¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
vrolijke
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door vrolijke »

carramba schreef:
Martine schreef:
carramba schreef: Martine schreef:
Ik geloof niet van kaft tot kaft in wat in de Bijbel staat.

Heb je toch echt wel gezegd. Aangezien je het glashard ontkend heeft de rest van je post heeft nu wel een heel stuk minder waarde.
Mag jij me vertellen waar ik dat gezegd heb.
Ik heb steeds gezegd dat ik de Bijbel niet letterlijk geloof. Dus niet van kaft tot kaft in de zin van waargebeurd, maar dat ik veel dingen zie als metaforen.
Berichtdoor Martine » 17 Okt 2015, 09:40

Lees deze post maar eens terug.... Dat heb je toch echt wel gezegd...... ontkennen heeft geen zin.
Als je dit bericht bedoeld: http://www.forum.geloofsgesprek.nl/foru ... 26#p119326
Staat er bij mij 10:40.

Jou bewering kan ik er niet in terrugvinden.
Ik vind Martine haar bewering bevestigd.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Martine
Man/Vrouw: V

Bericht door Martine »

carramba schreef:Berichtdoor Martine » 17 Okt 2015, 09:40

Lees deze post maar eens terug.... Dat heb je toch echt wel gezegd...... ontkennen heeft geen zin.
Op die plek staat:(en ik heb hierin even de belangrijkste zin onderstreept)
Het verschil tussen jou en mij is denk ik dat jij er geen gevoel bij hebt, maar alles verstandelijk beredeneert. Dan kom je er niet uit en zul je steeds weer dingen zien die niet logisch zijn. Ik geloof niet van kaft tot kaft in wat in de Bijbel staat. Gisteravond nog hadden wij het erover op een verdiepings-catecheseavond. Het ging over het verhaal van de 5000 die van 5 broden en 2 vissen allemaal gegeten hebben en toen bleef er nog veel over. Je kunt dat letterlijk nemen, maar ook zien waar het om gaat: toen de Heer het brood brak en deelde, gingen de mensen ook met elkaar delen. Wat ze eerst voor zichzelf hielden (kom niet aan mijn brood) gingen ze delen en dan blijft er nog over.
Er zullen mensen zijn - ook op dit forum - die dat 'vloeken in de kerk' noemen. Maar veel dingen worden voor mij pas echt rijk als ik de symboliek zie. Er staat meer dan er staat, de verhalen hebben vaak meerdere lagen.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
JW88

Bericht door JW88 »

Martine schreef:
carramba schreef:Berichtdoor Martine » 17 Okt 2015, 09:40

Op die plek staat:(en ik heb hierin even de belangrijkste zin onderstreept)
Het verschil tussen jou en mij is denk ik dat jij er geen gevoel bij hebt, maar alles verstandelijk beredeneert. Dan kom je er niet uit en zul je steeds weer dingen zien die niet logisch zijn. Ik geloof niet van kaft tot kaft in wat in de Bijbel staat. Gisteravond nog hadden wij het erover op een verdiepings-catecheseavond. Het ging over het verhaal van de 5000 die van 5 broden en 2 vissen allemaal gegeten hebben en toen bleef er nog veel over. Je kunt dat letterlijk nemen, maar ook zien waar het om gaat: toen de Heer het brood brak en deelde, gingen de mensen ook met elkaar delen. Wat ze eerst voor zichzelf hielden (kom niet aan mijn brood) gingen ze delen en dan blijft er nog over.
Er zullen mensen zijn - ook op dit forum - die dat 'vloeken in de kerk' noemen. Maar veel dingen worden voor mij pas echt rijk als ik de symboliek zie. Er staat meer dan er staat, de verhalen hebben vaak meerdere lagen.
Verstandelijk redeneren is ook de enige realistische manier om te redeneren.
Alpha

Bericht door Alpha »

Anja schreef:
Alpha schreef:Satan wordt inderdaad de vorst, overste of heerser van deze wereld genoemd.
Helemaal nergens wordt satan de overste van de wereld genoemd. Hij wordt de overste van de machten der lucht genoemd en de heerser van dit tijdperk. Nergens staat dat hij de wereld beheerst.

