hopper schreef: 24 apr 2020, 09:51
Gaitema schreef: 23 apr 2020, 00:15
De nieuwe bijbelvertaling vertaald het zelfs zo:
"Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. Dan zal heel Israël worden gered, zoals geschreven staat: 'De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jacobs nageslacht. Dit is mijn verbond met hen, wanneer Ik hun zonden weg neem. etc...vers 33: Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat Hij voor ieder mens barmhartig kan zijn"
Romeinen 11: 25- 32
Het is heel duidelijk dat als je gewoon aanneemt wat er staat, iedereen wordt gered. De rest is "interpretatie"
Denk jij als gelovige zijnde dat het echt zo werkt, Gaitema? Dat als je iets daadwerkelijk gelooft, dat je dan gered gaat worden?
Dan is er voor mij als radicaal ongelovige dus geen enkele hoop?
Terug naar deze vraag. Ten eerste geloofde iedereen in de tijd van Jezus in goden. Jezus zei echter: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader, dan door Mij." Ik legde daarover laatst tegen Mart uit dat dit woorden van God betreft, door Jezus heen. God die zegt: "Ik, de Liefde, ben de weg", wie bij de Vader komen, gaat via de Liefde alleen." En Jezus is het Woord van God dat volgens Johannes 1 in de wereld kwam, het Licht voor de mensen, die hen geschapen heeft. Hij was bij God en is God.
Verder zei Jezus: "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem geloofd niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft."
Over dat geloof moet je niet vast zitten aan de Apostolische geloofsbelijdenis. Want die kan je ook in geloof opdreunen, zonder dat je echt aan Jezus bent toe geweid en zonder dat je echt jouw vertrouwen aan Hem geeft. Of terwijl, er bestaat een dood passief geloof, dat niks teweeg brengt. God zei al in het OT over dit type geloof: "Dit volk eert me met de lippen, maar hun harten zijn verre van Mij." En iets in de geest van: "Ik hoef jullie offers niet, als jullie me een waardig offer willen brengen, bouw tehuizen voor weduwen en wezen en vang ze op."
Verder slaat hier "Gods Zoon" niet op de Mens Jezus als zo danig zo zeer, maar
Op Gods Geest door Jezus heen die
de wijsheid is voor de mensen (!!!).
Maar wat zei Jezus zelf over het geloof? Hij zei: "Als jullie niet geloven wie
Ik ben, geloof dan in wat
Ik doe."
Ik Ben= de Naam JHWH van God. "Ik ben en zal er zijn" is mijn naam, zei Hij tegen Abraham.
God spreekt ook hier door Jezus heen. Als je met Hem spreekt, kom je met JHWH in contact. Jezus is de klankbuis bij uitstek van God de Vader.
Jezus voegt hier aan toe: "Ik Doe". God presenteert zich hier als de actieve God in ons aan het werk! De God: "Ik Doe"
en Hij zei: "wie niet tegen Mij is, die is voor Mij." En andersom. Het gaat dus dit zo na gaand Jezus er niet zo zeer om wat je concreet belijdt aan geloof, maar dat je Hem of op zijn minst zijn manier van doen jouw vertrouwen geeft en er ook zelf na handelt. Zoals toen weduwen en wezen opvangen. Ook nu er zijn voor de zwakkeren in de samenleving die hulp behoeven. Je ouders gepaste eer geven, niet roven van anderen, niet gierig en aanhalerig zijn, geduldig en verdraagzaam zijn, geweld met liefde bestrijden etc..
Maar zie ook Zijn eind oordeel in Mattheus 25:31-46 waarin je het paradijs mag ingaan, omdat je een broeder of zuster van Jezus hielp door eten of te drinken te geven, toen hij honger of dorst had etc...
Tot zo verre even wat in mijn hoofd op kwam.
Verder een struikelbrok voor Reformatorische christenen op Refoweb, ze kwamen er daar niet mee uit de voeten vanuit hun sola fide en sola gratia :
Romeinen 2: 12-16
12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.
Kortom, het gaat om jouw diepste drijfveren, niet om de kennis die je hebt en onderstreept met geloofsbelijdenissen.
Maar waarom zijn we zo dan met het geloof bezig?
Romeinen 8:
1 Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn,
die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.
2. Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood.
3. Want wat voor de wet onmogelijk was, krachteloos als zij was door het vlees, dat heeft God gedaan: Hij heeft Zijn eigen Zoon gezonden in een gedaante gelijk aan het zondige vlees en dat omwille van de zonde, en de zonde veroordeeld in het vlees,
4. opdat de rechtvaardige eis van de wet vervuld zou worden in ons,
die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.
5. Immers, zij die naar het vlees zijn, bedenken de dingen van het vlees, maar zij die naar de Geest zijn, de dingen van de Geest.
35. Wie zal ons scheiden
van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36. Zoals geschreven staat:
Want omwille van U worden wij de hele dag gedood, wij worden beschouwd als slachtschapen.
37.
Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem Die ons heeft liefgehad.
38. Want ik ben ervan overtuigd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch krachten, noch tegenwoordige, noch toekomstige dingen,
39. noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel
ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus, onze Heere.
Alles draait weer om de liefdesGeest in ons, of je Hem nou zo noemt of niet. Geloof in die Geest en niet in het vleselijke
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.