Eindtijd

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ineke-kitty
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd

Bericht door ineke-kitty »

Piebe schreef:
ineke-kitty schreef:Wij kunnen ons wel een voorstelling maken van wanneer de opname van de Gemeente zal plaatsvinden aan de hand van 2 Thess. 2:1-12, en dan met name wat er in vers 3 staat: " Dat niemand u verleide op enigerlei wijze; want tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs".
Paulus zegt dan in vers 6: " En nu, wat hem [= die mens der zonde] wederhoudt, weet gij, opdat hij geopenbaard worde te zijner tijd".
En wat schreef apostel Johannes?

'Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen, dat het de laatste ure is.' (1 Joh 2,18)

In Johannes zijn tijd waren de dagen al verkort tot een uur en daar valt met de beste wil geen tweeduizend jaar and counting van te maken. Nee, als we nu nog wachten op de eindtijd dan loog Johannes en moet hij een van de verleiders zijn geweest waar Paulus voor waarschuwde. Anders kan ik er geen chocolade van maken.

Nee, het is bepaald niet de bedoeling dat we "chocola maken" van het profetisch Woord, maar er acht op nemen .
BdO
Man/Vrouw: M

Bericht door BdO »

Peter79 schreef:
De Kristallnacht was in 1938. Ik kan geen Kristalnacht vinden in de periode van de hugenoten.

1938.... Ik hoop altijd maar dat die donkere Middeleeuwen een keer voorbijgaan.... de tijd lijkt wel 1 grote eindtijd waar maar geen einde aan wil komen.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

BdO schreef: 1938.... Ik hoop altijd maar dat die donkere Middeleeuwen een keer voorbijgaan.... de tijd lijkt wel 1 grote eindtijd waar maar geen einde aan wil komen.
Tja, je zou het ook een inherente eigenschap van het fenomeen "tijd" kunnen noemen natuurlijk. 

Maar ben je iets optimistiser over het leven in de tijd gestemd, zou je kunnen overwegen of het na zoveel duizenden jaren niet eens tijd wordt de radicale ommekeer waar religies over spreken eindelijk eens in onszelf te verwerkelijken.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Piebe

Bericht door Piebe »

ineke-kitty schreef:
Piebe schreef:
ineke-kitty schreef:Wij kunnen ons wel een voorstelling maken van wanneer de opname van de Gemeente zal plaatsvinden aan de hand van 2 Thess. 2:1-12, en dan met name wat er in vers 3 staat: " Dat niemand u verleide op enigerlei wijze; want tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs".
Paulus zegt dan in vers 6: " En nu, wat hem [= die mens der zonde] wederhoudt, weet gij, opdat hij geopenbaard worde te zijner tijd".
En wat schreef apostel Johannes?

'Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen, dat het de laatste ure is.' (1 Joh 2,18)

In Johannes zijn tijd waren de dagen al verkort tot een uur en daar valt met de beste wil geen tweeduizend jaar and counting van te maken. Nee, als we nu nog wachten op de eindtijd dan loog Johannes en moet hij een van de verleiders zijn geweest waar Paulus voor waarschuwde. Anders kan ik er geen chocolade van maken.

Nee, het is bepaald niet de bedoeling dat we "chocola maken" van het profetisch Woord, maar er acht op nemen .
Dat deed ik, maar jij struikelde over een uitdrukking. Inhoudelijk heb je er dus niks aan toe te voegen, waarvan akte. :)
HarryK

Bericht door HarryK »

[modbreak HarryK] In de bijdragen van vandaag zijn diverse modbreaks geplaatst.
Het hadden er nog veel meer kunnen zijn.
Graag rekening mee houden dat het hier over de/een bijbelse visie over de eindtijd gaat.

Trajecto: Diverse berichten verplaatst naar dit topic.
Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

HarryK schreef:[modbreak HarryK] In de bijdragen van vandaag zijn diverse modbreaks geplaatst.
Graag rekening mee houden dat het hier over de/een bijbelse visie over de eindtijd gaat.
Nou beste man, er IS geen bijbelse visie op de eindtijd.
Elke keer is het invulling van wat mensen denken te moeten lezen in de Bijbel of wat ze denken te moeten zien in wat er speelt.
Een bijbelse visie is datgene wat er staat rondom een dief die komt in de nacht :clown:
Het is, m.i., totale onzin wat er verkondigt wordt door de zelfbenoemde eindtijdprofeten. Bangmakerij (het nadruk leggen op de satan die mensen onwillig maakt om te tijdingen te zien bv) en sektarisme.
Niets meer dan dat.

