Eindtijd

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd

Bericht door Wilsophie »

De Bijbel zegt helemaal niets "domweg" maar geeft keurig naar Gods plan de chronologische volgorden want het gebeuren rond de wederkomst van Christus weer. Niets geheimzinnigs want de Bijbel schenkt klare wijn.
Dat men het niet weet, komt vaak omdat het profetische woord in vele kerken niet gepredikt wordt.
Een dominee zei tegen mij: "Ik mag niet spreken over "het duizendjarig rijk" dus over het chileasme en nog een paar onderwerpen. Dat noem ik de "waarheid ten onder houden" .
Vertrokken user_03
Man/Vrouw: M

Bericht door Vertrokken user_03 »

Wilsophie schreef:De Bijbel zegt helemaal niets "domweg" maar geeft keurig naar Gods plan de chronologische volgorden want het gebeuren rond de wederkomst van Christus weer. Niets geheimzinnigs want de Bijbel schenkt klare wijn.
Eerst maar even een woordbetekenis. Domweg betekent "eenvoudig". Daarnaast heeft het weinig zin om daar verder op in te gaan.
Dat men het niet weet, komt vaak omdat het profetische woord in vele kerken niet gepredikt wordt.
Een dominee zei tegen mij: "Ik mag niet spreken over "het duizendjarig rijk" dus over het chileasme en nog een paar onderwerpen. Dat noem ik de "waarheid ten onder houden" .
Kennelijk een dominee die dus zijn roeping niet kan volgen. Predikanten staan vrij om te preken over wat zij willen zolang het binnen het belijden van hun kerken past. Als deze dominee daar moeite mee heeft dan zit hij op de verkeerde plek.

On topic maar weer: de discussie over de eindtijd is al vaker gevoerd en je kunt als mens niet weten wat wanneer zal gebeuren.
Jij leest een chronologische volgorde (mag ik dat een stappenplan noemen?) dat is echter wel een keuze van lezen die je maakt.
Net zoals er mensen zijn die totaal geen waarde hechten aan mensen die van alles over de eindtijd roepen. Ook een keuze.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Deze dominee zit al 40 jaar in "het vak" en ik heb meerdere gelovigen gevraagd uit die kerk en dat wordt bevestigd, er zijn wel degelijk verboden onderwerpen.
Maar je hebt gelijk het is niet aan de orde.

Natuurlijk is het een keuze om je te verdiepen in het profetische woord en is het ook een keuze om dat niet te doen, je mag het van mij een stappenplan noemen.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Riemer schreef:
Gaitema schreef:Tja, je bent toch een echte gereformeerde in hart en nieren :D
De prent van de brede en smalle weg heb je zeker wel goed bewaard ;)
Hoe gereformeerd ook, de Bijbel zegt domweg dat wij datum noch tijd zullen kennen wat de wederkomst betreft.
Daarin is Jeuzs zelf zeer helder, elke aanname op dat gebied: Hij zegt dat wij het niet zullen weten.
En dus als mensen nimmer kunnen duiden.
Luther leerde dat als we de wederkomst morgen zouden verwachten wij vandaag een boom moeten planten.
Ofwel: leef bij deze dag in de verwachting van wat komt.
Zouden we gewoon moeten doen :)
We duiden geen data Riemer, maar bekijken naar de huidige omstandigheden van deze tijd.
Het is weer harder geworden en de wetenschap valt op met de vele noodklokkenluiders, die vervolgens deels genegeerd worden.
"Het zal zo'n vaart niet lopen" is de nuchtere en naïeve gedachte dat de mensheid in zijn greep houdt.
Aan de mammon wordt heel de aarde opgeofferd. Op een zeer hoog tempo.
De valse profeten roepen dan: het komt wel goed met deze aarde.
De echte profeten roepen: deze wereld gaat voorbij.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 18 jan 2014, 12:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Vertrokken user_03

