatuurlijke' maar niet overtuigd bent.
Van de natuurwetenschappen kan je overigens niet verwachten dat die kunnen detecteren wat buiten hun terrein ligt, aangezien die zich beperken tot 'de tijd-ruimte werkelijkheid'.
Het hoeft helemaal te zijn dat er een oorsprong is. De Kosmos (het natuurlijke) kan, in welke vorm van ook, altijd hebben bestaan. Dan is het ook geen probleem.
Ik begrijp wat je bedoelt, dat zou dan kunnen verenigen met animisme, als je overtuigd raakt dat er intelligentie nodig is voor het vorm krijgen van wat we nu zien en zijn.
Want dat is natuurlijk een groot vraagstuk: Hoe en / of waarom en / of waardoor ontstond ons fijn afgestemde universum en het meest complexe en geniale (potentieel perfect i.m.o. maar zoals wij het kennen onderhevig aan verval) fenomeen waar we zelf deel van zijn: de levende natuur.
Maargoed, de vraag van Leibnitz blijft ook staan: Waarom bestaat er überhaupt iets?

Ik ben een agnostische atheïst. Maar labels zijn afhankelijk van definities, en daar is nogal eens onenigheid over.
Ja, dat klopt...
Vele discussies gehad met atheisten die in feite agnost zijn maar zich toch atheist noemen.
Ik geloof dat het woord een betekenisverschuiving heeft gehad in de afgelopen decennia / eeuwen.
Ik vind daarom "naturalist" duidelijker.
Ik ben iig ongelovig.
Ongelovig in een God dan, denk ik.
Perssonlijk heb ik geen keuze om wel of niet te geloven in "het bovennatuurlijke" omdat ik zelf, net als vele andere mensen, maar niet de meerderheid van de mensen (denk ik), getuige ben geweest van "dingen die niet kunnen" en gerelateerde ervaringen.
Dus zo heb je zeg maar "persoonlijke openbaringen" die een individu kunnen overtuigen, maar waar je anderen meestal niet mee kunt overtuigen.
Maar voor iemand met 'persoonlijke openbaringen' is het moeilijk om naturalist te zijn / blijven.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Nou ja, we moeten niet gaan doen of wetenschap ook een soort geloof is, zoals Allie doet. Dat is uiteraard grote onzin. In de wetenschap worden feiten vastgesteld op basis van herhaalbare experimenten. En dat zien we binnen de religie nog niet zo gauw gebeuren. Religie blijft gokwerk, hoe dan ook. En een boek dat duizenden jaren geleden geschreven is, kan ons uiteraard geen betrouwbare informatie verschaffen. Het is met recht te betitelen als "achterhaald" als het gaat om kennis van de feiten. Ik zou tegen Allie zeggen: ga lekker in je eigen hokje in de bijbel zitten lezen, maar belast ons niet met de gedachte dat we er iets uit zouden kunnen leren over de actuele werkelijkheid.
Dateringen kunnen wellicht niet helemaal betrouwbaar zijn. Maar de gedachte dat de Aarde slechts vijfduizend jaar oud is, blijkt uit elk wetenschappelijk onderzoek volstrekte onzin te zijn. Niets wijst erop dat dat zo is. Alles wijst in ieder geval op een miljoenen jaren oude geschiedenis.
En zeker zit in ons de gedachte dat iets wat goed is en mooi, en heel ingewikkeld, beslist geschapen moet zijn. De vraag is dan: waarom zou dat per se zo moeten zijn? Waarom zouden alleen eenvoudige dingen uit zichzelf kunnen ontstaan. Wie bepaalt dat? De evolutie had in ieder geval twee dingen: ruim voldoende tijd en mechanismen die via kleine stapjes, en try and error, tot een resultaat kunnen leiden dat best ingewikkeld is. Het is niet een aap die op een typemachine typt. Maar het moet gezegd: er zitten nog wat haken en ogen aan de evolutieleer. En hoe is het leven op zich ontstaan?
