Mooi dat je het teruggevonden heb. Maar goed er komt geen antwoord op de vraag die ik naar aanleiding van de uitspraak stelde.... ook goed.Martine schreef:Op die plek staat:(en ik heb hierin even de belangrijkste zin onderstreept)carramba schreef:Berichtdoor Martine » 17 Okt 2015, 09:40
Lees deze post maar eens terug.... Dat heb je toch echt wel gezegd...... ontkennen heeft geen zin.Het verschil tussen jou en mij is denk ik dat jij er geen gevoel bij hebt, maar alles verstandelijk beredeneert. Dan kom je er niet uit en zul je steeds weer dingen zien die niet logisch zijn. Ik geloof niet van kaft tot kaft in wat in de Bijbel staat. Gisteravond nog hadden wij het erover op een verdiepings-catecheseavond. Het ging over het verhaal van de 5000 die van 5 broden en 2 vissen allemaal gegeten hebben en toen bleef er nog veel over. Je kunt dat letterlijk nemen, maar ook zien waar het om gaat: toen de Heer het brood brak en deelde, gingen de mensen ook met elkaar delen. Wat ze eerst voor zichzelf hielden (kom niet aan mijn brood) gingen ze delen en dan blijft er nog over.
Er zullen mensen zijn - ook op dit forum - die dat 'vloeken in de kerk' noemen. Maar veel dingen worden voor mij pas echt rijk als ik de symboliek zie. Er staat meer dan er staat, de verhalen hebben vaak meerdere lagen.
¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?
-
- Man/Vrouw: M
Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?
-
- Man/Vrouw: V
Stomme opmerking van mij. Gaaf juist, die astrologische klok. Past helemaal prima in die kathedraal . Ik was het even vergeten. (http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... 41#p120741)Anja schreef:Er zit een kern van waarheid in Jerommels betoog. Daar kwam ik voor het eerst achter toen ik met mijn collega een uitwisselingsproject voorbereidde met een Duitse school. Wij bezochten toen samen met de gastvrouw-docent van die school de kathedraal van Münster. Tot mijn stomme verbazing hing daar een grote goed onderhouden astrologische klok. Als ik iets niet had verwacht, was het dat wel.
Je kunt hier wat plaatjes ervan zien (naar onderen scrollen op die website): http://www.sacred-destinations.com/germ ... -cathedral
En hier: http://nl.depositphotos.com/28828181/st ... clock.html
http://www.muenster.de/stadt/tourismus/ ... e_dom.html
Nu vind ik astrologie an sich niet zo shockerend. Astrologie, als het beoefend wordt door een echt goede astroloog - en daar zijn er maar weinig van in de wereld - kan het een hulpmiddel zijn in bijvoorbeeld de psychotherapie. Het kan, mits dus je met een echt zeer kundige astroloog te maken hebt, inzicht geven in de kwestie hoe Gods besturingssysteem inwerkt via de lichamen van de planeten. Dus niet als een voorspellend instrument maar als inzichtgevend instrument in de krachten die in iemands leven invloed uitoefenen.
Maar het hoort niet in een kerk thuis. En er is enorm veel flauwekul op dat gebied. Zo ook het Zeitgeistverhaal en al die verhaaltjes over zogenaamde figuren die de kenmerken van Jezus zouden hebben gehad. Is allemaal flauwekul. Maar je kunt er maar intrappen. Ik ken wel wat mensen die erin trapten en daardoor later tot geloof in Jezus kwamen en tot het inzicht dat ze voordien bedot waren. Ze hadden het kennelijk nodig gehad om een omweg te maken. En je kunt je zelfs afvragen of het in hun geval wel een omweg was.( ik denk van niet namelijk). Maar het blijft flauwekul .
Solo Christo
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
-
Juist, zie onderstreepte tekst zoals je zelf zegt. Ik zeg en herhaal het nog een keer:carramba schreef:Ik schuif niemand iets in de schoenen want die uitspraak is toch echt wel gedaan. De post wordt door Martine zelf nog eens in een post hierboven gequote. Zie onderstreepte tekst.
Dat mag iedereen, ik heb geen voorrangspositie. En verbeeld mij ook niks.
Het verschil tussen jou en mij is denk ik dat jij er geen gevoel bij hebt, maar alles verstandelijk beredeneert. Dan kom je er niet tuit en zul je steeds weer dingen zien die niet logisch zijn. Ik geloof niet van kaft tot kaft in wat in de Bijbel staat. Gisteravond nog hadden wij het erover op een verdiepings-catecheseavond. Het ging over het verhaal van de 5000 die van 5 broden en 2 vissen allemaal gegeten hebben en toen bleef er nog veel over. Je kunt dat letterlijk nemen, maar ook zien waar het om gaat: toen de Heer het brood brak en deelde, gingen de mensen ook met elkaar delen. Wat ze eerst voor zichzelf hielden (kom niet aan mijn brood) gingen ze delen en dan blijft er nog over.
