De Kristallnacht was in 1938. Ik kan geen Kristalnacht vinden in de periode van de hugenoten. Haal je iets door elkaar of wil je het even toelichten?ineke-kitty schreef:met name de "Kristalnacht"
Eindtijd
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: Eindtijd
-
Waarscheinlijk wordt hier de Bartholomeusnacht bedoeld.Peter79 schreef:De Kristallnacht was in 1938. Ik kan geen Kristalnacht vinden in de periode van de hugenoten. Haal je iets door elkaar of wil je het even toelichten?ineke-kitty schreef:met name de "Kristalnacht"
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
-
- Man/Vrouw: V
vrolijke schreef:Waarscheinlijk wordt hier de Bartholomeusnacht bedoeld.Peter79 schreef:De Kristallnacht was in 1938. Ik kan geen Kristalnacht vinden in de periode van de hugenoten. Haal je iets door elkaar of wil je het even toelichten?ineke-kitty schreef:met name de "Kristalnacht"
Excuus, inderdaad de Bartholomeusnacht. Echter wordt deze "nacht" ook wel de "kristalnacht" genoemd door Elizabeth Jenkins, auteur van het boek: Elizabeth de Grote .
-
Dit heeft weinig meer te maken met BS vrees ik maar goedineke-kitty schreef:Hoewel ik verder niet in wil gaan op de "donkere Middeleeuwen" hoef ik alleen maar de geschiedenis van de vervolgingen van de Hugenoten ten tijde van Catharina de Medici in "herinnering" te brengen, en dan met name de "Kristalnacht" , om maar niet te spreken over duizenden gelovigen die op de brandstapel ter dood werden gebracht.
Ik kan me dus wel voorstellen dat de christenen in die tijd dachten dat zij zich reeds bevonden in de grote verdrukking.
Er is sinds de opstanding zowat wekelijks geroepen dat de tekenen der tijd te herkennen waren. Geen enkele bewering bleek juist.
En ziedaar: de mens kán het ook niet volledig herkennen. Dat is kenmerkend voor de mens namelijk.
Het volledig zien van wat God ziet is voorbehouden aan God.
-
Dat stukje kende ik niet. Mooi.Bernardus Maria di schreef:Voor een katholiek is dat ook de enige optie. Immers:Titus schreef:Dat wij moeten waken voor misleiding (zowel van buiten als van binnen) ben ik helemaal met je eens. Daarom interesseren al die eindtijd theorieën mij ook zo weinig denk ik.
(CKK 676)Deze dwaalleer van de Antichrist tekent zich reeds in de wereld af, telkens als men beweert de Messiaanse verwachting in de geschiedenis in vervulling te doen gaan: deze verwachting kan alleen maar buiten de geschiedenis langs de weg van het eschatologisch oordeel in vervulling gaan: zelfs in haar gematigde vorm heeft de kerk deze vervalsing van het komende koninkrijk onder de naam van chiliasme verworpen, vooral in de politieke vorm van een geseculariseerd, "intrinsiek verkeerd" messianisme.
-
Riemer schreef:Dit heeft weinig meer te maken met BS vrees ik maar goedineke-kitty schreef:Hoewel ik verder niet in wil gaan op de "donkere Middeleeuwen" hoef ik alleen maar de geschiedenis van de vervolgingen van de Hugenoten ten tijde van Catharina de Medici in "herinnering" te brengen, en dan met name de "Kristalnacht" , om maar niet te spreken over duizenden gelovigen die op de brandstapel ter dood werden gebracht.
Ik kan me dus wel voorstellen dat de christenen in die tijd dachten dat zij zich reeds bevonden in de grote verdrukking.
Er is sinds de opstanding zowat wekelijks geroepen dat de tekenen der tijd te herkennen waren. Geen enkele bewering bleek juist.
En ziedaar: de mens kán het ook niet volledig herkennen. Dat is kenmerkend voor de mens namelijk.
Het volledig zien van wat God ziet is voorbehouden aan God.
De eindtijd is dan ook begonnen sinds de opstanding van Christus , dus duurt nu al zo'n 2000 jaar inderdaad.
Het gaat niet om bepaalde "beweringen", want die zijn er door alle eeuwen door geweest, inclusief verschillende "voorspellingen" over het "einde van de wereld". Ik geloof wel degelijk dat God de gebeurtenissen die kenmerkend zijn voor deze "laatste dagen" aan Zijn Gemeente heeft geopenbaard d.m.v. het profetisch Woord, en dat wij, als gelovigen van deze bedeling weten dat de opname van de Gemeente zeer nabij is.
-
En zeer nabij kan je ook verwoorden in jaren/maanden/dagen?
