Tufkah schreef: ↑08 jan 2024, 23:55
Messenger schreef: ↑08 jan 2024, 22:32
Ook de God van de bijbel is een bedachte God.
Dat is afhankelijk van hoe men de Bijbel leest. In het OT kan een
beeld opdoemen van een handelende God. Bijvoorbeeld God die de wereld onder water zet of God die Adam en Eva het paradijs uit stuurt. Doch in de Bijbel verbiedt God zelf om een
beeld van God te maken in Exodus 20:4
Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is.
Hoe je de bijbel ook leest, de teksten zijn door mensen geschreven en in de loop der tijd herschreven en vertaald.
In de beeldvorming van de bijbel wordt enerzijds beweerd dat God liefde is, anderzijds wordt God gezien als heerser die de wereld onder water zet en mensen het paradijs uitgooit.
In de beeldvorming wordt enerzijds gesproken over de vrije wil van de mensen, maar dat komt aan de andere kant neer op het doen van de wil van God.
God is niet in 1 beeld te vangen, aangezien God alles-is-dat-is en alles-is-dat-niet-is. En zelfs dan nog is God meer dan dat.
In de bijbel wordt ook het beeld gevormd van een alomtegenwoordige, alles omvattende God.
Tufkah schreef:
Iedere gelovige die desondanks toch een beeld maakt van God die overtreedt Exodus. Verder staat God omschreven Exodus 3 als IK ZAL ZIJN, Die IK ZIJN ZAL! (Die caps zijn niet van mij)
Een alomtegenwoordige God is niet in 1 beeld te vangen. Men kan het proberen, maar dat zal nooit volledig lukken.
Tufkah schreef:
Als God zelf in de Bijbel verbiedt om een beeld te maken en God Zichzelf omschrijft als het Zijn, hoe kun je dan van een bedachte God spreken?
Een God die in de bijbel de mens verbiedt tot het een en ander, schendt daarmee zelf de vrije wil van de mens.
Omdat men God ziet als verbieder (van wat dan ook), is er feitelijk geen vrije wil voor de mens. Deze beeldvorming toont aan dat die God
bedacht is.
Tufkah schreef:
Dat de meeste christenen positieve theologie aanhangen, dat is mij bekend. Het 'zijn' van mijzelf als schepsel kan gedacht worden. Maar geen zinnig mens gelooft toch dat God ook een schepsel is? Dat God Zichzelf gemaakt heeft? Het Zijn van God kan alleen in negatie benaderd worden.
Naar mijn idee
is God en is God niet geschapen. De individuaties waarin God zich heeft opgedeeld (de zielen waar God uit bestaat) creëren zichzelf in de 'schepping' op unieke wijze met een eigen levensloop, zich niet bewust van de levensloop van anderen.
Tufkah schreef:
God is ook Liefde staat ergens in de Bijbel. Jij schrijft graag over (onvoorwaardelijke) liefde. Maar zeg eens eerlijk: kun je 'liefde' denken? De liefde zelf kan niet gedacht of bedacht worden. We kunnen er alleen aan denken als iets wat we ervaren.
Liefde laat zich moeilijk omschrijven, maar een goede poging is het zeker waard. Ook kan die omschrijving juist zijn, al is die nooit volledig, net als God (die de liefde
is).
Liefde is voelbaar maar wordt ook verkeerd begrepen. Zo spreekt menigeen over onvoorwaardelijke liefde van ouders voor hun kinderen, en is daar juist bij ouders geen sprake van. De pure liefde van God is onvoorwaardelijk, omdat God daarvan de bron is en als almachtige, alwetende en volmaakte entiteit geen grenzen hoeft te stellen.
De tegenpool van liefde is ook voelbaar, angst is bijna net zo krachtig maar is geschapen in tegenstelling tot de liefde die
is.
Het is grappig dat het verzuipen van de wereld en het verstoten van mensen uit het paradijs als liefde wordt gezien. De liefde van vaders is nooit onvoorwaardelijk.
Echte pure en zuivere liefde, de Goddelijke liefde, is zonder enige voorwaarde, innig en om niet. Die liefde is er, alomtegenwoordig net als God, en hoeft niet verwezenlijkt te worden (in tegenstelling tot angst).
God heeft mij ook benaderd, zou het niet anders kunnen omschrijven, terwijl ik er geen geloof aan hechtte.
Tufkah schreef:
God heeft geen bepaling(en), ik als mens heb bepalingen.
Jij noemt het bepalingen, ik noem het voorwaarden. Jouw God kent geen bepalingen en 'mijn' God geen voorwaarden. We zijn er denk ik dan uit. Dus ook geen Tien Geboden he?
Tufkah schreef:
Jezus predikt om God lief te hebben boven alles en je naaste als jezelf. (Het hoogste gebod) Mijn naasten kan ik wel bedenken, maar God niet. Dus zelfs als Godsbewustzijn zou bestaan, dan zou ik er niks van willen weten. Juist in Zijn onkenbaarheid is God mij het meest nabij. Zou ik Godsbewustzijn hebben, dan ben ik hier en is God dáár. In analogie: als ik bewustzijn heb van de wereld (dat hebben we allemaal) dan ben ik hier en is de wereld dáár.
God is immanent (innerlijk) en transcendent (buiten mij) , de bedachte God is louter transcendent (buiten mij).
Ik zie het niet als een gebod maar als een advies. Want die naaste die je al dan niet liefhebt, ben jij zelf.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.