Het is ook zo raar. 1000 jaar wordt de duivel gebonden. Dan is er vrede en regeert God. Dan wordt ie even losgelaten en staan ze allemaal weer op tegen God. Hoe dom kun je zijn? Dan worden die uitgeroeid en dan is het gezellig. Ik zat zo'n animatiefilm te kijken van die tempel, omdat ik te lui was om het allemaal te lezen en daar was dat in. Woosh vuur van de hemel en weg ermee.peda schreef: ↑24 mei 2019, 18:09Inderdaad. Duivel weg, kwaad weg. Als het zo simpel is waarom kan de diabolos zo lang zijn gang gaan. Even een kleine zucht van de Almachtige en diabolos zit daar waar hij thuis hoort. Maar die zucht blijft uit, dat is het probleem van de theodicee. Noch de Joodse, noch de christelijke geloofsleer kan daarop een goed passend antwoord geven. Kushner gaf als zijn overtuiging dat God niet Almachtig is, dus het kwaad niet kan uitschakelen. Maar als God niet Almachtig is, wie garandeert dan weer de toekomstige herschepping, de verwachte goede afloop. Een sprookjes-verhaal, een vroom wensdenken, hopen zonder uitzicht ?coby schreef: ↑24 mei 2019, 17:56Dan is het kwaad uitgeroeid.peda schreef: ↑24 mei 2019, 17:32 Hallo Mart,
Zowel Jesaja 65 vers 17 en volgende ( Tenach ) als de openbaring van Johannes ( hoofdstuk 21 ) vermelden aan het eind van de horizon de nieuwe hemel (en ) en de nieuwe aarde. In de christelijke visie is er dan geen sprake meer van een tempel ( vers 22). Beide beschrijvingen van de nieuwe situatie zijn redelijk summier. Wat mij frappeert in de nieuwe situatie is dat de "'paradijselijke"" toestand bij zowel de Joodse als de christelijke visie lijkt te zijn teruggekomen. Merkwaardig dat uiteindelijk het "' paradijs "' terugkeert, terwijl dat in de tussenliggende tijd onmogelijk is. Misschien dat in de nieuwe toestand er een einde komt aan de vrije wil van de mens. De schriften geven de oplossing niet. Het blijft in mijn optiek een uiterst vaag verhaal, zowel vanuit de Joodse als de christelijke beschrijving.
Ik probeerde gisteren Ezechiel te lezen. Lees nooit het O.T. Het is zelden gezellig. Die arme man, die Ezechiel. Zielig. Moet ie op 1 zij liggen 1260 dagen of zo en mag niet omdraaien. Hij heeft niks misdaan. Dan moet ie ook nog koeken bakken op menselijke uitwerpselen en dan zegt ie: och maar ik heb nog nooit onrein gegeten. Nou vooruit. Het mag met koeiemest. Zielig die man. Leuke baan zeg. De paus heeft het beter bekeken met z'n pausmobiel en die tv dominees met hun zwembaden en kastelen.