Is de mens goed? (Bezien vanuit de Bijbel)

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Re: Is de mens goed? (Bezien vanuit de Bijbel)

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:
BdO schreef:
Het is natuurlijk mooi om te weten dat een en ander altijd aan mensen ligt, maar daar schiet de communicatie tussen God en mensen niet zoveel mee op natuurlijk. Hoe doe jij dat, in gesprek gaan met God?
Eigenlijk ben ik de hele dag wel met God in gesprek. Ik wil Hem betrekken in alles wat ik doe. In Spreuken 3:6 staat: "Ken Hem in al uw wegen, dan zal Hij uw paden recht maken". Ik krijg meestal niet direct een reactie (soms wel), maar Ik geloof en vertrouw dat Hij me werkelijk hoort. Ik heb geen voice-mail gevoel en dat wil ik ook niet hebben. Ik kies ervoor Hem te vertrouwen. Een "reactie" bestaat niet uit een woordelijke stem, maar wel in het verloop van de situatie waarin ik me bevind. Soms ook door een woord uit de bijbel wat op de situatie betrekking heeft en waarop mijn aandacht wordt gevestigd. Laatst las ik een artikeltje over de buitenkant en de binnenkant van een mens. Er werden hele duidelijke voorbeelden gegeven van dingen waarmee we bezig zijn om indruk te maken op andere mensen. Dat kan zijn in kleding, in woordgebruik de manier waarop je je geld uitgeeft. Het ging over Psalm 45:13. Eigenlijk is onze hele maatschappij daarop gericht. Bekijk de reclames maar. Toen ik dat las merkte ik dat ik in bepaald opzicht me ook bezighield met die buitenkant. Maar God ziet het hart aan. Hij wil dat de binnenkant in orde is en dat zal ook zijn invloed hebben op de buitenkant. Het was duidelijk een correctie van God die me opmerkzaam maakte op een gedrag dat ongemerkt een rol in mijn leven ging spelen. Ik moest dat belijden en me "bekeren". Maar ik wil ook graag dat God me corrigeert. Hij doet dat in liefde, zonder veroordeling.
Ik mag eerlijk zijn en hoef de waarheid niet aan te passen op te verwachten reacties van anderen. God maakt mijn paden recht. En dat zie ik als een reactie op zog. voice-mail berichten.
Vind je hiermee jezelf een goed mens? Want dat is de vraag toch?
Ik geloof dat de stelling valt of staat met wedergeboorte. Er zijn vele mensen die "goed" geacht worden te zijn door bijvoorbeeld de nobelprijs te winnen vanwege hun verdiensten voor de mensheid, of de Televizierring, of een goede uitvinding....Maar Prediker spreekt mij dan heel erg aan, dat het toch alles ijdelheid is onder de zon en geen eeuwigheidswaarde heeft.
Ik vind uiterlijke dingen iets anders dan vleselijke dingen, maar ze liggen naast elkaar,dat besef ik.
Toch vind ik dat er mooi uit willen zien of verzorgd wat de reclames promoten daar niets mis mee is en ons uiterlijk en gedrag kan ook een visitekaartje zijn.

Ik zou niet weten hoe ik kan vertellen hoe God mij corrigeert en of Hij dat doet in veroordeling of in liefde, geen idee. Eén ding weet ik dat de 2 naturen die in mij zijn als wedergeboren Christen, de bedoeling hebben dat de nieuwe natuur, dus de geestelijke mens gevoed wordt met geestelijk voedsel en daardoor zal groeien. En dat de natuurlijke mens minder zou worden. Dat is niet mijn werk, maar Zijn Werk. De Galatenbrief geschreven aan gelovigen geeft geweldige richtlijnen.
Psalm 45 vers 13: 'Des Konings Dochter is geheel verheerlijkt inwendig, haar kleding is van borduursel"., lees ik als een bruiloftslied voor Israël en profetisch.
Al kan ik van harte onderstrepen dat ik een Koninklijk kind ben door de Vader bemind. En dat een koningskind er aan de buitenkant volgens mij er heel mooi uitziet. Hoe mooi wordt de bruid beschreven in Hooglied wat over Israël gaat. Hoe mooi is het kleed van de Hogepriester vol mooie stenen, en van fijn linnen.

