De Wet

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Peter79
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door Peter79 »

nicodemus zda schreef:
In Galaten 3 kan je lezen dat de belofte aan Abraham en de weg van het geloof de doorgaande lijn zijn - het eeuwig verbond. De wet is er pas later bij gekomen, tot het moment dat Christus kwam. De wet is het die onderscheid maakt tussen Jood en Griek. Dat onderscheid is vervallen (Galaten 3:28). Iedereen die aan Christus toebehoort, is nakomeling van Abraham en erfgenaam volgens de belofte (Galaten 3: 29).
Het ligt er maar aan! Ook hier is de wet hét uitgangspunt. De wet is er altijd geweest.
En dat kan ook niet anders, want het hemels Koninkrijk kent geen andere wet, dan de 10 leefregels.
Hallo Nicodemus,

De wet is er niet altijd geweest. Hij werd 430 jaar na de belofte gegeven, zo kan je lezen in Galaten 3: 17.
Overdenk dit eens:
Mattheus 7

13 Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang. 14 Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

15 Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. 16 Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken of vijgen van distels? 17 Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. 19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.

21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”

Dus 'de Wet' speelt de belangrijkste rol. En dat is in de wereld ook zo. iemand die de Grondwet van Nederland niet wil accepteren, kan geen Nederlander zijn. Dat geldt in alle landen zo!
Daarom worden wij geacht 'de wet te kennen'. Maar omdat niemand de wet kent, is er een Advocaat en rechter.
Toch worden we in vele gevallen altijd aan de wet gehouden en in veel gevallen worden we gewoon geacht die te kennen.
En zo is het met Christus ook! Daar gaan de meeste waarschuwingen ook over. Als laatste in Openbaring 14. En vooral dat we aan die wet en de geboden niets moegen veranderen Openbaring 22.
Maar de wereld doet niet anders!

De wet speelt hierin zeker een rol. Maar wie buiten de wet om gerechtigheid ontvangt in Jezus Christus, is nog niet een wetteloos of goddeloos mens, nu hij niet meer onderworpen is aan de wet. De Bijbel is daar heel duidelijk over: wie teruggaat naar het oude wetteloze leven, is als een hond die terugkeert naar zijn braaksel. Wie Christus aanneemt, is een nieuwe mens en een nieuwe schepping. De diepste betekenis van de wet is, dat de wet over Christus schrijft. Nu Christus gekomen is, is de wet vervuld en zal Hij de wet in ons leven vervullen. En dan geldt inderdaad dat men aan de vruchten de Boom herkent.

Wat nu met Abraham, waarom was Abraham een 'voorbeeld' van Geloof. En waarom ontstonden er vanuit zijn geslacht 'vele volkeren'.

Hij verliet zijn land (wij zijn hier bijwoners)

Omdat Abraham trouw was aan de (geestelijke-) invulling van de belofte, kon de Allerhoogste hem als voorbeeld stellen.
En zo onstonden er dus trouwe 'navolgers' van Gods wet, door het voorbeeld van Abraham. Een anti-type van Christus dus!

Abraham is nu juist een gelovige die de wet nog niet had (Galaten 3). Uit het voorbeeld van Abraham blijkt dat geloven zonder wet mogelijk is en dat hij daarom zowel de vader van de gelovigen uit de Joden als van de gelovigen uit de heidenen is.

De Allerhoogste god doet grote beloftes aan Abraham, maar daarvoor moest hij wel pijnlijke offers brengen. Zijn leeftijd was nog niet zo’n probleem, omdat de mensen in die tijd nog veel ouder werden dan in onze tijd (zie Genesis 11).
Dus de oproep van Jezus is dus gelijk aan die van de Hemelse vader: ga naar het land dat Ik je wijzen zal.
Het laatste punt lijkt minder moeilijk dan de vorige, maar Abraham had geen idee waar hij terecht zou komen. Alles en iedereen verlaten, en waarheen? Maar Abraham vertrouwde erop dat God Zijn beloftes zou waarmaken:
Juist daarom kan de Allerhoogste god vanuit het geslacht Abraham: tot een groot volk maken En kan Hij ook ons vanuit die ene wet zal kunnen zegenen
Wat de Heer ook dan kan doen is je inzichten en kennis tot k zal je aanzien geven
Je zult vanuit dat fundament een bron van zegen zijn.
Dat rotsvaste vertrouwen op God dat noemen wij geloof. Daarbij moeten we bedenken dat Sarai onvruchtbaar was, terwijl God zei: ik zal je tot een groot volk maken. Hoe dan? Abram heeft erop vertrouwd dat ook dit probleem voor God oplosbaar was.

Ja, Abraham maakt ons duidelijk dat we onze zekerheid niet zoeken op aarde, in wat ons gegeven is, maar dat we onze zekerheid zoeken bij God en vertrouwen op zijn belofte. Zo is het ook met de wet. Verkeerd gebruik van de wet is dat gelovigen zekerheden zoeken in de letters. Maar God is niet vast te pinnen op letters. Abraham heeft het beloofde niet verkregen (Hebreeën 11). Hij is gestorven als vreemdeling in het land dat God hem beloofd had. Letterlijk gezien heeft God zich daar niet aan zijn belofte gehouden. Maar zo werkt het bij God dus niet.

Als dus niet iedereen uit de Heer is of kan zijn, geldt dat ook voor Abraham.
Als de Joden al niet naar Mozes wilden luisteren en de geboden op eigen wijze invulling gaven i.p.v. naar de Geest, volgden zij daarmee ook de wijze raad van de Geest Gods niet op, door Mozes.
Ergo men maakte afgodsbeelden (zelfs) gemaakt door Aäron de broer van Mozes op aanwijzing van Datan, de mee gevluchte adviseur van de Farao. Ook hier dus weer; wie zich bindt aan een ander land onderhoudt dus andere wetten.
Ook Datan was niet meer welkom bij Farao, omdat hij zich ophield (bij) met de Joden!