Ik heb eens gehoord dat voor de eucharistie iemand naar buiten gezonden werd om te kijken of Christus al terug kwam.
De christenen die voor de leeuwen werden geworpen in Rome dachten vast ook dat de terugkomst van Christus nabij was.
Ten tijde van de Franse revolutie, de 'verlichting', de bezetting van Spanje door de Moren, de slag bij Wenen, de eerste Kruistocht, de eerste en tweede wereldoorlog en zo nog honderden andere ingrijpende gebeurtenissen zullen er christenen gedacht hebben dat het nu toch echt niet lang meer kon duren. En toch is daar tot op de dag van vandaag geen sprake van. Rampen en ellende komen en gaan bij elke generatie.
Ik heb eens gehoord dat voor de eucharistie iemand naar buiten gezonden werd om te kijken of Christus al terug kwam.
De christenen die voor de leeuwen werden geworpen in Rome dachten vast ook dat de terugkomst van Christus nabij was.
Ten tijde van de Franse revolutie, de 'verlichting', de bezetting van Spanje door de Moren, de slag bij Wenen, de eerste Kruistocht, de eerste en tweede wereldoorlog en zo nog honderden andere ingrijpende gebeurtenissen zullen er christenen gedacht hebben dat het nu toch echt niet lang meer kon duren. En toch is daar tot op de dag van vandaag geen sprake van. Rampen en ellende komen en gaan bij elke generatie.
-
Titus schreef:En zeer nabij kan je ook verwoorden in jaren/maanden/dagen?
quote/Titus: " En zeer nabij kan je ook verwoorden in jaren/maanden/dagen?"
Inderdaad.
-
Op welke datum of over hoeveel dagen/maanden/jaren gaat het dan eindelijk gebeuren?
-
Titus schreef:Op welke datum of over hoeveel dagen/maanden/jaren gaat het dan eindelijk gebeuren?
Ik heb nergens over een bepaalde datum, dagen/maanden of jaren gesproken, en ga daar dan ook niet over speculeren, dat is inderdaad al meer dan genoeg gedaan door zogenaamde "voorspellers".
-
Je zegt net dat je het kan verwoorden in dagen/maanden/jaren en vervolgens zeg je dat je dat niet gaat doen. Wat is het nu, weet je nou wel wanneer het gaat gebeuren of niet?ineke-kitty schreef:Titus schreef:Op welke datum of over hoeveel dagen/maanden/jaren gaat het dan eindelijk gebeuren?
Ik heb nergens over een bepaalde datum, dagen/maanden of jaren gesproken, en ga daar dan ook niet over speculeren, dat is inderdaad al meer dan genoeg gedaan door zogenaamde "voorspellers".
-
Titus schreef:Je zegt net dat je het kan verwoorden in dagen/maanden/jaren en vervolgens zeg je dat je dat niet gaat doen. Wat is het nu, weet je nou wel wanneer het gaat gebeuren of niet?ineke-kitty schreef:Titus schreef:Op welke datum of over hoeveel dagen/maanden/jaren gaat het dan eindelijk gebeuren?
Nee, ik heb nergens beweerd dat ik het kan verwoorden in dagen/maanden/jaren. Ik heb gezegd dat ik geloof dat de opname van de Gemeente zeer nabij is.
-
Hierbij zeg je ondubbelzinnig duidelijk dat je het kan verwoorden in jaren/maanden/dagen. En plots heb je dat nooit beweert.ineke-kitty schreef: quote/Titus: " En zeer nabij kan je ook verwoorden in jaren/maanden/dagen?"
Inderdaad.
Vind ik niet, op een gegeven moment is nabij simpelweg veraf.Titus schreef:En zeer nabij kan je ook verwoorden in jaren/maanden/dagen?
-
Wij kunnen ons wel een voorstelling maken van wanneer de opname van de Gemeente zal plaatsvinden aan de hand van 2 Thess. 2:1-12, en dan met name wat er in vers 3 staat: " Dat niemand u verleide op enigerlei wijze; want tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs".
Paulus zegt dan in vers 6: " En nu, wat hem [= die mens der zonde] wederhoudt, weet gij, opdat hij geopenbaard worde te zijner tijd".
De 'zalige hoop' waar Paulus over spreekt in Titus 2:13, is de opname van de Gemeente.
Het feit dat de opname 'zalige hoop' genoemd wordt, betekent voor mij niet dat het onzeker is. Hoop betekent hier in vol vertrouwen wachten op de komst van Christus, en dan maakt het niet uit of dat nog jaren , of maanden, of zelfs dagen zal duren. Het is de hoop van mijn geloof dat de Heer Zijn Gemeente komt halen voordat de grote verdrukking een aanvang zal nemen.