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met de waarheid aanpassen , en gewoon eerlijk zijn? Dat kost toch geen moeite. Waarom zou je de waarheid aanpassen en welke waarheid bedoel je dan en waarom zou je oneerlijk zijn?

Wandelen in de geest wil zeggen wandelen niet onder welke wet danook en/of jezelf dingen verbieden of opleggen of laten opleggen t.a.v. uiterlijke zaken want dat ook wettisch en we zouden in de vrijheid staan en dat is moeilijk genoeg. "Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer ( van mensen dus) elkander tergende , elkander benijdende". Hoe vaak worden mensen bepaalde kleding opgelegd en bepaalde haardracht, dat is allemaal ijdelheid en zinnen des vleeses en leidt tot niets.
"Want zo iemand meent iets te zijn daar hij niets is, die bedriegt zichzelf in zijn gemoed."

De mens is dus niets of misschien staat er nietig.
Vertrokken user_03
Man/Vrouw: M

Bericht door Vertrokken user_03 »

ineke-kitty schreef:
Wel, ik geloof dat de mens [Adam welteverstaan] geformeerd is uit een zondige aarde, en daarmee per definitie niet "goed" of " volmaakt" was.
Dat sluit dan weer niet aan bij Genesis denk ik?
Piebe

Bericht door Piebe »

Doordat Adam zich liet verleiden kunnen we e.e.a. uit concluderen. Dat zou immers bij een volmaakt mens niet gelukt zijn? De volmaakte mens heeft alles en is dus nergens toe te verleiden.
Bernardus Maria di
(vroegere naam: Zo Hee)

Bericht door Bernardus Maria di »

Piebe schreef:Doordat Adam zich liet verleiden kunnen we e.e.a. uit concluderen. Dat zou immers bij een volmaakt mens niet gelukt zijn? De volmaakte mens heeft alles en is dus nergens toe te verleiden.
Messcherp.
Joh 2,5 Dicit mater eius ministris: Quodumque dixerit vobis, facite
Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

Onderdeel van volmaaktheid kan ook zijn dat men de vrijheid heeft om te kiezen. Volmaakt vrij dus.
Bernardus Maria di
(vroegere naam: Zo Hee)

Bericht door Bernardus Maria di »

Maar de volmaakte mens kiest volmaakt. Hoewel ik persoonlijk zou zeggen dat de volmaakte mens volledig onthecht is en dus geen enkele keuze meer maakt.
Joh 2,5 Dicit mater eius ministris: Quodumque dixerit vobis, facite
Piebe

Bericht door Piebe »

Dat lijkt mij ook Bernardus Maria di.
Bernardus Maria di schreef:
Piebe schreef:Doordat Adam zich liet verleiden kunnen we e.e.a. uit concluderen. Dat zou immers bij een volmaakt mens niet gelukt zijn? De volmaakte mens heeft alles en is dus nergens toe te verleiden.
Messcherp.
Dank! :)

@ Riemer, iemand die alles heeft hoeft niet te kiezen, want kiezen hoef je alleen maar als je moet delen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Blijkbaar heeft God de mens goed geschapen met de mogelijkheid om te kiezen. Vandaar ook de beide bomen in het Paradijs. Het bestaan van satan, die de heerschappij over mens en schepping opeiste, lijkt me reden van God om deze eis een kans te geven met als doel aan te tonen dat God rechtvaardig en liefdevol is en vanuit het hart met liefde gediend te worden. Hierdoor zal ook het slechte karakter van satan steeds duidelijker naar voren komen, zodat het oordeel van de buitenste duisternis, volkomen rechtvaardig zal blijken te zijn.
De mens zal zich beschaamd en bedrogen voelen. Hij zal de liefde zien in het offer van Gods Zoon om ons vrij te kopen uit de misleiding van satan waar we ingetrapt zijn en van waaruit we gezondigd hebben.
De mens zal dan ook - niet vanuit een volmaakt automatisme - maar vanuit liefde en bewuste overtuiging zijn Schepper aanbidden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Goeie conclusie!!
callista

Bericht door callista »

Piebe schreef:Doordat Adam zich liet verleiden kunnen we e.e.a. uit concluderen.
Dat zou immers bij een volmaakt mens niet gelukt zijn?
De volmaakte mens heeft alles en is dus nergens toe te verleiden.
God schiep de mens naar Zijn gelijkenis...
En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis
Genesis 1:26 (HSV)
volgens het bijbelverhaal.