Ieder Christen meent wel dat hij 'uit' Abraham is, maar de Bijbel leert anders. Want niet iedere Christen kan uit Abraham zijn, omdat hij of zij de belofte niet kan of wil accepteren.
(Dat is iets anders dan het oordeel van Christus)

Johannes 8 is duidelijk, daar waar Jezus uitlegt:

[31] En tegen de Joden die in hem geloofden zei Jezus: ‘Wanneer u bij mijn woord blijft, bent u werkelijk mijn leerlingen. [32] U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden.’ [33] Ze zeiden: ‘Wij zijn nakomelingen van Abraham en we zijn nooit iemands slaaf geweest – hoe kunt u dan zeggen dat wij bevrijd zullen worden?’ [34] Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: iedereen die zondigt is een slaaf van de zonde. [35] Nu blijft een slaaf niet voor eeuwig in huis, maar de Zoon blijft wel voor eeuwig. [36] Dus wanneer de Zoon u vrij zal maken, zult u werkelijk vrij zijn.
[37] Ik weet wel dat u nakomelingen van Abraham bent. Toch wilt u mij doden, omdat er in u geen ruimte is voor wat ik zeg. [38] Ik spreek over wat ik gezien heb bij de Vader, u doet wat u gehoord hebt van uw Vader.’ [39] ‘Onze vader is Abraham,’ zeiden ze. Maar Jezus zei: ‘Als u echt kinderen van Abraham bent, zou u moeten doen wat Abraham deed. [40] Maar nee, u wilt mij, iemand die u de waarheid heeft gezegd die hij van God gehoord heeft, doden – zoiets heeft Abraham niet gedaan. [41] Maar u doet inderdaad wat úw vader deed!’ Ze zeiden: ‘Wij zijn geen bastaardkinderen! We hebben maar één Vader: God.’ [42] ‘Als God uw Vader was,’ zei Jezus tegen hen, ‘zou u mij liefhebben, want ik ben bij God vandaan gekomen toen ik hiernaartoe kwam. Ik ben niet namens mezelf gekomen, maar hij heeft mij gezonden. [43] Waarom begrijpt u niet wat ik zeg? Omdat u mijn woorden niet kunt aanhoren. [44] Uw vader is de duivel, en u doet maar al te graag wat uw vader wil. Hij is vanaf het begin een moordenaar geweest. Hij hoort niet bij de waarheid, omdat er geen waarheid in hem is. Wanneer hij liegt, spreekt hij zoals hij is: een aartsleugenaar, de vader van de leugen. [45] Maar mij gelooft u niet, want ik spreek de waarheid. [46] Kan een van u mij van zonde beschuldigen? Als ik de waarheid spreek, waarom gelooft u me dan niet? [47] Wie van God is, luistert naar de woorden van God. U luistert niet, omdat u niet van God bent.

Hartelijke groet

Ze hadden zich een beeld gevormd op basis van de letters, maar ze stonden niet open voor woorden die anders waren dan hun verwachting. Ze deden niet wat Abraham deed, namelijk vertrouwen op de belofte. Ze wilden Jezus doden, omdat zijn woorden hen niet aanstonden. Jezus verstoorde alles waarop zij hun vertrouwen stelden.
ericjan

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef: De wet is er niet altijd geweest. Hij werd 430 jaar na de belofte gegeven, zo kan je lezen in Galaten 3: 17.
Het feit dat de Wet 430 jaar na de belofte gegeven is, wil dus niet zeggen dat de Wet van God als zodanig nog niet bestond. Volgens mij is de Wet Eeuwig, het raakt de kern van God Zelf namelijk. Alles wat God vindt en wil staat in de Wet.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Peter79

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:
Peter79 schreef: De wet is er niet altijd geweest. Hij werd 430 jaar na de belofte gegeven, zo kan je lezen in Galaten 3: 17.
Het feit dat de Wet 430 jaar na de belofte gegeven is, wil dus niet zeggen dat de Wet van God als zodanig nog niet bestond. Volgens mij is de Wet Eeuwig, het raakt de kern van God Zelf namelijk. Alles wat God vindt en wil staat in de Wet.
En is geopenbaard in zijn Zoon.
De wet naar de letter, waarover Paulus het heeft, wordt pas gegeven na de uittocht uit Egypte: Toen sprak God al deze woorden: Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb (Exodus 20).
ericjan

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef: Ze hadden zich een beeld gevormd op basis van de letters, maar ze stonden niet open voor woorden die anders waren dan hun verwachting. Ze deden niet wat Abraham deed, namelijk vertrouwen op de belofte. Ze wilden Jezus doden, omdat zijn woorden hen niet aanstonden. Jezus verstoorde alles waarop zij hun vertrouwen stelden.
Zoals Jezus Zelf zegt op meerdere plaatsen in de bijbel, is de enige reden waarom ze Jezus wilden doden en lieten doden omdat Vader God dat zo wilde om de Genade aan hun te kunnen schenken en die genade OOK aan ons uit de heidenen te kunnen schenken. Het was allemaal voorbestemd.

Marcus 9
12 En Hij antwoordde hun: Elia zal wel eerst komen en alles herstellen; en het zal geschieden zoals geschreven is over de Zoon des mensen, dat Hij veel lijden zal en veracht worden.

Matteus 17
12 Ik zeg u echter dat Elia al gekomen is, en ze hebben hem niet erkend, maar ze hebben met hem gedaan alles wat ze wilden; zo zal ook de Zoon des mensen door hen lijden.

Lukas 17
25 Eerst moet Hij echter veel lijden en verworpen worden door dit mensengeslacht.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
nicodemus zda

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Peter 79,

Dank voor je reactie!

Let wel, de wet die (nota bene) door de Allerhoogste god vanaf de berg Herob/Sinai werd gegeven, was de Wet die al bestond voordat de grondlegging der wereld plaats vond. Want de Bijbel zegt dat zelf:

Wat werd gezien in de hemelse tempel toen deze open ging?
Openbaring 11:19: "En de tempel Gods, die in de hemel is, ging open en de ark van zijn verbond werd zichtbaar in zijn tempel."

(Er kan dus geen herstel van de Tempel meer zijn in het aardse Jeruzalem)

De wet ligt dus in het hemels Heiligdom waar dus ook de 10 regels in liggen! Niet naast, zoals dat in gevolge van Mozes wel het geval was.
Immers Mozes ontving de 10 leefregels op stenen tafelen, juist omdat het volk, de wet Geestelijk niet begreep.

De Allerhoogste god gaf Mozes de hulpmiddelen om het volk tot een (gehoorzaam) voorbeeld volk te laten kunnen zijn. Maar zij aanvaarden Zijn offer niet en aanbaden derhalve hun eigen goden, afgoden dus!
Geen wonder dus dat Mozes de Stenen tafelen kapot gooide. Hij begreep dat het volk niet bereid was om de wet (zelfs in geschreven vorm) te aanvaarden, terwijl ze bij de Berg stonden, waar donder en bliksem hen tot inzicht moest brengen.
Dus de wet is er altijd geweest! Want:

....waarom werden Adam en Eva uit het Paradijs gezet?
Omdat zij niet meer naar de wet van het Hemels Rijk leefden. Zij hadden zichzelf wetten gemaakt.
Bovendien werden de hemelbewoners zich pas van een wet bewust, nadat Satan (toe nog Lichtdrager) in de hemel in opstand kwam tegen Gods wet!
De wet is dus niet iets om naar de letter toe te passen, neen ze moet deel worden van ons dagelijkse gewoonte (zoals Jezus dat ook deed, Hij ging immers naar de gewoonte.....op Sabbat naar de Synagoge!)
Toen Adam en Eva geschapen waren, kenden ze Gods wet; ze waren bekend met de eisen van deze wet, en de beginselen ervan stonden in hun hart geschreven. Toen de mens viel door te zondigen, werd de wet niet veranderd, maar een stelsel van hulpmiddelen werd gegeven om hem terug te voeren naar gehoorzaamheid. Hij kreeg de belofte van een Verlosser en offeranden die heen wezen op de dood van Christus als het grote zondoffer, werden ingesteld. Was Gods wet niet overtreden geworden, dan zou er geen dood geweest zijn en was er geen Verlosser nodig geweest; bijgevolg zouden offeranden niet nodig zijn geweest.
Bron voor eventuele verdere opbouw van inzicht: http://www.agp-internet.com/study/ellen ... onden.html

