De denkwijze van atheïsten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door peda »

Allie schreef: Eens. Maar dat toont nog niet aan dat wetenschappers conclusies die tegenstrijdig zijn met hun overtuigingen nooit zullen afwijzen. En dat was mijn punt.
Hallo Allie,

Ik maak een zeer duidelijk verschil tussen wetenschap en wetenschapper. De wetenschapper is een mens en geen robot. Het is eigen aan de mens om persoonlijke overtuigingen te hebben. De wetenschap ( pelijke methode) , is een voor iedere beoefenaar, los van de persoonlijke overtuiging, voorgeschreven wijze ( techniek ) hoe in het beroep gehandeld moet worden om tot de serieuze garde gerekend te worden. Vele wetenschappers in het academische veld van de natuurwetenschappen zijn inderdaad naturalist/ a-theist, maar er zijn ook reeksen van wetenschappers met andere overtuiging. Een christelijke/moslim/hindoe/boeddhist wetenschapper, beoefent het vak op dezelfde wijze als de naturalistisch denkende collega. In hun vrije tijd orakelen allen een andere eigen boodschap inzake de inhoud van hun levensbeschouwing. 8-) Sommigen verdienen in hun "' vrije '' tijd daarbij meer met publiceren als met hun eigenlijke bezoldiging. Dan kan de overtuiging vooruit lopen op de bereikte stand in feitelijk wetenschappelijk onderzoek. Dat vooruitlopen leidt dan tot pittige discussie in de openbaarheid. Promotie voor de publicatie wordt regelmatig bewust gezocht. :!: :!:
Allie

Bericht door Allie »

Zolderworm schreef:Nou ja, we moeten niet gaan doen of wetenschap ook een soort geloof is, zoals Allie doet. Dat is uiteraard grote onzin. In de wetenschap worden feiten vastgesteld op basis van herhaalbare experimenten. En dat zien we binnen de religie nog niet zo gauw gebeuren. Religie blijft gokwerk, hoe dan ook. En een boek dat duizenden jaren geleden geschreven is, kan ons uiteraard geen betrouwbare informatie verschaffen. Het is met recht te betitelen als "achterhaald" als het gaat om kennis van de feiten. Ik zou tegen Allie zeggen: ga lekker in je eigen hokje in de bijbel zitten lezen, maar belast ons niet met de gedachte dat we er iets uit zouden kunnen leren over de actuele werkelijkheid.
Dateringen kunnen wellicht niet helemaal betrouwbaar zijn. Maar de gedachte dat de Aarde slechts vijfduizend jaar oud is, blijkt uit elk wetenschappelijk onderzoek volstrekte onzin te zijn. Niets wijst erop dat dat zo is. Alles wijst in ieder geval op een miljoenen jaren oude geschiedenis.
En zeker zit in ons de gedachte dat iets wat goed is en mooi, en heel ingewikkeld, beslist geschapen moet zijn. De vraag is dan: waarom zou dat per se zo moeten zijn? Waarom zouden alleen eenvoudige dingen uit zichzelf kunnen ontstaan. Wie bepaalt dat? De evolutie had in ieder geval twee dingen: ruim voldoende tijd en mechanismen die via kleine stapjes, en try and error, tot een resultaat kunnen leiden dat best ingewikkeld is. Het is niet een aap die op een typemachine typt. Maar het moet gezegd: er zitten nog wat haken en ogen aan de evolutieleer. En hoe is het leven op zich ontstaan?
Je kunt zeggen: die problemen lossen we ook wel op. Dat kan. Maar je kunt ook zeggen dat de evolutie een onderdeel is van het hele proces. Dat er daarnaast iets anders is, wat we nog niet kennen.
De simpele gedachte echter dat er een creator is die in z'n laboratorium het leven gaat zitten uitdenken, lijkt me redelijk absurd. Dat is te menselijk gedacht. En de werkelijkheid richt zich niet naar ons beperkte verstand. En onze zintuigen zijn ook al uiterst beperkt.
Wat het bovennatuurlijke betreft is het feit dat het nu eenmaal bovennatuurlijk is. Dat wil zeggen: niet beschikbaar voor materiële metingen en materieel onderzoek. Dus kan de wetenschap zich daar simpelweg niet mee bezighouden. Het blijft dus een kwestie van persoonlijke ervaringen. Iemand die uittredingen heeft gehad, heeft dergelijke persoonlijke ervaringen. Maar het blijft een persoonlijke ervaring.
Het is toch strikt een vraag van: wat kun je weten/ervaren en wat niet. Het heeft geen zin om te stellen dat je dingen weet, die je feitelijk niet kunt weten. Je kunt bepaalde dingen weten op basis van wetenschappelijke onderzoek, en feitelijk meer niet. Sommige mensen hebben talenten om iets meer te weten dan dat. Maar een ander heeft daar niets aan: hij kan erin geloven of niet. Bovendien kunnen mensen met die talenten zichzelf bedriegen, en hun ervaringen verkeerd gaan interpreteren.
Probeer de wetenschap maar eens te beoefenen zonder het geloof dat je het kan uitoefenen. Onderbouw nu waarom dit geloof, of deze gedachte, juist is en waarom we hier enige waarde aan moeten hechten. Als het niet een geloof betreft, leg dan uit waarom de mens de wetenschap kan bedrijven.
Het probleem met je verhaal is, dat je geloof als een heel nauw concept ziet. Geloof is veel breder dan religie. Geloof is maar 1 onderdeel van religie. Zoals het ook een onderdeel is van de wetenschap.