Je kunt zeggen: die problemen lossen we ook wel op. Dat kan. Maar je kunt ook zeggen dat de evolutie een onderdeel is van het hele proces. Dat er daarnaast iets anders is, wat we nog niet kennen.
De simpele gedachte echter dat er een creator is die in z'n laboratorium het leven gaat zitten uitdenken, lijkt me redelijk absurd. Dat is te menselijk gedacht. En de werkelijkheid richt zich niet naar ons beperkte verstand. En onze zintuigen zijn ook al uiterst beperkt.
Wat het bovennatuurlijke betreft is het feit dat het nu eenmaal bovennatuurlijk is. Dat wil zeggen: niet beschikbaar voor materiële metingen en materieel onderzoek. Dus kan de wetenschap zich daar simpelweg niet mee bezighouden. Het blijft dus een kwestie van persoonlijke ervaringen. Iemand die uittredingen heeft gehad, heeft dergelijke persoonlijke ervaringen. Maar het blijft een persoonlijke ervaring.
Het is toch strikt een vraag van: wat kun je weten/ervaren en wat niet. Het heeft geen zin om te stellen dat je dingen weet, die je feitelijk niet kunt weten. Je kunt bepaalde dingen weten op basis van wetenschappelijke onderzoek, en feitelijk meer niet. Sommige mensen hebben talenten om iets meer te weten dan dat. Maar een ander heeft daar niets aan: hij kan erin geloven of niet. Bovendien kunnen mensen met die talenten zichzelf bedriegen, en hun ervaringen verkeerd gaan interpreteren.
Only dead fish go with the flow
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Zolderworm schreef:Nou ja, we moeten niet gaan doen of wetenschap ook een soort geloof is, zoals Allie doet. Dat is uiteraard grote onzin.
Dat ligt er aan wat je met "de wetenschap" bedoelt.
Feit is dat het een groep mensen is die dingen geloven en er ook weleens naast zitten.
In de wetenschap worden feiten vastgesteld op basis van herhaalbare experimenten. En dat zien we binnen de religie nog niet zo gauw gebeuren.
Dat kan met religie ook niet, maar "de wetenschap" doet ook weleens onbewezen aannames, ook al is dat in feite niet wetenschappelijk.
Religie blijft gokwerk, hoe dan ook.
Nee geen gokwerk.
zowel religie als natuurwetenschap zijn onderwerpen die je kunt bestuderen en waarover je kennis kunt vergaren tot je hoofd explodeert. :)
Maar het zijn twee verschillende disciplines.
En een boek dat duizenden jaren geleden geschreven is, kan ons uiteraard geen betrouwbare informatie verschaffen.
Ik zou niet weten waarom niet.
Als je iets opschrijft dat waar is dan is dat 1000 jaar later nog steeds waar.
Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, maar je gaat erg kort door de bocht en gooit m.i. het kind dan met het badwater weg.
En zeker zit in ons de gedachte dat iets wat goed is en mooi, en heel ingewikkeld, beslist geschapen moet zijn. De vraag is dan: waarom zou dat per se zo moeten zijn? Waarom zouden alleen eenvoudige dingen uit zichzelf kunnen ontstaan. Wie bepaalt dat?
De logica dicteert dat in feite.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Jerommel schreef:
Zolderworm schreef:Nou ja, we moeten niet gaan doen of wetenschap ook een soort geloof is, zoals Allie doet. Dat is uiteraard grote onzin.
Dat ligt er aan wat je met "de wetenschap" bedoelt.
Die wetenschap die aan de hand van het herhaalbare experiment de realiteit van dingen kan aantonen. Daarnaast er is natuurlijk ook de beschrijvende wetenschap. En dat is toch wel iets anders. Zeker daar waar met van "scholen" gaat spreken.
Feit is dat het een groep mensen is die dingen geloven en er ook weleens naast zitten.
In de wetenschap worden feiten vastgesteld op basis van herhaalbare experimenten. En dat zien we binnen de religie nog niet zo gauw gebeuren.
