Abortus
-
- Man/Vrouw: V
Re: Abortus
Ik heb samengewoond en samengewerkt met meisjes en vrouwen die abortus hadden gedaan. Allemaal kwamen ze daarna ( soms na vele jaren ) bij de huisarts terecht en sommigen bij de Ggz. Allerlei klachten ( zowel psychisch als lichamelijk als psychsomatische) hielden ze er aan over. Ze werden nooit meer de oude noch dezelfde. het blijft je je levenlang achtervolgen. Bewust of onbewust.
Ik snap wel dat iemand " een hekel " kan krijgen, maar ten diepste is het een hekel aan de misdadiger misbruiker of aan jezelf. Dat wordt dan weer geprojecteerd op het kindje helaas. Die geschiedenis heb ik van dichtbij meegemaakt . Het was een hel.
Ik snap wel dat iemand " een hekel " kan krijgen, maar ten diepste is het een hekel aan de misdadiger misbruiker of aan jezelf. Dat wordt dan weer geprojecteerd op het kindje helaas. Die geschiedenis heb ik van dichtbij meegemaakt . Het was een hel.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
-
- Man/Vrouw: M
Ik ga toch liever voor wetenschappelijk bronnen.callista schreef:daar zijn geen bronnen voor nodig....dan kan een ieder met gezond verstand inzien...HarryK schreef:2. "als de vrouw op een vreselijke manier verkracht en misbruikt is ... zal die vrouw een hekel hebben aan haar ongeboren kind ...".
O ja?
Noem eens bronnen waaruit dat blijkt?
als de een of andere klojo jou op een misdadige manier heeft verkracht en jij draagt daar de vrucht van-----etc....denk maar door.
Zeker als er psychologische studies zijn waaruit blijkt dat de relatie tussen verkracht zijn en een hekel hebben aan het kind helemaal niet zo vanzelfsprekend is,
en - indien die in beginsel aanwezig is - vaak weer verdwijnt.
Vrouwen zijn heel goed in staat om te herkennen dat dat ongeboren kindje ook slachtoffer is, en geen dader die de doodstraf verdient.
Mijn moeder is heel lang hulpverleenster geweest bij de (toen nog zo geheten) VBOK (tegenwoordig Siriz).
En zij is geregeld in contact geweest ook met verkrachte vrouwen die helemaal niet die aversie hadden ten opzicht van het ongeboren kind.
Die aversie zat vaker bij de omgeving, die druk op de vrouw gingen uitoefenen om het ongeboren kindje te laten weghalen.
Psalm 1:1
-
Ja natuurlijk moet dat voorkomen worden!! Mijn ervaring is : Voorlichting is er nog veel veel veel te weinig ook in gezinnen van nu anno 2013 ! Er ligt nog steeds een groot taboe op gesprekken over de bloemetjes en de bijtjes. Ouders, leraren, verzorgers, hulpverleners, dominees, pleegouders, anderen, etc, weten niet hoe ze het gesprek moeten voeren over sex (en alles wat er nog meer is ) ( en wat normaal en abnormaal is) met kinderen tieners jongeren ouderen. Mijn dochter ging ( na heel veel voorlichting en gesprekken) ( verplicht) aan de prikpil direct met 12 jaar en kreeg condooms mee. Voorkomen is beter dan ziek worden of kanker of een soa of ongewenst zwanger worden!! Gelukkig heeft alle voorlichting mijnerzijds uitstekend geholpen. Daar ben ik God dankbaar voor.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
-
Sorry, maar ik twijfel toch aan jouw suggestie dat "de meeste" vrouwen, of zoals je hier noemt "allemaal", problemen kregen.Special angel schreef:Ik heb samengewoond en samengewerkt met meisjes en vrouwen die abortus hadden gedaan. Allemaal kwamen ze daarna ( soms na vele jaren ) bij de huisarts terecht en sommigen bij de Ggz. Allerlei klachten ( zowel psychisch als lichamelijk als psychsomatische) hielden ze er aan over. Ze werden nooit meer de oude noch dezelfde. het blijft je je levenlang achtervolgen. Bewust of onbewust.