Betrouwbare informatie? Het vertelde over een begin van het universum. Voor zover ik weet zijn wij daar pas tientallen jaren achter. :flower1: :mrgreen:

Het probleem is, dat volgens onze informatie, niets uit het niets(echt niets, niet een vacuüm) ontstaat. Niet dat alleen eenvoudige dingen uit het niets ontstaan. We hebben nog nooit iets eenvoudigs uit het niets(echt niets, niet een vacuüm) zien ontstaan. Er komt dan bij dat, volgens onze informatie, alles wat een structuur vertoont gemaakt is door intelligentie. Dit alleen al is genoeg om de ET te overdenken.

Dat religie en de wetenschap niet te vergelijken zijn had ik al geconstateerd. Ze kunnen elkaar alleen aanvullen, zoals dat ook in het verleden is gebeurt. Bijvoorbeeld bij de explosie van kennis door het geloof in God. Religie is dus ook de reden waarom we deze discussie hebben over wetenschap. De mens is de wetenschap gaan uitbreiden door zijn geloof in een Hogere Macht. Dank je wel religie, voor de wetenschap. :flower1:
Laatst gewijzigd door Allie op 20 aug 2017, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
peda

Bericht door peda »

Bonjour schreef:@Peda,
Geloof hoeft niet waar te zijn om positieve effecten te hebben.
De meeste andersdenkenden hebben het volgende probleem met het geloof: Ze hebben het sterke idee dat alles verzonnen is.
Hallo Bonjour,

Maar ook een placebo kan bij de gelovers daarin, een zeer heilzame positieve werking hebben. Alleen mogen andersdenkenden niet eraan gehinderd worden om andere geneeswijzen uit te proberen. Intolerantie inzake andere gekozen oplossingen is van elke zijde het grote kwaad in mijn optiek. Ik beschouw ten diepste ieder mens als geestelijk volwassen, wat betekent dat er een eigen verantwoordelijkheid bestaat voor de invulling van het eigen geestelijke en praktische leven. Wat de opvoeding van kinderen aangaat, ben ik de overtuiging toegedaan dat kinderen op school geleerd dient te worden wat er zich in de volle breedte van de samenleving afspeelt. Geen verzuiling achter eigen "' groeps-waarheden "'. Later kunnen kinderen dan onder gebruikmaking van hun verkregen brede kennis, zelf kiezen voor de bij hen passende overtuiging.
Laatst gewijzigd door peda op 20 aug 2017, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Allie

Bericht door Allie »

Bonjour schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Anja schreef: Je zult de zekerheid een keer krijgen precies op de manier waarop jij dat wenst, Bonjour. Daar ben ik van overtuigd. Dit evenwel niet van mensen. En dat kan men als een dreigement opvatten, doch ik zie het meer als een belofte.
Wellicht had je er bij kunnen vermelden: als de vlammen aan je achterwerk likken!

Of dit dreigement werkt ook altijd:

In de hel willen ze ijswater maar voor hen is het te laat!