En aangezien we aan de vooravond staan van een Wereldwijde vereniging van denominaties en de NWO aan de drempel van ons bestaan is verschenen zegt de Schrift:
De ark die de tien geboden bevat, wordt In Openbaring voorgesteld als zijnde in het hemelse heiligdom. Gods geboden bevatten de wet van Zijn universele bestuur. De psalmist verkondigt dat Gods koninkrijk " heerst over alles" en dat Zijn engelen "zijn woord volvoert, luisterend naar de klank van zijn woord." Psalm 103:19-20. De tien geboden staan vermeld in Exodus 20:3-17
In Openbaring 14 roept Jezus ons, door Johannes op Patmos nog één keer op om terug te keren naar dat fundament van de 10 leefregels, omdat de mens vanuit zichzelf NOOIT vrede, verlossing en ingang kan vinden in het hemels Koninkrijk zal hebben, als hij of zij de wet, de geboden afwijst of niet accepteert. Derhalve moet je eens goed lezen wat er staat over de belofte aan Abraham en waarom niet iedereen het Koninkrijk de hemelen (nu eenmaal) binnen kan gaan. Het ligt niet aan de Allerhoogste, maar aan de mens zelf!

Zoals de Bijbel twee wetten laat zien, de één onveranderlijk en eeuwig, de andere als hulpmiddel en tijdelijk, zijn er ook twee verbonden. Het verbond der genade werd voor het eerst met de mens gesloten in het paradijs, toen na de zondeval de belofte werd gegeven dat het zaad van de vrouw de kop van de slang zou verbrijzelen. Dit verbond biedt alle mensen vergiffenis en de hulp van Gods genade voor latere gehoorzaamheid door het geloof in Christus. Tevens beloofde het eeuwig leven op voorwaarde van trouw aan Gods wet. Op deze wijze hebben de aartsvaders de hoop der zaligheid ontvangen.
Dit verbond werd vernieuwd met Abraham in de belofte: "Met uw nageslacht zullen alle volken op aarde gezegend worden." Genesis 22:18

Ook wij dienen dus gewoon naar de regels van een Hemels Rijk te leven, als Getuigen van Christus en om de Gave der profetie als hulpmiddel voor onze Verkondiging toe te passen.
Wet en gehoorzaamheid en vervulling van de belofte (in ons hart) is dus De vrucht van de Geest. Vruchten dragen betekent dus ook de bewijsvoering daarvan.

Tot slot Exodus 20:
Regels en wetten
22 De HEER droeg Mozes op het volgende tegen de Israëlieten te zeggen: ‘Jullie zijn er getuige van geweest dat ik vanuit de hemel tot jullie heb gesproken. 23 Je mag daarom geen goden van zilver of goud maken om die naast mij te vereren. 24 Maak voor mij een altaar van aarde, en slacht daarop je schapen, geiten en runderen voor de brandoffers en vredeoffers. Op elke plaats waar ik mijn naam wil laten noemen, zal ik naar jullie toe komen en je zegenen. 25 Als je voor mij een stenen altaar wilt bouwen, gebruik dan geen gehouwen stenen, want door de stenen met een beitel te bewerken ontwijd je ze. 26 En breng geen treden aan, want als je daarlangs omhoog zou gaan, zou men je geslachtsdelen zien.’
Als de HEER vanuit de Hemel heeft gesproken en dus ook geschreven Peter 79, dan is ook hier het bewijs der dingen. Gods wet is niet alleen voor de Joden maar ook voor de Grieken!
Vanuit dat gegeven zegt Jezus dan ook: Niet iedereen die Here, Here roept zal het Koninkrijk (kunnen), binnen gaan. Dus ook niet iedereen die zegt uit Abraham te zijn, is uit Abraham.
Velen trekken alleen hun mooiste zondagse gezicht, zal ik maar zeggen! De wereldleiders, politiek of religieus eveneens! Vandaar dat het koninkrijk inn ons persoonlijke hart moet beginnen. En daar begint dan dus ook de wet van dat zelfde Hemels Rijk te leven. Uit de dood opgestaan: een Levend voorbeeld; Geen dode levenden!

Hartelijke groet
Peter79

Bericht door Peter79 »

Hoi Eric-Jan,

Je zegt dat de enige reden is dat God het zo voorbestemd heeft, maar in de citaten worden ook de menselijke redenen zichtbaar. Het zijn hier de mensen die doen wat is voorbestemd. Ik geef ze even een kleurtje:
ericjan schreef: Marcus 9
12 En Hij antwoordde hun: Elia zal wel eerst komen en alles herstellen; en het zal geschieden zoals geschreven is over de Zoon des mensen, dat Hij veel lijden zal en veracht worden.

Matteus 17
12 Ik zeg u echter dat Elia al gekomen is, en ze hebben hem niet erkend, maar ze hebben met hem gedaan alles wat ze wilden; zo zal ook de Zoon des mensen door hen lijden.

Lukas 17
25 Eerst moet Hij echter veel lijden en verworpen worden door dit mensengeslacht.
Het zijn dus de mensen die Hem verwerpen, verachten etc., omdat ze in Hem niet geloven.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Beste Nicodemus,
nicodemus zda schreef: Let wel, de wet die (nota bene) door de Allerhoogste god vanaf de berg Herob/Sinai werd gegeven, was de Wet die al bestond voordat de grondlegging der wereld plaats vond. Want de Bijbel zegt dat zelf:

Wat werd gezien in de hemelse tempel toen deze open ging?
Openbaring 11:19: "En de tempel Gods, die in de hemel is, ging open en de ark van zijn verbond werd zichtbaar in zijn tempel."
Dan denk ik dat ik je verkeerd begrepen heb, toen je het had over de tien leefregels. De tien woorden op de stenen tafelen zijn de wet die 430 jaar na de belofte aan Abraham werd gegeven. Ze beginnen met de uitspraak dat God het volk uit het land Egypte heeft bevrijd. Dat is dus niet vóór de grondlegging van de wereld.

Als je het hebt over de Wet die al bestond voordat de grondlegging der wereld plaatsvond, dan denk ik aan de Zoon:
Johannes 1: 1-5 schreef:In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen.
nicodemus zda schreef:De wet ligt dus in het hemels Heiligdom waar dus ook de 10 regels in liggen! Niet naast, zoals dat in gevolge van Mozes wel het geval was.
Immers Mozes ontving de 10 leefregels op stenen tafelen, juist omdat het volk, de wet Geestelijk niet begreep.