Misschien heb je gelijk, misschien ook niet.
Maar 'gevoelsmatig' denk ik dat wanneer zoveel vrouwen er problemen mee zouden krijgen, dat er dan wel wat terughoudender over abortus zou worden gesproken.
Daarom ook mijn vraag:
Misschien dat er ergens iets te vinden is over aantallen vrouwen die problemen krijgen die direct gerelateerd zijn aan een abortus.
-
Als een vrouw een klacht heeft en naar de huisarts gaat vraagt de huisarts nooit heb je abortus meegemaakt. Zodoende weten heel veel mensen het ook niet dat je daar klachten van over kunt houden.
Daarnaast willen de meeste vrouwen het er niet meer over hebben en stoppen ze het weg.
Daarnaast willen de meeste vrouwen het er niet meer over hebben en stoppen ze het weg.
-
dat vetgedrukte dus....dat schreef ik nl.HarryK schreef: Ben jij van mening dat "sommige" vrouwen na hun abortus last ervan kregen, ja of nee?
Zo ja: dan heb jij dat dus ook opgemerkt, ook al noemde SA het punt eerder en noemde ze het in relatie tot "de meeste" vrouwen.
Zo nee: ben jij dan dus van mening dat vrouwen er geen last van hebben.
Of heb je alleen maar de mening van SA willen nuanceren dat het niet om "de meeste" maar om "sommige" vrouwen ging, en heb je er zelf geen mening over?
(Maar dan moet je niet reageren met "en ja ...".
.
en doe niet zo opgefokt....ik heb het duidelijk weergeven.....oh sorry - genuanceerd ....
-
Ik reageerde erop dat jij zei dat ik goed moet lezen, en zoals nu dat je reageert dat ik opgefokt toen.callista schreef:dat vetgedrukte dus....dat schreef ik nl.HarryK schreef: Ben jij van mening dat "sommige" vrouwen na hun abortus last ervan kregen, ja of nee?
Zo ja: dan heb jij dat dus ook opgemerkt, ook al noemde SA het punt eerder en noemde ze het in relatie tot "de meeste" vrouwen.
Of heb je alleen maar de mening van SA willen nuanceren dat het niet om "de meeste" maar om "sommige" vrouwen ging, en heb je er zelf geen mening over?
.
en doe niet zo opgefokt....ik heb het duidelijk weergeven.....oh sorry - genuanceerd ....
En dat doe je vaker.
Om het even 'opgefokt' te zeggen: tussen het praten door zet je ook mensen voor paal. Dit zijn nu typische "op-de-persoon-reacties".
Doen alsof ze niet goed lezen. Doen alsof ze opgefokt.
En zoals nu ook:
wel constateren dat iemand 'opgefokt' reageert, maar vervolgens geen antwoord geven.
En zoals ik eerder constateerde:
Dan is een serieus gesprek dus niet mogelijk.
Jammer.
-
dat ligt niet aan mij.,HarryK schreef:callista schreef:HarryK schreef: Ben jij van mening dat "sommige" vrouwen na hun abortus last ervan kregen, ja of nee?
.dat vetgedrukte dus....dat schreef ik nl.
en doe niet zo opgefokt....ik heb het duidelijk weergeven.....oh sorry - genuanceerd ....voorbeelden graag.Ik reageerde erop dat jij zei dat ik goed moet lezen, en zoals nu dat je reageert dat ik opgefokt toen.
En dat doe je vaker.
voorbeelden graag...zo zijn het loze kreten.Om het even 'opgefokt' te zeggen: tussen het praten door zet je ook mensen voor paal.
Dit zijn nu typische "op-de-persoon-reacties".
Doen alsof ze niet goed lezen.
Doen alsof ze opgefokt.
als iemand niet goed leest mag ik dat gerust zeggen...
want dan worden mijn reacties foutief weergegeven.
ik heb antwoord gegeven.En zoals nu ook:
wel constateren dat iemand 'opgefokt' reageert, maar vervolgens geen antwoord geven.