Dat kan met religie ook niet, maar "de wetenschap" doet ook weleens onbewezen aannames, ook al is dat in feite niet wetenschappelijk.
Zeker gaat men binnen de wetenschap wel eens een stapje verder dan datgene wat via het herhaalbare experiment is aangetoond. Maar dan spreekt men van theorieën, en weet men dat die wel eens onjuist kunnen zijn. Die moeten dan getoetst worden. Maar bij de beschrijvende wetenschappen is het natuurlijk een ander verhaal. Kijk maar naar sommige gedachten van Freud destijds, zoals het oedipuscomplex.
Religie blijft gokwerk, hoe dan ook.
Nee geen gokwerk. Zowel religie als natuurwetenschap zijn onderwerpen die je kunt bestuderen en waarover je kennis kunt vergaren tot je hoofd explodeert. :)
Maar het zijn twee verschillende disciplines.
Bij religie zou ik niet willen spreken van "kennis". Op z'n best van veronderstellingen.
En een boek dat duizenden jaren geleden geschreven is, kan ons uiteraard geen betrouwbare informatie verschaffen.
Ik zou niet weten waarom niet.
Als je iets opschrijft dat waar is dan is dat 1000 jaar later nog steeds waar.
Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, maar je gaat erg kort door de bocht en gooit m.i. het kind dan met het badwater weg.
Het is omdat men toen nog niet beschikte over wetenschappelijke meet- en waarnemingsapparatuur van het niveau van de moderne apparatuur. De vraag is dan: hoeveel heeft men destijds opgeschreven dat waar is? Maar dat zal er zeker ook bij zitten. De meeste religieuze boeken hebben een andere functie dan onze huidige wetenschappelijke boeken. Vooral ook een maatschappelijke, en een psychologische.
En zeker zit in ons de gedachte dat iets wat goed is en mooi, en heel ingewikkeld, beslist geschapen moet zijn. De vraag is dan: waarom zou dat per se zo moeten zijn? Waarom zouden alleen eenvoudige dingen uit zichzelf kunnen ontstaan. Wie bepaalt dat?
De logica dicteert dat in feite.
Onze logica valt binnen de categorieën van ons denken en is dus gebonden aan bepaalde wetmatigheden, die niet noodzakelijkerwijs ook de wetmatigheden van het universum behoeven te zijn. Kant heeft daar leuke dingen over gezegd.
Only dead fish go with the flow
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Zolderworm schreef: Bij religie zou ik niet willen spreken van "kennis". Op z'n best van veronderstellingen.
Nou, daar komt dus wel een bak theologie, oude talen, geschiedenis, hermeneutiek en wat dies meer zij bij kijken.
Er is nu eenmaal veel dat relevant is wat je kunt bestuderen.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Je kan het bestuderen tot je een ons weegt, maar je komt niet tot kennis. 2 verschillende onderzoekers kunnen tegengestelde meningen hebben en er is geen manier om dan een stap verder te komen.
En van geen enkele mening kunnen we controleren of het juist is.
Peda.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Bonjour schreef:Je kan het bestuderen tot je een ons weegt, maar je komt niet tot kennis.
Natuurlijk kom je dan wel tot kennis.
Maar of je dingen er van geloven kunt of wilt, dat is een ander verhaal.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Vertel dan maar: Is de Jezus zoals beschreven in het NT de zoon van God?
Christenen ja, Joden moslims nee.
Kennis is meer dan "Ik geloof dat". Het is een "Met zeer hoge zekerheid aannemen".
Peda.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Bonjour schreef:Vertel dan maar: Is de Jezus zoals beschreven in het NT de zoon van God?
Ja.
Christenen ja, Joden moslims nee.
Joden en Moslims erkennen het NT niet, dus ook niet Christus' Godheid.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Als je dat met hoge zekerheid weet, ga dan even een moslimforum op en overtuig de mensen daar even. Met een terechte zekerheid mag dat niet moeilijk zijn. Ga ik even kijken hoe het je afgaat.
Peda.