De Allerhoogste god gaf Mozes de hulpmiddelen om het volk tot een (gehoorzaam) voorbeeld volk te laten kunnen zijn. Maar zij aanvaarden Zijn offer niet en aanbaden derhalve hun eigen goden, afgoden dus!
Geen wonder dus dat Mozes de Stenen tafelen kapot gooide. Hij begreep dat het volk niet bereid was om de wet (zelfs in geschreven vorm) te aanvaarden, terwijl ze bij de Berg stonden, waar donder en bliksem hen tot inzicht moest brengen.
Dus de wet is er altijd geweest! Want:

....waarom werden Adam en Eva uit het Paradijs gezet?
Omdat zij niet meer naar de wet van het Hemels Rijk leefden. Zij hadden zichzelf wetten gemaakt.
In Genesis 2 en 3 is geen sprake van tien leefregels, maar van één gebod dat door hen is overtreden. Dat gebod duidt voor mij ook de wet aan. Maar die wet is anders geformuleerd dan de tien leefregels (Gij zult niet van die boom eten).
In Openbaring 14 roept Jezus ons, door Johannes op Patmos nog één keer op om terug te keren naar dat fundament van de 10 leefregels, omdat de mens vanuit zichzelf NOOIT vrede, verlossing en ingang kan vinden in het hemels Koninkrijk zal hebben, als hij of zij de wet, de geboden afwijst of niet accepteert. Derhalve moet je eens goed lezen wat er staat over de belofte aan Abraham en waarom niet iedereen het Koninkrijk de hemelen (nu eenmaal) binnen kan gaan. Het ligt niet aan de Allerhoogste, maar aan de mens zelf!
Er staat alleen "de geboden Gods" en dat kan zowel de 613, de 10, de 2 of welk ander aantal ook, betreffen ("Alles wat van de mond van God uitgaat"). Bovendien wijs ik de wet (de geboden) niet af. Ik wijs het verkeerde gebruik af. De wet naar de letter spreekt in de gebiedende wijs: doe dat en gij zult leven, maar God spreekt in de scheppende wijs: Hij spreekt en het is er. De nieuwe mens komt er niet door gehoorzaamheid aan geboden, maar door de scheppende woorden van God.
Als de HEER vanuit de Hemel heeft gesproken en dus ook geschreven Peter 79, dan is ook hier het bewijs der dingen. Gods wet is niet alleen voor de Joden maar ook voor de Grieken!
Vanuit dat gegeven zegt Jezus dan ook: Niet iedereen die Here, Here roept zal het Koninkrijk (kunnen), binnen gaan. Dus ook niet iedereen die zegt uit Abraham te zijn, is uit Abraham.
Velen trekken alleen hun mooiste zondagse gezicht, zal ik maar zeggen! De wereldleiders, politiek of religieus eveneens! Vandaar dat het koninkrijk inn ons persoonlijke hart moet beginnen. En daar begint dan dus ook de wet van dat zelfde Hemels Rijk te leven. Uit de dood opgestaan: een Levend voorbeeld; Geen dode levenden!
Gods Wet = Gods Zoon. En de Zoon is inderdaad gekomen voor Joden en Grieken. Jezus zegt dan ook: alleen door Mij kan je Gods Koninkrijk binnengaan.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Het lijkt mij dat het andersom is. Christus was er al van voor de grondlegging der wereld en niet de wet. Toen de wet kwam zei de Bijbel dat de wet spreekt over Christus. Paulus legt dat goed uit.
De wet bij de Sinai is idd de 10 woorden Gods die Hij gaf op verzoek van het volk. Zij wilden toch een wet?
En die wet kwam pas 430 jaar na...en Abraham werd gerechtvaardigd door geloof er was totaal geen sprake van een wet vanaf Adam tot de Sinai. Overigens rechtvaardigt God altijd op grond van geloof want de heidenen hadden ook geen wet en hebben dat nog niet.
ericjan

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:Hoi Eric-Jan,

Je zegt dat de enige reden is dat God het zo voorbestemd heeft, maar in de citaten worden ook de menselijke redenen zichtbaar. Het zijn hier de mensen die doen wat is voorbestemd. Ik geef ze even een kleurtje:
ericjan schreef: Marcus 9

Matteus 17

Lukas 17
Het zijn dus de mensen die Hem verwerpen, verachten etc., omdat ze in Hem niet geloven.
Klopt, omdat dit God Zijn Wil was om op die manier Zijn Volk Israël zalig te maken, zoals Hij beloofde in de Tenach, meerdere malen.
Zoals eerder in een ander topic aangegeven, heeft God Israël met een bedoeling verblind voor het evangelie.
Jezus MOEST lijden om de genade aan Israël en later OOK aan ons uit de heidenen te kunnen schenken.

Want als de Farizeeërs Jezus niet hadden verworpen, dan had er ook geen offer geweest en dus ook geen genade.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

God heeft hen verblind dat staat er zeker, maar dat is juist de wet. Dat is de bedekking die verblindt.
Overigens leg mij eens uit alsjeblieft een Jood die vandaag tot geloof in Jezus Christus komt en de Messias dus erkent, wordt die afgewezen omdat hij of zij verblind is?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ericjan schreef:Want als de Farizeeërs Jezus niet hadden verworpen, dan had er ook geen offer geweest en dus ook geen genade.
Dit suggereert dus dat God de satan nodig had of het adderengebroed of de geveinsden om Zijn heilsplan te voltooien, ik maak daar ernstig bezwaar tegen, dat is de leer van de alverzoening die dat beweert.
De Bijbel leert dit nergens.
Het Joodse volk had Hem verworpen en de Farizeeërs waren de leidslieden, want het begint altijd bij de top van de politiek of de kerk en het volk volgt dan. Hij was een steen waaraan zij zich stootten, maar God had hen niet nodig, het is een omkering van zaken waarbij de mens een rol gaat spelen in Gods heilsplan.
Judas staat model voor Juda, het is hetzelfde woord en hij is een onderdeel van Gods plan dat is helemaal waar.
Maar het was in hoogste instantie de gehoorzaamheid van de Here Jezus die Zijn weg op die wijze ging omdat Hij kwam om te dienen.
Dat is de kern van dood en opstanding...gehoorzaamheid aan de Vader....
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Het lijkt mij dat het andersom is. Christus was er al van voor de grondlegging der wereld en niet de wet. Toen de wet kwam zei de Bijbel dat de wet spreekt over Christus. Paulus legt dat goed uit.
Jullie verwarren de Wet van God geven door God aan Zijn uitverkoren volk Israël en het al eeuwig bestaan van de Wet van God.
Wilsophie schreef:De wet bij de Sinai is idd de 10 woorden
De Wet behelst de hele Wet en de 10 geboden zijn daarvan een samenvatting.
Zoek maar in de bijbel op "de Wet" en je ziet dat men met de Wet de hele Wet noemt en niet alleen de 10 geboden. De Wet gaat over zondoffers, graanoffers, schuldoffers, omgang met melaatsen enz.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijb ... ff&step=20
Wilsophie schreef:En die wet kwam pas 430 jaar na...en Abraham
Kwam is hier werd gegeven door God aan Zijn uitverkoren volk Israël. Het zet NIETS over of de Wet van God al niet bestond, want de Wet is de kern van wie gOd is en waar Hij voor staat namelijk en dat is net zo Eeuwig als God Zelf.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