Hier wordt trouwens ook nog eens over meerdere Goden gesproken en zeer waarschijnlijk ook Godinnen...[Elohiem].

Dus m.i. kunnen we daaruit dan de conclusie trekken dat God ook niet volmaakt is.
De mens werd pas aan God gelijk NA het eten van de vrucht.....[NU zijn ze Onzer één]...
Laten we ze nu gauw wegjagen.....uit het Paradijs
Piebe

Bericht door Piebe »

Wilsophie schreef:
Goeie conclusie!!
Dank je wel, ik ben er ook moeilijk vanaf te brengen, dat geef ik direct toe. ;)
callista schreef:
Piebe schreef:Doordat Adam zich liet verleiden kunnen we e.e.a. uit concluderen.
Dat zou immers bij een volmaakt mens niet gelukt zijn?
De volmaakte mens heeft alles en is dus nergens toe te verleiden.

Hier wordt trouwens ook nog eens over meerdere Goden gesproken en zeer waarschijnlijk ook Godinnen...[Elohiem].

Dus m.i. kunnen we daaruit dan de conclusie trekken dat God ook niet volmaakt is.
De mens werd pas aan God gelijk NA het eten van de vrucht.....[NU zijn ze Onzer één]...
Eigenlijk concludeer jij: God heeft de mens niet volmaakt gemaakt dus is God ook niet volmaakt. Dat is echter een onjuiste conclusie, want de schepper van alles is ook de schepper van imperfectie. Rembrandt schilderde vele schilderijen, maar hij is er nooit in een veranderd.

De mens Adam was eerst een God in potentie, maar was nog niet vervolmaakt. Adam was het onbeschreven blad waar geschiedenis op geschreven zou worden. Adam was een onbeschreven blad, dus zijn schepper ook? Nee, die conclusie klopt niet beste Callista, hoewel hij in eerste instantie zeer logisch lijkt. :)

Waren er in het begin twee Goden? Zou kunnen, ik heb christenen ook wel horen zeggen dat het er drie waren. Ik geloof zelf dat God Eén is en zich manifesteert op meerdere plaatsen tegelijk. Ik weet dat deze opvatting niet onbesproken is, want een moslim vroeg me een keer: 'als Jezus God de Vader is wie regelde de boel dan in de hemel toen hij op aarde was?'
BdO

Bericht door BdO »

Riemer schreef:Onderdeel van volmaaktheid kan ook zijn dat men de vrijheid heeft om te kiezen. Volmaakt vrij dus.
Volmaaktheid strekt zich ook uit tot hoe die vrijheid wordt aangewend, en volgens Anselmus van Canterbury in De libertate arbitrii is vrijheid altijd de gerichtheid op het goede, ongeacht de optionaliteit van het kwade. Leuk werkje, ik zou het weer eens moeten lezen eigenlijk.

http://www.bol.com/nl/p/over-keuzevrijh ... 666747672/
[quote="bol.com recensie op het werkje "Over de Keuzevrijheid""] In een vraag- en antwoordschema komen belangrijke aspecten en vragen rond de vrijheid aan de orde: hoort het kunnen zondigen tot het wezen van de vrijheid; laat de zonde een ommekeer toe? Anselmus ontvouwt als zijn visie: de vrijheid is het vermogen om de rechtheid (de juiste gerichtheid) van de wil omwille van die rechtheid te bewaren; oftewel de vrijheid is naar haar wezen de gerichtheid op het goede als het goede en omwille van het goede. [/quote]
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Piebe

Bericht door Piebe »

In het jodendom bestaat het concept zondeval niet. Dat vond ik wel een interessante gewaarwording aangezien het er hier zo is ingestampt.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

