Was Jezus' offer een daad van Gods liefde?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
DeZoeker
Man/Vrouw: M

Re: Was Jezus' offer een daad van Gods liefde?

Bericht door DeZoeker »

Gaitema schreef:Het trof mij dat Jezus zelf zei: "de grootste liefde die er is, dat is je leven te geven voor je vrienden."
Het heeft voor mij bepaald hoe ik omga met mijn vrienden. Je deelt dan niet alleen de mooie dingen, maar ook de mindere dingen en dat heeft weerslag op je levensloop. Door deze woorden van Jezus leerde ik dat dit de liefde doet. Vervolgens pas viel het me op dat het over Zijn eigen offer die Hij bracht ook ging. Het zegt iets over Hemzelf, maar ook over ons. Is je liefde zo groot, dat je het kan geven voor je vrienden? Dat gaat wat mij betreft dus ook over hoe je jouw leven in vult. Als je vrienden in nood verkeren, dat je dan ook tijd en energie in hen steekt om hen te helpen, wat dus een deel van je leven wordt dat je er aan geeft. Wat dacht je van mensen die kwaad spreken van je vrienden en hen met de scheve nek aankijken? Die doen dat ook van jou als je met hen omgaat. Dat ervoer Jezus zelf door met tollenaars en andere vermeende zondaars om te gaan. Ik heb dat zelf ook wel gemerkt in mijn leven tegen over lui in het uitgaansleven en allerlei ijdele mensen die de gewoonte hebben mensen in te delen in rangen.
Gaitema,

Daarin kan ik een heel eind meegaan: opofferingsgezindheid als uiting van liefde naar de ander. Maar je gaat niet in de op de vragen die ik eerder stelde

Vriendelijke groet
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Daar heb je gelijk in. Het was gewoon even een punt die ik wilde maken vanuit mijn ondervinding.
Ik wil wel reageren op wat je schrijft.
In reactie op Loyola en anderen:

Je kunt betogen dat het Offer dat Jezus bracht inderdaad een daad van liefde was. Dat is een redenering waar ik, na het lezen van de reacties, enigszins in mee kan gaan als je het in een Bijbelse context plaatst. Voor mij blijft onverminderd overeind dat foltering in het geheel NIETS uit te staan heeft met liefde. Het lijden speelt in de Bijbel (en ook in andere religies overigens) een grote rol. Het kruis, een martelinstrument, is verworden tot HET symbool van het christendom.

Als dit offer, waarvan men hier beweert dat er een noodzaak toe was, dan al gebracht moest worden. Was het dan ook nodig dit met dit afschuwelijke geestelijke en fysieke leed gepaard te laten gaan? Het wordt hier door sommigen prachtig verwoord maar ik blijf met een heel sterk gevoel zitten dat hier op de een of andere manier recht gepraat wordt wat ten enen male krom is.

Maar ik wil het toch ook graag begrijpen:

- Als Jezus de zonde der mensheid op zich genomen heeft, pleit dit ons dan vrij van elke morele aansprakelijkheid?
- En kan je terecht stellen dat met Jezus dood het "vuur van het kwaad" is gedoofd?

Dat lijkt me een op zijn zachtst gezegd nogal gewaagde uitspraak met alle misdaden tegen de menselijkheid die nadien hebben plaatsgevonden.

Ik verneem graag van jullie!
Deze hele foltering is niet wat Jezus zichzelf aandeed. Immer wat had Jezus nu gedaan? Hij vertelde de waarheid en onderwees in de liefde en dat zinde veel mensen niet die Hem vervolgens tot aan het kruis toe al het leed bracht. Jezus stelde ook vaak aan dit volk: "u dode uw profeten." Niet generaliserend bedoeld, maar gericht op een grote groep mensen. Je ziet het ook in de woorden van Jezus naar ons toe:
Johannes 15:

De haat van de wereld
[18] Als de wereld jullie haat, bedenk dan dat zij Mij vóór jullie heeft gehaat. [19] Als jullie van de wereld waren, zou de wereld jullie als het hare erkennen en liefhebben. Maar jullie zijn niet van de wereld: Ik heb jullie uit de wereld uitgekozen, en daarom haat de wereld jullie. [20] Bedenk wat Ik gezegd heb: “Een knecht is niet meer dan zijn meester.” Als ze Mij hebben vervolgd, zullen ze ook jullie vervolgen; en voorzover ze mijn woord ter harte hebben genomen, zullen ze ook dat van jullie ter harte nemen. [21] Dat alles zullen ze je dus aandoen vanwege mijn naam, omdat ze Hem niet kennen die Mij gezonden heeft. [22] Als Ik hun mijn boodschap niet was komen verkondigen, dan zouden ze zonder zonde zijn. Maar nu hebben ze geen verontschuldiging voor hun zonde: [23] wie Mij haat, haat ook mijn Vader. [24] Als Ik in hun midden geen daden had verricht zoals niemand anders ooit verricht heeft, dan zouden ze zonder zonde zijn. Maar ze hebben Mij die zien verrichten, en toch zijn ze vol haat, tegen Mij en tegen mijn Vader. [25] Maar het woord dat in hun wet* geschreven staat moest in vervulling gaan: Ze hebben Mij gehaat zonder reden
Het is dus wat de mens botviert op Jezus. Een Bijbelse begrip is ook dat onze zonden met Jezus aan het kruis is geslagen. Het staat dus allemaal voor het onrecht dat Jezus werd aangedaan en de Liefde erin was dat Hij het droeg en ons toch ondanks alles het ons allemaal vergeven had en gewillig zo het offer droeg die eigenlijk de mensheid dat onrecht doet (zichtbaar in wat ze Jezus aandeden en Zijn volgelingen) verdiend had volgens de openbare aanklager. Want je hebt de openbare aanklager (de duivel) die namens de mensheid de hele mensheid aanklaagt vanwege het onrecht bij God.
Immers als ik iets tegen iemand heb, dan treed de duivel op bij God om het onrecht in deze situatie zogenaamd voor mij aan te klagen bij God, maar evenzo ook dat wat een ander tegen mij heeft en zelfs God tegen mij heeft volgens Zijn tien woorden. Alles stelt hij in het werk om de mensheid zijn eigen ondergang mee in te trekken en hij zit ook achter alles wat Jezus is aangedaan. Jezus zei immers al eens vlak voor pasen:
Joh 14,30

Niet veel zal Ik meer met u spreken, want de overste der wereld komt en heeft aan Mij niets,
Het is allemaal op zijn rekening. Het was geen zelfvoltering. Echter beet deze overste van de wereld zichzelf ermee in de vingers. Immers was Jezus niet te vangen in de dood, maar overwon het.

- Als Jezus de zonde der mensheid op zich genomen heeft, pleit dit ons dan vrij van elke morele aansprakelijkheid?

Nee, want Jezus zei immers: verzamel geen schatten op deze aarde wat door de motten en roest vergaat, maar verzamel schatten in de hemel dat blijvende is. Dat doe je dus door de naasteliefde te uiten. Jezus zei ook in de Bergrede:
46 Waarom roepen jullie “Heer, Heer” tegen mij, maar doen jullie niet wat ik zeg? 47 Ik zal jullie vertellen op wie degene lijkt die bij me komt, naar mijn woorden luistert en ernaar handelt: 48 hij lijkt op iemand die bij het bouwen van zijn huis een diep gat groef en het fundament op rotsgrond legde. Toen er een overstroming kwam, beukte het water tegen het huis, maar het stortte niet in omdat het degelijk gebouwd was. 49 Wie wel naar mijn woorden luistert maar niet doet wat ik zeg, lijkt op iemand die een huis bouwde zonder fundament, zodat het meteen instortte toen het water ertegen beukte en er alleen een bouwval overbleef.’
zo zie je dat het evangelie wel om een actieve houding vraagt en dat tref je ook in het eindoordeel:
Matteüs 25:31-46

31 Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. 32 Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; 33 de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links. 34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. 35 Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, 36 ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.” 37 Dan zullen de rechtvaardigen hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien en te eten gegeven, of dorstig en u te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij u als vreemdeling gezien en opgenomen, u naakt gezien en gekleed? 39 Wanneer hebben wij gezien dat u ziek was of in de gevangenis zat en zijn we naar u toe gekomen?” 40 En de koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.” 41 Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. 42 Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. 43 Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.” 44 Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” 45 En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.” 46 Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven.’

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
en dit:
Matteüs 7:21-23

21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader.
22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?”
23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
en ten slotte:
Jakobus 2,19

U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. Maar de demonen geloven dat ook, en ze sidderen
Je vraag:
- En kan je terecht stellen dat met Jezus dood het "vuur van het kwaad" is gedoofd?

Nee:
1 Petr 5,8

Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Sanne
Man/Vrouw: V

Bericht door Sanne »

DeZoeker schreef:.
Als dit offer, waarvan men hier beweert dat er een noodzaak toe was, dan al gebracht moest worden. Was het dan ook nodig dit met dit afschuwelijke geestelijke en fysieke leed gepaard te laten gaan? Het wordt hier door sommigen prachtig verwoord maar ik blijf met een heel sterk gevoel zitten dat hier op de een of andere manier recht gepraat wordt wat ten enen male krom is.