De wet is heel omvangrijk en behelst zeker de instellingen van de offers onder het oude verbond en vele leefregels aangaande besnijdenis en spijswetten enz...gegeven aan Israël, maar het kwam wel uit de lucht vallen Ericjan, het viel op de grond zelfs. De demo versie is kapot. OOk dat is typologisch en heeft een betekenis.
De definitieve versie is krachteloos geworden door het Offer van Christus.
En of de wet nu was van voor de nederwerping van de kosmos, ik denk het niet, maar ik vind het ook niet belangrijk.
Wij weten niet wat er toen al was en wat niet.
Veel zaken zijn pas bij de nederwerping van de kosmos, of grondlegging van de wereld tot stand gebracht.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Ericjan schreef:Want als de Farizeeërs Jezus niet hadden verworpen, dan had er ook geen offer geweest en dus ook geen genade.
Dit suggereert dus dat God de satan nodig had of het adderengebroed of de geveinsden om Zijn heilsplan te voltooien, ik maak daar ernstig bezwaar tegen, dat is de leer van de alverzoening die dat beweert.
De Bijbel leert dit nergens.
Nee dat leert het niet, het laat zien dat God het zo wilde.
In Johannes 10 leert de bijbel dat o.a. en legt dat heel duidelijk uit.
18 Niemand neemt het Mij af, maar Ik geef het uit Mijzelf; Ik heb macht het te geven, en heb macht het opnieuw te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen.
Wilsophie schreef:Het Joodse volk had Hem verworpen
Ook onwaar, slechts een kleine menigte in Jeruzalem, laat het 250 man zijn geweest....
Wilsophie schreef:Hij was een steen waaraan zij zich stootten, maar God had hen niet nodig, het is een omkering van zaken waarbij de mens een rol gaat spelen in Gods heilsplan.
Hij was de Steen waaraan Israël zich MOEST stoten omdat God het zo had voorbestemd om Genade te kunnen schenken.
Niet voor niets staat het zovaak in de bijbel.

Paulus meldt het zelf in o.a. Romeinen 11
8 zoals geschreven staat: God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.

Lucas 9
18 En het gebeurde, toen Hij in persoonlijk gebed was, dat de discipelen in Zijn nabijheid waren. En Hij vroeg hun: Wie zeggen de menigten dat Ik ben?
19 Zij antwoordden en zeiden: Johannes de Doper, en anderen: Elia, en weer anderen dat een van de oude profeten opgestaan is.
20 Hij zei tegen hen: Maar u, wie zegt u dat Ik ben? Petrus antwoordde en zei: De Christus van God.
21En Hij sprak hen streng toe en beval dat zij dit tegen niemand zeggen zouden.

Zelfs de discipelen begrepen immers niet (altijd) wat Jezus bedoelde in Lucas 18
34 Zij begrepen echter niets van deze dingen en dit woord was voor hen verborgen en zij begrepen niet wat er gezegd werd

Matteus 13:10
Waarom Jezus door gelijkenissen sprak (Jezus verhulde ook Zijn boodschap voor Israel)
10 En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen?
11 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.

Lucas 8:10
10 En Hij zeide: U is het gegeven, de verborgenheden van het Koninkrijk Gods te verstaan; maar tot de anderen spreek Ik in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en horende niet verstaan.

Handelingen 28:24-29
24 En sommigen geloofden wel, hetgeen gezegd werd, maar sommigen geloofden niet.
25 En tegen elkander oneens zijnde, scheidden zij; als Paulus dit éne woord gezegd had, namelijk: Wel heeft de Heilige Geest gesproken door Jesaja, den profeet, tot onze vaderen,
26 Zeggende: Ga heen tot dit volk, en zeg: Met het gehoor zult gij horen, en geenszins verstaan; en ziende zult gij zien, en geenszins bemerken.
27 Want het hart dezes volks is dik geworden, en met de oren hebben zij zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan
, en zij zich bekeren, en Ik hen geneze.

Johannes 12:37-41
De Joden blijven verhard (omdat Jezus Zijn boodschap voor Israel verhult)
37 En hoewel Hij zovele tekenen voor hen gedaan had, nochtans geloofden zij in Hem niet;
38 Opdat het woord van Jesaja, den profeet, vervuld werd, dat hij gesproken heeft: Heere, wie heeft onze prediking geloofd, en wien is de arm des Heeren geopenbaard?
39 Daarom konden zij niet geloven, dewijl Jesaja wederom gezegd heeft:
40 Hij heeft hun ogen verblind, en hun hart verhard; opdat zij met de ogen niet zien, en met het hart niet verstaan, en zij bekeerd worden, en Ik hen geneze.
41 Dit zeide Jesaja
, toen hij Zijn heerlijkheid zag, en van Hem sprak

Jesaja 6:9-11
9 Toen zeide Hij: Ga henen, en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet, en ziende ziet, maar merkt niet.
10 Maak het hart dezes volks vet, en maak hun oren zwaar, en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere
, en Hij het geneze.

Tel daarbij op het aantal citaten in de bijbel waar Jezus de discipelen verbiedt om openbaar te maken dat Hij de Messias is,

In Lukas 9 zegt Jezus het Zelf, dat dit alles is voorbestemd en hoe het is voorbestemd.
20 Hij zei tegen hen: Maar u, wie zegt u dat Ik ben? Petrus antwoordde en zei: De Christus van God.
21 En Hij sprak hen streng toe en beval dat zij dit tegen niemand zeggen zouden.
22 Hij zei: De Zoon des mensen moet veel lijden en verworpen worden door de oudsten, overpriesters en schriftgeleerden, en Hij moet gedood en op de derde dag opgewekt worden.