En zoals ik eerder constateerde:
Dan is een serieus gesprek dus niet mogelijk.
Jammer.
ik was meteen duidelijk.
als jij mensen quote, quote dan ook diegene die oorspronkelijk die opmerking heeft geplaatst en niet mijn genuanceerde reactie erop, waarvan jij aanneemt dat ik het compleet eens ben met de oorspronkelijk geplaatste opmerking......
en dat was ik dus niet.
waarop je later ook nog moet vragen of het wel genuanceerd is...
kom nou zeg....
dan heb je kennelijk niet begrepen of gelezen wat ik bedoelde
-
allemaal?Special angel schreef:Ik heb samengewoond en samengewerkt met meisjes en vrouwen die abortus hadden gedaan.
Allemaal kwamen ze daarna ( soms na vele jaren ) bij de huisarts terecht en sommigen bij de Ggz.
Allerlei klachten ( zowel psychisch als lichamelijk als psychsomatische) hielden ze er aan over.
Ze werden nooit meer de oude noch dezelfde. het blijft je je levenlang achtervolgen. Bewust of onbewust.
zo zijn er verschillende ervaringen.
heel begrijpelijk...kan ik me wel voorstellen
nou, mijn dochter heeft jaren geleden - na een nare ervaring - abortus laten plegen.
ik heb haar er nog met alle macht van proberen af te houden - want het zou mijn eerste kleinkind zijn -maar er was geen discussie mogelijk....het moest en zou gebeuren.
en ja, toen moest ik haar wens wel respecteren - zij het met pijn...
ze heeft er nooit spijt van gehad.
ook heb ik er vaak naar gevraagd - eerst, maar ook na jaren nog - maar ze was er alleen maar blij mee en bleef achter haar destijds gemaakte besluit staan.
-
Eender is het met mijn dochter gegaan. Geen enkel probleem ermee gehad. noch mentaal noch fysiek.callista schreef:allemaal?Special angel schreef:Ik heb samengewoond en samengewerkt met meisjes en vrouwen die abortus hadden gedaan.
Allemaal kwamen ze daarna ( soms na vele jaren ) bij de huisarts terecht en sommigen bij de Ggz.
Allerlei klachten ( zowel psychisch als lichamelijk als psychsomatische) hielden ze er aan over.
Ze werden nooit meer de oude noch dezelfde. het blijft je je levenlang achtervolgen. Bewust of onbewust.
zo zijn er verschillende ervaringen.
nou, mijn dochter heeft jaren geleden - na een nare ervaring - abortus laten plegen.
ik heb haar er nog met alle macht van proberen af te houden - want het zou mijn eerste kleinkind zijn -maar er was geen discussie mogelijk....het moest en zou gebeuren.
en ja, toen moest ik haar wens wel respecteren - zij het met pijn...
ze heeft er nooit spijt van gehad.
ook heb ik er vaak naar gevraagd - eerst, maar ook na jaren nog - maar ze was er alleen maar blij mee en bleef achter haar destijds gemaakte besluit staan.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
-
off-topic, en daarom ook mijn laatste reactie hierover.
Lijken mij voorbeelden genoeg.
Dat is niet hetzelfde als antwoord geven.
Ik gaf mijn mening, soms aansluitend op of naar aanleiding van opmerkingen van andere personen.
Ik nam aan dat jij het "in essentie" eens bent met de stelling dat vrouwen (hoeveel, dat weten we niet) problemen kunnen hebben na een abortus,
omdat jij jouw 'nuancering' begon met "en ja", en 'durfde' daarom jouw naam te noemen.
(Ik vond het wel leuk dat we eens grotendeels hetzelfde ergens over dachten.)
Sorry hoor dat jij toch niet zo duidelijk was als jij zelf denkt.
Maar nogmaals:
Je kunt ook gewoon inhoudelijk reageren als je denkt dat ik of iemand anders blijkbaar iets anders denkt dan jij,
zonder op de persoon te reageren.