Gaitema schreef:
Riemer schreef:
Gaitema schreef:Tja, je bent toch een echte gereformeerde in hart en nieren :D
De prent van de brede en smalle weg heb je zeker wel goed bewaard ;)
Hoe gereformeerd ook, de Bijbel zegt domweg dat wij datum noch tijd zullen kennen wat de wederkomst betreft.
Daarin is Jeuzs zelf zeer helder, elke aanname op dat gebied: Hij zegt dat wij het niet zullen weten.
En dus als mensen nimmer kunnen duiden.
Luther leerde dat als we de wederkomst morgen zouden verwachten wij vandaag een boom moeten planten.
Ofwel: leef bij deze dag in de verwachting van wat komt.
Zouden we gewoon moeten doen :)
We duiden geen data Riemer, maar bekijken naar de huidige omstandigheden van deze tijd.
Het is weer harder geworden en de wetenschap valt op met de vele noodklokkenluiders, die vervolgens deels genegeerd worden.
"Het zal zo'n vaart niet lopen" is de nuchtere en naïeve gedachte dat de mensheid in zijn greep houdt.
Aan de mammon wordt heel de aarde opgeofferd. Op een zeer hoog tempo.
De valse profeten roepen dan: het komt wel goed met deze aarde.
De echte profeten roepen: deze wereld gaat voorbij.
Het is nogal vreemd om te denken dat je als mens iets zou kunnen duiden van wat er nu gebeurt en waar dat in de chronologie zit.
Sterker nog: alle energie die men steekt in deze vorm van "eindtijddenken" (doemdenken mag je het ook noemen van mij) is energie die beter in wat anders gestoken kan worden.
Er wordt al eeuwen geroepen dat het einde nabij is en in al die eeuwen werden exact dezelfde teksten gebruikt als men nu weer gebruik :)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Riemer schreef: Het is nogal vreemd om te denken dat je als mens iets zou kunnen duiden van wat er nu gebeurt en waar dat in de chronologie zit.
Sterker nog: alle energie die men steekt in deze vorm van "eindtijddenken" (doemdenken mag je het ook noemen van mij) is energie die beter in wat anders gestoken kan worden.
Er wordt al eeuwen geroepen dat het einde nabij is en in al die eeuwen werden exact dezelfde teksten gebruikt als men nu weer gebruik :)
Dat gebeurde al onder de volgelingen van Jezus Riemer en de bijbel staat er niet voor Kats de flauwe kul er vol mee.
Het evangelie biedt de verklaring voor alle problemen die er zijn.
De apostelen deden dat ook: "omdat het de einde der tijden is, omdat de duivel gaat om te slachten en te verdelgen, want hij heeft niet veel tijd meer."
Ze riepen toen al en daarom mogen wij dat helemaal: "het is 5 voor 12"
Mensen wilden een antwoord op de vraag: "waarom worden we behandeld als grof vuil? Komt dit nog wel allemaal goed?"

Want dit gaat niet eeuwig door. Jezus zal toch echt terug gaan komen.
Ons is het de zaak dat we dan niet overvallen worden, als door een dief.
Dat we er klaar voor staan. Of het nu morgen gebeurd of over 100 of (zeer onwaarschijnlijk) 1000 jaar.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dat we er klaar voor staan. Of het nu morgen gebeurd of over 100 of (zeer onwaarschijnlijk) 1000 jaar.
Ik geloof dat Christus terugkomt in al Zijn eer en glorie en Zich zal openbaren aan Israël als eerste en daarna aan de volkeren, ik geloof dat op grond van Zacharia 14. Maar aangezien Hij dan komt op de Olijfberg met al Zijn heilige engelen met Zich, geloof ik dat Hij eerst die engelen tot Zich zal nemen en dan niet op aarde komt, maar volgens Thess in de lucht komt met de klank van de bazuin en alleen zij die deel hebben aan Zijn Lichaam zullen die bazuin ( shofar) horen want het is de stem van de Aartsengel en dat is de stem van Christus Die het Lichaam zal verenigen met Hem als Hoofd.
Paulus schrijft hierover dat Hij voor ons niet komt als een dief in de nacht want wij zijn kinderen des Lichts, Gij wandelt niet in duisternis.
Dat het nog 1000 jaar zal duren geloof ik niet want die 1000 jaar staat voor de tijd dat de Gemeente reeds lang bij de Heer is. Ik geloof dat 1000 jaar bij de Heer is als één dag en wij na 2 dagen dus 2000 jaar nu leven in die eindtijd, in de derde dag en op die derde dag zou er iets gebeuren, altijd is er op de derde dag in de hele Bijbel iets gaande danwel iets tot stand gekomen, je hoeft geen datum te verzinnen om te weten dat er zeker 2000 jaar inmiddels verstreken zijn sinds de opstanding van Christus.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Over het algemeen:

Het is makkelijk om je niet druk te maken over de tekenen van de tijd, maar wat als de zorgen je overmeesteren als je vervolgd wordt vanwege je geloof, je kind ziek wordt van de vervuiling door het milieu (geen schoon drinkwater en zelfs besmet), als je in je kring vele slachtoffers ziet vallen in oorlogen en als je door de gevolgen van de crisis in de diepe schulden raakt. AIs water je naar de lippen stijgt.
Hier in het ooster van Nederland is de werkloosheidscijfer al 11 procent en dan heb je het niet over de toekomst van Spanje of Griekenland, de Oostbloklanden en de rest van de wereld. De rijke die het wel gaat hoeft zich niet er druk om maken, maar wat als de water je tot de lippen stijgt?
Dan komt het evangelie: "Christus overstijgt dit alles en Hij komt terug. Dit zijn eindtijdsweeën en ze worden steeds zwaarder, naarmate Zijn komst nadert. Maar jij moet volhouden dwars tegen alle andere geluiden in het voorbeeld te volgen, dat wij als je broeders en zusters jou geleerd hebben, op Christus te bouwen en te vertrouwen"
Dat is het antwoord van het evangelie.

Het evangelie schud niet alle commotie van zich af, maar gaat serieus om met de noodkreten van de wereld en reikt hen de verlossing aan in Jezus Christus.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 18 jan 2014, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Amen broeder!
Gaitema

Bericht door Gaitema »

;) Zuster

1 dag is trouwens inderdaad gelijk aan 1000 jaar. Zo lees in Genesis ook met de scheppingsdagen.
Maar dat los ervan, hoe ging het met de eerste komst van Jezus op de aarde? Kwamen de verwachtingen van de joden (zoals de volgelingen van Jezus het verwacht hadden) uit? Nee, het werd allemaal vervuld wat Gods Woord zei, maar anders dan dat ze verwacht hadden. Hij stierf aan het kruis, hoewel dat allemaal al wel geprofeteerd was, had niemand dat gedacht. De tempel werd afgebroken en op de derde dag weer opgebouwd.
Mensen keken vreemd op? Hoe kan dat nou?

Zo gaat het ook met zijn tweede komst. Alles wordt vervuld en toch zullen we volledig verrast worden over "hoe" het zal gaan.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

O dat geloof ik zeker. Daar kunnen we ons nauwelijks een voorstelling van maken.
Overigens geloof ik dat de aarde en de 2 hemelen "in den beginne" geschapen is en of dat duizenden jaren heeft geduurd of 10 minuten weet ik niet, dat staat nergens.
Dat de geworden chaos tot kosmos werd hersteld in 6 dagen van 24 uur geloof ik van harte, later wordt de vraag gesteld aan de Here Jezus hoeveel uur en in een dag gaan of dag en nacht dat weet ik niet meer, maar dan is het antwoord toch echt: "Gaan er niet 12 uur in een dag?" De Heer beantwoordt op de gebruikelijke wijze met een wedervraag waarin het antwoord besloten ligt.
Als de Bijbel zegt dat het de 9e ure was dan is het toch echt 15 uur in de middag. En een week heeft toch echt 7 dagen van 24 uur behalve de jaarweken van Daniël dat zijn gewoon "zevens".
Vertrokken user_03

