Vind je hiermee jezelf een goed mens? Want dat is de vraag toch?Adinomis schreef:Eigenlijk ben ik de hele dag wel met God in gesprek. Ik wil Hem betrekken in alles wat ik doe. In Spreuken 3:6 staat: "Ken Hem in al uw wegen, dan zal Hij uw paden recht maken". Ik krijg meestal niet direct een reactie (soms wel), maar Ik geloof en vertrouw dat Hij me werkelijk hoort. Ik heb geen voice-mail gevoel en dat wil ik ook niet hebben. Ik kies ervoor Hem te vertrouwen. Een "reactie" bestaat niet uit een woordelijke stem, maar wel in het verloop van de situatie waarin ik me bevind. Soms ook door een woord uit de bijbel wat op de situatie betrekking heeft en waarop mijn aandacht wordt gevestigd. Laatst las ik een artikeltje over de buitenkant en de binnenkant van een mens. Er werden hele duidelijke voorbeelden gegeven van dingen waarmee we bezig zijn om indruk te maken op andere mensen. Dat kan zijn in kleding, in woordgebruik de manier waarop je je geld uitgeeft. Het ging over Psalm 45:13. Eigenlijk is onze hele maatschappij daarop gericht. Bekijk de reclames maar. Toen ik dat las merkte ik dat ik in bepaald opzicht me ook bezighield met die buitenkant. Maar God ziet het hart aan. Hij wil dat de binnenkant in orde is en dat zal ook zijn invloed hebben op de buitenkant. Het was duidelijk een correctie van God die me opmerkzaam maakte op een gedrag dat ongemerkt een rol in mijn leven ging spelen. Ik moest dat belijden en me "bekeren". Maar ik wil ook graag dat God me corrigeert. Hij doet dat in liefde, zonder veroordeling.BdO schreef:
Het is natuurlijk mooi om te weten dat een en ander altijd aan mensen ligt, maar daar schiet de communicatie tussen God en mensen niet zoveel mee op natuurlijk. Hoe doe jij dat, in gesprek gaan met God?
Ik mag eerlijk zijn en hoef de waarheid niet aan te passen op te verwachten reacties van anderen. God maakt mijn paden recht. En dat zie ik als een reactie op zog. voice-mail berichten.
Ik geloof dat de stelling valt of staat met wedergeboorte. Er zijn vele mensen die "goed" geacht worden te zijn door bijvoorbeeld de nobelprijs te winnen vanwege hun verdiensten voor de mensheid, of de Televizierring, of een goede uitvinding....Maar Prediker spreekt mij dan heel erg aan, dat het toch alles ijdelheid is onder de zon en geen eeuwigheidswaarde heeft.
Ik vind uiterlijke dingen iets anders dan vleselijke dingen, maar ze liggen naast elkaar,dat besef ik.
Toch vind ik dat er mooi uit willen zien of verzorgd wat de reclames promoten daar niets mis mee is en ons uiterlijk en gedrag kan ook een visitekaartje zijn.
Ik zou niet weten hoe ik kan vertellen hoe God mij corrigeert en of Hij dat doet in veroordeling of in liefde, geen idee. Eén ding weet ik dat de 2 naturen die in mij zijn als wedergeboren Christen, de bedoeling hebben dat de nieuwe natuur, dus de geestelijke mens gevoed wordt met geestelijk voedsel en daardoor zal groeien. En dat de natuurlijke mens minder zou worden. Dat is niet mijn werk, maar Zijn Werk. De Galatenbrief geschreven aan gelovigen geeft geweldige richtlijnen.
Psalm 45 vers 13: 'Des Konings Dochter is geheel verheerlijkt inwendig, haar kleding is van borduursel"., lees ik als een bruiloftslied voor Israël en profetisch.
Al kan ik van harte onderstrepen dat ik een Koninklijk kind ben door de Vader bemind. En dat een koningskind er aan de buitenkant volgens mij er heel mooi uitziet. Hoe mooi wordt de bruid beschreven in Hooglied wat over Israël gaat. Hoe mooi is het kleed van de Hogepriester vol mooie stenen, en van fijn linnen.
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met de waarheid aanpassen , en gewoon eerlijk zijn? Dat kost toch geen moeite. Waarom zou je de waarheid aanpassen en welke waarheid bedoel je dan en waarom zou je oneerlijk zijn?
Wandelen in de geest wil zeggen wandelen niet onder welke wet danook en/of jezelf dingen verbieden of opleggen of laten opleggen t.a.v. uiterlijke zaken want dat ook wettisch en we zouden in de vrijheid staan en dat is moeilijk genoeg. "Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer ( van mensen dus) elkander tergende , elkander benijdende". Hoe vaak worden mensen bepaalde kleding opgelegd en bepaalde haardracht, dat is allemaal ijdelheid en zinnen des vleeses en leidt tot niets.
"Want zo iemand meent iets te zijn daar hij niets is, die bedriegt zichzelf in zijn gemoed."
De mens is dus niets of misschien staat er nietig.