Nic schreef: 30 jan 2021, 10:37
Maria K schreef: 29 jan 2021, 18:52
Hoe krijgen mensen het voor elkaar om wrok voor boeken te koesteren.
Evenals zoveel geschriften, die de tand des tijds hebben doorstaan, is er veel waardevols in te vinden.
Vooral hoe mensen met elkaar omgaan.
En dat er altijd al wijze en dwaze dingen zijn geweest en hoe mensen daarop reageerden.
Ik heb er heel veel uit geleerd.
Zeker toen ik de overeenkomsten zag uit andere zeer oude teksten en ook aan de andere kant van de wereld uit diezelfde perioden van 500 voor tot 500 jaar na het begin van onze jaartellingen.
Hoe zou ik dat ooit kunnen verloochenen?
Kun je ons op het spoor zetten van die andere zeer oude teksten en waar zitten volgens jou de overeenkomsten?
Ik hoop wel dat het vertaalde teksten zijn...
Nee, ik kan je geen bepaalde teksten geven, maar ik heb in de loop van de tijd nogal wat meegekregen, vooral van het Boeddhisme.
En tijdens een studie, die ook nogal wat Chinese filosofie inhield, werd ik geraakt door het Taoisme. Van oorsprong beiden geen religies, maar wel filosofieën of anderszins levensbeschouwingen.
Ik persoonlijk minder van het Hindoeïsme India), maar ook daarvan heb ik wel wat meegekregen, maar mij sprak het minder aan.
Misschien omdat ik er minder van in de Bijbel herkende.
In die tijd was het ook een gaan en komen van niet alleen Rome, Klein Azië, maar ook vanuit het "Verre Oosten, zoals India en China" via het relatief vruchtbare Israël naar Alexandrië, toen in die tijd een centrum van bij elkaar komende wetenschappen met een enorme bibliotheek.
In Jeruzalem als pleisterplaats, kwamen veel culturen samen en daarover werd gesproken.
Jezus was dan ook al sinds zijn jeugd zeer leergierig in deze materie, al toen hij als 12 jarige daardoor zo geboeid was, dat hij alles om zich heen vergat. En heeft wsl. heel veel kennis opgedaan over alles wat hij tegenkwam.
Ik heb daardoor een sterke gedachte gekregen, dat veel van wat Jezus in zijn tijd leerde en wat voor die tijd onorthodox was, hij niet alleen heeft meegekregen vanuit zijn joodse wortels en van de toen ook al doorgedrongen Griekse cultuur, maar ook van de "de wijzen uit het Oosten", die "kostbaarheden" hadden meegebracht en later sinds Jezus komst meer werden verspreid.
Ik denk dat jij de metafoor, die ik erin zag en nog zie, ook wel zult begrijpen.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.