Tin schreef:carramba schreef:
Toch wel maar jammer dat je dat dan weer niet ziet. Ik probeer het concept goed en kwaad te begrijpen zoals voorgesteld in Genesis. Je weet wel het gedeelte van die twee bomen waarvan er van eentje niet gegeten mag worden. De boom die het besef van goed en kwaad huisvest niet te verwarren met de andere boom. De boom van besef van goed en kwaad anders te noemen de boom van besef van voordeel en nadeel.
Door het besef van voordeel en nadeel is men verdreven uit de paradijs.
Wat is er nu werkelijk goed en kwaad?
Het paradijs of het relativisme van voordeel en nadeel, de vrucht van de kennis van goed en kwaad?
Ik begrijp dat het niet erg logisch overkomt dat door de kennis van voordeel en nadeel uit het paradijs is verdreven. Ik vind het ook niet logisch..... dus terug naar de bijbel en lezen......
Eva had niet van de boom gegeten en was dat kennelijk ook niet van plan. Toen de slang haat vroeg of god dat echt gezegd had. Antwoordde Eva dat ze van deze boom niet mocht eten want op de dag dat ze ervan zou eten ze zou sterven.
De slang moest haar eerst overhalen en overtuigen dat ze op die dag niet zou sterven. Maar dat op de dag dat ze van de boom zou eten haar ogen geopend zouden worden en ze net als god zou worden. Toen zag Eva dat de boom goed was om van te eten en dat ze van de boom verstand zou krijgen. Ze at en liet ook Adam eten.
Nu zijn er een paar dingen die me opvallen.
1) God had alleen Adam verboden om van de boom te eten. Eva was er nog niet.(god had echt geen verstand van vrouwen want dat is vragen om moeilijkheden)
2) Eva at van de boom pas nadat ze door de slang overgehaald was. Iemand die geen besef van goed en kwaad heeft zou gewoon van de boom eten zonder eerst overgehaald te hoeven worden.
3) "haar ogen zouden geopend worden" was ze blind? Liep ze met gesloten ogen rond? Ik denk dat ze prima zicht had maar dat ze zou inzien dat er iemand was die niet de waarheid sprak en dingen verborgen wilde houden.
4) Ze zou worden als god. Hoe kan ze worden als god? Kon ze ineens nu ook een universum scheppen?? Nee. Maar ze had nu wel iets geleerd waardoor ze dingen kon doen die god ook kon. Welke dingen is weer een ander verhaal.
5) Was ze op de dag dat ze van de boom gegeten had gestorven? Nee ze leefden nog honderden jaren. Had er niet moeten staan "op die dag zul je sterfelijk worden" ? Had de slang gelogen? Nee volgens mij niet. Heeft god gelogen? Ja daar lijkt het wel op.
Ook dat stukje is een beetje een puzzel want dat sterfelijk en onsterfelijk worden komt ook ter sprake bij de tweede boom.
6) Nadat ze van de boom gegeten had kreeg ze verstand?? Verstand waarvan? Van goed en kwaad? Misschien maar dat staat er niet bij er staat alleen "verstand" maar niet waarvan. Over besef van goed en kwaad wordt niet meer gesproken. Waarom niet?
Er zijn vast wel christenen die dit goed kunnen uitleggen.