Maar ik wil het toch ook graag begrijpen:

Ik vind het een hele begrijpelijk vraag die je stelt; namelijk waarom Jezus offer met zoveel lijden gepaard ging. Want al was Jezus op een mildere manier gestorven, dan was toch ook aan de noodzaak voldaan van het betalen van een losprijs. En dat is waar. Maar de reden waarom dit zo gebeurd is, is niet dat God dit om één of andere reden wenselijk vond. Het is zo gegaan vanwege een beschuldiging van Satan die hij heeft geuit in de dagen van Job. Hij beweerde namelijk dat mensen alleen maar God aanbidden vanwege de zegeningen, maar als het ze slecht gaat of wanneer ze met lijden te maken krijgen dan zullen ze God de rug toe keren.

In Job 1:9-12 zie je dat Satan dit over Job beweert. Hij wilde graag dat God het lijden over Job zou brengen. God doet dat niet. Wel krijgt Satan de gelegenheid om zijn beweringen waar te maken. En hij was het en niet God, die ellende over Job bracht. Wanneer Job nog steeds trouw aan God blijft, beweert Satan in Job 2:1-7 dat hij God wel zou vervloeken als hij ook met lichamelijk lijden te maken zou krijgen. En weer krijgt hij de gelegenheid om zijn bewering waar te maken. Job kreeg ook met lichamelijk lijden te maken.
Nu beweerde Satan dit niet alleen over Job, maar hij betrok alle mensen erbij. Dat lees je in Job 2:4, namelijk: "al wat iemand heeft, zal hij geven voor zijn leven". M.a.w. als het lijden zo groot wordt, dat iemands leven in gevaar is, dan zullen mensen God vervloeken. Nu mocht Satan Job niet doden. Maar bij Jezus is hij tot het uiterste gegaan. Doordat Jezus tot de dood getrouw is gebleven, is bewezen dat een mens in staat is God getrouw te blijven. Dus hij liet daarmee zien dat ook Adam die met slechts een kleine beproeving te maken kreeg, God ook trouw had kunnen blijven als hij gewild had.

Omdat Jezus gestorven is voor onze zonde, pleit dit ons niet vrij van morele aansprakelijkheid. Dit blijkt heel duidelijk uit wat er staat in Hebreeën 10:26, namelijk: "Want indien wij opzettelijk zondigen, nadat wij tot erkentenis der waarheid gekomen zijn, blijft er geen offer van zonden meer over". Als je weet wat God van je verlangt, en er toch op los zou leven, dan toon je minachting voor het gebrachte offer.

En al kwaad zal pas definitief uit de wereld gebannen worden als Jezus als koning over de aarde gaat regeren.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Mooi uitgelegd Sanne!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Inderdaad :)
De tweede en derde vraag, hoe kijk jij daar tegen aan Sanne?
DeZoeker

Bericht door DeZoeker »

Gaitema schreef:Inderdaad :)
De tweede en derde vraag, hoe kijk jij daar tegen aan Sanne?
Sanne,

De bedenkingen blijven maar ik denk dat ik de strekking van je verhaal inmiddels wel begrijp. Dank voor je heldere uitleg.
En die 2e en 3e vraag had je toch ook al beantwoord?

Met vriendelijke groet
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

DeZoeker schreef:het kan in mijn ogen niet bestaan dat dit ook maar iets met liefde te maken heeft.
Doden van zoon door een vader is niet liefdevol.
Doden van een kind om andere kinderen in leven te houden is een lastige afweging, een onmenselijke afwezing om van iemand te vragen, voor God misschien niet onmogelijk en niet per se liefdeloos.
Een lichaamsdeel afhakken om je kinderen te redden is juist heel liefdevol.
Als God en Jezus één zijn, zoals trinitariërs menen, is het sterven van Jezus dan misschien vergelijkbaar met dat laatste?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Sanne

Bericht door Sanne »

DeZoeker schreef:
Klopt. Tenminste, ik heb een poging daartoe gedaan. Het zijn de laatste twee alinea's van mijn post van gisteren 9.03 Gaitema.
Als toevoeging op de laatste vraag, zou je bijvoorbeeld nog Jezus illustratie in Lukas 19:11-27 kunnen aanhalen. Jezus discipelen waren namelijk van mening dat Gods Koninkrijk onmiddellijk zou gaan regeren. Maar met deze illustratie maakte Jezus duidelijk dat het nog een tijd zou duren. Hij moest a.h.w. naar een ver land, namelijk de hemel, reizen om daar koningsmacht te krijgen. Maar ook daar zou hij eerst nog aan Gods rechterhand moeten zitten om daarop te wachten. - Zie Hebreeën 10:11-13. Als koning zal Jezus de overwinning over al het kwaad gaan behalen, zelfs over de dood. Dit is goed nieuws natuurlijk. Maar het is ook ernstig nieuws; het zal niet zonder slag of stoot gaan. Ons leven is erbij betrokken of wij deze koning en zijn bestuur erkennen of niet.
DeZoeker

Bericht door DeZoeker »

Wim Nusselder schreef:
DeZoeker schreef:het kan in mijn ogen niet bestaan dat dit ook maar iets met liefde te maken heeft.
Doden van een kind om andere kinderen in leven te houden is een lastige afweging, een onmenselijke afwezing om van iemand te vragen, voor God misschien niet onmogelijk en niet per se liefdeloos.
Als God en Jezus één zijn, zoals trinitariërs menen, is het sterven van Jezus dan misschien vergelijkbaar met dat laatste?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Nee, voor mij staat dat er volledig los van.