Er zullen mensen zijn - ook op dit forum - die dat 'vloeken in de kerk' noemen. Maar veel dingen worden voor mij pas echt rijk als ik de symboliek zie. Er staat meer dan er staat, de verhalen hebben vaak meerdere lagen
ik geloof de Bijbel
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
-
Even ter aanvulling. En als je de vrije wil dan zo belangrijk vindt dat je een kinderverkrachter maar zijn gang laat gaan zonder dat je ingrijpt terwijl e dat wel zomaar kan..... hoe zit het dan met de vrije wil van het slachtoffer?? Die wil namelijk niet verkracht worden.JW88 schreef:Als de bijbel van kaft tot kaft waar zou zijn, en alles wat er in staat letterlijk klopt en het woord van God is, waarom wilde God dat dan delen met de mens? Wil hij de mens dan beïnvloeden om in hem te geloven? Dat beïnvloed hij dus ook de vrije wil van de mens in zekere zin....Alpha schreef:Ik lees wèl de hele bijbel en citeer die ook.Piebe 2.2 schreef:Ik ben van protestante komaf en weet dat in de praktijk nagenoeg niemand de schrift van kaft tot kaft kent. Wat het meeste gelezen wordt is de Thora en de vier evangeliën. Graag zeggen protestanten dat ze de hele Bijbel lezen, toch is dat helaas niet het geval.Rechtuit schreef: Het geloven van de Heilige Schrift van kaft tot kaft is echt een protestants gegeven alles willen bevatten met het verstand ,en als men het niet kan vatten geloof men het niet.
-
Lezen alleen zorgt voor toename in kennis en geen verandering. De vrije wil blijft ook dan.JW88 schreef:Was inderdaad een typefoutje ja.
Ik snap nog steeds niet goed wat je bedoeld.... volgens mij heb je me niet helemaal goed begrepen, maar vraag was simpel gezegd waarom zou God door de bijbel mensen willen beïnvloeden als hij de mens vrije wil heeft gegeven?
-
Lezen zorgt voor toename in kennis maar de bijbel beïnvloed mensen ook om in God te gaan geloven.... en het schijnt het woord van God te zijn dus nogmaals de vraag, waarom wil God mensen beïnvloeden om in hem te geloven?Wajehie schreef:Lezen alleen zorgt voor toename in kennis en geen verandering. De vrije wil blijft ook dan.JW88 schreef:Was inderdaad een typefoutje ja.
Ik snap nog steeds niet goed wat je bedoeld.... volgens mij heb je me niet helemaal goed begrepen, maar vraag was simpel gezegd waarom zou God door de bijbel mensen willen beïnvloeden als hij de mens vrije wil heeft gegeven?
-
Hmmm... Tja, waarom zou de Schepper zijn schepselen willen beïnvloeden...
Waarom zou een vader zijn kind willen beïnvloeden?
Om het kind de mist in te laten lopen?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
O, en ik geloof niet in een vrije wil, maar in een eigen wil.
-
Touche!Jerommel schreef:Hmmm... Tja, waarom zou de Schepper zijn schepselen willen beïnvloeden...
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
-
Het oude liedje. Als het mis gaat, was het "de vrije wil". Als alles weer op zijn pootjes komt, was het "God".Piebe 2.2 schreef:Touche!Jerommel schreef:Hmmm... Tja, waarom zou de Schepper zijn schepselen willen beïnvloeden...
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
-
Welnee, er gebeurt niets buiten God dus ook het kwaad niet. Niet alle christenen over een kam willen scheren, zal wel lastig zijn vanwege je katholieke achtergrond.vrolijke schreef: Het oude liedje. Als het mis gaat, was het "de vrije wil". Als alles weer op zijn pootjes komt, was het "God".
-
Dat is prima, maar waarom geef je het dan een vrije wil? Die wil je dan dus beïnvloeden...Jerommel schreef:Hmmm... Tja, waarom zou de Schepper zijn schepselen willen beïnvloeden...
-
Dus "God" doet ook het kwaad?Piebe 2.2 schreef:Welnee, er gebeurt niets buiten God dus ook het kwaad niet. Niet alle christenen over een kam willen scheren, zal wel lastig zijn vanwege je katholieke achtergrond.vrolijke schreef: Het oude liedje. Als het mis gaat, was het "de vrije wil". Als alles weer op zijn pootjes komt, was het "God".