Paulus zegt dan in vers 6: " En nu, wat hem [= die mens der zonde] wederhoudt, weet gij, opdat hij geopenbaard worde te zijner tijd".
De 'zalige hoop' waar Paulus over spreekt in Titus 2:13, is de opname van de Gemeente.
Het feit dat de opname 'zalige hoop' genoemd wordt, betekent voor mij niet dat het onzeker is. Hoop betekent hier in vol vertrouwen wachten op de komst van Christus, en dan maakt het niet uit of dat nog jaren , of maanden, of zelfs dagen zal duren. Het is de hoop van mijn geloof dat de Heer Zijn Gemeente komt halen voordat de grote verdrukking een aanvang zal nemen.
-
Ja, hoop doet leven.....ineke-kitty schreef:Wij kunnen ons wel een voorstelling maken van wanneer de opname van de Gemeente zal plaatsvinden aan de hand van 2 Thess. 2:1-12, en dan met name wat er in vers 3 staat: " Dat niemand u verleide op enigerlei wijze; want tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs".
Het feit dat de opname 'zalige hoop' genoemd wordt, betekent voor mij niet dat het onzeker is. Hoop betekent hier in vol vertrouwen wachten op de komst van Christus, en dan maakt het niet uit of dat nog jaren , of maanden, of zelfs dagen zal duren.
Het is de hoop van mijn geloof dat de Heer Zijn Gemeente komt halen voordat de grote verdrukking een aanvang zal nemen.
-
Titus schreef:Hierbij zeg je ondubbelzinnig duidelijk dat je het kan verwoorden in jaren/maanden/dagen. En plots heb je dat nooit beweert.ineke-kitty schreef: quote/Titus: " En zeer nabij kan je ook verwoorden in jaren/maanden/dagen?"
Inderdaad.
Ik heb enkel bevestigd dat "zeer nabij" inderdaad vertaald kan worden in jaren of maanden of dagen.
Echter heb ik geen bepaalde datum, maand, jaar of dag genoemd. Het begrip "zeer nabij" is bijbels gezien nogal breed, en kan zelfs een periode van 2000 jaar beslaan. De Bijbel leert immers dat voor God 1 dag is als 1000 jaar.
-
callista schreef:Ja, hoop doet leven.....ineke-kitty schreef:Wij kunnen ons wel een voorstelling maken van wanneer de opname van de Gemeente zal plaatsvinden aan de hand van 2 Thess. 2:1-12, en dan met name wat er in vers 3 staat: " Dat niemand u verleide op enigerlei wijze; want tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs".
Het feit dat de opname 'zalige hoop' genoemd wordt, betekent voor mij niet dat het onzeker is. Hoop betekent hier in vol vertrouwen wachten op de komst van Christus, en dan maakt het niet uit of dat nog jaren , of maanden, of zelfs dagen zal duren.
Het is de hoop van mijn geloof dat de Heer Zijn Gemeente komt halen voordat de grote verdrukking een aanvang zal nemen.
Inderdaad Callista.
Het woord 'hoop' wordt gebruikt om twee dingen aan te duiden:
1. een toekomstige gebeurtenis en
2. iets bijzonders verwachten.
Als Christus zijn Gemeente niet zou opnemen voordat de grote verdrukking begint, wordt er veel van de hoop weggenomen en wordt het eerder een verwenste hoop dan een gezegende hoop.
-
Waar hebben we het dan nog over. Die eindtijd die jij zeer nabij vind kan evengoed nog 2000 jaar duren. Waarom hou je je er dan überhaupt mee bezig. Steek de tijd in geestelijke groei, spirituele verdieping en meer van dat soort mooie dingen zou ik zeggen.
-
Titus schreef:Waar hebben we het dan nog over. Die eindtijd die jij zeer nabij vind kan evengoed nog 2000 jaar duren. Waarom hou je je er dan überhaupt mee bezig. Steek de tijd in geestelijke groei, spirituele verdieping en meer van dat soort mooie dingen zou ik zeggen.
Wel, we hebben inmiddels al 2000 jaar achter de rug nietwaar? Dus blijf ik mijn ' hoop' gevestigd houden op de spoedige wederkomst van Christus . Ondertussen steek ik mijn tijd in het bestuderen van Gods Woord, en dan met name ook het profetisch Woord waarin de gebeurtenissen worden beschreven over die "eindtijd".
