Zolderworm schreef:pyro schreef:
God heeft me nog nooit opgedragen hen dood te slaan
De gedachten die sommige andersdenkenden/andersgelovigen over christelijk geloven hebben, komen volgens mij voort uit een behoefte zich ergens tegen af te zetten, iets te bestrijden. Dat gaat zo van, goh, wat zou het toch een mooie wereld zijn als religie er niet was, en dergelijke. Meestal vind ik het niet lonend daar op in te gaan, het heeft niets met echt geloven te maken. En als iemands religie echt zo slecht is als die andersdenkenden menen, nou, laat diegene dan inderdaad maar snel tot inkeer komen.
Het sorteert zichzelf wel uit.
Dit is sowieso onzin. Andersgelovigen of andersdenkenden doen dat uiteraard niet omdat zij zich willen afzetten tegen het christendom, maar simpelweg omdat ze een andere overtuiging hebben.
Nee, het is niet simpelweg omdat zij een andere overtuiging hebben. Je kunt een andere overtuiging hebben, zonder te denken dat de wereld beter af zou zijn als bepaalde andere overtuigingen, laten we bijvoorbeeld nemen de orde van overtuigingen die je als 'georganiseerde religie' kunt benoemen, er niet zou zijn. Zo simpel is dat dus helemaal niet. Er zit meer achter.
pyro: Dus, hoe ga ik met andersdenkenden om? Als ze misvattingen over mijn geloof hebben, en als ik ze erop wijs dat het misvattingen zijn maar ze kunnen of willen dat niet inzien, dan is er een barriere om over levensovertuiging te praten.
Hebben andersdenkenden zulke misvattingen niet, dan zijn er vaak best interessante uitwisselingen mogelijk.
zolderworm: Dat hangt ervan in hoeverre je gedachte dat het om misvattingen gaat gekleurd is door je geloof.
Tja als iemand vindt dat hij beter weet wat ik geloof dan ik zelf, wordt het natuurlijk een lastige uitwisseling. Puntje bij paaltje blijft het mijn geloof, niet wat iemand anders denkt dat het is of wat het zou moeten zijn.
pyro:
Ik beoordeel mensen op een morele manier. Een mens draagt zijn levensovertuiging uit door de manier waarop hij leeft, zoals vruchten bij een boom horen. Actions speak louder than words.
Verder zijn we natuurlijk allemaal onvolmaakt, 'zondig', om er maar eens een christelijke 'vakterm' tegenaan te gooien hier
Hoe moreel hoogstaand we ook leven.
Verlossing in Christus houdt echter niet in jezelf beter wanen dan een ander, zoals andersdenkenden nog wel eens menen over de houding van christenen. Meer dat je geloof een soort onverdiende genade van God is, een gave die je niet van jezelf hebt. En die maakt dat je dat anderen ook gunt, zodat je ook de vrijmoedigheid hebt ervan te getuigen (woord / daad) voorzover er ruimte en openheid toe wordt geboden.
Dus, hoe beoordeel ik een andersdenkende? Terughoudend, omdat ik uit mezelf niet beter ben dan wie dan ook. Omdat het uiteindelijke oordeel van God is en Hij ook alle verborgen dingen kent. En als iemand moreel beter leeft dan ik, wie ben ik dan om diens levensovertuiging te verwerpen. Ik zou juist beschaamd moeten zijn dan
Zolderworm: Dit betoog gaat uit van een aantal aannames die als zekerheden worden behandeld, ofte wel een aantal vooroordelen, en heeft daarom weinig waarde in het licht van het onderwerp. Zoals bijvoorbeeld de aanname dat er verlossing in Christus zou zijn, dat geloof een genade is van een of andere God en dat een of andere God een uiteindelijk oordeel zou geven en alle verborgen dingen kent. Zo gaan een aantal schijnzekerheden aan het oordeel vooraf. En door er bij voorbaat vanuit te gaan dat de ongelovige of andersgelovige ongelijk heeft, maak je elk werkelijk gesprek met hem of haar bij voorbaat onmogelijk.
Ik gaf een persoonlijk antwoord op een persoonlijke vraag, en zeg ook nergens dat mijn manier van denken en geloven ook voor anderen zou moeten gelden.
Ik ga er trouwens helemaal niet vanuit dat de ongelovige of andersgelovige ongelijk heeft. Mijn betoog is gebaseerd op de morele benadering. In feite zeg ik juist helemaal niet beter te zijn dan een ander die moreel beter leeft dan ik, welke levensovertuiging diegene ook mocht hebben.
In vind dat jouw betoog eerder blijk geeft van vooroordelen door ervanuit te gaan dat wat ik zeg onjuist is en mijn beoordeling gebaseerd op persoonlijke overtuiging als 'schijnzekerheid' af te doen. Daarmee maak je het gesprek met mij zoniet bij voorbaat onmogelijk, dan toch bijzonder moeilijk.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)