Over verbonden gesproken.....

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Over verbonden gesproken.....

Bericht door Wilsophie »

Ik zal het in grote lijnen weergeven.

Het kenmerk van de 1e bedeling vanaf Adam tot Noach kenmerkt zich doordat de mensheid nog niet verdeeld is in volkeren. En dus droeg elk individu persoonlijk en rechtstreeks verantwoordelijkheid naar God toe. En God vroeg hier ook om een persoonlijke wandel met Hem, we zien dat aan Henoch.
Dan volt er een bedeling van het menselijk bestuur en wordt de mens geplaatst onder een menselijke overheid en voor dat doel handelt God anders want Hij verdeelt de mensheid in 70 volkeren.
Dan de zondvloed is de mens individueel niet uitsluitend verantwoordelijkheid maar ook de overheid die eigenlijk in dienst van God staat om de mens aan te sturen.
Want ook de volkeren zullen geoordeeld worden bij de wederkomst van Christus. En zo ontstaat dat de mens tijdens zijn leven onderworpen aan twee verschillende huishoudingen n.l. een persoonlijke relatie met God en de mens maakt deel uit van een volk en denk dan vooral in eerste instantie aan Israël. Blijft in alle bedelingen overeind dat jood of heiden elk mens moet tot een persoonlijk geloof komen.

Dan zien we de bedeling van Abraham die kenmerkend is voor Gods beloften. En God kiest nu een man uit de volkeren en wijst hem een land buiten zijn eigen land. En aan deze gehoorzaamheid was de gelofte verbonden uit Galaten 3 en uitsluitend op een persoon van toepassing.
Tijdens of eigenlijk na het geven van de wet, was er een volk geboren uit alle natiën en dit volk werd door God geplaatst onder Zijn wet.
Dus was dit een volk, met een geweten en een menselijke overheid, en de belofte.
(Dat deze geschiedenis de weg werd van een ontrouwe vrouw laat ik buiten beschouwing.)
En wanneer de volheid des tijds gekomen is handelt God zeer opmerkelijk want Hij stuurt Zijn Zoon geworden uit een vrouw en onder de wet met als doel dat het volk wat onder de wet was verlost zou worden, in eerste instantie, maar het werd een verzoening met de hele wereld. Grof gezegd even.
Weer een ander handelen volledig in strijd met het geven van de wet. Niet aan de wereld, maar aan een volk bij Horeb.

Dan wordt de bedeling opgeheven van de wet maar die van de belofte en van het menselijk bestuur en van het geweten zijn nog steeds van kracht.
Maar dat heeft nu niets meer te maken direct, met Gods handelen.

We leven nu in deze bedeling wat de bedeling der genade heet.
Er komt een belangrijke verandering in het heilsplan, want er is sprake van de komst van de Heilige Geest en er is sprake van wedergeboorte op grond van de opstanding van de Zoon van God waarbij er ook een nieuw en ander Leven tot stand kwam en er eeuwig leven beloofd werd en is er vanaf heden sprake van het Lichaam van Christus met Hem als het Hoofd.
Jezus had Zijn bediening op aarde volbracht als Zoon de mensen en werd tot Hogepriester tot Christus en tot Erfgenaam gesteld en uitermate verhoogd tot de positie die Hij had eer de wereld was.

God vroeg altijd al geloof aan ieder individueel mens en men werd op grond van geloof gerechtvaardigd... maar in deze bedeling zendt Hij ook nog de Trooster die inwoning neemt in elke individuele gelovige en tegelijkertijd gaat Gods aankondiging in werking dat Hij Zich voor de wereld zal verbergen en dat de Heiige Geest een Werk doet wat belangrijk is voor de genadebedeling. Maar het behoud op grond van geloof blijft van kracht, al krijgt de gelovige in deze bedeling een andere positie en een andere toekomst en bestemming. Het is ook een tussengeschoven verborgen bedeling die pas door Paulus in al haar facetten wordt geopenbaard. In het OT is hier niets van bekend.
God handelt nu niet meer, Hij heeft het werk aan de wereld via Zijn Zoon voltooid en God heeft Zich een ogenblik verborgen. God laat niets meer zien in de wereld, God openbaart Zich nu niet in de wereld. Het domein ligt in handen van de tegenstander, niet omdat God dat wilde maar omdat de mens "de duisternis liever had dan het Licht". Nou zoek het dan maar uit. God openbaart Zich nu daar waar Hij woont en dat is in Zijn tempel en dat zijn wij als we gelovig zijn, een tempel niet met handen gebouwd.

De bedeling van de volheid der tijden staat vermeld in Efeze 1 vers 10 en dus gaat na de genadetijd t.a.v. het individu..... de volgende bedeling in en zal God alles tot één vergaderen in Christus en zal het handelen van God weer beginnen, maar nu eerst t.a.v. Israël en de overige volkeren... want Hij zal Zich weer kenbaar maken en anders handelen dan ooit tevoren, maar wel dusdanig zoals is aangekondigd door de wet en de profeten.

De volheid der tijden kenmerkt zich nu weer doordat God nu gaat handelen met de volkeren dit is tegenstrijdig met het handelen nu waar Hij spreekt tot gelovigen en een volk verzamelt voor Zijn Naam uit Jood en heiden.
Na het handelen met de volkeren zal God weer terugkeren om te handelen t.a.v. individuen, maar dan zijn we bijna in het eeuwige koninkrijk wat dan een aanvang zal nemen.