Bovenstaande was voor mij reden om het atheïsme af te zweren. [/sarcasme]
Jij aanbidt een God die mensen foltert? Fijne gast ben jij.
En waarom is mensen folteren verkeerd? Hoe bepaal je dat en waarom moet ik me er aan houden? Is dit een mening of een wet?
peda

Bericht door peda »

Allie schreef:
peda schreef:
Ook die uitspraak over de juistheid van de Koran -overtuiging wordt gedaan vanuit een eigen andere basis-overtuiging. Het is ook denkbaar voor een meer neutrale beschouwer dat jij na jouw dood, verantwoording moet afleggen aan Allah. Hoewel ik het niet sterk "' geloof "' is het niet onmogelijk.
Nou nee, ik spreek hier niet alleen vanuit mijn overtuiging. Ook vanuit enige kennis over de Islam. Ik weet zeker dat ik niet voor Allah zal verschijnen, want bij Allah staat de liefde niet centraal. Bij Allah moet je zijn liefde verdienen, Allah houdt niet van ongelovigen. We leven in een morele wereld, die liefde boven haat stelt. Dus als we verantwoording moeten afleggen, moeten we dat bij een liefdevolle wetgever. Dan kom ik bij God uit, die zelf de pijn van onze straf op zich nam. Dat ik dat moet geloven besef ik maar al te goed. Ik kan met onderbouwde overtuiging zeggen dat Allah niet bestaat of dat hij i.i.g. een aftreksel is van God met menselijke trekjes.
Hallo Allie,

In de Islam is God volledig Transcendent. Immanentie kent de Islam niet, de bemiddeling met Mohammed vond altijd plaats via een vooraanstaande engel. Dat is een geloofskeuze, waarbij de menselijke kijk op Liefde, Goedheid, Rechtvaardigheid, geen enkele rol speelt. Jezus was voor de christen, het Gezicht van God op aarde. Deze gedachte is in de Islam volledig onmogelijk. Over het Transcendente valt totaal Niets te weten, de gelovige moet het doen met het weinige dat in de Koran staat geschreven. Hoe het dan voor hem afloopt in het Hiernamaals daarover bestaat ten diepste geen enkele zekerheid. Jij kunt wel zeggen dat Immanentie dichterbij de mens staat en dat daarom de God van de Bijbel jou meer aanspreekt. In mijn ogen spreek jij dan een menselijke "' hoop "' uit, een persoonlijke zekerheid wellicht. Maar dat is in mijn optiek duidelijk minder sterk als de Boodschap van een Sprekende God die vanaf elke kerktoren door iedereen op de wereld op dezelfde wijze wordt gehoord.
Allie

Bericht door Allie »

Bonjour schreef:
Jerommel schreef:Maar voor evolutie heb je de ingredienten nodig die niet vanzelf kunnen ontstaan, zoals een eco systeem met organismen, dus er moet DNA bestaan en het systeem dat dat doet functioneren. Dan pas zou er evolutie als in de ET kunnen werken.
Dat is de definitie van ET. VANAF de eerste eencellige.
Daarvoor is het abiogenesis
Twee niet te verdedigen gedachtes, als je ze probeert te verklaren door ongestuurde processen. Om te beginnen, hoe heeft de eencellige zich vanzelf tot mannelijk en vrouwelijk gevormd? En hoe was dit een voordeel? Hoe is deze eencellige tot leven gekomen en hoe kwam hij/zij/het erachter dat hij/zij/het zich moest vermenigvuldigen? Hoe is dit "idee" ontstaan? Waarom een andere "vorm" aannemen als je de enige "vorm" bent en er geen dreiging is van een andere "vorm"? Is een reactie in dezelfde "vorm" op klimaat niet genoeg? Kan je een voorbeeld geven waar een eencellige een observeerbare toename van informatie vertoont. Dus niet een mix of distorsie van bestaande informatie, maar een toename van informatie. Bacteriën kunnen prima overleven in bizarre omstandigheden. Waarom meer complexiteit toevoegen als simpel duidelijk beter is of i.i.g. genoeg?
Allie

Bericht door Allie »

peda schreef:
Allie schreef:
peda schreef:
Ook die uitspraak over de juistheid van de Koran -overtuiging wordt gedaan vanuit een eigen andere basis-overtuiging. Het is ook denkbaar voor een meer neutrale beschouwer dat jij na jouw dood, verantwoording moet afleggen aan Allah. Hoewel ik het niet sterk "' geloof "' is het niet onmogelijk.
Nou nee, ik spreek hier niet alleen vanuit mijn overtuiging. Ook vanuit enige kennis over de Islam. Ik weet zeker dat ik niet voor Allah zal verschijnen, want bij Allah staat de liefde niet centraal. Bij Allah moet je zijn liefde verdienen, Allah houdt niet van ongelovigen. We leven in een morele wereld, die liefde boven haat stelt. Dus als we verantwoording moeten afleggen, moeten we dat bij een liefdevolle wetgever. Dan kom ik bij God uit, die zelf de pijn van onze straf op zich nam. Dat ik dat moet geloven besef ik maar al te goed. Ik kan met onderbouwde overtuiging zeggen dat Allah niet bestaat of dat hij i.i.g. een aftreksel is van God met menselijke trekjes.
Hallo Allie,