Met te zeggen dat ik de strekking van het verhaal begreep bedoelde ik een zuiver rationeel begrip. Dat wil zeggen dat ik de redenatie wel begrijp maar dat ik
er gevoelsmatig grote moeite mee blijf houden. Ook na de dingen die zijn gezegd.

Dat opofferingsgezindheid zich uitstekend tot liefde verhoudt begrijp ik volkomen. Schuld en boete daarentegen, waar deze hele geschiedenis van is doordrenkt,
staan in mijn ogen daar geheel los van. Steevast wordt er verwezen naar zonde. Een begrip dat hier een centrale rol in speelt. Theologe Dorothee Solle, al eens eerder door mij aangehaald in het topic levensbeschouwing, beschouwde zonde als datgene wat ons van God scheidt. Uit die benadering spreekt geen veroordeling maar een impliciete uitnodiging om je (wederom) tot Hem te richten. Een interpretatie die ruimte biedt aan inkeer en spijt wanneer eenmaal aan de zonde is toegegeven. Misschien wel datgene wat we "vergeving" noemen, hetgeen ook een vorm van liefde is.

Dat staat in schril contrast met wat in het Oude Testament beschreven staat. En waarbij de enige mogelijkheid tot verzoening kennelijk het betalen van een losprijs was in de vorm van een offer van een volmaakt en onschuldig leven. Dat van Jezus. En daarmee zijn we in feite weer terug bij af. Ook vraag ik me ten zeerste af welk doel heeft Zijn dood gediend heeft nu de zonde nog immer overal aanwezig is en wijzelf (geheel terecht overigens) rekenschap voor onze eigen daden dienen af te leggen.

Ware liefde zie ik zoals het wordt uitgelegd in een ander klassiek verhaal uit de Bijbel: dat van de verloren zoon. Wanneer de zoon tot inkeer komt en met schroom naar huis terugkeert, wordt hij door zijn vader liefdevol ontvangen. Hij verlangt geen uitleg en geen verklaring. Terwijl hij daar alle reden toe heeft. Sterker: hij organiseert een feest ter viering van zijn terugkomst. Hier geen bloederige offers, geen losgeld, "bewijzen" van trouw of van toewijding. Niets van dat alles: hij heeft zijn zoon lief. Onvoorwaardelijk.
Sanne

Bericht door Sanne »

DeZoeker schreef:Ook vraag ik me ten zeerste af welk doel heeft Zijn dood gediend heeft nu de zonde nog immer overal aanwezig is en wijzelf (geheel terecht overigens) rekenschap voor onze eigen daden dienen af te leggen.
Je kunt het doel van Jezus dood beter begrijpen als je ook weet wat Gods bedoeling was met het scheppen van de aarde en de mens. Het was namelijk zijn bedoeling dat ze voor eeuwig op aarde zouden leven. Door de zondeval is er een kink in de kabel gekomen; er is ziekte, lijden en dood. Het offer is gebracht om dat wat verloren is gegaan, weer mogelijk te maken. De Bijbel leert ons dat Jezus als koning over de aarde gaat regeren. Onder zijn bestuur zullen mensen, die door hem geregeerd willen worden, weer tot volmaaktheid worden gebracht. Eeuwig leven is dan weer mogelijk, dankzij het offer!
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Ik denk dat we het begrip "zoon" hier niet al te letterlijk moeten nemen. Jezus was niet de zoon van God, zoals bij ons onze zoon onze zoon is. Je moet het meer zien zoals in de wiskunde. Dat wil zeggen: een nieuwe toestand die wordt afgeleid uit de begintoestand middels operatoren. Zo bekeken is Jezus feitelijk God zelf, maar in een nieuwe gedaante om te kunnen opereren (te kunnen handelen) op het niveau van het aardse bestaan. Daartoe was een afdaling nodig naar aardse voorwaarden, of zo je wilt een verandering van gedaante.
Om de noodzakelijk voorwaarden te kunnen scheppen voor de reddende operatie, moest God uiteraard afdalen tot in het diepste aardse niveau, dat wil zeggen tot het uiterste lijden. Anders zou zijn actie onvolledig zijn geweest en dus niet effectief.
Only dead fish go with the flow
DeZoeker

Bericht door DeZoeker »

