JW88 schreef:Het gaat om het beginsel van religie en dus god, mensen die religieus zijn beweren dat iets bestaat, daar ligt dat dus de bewijs last, ik beweer dat iets niet bestaat. Als jij nu tegen mij zegt dat een paarse olifant bestaat, moet ik dan bewijzen dat dat niet zo is? lijkt me niet.
Een voorbeeldje:
Als ik een voetbalclub binnenloop en zeg dat voetbal geen sport is, ligt de bewijslast bij mij.
Als jij een forum binnenloopt dat primair gaat over het christelijk geloof, en jij 'claimt' dat het een illusie is, ligt de bewijslast bij jou.
Betreffende de paarse olifant:
Als ik met de stelling kom dat een paarse olifant bestaat, is het legitiem om te vragen om 'bewijs'.
Als ik praat over dat mijn opa vaak sprak over paarse olifanten, en jij roept dan dat dat maar een illusie is omdat paarse olifanten niet bestaan,
is het op dat moment even legitiem voor mij om te vragen hoe je daar bij komt.
Overigens:
Ik roep dit niet om jou daarmee af te troeven of zo, of om me makkelijk van de discussie af te maken,
maar ik reageer hier op precies dezelfde manier als jij; ik aan doe aan dit 'gesprek' mee op jouw 'niveau'.
Jij wilt bewijs van ons, dan zul je ook zelf bewijs moeten geven.
Jij wilt serieuze argumenten? Dan zul je argumenten wat serieuzer moeten tegenspreken dan alleen ze zonder onderbouwing etiketteren als drogredenen.
Anders blijven we op het niveau dat jij van mening bent dat wij gemanipuleerd zijn in het geloven in een illusie,
en kan ik concluderen dat jij met flinke oog- en oorkleppen op loopt.
JW88 schreef:Er zullen vast mensen zijn die vrijwillig voor hun geloof hebben gekozen, maar ook genoeg mensen hebben niet die keuze, slechte dingen met goede dingen goed praten verbloemt niet de slechte dingen.
Het omgekeerde (Goede dingen 'slecht' noemen) is evenzeer verbloemen van het goede.
Je kunt het ene niet wegstrepen tegen het andere, maar andersom ook niet.
En dat doe jij nu wel.
JW88 schreef:Je kan toch niet ontkennen dat er in religie veel indoctrinatie plaats vind.
Als je het zo stelt: ja, dat kan ik wel degelijk ontkennen.
De combinatie van de drie woorden "religie", "veel" en "indoctrinatie" is ook weer zo'n claim, waar je wel eens wat (wetenschappelijke) onderbouwing aan mag geven.
Dat indoctrinatie voorkomt, dat hoef je niet uit te leggen.
En ik neem aan dat jij ook wel weet dat indoctrineren niet is voorbehouden aan religies.
Vervolgens: jij gebruikt het woord "religie".
Religie in zichzelf is een abstract begrip. Je zou het kunnen vergelijken met een theorie met regels en normen.
Een leer indoctrineert niet; mensen indoctrineren.
En dan ook nog beweren dat het "veel" voorkomt?
Wat versta jij onder "veel"?
JW88 schreef:In feite ben jij indirect ook gemanipuleerd door iets wat heel lang geleden verzonnen is door mensen voor mensen met bepaalde doeleinden.
...
Jij bent net als zoveel mensen (waarschijnlijk onbewust of indirect) gemanipuleerd in het geloven van een illusie. Misschien wel de grootste illusie op de wereld.
Ik ga hier verder niet op in, anders dan aan te geven dat dit totale onzin is.
Jij weet helemaal niet hoe ik opgevoed ben, hoe (bewust of onbewust) ik tot geloof gekomen ben, kortom: onzin.
JW88 schreef:Maar je had niet al mijn vragen beantwoord? waarom niet? kon je daar geen antwoord op vinden?
Twee redenen: de vragen waren off-topic, en/of van een aard dat ik geen behoefte heb om daar (op dit moment) met jou over te praten.
Maar voornamelijk off-topic.
JW88 schreef:Ik ben Atheïst dat lijkt me ook duidelijk en ik weet voor mezelf net zo zeker dat god niet bestaat als dat 1+1, 2 is.
Ik moet altijd even lachen als mensen de vergelijking maken met "de zekerheid" dat 1 + 1 = 2.
Er is toch echt minstens 1 situatie waarvoor geldt 1 + 1 = 10.