Wat vind jij er zélf eigenlijk van?

[modbreak Trajecto] Opmerkingen naar aanleiding van een modbreak zijn niet echt de bedoeling. Dat er zelfbenoemde eindtijdprofeten zijn is wel waar maar het ging er bij de moderatie om dat als we het in dit topic hebben over de eindtijd, dat we dan wel een redenatie gaan houden of bespreken die de elementen ervan duidelijk aan bijbeltekst ontleent.
Bernardus Maria di
(vroegere naam: Zo Hee)

Bericht door Bernardus Maria di »

Nog wel meer dan dat. Ik vind wat de RKK hierover leert vrij nauwkeurig correct.
Joh 2,5 Dicit mater eius ministris: Quodumque dixerit vobis, facite
HarryK

Bericht door HarryK »

Riemer schreef:
HarryK schreef:[modbreak HarryK] In de bijdragen van vandaag zijn diverse modbreaks geplaatst.
Nou beste man, er IS geen bijbelse visie op de eindtijd.
Elke keer is het invulling van wat mensen denken te moeten lezen in de Bijbel of wat ze denken te moeten zien in wat er speelt.
Een bijbelse visie is datgene wat er staat rondom een dief die komt in de nacht :clown:
Het is, m.i., totale onzin wat er verkondigt wordt door de zelfbenoemde eindtijdprofeten. Bangmakerij (het nadruk leggen op de satan die mensen onwillig maakt om te tijdingen te zien bv) en sektarisme.
Niets meer dan dat.

Wat vind jij er zélf eigenlijk van?
Ik vind dat er wel iets meer over de eindtijd in de bijbel staat dan het "als een dief in de nacht".
Alleen Jezus zelf zei er al meer over in Mattheüs 24.
Is Hij ook één van die "zelfbenoemde eindtijdprofeten"?
Of was Hij bezig met bangmakerij?

Wat ik er zélf van vind?
Kort gezegd geloof ik dat de wederkomst 1 moment is, en niet een lange uit te rekenen periode met allemaal 'bekende' gebeurtenissen.

Ten slotte:
Je kan daar serieus over meepraten, of je er buiten houden.
Dit soort reacties getuigen van geen enkel respect en neigt naar op de persoon.
En dit laatste zeg ik als moderator.
Psalm 1:1
Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

HarryK schreef: Ik vind dat er wel iets meer over de eindtijd in de bijbel staat dan het "als een dief in de nacht".
Alleen Jezus zelf zei er al meer over in Mattheüs 24.
Is Hij ook één van die "zelfbenoemde eindtijdprofeten"?
Of was Hij bezig met bangmakerij?
Nee, dat schrijf ik niet.
Maar (jij haalt Matth 24 aan) daar lezen we "Want zoals een bliksemschicht vanuit het oosten weerlicht tot in het westen, zo zal ook de Mensenzoon komen."

Onweer voel je aankomen.
Echter, is in dit geval het duiden van de tijd de voorbode van het onweer?
We lezen verder in Matth 24:
45 Wie is die betrouwbare en verstandige dienaar die de heer heeft aangesteld over zijn huispersoneel om hun op tijd te eten te geven? 46 Gelukkig de dienaar die daarmee bezig is wanneer zijn heer komt. 47 Ik verzeker jullie: hij zal hem aanstellen over alles wat hij bezit. 48 Slecht is echter de dienaar die bij zichzelf zegt: Mijn heer blijft voorlopig nog weg, 49 en die zijn mededienaren begint te slaan en het met dronkaards op een slempen zet. 50 Dan zal de heer van die dienaar komen op een dag waarop hij het niet verwacht en op een tijdstip dat hij niet kent, 51 en hij zal hem straffen met zijn zwaard en hem het lot van de huichelaars laten ondergaan; daar zal hij met hen jammeren en knarsetanden.
(Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling © 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap)

We moeten dus waakzaam zijn alsof Hij elke dag terug kán komen.
Dat is heel wat anders dat datgene wat er in de wereld speelt vertalen naar "O, kijk, Hij komt want ik zie dat en dat gebeuren".
Lees vers 45 en 46 maar: doe je werk zoals het van je verwacht wordt in de wetenschap van de wederkomst.
Alle energie die er gestoken wordt in het onderzoeken van de "signalen" is energie die ten nadele gaat van datgene waar we toe geroepen zijn.

