Peter79 schreef:]Wat God samengevoegd heeft, scheidde de mens niet - maar wie kan zeggen dat in elk huwelijk man en vrouw zijn samengevoegd door God? Echtscheiding is het uitvloeisel van echtbreuk, en een vaas die breekt, is moeilijk te lijmen. Paulus gaat uit van de gebroken toestand van deze wereld.
Die eenheid van man en vrouw is niet een biologisch, natuurlijk of vleselijk gegeven, hoewel die eenheid ook niet onzichtbaar hoeft te zijn. Die eenheid maakt wel duidelijk dat het huwelijk iets is om voor te vechten (Hooglied: vang ons de vossen). Het gaat niet vanzelf. Zo wordt ook de eenheid met Christus altijd aangevochten. Steeds weer moet je vasthouden aan het geloof dat je in hem bent, terwijl je in je leden, in het natuurlijke, een hele andere werkelijkheid ziet.
Vooralsnog zie ik niet hoe Efeziërs 5 daarvan een ontkenning is.
Het is de vraag wat God samengevoegd heeft of dat over een huwelijk tussen man en vrouw gaat. Kun je dat eerst aantonen?
Ik ken echtparen waarvan iemand echtbreuk heeft gepleegd en er was geen scheiding tot gevolg en de vaas functioneert prima om er bloemen in te zetten.
Ook de eenheid tussen man en vrouw is nooit volmaakt want zij leven in een dualistische wereld. En dat je ervoor moet vechten mag ik wel weten na 45 jaar huwelijk. De eenheid van Christus is niet aan te vechten, die is ondeelbaar.
En als je in je leden iets andere constateert dan is er die Hogepriester van het nieuwe verbond die dagelijks onze voeten wast en ons reinigt met maar één doel dat wij Heilig voor een Heilig God mogen en kunnen staan.
En om je geloof vast te houden hebben we Efeze 6, wat komt na hoofdstuk 5.
Ik zie ook in Efeze 5 geen ontkenning. Christus gaf Zich over danwel offreerde een lieflijke reuk en dat is de Gemeente. Wij zijn Zijn Heerlijkheid. Wij zijn niet van de duisternis maar wandelen in het Licht.
In Efeze 5 vers 23, is het Hoofd , de Rosh en zoals de man zijn vrouw zou onderhouden naar Bijbelse normen zo onderhoudt Christus Zijn Lichaam, ( er staat hiet niet Zijn vrouw) Paulus vergelijkt de Rosh tot het lichaam als zijnde man tot zijn vrouw ( niet een bruid) Dan gaat het vergelijk helemaal verder want Christus heeft Zijn Gemeente lief zoals de man zijn eigen vrouw ( let op het woord eigen) lief zou hebben.
En dan blijkt dat het over het vrouwelijke gaat want Paulus zegt dat HIJ als Hoofd dat lichaam waarvan Hij de onderhouder is zou reinigen en daartoe is Hij ook in staat omdat Hij aangesteld is onder het Nieuwe Verbond als de Hogepriester.
Hij gaf immers Zijn leven. ( niet Zijn dood) en dan bevestigt Paulus het nog eens dat het gaat om het liefhebben van het Lichaam. En dan tot slot komt de tekst uit Genesis 2 vers 24 ter bevestiging van wat hij voorgaande gezegd heeft en zegt ineens "deze verborgenheid is groot" dus je had Genesis 2 vers 24 niet kunnen begrijpen blijkbaar want Paulus verklaart dan dat het gaat om Christus en de Gemeente.
Eva uit Adam en de Gemeente uit Christus en als je dat begrijpt en zo leest binnen het doel van heel Efeze 5 dan begrijp je dat Hij Zijn Vader verliet en Zijn vrouw aanhing. En dat wil niet zeggen dat HIj Zijn Vader in de steek liet, maar dat Hij als de knecht des Heeren en in gehoorzaamheid aan de Vader Zich aan de mensen gelijkstelde en Zijn goddelijkheid aflegde om te kunnen sterven voor de hele wereld.
Was het Jehovah die stierf, jazeker...maar in de gedaante van een mens want Geest kan niet sterven. Hij moest beneden de engelen gesteld worden en Hij moest de gestalte van een mens aannemen om die zonden te kunnen dragen, en daarom werden Zijn botten niet verbrijzeld omdat Hij weer lichamelijk zou opstaan en toen werd Hij aangesteld tot Zoon dus tot Erfgenaam, tot Hogepriester en tot Gezalfde en toen offreerde Hij onder het NIeuwe Verbond de Gemeente aan de Vader op de dag van Zijn opstanding.
Hij moest eerst Gezalfd worden alvorens ze Hem mochten aanraken en nu dwaal ik heel erg af met excuus aan Gaitema want hij deed het ook.