Je hebt al twee officiële waarschuwing op je naam staan vanwege ditzelfde gedrag.callista schreef:blablabla
...
voorbeelden graag
Lijken mij voorbeelden genoeg.
Je hebt gereageerd.Callista schreef:ik heb antwoord gegeven.HarryK schreef:En zoals nu ook:
Dat is niet hetzelfde als antwoord geven.
Ik reageerde niet op exacte quotes van personen. Daarom zijn er dus ook geen quotes te vinden.callista schreef:dat ligt niet aan mij.,
ik was meteen duidelijk.
als jij mensen quote, quote dan ook diegene die oorspronkelijk die opmerking heeft geplaatst en niet mijn genuanceerde reactie erop,
waarvan jij aanneemt dat ik het compleet eens ben met de oorspronkelijk geplaatste opmerking......
Ik gaf mijn mening, soms aansluitend op of naar aanleiding van opmerkingen van andere personen.
Ik nam aan dat jij het "in essentie" eens bent met de stelling dat vrouwen (hoeveel, dat weten we niet) problemen kunnen hebben na een abortus,
omdat jij jouw 'nuancering' begon met "en ja", en 'durfde' daarom jouw naam te noemen.
(Ik vond het wel leuk dat we eens grotendeels hetzelfde ergens over dachten.)
Sorry hoor dat jij toch niet zo duidelijk was als jij zelf denkt.
Maar nogmaals:
Je kunt ook gewoon inhoudelijk reageren als je denkt dat ik of iemand anders blijkbaar iets anders denkt dan jij,
zonder op de persoon te reageren.
-
ja, zo kan het ook. [ik wist niet dat jij kinderen had Vrolijke]vrolijke schreef:
Eender is het met mijn dochter gegaan. Geen enkel probleem ermee gehad. noch mentaal noch fysiek.
hoeveel?
ik was degene, die er problemen mee had - ----helemaal omdat net in die tijd mijn man in het ziekenhuis lag vanwege 4 bypasses en ik hem daar niet mee wilde belasten.
pas veel later kreeg hij het te horen.
-
haha..ja, dat is wel een unicum.HarryK schreef: (Ik vond het wel leuk dat we eens grotendeels hetzelfde ergens over dachten.)
.
is er toch iets wat ons bindt.....
en dat is toch geen blablabla......hoop ik?
-
- Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Hoi Harry,
Met v&Vriendengroet,
Wim
Dat is ongeveer hoe ik er over denk.HarryK schreef:Ken jij mensen die pro-choice, maar anti-abortus zijn?
Met v&Vriendengroet,
Wim
-
Wim, waarom ik het vroeg, is dat dit op mij vreemd en zelfs tegenstrijdig overkomt.Wim Nusselder schreef:Dat is ongeveer hoe ik er over denk.HarryK schreef:Ken jij mensen die pro-choice, maar anti-abortus zijn?
In mijn ogen betekent het: ik ben tegen abortus, maar als een ander abortus wil, vind ik dat prima: dat is hun keuze en verantwoordelijkheid.
Dat betekent toch in essentie dat je vindt dat abortus moet kunnen?
Pro-choice (gebruikt als 'identificatie' in het abortus-debat) betekent namelijk dat je het wel of niet laten aborteren over laat aan de keuze van de moeder,
uiteraard binnen de wettelijke grenzen. Maar er IS alleen iets te kiezen als abortus is toegestaan.
Of maak ik dan te zwart-wit?
-
Het woord "prima" is m.i. misplaatst.
Abortus is niet "prima", het is treurig, het is een noodgreep.
Ik denk dan ook dat het enigszins controversieel MOET zijn, zodat de drempel hoog blijft, waar ie m.i. hoort.
Abortus is niet "prima", het is treurig, het is een noodgreep.
Ik denk dan ook dat het enigszins controversieel MOET zijn, zodat de drempel hoog blijft, waar ie m.i. hoort.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
- Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Hoi Harry,
Ik vind niet dat ik voor anderen moet bepalen of ze daar wel of niet voor mogen kiezen; dat is tussen God en hen zelf.
