Daar heb je gelijk in. Het was gewoon even een punt die ik wilde maken vanuit mijn ondervinding.
Ik wil wel reageren op wat je schrijft.
In reactie op Loyola en anderen:
Je kunt betogen dat het Offer dat Jezus bracht inderdaad een daad van liefde was. Dat is een redenering waar ik, na het lezen van de reacties, enigszins in mee kan gaan als je het in een Bijbelse context plaatst. Voor mij blijft onverminderd overeind dat foltering in het geheel NIETS uit te staan heeft met liefde. Het lijden speelt in de Bijbel (en ook in andere religies overigens) een grote rol. Het kruis, een martelinstrument, is verworden tot HET symbool van het christendom.
Als dit offer, waarvan men hier beweert dat er een noodzaak toe was, dan al gebracht moest worden. Was het dan ook nodig dit met dit afschuwelijke geestelijke en fysieke leed gepaard te laten gaan? Het wordt hier door sommigen prachtig verwoord maar ik blijf met een heel sterk gevoel zitten dat hier op de een of andere manier recht gepraat wordt wat ten enen male krom is.
Maar ik wil het toch ook graag begrijpen:
- Als Jezus de zonde der mensheid op zich genomen heeft, pleit dit ons dan vrij van elke morele aansprakelijkheid?
- En kan je terecht stellen dat met Jezus dood het "vuur van het kwaad" is gedoofd?
Dat lijkt me een op zijn zachtst gezegd nogal gewaagde uitspraak met alle misdaden tegen de menselijkheid die nadien hebben plaatsgevonden.
Ik verneem graag van jullie!
Deze hele foltering is niet wat Jezus zichzelf aandeed. Immer wat had Jezus nu gedaan? Hij vertelde de waarheid en onderwees in de liefde en dat zinde veel mensen niet die Hem vervolgens tot aan het kruis toe al het leed bracht. Jezus stelde ook vaak aan dit volk: "u dode uw profeten." Niet generaliserend bedoeld, maar gericht op een grote groep mensen. Je ziet het ook in de woorden van Jezus naar ons toe:
Johannes 15:
De haat van de wereld
[18] Als de wereld jullie haat, bedenk dan dat zij Mij vóór jullie heeft gehaat. [19] Als jullie van de wereld waren, zou de wereld jullie als het hare erkennen en liefhebben. Maar jullie zijn niet van de wereld: Ik heb jullie uit de wereld uitgekozen, en daarom haat de wereld jullie. [20] Bedenk wat Ik gezegd heb: “Een knecht is niet meer dan zijn meester.” Als ze Mij hebben vervolgd, zullen ze ook jullie vervolgen; en voorzover ze mijn woord ter harte hebben genomen, zullen ze ook dat van jullie ter harte nemen. [21] Dat alles zullen ze je dus aandoen vanwege mijn naam, omdat ze Hem niet kennen die Mij gezonden heeft. [22] Als Ik hun mijn boodschap niet was komen verkondigen, dan zouden ze zonder zonde zijn. Maar nu hebben ze geen verontschuldiging voor hun zonde: [23] wie Mij haat, haat ook mijn Vader. [24] Als Ik in hun midden geen daden had verricht zoals niemand anders ooit verricht heeft, dan zouden ze zonder zonde zijn. Maar ze hebben Mij die zien verrichten, en toch zijn ze vol haat, tegen Mij en tegen mijn Vader. [25] Maar het woord dat in hun wet* geschreven staat moest in vervulling gaan: Ze hebben Mij gehaat zonder reden
Het is dus wat de mens botviert op Jezus. Een Bijbelse begrip is ook dat onze zonden met Jezus aan het kruis is geslagen. Het staat dus allemaal voor het onrecht dat Jezus werd aangedaan en de Liefde erin was dat Hij het droeg en ons toch ondanks alles het ons allemaal vergeven had en gewillig zo het offer droeg die eigenlijk de mensheid dat onrecht doet (zichtbaar in wat ze Jezus aandeden en Zijn volgelingen) verdiend had volgens de openbare aanklager. Want je hebt de openbare aanklager (de duivel) die namens de mensheid de hele mensheid aanklaagt vanwege het onrecht bij God.
Immers als ik iets tegen iemand heb, dan treed de duivel op bij God om het onrecht in deze situatie zogenaamd voor mij aan te klagen bij God, maar evenzo ook dat wat een ander tegen mij heeft en zelfs God tegen mij heeft volgens Zijn tien woorden. Alles stelt hij in het werk om de mensheid zijn eigen ondergang mee in te trekken en hij zit ook achter alles wat Jezus is aangedaan. Jezus zei immers al eens vlak voor pasen:
Joh 14,30
Niet veel zal Ik meer met u spreken, want de overste der wereld komt en heeft aan Mij niets,
Het is allemaal op zijn rekening. Het was geen zelfvoltering. Echter beet deze overste van de wereld zichzelf ermee in de vingers. Immers was Jezus niet te vangen in de dood, maar overwon het.
- Als Jezus de zonde der mensheid op zich genomen heeft, pleit dit ons dan vrij van elke morele aansprakelijkheid?
Nee, want Jezus zei immers: verzamel geen schatten op deze aarde wat door de motten en roest vergaat, maar verzamel schatten in de hemel dat blijvende is. Dat doe je dus door de naasteliefde te uiten. Jezus zei ook in de Bergrede:
46 Waarom roepen jullie “Heer, Heer” tegen mij, maar doen jullie niet wat ik zeg? 47 Ik zal jullie vertellen op wie degene lijkt die bij me komt, naar mijn woorden luistert en ernaar handelt: 48 hij lijkt op iemand die bij het bouwen van zijn huis een diep gat groef en het fundament op rotsgrond legde. Toen er een overstroming kwam, beukte het water tegen het huis, maar het stortte niet in omdat het degelijk gebouwd was. 49 Wie wel naar mijn woorden luistert maar niet doet wat ik zeg, lijkt op iemand die een huis bouwde zonder fundament, zodat het meteen instortte toen het water ertegen beukte en er alleen een bouwval overbleef.’
zo zie je dat het evangelie wel om een actieve houding vraagt en dat tref je ook in het eindoordeel:
Matteüs 25:31-46
31 Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. 32 Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; 33 de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links. 34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. 35 Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, 36 ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.” 37 Dan zullen de rechtvaardigen hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien en te eten gegeven, of dorstig en u te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij u als vreemdeling gezien en opgenomen, u naakt gezien en gekleed? 39 Wanneer hebben wij gezien dat u ziek was of in de gevangenis zat en zijn we naar u toe gekomen?” 40 En de koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.” 41 Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. 42 Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. 43 Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.” 44 Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” 45 En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.” 46 Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven.’
Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
en dit:
Matteüs 7:21-23
21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader.
22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?”
23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.
Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
en ten slotte:
Jakobus 2,19
U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. Maar de demonen geloven dat ook, en ze sidderen
Je vraag:
- En kan je terecht stellen dat met Jezus dood het "vuur van het kwaad" is gedoofd?
Nee:
1 Petr 5,8
Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.