In de Islam is God volledig Transcendent. Immanentie kent de Islam niet, de bemiddeling met Mohammed vond altijd plaats via een vooraanstaande engel. Dat is een geloofskeuze, waarbij de menselijke kijk op Liefde, Goedheid, Rechtvaardigheid, geen enkele rol speelt. Jezus was voor de christen, het Gezicht van God op aarde. Deze gedachte is in de Islam volledig onmogelijk. Over het Transcendente valt totaal Niets te weten, de gelovige moet het doen met het weinige dat in de Koran staat geschreven. Hoe het dan voor hem afloopt in het Hiernamaals daarover bestaat ten diepste geen enkele zekerheid. Jij kunt wel zeggen dat Immanentie dichterbij de mens staat en dat daarom de God van de Bijbel jou meer aanspreekt. In mijn ogen spreek jij dan een menselijke "' hoop "' uit, een persoonlijke zekerheid wellicht. Maar dat is in mijn optiek duidelijk minder sterk als de Boodschap van een Sprekende God die vanaf elke kerktoren door iedereen op de wereld op dezelfde wijze wordt gehoord.
Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg niet dat Allah mij niet aanstaat. Ik zeg dat Allah, aantoonbaar, niet overeenkomt met onze werkelijkheid. Ik zeg dat Allah duidelijk menselijke trekjes vertoont en met name dat van een kleingeestig iemand. Jij houdt niet van mij? Dan houdt ik niet van jou. Dat is iets heel anders. God houdt van je, ongeacht of je van Hem houdt. Als je niet bij Hem wil zijn, is dat jouw keuze. Je wordt nergens toe gedwongen. Dat is onbegrensde liefde, dat is de werkelijkheid waarin wij leven. Dat is niet hetzelfde als: "het spreekt je niet aan". Het is aantoonbaar kleingeestig en niet waardig voor een Hoogst Mogelijk Wezen.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

@Allie
Verdiep je nog maar eens nader in de islam en het christendom en in de religies in het algemeen.
Het is tenenkrommend wat je allemaal beweert [verzint]... :w
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

callista schreef:@Allie
Verdiep je nog maar eens nader in de islam en het christendom en in de religies in het algemeen.
Callista, wat tenenkrommend is is jouw eigen gebrek aan kennis van de islam en je wijze van reageren. Leer eens om inhoudelijk te antwoorden. Onderbouw maar eens constructief inhoudelijk waarom volgens jou wat Allie zegt, niet zou kloppen. Het klopt namelijk wel wat Allie zegt. En jij helpt ook je islamitische medememens niet met je weigering om onderscheidingsvermogen op te doen. Je zou eens kunnen beginnen met het op een rijtje zetten van de verschillen en de overeenkomsten (zo die er zouden zijn) tussen de profeet van de islam Mohammed en Onze Heer Jezus Christus.

Dat er moslims zijn die ondanks de islam ware liefde in hun hart ontwikkelen, is een feit. Steeds meer van die mensen ontmoeten vervolgens Jezus en verlaten dan de islam. Met alle gevolgen vandien voor hun veiligheid, helaas lopen ze ook in Nederland vaak gevaar. Deze mensen, die wilden integreren, verdienen onze steun, maar hebben in dit land steeds in de kou gestaan omdat de laffe Nederlander geen stelling durft te nemen.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
peda

Bericht door peda »