Met alle respect, maar jou visie hierin heeft er in het verleden toe geleid dat onze christelijke kerken zich schuldig maakten aan antisemitisme..... :(
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

EricJan schreef:Met alle respect, maar jou visie hierin heeft er in het verleden toe geleid dat onze christelijke kerken zich schuldig maakten aan antisemitisme..... :(
Laten we maar niet over het verleden hebben. En ik ken deze beschuldiging. Ik ben het niet eens met jouw visie over het volk Israël en God heeft Zijn Volk niet verstoten, maar wel tijdelijk terzijde gezet.
De leidslieden staan model voor het Joodse volk als natie en voor het Jodendom als religie en zo heb ik bedoeld dat de ze de Heer verworpen en gekruisigd hebben.
Zij zullen straks pas zien Wie zij verworpen hebben en ik had een vraag gesteld over de individuele Jood die vandaag tot geloof komt. Is hij dan niet verblind? Of zij?
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
EricJan schreef:Met alle respect, maar jou visie hierin heeft er in het verleden toe geleid dat onze christelijke kerken zich schuldig maakten aan antisemitisme..... :(
Laten we maar niet over het verleden hebben. En ik ken deze beschuldiging. Ik ben het niet eens met jouw visie over het volk Israël en God heeft Zijn Volk niet verstoten, maar wel tijdelijk terzijde gezet.
De leidslieden staan model voor het Joodse volk als natie en voor het Jodendom als religie en zo heb ik bedoeld dat de ze de Heer verworpen en gekruisigd hebben.
Dus onze politiek staat model voor jou? :o
Verder denk ik dat we juist aan de geschiedenis moeten blijven denken en ervan zouden moeten leren om herhaling te voorkomen. Herhaling waar de EU, VN en teveel christelijke kerken wederom mee bezig zijn.

Wilsophie schreef:Zij zullen straks pas zien Wie zij verworpen hebben en ik had een vraag gesteld over de individuele Jood die vandaag tot geloof komt. Is hij dan niet verblind? Of zij?
In Matteus 13 legt Jezus uit dat het hen (de farizeeërs) niet is gegeven de geheimen van het Koninkrijk te kennen.
10 En de discipelen kwamen naar Hem toe en zeiden tegen Hem: Waarom spreekt U tot hen door gelijkenissen?
11 Hij antwoordde en zei tegen hen: Omdat het u gegeven is de geheimenissen van het Koninkrijk der hemelen te kennen, maar aan hen is het niet gegeven.

De verblinding die God over Israël heeft gelegd is over een deel van Israël leert Romeinen 11
7 Wat dan? Wat Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen en de anderen zijn verhard,
8 zoals geschreven staat: God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:De wet is heel omvangrijk en behelst zeker de instellingen van de offers onder het oude verbond en vele leefregels aangaande besnijdenis en spijswetten enz...gegeven aan Israël, maar het kwam wel uit de lucht vallen Ericjan, het viel op de grond zelfs. De demo versie is kapot. OOk dat is typologisch en heeft een betekenis.
Het kwam van God en dat is wat anders dan uit de lucht vallen Wilsophie. ;) Juist omdat Mozes bij God op de berg aanwezig was.
Daarbij zijn de tafelen met de 10 geboden niet gevallen maar door Mozes kapot gegooid, ook dat is heel iets anders.
Wilsophie schreef:De definitieve versie is krachteloos geworden door het Offer van Christus.
God zal de volgelingen van Christus niet meer veroordelen middels de Wet inderdaad, dat is de Genade in Christus. Maar het is geen vrijbrief om maar te doen wat we willen. Want Jezus zegt in Lukas 16 gelijkenis
29 Abraham zei tegen hem: Zij hebben Mozes en de profeten. Laten zij naar hen luisteren.

Matteus 23 laat zien dat de Wet juist bestaat uit barmhartigheid en geloof, maar dat OOK de andere dingen van de Wet niet nagelaten mogen worden.
23 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u geeft tienden van de munt, de dille en de komijn, en u laat het belangrijkste van de Wet na: het recht, en de barmhartigheid en het geloof. Deze dingen zou men moeten doen en die anderedingen niet nalaten.

In Matteus 7 roept Jezus op om de Wet te doen.
12 Alle dingen dan, die gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo; want dat is de wet en de profeten.
nicodemus zda

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Peter79,

Je schreef o.a. dit:
Er staat alleen "de geboden Gods" en dat kan zowel de 613, de 10, de 2 of welk ander aantal ook, betreffen ("Alles wat van de mond van God uitgaat"). Bovendien wijs ik de wet (de geboden) niet af. Ik wijs het verkeerde gebruik af. De wet naar de letter spreekt in de gebiedende wijs: doe dat en gij zult leven, maar God spreekt in de scheppende wijs: Hij spreekt en het is er. De nieuwe mens komt er niet door gehoorzaamheid aan geboden, maar door de scheppende woorden van God.
Nu ik ben het met die stelling gedeeltelijk zeker eens. Zeker met deze passage: De nieuwe mens komt er niet door gehoorzaamheid aan geboden, maar door de scheppende woorden van God.

Je duidt hier op het juiste aspect, namelijk dat het om Geestelijke Joden gaat, niet naar de letter!
Geestelijke Joden zijn mensen die in de Messias verbonden zijn; de Jood en de Griek!

Maar er is maar één stel leefregels: De 10 die er altijd zijn geweest.

De Zoon betekent dan, Hij die geheel gehoorzaam was aan de Hemelse regels, want dat zijn het.
Als dus het Koninkrijk in het persoonlijke hart van de mens begint, dan gaat hij, in dit leven steeds meer op Jezus lijken in die zin.
Hij is dus al een inwoner van het (Geestelijke-) Rijk dat het Hemels Kanaän is.

Dat de wet verkeert toegepast werd en noch steeds verworpen wordt, mag blijken uit de vele oproepen die de Bijbel door het Evangelie aan ons voorhoudt, ten laatste door Jezus persoonlijk, door Johannes.
Zoals ik duidde Openbaring 14. Ook heb ik je verwezen naar de poging in deze wereld Gods geboden ( de 10 leefregels) te gebruiken voor een Nieuwe Wereld Orde.
Obama doet niets anders melden dan dat de Wereld door haar model van 'democratie' alleen geldend is. Wie goed luistert naar zijn toespraken tijdens zijn bezoek aan Europa, kan dus horen wat de Geest reeds in de profetie heeft gelegd.
Zo zij hij dat vrede en vrijheid niet 'gratis' waren. terwijl de Schrift leert dat het Koninkrijk u vrij maakt en niets kost!
Twee 'beesten' werken samen; de burgerwetgever en de morele wetgever. Daniël en Openbaring wijzen duidelijk op die ontwikkeling sinds Daniël geopenbaard heeft dat (alleen) de zonen Gods (zij die één zijn in Christus) zullen overwinnen.
Daniël kan niet alles weten wat in de toekomst zal gebeuren en sluit zich dan ook af om zelf maar te bedenken wat het zou kunnen zijn. Hij werpt zich volledig op Gods Woord en is trouw aan de wet! en sluit daarom ook exact aan op de periode van Openbaringen. Alle aspecten van het verval van de kerken/denominaties tot één religieus systeem, wereldomvattend is gaande.
Binnen de EU wordt daar overgesproken, in samenhang met bekende filosofen zoals D. Verhofstadt en E. Vermeersch die hun uiterste best doen om via boekwerken en bijeenkomsten politici en bekende en grote ondernemingen wijs te maken dat God niet bestaat en dat de mens zelf wel 10 goed regels kan bedenken om het Atheïsme als een model voor een NWO te gebruiken. Zij en vele fantasten hebben een zeer grote invloed op de grote der aarde. Vergeet ook niet dat de EU in essentie moreel verbonden is met Rome!

