Alternatieve geneeswijzen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Okidoki

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Okidoki »

Special angel schreef:De collega , de moslim de man uit Togo, ghandi, dat hoeft toch niets met god te maken te hebben? Misschien zijn dat gewoon aardige of humane of lieve mensen. Dat kan toch ook zonder god?
Ghandi zonder god? Lijkt me stug.
Maar goed: verklaar u nader zou ik zeggen.

Wat is datgene van God wat we hier op aarde ontmoeten?
Is dat niet vrede? Is dat niet naastenliefde?
Zou het zo kunnen zijn dat de meest ongelovige toch een vonkje God meedraagt en uitdraagt (geleend van Huub Oosterhuis)
Okidoki

Bericht door Okidoki »

Special angel schreef:De stok die slang werd en weer stok , van Mozes, is geen alternatievevgeneeswijze. het was een voorbeeld van Gods macht om de farao in Egypte een lesje te leren. god was en is bij zijn uitverkoren volk.
PSSS: op wie reageer je hier? Je kunt de tekst van de ander aanhalen door de citeerknop te gebruiken (rechts bij de tekst van de ander).
als je aangeeft op wie je reageert verloopt het gesprek vaak makkelijker.

(Niet bij mij, voor je het weet bombardeer ik je met Fryske wurden)
Tin
Beheerder
Man/Vrouw: M

Bericht door Tin »

Okidoki schreef:
Als jij in Fryske anwurt den wir weet seker dat it fur Special Angel is, Siegerswoude en Drachten, meer Fryske ken net !
Sorry,is dat Nou Fries, Suid Afrikaans, of nog iets anders? Ik haal het een beetje door elkaar :mrgreen:

Maar zonder gekheid. Je noemde rgens Bach remedies. Heb je daar goede ervaringen mee? Het is zoiets wat waar ik wel positief tegenover sta, heb ook eens het boeke uit de ankeryjes reeks erover gekocht, en ook wel eens een flesje. Maar het is zoiets waarvan ik denk "Lijkt leuk, maar heb zo mijn twijfels of je er ook echt iets aan heb. Ik begrijp dat het uitgerbreid hier op in gaan buiten het kader van dit forum valt, maar ben wel benieuwd gewoon te horen of je er resultaten mee hebt bereikt.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Special angel schreef: In andere religies draait het altijd om het Ik, het EGO, God zoeken in jezelf, jezelf eren, jezelf verhogen ipv God. Jij zit op de troon van je hart, jij wilt de touwtjes in handen hebben, jij wilt eigen baas zijn, eigen wil eigen keuzes maken,
:shock:
Naar mijn beleving is dat nu juist helemaal omgekeerd.
Andere (oosterse) religies zetten vraagteken bij het Ego, het Zelf.
Terwijl christenen vaak spreken over een voortzetting van de persoonlijkheid tot in de eeuwigheid.
Op zich is dit hier denk ik off topic, misschien dat ik er een apart topic over open, want ik vind het wel interressant.
Laatst gewijzigd door Tin op 09 jul 2013, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Okidoki

Bericht door Okidoki »

Tin schreef:
Okidoki schreef:
Als jij in Fryske anwurt den wir weet seker dat it fur Special Angel is, Siegerswoude en Drachten, meer Fryske ken net !
Sorry,is dat Nou Fries, Suid Afrikaans, of nog iets anders? Ik haal het een beetje door elkaar :mrgreen:
geen idee, het lijkt tongentaal wat je schrijft :lol:

Maar zonder gekheid. Je noemde rgens Bach remedies. Heb je daar goede ervaringen mee? Het is zoiets wat waar ik wel positief tegenover sta, heb ook eens het boeke uit de ankeryjes reeks erover gekocht, en ook wel eens een flesje. Maar het is zoiets waarvan ik denk "Lijkt leuk, maar heb zo mijn twijfels of je er ook echt iets aan heb. Ik begrijp dat het uitgerbreid hier op in gaan buiten het kader van dit forum valt, maar ben wel benieuwd gewoon te horen of je er resultaten mee hebt bereikt.
Ik werk in mijn praktijk met de middelen uit de reeks van Edward Bach.
Andere remedies ben ik niet mee bekend, ze zijn er wel zelfs nederlandse remedies.
Ik heb twee opleidingen gedaan op dat gebied en heb zeer goede ervaringen met deze werkwijze.
Mail me maar als je wat wilt weten daarover, het is één van de mooiste vormen van complementaire zorg.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Okidoki schreef: Ik werk in mijn praktijk met de middelen uit de reeks van Edward Bach.
Nou; ziet niet uit naar een goede methode.:
Edward Bach starb im Alter von 50 Jahren am 27. November 1936 an Herzversagen. Eine Wirksamkeit der Bach-Blütentherapie konnte in klinischen Studien nicht nachgewiesen werden.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Okidoki

Bericht door Okidoki »

vrolijke schreef:
Okidoki schreef: Ik werk in mijn praktijk met de middelen uit de reeks van Edward Bach.
Nou; ziet niet uit naar een goede methode.:
Edward Bach starb im Alter von 50 Jahren am 27. November 1936 an Herzversagen. Eine Wirksamkeit der Bach-Blütentherapie konnte in klinischen Studien nicht nachgewiesen werden.
http://www.nujij.nl/gezondheid/doorbraa ... 1209.lynkx
en zo zijn er wel meer bronnen te noemen.
Nog los van de vraag of je met klinisch onderzoek energetisch iets kunt toetsen.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Special angel schreef:De collega , de moslim de man uit Togo, ghandi, dat hoeft toch niets met god te maken te hebben? Misschien zijn dat gewoon aardige of humane of lieve mensen. Dat kan toch ook zonder god?
Ik denk er net zo over als Riemer dat verwoord, God is liefde en geen liefde kan er bestaan, als het niet uit Hem komt.
Alle liefde komt van God. God is de kern, dus de kern is Liefde. Jezus is de weg naar God en de weg naar liefde en die weg "is" de weg van de liefde.
Geloof, hoop en liefde. Van die drie is de liefde het grootste. zonder de liefde ben je als een schelle gong, je bent niets.

Maar ik benadrukte wat je zei over de egoïsme en eigenliefde van alle niet christelijke godsdienstigen.
Ik wilde met Ghandi en de twee collega's van me aantonen dat ze goede dingen deden uit liefde voor hun naaste, in tegenstelling tot wat jij beweerd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Special angel schreef:De stok die slang werd en weer stok , van Mozes, is geen alternatievevgeneeswijze. het was een voorbeeld van Gods macht om de farao in Egypte een lesje te leren. god was en is bij zijn uitverkoren volk.
Ja, maar het ging me hier erom ter vergelijking met de christelijke alternatieve geneeswijze. Genezen van kanker door te bidden tot Jezus Christus bijvoorbeeld. Ik wilde ermee aangeven dat satan God na doet en daardoor constateer ik dat zowel God als de duivel wonderen kan doen en ook genezen kunnen.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Gaitema schreef:
Ja, maar het ging me hier erom ter vergelijking met de christelijke alternatieve geneeswijze. Genezen van kanker door te bidden tot Jezus Christus bijvoorbeeld. Ik wilde ermee aangeven dat satan God na doet en daardoor constateer ik dat zowel God als de duivel wonderen kan doen en ook genezen kunnen.
Wat mij wel opvalt bij "alternatieve geneeskunde".
Je hoort regelmatig, van dubieuze ziektes die "spontaan" genezen. Kanker en zo.
Je hoort nooit van een gebroken been, dat overnacht aan elkaar gegroeid is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dat klopt en toch gebeurd het.
Een vriend van mijn oom is nog zo genezen van kanker en doktoren stonden voor een raadsel.

Voor mij is het overigens geen wonder eigenlijk. Een God die de natuur schiep, kan met het zelfde gemak een kankergezwel laten sterven.
Wat ik overigens ook meegekregen heb is van iemand wiens ruggenwervel weer recht is gaan staan, die krom was. Het betrof zelfs een gereformeerde meid die een medische opleiding deed.

Wat een gebroken been betreft: dat geneest ook zo wel met wat gips enzo.
Dat genezen doet God in mijn ogen even goed.