Hallo Allie,

Ik moet Callista bij plichten. Je kunt naar Godsdiensten/ religies kijken vanaf het meest primitieve '' volksgeloof "' tot aan de hoogst verheven mystiek. Zelf heb ik weinig belangstelling om allerlei ''volksgeloven'' tegen het licht te houden. Ik vind zelfs dat je de Godsgedachten totaal verlaat wanneer je je daarmede bezig houdt. Ook door a-theisten wordt veelal de discussie in mijn ogen voortijdig kapot gemaakt omdat aldaar dan God op de meest primitieve wijze wordt ingevuld en beschreven, het volksgeloof. Over God moet je op Niveau spreken en het Onkenbare Mysterie moet op dezelfde wijze worden benaderd, Je moet in de discussie bij verschil in visie het gevoel hebben op de punt van de stoel te zitten omdat het zo ingewikkeld is. Discussie over het Mysterie met beide handen gemakkelijk in de zakken, is in mijn optiek gewoon zwakke discussie. :(
Laatst gewijzigd door peda op 20 aug 2017, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Allie schreef:
Bonjour schreef: Jij aanbidt een God die mensen foltert? Fijne gast ben jij.
En waarom is mensen folteren verkeerd? Hoe bepaal je dat en waarom moet ik me er aan houden? Is dit een mening of een wet?
Dat bepaal ik helemaal niet. Ik geloof dat de gulden regel een goede leidraad is om regels voor de samenleving op te stellen en gelukkig zijn er heel veel mensen die daar gelijk over denken, bv het karakter Jezus in een paar boeken, zodat we wetten kunnen maken met de gulden regel als uitgangspunt. En omdat het wet is moet jij je eraan houden.

Allie schreef:Twee niet te verdedigen gedachtes,
Ik geef hier geen gedachte maar een definitie. Een afspraak die biologen gemaakt hebben.
Over de inhoud van de theorieën ga ik niet discussiëren. Dat zijn toch maar speculaties. Maar ze zijn aannemelijker te maken dan dat een god iets van een 10000000000000000000000000 atomen gaat rangschikken voor 1 individu, en dat dan ongeveer gelijk doet wanneer ie het volgende dier maakt en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende etc.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
callista

Bericht door callista »

Anja schreef:
Callista, wat tenenkrommend is is jouw eigen gebrek aan kennis van de islam en je wijze van reageren. Leer eens om inhoudelijk te antwoorden. Onderbouw maar eens constructief inhoudelijk waarom volgens jou wat Allie zegt, niet zou kloppen. Het klopt namelijk wel wat Allie zegt. En jij helpt ook je islamitische medememens niet met je weigering om onderscheidingsvermogen op te doen. Je zou eens kunnen beginnen met het op een rijtje zetten van de verschillen en de overeenkomsten (zo die er zouden zijn) tussen de profeet van de islam Mohammed en Onze Heer Jezus Christus.
Onzin.
De joden hebben ook niets met Jezus b.v ze zien hem als een mislukte Messias.
De moslims hebben Jezus erg hoog zitten en zien hem als een belangrijke profeet.....sommigen geloven zelfs in zijn wederkomst.
Sowieso geloven ze zelfs ook in de maagdelijke geboorte....war een jood geen boodschap aan heeft.
Zonder respect voor Jezus mag je jezelf zelfs geen moslim noemen.
Dat er moslims zijn die ondanks de islam ware liefde in hun hart ontwikkelen, is een feit.
Steeds meer van die mensen ontmoeten vervolgens Jezus en verlaten dan de islam.
Met alle gevolgen vandien voor hun veiligheid, helaas lopen ze ook in Nederland vaak gevaar.

Deze mensen, die wilden integreren, verdienen onze steun, maar hebben in dit land steeds in de kou gestaan omdat de laffe Nederlander geen stelling durft te nemen.
De islam kent Jezus al...zoals ik schreef.....dat ze anders tegen hem aankijken dan de christenen of de joden doet er niet toe...
Niemand weet nl. hoe het echt is...m.a.w. wat de eventuele waarheid zou zijn...

Dat sommige moslims gevaar lopen door hun bekering kan verschillende redenen hebben.
a...uit economische voordelen.
b...door het onophoudelijk blijven evangeliseren door sommige christenen die een bord voor hun kop hebben en blijven doorgaan met het verkondigen van hun zg.blijde boodschap....ook in landen waar dat verboden is........gruwelijk en arrogantie ten top... :evil:
Geen enkel respect voor een andere religie of levensbeschouwing...maar blijven doordrukken van de in hun ogen enige ware religie.....iedereen MOET maar christen worden....bbbbrrrr...
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Islam kent Jezus helemaal niet.
Islam brengt 600 jaar na dato een hele andere Jezus naar voren dan de NT schrijvers in de eerste eeuw deden.