Zovelen die beweren dat God de wereld zou hebben losgelaten, Zich zou hebben afgekeerd, en die tekeer gaan tegen het gegeven en het zingen dat Jezus regeert, en die tekeer gaan tegen het heilige gebed OnzeVader, spreken hooguit van hun eigen leven, waarin ze hem alle macht geven, hem alle macht kennelijk toekennen.
Anja schreef:Helemaal nergens wordt satan de overste van de wereld genoemd. Hij wordt de overste van de machten der lucht genoemd en de heerser van dit tijdperk. Nergens staat dat hij de wereld beheerst.

Zovelen die beweren dat God de wereld zou hebben losgelaten, Zich zou hebben afgekeerd, en die tekeer gaan tegen het gegeven en het zingen dat Jezus regeert, en die tekeer gaan tegen het heilige gebed OnzeVader, spreken hooguit van hun eigen leven, waarin ze hem alle macht geven, hem alle macht kennelijk toekennen.
Ik doelde o.a. op deze teksten:.

1 Joh. 5:19 „De gehele wereld ligt in de macht van de goddeloze”.

Johannes 12:31 Nu wordt er een oordeel aan deze wereld voltrokken; nu zal de heerser van deze wereld worden buitengeworpen.

Johannes 14:30 Ik zal niet veel meer met U spreken, want de heerser van de wereld is op komst. En hij heeft geen vat op mij,

Johannes 16:11 dan aangaande oordeel, omdat de heerser van deze wereld geoordeeld is.

2 Korinthiërs 4:4 onder wie de god van dit samenstel van dingen de geest van de ongelovigen heeft verblind opdat het verlichtende licht van het glorierijke goede nieuws over de Christus, die het beeld van God is, niet zou doorschijnen.

Aangezien Jezus een noodzakelijke bemiddelaar is, zal God zich niet meer direct met de mens bemoeien.

1Ti 2: 5 Want er is één God en één middelaar tussen God en mensen, een mens, Christus Jezus,

Wat het Onze vader betreft, er staat dit:

Mt 6:
9 GIJ dan moet aldus bidden:’Onze Vader in de hemelen, uw naam worde geheiligd.
10 Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, zo ook op aarde.
11 Geef ons heden ons brood voor vandaag;
12 en vergeef ons onze schulden, zoals ook wij onze schuldenaars hebben vergeven.
13 En breng ons niet in verzoeking, maar bevrijd ons van de goddeloze.’

Men “vergeet” echter de verzen ervoor te lezen:

7 Als GIJ echter bidt, zegt dan niet steeds weer dezelfde dingen, zoals de mensen der natiën doen, want zij menen dat zij door veel woorden te gebruiken, verhoord zullen worden.
8 Wordt daarom niet als zij, want God, UW Vader, weet welke dingen GIJ nodig hebt voordat GIJ hem er ook maar om vraagt.
Alpha

Bericht door Alpha »

Peter79 schreef:Het verderven van de verderver wordt natuurlijk vooral zichtbaar door degenen die verderven. Desondanks geloof ik dat je verder moet kijken dan het oppervlak. Als je je vijanden lief moet hebben, moet je dus verder kijken dan de vijandigheid en daar de mens achter zien.
Wanneer de verdervers massaal gedood zijn, is dat goed zichtbaar voor de overlevenden.
Zo ook de koningen der aarde en hun legers. Zie Openb. 19:18 ect.
Vijanden liefhebben is in een bepaalde context: Mattheüs 5:44, 45. Zie ook in dat verband: Rom. 12:20
Peter79 schreef:Jobs geschiedenis laat mij zien dat de logica misdaad-straf waarbij de mens de onderliggende partij is, niet opgaat. Job ging te rade bij de Enige die hem antwoord kon verschaffen. .
Job was het slachtoffer van Satans hetze.
Hij bewees dat mensen God toch kunnen dienen, zoals hij dat wil, zonder een directe beloning.
Jezus bewees dat een volmaakt mens Satan kon weerstaan.
Peter79 schreef:Maar denk ook even aan dat musje dat niet zomaar ter aarde valt.
Ja, hij laat dat wèl toe.
Peter79 schreef:Er zit dus niet zo veel verschil hier. Alleen situeer je Gods ingrijpen later, omdat je het werk van Jezus niet als dat ingrijpen ziet.
We leven m.i. nu in de tijd van het einde.
Jezus is Gods uitvoerder.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

carramba schreef:
Martine schreef:

Heb je toch echt wel gezegd. Aangezien je het glashard ontkend heeft de rest van je post heeft nu wel een heel stuk minder waarde.
Ik heb steeds gezegd dat ik de Bijbel niet letterlijk geloof. Dus niet van kaft tot kaft in de zin van waargebeurd, maar dat ik veel dingen zie als metaforen.

modbreak Tin: Grote woorden als "glashard ontkennen" en "ontkennen heeft geen zin" zijn sowieso geen gewenste formuleringen, laat staan wanneer ze nog eens niet waar zijn ook. Begrijpen of invoelen van een ander is vaak moeilijk, en met een ander eens zijn hoeft men niet. Mensen ideeën en uitspraken in de schoenen schuiven die ze niet hebben of hebben gedaan gaat echter niet.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Martine schreef:
Het geloven van de Heilige Schrift van kaft tot kaft is echt een protestants gegeven alles willen bevatten met het verstand ,en als men het niet kan vatten geloof men het niet.

Ook in de Heilige Schrift zien we dat God groter is dan ons hart een geloofsgeheimenis,daarbij is de Heilige Schrift een realiteit van het gezonde verstand en het Gebed in de binnenkamer van geest en hart.Voorts het schouwen in Zijn woord is een Genade ;daarbij is het protestantse gegeven van kaft tot kaft een acte van ongeloof.Het Geloof is niet te vatten in letters en gaat daar oneindig boven uit in eeuwige totaliteit. :idea: :idea: :idea: :!:
Laatst gewijzigd door Rechtuit op 24 okt 2015, 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Vooralsnog mag iedereen zelf weten in welke god men gelooft.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Rechtuit schreef: Het geloven van de Heilige Schrift van kaft tot kaft is echt een protestants gegeven alles willen bevatten met het verstand ,en als men het niet kan vatten geloof men het niet.
Ik ben van protestante komaf en weet dat in de praktijk nagenoeg niemand de schrift van kaft tot kaft kent. Wat het meeste gelezen wordt is de Thora en de vier evangeliën. Graag zeggen protestanten dat ze de hele Bijbel lezen, toch is dat helaas niet het geval.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Martine

Bericht door Martine »

Rechtuit schreef:Het geloven van de Heilige Schrift van kaft tot kaft is echt een protestants gegeven alles willen bevatten met het verstand ,en als men het niet kan vatten geloof men het niet.

Ook in de Heilige Schrift zien we dat God groter is dan ons hart een geloofsgeheimenis,daarbij is de Heilige Schrift een realiteit van het gezonde verstand en het Gebed in de binnenkamer van geest en hart.Voorts het schouwen in Zijn woord is een Genade
Dat bedoel ik dus precies. Het woord: "geloofsgeheimenis" zegt alles!
Martine

Bericht door Martine »

[quote="Piebe 2.2""]Ik ben van protestante komaf en weet dat in de praktijk nagenoeg niemand de schrift van kaft tot kaft kent. Wat het meeste gelezen wordt is de Thora en de vier evangeliën. Graag zeggen protestanten dat ze de hele Bijbel lezen, toch is dat helaas niet het geval.[/quote]
Het jaarthema van onze kerk is dit keer: "De Bijbel, een huis om in te wonen".
Een van de dingen die nu aan de gang zijn is de gehele Bijbel lezen, 2 hoofdstukken per dag. Dat is een project van 2 jaar geloof ik.
Of de NBV gebruikt wordt thuis of de Bijbel in Gewone Taal doet er niet toe.
Eenmaal in de paar weken wordt, voor de mensen die dat willen, een avond verzorgd, waarbij vragen gesteld kunnen woorden aan de predikanten. Het project is ook op FB te volgen.
Met de kinderen va de groepen 7 en 8 wordt gebruik gemaakt van de Samenleesbijbel tijdens de kindernevendienst.
Alpha

Bericht door Alpha »

Piebe 2.2 schreef:
Rechtuit schreef: Het geloven van de Heilige Schrift van kaft tot kaft is echt een protestants gegeven alles willen bevatten met het verstand ,en als men het niet kan vatten geloof men het niet.
Ik ben van protestante komaf en weet dat in de praktijk nagenoeg niemand de schrift van kaft tot kaft kent. Wat het meeste gelezen wordt is de Thora en de vier evangeliën. Graag zeggen protestanten dat ze de hele Bijbel lezen, toch is dat helaas niet het geval.
Ik lees wèl de hele bijbel en citeer die ook.
JW88