[modbreak HarryK] Correcte bronnotatie van Bijbeltekst toegevoegd.
ineke-kitty

Ik ben van mening dat in elk geval de 'tekenen van de tijd' [=eindtijd] zich in de wereld toespitsen op het Midden-Oosten, de Arabische landen, Israel en Rusland, dezelfde landen die in de kranten staan van onze tijd.
De profeten hadden al voorspeld dat deze gebeurtenissen zich zouden toespitsen in de laatste dagen.
Ik geloof dat het betekent dat Gods profetische klok vooruit gaat.

Ik geloof dat wat er bedoeld wordt met 'de opname' dat het een moment is waarop dat ' in een oogwenk' [ in een ondeelbaar ogenblik' of 'in een punt des tijds'] plaats zal vinden. Dat Christus met een roepen zal neerdalen van de hemel 'en zij, die in Christus gestorven zijn, het eerst zullen opstaan; en daarna wij, de levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht' .
Ik refereer dat aan 1 Thess. 4:16-17.

Ook 1 Kor. 15:51-53 verwijst naar deze gebeurtenis.
Paulus beschrijft dit als 'een geheimenis' , niet om het geheimzinnig te maken, maar om dingen te openbaren die tevoren niet bekend gemaakt waren aan de heiligen van het Oude Testament.

Hij zegt dan [vs. 51-53] : " Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden in een ontelbaar ogenblik, bij de laatste bazuin. Want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk opgewekt worden en wij zullen veranderd worden. Want dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen".
Toen Paulus 1 Kor. 15 schreef, was het waarschijnlijk de eerste keer dat iemand zo'n uitvoerige beschrijving gaf van hoe de lichamen van de gestorven gelovigen opgewekt en opgenomen zullen worden, samen met de dan nog levende gelovigen. Beide groepen zullen veranderd worden en verenigd worden met de Here.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

ineke-kitty schreef:Ik ben van mening dat in elk geval de 'tekenen van de tijd' [=eindtijd] zich in de wereld toespitsen op het Midden-Oosten, de Arabische landen, Israel en Rusland, dezelfde landen die in de kranten staan van onze tijd.
De profeten hadden al voorspeld dat deze gebeurtenissen zich zouden toespitsen in de laatste dagen.
Ik geloof dat het betekent dat Gods profetische klok vooruit gaat.

Ik geloof dat wat er bedoeld wordt met 'de opname' dat het een moment is waarop dat ' in een oogwenk' [ in een ondeelbaar ogenblik' of 'in een punt des tijds'] plaats zal vinden. Dat Christus met een roepen zal neerdalen van de hemel 'en zij, die in Christus gestorven zijn, het eerst zullen opstaan; en daarna wij, de levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht' .
En wat nou als het toevallig een wolkeloze dag is? Wordt er dan een dagje gewacht tot het weer bewolkt is? Ik bedoel maar: dit soort letterlijkheid rijzen mij de haren te bergen.
Zien andere hier aanwezigen het ook zo letterlijk?

[modbreak HarryK] Nogmaals: we zijn hier met bijbelstudie bezig.
Als je andere visie vanuit de bijbel wilt aandragen, prima.
Dit soort kinderachtige reacties: niet prima. Niet doen dus.
Only dead fish go with the flow
Titus

Bericht door Titus »

Het lijkt mij vooral heel teleurstellend. Constant in afwachting van het grote moment en jaar na jaar vier je gewoon je verjaardag en er gebeurt jaar na jaar maar niets. Totdat je op je sterfbed tot de ontdekking komt dat die wederkomst aan je voorbij zal gaan. Hoeveel mensen hebben hun geloof verloren omdat ze naar na jaar werd voorgehouden dat het nu toch echt ieder moment kan gebeuren en het gebeurde maar niet?
ineke-kitty

