O.k., dan snap ik wat je bedoelt, maar ben het niet met je eens dat er geen overeenkomstige toepassing kan zijn. Je kunt natuurlijk prima er van uit gaan dat Paulus zijn schrijven slechts richt tot de mensen die in die tijd de levende ontvangers zijn van zijn brief, maar dat wil niet zeggen dat er niets uit af te leiden zou zijn over wat Paulus' visie is voor relaties in anders situaties en ook onze tijd. In Paulus' tijd zelf gingen die brieven ook al rond naar andere gemeentes terwijl ze daar niet aan geschreven waren.Piebe 2 punt 1 schreef:Het laatste. De geheiligde kinderen van de eerste christenen die ten tijde van Paulus zijn schrijven een relatie of huwelijk hadden met een atheist.BdO schreef:De mensen of de gemeenteleden / Christenen?Piebe 2 punt 1 schreef:Nou, jij verzuimt het kwartje te laten vallen, ik heb je namelijk al meerdere keren geantwoord. Hier dan nog een keer:BdO schreef:
Maar ik geef een overeenkomst in de situatie aan, en jij geen verschil. 2000 jaar later of eerder is geen essentieel verschil an sich, je zou dan moeten aangeven wat dat verschil is waarom wat Paulus zegt in die situatie niet meer van overeenkomstige toepassing zou zijn op situaties nu. Dat verzuim je.
Samuel en Samantha hadden verkering in het jaar 40, maar Samuel weigerde christen te worden. Toen verscheen Paulus ten tonele en zei dat ze bij elkaar mochten blijven als Samantha zijnde christin tevreden was. Enigszins chargerend is dat hoe het globaal gezien ging aldus de Bijbel, doch is daarmee niet gezegd dat de mensen die daarna een relatie kregen ook met atheïsten mochten huwen. De betreffende tekst is hier al even voorbijgekomen. Duidelijk nu?
Het is natuurlijk wel zo dat Paulus het niet heeft over situaties waarbij 1 persoon die reeds gelovig is besluit te huwen met een ongelovig persoon. Maar, die situaties beoogt hij ook al niet bij de mensen waaraan hij dan schrijft.
Ik zie dus nog steeds het relevante verschil niet. Nog steeds kunnen een Samuel en Samantha ongelovig huwen, waarbij later 1 van beiden tot bekering komt.
Het enige verschil is "het ten tonele verschijnen van Paulus" in de tijd zelf. In de tijd. Slechts in de tijd. Want, in de beleving van twee ongelovigen die vandaag de dag huwen, en waarvan 1 later tot bekering komt is dit ten tonele verschijnen later, Paulus verschijnt namelijk in hun beleving niet eerder ten tonele dan wanneer 1 van de gehuwden in aanraking komt met de brieven of de inhoud daarvan via de gemeenschap van gelovigen.
Ik denk voor mensen toen en voor mensen nu bepalend was/is het moment waarop God tot respectievelijk mensen toen en mensen nu kwam/komt.
Goed, ik geloof dat ik het niet veel duidelijker kan maken dan dit, en dat als je het nog steeds met me oneens bent er ook niet veel kans meer is dat dit terug te voeren kan zijn op een onduidelijkheid van jouw of mijn kant.