Bericht door JW88 »

Alpha schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Als de bijbel van kaft tot kaft waar zou zijn, en alles wat er in staat letterlijk klopt en het woord van God is, waarom wilde God dat dan delen met de mens? Wil hij de mens dan beïnvloeden om in hem te geloven? Dat beïnvloed hij dus ook de vrije wil van de mens in zekere zin....
Wajehie

Bericht door Wajehie »

De vrije wil van de mens beïnvloeden door God dat kunnen we zeker niet gebruiken. :) ;)
De maatschappij ben jezelf etc.
Het is 1 grote hypocriete wereld, het valt niet te veranderen, alleen maar de accepteren, je maakt je zelf echt een illusie als je denkt dat, dat ooit nog gaat veranderen....
JW88

Bericht door JW88 »

Wajehie schreef:De vrije wil van de mens beïnvloeden door God dat kunnen we zeker niet gebruiken. :) ;)
De maatschappij ben jezelf etc.
Het is 1 grote hypocriete wereld, het valt niet te veranderen, alleen maar de accepteren, je maakt je zelf echt een illusie als je denkt dat, dat ooit nog gaat veranderen....
Ik snap niet helemaal wat dit voor antwoord is op mijn argument....
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Het is een antwoord op je vraag "Wil hij de mens dan beïnvloeden ..... " en op het idee dat beïnvloeding iets negatiefs zou zijn.
Want dat zou ten koste van de " Vrijheid" van de mensch.
Dat is natuurlijk zeer ongewenst, gezien "De hypocrisie van de wereld " :clown: ;)
JW88

Bericht door JW88 »

Wajehie schreef:Het is een antwoord op je vraag "Wil hij de mens dan beïnvloeden ..... " en op het idee dat beïnvloeding iets negatiefs zou zijn.
Dat is natuurlijk zeer ongewenst, gezien "De hypocrisie van de wereld " :clown: ;)
Hmmm ik vind je maar vaag brabbelen, hij wil de mens dus beïnvloeden?
Wajehie

Bericht door Wajehie »

JW88 schreef:
Wajehie schreef:Het is een antwoord op je vraag "Wil hij de mens dan beïnvloeden ..... " en op het idee dat beïnvloeding iets negatiefs zou zijn.
Hmmm ik vind je maar vaag brabbelen, hij wil de mens dus beïnvloeden?
Zo voorspelbaar die atheïsten. 't Lukt me steeds sneller de gespeelde interesse door te prikken. :mrgreen:
Het woordje "brabbelen" is echt de kers op de taart; om te knuffelen, Ik hou ook van jou :kiss1:
JW88 schreef: waarom wilde God dat dan delen met de mens? Wil hij de mens dan beïnvloeden om in hem te geloven? Dat beïnvloed hij dus ook de vrije wil van de mens in zekere zin....
Wat bedoel je o.a. met "Dat" in "Dat beïnvloed hij dus ook de vrije wil van de mens in zekere zin.... " ?
callista

Bericht door callista »

Wajehie schreef:
JW88 schreef:[
JW88 schreef: waarom wilde God dat dan delen met de mens? Wil hij de mens dan beïnvloeden om in hem te geloven? Dat beïnvloed hij dus ook de vrije wil van de mens in zekere zin....
Wat bedoel je o.a. met "Dat" in "Dat beïnvloed hij dus ook de vrije wil van de mens in zekere zin.... " ?
Het lijkt mij overduidelijk dat daar "Dan" moet staan ipv. "Dat"...dus gewoon typefoutje.. ..een kwestie van goed [willen of kunnen] lezen... :w
Alpha

Bericht door Alpha »

JW88 schreef:
Alpha schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Als de bijbel van kaft tot kaft waar zou zijn, en alles wat er in staat letterlijk klopt en het woord van God is, waarom wilde God dat dan delen met de mens? Wil hij de mens dan beïnvloeden om in hem te geloven? Dat beïnvloed hij dus ook de vrije wil van de mens in zekere zin....
Jezus zei: " Uw woord is waarheid."