In Genesis 1 gaat het om "Ons" Laat Ons Mens maken, er staat gewoon "Adam" en vanaf vers 3 gaat het over het Licht dat komen zou. De enige Mens die het uitgedrukte Beeld van God zou zijn was de 2e Adam en daar gaat het over. Adam betekent eigenlijk "rood" en is hetzelfde woord als "Edom" maar beperkt tot de Zoon des Mensen die het beeld Gods is, wordt dat verder in de Hebr. brief meen ik verklaard. Er staat niet mensen als meervoud, maar mens als enkelvoud.
Adam is een antitype van Christus en Eva is een type van dat wat uit Christus geboren is en dat is de Gemeente. En zo zullen deze tot één vlees zijn, ziende op Christus en de Gemeente.
Het is puur typologie dat weet ik , maar het verklaart ook dat deze Adam zou falen en het is juiste , het woord zondeval komt nergens in de Bijbel voor.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Piebe schreef:In het jodendom bestaat het concept zondeval niet. Dat vond ik wel een interessante gewaarwording aangezien het er hier zo is ingestampt.
Er is heel veel misverstand over wat men noemt de "zondeval", men denkt ook dat ieder mens een soort Godje is, want zo zegt men we zijn allemaal naar Gods Beeld geschapen, maar het woordje "naar" daar heb je het weer, betekent gewoon in de richting van. Het is een proces van groeien naar... En gelovigen of beter gezegd mensen die uit God geboren zijn zullen zeker dat proces volgen waarin Christus in alles de Eerste was, Hij was immers het uitgedrukte Beeld Gods. Dat staat er toch nooit van de mensheid. Adam was uit de aarde aards. hij was uit adamah genomen en dat is niets meer dan moeder aarde. En dat het rode aarde is. Tja kijk eens naar de aardlagen hoe rood die gekleurd zijn. Dat daarvoor een rebellie had plaatsgevonden in de hemel en de ontrouwe overdekkende cherub uit de hemel der hemelen is gegooid op de aarde wil zeggen dat deze aarde een chaos was geworden. Woest en ledig. vertaald uit wohu waw bohu en verteld in Jesaja 14 als ik het goed heb. Maar dat leren de kerken niet. Dus denkt men wat men denkt en komt men ook in de knoei met de vraag danwel het antwoord of de mens goed is?
Ik lees dat God zeer tevreden keek naar Zijn herschepping en de mens is zeker een kroon op Zijn Werk daar kun je niets aan afdingen, maar goedzijn is heel wat anders dan een volmaaktheid. En als je echt denkt dat de mensheid Gods Beeld vertegenwoordigt, lees dan de krant en kijk om je heen en je zult ontdekken wat de feitelijkheden en de praktijk is van het dagelijks leven al eeuwenlang.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

callista schreef:
precies! En omdat ze naar Gods beeld geschapen zijn, was die schepping goed.
Gen.1:31 En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, "het was zeer goed!"
In het begin van het scheppingsverhaal staat steeds dat God scheiding maakte in wat er al was. Alleen bij het water wat God van elkaar scheidde op de tweede scheppingsdag staat niet vermeld dat het goed was.
Of dat een betekenis heeft kun je je afvragen.
callista schreef: Hier wordt trouwens ook nog eens over meerdere Goden gesproken en zeer waarschijnlijk ook Godinnen...[Elohiem].