Je moet het meer zien zoals in de wiskunde. Dat wil zeggen: een nieuwe toestand die wordt afgeleid uit de begintoestand middels operatoren.
Als er al wiskunde aan te pas moet komen om liefde te duiden dan geeft dat wel te denken...
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Sanne schreef:
DeZoeker schreef:
Klopt. Tenminste, ik heb een poging daartoe gedaan. Het zijn de laatste twee alinea's van mijn post van gisteren 9.03 Gaitema.
Als toevoeging op de laatste vraag, zou je bijvoorbeeld nog Jezus illustratie in Lukas 19:11-27 kunnen aanhalen. Jezus discipelen waren namelijk van mening dat Gods Koninkrijk onmiddellijk zou gaan regeren. Maar met deze illustratie maakte Jezus duidelijk dat het nog een tijd zou duren. Hij moest a.h.w. naar een ver land, namelijk de hemel, reizen om daar koningsmacht te krijgen. Maar ook daar zou hij eerst nog aan Gods rechterhand moeten zitten om daarop te wachten. - Zie Hebreeën 10:11-13. Als koning zal Jezus de overwinning over al het kwaad gaan behalen, zelfs over de dood. Dit is goed nieuws natuurlijk. Maar het is ook ernstig nieuws; het zal niet zonder slag of stoot gaan. Ons leven is erbij betrokken of wij deze koning en zijn bestuur erkennen of niet.
Okido, het was dus wel helder. Dan is het goed :smile:
Gaitema

Bericht door Gaitema »

DeZoeker schreef:
Wim Nusselder schreef:

Met v&Vriendengroet,

Wim
Nee, voor mij staat dat er volledig los van.

Met te zeggen dat ik de strekking van het verhaal begreep bedoelde ik een zuiver rationeel begrip. Dat wil zeggen dat ik de redenatie wel begrijp maar dat ik
er gevoelsmatig grote moeite mee blijf houden. Ook na de dingen die zijn gezegd.

Dat opofferingsgezindheid zich uitstekend tot liefde verhoudt begrijp ik volkomen. Schuld en boete daarentegen, waar deze hele geschiedenis van is doordrenkt,
staan in mijn ogen daar geheel los van. Steevast wordt er verwezen naar zonde. Een begrip dat hier een centrale rol in speelt. Theologe Dorothee Solle, al eens eerder door mij aangehaald in het topic levensbeschouwing, beschouwde zonde als datgene wat ons van God scheidt. Uit die benadering spreekt geen veroordeling maar een impliciete uitnodiging om je (wederom) tot Hem te richten. Een interpretatie die ruimte biedt aan inkeer en spijt wanneer eenmaal aan de zonde is toegegeven. Misschien wel datgene wat we "vergeving" noemen, hetgeen ook een vorm van liefde is.

Dat staat in schril contrast met wat in het Oude Testament beschreven staat. En waarbij de enige mogelijkheid tot verzoening kennelijk het betalen van een losprijs was in de vorm van een offer van een volmaakt en onschuldig leven. Dat van Jezus. En daarmee zijn we in feite weer terug bij af. Ook vraag ik me ten zeerste af welk doel heeft Zijn dood gediend heeft nu de zonde nog immer overal aanwezig is en wijzelf (geheel terecht overigens) rekenschap voor onze eigen daden dienen af te leggen.

Ware liefde zie ik zoals het wordt uitgelegd in een ander klassiek verhaal uit de Bijbel: dat van de verloren zoon. Wanneer de zoon tot inkeer komt en met schroom naar huis terugkeert, wordt hij door zijn vader liefdevol ontvangen. Hij verlangt geen uitleg en geen verklaring. Terwijl hij daar alle reden toe heeft. Sterker: hij organiseert een feest ter viering van zijn terugkomst. Hier geen bloederige offers, geen losgeld, "bewijzen" van trouw of van toewijding. Niets van dat alles: hij heeft zijn zoon lief. Onvoorwaardelijk.
Als je joden zou vragen, kent God geen verzoening van zonden, dan zeggen zei: "ja wel degelijk."
Ook Jezus zei dat, want volgens Hem is het lot van Sodom en Gemorra lichter dan dat van de joden van zijn generatie in het algemeen.
Dat heeft ermee te maken dat de inwoners van Sodom en Gemorra simpelweg betere mensen waren en dat speelt mee in een lichtere lot na de dood.
Hen vergaat het dan beter. Voor hen is het eindoordeel dragelijker.

