Waar het in mijn betoog op neer komt, is of je God beperkingen mag opleggen inzake de Ontwikkeling van Zijn Openbaring. Is het geen Openbaring wanneer ( God in jouw voorbeeld ) de door Hem uitverkoren blonde Truus ( Israel ) vervangt door de korte rode Betsie ( Wereld ). De Tenach beschrijft de relatie met de blonde Truus, het N T de relatie met de korte rode Betsie. Ook de bekende Jeremia passage kan gelezen worden als dat op termijn de blonde Truus wordt gevolgd door de rode Betsie. Wanneer je de prioriteit legt op de Onveranderlijkheid, wijs je het N T als Openbaring van de hand. Verschil in de interpretatie van Goddelijke Openbaring is de basis voor het christendom en de reden dat er 2 Godsdiensten naast elkaar bestaan. De Jood heeft uiteraard zeer sterke punten voor de Joodse interpretatie, maar de 2e Godsdienst staat met haar interpretatie ook niet zwak, wat de praktijk ook toont. Het blijft uiteraard welles-nietes omdat God Zelve sedert zo'n 2000 jaren Zwijgt.Mart schreef: ↑30 jun 2020, 22:38Dat is het kardinale punt voor alle claims op goddelijke openbaringen. Als ik een afspraak heb met lange blonde Truus en ik ga vervolgens met korte rode Betsie stappen door te claimen dat ze lange blonde Truus is op basis van goddelijke openbaring, dan is het kardinale punt blijkbaar of het een goddelijke openbaring is, ongeacht hoe duidelijk lange blonde Truus ook lange blonde Truus moge zijn.
De T'NaCH is helder en expliciet: voor zover het de aardse messias aangaat, wordt in Jesaja 2:2-4 gezegd dat in אחרית הימים, achariet hajamiem (eindtijd), de oorlogen zullen eindigen en er geen oorlog meer zal worden geleerd, dat God de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om God te eren. Deze term komt in een aantal T'NaCh passages terug. Wie de Tenach wel als Openbaring ziet en het N T niet, volgt de Joodse Godsdienst. Als je van een jonge vrouw uit de tijd van Achaz een maagd uit het jaar 0 mag maken, van een slang de duivel mag maken, van Rachel te Ramah de stad Bethlehem mag maken, van het volk Israel in Egypte Jezus mag maken, van het lijdende Israel een lijdende messias mag maken, dan heb je een vrijbrief aangaande de T'NaCH alles te claimen onder het mom van goddelijke openbaring.
Waarom? Is de juistheid van zo'n noemer aangaande Joodse gelovigen anno 2020 niet afhankelijk van eventuele Goddelijke Openbaring? Is dat niet het kardinale punt? Of levert het geloof daarin nu ineens niet meer het antwoord?Wie anno 2020 de Joodse gelovigen blind noemt, is m.i. niet goed in zijn/ haar hoofd.
Jouw laatste zin volg ik niet, omdat ik theologisch de bijbelse verwoording niet letterlijk neem. De Dictaat- Inspiratie omarm ik niet. De Joden blind noemen interpreteer ik als afkomstig van de schrijver. Wellicht een nieuw topic : "" past de Dictaat- Inspiratie nog in het tijdsbeeld van 2020 "". Overigens omarmde Eric-Jan indertijd de relatie met zowel blonde Truus als ook de korte rode Betsie tegelijkertijd. Voor God is immers alleen het logisch onmogelijke, echt onmogelijk, hoewel daar ook weer tegen in wordt gegaan.