Nee, Elohim betekent God van vele machten/krachten.
E;iyaho schreef in het topic Drie-eenheid: Mozes wordt in Ex 4:16 en 7:1 een “Elohiem” genoemd, en niemand die bij zijn volle verstand is zal zeggen dat Mozes een meervoud was."Elohiem" betekent in feite gewoon "krachten", maar het woord voor God gebruikt, (en ook voor leiders, rechters, machtige mannen, en anderen) omdat God de bron is van alle krachten. Zie ook deze video van een leraar "bijbels Hebreeuws".
callista schreef:
Mijns inziens niet. De bijbel zegt: 'God is licht, er is in Hem geen spoor van duisternis' (I Johannes 1:5).
callista schreef: De mens werd pas aan God gelijk NA het eten van de vrucht.....[NU zijn ze Onzer één]...
Je citeert de helft van het vers. Waarin zijn de één met God geworden: omdat hij goed en kwaad kent. Voor die tijd was er geen kennis van kwaad.
En waarom moesten ze uit het Paradijs? Omdat ze anders van de Boom des Levens zouden eten, waardoor het kwaad zich eeuwig en overal zou verspreiden.
Dan was er geen redding meer geweest voor de mens. Het was genade, dat ze werden weggestuurd uit het Paradijs!!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie schreef:
Piebe schreef:In het jodendom bestaat het concept zondeval niet. Dat vond ik wel een interessante gewaarwording aangezien het er hier zo is ingestampt.
Er is heel veel misverstand over wat men noemt de "zondeval", men denkt ook dat ieder mens een soort Godje is, want zo zegt men we zijn allemaal naar Gods Beeld geschapen, maar het woordje "naar" daar heb je het weer, betekent gewoon in de richting van. Het is een proces van groeien naar... En gelovigen of beter gezegd mensen die uit God geboren zijn zullen zeker dat proces volgen waarin Christus in alles de Eerste was, Hij was immers het uitgedrukte Beeld Gods. Dat staat er toch nooit van de mensheid. Adam was uit de aarde aards. hij was uit adamah genomen en dat is niets meer dan moeder aarde. En dat het rode aarde is. Tja kijk eens naar de aardlagen hoe rood die gekleurd zijn. Dat daarvoor een rebellie had plaatsgevonden in de hemel en de ontrouwe overdekkende cherub uit de hemel der hemelen is gegooid op de aarde wil zeggen dat deze aarde een chaos was geworden. Woest en ledig. vertaald uit wohu waw bohu en verteld in Jesaja 14 als ik het goed heb. Maar dat leren de kerken niet. Dus denkt men wat men denkt en komt men ook in de knoei met de vraag danwel het antwoord of de mens goed is?
Ik lees dat God zeer tevreden keek naar Zijn herschepping en de mens is zeker een kroon op Zijn Werk daar kun je niets aan afdingen, maar goedzijn is heel wat anders dan een volmaaktheid. En als je echt denkt dat de mensheid Gods Beeld vertegenwoordigt, lees dan de krant en kijk om je heen en je zult ontdekken wat de feitelijkheden en de praktijk is van het dagelijks leven al eeuwenlang.

Zelfs als er staat : " [vers 31; Gen. 1] en God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was .....zeer goed" wil nog niet zeggen dat het volmaakt was.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:In Genesis 1 gaat het om "Ons" Laat Ons Mens maken, er staat gewoon "Adam" en vanaf vers 3 gaat het over het Licht dat komen zou. De enige Mens die het uitgedrukte Beeld van God zou zijn was de 2e Adam en daar gaat het over. Adam betekent eigenlijk "rood" en is hetzelfde woord als "Edom" maar beperkt tot de Zoon des Mensen die het beeld Gods is, wordt dat verder in de Hebr. brief meen ik verklaard. Er staat niet mensen als meervoud, maar mens als enkelvoud.
Adam is een antitype van Christus en Eva is een type van dat wat uit Christus geboren is en dat is de Gemeente. En zo zullen deze tot één vlees zijn, ziende op Christus en de Gemeente.
Het is puur typologie dat weet ik , maar het verklaart ook dat deze Adam zou falen en het is juiste , het woord zondeval komt nergens in de Bijbel voor.
De naam Adam verwijst ook naar rood bloed. Het woord "dam" דָם betekent "bloed".
Naardense bijbelvertaling:
Gen. 1:27 laat ons een mens,- een roodbloedige,
maken naar ons beeld en
als onze gelijkenis,-

Gen. 2:7
Dan formeert de Ene, God,
de roodbloedige mens
van stof uit de bloedrode grond
en blaast in zijn neusgaten
ademhaling van leven;
zo wordt de roodbloedige mens
tot lijf-en-ziel
in leven.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dat het ook naar het bloed wees wist ik niet.
Mooi om dit weer te leren.
Adinomis schreef:Het was genade, dat ze werden weggestuurd uit het Paradijs!!
Absoluut, het was hun redding.
Piebe

Bericht door Piebe »

Is de mens goed? Wat zei Jezus hierover?

'Hij zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God. Maar wilt u tot het leven ingaan, neem dan de geboden in acht.' (Mat 19,17)

Een mens is pas goed als hij de geboden in acht neemt. Daar kan je het mee eens of mee oneens zijn, duidelijk is het wel.
Dessa

Bericht door Dessa »

ineke-kitty schreef:Zelfs als er staat : " [vers 31; Gen. 1] en God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was .....zeer goed" wil nog niet zeggen dat het volmaakt was.
Precies, het was zeer goed omdat ze een keus hadden, zonder keuze was het niet "zeer goed" maar "beperkt".