Ook ik vraag me dit af, maar het antwoord is duidelijk: vrijwel alle atheïsten gaan uit, of beter gezegd, geloven, in de evolutietheorie. Ze hebben God dan niet nodig. Ze geloven er zo sterk in, dat ze zelfs denken dat God niet bestaat. De vraag m.b.t. het besef van normen en waarden (het geweten) kan niet worden beantwoord. Evolutionisten worstelen met vragen als:Loyola_2 schreef:Zowel Ruben als ik vragen slechts waar de atheist zijn/haar normen, waarden en bestaansredenen op baseert.
- Wat is de biologische basis van het bewustzijn?
- Waar komt het geweten vandaan?
- Hoe is coöperatief gedrag geëvolueerd?
Nu zijn er evolutionisten die ontkennen dat ze met dit soort vragen worstelen. Het is een zwaktebod. Het ontkennen neemt de vragen niet weg.
Het antwoord op de vragen is simpel: er is een Schepper, de God uit de Bijbel. En, deze Schepper heeft de mens een vrije wil en een geweten gegeven. Ook iemand die zichzelf atheïst noemt, is door God geschapen. Hij of zij zal het ontkennen, maar daarmee verandert de waarheid niet. De normen en waarden van atheïsten komen vooral voort uit het humanisme. De oorsprong van de normen en waarden uit het humanisme liggen in het Christelijk geloof. De tien geboden zijn deels leidraad. Eigenlijk hebben humanisten de normen en waarden uit de Bijbel gekaapt, en iets aangepast en aangevuld. Tegenwoordig is het humanisme vooral een niet-godsdienstige levensbeschouwing die de menselijke waardigheid, vrijheid en persoonlijkheid vooropstelt. De mens staat centraal, God staat letterlijk en figuurlijk buitenspel. Daarom mijn vergelijking met rattengif. De normen en waarden lijken fraai, maar in de kern is de hele stroming bedoeld als alternatief voor kerkelijk en Christelijk denken en doen, of beter gezegd, wel de normen, maar niet de Ontwerper (God!) van deze normen.
In praktijk voeren sommige atheïsten de normen keurig uit, soms / vaak zelfs beter dan vele Christenen. Christenen zijn geen betere mensen dan atheïsten, maar Christenen beseffen dat ze een Verlosser nodig hebben. Zonder deze Verlosser, Jezus, is ieder mens kansloos.
Ofwel: Christelijke normen en waarden minus God = humanisme. De gemiddelde atheïst ontleent zijn of haar normen en waarden aan het humanisme, ofwel de Christelijke normen en waarden minus God.
Bestaansredenen hebben atheïsten niet. Zij geloven in toeval. Atheïsten leven hun leven als redeloze dieren, als een chemische reactie, een kaars die op een bepaald moment uitgebrand is. Er is geen principieel verschil tussen een mens of een gemiddelde chemische reactie. Er is geen verschil tussen een mens of een dier. Een mens is volgens de atheïst een dier. Volgens atheïsten zijn we ontstaan uit dode materie, ondanks het feit dat aangetoond is dat dode materie geen leven kan voortbrengen. Aangetoond is dat alleen uit leven leven kan ontstaan. Er moet dus een Ontwerper zijn.