-
Maar ja, spoedig kan dus evengoed nog over 2000 jaar zijn.ineke-kitty schreef:Titus schreef:Waar hebben we het dan nog over. Die eindtijd die jij zeer nabij vind kan evengoed nog 2000 jaar duren. Waarom hou je je er dan überhaupt mee bezig. Steek de tijd in geestelijke groei, spirituele verdieping en meer van dat soort mooie dingen zou ik zeggen.
Wel, we hebben inmiddels al 2000 jaar achter de rug nietwaar? Dus blijf ik mijn ' hoop' gevestigd houden op de spoedige wederkomst van Christus . Ondertussen steek ik mijn tijd in het bestuderen van Gods Woord, en dan met name ook het profetisch Woord waarin de gebeurtenissen worden beschreven over die "eindtijd".
Wat spijtig dat je je dan zo richt op 1 onderdeeltje terwijl de bijbel zoveel meer informatie en inspiratie kan bieden.
-
Titus schreef:Maar ja, spoedig kan dus evengoed nog over 2000 jaar zijn.ineke-kitty schreef:Titus schreef:Waar hebben we het dan nog over. Die eindtijd die jij zeer nabij vind kan evengoed nog 2000 jaar duren. Waarom hou je je er dan überhaupt mee bezig. Steek de tijd in geestelijke groei, spirituele verdieping en meer van dat soort mooie dingen zou ik zeggen.
Wat spijtig dat je je dan zo richt op 1 onderdeeltje terwijl de bijbel zoveel meer informatie en inspiratie kan bieden.
Het zou fijn zijn als je goed zou lezen wat ik zeg. Ik zeg dat ik mijn tijd steek in het bestuderen van Gods Woord, en dan met name OOK het profetisch Woord, wat dus een onderdeel is van de Bijbel.
-
Het zou nog fijner zijn als je zelf eens terug las wat je schreef en je woorden dan wat zorgvuldiger koos. Je scrhijft namelijk "en dan met name". Dat wil zeggen dat je je voornamelijk daar op richt. Maar fijn om te horen dat het eindtijd gebeuren voor jou dus slechts een onderdeeltje is en dat je logischerwijs (want qua verhouding enzo) veel en veel meer tijd steekt in de overige informatie die in de bijbel staat.ineke-kitty schreef:Titus schreef:Maar ja, spoedig kan dus evengoed nog over 2000 jaar zijn.ineke-kitty schreef:Titus schreef:Waar hebben we het dan nog over. Die eindtijd die jij zeer nabij vind kan evengoed nog 2000 jaar duren. Waarom hou je je er dan überhaupt mee bezig. Steek de tijd in geestelijke groei, spirituele verdieping en meer van dat soort mooie dingen zou ik zeggen.
Het zou fijn zijn als je goed zou lezen wat ik zeg. Ik zeg dat ik mijn tijd steek in het bestuderen van Gods Woord, en dan met name OOK het profetisch Woord, wat dus een onderdeel is van de Bijbel.
[modbreak HarryK] Als je iemand wilt afrekenen op haar woorden, moet je wel goed quoten en goed interpreteren.
Zij schreef "dan met name ook".
Dat is een aanduiding dat het niet het enige is wat ze doet, maar dat ze - omdat het hier ter sprake is - het als specifiek punt benoemt.
Dat betekent niet dat ze zich richt op 1 onderdeeltje, en ook niet dat zij zich daar voornamelijk op richt. Dat is jouw (verkeerde) interpretatie.
Zou je wat minder aandacht kunnen besteden aan het proberen iemands woorden te verdraaien ??!!
En wat schreef apostel Johannes?ineke-kitty schreef:Wij kunnen ons wel een voorstelling maken van wanneer de opname van de Gemeente zal plaatsvinden aan de hand van 2 Thess. 2:1-12, en dan met name wat er in vers 3 staat: " Dat niemand u verleide op enigerlei wijze; want tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs".
'Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen, dat het de laatste ure is.' (1 Joh 2,18)
In Johannes zijn tijd waren de dagen al verkort tot een uur en daar valt met de beste wil geen tweeduizend jaar and counting van te maken. Nee, als we nu nog wachten op de eindtijd dan loog Johannes en moet hij een van de verleiders zijn geweest waar Paulus voor waarschuwde. Anders kan ik er geen chocolade van maken.
-
Zo "als buitenstaander" schat ik, dat geestelijke groei en spirituele verdieping, toch eerder het omzetten van het studeren, en als dusdanig toch waardevoller is.ineke-kitty schreef:Titus schreef:Waar hebben we het dan nog over. Die eindtijd die jij zeer nabij vind kan evengoed nog 2000 jaar duren. Waarom hou je je er dan überhaupt mee bezig. Steek de tijd in geestelijke groei, spirituele verdieping en meer van dat soort mooie dingen zou ik zeggen.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.