Als we Daniël en Openbaring op profetisch fundament onderzoeken dan kunnen we o.a. dit weten:
http://adventmedia.nl/video/play/666-pa ... -profetie/

Neem er nota van dat hier een Nieuwe Wereld Orde op morele basis wordt gevormd. Rome is het Hemels Jeruzalem niet!
Aardige en innemende mensen spreken soms de waarheid als het om valse belofte en een vals evangelie gaat.

Als we dus nu terug keren naar de Wet dan weten we het volgende:
De 10 leefregels van de Allerhoogste god is de enige morele wet voor de mens:
-Staan op steen geschreven als hulpmiddel= opdat de mens ze Geestelijk leert hanteren tot maatstaf van het Hemels Koninkrijk (eeuwig leven)
-Door de Allerhoogste god geschreven. Er is dus geen andere autoriteit die deze wet mag gebruiken of hanteren als maatstaf van eigen beginselen die menselijk zijn (Rome doet dat wel)
-Ze liggen IN de Ark des Verbonds= alle verbonden die de Allerhoogste heeft gesloten liggen ten grondslag aan die 10 leefregels.
-Ze zijn dus ook eeuwig en waren er al voor de grondleggen der wereld en werden bij de Schepping op aarde van toepassing, al zal het alleen maar de Scheppende daad van de Allerhoogste god zelf zijn.
Nu die 10 leefregels staan niet op zichzelf. Je kunt de wet (ook niet die op de Stenen tafelen) toepassen zonder de twee aller belangrijkste, namelijk deze twee wetten:
1. Liefde tot God (Deut 6:5)
2.Liefde tot de naaste (Leviticus 19:18)
Aan deze twee geboden hangen dus de andere 10 leefregels

Elke geloofsgemeente die dus wekelijkse Bijbelstudie doet moet haast wel weten wat de wet (en vooral het 4e gebod) inhoudt om een 'levende gemeente' van de Allerhoogste te kunnnen en willen zijn.
Dus als je spreekt over 'de juist invulling' van de wet, is dat een goed begin.

Nu je appelleert regelmatig naar het feit dat volgens sommigen de wet pas 430 na Abraham ingevoerd werd. Ik vraag me dan af, waarom roepen velen dan dat ze 'van Abraham afstammen'. Men kan veeleerder dan die 430 jaar overslaan, dat scheelt heel wat!

Laten we dus eens zien waarom deze wetgeving niet meer geldig is en kan zijn!
Het wetboek van Mozes
-Ceremoniële wetten & landswetten
-Geschreven door Mozes op papyrus rollen
-Liggen dus NAAST de Ark des Verbonds
-Ze zijn dus tijdelijk
Dus iedereen kan wel roepen dat "Israël" (aan de Middellandse zee) herstelt zal worden. het bewijs is dat dat niet meer kan, want als jet Koninkrijk in ons persoonlijke hart begint, zoals Jezus aan Nicodemus voorhoudt, dan kunnen we alleen maar verbonden zijn door de Heilige Geest met ons nieuwe land, het hemels Kanaän.
Immers we zijn deelgenoot en hebben het inwoner schap van het eeuwige Hemels Rijk!

Dus inderdaad als je meent dat we wet niet juist wordt geïnterpreteerd wordt, dan heb je nu een 'handvat' om te weten dat die op aarde nooit (zonder tussenkomst van Jezus en de HG) onderhouden kan worden.
Eerder is en wordt het een persoonlijke strijd (tussen de wet van het grote Babylon en die van het Hemels Jeruzalem.) tussen Satan en Jezus.

Mattheus 28:
19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’

Met respect dus, over wetgeving gesproken: Dit weekend is het Pasen. Begonnen met 'witte donderdag'
Maar weet je Peter79, Jezus is en kan nooit en te nimmer op Vrijdag gekruisigd zijn! Want Hij viel ten offer in het 'midden van de week'.
En als Hij dus 3 dagen en 3 nachten in het graf lag, dan is Hij dus (niet toevallig) op de wekelijkse Sabbat laat op die dag (nog voor de algehele zonsondergang) opgestaan uit het Graf.
Precies zoals Hij door de joden, vlak voor een grote Sabbat (de 5e dag na de wekelijkse Sabbat) in het graf werd gelegd. Zijn laatste avondmaal was dus op 3e dag na de wekelijkse Sabbat (ook niet toevallig dus)
Het volk had meer oog voor de ceremoniële wetgeving en de menselijke feesten, dan die voor hun Heiland, die zij nota bene als Lam en Offer zojuist hadden gekruisigd.
Net zoals toen hebben mensen meer oog voor het natuurlijke, dan het geestelijke.

Bovendien worden ook nog eens de 10 leefregels, inclusief de viering van de wekelijkse Sabbat herhaalt in het NT.
Daarnaast is er een overzicht bekend, waarin bekende Bijbelse figuren in één lijn staan met elk afzonderlijk gebod, als voorbeeld van de bevestiging van elke leefregel afzonderlijk.
Voorbeeld:

1e gebod: Jozua 24,2 en genesis 35:2 De vader van Abraham diende vreemde goden. Jakob verwijderde de vreemde goden (De Israël)
2e gebod: Genesis 31:19 en 35:4 Jakob gaf opdracht gesneden beelden weg te doen uit het midden.
3e gebod: Exodus 3:15 Gods naam is eeuwig en heilig (Hemelse heilige Vader)
gebod 4 : De Sabbat werd ingesteld bij de Schepping. Bewijs, op de 6e dag der week, werd een dubbel portie 'manna' gegeven (een wonder).......om hen te toetsen of zij Zijn wetten (wilden) aanvaardden.

et cetera

Hartelijke groet
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik geloof dat de natuurlijke Christen leeft vanuit de wet en dat Hebr5 vers12 leert dat deze Christen bij de melk blijft steken waardoor men zich zoethoudt met ,, worden als een kind,,.

Zij richten hun aandacht op vleselijke bevrediging en groeien nooit op to t volwassenheid en worden een prooi door de ontstane geestelijke bloedarmoede.

Vatbaar voor veel invloeden van buitenaf soms geopenbaard in geestesziekten en vaak negatief naar anderen want hij of zij is als een onvruchtbare rank...

Je ziet dan ook bij deze vleselijke Christen een onverdraagzaamheid en vijandigheid mede door de last van de wet, die op de natuurlijke mens ligt.