De bijbel staan verslagen van gebeurtenissen , vaak opgetekend door ooggetuigen.
Hij is geschreven in andere talen door mensen met andere gewoontes en andere begrippen.

Door je daar in te verdiepen kan je begrijpen hoe de schrijver het bedoeld heeft.
Je dien ook de door hem symbolen en gebruiken te begrijpen.
je dient te onderscheiden wat letterlijk en wat symbolisch is bedoeld.

De bijbel geeft de geschiedenis van de mens weer, wat, hoe en waarom er dingen fout zijn gegaan.
De gedachten en het begrip van de schepper gaat de mens ver te boven.
Vandaar dat de schepper allerlei raadgevingen heeft gegeven.
Door die te volgen voorkom je problemen voor je zelf.
Wajehie

Bericht door Wajehie »

callista schreef:
Wajehie schreef:
JW88 schreef:[
Het lijkt mij overduidelijk dat daar "Dan" moet staan ipv. "Dat"...dus gewoon typefoutje.. ..een kwestie van goed [willen of kunnen] lezen... :w
Het is zeker niet overduidelijk en normaal gesproken is het een simpel typefoutje.
Maar het is strijdig met wat JW eerder zei :
JW88 schreef: Het is 1 grote hypocriete wereld, het valt niet te veranderen, alleen maar de accepteren, je maakt je zelf echt een illusie als je denkt dat, dat ooit nog gaat veranderen....
Dus de wereld is zoals die is en tegelijk zeggen dat de woorden uit de bijbel de mensen (lees de wereld) wel zou kunnen beïnvloeden.
Dat zou hij of jij dan uitleggen ?
callista

Bericht door callista »

Dat laat ik over aan JW88
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

JW88 schreef: Het is 1 grote hypocriete wereld, het valt niet te veranderen, alleen maar de accepteren, je maakt je zelf echt een illusie als je denkt dat, dat ooit nog gaat veranderen....
O, ik dacht dat dat een ander topic was :D
Waarom eigenlijk zo de nadruk dat het nooit veranderen zal?
Ik bedoel: speelt het enige rol, is het van enige relevantie in de vraag wat ik doe met de hypocrisie in mezelf?

Maar weet je wat ik doe, ik kopieer dit even naar het topic waar het meer relevant is.
Vind het wel een mooi aangrijppunt om daar in de discussie te vallen.
Dus mocht iemand genegen zijn te antwoorden, niet hier aub.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
JW88

Bericht door JW88 »

Was inderdaad een typefoutje ja.

Ik snap nog steeds niet goed wat je bedoeld.... volgens mij heb je me niet helemaal goed begrepen, maar vraag was simpel gezegd waarom zou God door de bijbel mensen willen beïnvloeden als hij de mens vrije wil heeft gegeven?
carramba

Bericht door carramba »

Tin schreef:
carramba schreef:
Martine schreef:

modbreak Tin: Grote woorden als "glashard ontkennen" en "ontkennen heeft geen zin" zijn sowieso geen gewenste formuleringen, laat staan wanneer ze nog eens niet waar zijn ook.

Niet waar zijn?? Ik heb meerdere malen deze uitspraak van Martine aangehaald en het is meerdere malen ontkend terwijl je alleen hoef terug te lezen om het te zien. Hoezo is het niet waar dat het ontkend wordt?? Je kunt gewoon teruglezen en zien dat het wel degelijk gezegd is en meerdere malen ontkend is. Dat is in mijn beleving glashard..... gewoon een uitdrukking uit de nederlandse taal om aan te geven hoe hard iets is.

Tin schreef:Begrijpen of invoelen van een ander is vaak moeilijk, en met een ander eens zijn hoeft men niet. Mensen ideeën en uitspraken in de schoenen schuiven die ze niet hebben of hebben gedaan gaat echter niet.
Ik schuif niemand iets in de schoenen want die uitspraak is toch echt wel gedaan. De post wordt door Martine zelf nog eens in een post hierboven gequote. Zie onderstreepte tekst.

T'gekke is dat wel mij uitspraken in de schoenen geschoven zijn in wat oudere posts door bepaalde forumleden die ik dus niet gedaan heb waar ik tegen geprotesteerd heb maar er komt geen enkele respons op ook niet van de mods. Ook hier kan je gewoon teruglezen. Opmerkelijk..... Ik weet niet wat ik hiervan moet denken.