Met v&Vriendengroet,
Wim
HarryK schreef:Ken jij mensen die pro-choice, maar anti-abortus zijn?
Wim Nusselder schreef:Dat is ongeveer hoe ik er over denk.
Ik verwacht(te toen het qua leeftijd nog relevant was voor mijn vrouw en mij) geen situaties waarin ik voor abortus zou kiezen (cq. mijn vrouw daarvoor zou laten kiezen).HarryK schreef:In mijn ogen betekent het: ik ben tegen abortus, maar als een ander abortus wil, vind ik dat prima: dat is hun keuze en verantwoordelijkheid.
Ik vind niet dat ik voor anderen moet bepalen of ze daar wel of niet voor mogen kiezen; dat is tussen God en hen zelf.
Met v&Vriendengroet,
Wim
-
- Site Admin
Jammer, in zo'n verhaal blijft dus het ongeboren kind (dat misschien wel recht op bescherming zou mogen of kunnen hebben!) buiten beschouwing. Buiten beschouwing, niet genoemd, vergeten(?); dat vind ik triest.Wim Nusselder schreef: Ik verwacht(te toen het qua leeftijd nog relevant was voor mijn vrouw en mij) geen situaties waarin ik voor abortus zou kiezen (cq. mijn vrouw daarvoor zou laten kiezen).
Zó kan ik niet redeneren.
Nulla aetas ad discendum sera
-
Met enige schroom omdat ik nieuw ben wil ik toch graag reageren.
Moeten wij niet luisteren wat God zegt en zo dus ook doen? God geeft leven en God neemt het leven.
Waarom iets goed praten omdat het beter uitkomt voor een vrouw? Natuurlijk zijn er schrijnende gevallen van een ongewenste zwangerschap, maar wie zijn wij om op de troon Gods te zitten? Waarom twijfelen we in deze kwesties zoveel? Bidden wij niet dagelijks "Uw wil geschiedde"?
Moeten alle problemen uit de weg gehaald worden door de mens zelf? Of gaan we door het diepe dal, volgzaam achter Jezus aan? Makkelijk praten als je op dit moment geen zware last hebt te dragen hoor ik mensen weleens zeggen. Maar God heeft voor een ieder de weg uitgestippeld en laten wij die zware last maar bij het kruis leggen. Ik denk dat dat voor vele schrijnende kwesties geldt. Leg de problemen in de handen van God en aan de voeten van Jezus. Je wordt geholpen!
Moeten wij niet luisteren wat God zegt en zo dus ook doen? God geeft leven en God neemt het leven.
Waarom iets goed praten omdat het beter uitkomt voor een vrouw? Natuurlijk zijn er schrijnende gevallen van een ongewenste zwangerschap, maar wie zijn wij om op de troon Gods te zitten? Waarom twijfelen we in deze kwesties zoveel? Bidden wij niet dagelijks "Uw wil geschiedde"?
Moeten alle problemen uit de weg gehaald worden door de mens zelf? Of gaan we door het diepe dal, volgzaam achter Jezus aan? Makkelijk praten als je op dit moment geen zware last hebt te dragen hoor ik mensen weleens zeggen. Maar God heeft voor een ieder de weg uitgestippeld en laten wij die zware last maar bij het kruis leggen. Ik denk dat dat voor vele schrijnende kwesties geldt. Leg de problemen in de handen van God en aan de voeten van Jezus. Je wordt geholpen!
-
Beste Katti,Katti schreef:Met enige schroom omdat ik nieuw ben wil ik toch graag reageren.
Hierin kan ik volledig met jou meegaan.
Een heerlijke getuigenis van het omgaan met de Heere.
De Heere zegent u.
Een hartelijke groet.
-
Waren wij dan niet verlost van het juk van de Wet?Katti schreef: Moeten wij niet luisteren wat God zegt en zo dus ook doen? God geeft leven en God neemt het leven.
Gaat het allemaal niet om naastenliefde?
Zo'n wettische houding tegenover dergelijke drama's is natuurlijk een mooi stukje zand om de kop in te steken..