Gr. Gerwin
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

vrolijke schreef:
Gaitema schreef:
Wat mij wel opvalt bij "alternatieve geneeskunde".
Dat zegt nog niks. Het zou kunnen dat de processen die kanker veroorzaken gemakkelijker door de geest te beïnvloeden zijn dan de processen die een gebroken been herstellen.
Only dead fish go with the flow
Okidoki

Bericht door Okidoki »

vrolijke schreef: Wat mij wel opvalt bij "alternatieve geneeskunde".
Er is, in de stroming waar ik werk, geen persoon die beweert dat hij kanker kan genezen.
Alleen het lichaam kan genezen van datgene wat het meedraagt.

Ik heb een persoon begeleidt die psoriasis had en na een traject van een aantal maanden vrij was van psoriasis.
Wonderlijke genezing? Zou best kunnen, ik zie het meer als een lichaam dat zich herstelt dmv een combinatie van zaken waaronder coachen, medicatie en complementaire middelen uit de natuur.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Christus is de Geneeswijze.
We zijn namelijk allen ziek.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Okidoki

Bericht door Okidoki »

Jerommel schreef:Christus is de Geneeswijze.
Topickiller!
Jerommel

Bericht door Jerommel »

:D :lol: :mrgreen:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Okidoki

Bericht door Okidoki »

Jerommel schreef:Christus is de Geneeswijze.
Wijsheid 2:6 zegt Welaan dan, laten we genieten van al het goede dat er is. Laten we de schepping met gretigheid benutten, zorgeloos als de jeugd.
Sirach 38 zegt
1 Eer een arts, want je hebt hem nodig,
ook hij is door de Heer geschapen,
2 en hoewel genezing van de Allerhoogste komt,
wordt hij door de koning beloond.
3 Een arts wordt om zijn kennis geëerd,
hij wordt door aanzienlijken bewonderd.
4 Door de Heer brengt de aarde geneeskrachtige kruiden voort,
een verstandig mens versmaadt ze niet.
5 Werd het water niet zoet door een stuk hout,
zodat zijn kracht zichtbaar werd?
6 De Heer zelf gaf de mensen de kennis,
zodat hij om zijn wonderbaarlijke kruiden wordt geprezen.
7 Daarmee geneest hij en neemt hij de pijn weg,
8 de apotheker maakt er een balsem van.
Het werk van de Heer kent geen einde,
hij brengt genezing op de aarde.

(Nb: Sirach is van ongeveer 175 jaar vóór Christus voorzover ik weet. Toen wisten ze al dat er in de natuur genezing te vinden was. Vaak op basis van eeuwenoude overleveringen. En dan nog dit: Lucas (de evangelist) was arts en had geen scheikundige of chemische kennis. Sterker nog: hij had geen farmacie achter de hand om middelen te bestellen in tabletvorm :) )
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Het principe achter alternatieve geneeswijzen:

Afbeelding

:mrgreen:
Okidoki

Bericht door Okidoki »

vrolijke schreef:Het principe achter alternatieve geneeswijzen:
xxxxx
Geloof je alleen in de allopathie? Of geloof je ook in de werkzame stoffen in de natuur zoals SintJanskruid etc. in fytotherapeutische vorm?
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Afbeelding

Ik vind het altijd zo grappig dat veel mensen denken dat ze alles weten en alles snappen over hoe het universum in elkaar steekt en dat ze daarom definitieve uitspraken kunnen doen over de werkelijkheid. Dit lijkt me een grenzeloze zelfoverschatting.
Only dead fish go with the flow
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Okidoki schreef:
xxxxx
Geloof je alleen in de allopathie? Of geloof je ook in de werkzame stoffen in de natuur zoals SintJanskruid etc. in fytotherapeutische vorm?
Ik denk dat er hier verschillende zaken door elkaar gehaald worden.

Als ik verkouden ben, drink ik kruidentee met honing.