Titus schreef:Het lijkt mij vooral heel teleurstellend. Constant in afwachting van het grote moment en jaar na jaar vier je gewoon je verjaardag en er gebeurt jaar na jaar maar niets. Totdat je op je sterfbed tot de ontdekking komt dat die wederkomst aan je voorbij zal gaan. Hoeveel mensen hebben hun geloof verloren omdat ze naar na jaar werd voorgehouden dat het nu toch echt ieder moment kan gebeuren en het gebeurde maar niet?
Ik heb inderdaad afgelopen week mijn verjaardag gevierd, en ik dank God dan dat het ons [als familie] weer een jaartje dichter bij de opname brengt.
Overigens, als ik op mijn sterfbed kom te liggen voordat de opname plaats zal vinden, weet ik dat ik meteen naar de Heer ga, dus zo 'teleurstellend' is dat niet voor mij.
Titus

Bericht door Titus »

ineke-kitty schreef:
Titus schreef:Het lijkt mij vooral heel teleurstellend. Constant in afwachting van het grote moment en jaar na jaar vier je gewoon je verjaardag en er gebeurt jaar na jaar maar niets. Totdat je op je sterfbed tot de ontdekking komt dat die wederkomst aan je voorbij zal gaan. Hoeveel mensen hebben hun geloof verloren omdat ze naar na jaar werd voorgehouden dat het nu toch echt ieder moment kan gebeuren en het gebeurde maar niet?
Ik heb inderdaad afgelopen week mijn verjaardag gevierd, en ik dank God dan dat het ons [als familie] weer een jaartje dichter bij de opname brengt.
Overigens, als ik op mijn sterfbed kom te liggen voordat de opname plaats zal vinden, weet ik dat ik meteen naar de Heer ga, dus zo 'teleurstellend' is dat niet voor mij.
In hoeverre gaat het in je oordeel meewegen dat je iedereen met een hengeltje een worst voorgehouden hebt en dat die worst altijd even ver weg bleef?

[modbreak HarryK] off-topic en neigend naar op-de-persoon
Zolderworm

Je bedoelt: tot je op je sterfbed snapt dat er nooit een wederkomst komt. Nou, dat lijkt me alleen maar een opluchting. Dan begrijp je dat God voor ons oneindig en grenzeloos is, en niet grijpbaar in simpele verhaaltjes.
Titus

Bericht door Titus »

Zolderworm schreef: Je bedoelt:
Ik bedoel wat ik geschreven heb, niet meer en niet minder. Indien je daar vragen over hebt stel ze gerust. :)
Zolderworm

Titus schreef:
Ik bedoel wat ik geschreven heb, niet meer en niet minder. Indien je daar vragen over hebt stel ze gerust. :)
Ja, hoe heeft het zover kunnen komen dat je dit soort dingen allemaal zo letterlijk bent gaan geloven?
Titus

Bericht door Titus »

Zolderworm schreef:
Titus schreef:
Ja, hoe heeft het zover kunnen komen dat je dit soort dingen allemaal zo letterlijk bent gaan geloven?
Ik zou niet weten waaruit jij concludeert of afleid dat ik dat soort dingen allemaal zo letterlijk geloof.
Zolderworm

Titus schreef:
Zolderworm schreef:
Titus schreef:
Ik zou niet weten waaruit jij concludeert of afleid dat ik dat soort dingen allemaal zo letterlijk geloof.
Als je gelooft in de letterlijke wederkomst van Christus, dan vind ik dat al behoorlijk letterlijk. Voor mij is de wederkomst toch meer iets symbolisch, namelijk de afdaling van de Christuskracht in de mens die er rijp voor is Christus te ontvangen. Maar misschien heb ik een verkeerde conclusie over jouw geloof getrokken op basis van je bericht http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... 275#p72528. IK zou ook eigenlijk niet weten of katholieken over het algemeen in een letterlijke wederkomst geloven. Dus wellicht: sorry.
ineke-kitty