Waar Jezus voor stierf is eigenlijk maar voor één zonde: namelijk het God de rug toe keren. Jezus zei immers: één goede daad maakt tal van zonden goed en dat soort dingen zei Hij voor zijn kruisiging, dus als Joodse onderwijzer. Maar wie God de rug toe keert sterft geestelijk en wie gestorven is kan niet uit zichzelf tot leven komen. Daarvoor is Jezus nodig, om hem uit de graf te laten opstaan door de geestelijke doop. Het is dus een gedode ziel tot leven wekken. Echter als een Jood een hongerige te eten gaf, dan komt dat goed uit bij het eindoordeel. Want dat wat hij voor één van zijn broeders heeft gedaan, deed hij voor Hem. Het is oorzaak gevolg. als je een tak van een boom afknipt, dan sterft hij en dat gebeurd met iemand die God achter zich laat. Echter als die tak weer op een boom geënt wordt, dan blijft het leven.
De bijbel stelt het heel zwart wit, maar in uitvergrote gevallen blijkt dan Sodom en Gemorra er toch niet het aller slechtste er van af te komen.
Er zit dus een breed grijs gebied, maar het principe is zwart wit weergegeven om het begrijpelijk en overzichtelijk te maken.
Gods wijsheid gaat ons immers te boven, omdat het per persoon anders uit pakt. Dat is situatie afhankelijk per persoon verschillend.
Hoe kon Mozus bijvoorbeeld nu naar de hemel gaan? Jezus was immers nog niet aan het kruis gegaan? Toch ging hij naar de hemel.

Dan nog het beeld van God als Vader. Wat doet een vader als die ziet dat zijn kind andere kinderen pest, schopt en slaat? Dan geeft hij hem straf om hem op te voeden. Doet hij dat niet, dan blijft zijn kind op het verkeerde spoor doorgaan. Zo ben ik ook gecorrigeerd, toen ik een kind schopte op school door mijn moeder onder felle woorden en ik luisterde, want ik geloofde haar. Al zeiden zo veel kinderen in de klas dat ik hem moest schoppen, mijn moeder had gelijk. Zo gaat God als Vader ook met mensen om. Hij geeft ze een opvoeding en dat moet soms er heftig aan toegaan, omdat Hij vaak met echte peuters van doen heeft. Totaal niet in staat lief te hebben, tenzij hij met de neus op de feiten wordt gedrukt. Dat maakt niet populair bij de andere mensen, zoals mij bij de kinderen van de klas. Maar neem nu mijn vrienden. Dat zijn tweelingbroers. Nu heb ik laatst van mijn moeder gehoord dat hun moeder eens tegen haar gezegd had, dat ze ooit haar zonen nadrukkelijk meegegeven had, dat ze mij absoluut niet mochten pesten. Ook zij hebben naar haar geluisterd en haar geloofd en ze werden mijn vrienden. Ook weer een beeld van een ouder die duidelijke woorden spreekt en een duidelijke opvoeding meegeeft. Anders waren zij waarschijnlijk niet mijn vrienden geweest en was ik nooit hun vriend geworden. Daarbij, ook wij waren de klos op school. Je maakt absoluut vijanden, als je het goede doet en niet meegaat in wat de meerderheid wil.

Ik ben ook eens op zijn dieptepunt met een skateboard van mijn fiets afgeslagen en in mijn gezicht in elkaar getrapt, bond en blauw. Waarom? Omdat ik me kort weg gezegd niet bij de tuig van het dorp had aangesloten. De school greep echter goed in en er kwam daarmee direct een eind aan deze praktijken. Mijn vrienden vertelden ook wel eens aangepakt te zijn na schooltijd door de zelfde tieners. Door dat ingrijpen van school moest ik als tiener aan Job denken. Nadat hij alle beproevingen door de duivel gebracht had door staan, kreeg hij van God alles dubbel terug. Ik moest ook denken aan wat ik op de tienerbijbelclub had meegekregen vanuit de bijbel, de belofte dat God het ons niet te zwaar laat worden in ons leven en uitwegen biedt.
Dat was tevens door deze succesvolle ingrijpen van school mijn eerste ervaring waarin ik me verwonderd heb afgevraagd: zou God dit zo geleid hebben?
Dat geloof ik nog steeds, Hij deed dit zo.. De jongen die me in elkaar getrapt had kwam later nog in een evangelische pinkstergemeente tot bekering en heeft me in mijn gereformeerde kerk nog om vergeving gevraagd op mijn 28ste. Dat vond ik heel bijzonder en weer een groot wonderbaarlijke knipoog van boven. Ik kon hem moeiteloos vergeven. Hij is mijn broeder, die in een tijd was opgejut door een andere tiener die me toen niet de baas was (omdat ik één keer terugsloeg met mijn lange armen) en in een tijd dat hij net zijn vader had verloren en zijn verdriet afreageerde in zijn agressie op onder andere mijn kop en alles wat te braaf was in zijn beleving.
1 Korintiërs 10,13

U hebt geen beproevingen te doorstaan die niet voor mensen te dragen zijn. God is trouw en zal niet toestaan dat u boven uw krachten wordt beproefd: hij geeft u mét de beproeving ook de uitweg, zodat u haar kunt doorstaan.

