Dat is wat je denkt, maar zelf ben ik het er niet mee eens.Zolderworm schreef:De belangrijkste fout die je maakt is dat het onmogelijk is om van iets waarvan je denkt dat niet bestaat te bewijzen dat het niet bestaat. Je kunt niet bewijzen dat iets niet bestaat. Zo kun je bijvoorbeeld niet bewijzen dat roze olifanten niet bestaan. Hoe zou je dat moeten doen? Je kunt dat alleen als je alle olifanten in het hele universum hebt bekeken en hebt vastgesteld dat er nergens, op geen enkele planeet, een roze olifant bestaat. Zo kun je ook nooit bewijzen dat God niet bestaat. Het kan niet. Door Immanuel Kant werd de these van het bestaan van God als een onbewijsbaar postulaat beschouwd.
Je kunt het wel voor waarschijnlijk houden dat God niet bestaat. Bijvoorbeeld door vast te stellen dat we tegenwoordig van de eventuele aanwezigheid van God niets merken. We merken er niets van.
Nergens is er een bewijs van het optreden, of zelfs maar te voorschijn komen van God. Je kunt wel bijvoorbeeld denken dat de ingewikkeldheid van het leven wijst op het bestaan van God. Maar dat is dan toch niet meer dan je eigen gedachte of je eigen conclusie. Het is zeker geen bewijs voor het wel bestaan van God. In de theologie is inmiddels algemeen aangenomen dat er geen afdoende bewijs is voor het bestaan van God. Het is noch Thomas van Aquino noch Anselmus gelukt afdoende godsbewijzen te geven.
Het is een typisch menselijke gedachte om te veronderstellen dat er in het universum een soort directeur van het universum moet zijn, zoals elk bedrijf een directeur heeft, en elke school een schoolhoofd en elke stad een burgemeester. De vraag is: waarom zou dit ook voor het universum gelden? Volgens mij is dit niet meer dan een extrapolatie van een typisch menselijke gedachte.
Bovendien wordt het beeld van God inmiddels ervan verdachte een projectie te zijn van het vader-archetype uit ons collectief onbewuste, in combinatie met de inhouden van het Ueber-ich zoals door Freud gepostuleerd. Het geloof in God is zeer goed psychologisch te duiden.
Maar waar het uiteindelijk op neerkomt is gewoon dat niemand, maar dan ook echt niemand, weet of er al of niet een God is. Het is allemaal speculatiewerk. En niemand heeft bewijzen voor of tegen het bestaan van God.
Er zijn voldoende mensen die God horen en Zijn Zoon Jezus zien.
Zoals ik al getuigde is mijn vriendin er één van, maar mensen kiezen ervoor dat niet te geloven en het in te vullen met allerlei verklaringen, waaruit zou blijken dat het niet echt God of Jezus hoeft te zijn.
Dat zal voor hen voldoende zijn, maar voor ons is het weg lopen voor de werkelijkheid.
Een ieder van ons kan geestelijk zo één worden met God, dat Hij zich ook via Zijn Zoon en Zijn eigen woorden laat zien.
Ook zal je Zijn werk gaan zien.
Echter dat is een proces van overgave aan de God die Liefde is.
Zo ver ben ik nog niet en gezien de getuigenissen de meeste christenen nog niet.
Maar juist de ervaringen van mensen die wel zo ver zijn, maakt het voor mij dat het bestaan van God bewezen is.
Het begon al bij Adam, tegen wie God voor het eerst sprak en tot op de dag van vandaag is Hij nooit gestopt met Zijn Scheppende en heelmakende woorden te spreken en Zijn Liefde in de harten uit te werken.. Dat tot daden aanzet.
Soms met wonderen als het opensplijten van de zee, waardoor Israël uit Egypte naar het beloofde land trok.
Maar wie zal dat geloven en de Heer van de Schepping herkennen?
Maar weinigen is dat gegeven.