Titus schreef:
ineke-kitty schreef:
In hoeverre gaat het in je oordeel meewegen dat je iedereen met een hengeltje een worst voorgehouden hebt en dat die worst altijd even ver weg bleef?
Het is niet mijn verantwoordelijkheid om een ander te overtuigen van mijn geloof in de opname van de Gemeente.
Men is vrij om dat te zien als ' met een hengeltje een worst voorgehouden ' te zien, of eveneens mijn geloof daarin te delen.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

ineke-kitty schreef:
Sorry, maar jou manier van leven doet toch veel aan de zin denken: "wat zou het mooi zijn, als kind te sterven, en die hele elende niet mee te moeten maken".
Denk je dat dat de bedoeling van God zou zijn?
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
ineke-kitty

vrolijke schreef:
ineke-kitty schreef:
Sorry, maar jou manier van leven doet toch veel aan de zin denken: "wat zou het mooi zijn, als kind te sterven, en die hele elende niet mee te moeten maken".
Denk je dat dat de bedoeling van God zou zijn?
Mijn manier van leven heeft daar niets mee te maken. Men mag denken wat hij/zij wil uiteraard.
Het is volgens mij de bedoeling van God dat wij zouden leven tot Zijn eer. Die hele "ellende" [als je daarmee de grote verdrukking bedoelt] is niet van toepassing op de Gemeente. Ik heb anders geen idee welke "ellende" je bedoelt, maar ik ervaar dit aardse leven volstrekt niet als een ellende. In tegendeel.
BdO

Bericht door BdO »

De Gemeente zonder ellende is m.i. pas na je sterfbed, in ieder geval eerder niet. Maar dat terzijde.

Ik zie overigens dat we hier in bijbelstudie zitten. Het verlangen naar het einde van dit leven is dan geen kwestie van wel of geen plezier in dit leven kunnen vinden, of dit leven wel of niet als ellende ervaren. Het gaat altijd om de bijbelse context dat er een beter leven is na dit leven. Als je daarin gelooft is dat wat op de eerste plaats staat.

Heb je in dit leven plezier en weinig ellende, dan heb je enig voorstellingsmateriaal om je een voorstelling van de hemel zal zijn.
Heb je in dit leven weinig plezier en veel ellende, dan heb je toch iets om naar uit te kijken. Ellende helpt dan je meer te doen verlangen naar de fase die veel belangrijker is. Het heft ook het taboe op om te zeggen dat je het leven als ellendig ervaart, je bent daarmee niet in 1 klap een zinloos wezen geworden.

Mensen die niet geloven willen e.e.a. nog wel eens afschilderen als fatalistisch etc. Dat komt omdat ze het bijbels perspectief slechts voor de helft nemen, en voor de andere hun eigen perspectief (dat hiernamaals bestaat niet), en van daaruit oordelen ze. Maar dat is geen eerlijke manier van beoordelen. Als je het volledige bijbelse perspectief neemt, is verlangen naar een volgend leven helemaal niet fatalistisch.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
vrolijke

Bericht door vrolijke »

BdO schreef: Ik zie overigens dat we hier in bijbelstudie zitten.
Sorry. :oops: Even niet opgepast.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Bernardus Maria di
(vroegere naam: Zo Hee)

Bericht door Bernardus Maria di »

Zolderworm schreef: IK zou ook eigenlijk niet weten of katholieken over het algemeen in een letterlijke wederkomst geloven. Dus wellicht: sorry.
De RKK is daar, zoals in vele zaken, gezond dubbelzinnig in.

Wat in dit topic geschreven wordt over eindtijdzaken wordt door de RKK vrij hard afgewezen als ketterij van de antichrist. Dus nee, het meeste van wat ik hier lees behoort nu niet echt tot regulier katholiek geloof.

Ik denk dat Titus, hem kennende, en hem in dit topic lezende, niet anders denkt dan de RKK leert:

- we leven in een soort eindtijd, in die zin dat God in Christus zijn plan met ons definitief heeft geopenbaard.
- we leven in de wereld en zijn geroepen in deze wereld bij te dragen aan "het goede", zonder acht te slaan op eindigheid van de tijd
- we leven in het besef van een "echtere" werkelijkheid buiten de geschiedenis, buiten het waarneembare, waarin we leven "naar Christus toe", waarin we een eschatologisch concept "eindtijd" of "laatste oordeel" kennen waarin onze werkelijke verhouding tot Christus zichtbaar wordt
Joh 2,5 Dicit mater eius ministris: Quodumque dixerit vobis, facite