Jakobus 1,12

Gelukkig is de mens die in de beproeving staande blijft. Want wie de proef doorstaat, ontvangt als lauwerkrans het leven, zoals God heeft beloofd aan iedereen die hem liefheeft.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

DeZoeker schreef:
Je moet het meer zien zoals in de wiskunde. Dat wil zeggen: een nieuwe toestand die wordt afgeleid uit de begintoestand middels operatoren.
Als er al wiskunde aan te pas moet komen om liefde te duiden dan geeft dat wel te denken...
Het ging er niet om de liefde te duiden, maar de verhouding tussen God en Jezus. Ik geef ook geen wiskundige verklaring, maar beweer slechts dat Jezus feitelijk God zelf was zodanig dat Hij kon handelen in de wereld.
Only dead fish go with the flow
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Mee eens. Jezus liet zich helemaal bezielen met God en was daardoor onlosmakelijk met Hem één.
Sanne

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef:Mee eens. Jezus liet zich helemaal bezielen met God en was daardoor onlosmakelijk met Hem één.
Zolderworm schrijft dat Jezus feitelijk God zelf is. Eén zijn met iemand wil echter niet zeggen dat je dan ook dezelfde bent. In de Bijbel staat immers ook dat man en vrouw "één" zijn. - Gen.2:24. En Jezus bidt ook t.b.v. zijn volgelingen of zij "één" mogen zijn, net zoals hij met zijn Vader één is. - Joh.17:22,23.
Als God zichzelf had geofferd, wie moest hem dan uit de doden opwekken?
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Sanne schreef:
Gaitema schreef:Mee eens. Jezus liet zich helemaal bezielen met God en was daardoor onlosmakelijk met Hem één.
Zolderworm schrijft dat Jezus feitelijk God zelf is. Eén zijn met iemand wil echter niet zeggen dat je dan ook dezelfde bent. In de Bijbel staat immers ook dat man en vrouw "één" zijn. - Gen.2:24. En Jezus bidt ook t.b.v. zijn volgelingen of zij "één" mogen zijn, net zoals hij met zijn Vader één is. - Joh.17:22,23.
Als God zichzelf had geofferd, wie moest hem dan uit de doden opwekken?
Zeker de bijbel meldt dat de Vader Jezus heeft opgewekt. De dood kon Jezus niet vasthouden.

Hand.2:24 God heeft Hem echter doen opstaan door de weeën van de dood te ontbinden, omdat het niet mogelijk was dat Hij daardoor vastgehouden zou worden.

Maar in Johannes 10:17,18 zegt Jezus: "Hierom heeft Mij de Vader lief, omdat Ik mijn leven afleg om het weder te nemen. Niemand ontneemt het Mij, maar Ik leg het uit Mijzelf af. Ik heb macht het af te leggen en macht het weder te nemen; dit gebod heb Ik van mijn Vader ontvangen".

Het is een éénheid die we niet begrijpen. We moeten ons gewoon houden aan wat de bijbel zegt zonder daar menselijke constructies aan te verbinden. Wij zien door een spiegel in raadselen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
DeZoeker

Bericht door DeZoeker »

Wat mij persoonlijk betreft zijn de standpunten inmiddels wel helder en ik betwijfel of we in dat opzicht nog veel nader tot elkaar zullen komen. Winst voor mij -als niet-christen- is dat ik enigszins inzicht heb gekregen hoe tegen deze kwestie aan gekeken wordt. In dat opzicht begrijp ik het (in rationele zin) nu ook wel een beetje. Mijn persoonlijke overtuiging echter is en blijft onveranderd. Niet door koppigheid of halsstarrigheid. Ik denk dat het gewoon niet zo botert tussen de God uit het Oude Testament en mij ;)

Door blijven discussiëren over dit onderwerp komt neer op een herhaling van zetten en lijkt me weinig zinvol. Voor mij eindigt de discussie hier dan ook een beetje maar het staat anderen uiteraard vrij om hier op door te gaan als zij dat willen. Ik wil in ieder geval een ieder bedanken die de moeite heeft genomen om een en ander toe te lichten.
Vertrokken user_2

Bericht door Vertrokken user_2 »

