Klopt @Piebe 2.2Nee over huis Israël, bestaande uit joden en heidenen, één Herder en één kudde.
De Heilige Kerk het Nieuwe Israel bestaan er geen rassen of volken het is en volk het Volk Gods onder een Herder.
Klopt @Piebe 2.2Nee over huis Israël, bestaande uit joden en heidenen, één Herder en één kudde.
Jullie hebben elkaar wel gevonden in de vervangingsleer he?Rechtuit schreef:Klopt @Piebe 2.2Nee over huis Israël, bestaande uit joden en heidenen, één Herder en één kudde.
De Heilige Kerk het Nieuwe Israel bestaan er geen rassen of volken het is en volk het Volk Gods onder een Herder.
Wel, volgens jou is een niet-jood een hond of zwijn dus hoeveel erger kan het zijn?Biker schreef:Europeanen...je zal maar neger of aziaat zijnRechtuit schreef:Tja inderdaad Sinte Apostel Paulus was en is de Apostel der Europeanen.Piebe 2.2 schreef:Dus Paulus was de apostel van de honden en de zwijnen?Biker schreef:De heidenen werden honden genoemd, geen schapen.
Dat is juist ja. Je hebt gewoon gelijk daarin.Biker schreef:De heidenen werden honden genoemd, geen schapen.
Jawel:Biker schreef: Wij zijn ook geen kudde.
Joh.10:14 Ik ben de goede Herder en Ik ken de Mijnen en word door de Mijnen gekend, 15 zoals de Vader Mij kent en Ik de Vader ken; en Ik geef Mijn leven voor de schapen. 16 Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder.
Jawel dus, zie bovenstaande. En wat jij zegt over levende stenen van één Huis, is ook waar.Biker schreef: Jezus kwam voor de israelieten en vertelde zijn discipelen met nadruk tot hen te gaan, NIET tot de heidenen.De gemeente wordt nooit met schapen en/of een kudde vergeleken, maar met levende stenen, van een huis, waarvan Hij Zelf de Hoeksteen is.
Wie de joden wel of niet nodig hebben maken de joden zelf wel uit ipv van dat de christenen dat gaan invullen en beslissen voor hunAnja schreef:Jawel:Biker schreef: Wij zijn ook geen kudde.Joh.10:14 Ik ben de goede Herder en Ik ken de Mijnen en word door de Mijnen gekend, 15 zoals de Vader Mij kent en Ik de Vader ken; en Ik geef Mijn leven voor de schapen. 16 Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder.Jawel dus, zie bovenstaande. En wat jij zegt over levende stenen van één Huis, is ook waar.Biker schreef: Jezus kwam voor de israelieten en vertelde zijn discipelen met nadruk tot hen te gaan, NIET tot de heidenen.De gemeente wordt nooit met schapen en/of een kudde vergeleken, maar met levende stenen, van een huis, waarvan Hij Zelf de Hoeksteen is.
Zoals Rechtuit ook aangeeft, zijn in Christus noch man, noch vrouw noch jood, noch griek meer. Geen rassen of volken, maar één huisgezin van God.
Ook de joden hebben Jezus nodig, Biker. Ik neem aan dat je dat onderschrijft toch?
IN Jezus is er geen verschil meer, nee. Maar in Johannes en de andere teksten gaat het nog om de tijd waarin alles nog exclusief om de joden ging, maar ze weigerden als volk Hem aan te nemen.Anja schreef:Jawel:Biker schreef: Wij zijn ook geen kudde.Joh.10:14 Ik ben de goede Herder en Ik ken de Mijnen en word door de Mijnen gekend, 15 zoals de Vader Mij kent en Ik de Vader ken; en Ik geef Mijn leven voor de schapen. 16 Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder.Jawel dus, zie bovenstaande. En wat jij zegt over levende stenen van één Huis, is ook waar.Biker schreef: Jezus kwam voor de israelieten en vertelde zijn discipelen met nadruk tot hen te gaan, NIET tot de heidenen.De gemeente wordt nooit met schapen en/of een kudde vergeleken, maar met levende stenen, van een huis, waarvan Hij Zelf de Hoeksteen is.
Zoals Rechtuit ook aangeeft, zijn in Christus noch man, noch vrouw noch jood, noch griek meer. Geen rassen of volken, maar één huisgezin van God.