Gaitema schreef:
Riemer schreef: Het is nogal vreemd om te denken dat je als mens iets zou kunnen duiden van wat er nu gebeurt en waar dat in de chronologie zit.
Dat gebeurde al onder de volgelingen van Jezus Riemer en de bijbel staat er niet voor Kats de flauwe kul er vol mee.
De apostelen deden dat ook: "omdat het de einde der tijden is, omdat de duivel gaat om te slachten en te verdelgen, want hij heeft niet veel tijd meer."
Mensen wilden een antwoord op de vraag: "waarom worden we behandeld als grof vuil? Komt dit nog wel allemaal goed?"

alles goed en wel maar het eindtijdroepen was er al vanaf het begin. Ook in 200 n chr. riep men "het einde der tijden is nabij".
Vertrokken user_03

Wilsophie schreef: je hoeft geen datum te verzinnen om te weten dat er zeker 2000 jaar inmiddels verstreken zijn sinds de opstanding van Christus.
Nee, en je hoeft dus ook geen datum te verzinnen om zeker te weten wanneer de wederkomst is :)
Je moet leven alsof het elk moment zover kan zijn. Daarmee sluit ik dus uit dat we moeten gaan wikken en wegen over het "wanneer".
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dat het al sinds mensenheugenis bij wijze van spreken geroepen werd is heel logisch want in de tijd van Jezus op aarde dacht men ook dat men bevrijdt zou worden van de Romeinen, echter dat roepen van mensen doet niets af aan de profetie over de 69e week van Daniël en de 62e week waar de Messias uitgeroeid zou worden.
De Heer komt mij binnenkort tot Zich nemen hetzij door sterven, het zij door Zijn komst voor de Gemeente.
Ik zie er naar uit.
Vertrokken user_03

Wilsophie schreef:Dat het al sinds mensenheugenis bij wijze van spreken geroepen werd is heel logisch want in de tijd van Jezus op aarde dacht men ook dat men bevrijdt zou worden van de Romeinen, echter dat roepen van mensen doet niets af aan de profetie over de 69e week van Daniël en de 62e week waar de Messias uitgeroeid zou worden.
De Heer komt mij binnenkort tot Zich nemen hetzij door sterven, het zij door Zijn komst voor de Gemeente.
Ik zie er naar uit.
Ach, de aloude 69e en 70e week theorie.
Er waren mensen die uitkwamen in 2002 met deze theorie. Kennelijk heeft de rest van de wereld wat gemist....
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ach "The old time religion" was good enough for me. :D
Vertrokken user_03

Wilsophie schreef:Ach "The old time religion" was good enough for me. :D
Kan best zijn maar hoe verklaar je dan al die andere data waar mensen op kwamen?
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:O dat geloof ik zeker. Daar kunnen we ons nauwelijks een voorstelling van maken.
Overigens geloof ik dat de aarde en de 2 hemelen "in den beginne" geschapen is en of dat duizenden jaren heeft geduurd of 10 minuten weet ik niet, dat staat nergens.
Dat de geworden chaos tot kosmos werd hersteld in 6 dagen van 24 uur geloof ik van harte, later wordt de vraag gesteld aan de Here Jezus hoeveel uur en in een dag gaan of dag en nacht dat weet ik niet meer, maar dan is het antwoord toch echt: "Gaan er niet 12 uur in een dag?" De Heer beantwoordt op de gebruikelijke wijze met een wedervraag waarin het antwoord besloten ligt.
Als de Bijbel zegt dat het de 9e ure was dan is het toch echt 15 uur in de middag. En een week heeft toch echt 7 dagen van 24 uur behalve de jaarweken van Daniël dat zijn gewoon "zevens".
Dit zijn wat mij betreft toch wat verschillende dingen. Ik denk aan de dino's en denk aan Openbaring van Johannes.
De zevende dag van de scheppingswerk zie ik aan voor het duizend jarige vredesrijk. De weekse indeling van de joden als een vooruit verwijzing naar dat rijk wat komt. Daarom vroeg God hen de sabbatdag en het sabbatjaar te heiligen.
Zo'n jubeljaar zou voor de economie ook wel goed zijn. :smile:
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Riemer schreef:
Gaitema schreef:

