Hallo Hopper,hopper schreef: 17 feb 2021, 20:33Het is een beetje lastig om in taal uit te leggen. Meister Eckhart raadde aan om God te ontkennen juist om het God-als-Godsbeeld te vermijden.peda schreef: 17 feb 2021, 14:53
Volgens mij ontkent Meister Eckhart niet de Onkenbare, maar heeft hij niets op met Godsbeelden. Ook ben ik niet van mening dat Meister Eckhart de mens als Goddelijk ziet, zoals in de esoterie gangbaar, daarmede bleef hij inderdaad dicht bij het christendom. De Kerkelijke autoriteiten hebben bij mijn weten ook nooit een officieel kerkelijk oordeel uitgesproken over het totaal van zijn overtuigingen. Heb jij weet van een officiele kerkelijke veroordeling inzake ketterij? Ik weet wel dat recentelijk een kerkelijk hommage over Eckhart het licht heeft gezien. Dat lijkt mij vreemd indien Eckhart tot de God is de mens ( esoterie ) zou worden gerekend.
Maar ook om God als een zijnde te vermijden. God is in zijn optiek een niet-God, een niet-bestaan. De mens verzinkt in God was zijn visie, welke overeenkomt met Plotinus' visie om op te gaan in het Ene. En dat kan ik volgen. In mij leeft er ook geen wil om na de dood als een zelfstandige vorm voort te bestaan. Het voorbestaan na de dood zoals de christenen dat voor zichzelf wensen is mij een gruwel.
Ik ga minder rigoreus om met de consequenties die uit de overtuiging van Eckhart te halen zijn als jij doet. Jij ontkent dat Het Zijn Zelf en Het Hoogst Zijnde kunnen '"samenvallen'". Ík verdedig de christelijke leer, waar dit "" samenvallen "" wel de basis van de specifieke Godsdienst is. De Immanentie van de Transcendente, ofwel in mijn taal de "' Zelfbeperking "" van de Transcendentie. Dat het doel van de mens de verzinking in God is dat ben ik met jou eens. Of die verzinking bij Eckhart een totale "' versmelting "" betekent gecombineerd met het totaal verloren gaan van identiteit bij de "' versmelting "' , daarover ben ik minder zeker als jij. De motivatie van mijn standpunt vind ik in de houding van de RK Kerk richting de opvattingen van Eckhart. De Plotinus visie is in de ogen van de Kerk een 100 % ketterij en zou tot een veroordeling moeten leiden. Dat dit niet gebeurt was en is en in recente tijd door de Kerk zelfs "' lofzangen "' op Eckhart worden uitgebracht, is voor mij een teken dat het duidelijk ingewikkelder ligt. Zo blijft voor mij Eckhart de mens zien als schepsel en de niet aan het schepsel gelijke God als Schepper. Ook een verschil in visie tussen ons beiden rond Eckhart. Ware het op dit punt anders, dan was het m.i. vanuit de Kerk einde oefening geweest met Eckhart.