Maar geneeswijzen, waarvan al honderde keren bewezen werd, dat er buiten een placebo-effekt niets gebeurd, en dennog voor veel geld verkocht worden, daar heb ik iets op tegen.
Geen enkel homöopathisches middel werd ooit door een dubbelblindstudie bewezen.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Zolderworm schreef: Ik vind het altijd zo grappig dat veel mensen denken dat ze alles weten en alles snappen over hoe het universum in elkaar steekt en dat ze daarom definitieve uitspraken kunnen doen over de werkelijkheid. Dit lijkt me een grenzeloze zelfoverschatting.
Dat doe ik dus niet.

Ik zeg gewoon, dat ik niet geloof in dingen die niet nagewezen kunnen worden.

Er zijn er, die geloven dit dus wel, omdat zij beweren te weten, hoe het universum werkt. 8-)
Okidoki

Bericht door Okidoki »

vrolijke schreef:
Okidoki schreef:
xxxxx
Ik denk dat er hier verschillende zaken door elkaar gehaald worden.

Als ik verkouden ben, drink ik kruidentee met honing.
In pure vorm natuurlijk, een dikke drab want thee an sich is een verdunning van de stof :o

Maar geneeswijzen, waarvan al honderde keren bewezen werd, dat er buiten een placebo-effekt niets gebeurd, en dennog voor veel geld verkocht worden, daar heb ik iets op tegen.
Geen enkel homöopathisches middel werd ooit door een dubbelblindstudie bewezen.
Er is ook nog nimmer door dubbelblindstudie bewezen dat paracetamol werkt, sterker nog, er zijn studies die aantonen dat bij élk middel (al dan niet chemisch van aard) het placebo-effect speelt.
Vijf eeuwen geleden schreef de Zwitserse alchemist en arts Paracelcus (1493-1541) al: ”Je moet weten dat de wil een krachtig en goedgunstig hulpmiddel is in de geneeskunde”.
Mogelijk dat zelfs de wens tot genezing krachtiger werkt dan welk middel dan ook?

En ik heb het niet over Homeopathie maar over fytotherapie.
Kruidenthee is daar aardig bekend van.
Hendrik-NG

Bericht door Hendrik-NG »

Okidoki schreef:Er is ook nog nimmer door dubbelblindstudie bewezen dat paracetamol werkt...
Eh.. Psssst...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11878654
Br J Anaesth. 2002 Feb;88(2):199-214.
Comparative effect of paracetamol, NSAIDs or their combination in postoperative pain management: a qualitative review.

Abstract
BACKGROUND: Quantitative reviews of postoperative pain management have demonstrated that the number of patients needed to treat for one patient to achieve at least 50% pain relief (NNT) is 2.7 for ibuprofen (400 mg) and 4.6 for paracetamol (1000 mg), both compared with placebo...

CONCLUSION: Paracetamol is a viable alternative to the NSAIDs, especially because of the low incidence of adverse effects, and should be the preferred choice in high-risk patients.

Dit artikel uit de British Journal of Anaesthesiology is maar een voorbeeldje. Maar als je op Pubmed de zoektermen "Acetaminophen" (of paracetamol) en "placebo" intikt kom je veel mooie onderzoeken op het spoor...

(En voor de rest zal ik me niet meer in de discussie mengen... :mrgreen: )
'De roeping van de mens is mens te zijn!'
HarryK

Bericht door HarryK »

In België heeft de regering verregaande beperkingen gesteld aan de uitoefening van homeopathie.
Momenteel mogen alleen nog mensen met een diploma in de gezondheidszorg homeopathie uitoefenen.
Bedoeling is om de mogelijkheden nog verder in te perken tot mogelijk alleen huisartsen, tandartsen en vroedvrouwen.
De regering ging bij haar oordeel af op een onderzoek van het Federaal Kenniscentrum Gezondheidszorg (KCE).
Link voor een artikel: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binne ... omeopathie
Link naar KCE: https://kce.fgov.be/nl/press-release/ho ... l-gebruikt

Kort samengevat de motivatie:
In onderzoeken is geen enkel bewijs gevonden dat homeopathie werkt.
Homeopathische middelen kunnen wel een effect hebben, maar dat is niet te onderscheiden van het effect van een placebo, een nepmedicijn.
Psalm 1:1