alles goed en wel maar het eindtijdroepen was er al vanaf het begin. Ook in 200 n chr. riep men "het einde der tijden is nabij".
Daarom doen we dat nog steeds om de verlossing van de problemen te verkondigen. Kijk maar naar het boek Openbaring: het preekt zoals we ontdekten in de studie over Openbaring over Jezus die al de verwoesting van de wereld te boven gaat en Zijn gemeente leidt, in plaats van ten onder laat gaan, zoals velen vrezen in de ellende. De ellende is groot Riemer. 2000 jaar terug, maar het wordt er bepaald niet minder op. We komen iedere keer weer dichter bij Zijn komst. Het zal zijn als in de dagen van Noach.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Riemer schreef:
Kan best zijn maar hoe verklaar je dan al die andere data waar mensen op kwamen?
Volgens mij is dat niet de bedoeling van de topic opener. Het is heel irritant als we kijken naar de tekenen van deze tijd en daarin Jezus snel verwachten, als we vervolgens op één hoop gegooid worden met mensen die berekeningen doen.
Vertrokken user_03

Gaitema schreef:
Riemer schreef:
Volgens mij is dat niet de bedoeling van de topic opener. Het is heel irritant als we kijken naar de tekenen van deze tijd en daarin Jezus snel verwachten, als we vervolgens op één hoop gegooid worden met mensen die berekeningen doen.
Voor de goede orde even de TS:
Special angel schreef:De bijbel spreekt over de eindtijd.

Zie jij de tekenen van de eindtijd wel of al?

Ik zie vooral de rampen, oorlogen, natuurgeweld, extreme ,extreme weersberichten, nieuwsberichten, journaals, honger, verdriet, eenzaamheid, bep sterfgevallen, etc, als tekenen van de eindtijd.
Zie jij dat ook zo ?

Mvg
Sa.
Ze vraagt naar hoe de ander het ziet, mijn opmerkingen vallen imo daar gewoon binnen.
Mocht dat niet zo zijn dan hoor ik dat graag.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dat is de aversie die men graag uitspreekt. Niks van aantrekken, het zijn zulke zwakke argumenten en zo clichématig.

Die dino's laat ik even buiten beschouwing. Dat je de 7 e dag ziet als die 1000 jaar is niet zo vreemd want deze dag spreekt over de rust die gelovigen ingaan. Maar eigenlijk is het de 8e dag, de dag na de sabbath, maar dat leidt ook af van het onderwerp. Het jubeljaar is nooit aangebroken, we wachten na de 7x7 jaren=49 van Daniël op de vijftigste, dus het jubeljaar, dat moet nog komen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Riemer schreef:
Ik denk dat je me niet begrijpt. Ik heb niks met berekeningen van mensen en al die clichée's ken ik al Riemer en daarom zei ik dat we er ons van zulke argumenten niet veel moeten aantrekken. Het is allemaal napraterij en gebaseerd op niets.
Wie "al die mensen" zijn interesseert me totaal niets, het gaat mij erom wat de Bijbel leert.
Vertrokken user_03

Wilsophie schreef:
Riemer schreef:
Ik denk dat je me niet begrijpt. Ik heb niks met berekeningen van mensen en al die clichée's ken ik al. Riemer en daarom zei ik dat we er ons van zulke argumenten niet veel moeten aantrekken. Het is allemaal napraterij en gebaseerd op niets.
Wie "al die mensen" zijn interesseert me totaal niets, het gaat mij erom wat de Bijbel leert.
Al die berekeningen die gepasseerd zijn waren ook uit de Bijbel gehaald.
Als je niets met berekeningen hebt waarom pas je ze dan (onbewust) wel toe? Wat maakt het zo belangrijk om te weten wanneer de wederkomst is?
Gaitema

Bericht door Gaitema »

.