Wie zegt dat de Abrahamitische religies allemaal het zelfde zijn weet niet waar ie het over heeft.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Allie schreef:
Bonjour schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Anja schreef: Je zult de zekerheid een keer krijgen precies op de manier waarop jij dat wenst, Bonjour. Daar ben ik van overtuigd. Dit evenwel niet van mensen. En dat kan men als een dreigement opvatten, doch ik zie het meer als een belofte.
Wellicht had je er bij kunnen vermelden: als de vlammen aan je achterwerk likken!

Of dit dreigement werkt ook altijd:

In de hel willen ze ijswater maar voor hen is het te laat!

Bovenstaande was voor mij reden om het atheïsme af te zweren. [/sarcasme]
Jij aanbidt een God die mensen foltert? Fijne gast ben jij.
En waarom is mensen folteren verkeerd?
Serieus??
Waarom zou het goed zijn?
Hooguit wanneer het tot richting is, maar niet voor eeuwig (zonder einde) in een hel ofzo.

Dat hele 'eeuwige leven in de hel' verhaal is een travestie.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

peda schreef:
Allie schreef:
peda schreef:
Hallo Allie,

In de Islam is God volledig Transcendent. Immanentie kent de Islam niet, de bemiddeling met Mohammed vond altijd plaats via een vooraanstaande engel.
Mohammed zelf dacht dat het een demoon ws, maar zijn omgeving overtuigden hem dat het een engel van God was.
Maar van welke God?
Gezien de inconsistenties met wat eerder van God kwam, is het niet de zelfde.

Geloofskeuze.
Mensen geloven waar ze van overtuigd raken, soms door te zoeken naar wat waar is, soms vanwege sociale druk.
peda

Bericht door peda »

Jerommel schreef:
peda schreef:
Hallo Allie,

In de Islam is God volledig Transcendent. Immanentie kent de Islam niet, de bemiddeling met Mohammed vond altijd plaats via een vooraanstaande engel.
Mohammed zelf dacht dat het een demoon ws, maar zijn omgeving overtuigden hem dat het een engel van God was.
Maar van welke God?
Gezien de inconsistenties met wat eerder van God kwam, is het niet de zelfde.
Hallo Jerommel,

De Soefi's zeggen dat alleen Allah, Allah kent. Natuurlijk heb jij gelijk wanneer jij opmerkt dat de beschreven God in de Koran niet dezelfde is zoals God beschreven in de Bijbel. Maar of de God beschreven in het O T ook weer dezelfde is als de God zoals beschreven in het N T, daar wordt theologisch ook verschillend over geoordeeld. God is een zeer ingewikkeld fenomeen, daar heb ik reeds eerder over gerept en ontzettend veel wat aan Hem wordt toegeschreven, noem ik zoals bekend "'volksgeloof"'. Dat geldt voor het christendom en zeker ook in de islam. De God van het volksgeloof van Staphorst is ook niet de God waar iedere gelovige warm van wordt. De "" goddelijke '' accommodatie heeft niet overal goed toegeslagen, zo blijkt in de praktijk.
Allie

Bericht door Allie »

peda schreef:
Allie schreef: Mijn moeder zou zeggen dat ze veel kracht haalt uit het lezen van haar Bijbel. En dat zullen meer mensen bevestigen.
Dit is ook onmiskenbaar in mijn ogen het zeer positieve van geloven. Het probleem dat veel andersdenkenden hebben met geloofsinhoud ontstaat wanneer aan geloof ontleende ( vreemde ) voorschriften/gedachten op een "'onprettige"' wijze aan anderen worden voorgehouden. Sekten met hun veelal negatieve indoctrinatie van de deelnemers, bevestigen de juistheid van die redenering. Wanneer gelovigen de andersdenkenden met bloemen zouden omhullen, was de "' aversie "' in mijn ogen duidelijk minder. Juist de evangelisatiegedachte, ongevraagd een blijde boodschap brengen die door anderen niet als "' blij "' wordt gezien, veroorzaakt het verschil van mening over de betekenis van geloven. Geloof zou zowel individueel als met gelijkgestemden dienen te worden beleefd en zoekers die zelf contact zoeken, moeten uiteraard worden bediend. Dan blijft geloven een m.i. positieve "'activiteit"', voor diegenen die "' behoefte "' hebben.
Maar als je je afsluit voor berichten die je niet prettig vind, hoe word je dan wijzer? Soms zijn ook niet prettige berichten wijze lessen.
Evangeliseren gaat nu eenmaal niet om hoeveel mensen je per dag kan knuffelen. Het gaat om bewustwording. En dat dat soms niet prettig is, tja... Ik word ook niet vrolijk als ik besef dat ik dat biertje extra niet had moeten nemen. De tijd van zorgeloos snaaien is voor mij voorbij. Dat is niet prettig, maar wel een wijze les.
Allie