De Geestelijke Christen kent de overwinning, staat in de vrijheid en heeft ruimte voor de liefde en vergeving, die zijn geur verspreidt,
GODE zij dank, Die mij te allen tijde doet triomferen in Christus en de reuk Zijner kennis door mij openbaar maakt in alle plaatsen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Ik geloof dat de natuurlijke Christen leeft vanuit de wet en dat Hebr5 vers12 leert dat deze Christen bij de melk blijft steken waardoor men zich zoethoudt met ,, worden als een kind,,.

Zij richten hun aandacht op vleselijke bevrediging en groeien nooit op to t volwassenheid en worden een prooi door de ontstane geestelijke bloedarmoede.

Vatbaar voor veel invloeden van buitenaf soms geopenbaard in geestesziekten en vaak negatief naar anderen want hij of zij is als een onvruchtbare rank...

Je ziet dan ook bij deze vleselijke Christen een onverdraagzaamheid en vijandigheid mede door de last van de wet, die op de natuurlijke mens ligt.

De Geestelijke Christen kent de overwinning, staat in de vrijheid en heeft ruimte voor de liefde en vergeving, die zijn geur verspreidt,
GODE zij dank, Die mij te allen tijde doet triomferen in Christus en de reuk Zijner kennis door mij openbaar maakt in alle plaatsen.
Dus dan was Jezus een vleselijke christen? Want Die leefde ook bij de Wet.
Wel grappig om te zien dat juist veel christenen met een dood geloof zichzelf als geestelijk gegroeid zien, maar vervolgens juist niet geloven in de werking van de heilige Geest, de gaven van de Heilige Geest met bijbehorende wonderen. Vreemde paradox.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:
Wilsophie schreef:Ik geloof dat de natuurlijke Christen leeft vanuit de wet en dat Hebr5 vers12 leert dat deze Christen bij de melk blijft steken waardoor men zich zoethoudt met ,, worden als een kind,,.

Wel grappig om te zien dat juist veel christenen met een dood geloof zichzelf als geestelijk gegroeid zien, maar vervolgens juist niet geloven in de werking van de heilige Geest, de gaven van de Heilige Geest met bijbehorende wonderen. Vreemde paradox.
DE Here Jezus was geen Christen dat kon niet en van de Heilige Geest was nog geen sprake en ja de Heer was het vlees geworden Woord , dus tot vlees geworden werd Hij gekruisigd en stierf Hij onder de wet als de zoon van Adam.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:

Wel grappig om te zien dat juist veel christeneet een dood geloof zichzelf als geestelijk gegroeid zien, maar vervolgens juist niet geloven in de werking van de heilige Geest, de gaven van de Heilige Geest met bijbehorende wonderen. Vreemde paradox.
CHRISTENEN met een dood geloof ken ik niet, de term ook niet.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
ericjan schreef:

Wel grappig om te zien dat juist veel christeneet een dood geloof zichzelf als geestelijk gegroeid zien, maar vervolgens juist niet geloven in de werking van de heilige Geest, de gaven van de Heilige Geest met bijbehorende wonderen. Vreemde paradox.
CHRISTENEN met een dood geloof ken ik niet, de term ook niet.
Misschien tijd dan voor zelfreflectie en een spiegel? ;)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Moet ik me nu aangesproken voelen? Ik zou het werk van Christus tekort doen als ik niet zou beseffen en geloven dat de Wet heerst over de mens zolang hij leeft en dat betekent de dood van de oude mens in mijn geval maar een levend geloof uit genade.
Er is namelijk een veranderde positie gekomen t.a.v.d de Wet.
Paulus vergelijkt dit met een vrouw wiens man gestorven is waardoor zij die dode man niet hoeft te gehoorzamen en zij zou worden eens man n.l.die uit de doden is opgewekt. Levend als wedergeborene beroep ik mij op een leven wat niet verkocht is aan het lichaam der zonde, dat door de wet der zonde en des doods geregeerd wordt en dan zie je hoe juist de wet Gods deze zonde levend maakt en bovenmate moet worden. Rom.7 vers 13.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Moet ik me nu aangesproken voelen? Ik zou het werk van Christus tekort doen als ik niet zou beseffen en geloven dat de Wet heerst over de mens zolang hij leeft en dat betekent de dood van de oude mens in mijn geval maar een levend geloof uit genade.
Er is namelijk een veranderde positie gekomen t.a.v.d de Wet.
Paulus vergelijkt dit met een vrouw wiens man gestorven is waardoor zij die dode man niet hoeft te gehoorzamen en zij zou worden eens man n.l.die uit de doden is opgewekt. Levend als wedergeborene beroep ik mij op een leven wat niet verkocht is aan het lichaam der zonde, dat door de wet der zonde en des doods geregeerd wordt en dan zie je hoe juist de wet Gods deze zonde levend maakt en bovenmate moet worden. Rom.7 vers 13.
11 Want de zonde heeft door het gebod een aanleiding gevonden en mij misleid en daardoor gedood.
* De Wet wordt door satan misbruikt om ons mensen de Wet te laten falen in ons doen en laten (ook Christenen dus).

12 Zo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.
* De Wet is dus rechtvaardig en goed. Logisch want ze is van God Zelf afkomstig, Zijn hele zijn zit er in, alles waar God voor staat.

Inwendige strijd
* Van Paulus dus; maar ook van alle christen mensen op aarde:

14 Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Wat ik namelijk teweegbreng, doorzie ik niet, want niet wat ik wil, dat doe ik, maar wat ik haat, dat doe ik.

* De christenmens ziet niet welke zonden het allemaal doet, want we doen wat we niet willen en doen niet wat we zouden willen doen.

16 En als ik dat doe wat ik niet wil, val ik de wet bij dat zij goed is.
* Maar al overtreden we de Wet, de Wet is goed en wijzelf zijn door en door slecht.

17 Nu ben ik het echter niet meer die dit teweegbreng, maar de zonde die in mij woont.
18 Want ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, niets goeds woont. Immers, het willen is er bij mij wel, maar het goede teweegbrengen, dat vind ik niet.

* In ons vleselijke lichamen (ook van christenen) woont niets goeds, want als christen willen we wel (door de Heilige Geest) maar we kunnen het niet (de Heilige Geest dwingt ons niet)

19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
* We willen als christen het goede maar doen het kwade, juist hetgeen we niet willen doen doen we.

20 Als ik nu dat doe wat ik niet wil, breng ík dat niet meer teweeg, maar de zonde die in mij woont.
21 Ik ontdek dus deze wet in mij: als ik het goede wil doen, is het kwade dicht bij mij.

* Het kwade is dichtbij ons, juist als we het goede van de Wet willen doen. De Wet openbaart onze zonden, nog steeds. Zonder besef van de Wet zouden we ons niet zondig voelen.

22 Want naar de innerlijke mens verheug ik mij in de wet van God.
Want een christen hoort een voorbeeld te nemen aan de Jood en zich te verheugen in het doen van de Wet. Want het goede doen is de Wet.