Zoals ik reeds vreesde: Het gaat je niet om gesprek.JW88 schreef:Wat ik niet begrijp is dat mensen nog steeds bereid zijn om genoemde zaken als echt te zien terwijl er uiteindelijk al zoveel van die zogenaamde paranormaal begaafde mensen door de mand zijn gevallen en vroeg of laat vallen ze allemaal door de mand. Dan is het toch extreem naïef om te denken dat de volgende vast en zeker wel echt paranormale gaven heeft?pyro schreef:Christenen zullen in het algemeen geneigd zijn paranormale zaken wel in verband met religie te zien. En zullen dan onderscheiden in zaken die niet goed zijn: toverij, magie tegenover zaken die wel goed zijn: gebedsgenezing, profetie etc.JW88 schreef: Dit is niet zozeer een religieus ding, op zich staan paranormale gaven los van religie dus die kant hoeft het van mij niet op te gaan.
Waarbij Christenen onderling (soms diepgaande) meningsverschillen hebben hoe dat onderscheid eruit ziet, waar je de grenzen trekt.
Maar ze zijn wel geneigd aan te nemen dat genoemde zaken echt kunnen zijn, temidden van alle bedrog die natuurlijk ook overvloedig tiert.
En aangezien op dit forum veel Christenen zitten, moet je niet verbaasd zijn dat het gesprek de geschetste religieuze kant op gaat.Natuurlijk zijn er naieve mensen die in bedrog geloven.Ik heb al op Tin gereageerd waar ik heen wil dus lees dat nog maar eens aub.
De hoofdvraag is, waarom geloven mensen nog steeds in deze dingen als keer op keer al is bewezen dat het de grootste oplichterij is die er is?
Is dat dan niet nogal naïef?
Er zijn echter ook mensen die ervaringen hebben die niet op natuurlijke wijze verklaard kunnen worden. Die ervaringen zijn om die reden als bovennatuurlijk te kenschetsen.
Gewoonlijk zul je nu aanvoeren dat er nog nooit iets in die trant bewezen is, dat ik nu een bewijslast heb als ik zoiets beweer, enz. enz.
Dat 'bewijs' komt dan niet, althans niets wat in jouw manier van denken en redeneren past. Waarna jij ervanuit zal gaan dat ik mezelf kennelijk voor de gek houd, wellicht psychisch niet in orde ben, en dergelijke.
Na meer dan een jaar van zulke gesprekken met jou op dit forum heb ik dit patroon uitentreure herhaald zien worden. Ik zie niet zo goed hoe ik dat moet doorbreken eerlijk gezegdOmdat ratio nu eenmaal een beperkte en eenzijdige benadering is van de mens en zijn bewustzijn.En waarom geloven mensen überhaupt in eerste instantie hierin? Dat is tevens de vraag, ik heb mijn mening daar al over gegeven ben benieuwd hoe anderen daar over denken.
Mensen willen ook gewoon graag bedonderd worden, het is nou eenmaal de aard van de mens om te geloven in bovennatuurlijk zaken, dat is een vaststaand feit.
Jij zegt: ''Er zijn echter ook mensen die ervaringen hebben die niet op natuurlijke wijze verklaard kunnen worden'' .... Nee dat is onmogelijk, deze ervaringen kunnen heel goed op natuurlijke wijze verklaard worden, dat die verklaring er nog niet is wil niet zeggen dat er geen natuurlijke verklaring voor is.
Waarom heeft jaren van parapsychologisch onderzoek dan nog helemaal geen resultaten opgeleverd?
Maar als jij daar echt in wilt geloven kun je dan begrijpen dat ik je toch echt een tikkeltje naïef vind?
Bij je eerste post staat alles vast: Je stelling; de manier waarop je die onderbouwt en je visie op de karaktereigenschap van mensen die de stelling niet exact volgens jouw conclusies direct willen aannemen of formuleren.
Vervolgens sta je klaar om mensen die toch vinden een enigszins kritische reactie of kanttekening te moeten plaatsen nog eens te voorzien van dezelfde conclusies die je al in je eerste post geeft. Ik noem dat geen gesprek.
Dus als het hierbij blijft moeten we het topic vooral niet te lang maken.
Dan kan het blijven bij een waarschuwing tegen naïeve benadering van zogenaamd paranormale zaken, en that 's it.