Bericht door Allie »

peda schreef:Hallo Allie,

Ik moet Callista bij plichten. Je kunt naar Godsdiensten/ religies kijken vanaf het meest primitieve '' volksgeloof "' tot aan de hoogst verheven mystiek. Zelf heb ik weinig belangstelling om allerlei ''volksgeloven'' tegen het licht te houden. Ik vind zelfs dat je de Godsgedachten totaal verlaat wanneer je je daarmede bezig houdt. Ook door a-theisten wordt veelal de discussie in mijn ogen voortijdig kapot gemaakt omdat aldaar dan God op de meest primitieve wijze wordt ingevuld en beschreven, het volksgeloof. Over God moet je op Niveau spreken en het Onkenbare Mysterie moet op dezelfde wijze worden benaderd, Je moet in de discussie bij verschil in visie het gevoel hebben op de punt van de stoel te zitten omdat het zo ingewikkeld is. Discussie over het Mysterie met beide handen gemakkelijk in de zakken, is in mijn optiek gewoon zwakke discussie. :(
Iets feitelijk benoemen is iets anders dan dat jij nu beschrijft. Ik stel iets en onderbouw dat met kennis vanuit de Islam. Je kan dan gaan draaien tot je ons weegt, maar het blijft een feit. Je moet de liefde van Allah verdienen en Allah haat ongelovigen. Twee dingen die voor mij God boven Allah zet. Als je het over een Hoogst Mogelijk Wezen hebt. En er werd gevraagd waarom ik voor God kies. Niet direct, maar wel indirect. Dit is dus 1 van de redenen.
Allie

Bericht door Allie »

Bonjour schreef:
Allie schreef:
Bonjour schreef: Jij aanbidt een God die mensen foltert? Fijne gast ben jij.
Dat bepaal ik helemaal niet. Ik geloof dat de gulden regel een goede leidraad is om regels voor de samenleving op te stellen en gelukkig zijn er heel veel mensen die daar gelijk over denken, bv het karakter Jezus in een paar boeken, zodat we wetten kunnen maken met de gulden regel als uitgangspunt. En omdat het wet is moet jij je eraan houden.

Allie schreef:Twee niet te verdedigen gedachtes,
Ik geef hier geen gedachte maar een definitie. Een afspraak die biologen gemaakt hebben.
Over de inhoud van de theorieën ga ik niet discussiëren. Dat zijn toch maar speculaties. Maar ze zijn aannemelijker te maken dan dat een god iets van een 10000000000000000000000000 atomen gaat rangschikken voor 1 individu, en dat dan ongeveer gelijk doet wanneer ie het volgende dier maakt en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende en het volgende etc.
Dat is allemaal prima, maar ik vroeg waarom mensen folteren verkeerd is. Dus onderbouw waarom dit verkeerd is en geef aan welke standaard je daar voor gebruikt. Als je al een standaard gebruikt. Als je geen standaard gebruikt, waarom moet ik daar dan waarde aan hechten? Dat ik me aan de wet moet houden is nog geen teken dat folteren verkeerd is. Jij vind het misschien niet prettig, maar wat als ik het wel prettig vind? Wie doet iets goeds en wie iets slechts?

Het zijn inderdaad speculaties ja, daar zijn we het eens. Dat moet jij dan maar aantonen. Dat het aannemelijker is dan dat God alles heeft gemaakt.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik zeg welke standaard ik gebruik: De gulden regel.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Allie

Bericht door Allie »

@ Jerommel
Serieus??
Waarom zou het goed zijn?
Hooguit wanneer het tot richting is, maar niet voor eeuwig (zonder einde) in een hel ofzo.