Wim Nusselder schreef:
Loyola schreef:Van een 'ervaren' [van het 'loser' zijn] zou bij de eerste christenen vanuit het jodendom nog sprake kunnen zijn. Bij de christenen vanuit de volken niet.
Voor latere volgelingen vergt dat projectie van hun eigen ervaringen van tekortschieten en -in de eerste eeuwen- voor veel van van eigen ervaringen met overheersing door de Romeinen op de eerste christenen.
Ook geprojecteerde ervaring en ervaring die samenhangt met identificatie met anderen via doorleefde verhalen kan behoorlijk sterk en authentiek zijn.
Mjah dat laatste kan op zich zo zijn... maar dat bedoelde ik niet. Ik denk dat het namelijk niet opgaat in het geval van een holocaust ervaring. De ervaring van het joodse volk vanaf de slavernij in Egypte, via de Babylonische ballingschap, de Makkabeese opstanden, de verwoesting van de Tempel...het verval van hun totale kosmische orde (en uiteindelijk ook de 20e eeuwse holocaust) zijn geen ervaringen die een buitenstaander zomaar kan toe eigenen. En op die collectieve ervaring die men als volk meedraagt doelde ik nu juist. De messiaanse belofte is door en door joods...
nicodemus zda

Bericht door nicodemus zda »

Hallo DeZoeker,

Je schreef:
Wat mij persoonlijk betreft zijn de standpunten inmiddels wel helder en ik betwijfel of we in dat opzicht nog veel nader tot elkaar zullen komen. Winst voor mij -als niet-christen- is dat ik enigszins inzicht heb gekregen hoe tegen deze kwestie aan gekeken wordt. In dat opzicht begrijp ik het (in rationele zin) nu ook wel een beetje. Mijn persoonlijke overtuiging echter is en blijft onveranderd. Niet door koppigheid of halsstarrigheid. Ik denk dat het gewoon niet zo botert tussen de God uit het Oude Testament en mij
Ik begrijp je reactie: Maar zou het nog niet interessanter worden,a ls je je eens meer zou openstellen voor de NT periode!
Want juist daarin wijst Jezus op het Geestelijke aspect van geloof, in relatie met het Hemels Jeruzalem.

Onze huidige era begint na de 2300 avonden en morgens uit Daniël 8:14

Juist vandaag, nu de mensen naar éénheid in Europa en de wereld zoeken, worden Bijbels periodes afgesloten en staat de verschijning van Christus spoedig te gebeuren.

Hartelijke groet
nicodemus zda

Bericht door nicodemus zda »

Inderdaad Loyola,
De messiaanse belofte is door en door joods...
Maar niet elke jood of elk mens wil die Messiaanse belofte aannemen en kan dus, daardoor geen Geestelijke (lees-) Messiaanse jood worden.
Jezus wijst Zelf daarop te zeggen dat 'Niet iedereens die zegt uit Abraham te zijn, ook werkelijk uit Abraham is!

En zo zegt Hij inzake de christenen; Niet iedereen die Here, Here roept zal het Koninkrijk der Hemelen binnen gaan.

In beide gevallen gaat het Geestelijke aspect van deel hebben aan dat Koninkrijk i.p.v. het ceremoniële, dat door Jezus is verzegeld en dus afgeschaft.
Als het Rijk van Jezus niet van deze aarde is, dan kan het ook niet een politiek en een religieuze poot hebben, om zich staande te houden.

Geestelijk jodendom heeft namelijk niets met 'de joden' te maken. Want het individuele inwoner-schap van het Hemels Koninkrijk, begint in elk menselijk hart (verstand) persoonlijk,
onafhankelijk van de ander. En daarom kan dus bijvoorbeeld een Priester of een Bisschop nooit de Plaatsvervangende figuur van Christus zijn!
Omdat de Heilig Geest aan het persoonlijke hart werkt en de mens dus overtuiged, is dat dus ook al vanuit dat gegeven onmogelijk voor een Dienaar op aarde!

Er is maar één Plaatsvervanger van Christus en dat is de Heilige Geest; de andere Trooster!

Dus geloof heeft op zich niets met het jodendom te maken . Joden dom is een getiugenis van wat verkeerd kan gaan als je voortdurend God raadgevingen
in de wind blijft slaan, maar dat geldt voor alle mensen!

Hartelijke groet
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Er worden (voor zover ik heb gezien) wat dingen vergeten.
Jezus Christus wilde dit doen voor de Vader.
Hij onderwierp zich volledig aan de Wil van de Vader.
Dus het is niet alleen maar de Vader die de Zoon vermoord als losprijs.
De liefde tussen de Vader en de Zoon is dan ook Liefde met een hoofdletter.
Maar schijnbaar is er ook hierarchie.
De Vader boven de Zoon, de Zoon boven de Gemeente, de man boven de vrouw.

Maar wat nog meer?
Hij stond na 3 dagen weer op!
En de Vader nam Hem weer op, ten Hemel.
Het laatste nieuws was dat God in de Hemel op zijn Troon zit, met aan zijn rechterhand zijn Zoon.
Jezus leeft!
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
DeZoeker

Bericht door DeZoeker »

Nou dames. Laten jullie je dit welgevallen? ;)
callista

Bericht door callista »

DeZoeker schreef:
Nou dames. Laten jullie je dit welgevallen? ;)
:mrgreen:
nee...... :x