Ook de joden hebben Jezus nodig, Biker. Ik neem aan dat je dat onderschrijft toch?
Ja. goed idee.pyro schreef:Je zou vanaf hier http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... 75#p132425 kunnen afsplitsen onder de topictitel 'Israel en de gemeente'Tin schreef:Vraag moderator Tin: Weet iemand nog een topictitel voor deze discussie, en in welk subforum zou het moeten staan? Met de huidige topictitel heeft de inhoud zo te zien niets uit te staan. En met algemene levensbeschouwing evenmin.
Het lijkt me wel iets voor het forumdeel 'Thema's uit de bijbel'
De eerste christenen waren allemaal joods, of geloof je zelfs dat niet?callista schreef: Wie de joden wel of niet nodig hebben maken de joden zelf wel uit ipv van dat de christenen dat gaan invullen en beslissen voor hun
Hier in de pers zowel kerkelijk pers is het muisstil omtrent de vele toetredingen van joden tot het Christendom in Israel en wereldwijd.Piebe 2.2 schreef:De eerste christenen waren allemaal joods, of geloof je zelfs dat niet?callista schreef: Wie de joden wel of niet nodig hebben maken de joden zelf wel uit ipv van dat de christenen dat gaan invullen en beslissen voor hun
En joden maken evenmin uit wie zij nodig hebben als alle andere mensen, sinds de komst van Christus is er geen onderscheid meer.
Nou je het zegt, denk ik dat je daar iets raaks zegt.Rechtuit schreef:Israel en de gemeente is het niet een protestants onderwerp want uit die hoek komen deze discussie,s en bemoeien zich ook daadwerkelijk met de joden terwijl dat joden daar niet op zitten te wachten vinden dat ook heel vervelend.
Bedankt voor de attendering.Rechtuit schreef:Katholieken,Anglicanen,Lutheranen,Orthodoxen hebben een normale verhouding met het jodendom laat elkaar met rus,het gevolg daar van is als joden over gaan tot het Christendom worden zij over het algemeen Katholiek.
Geen dankAnja schreef:Nou je het zegt, denk ik dat je daar iets raaks zegt.Rechtuit schreef:Israel en de gemeente is het niet een protestants onderwerp want uit die hoek komen deze discussie,s en bemoeien zich ook daadwerkelijk met de joden terwijl dat joden daar niet op zitten te wachten vinden dat ook heel vervelend.
Bedankt voor de attendering.Rechtuit schreef:Katholieken,Anglicanen,Lutheranen,Orthodoxen hebben een normale verhouding met het jodendom laat elkaar met rus,het gevolg daar van is als joden over gaan tot het Christendom worden zij over het algemeen Katholiek.
Wel, joden die zich bekeren tot het christendom worden meestal protestant want ze hebben nogal moeite met de beelden in de katholieke kerk.Rechtuit schreef:Orthodoxen hebben een normale verhouding met het jodendom laat elkaar met rus,het gevolg daar van is als joden over gaan tot het Christendom worden zij over het algemeen Katholiek.
Wat de joden maar ook andere christenen is aangedaan is in elk geval een garantie dat ze inderdaad niet snel katholiek zullen worden.Piebe 2.2 schreef:Wel, joden die zich bekeren tot het christendom worden meestal protestant want ze hebben nogal moeite met de beelden in de katholieke kerk.Rechtuit schreef:Orthodoxen hebben een normale verhouding met het jodendom laat elkaar met rus,het gevolg daar van is als joden over gaan tot het Christendom worden zij over het algemeen Katholiek.
Nou waarde er zijn er wel die protestants worden maar de meesten toch Katholiek.Piebe 2.2 schreef:Wel, joden die zich bekeren tot het christendom worden meestal protestant want ze hebben nogal moeite met de beelden in de katholieke kerk.Rechtuit schreef:Orthodoxen hebben een normale verhouding met het jodendom laat elkaar met rus,het gevolg daar van is als joden over gaan tot het Christendom worden zij over het algemeen Katholiek.