Dat hele 'eeuwige leven in de hel' verhaal is een travestie.
Ik vind dat een atheïst zijn morele afkeur moet kunnen onderbouwen. Kan hij/zij dat niet, moet hij/zij zich afstandig houden bij morele discussies. Daarom vraag ik altijd waarom, in dit geval, mensen folteren verkeerd is. Geeft de atheïst hier zijn mening, waarop ik kan zeggen: "prima, weet ik dat ook", dan behoeft dit verder geen tegenargument. Een mening is immers persoonlijk en voegt weinig toe. Stelt hij/zij dat hij/zij het aan het goede eind heeft, zal hij/zij dat moeten onderbouwen. Ook hoe hij/zij bepaald waarom zijn/haar visie de betere is. De Christen of Moslim kan simpel zeggen: "omdat er een wetgever boven ons staat". De atheïst moet het met zijn eigen mening doen en dan ook nog uitleggen waarom die mening beter is. Succes daarmee.
Allie

Bericht door Allie »

Bonjour schreef:Ik zeg welke standaard ik gebruik: De gulden regel.
Ja maar je legt niet uit waarom het beter is om volgens die regel te leven.
peda

Bericht door peda »

Allie schreef:
peda schreef:Hallo Allie,

Iets feitelijk benoemen is iets anders dan dat jij nu beschrijft. Ik stel iets en onderbouw dat met kennis vanuit de Islam. Je kan dan gaan draaien tot je ons weegt, maar het blijft een feit. Je moet de liefde van Allah verdienen en Allah haat ongelovigen. Twee dingen die voor mij God boven Allah zet. Als je het over een Hoogst Mogelijk Wezen hebt. En er werd gevraagd waarom ik voor God kies. Niet direct, maar wel indirect. Dit is dus 1 van de redenen.
Wat heeft de God van de Bijbel volgens de orthodoxie voor met de ongelovigen? Groot verschil met Allah ?
Anja (oud account)

callista schreef:
Anja schreef:
Onzin.
De joden hebben ook niets met Jezus b.v ze zien hem als een mislukte Messias.
De moslims hebben Jezus erg hoog zitten en zien hem als een belangrijke profeet.....sommigen geloven zelfs in zijn wederkomst.
Sowieso geloven ze zelfs ook in de maagdelijke geboorte....war een jood geen boodschap aan heeft.
Zonder respect voor Jezus mag je jezelf zelfs geen moslim noemen.
Niks onzin. Maak er eerst maar eens een studie van, want wat je allemaal beweert, daar klopt niks van. Je zou het beste kunnen beginnen met bestuderen van het leven van Mohammed en van Jezus en de verschillen en de overeenkomsten (zo die laatste er zouden zijn) tussen hen.
Callista schreef:
Anja schreef: Dat er moslims zijn die ondanks de islam ware liefde in hun hart ontwikkelen, is een feit.
Steeds meer van die mensen ontmoeten vervolgens Jezus en verlaten dan de islam.
Met alle gevolgen vandien voor hun veiligheid, helaas lopen ze ook in Nederland vaak gevaar.

Deze mensen, die wilden integreren, verdienen onze steun, maar hebben in dit land steeds in de kou gestaan omdat de laffe Nederlander geen stelling durft te nemen.
De islam kent Jezus al...zoals ik schreef.....dat ze anders tegen hem aankijken dan de christenen of de joden doet er niet toe...
Niemand weet nl. hoe het echt is...m.a.w. wat de eventuele waarheid zou zijn...

Dat sommige moslims gevaar lopen door hun bekering kan verschillende redenen hebben.
a...uit economische voordelen.
b...door het onophoudelijk blijven evangeliseren door sommige christenen die een bord voor hun kop hebben en blijven doorgaan met het verkondigen van hun zg.blijde boodschap....ook in landen waar dat verboden is........gruwelijk en arrogantie ten top... :evil:
Geen enkel respect voor een andere religie of levensbeschouwing...maar blijven doordrukken van de in hun ogen enige ware religie.....iedereen MOET maar christen worden....bbbbrrrr...
Hieruit blijkt dat je inhoudelijk niet weet waar het in de islam over gaat. Maar goed, gezien het extremisme dat nu hier weer op lijkt te komen van diverse exoterische kanten, laat ik dit subonderwerp verder rusten.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 20 aug 2017, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Anja (oud account)

Bonjour schreef:Ik zeg welke standaard ik gebruik: De gulden regel.
Bonjour schreef:Ik geloof dat de gulden regel een goede leidraad is om regels voor de samenleving op te stellen en gelukkig zijn er heel veel mensen die daar gelijk over denken, bv het karakter Jezus in een paar boeken, zodat we wetten kunnen maken met de gulden regel als uitgangspunt. En omdat het wet is moet jij je eraan houden.
Zo is dat, Bonjour. Helemaal mee eens :flower1: . En in de geest van Christus. :)
Solo Christo