Wat dan te doen in de vreselijkste gevallen?
(Vreselijke gevallen laat ik aan jullie voorstellingsvermogen over, voorbeelden op aanvraag)
-
Ik begrijp niet waarom u dit als een wettische houding omschrijft.Jerommel schreef:Waren wij dan niet verlost van het juk van de Wet?Katti schreef: Moeten wij niet luisteren wat God zegt en zo dus ook doen? God geeft leven en God neemt het leven.
Zo'n wettische houding tegenover dergelijke drama's is natuurlijk een mooi stukje zand om de kop in te steken..
(Vreselijke gevallen laat ik aan jullie voorstellingsvermogen over, voorbeelden op aanvraag)
Natuurlijk, de Wet is volbracht door Gods Zoon Jezus Christus, maar dat geeft ons niet een vrijbrief om ons uiterste best niet te doen. Gods geboden zijn nog steeds van kracht. In ons achterhoofd mogen we weten dat Jezus ons telkens vrijpleit als we (dagelijks) in overtreding zijn. Maar de kracht van Gods Wet is toch juist de liefde! God Wil dat we ons aan de geboden houden, juist om de Liefde te verkondigen!
En ja de naastenliefde is ook zoiets prachtigs. Van nature iets wat we niet kunnen volbrengen, maar door toedoen van de Heilige Geest zal ons hart volstromen van liefde...ook voor de vrouwen die met deze last zijn opgezadeld, maar ook zeker voor het ongeboren kind. Als Christenen moeten wij blijvend bidden voor vrouwen en mannen die overwegen abortus te plegen. Bidden dat ze een andere keuze mogen maken, bidden dat wanneer het toch doorgezet is, dat ze berouw mogen krijgen en dat het vergeven mag worden. We moeten houden van die vrouwen en mannen, en hun zoveel mogelijk de kernzaak van het evangelie voorhouden, de uiteindelijke verlossing door Jezus Christus, ja zelfs door diepe dalen zoals een leven vol schrijnende kwesties! Natuurlijk zal dit nooit met het welbekende vingertje mogen (ik zeg dit omdat we allemaal soms zo snel kunnen oordelen), maar met échte naastenliefde!
Laatst gewijzigd door Anonymous op 14 nov 2013, 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Katti ik ben blij met je toevoegingen, opmerkingen en ben het met beide teksten eens!amen.
-
ik weet niet of de volgende gedachtegang passend is binnen deze draad, zo niet beschouw hem dan als niet geplaatst.
Los van de vraag of vrijen zich binnen of buiten het huwelijk afspeelt is het toch op zn minst typisch te noemen dat een abortus zo vaak voorgesteld wordt als zijnde een vrouwen aangelegenheid.
Hoe je het ook wendt of keert, de man is ook bij de conceptie de aanwezige partij.
Bekend zijn de demonstraties bij de abortusklinieken waar vrouwen belaagd worden maar de "dader" mooi buiten schot blijft.
Los van de vraag of vrijen zich binnen of buiten het huwelijk afspeelt is het toch op zn minst typisch te noemen dat een abortus zo vaak voorgesteld wordt als zijnde een vrouwen aangelegenheid.
Hoe je het ook wendt of keert, de man is ook bij de conceptie de aanwezige partij.
Bekend zijn de demonstraties bij de abortusklinieken waar vrouwen belaagd worden maar de "dader" mooi buiten schot blijft.
Dag aan dag draagt Hij ons
-
Dat lijkt me stug.Katti schreef:Ik begrijp niet waarom u dit als een wettische houding omschrijft.Jerommel schreef:Waren wij dan niet verlost van het juk van de Wet?Katti schreef: Moeten wij niet luisteren wat God zegt en zo dus ook doen? God geeft leven en God neemt het leven.
De reakties hier zijn nogal zwart wit, en sommigen halen expliciet het 'gij zult niet doden (dooslaan)' er bij, (alsof het een geweldsdelict / haat-daad zou zijn tegen een vijand).