Onderbouw eens een keer iets.Rechtuit schreef:Nou waarde er zijn er wel die protestants worden maar de meesten toch Katholiek.Piebe 2.2 schreef:Wel, joden die zich bekeren tot het christendom worden meestal protestant want ze hebben nogal moeite met de beelden in de katholieke kerk.Rechtuit schreef:Orthodoxen hebben een normale verhouding met het jodendom laat elkaar met rus,het gevolg daar van is als joden over gaan tot het Christendom worden zij over het algemeen Katholiek.
Dan is het stof van de schoenen en verder gaanPiebe 2.2 schreef:Klopt maar dat willen sommigen maar niet begrijpen.Rechtuit schreef:Tja inderdaad Sinte Apostel Paulus was en is de Apostel der Europeanen.Piebe 2.2 schreef:Dus Paulus was de apostel van de honden en de zwijnen?Biker schreef:De heidenen werden honden genoemd, geen schapen.
Voorts noemt Jezus de Christus geen mens hond of zwijn
Maar verre weg de meeste orthodoxe joden die Jezus als hun verlosser zijn gaan zien, blijven gewoon Orthodox Joods.Piebe 2.2 schreef:Wel, joden die zich bekeren tot het christendom worden meestal protestant want ze hebben nogal moeite met de beelden in de katholieke kerk.Rechtuit schreef:Orthodoxen hebben een normale verhouding met het jodendom laat elkaar met rus,het gevolg daar van is als joden over gaan tot het Christendom worden zij over het algemeen Katholiek.
Neem maar van mij aan dat orthodoxe joden Jezus geenszins als een rabbijn zien, ze mogen zijn naam niet eens uitspreken. De joden die zich wél bekeren tot Christus leven vaak al generaties tussen christenen en deden al niks meer aan hun eigen religie.Gaitema schreef:Maar verre weg de meeste orthodoxe joden die Jezus als hun verlosser zijn gaan zien, blijven gewoon Orthodox Joods.Piebe 2.2 schreef:Wel, joden die zich bekeren tot het christendom worden meestal protestant want ze hebben nogal moeite met de beelden in de katholieke kerk.Rechtuit schreef:Orthodoxen hebben een normale verhouding met het jodendom laat elkaar met rus,het gevolg daar van is als joden over gaan tot het Christendom worden zij over het algemeen Katholiek.
1 op de 10 orthodoxe joden geloofd dat Jezus de Messias is. Vele andere joden zien Jezus als een profeet of Rabijn voor de heidenen.
Er lopen hier heel wat mensen rond die denken dat ik alles uit mijn duim zuig, maar werkelijk is het zo dat in het geheim 1 op de 10 orthodoxe joden inmiddels geloofd dat Jezus wel de messias is, maar daar praten ze niet verder over met de overige joden, hoewel ze het wel van elkaar weten. Een dominee die in de Gereformeerde kerk van Bennekom sprak in een avonddienst zei dat in de Rabbieopleiding tegenwoordig ook het Nieuwe Testament wordt bestudeerd, omdat het heel rijk aan de joodse cultuur beheerst. Veel wordt de visie gedeeld dat Jezus als een jood leefde. Dat is een nieuwe ontwikkeling. Hij zei er overigens er niet bij dat het orthodoxe of andere joden zijn die het als Rabbie bestuderen. Hij zag het als een stap voorwaards.Piebe 2.2 schreef:Neem maar van mij aan dat orthodoxe joden Jezus geenszins als een rabbijn zien, ze mogen zijn naam niet eens uitspreken. De joden die zich wél bekeren tot Christus leven vaak al generaties tussen christenen en deden al niks meer aan hun eigen religie.Gaitema schreef:Maar verre weg de meeste orthodoxe joden die Jezus als hun verlosser zijn gaan zien, blijven gewoon Orthodox Joods.Piebe 2.2 schreef:Wel, joden die zich bekeren tot het christendom worden meestal protestant want ze hebben nogal moeite met de beelden in de katholieke kerk.Rechtuit schreef:Orthodoxen hebben een normale verhouding met het jodendom laat elkaar met rus,het gevolg daar van is als joden over gaan tot het Christendom worden zij over het algemeen Katholiek.
1 op de 10 orthodoxe joden geloofd dat Jezus de Messias is. Vele andere joden zien Jezus als een profeet of Rabijn voor de heidenen.
Bs"dPiebe Paulusma schreef: Wie is dan onze Herder?