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
-
Ik geloof niet in vrije wil maar in eigen wil.JW88 schreef:Dat is prima, maar waarom geef je het dan een vrije wil? Die wil je dan dus beïnvloeden...Jerommel schreef:Hmmm... Tja, waarom zou de Schepper zijn schepselen willen beïnvloeden...
Vergelijk het maar met een vader - zoon / ouder - kind relatie.
De Vader roept het kind, snap je?
Hij roept jou ook, JW88.
-
Ja, zo staat het in Deuteronomium 32,39:vrolijke schreef:Dus "God" doet ook het kwaad?Piebe 2.2 schreef:Welnee, er gebeurt niets buiten God dus ook het kwaad niet. Niet alle christenen over een kam willen scheren, zal wel lastig zijn vanwege je katholieke achtergrond.vrolijke schreef: Het oude liedje. Als het mis gaat, was het "de vrije wil". Als alles weer op zijn pootjes komt, was het "God".
'Erken dan dat Ik het ben, Ik alleen; er is geen God buiten Mij.
Ik ben het die dood maakt en levend. Ik sla wonden en heel ze ook weer.
Er is niemand die redt uit mijn hand.'
-
Ben ik alleen maar dankbaar dat wij uit het Nieuwe Testament mogen leven...Piebe 2.2 schreef:Ja, zo staat het in Deuteronomium 32,39:vrolijke schreef:Dus "God" doet ook het kwaad?Piebe 2.2 schreef:Welnee, er gebeurt niets buiten God dus ook het kwaad niet. Niet alle christenen over een kam willen scheren, zal wel lastig zijn vanwege je katholieke achtergrond.vrolijke schreef: Het oude liedje. Als het mis gaat, was het "de vrije wil". Als alles weer op zijn pootjes komt, was het "God".
-
Is daar dan sprake van een andere God?Martine schreef: Ben ik alleen maar dankbaar dat wij uit het Nieuwe Testament mogen leven...
-
Alleen volgens het gnostische christendom.callista schreef:Is daar dan sprake van een andere God?Martine schreef: Ben ik alleen maar dankbaar dat wij uit het Nieuwe Testament mogen leven...
In de Nag Hammadi-geschriften wordt Jezus echter gepresenteerd als iemand die een radicale breuk voorstond met Jahweh. De god die Jezus “mijn Vader” noemde is een god van liefde en kon niet dezelfde zijn als de wraakzuchtige Heer van het Oude Testament. Jahweh is de gnostische Demiurg, de Heer van het kwaad. Jahweh wordt in de gnostische teksten zelfs afgeschilderd als de oorzaak van de dwaling, als degeen die de mens bewust in een staat van slavernij wil houden.
Zie: Jahweh als Heer van het Kwaad.
-
Doordat wij ons achter Christus verschuilen ziet God ons zonder zonden, doch is het Dezelfde.Martine schreef:Ben ik alleen maar dankbaar dat wij uit het Nieuwe Testament mogen leven...Piebe 2.2 schreef: Ja, zo staat het in Deuteronomium 32,39:
-
Sommigen bekeren ook.
-
Dat bedoel ik - wij mogen ons verzekerd weten dat Christus ons redt.piebe 2.2 schreef:Doordat wij ons achter Christus verschuilen ziet God ons zonder zonden, doch is het Dezelfde.
-
...als je bekeert.
-
Wie volmaakt wil zijn heeft Christus niet nodig.Jerommel schreef:...als je bekeert.
-
Juist wel natuurlijk, aangezien volmaaktheid (wedergeboren in Gods Rijk) alleen door Hem mogelijk is.
-
De vrije wil is om te kunnen kiezen en dan moet er meer dan 1 keuze zijn. Donker genoeg voor de ene keuze en licht genoeg voor die andere.JW88 schreef:Lezen zorgt voor toename in kennis maar de bijbel beïnvloed mensen ook om in God te gaan geloven.... en het schijnt het woord van God te zijn dus nogmaals de vraag, waarom wil God mensen beïnvloeden om in hem te geloven?Wajehie schreef:Lezen alleen zorgt voor toename in kennis en geen verandering. De vrije wil blijft ook dan.JW88 schreef:Was inderdaad een typefoutje ja.
Waarom; omdat de mens naar Zijn beeld geschapen is.
Wat over de mens gezegd is zegt God mi dus deels ook over zichzelf.
Genesis
En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen.
Ook zei de HEERE God: Het is niet goed dat de mens alleen is;