Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Wie de STEM "" hoort "' weet persoonlijk zelve dat zijn/ haar geloofsovertuiging ook de enige juiste is.
Een vergelijking met talloze andere geloofsovertuiging is dan niet meer nodig, omdat de STEM spreekt of gesproken heeft.
Onderlinge geloofsvergelijking is een zaak van de godsdienst-wetenschappers ( allen denkers ) die helemaal geen STEM behoeven te horen, om hun werk te doen.
Dat ik zelve eerder neig naar godsdienst-wetenschap komt omdat ik zelve geen ""STEM"" hoor.
Desalniettemin kan ik prima overweg met al diegenen die wel de STEM horen.
Uiteraard is de STEM een metafoor voor/ van "Datgene/ Diegene "" dat de persoonlijke geraaktheid veroorzaakt.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Mullog schreef: 12 dec 2024, 15:30
Tufkah schreef: 12 dec 2024, 12:54 . ..
Als de gelovigen alles maar naar eigen inzicht interpreteren dan gaat Jezus verloren. Jezus is het mens-geworden Woord. Maar veel gelovigen maken van Jezus een Mens. (De hoofdletter verwijst naar het voetstuk)
Je ziet niet anders, ook bij jou.
Okay. Maar dit is een oordeel en geen repliek op wat ik schreef.

Helder.
God begint waar het denken eindigt.
Bastiaan73

Bericht door Bastiaan73 »

Tufkah schreef: 12 dec 2024, 12:54 ...

Als de gelovigen alles maar naar eigen inzicht interpreteren dan gaat Jezus verloren. Jezus is het mens-geworden Woord. Maar veel gelovigen maken van Jezus een Mens. (De hoofdletter verwijst naar het voetstuk)
Joh. 9:11 Hij antwoordde en zeide: De Mens genaamd Jezus maakte slijk en bestreek mijn ogen, en zeide tot mij: Ga heen naar het badwater Silóam en was u. En ik ging heen en wies mij, en ik werd ziende.

Joh. 19:5 Jezus dan kwam uit, dragende de doornenkroon en het purperen kleed. En Pilatus zeide tot hen: Zie, de Mens.

Rom. 5:15 Doch niet gelijk de misdaad, alzo is ook de genadegift. Want indien door de misdaad van één velen gestorven zijn, zo is veel meer de genade Gods en de gave door de genade, die daar is van één Mens, Jezus Christus, overvloedig geweest over velen.

1 Tim. 2:5 Want er is één God, er is ook één Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus,

Staat gewoon zo in de Statenvertaling; Mens met een hoofdletter.
Bastiaan73

Tufkah schreef: 12 dec 2024, 16:26

Helder.
Joh. 7:24 Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt een rechtvaardig oordeel.
Mullog

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 12 dec 2024, 16:26

Helder.
Geen oordeel maar een constatering.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Tufkah schreef: 12 dec 2024, 12:54
Dat is die gelovigen niet te verwijten. Volgens de Bijbel zegt Jezus dat hem alle macht is gegeven in hemel en op aarde.
Daarmee plaatste hij zichzelf op een voetstuk toch?
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dat_beloof_ik schreef: 12 dec 2024, 20:47
Tufkah schreef: 12 dec 2024, 12:54
Dat is die gelovigen niet te verwijten. Volgens de Bijbel zegt Jezus dat hem alle macht is gegeven in hemel en op aarde.

Gelovigen hebben de vrijheid om Jezus zo te interpreteren als ze zelf willen. Jezus zelf leerde zelf dat hij niet op een voetstuk gezet diende te worden: de voetwassing. Maar zoals we weten delen veel mensen de mensheid op in inferieure en superieure mensen. En dat is dan weer zonde.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Tufkah schreef: 12 dec 2024, 23:33

Gelovigen hebben de vrijheid om Jezus zo te interpreteren als ze zelf willen. Jezus zelf leerde zelf dat hij niet op een voetstuk gezet diende te worden: de voetwassing. Maar zoals we weten delen veel mensen de mensheid op in inferieure en superieure mensen. En dat is dan weer zonde.
Ook die, dit jou niet gewenste, indeling wordt toch ook door Jezus gemaakt: hij onderscheidt de mensen die hem wel van de mensen die hem niet volgen.
Maar je gaf geen antwoord op mijn vraag. Wel of geen voet wassing, je begrijpt toch wel dat hij zichzelf op een voetstuk plaatst door te stellen dat hij alle macht heeft in hemel en op aarde?
Mullog

Bericht door Mullog »

Dat_beloof_ik schreef: 13 dec 2024, 06:04

Ook die, dit jou niet gewenste, indeling wordt toch ook door Jezus gemaakt: hij onderscheidt de mensen die hem wel van de mensen die hem niet volgen.
Maar je gaf geen antwoord op mijn vraag. Wel of geen voet wassing, je begrijpt toch wel dat hij zichzelf op een voetstuk plaatst door te stellen dat hij alle macht heeft in hemel en op aarde?
Het probleem waar Tufkah mee worstelt, of misschien beter, zichzelf mee heeft opgezadeld, is dat hij door Jezus niet op een voetstuk te zetten hij Hem juist op een voetstuk zet. Wij, natuurlijke mensen, begrijpen dat. Maar de geestelijke mens ziet die gordiaanse knoop niet.
Bastiaan73

Zoiets als de mensheid in bijna elke bijdrage opdelen in natuurlijke en geestelijke mensen. Hoeveel geestelijke mensen ken jij eigenlijk? Behalve jezelf natuurlijk.
J-W

Bericht door J-W »

Een geestelijk mens laat zich in zijn leven steeds meer leiden door de Heilige Geest zegt men zodat hij in zijn doen en laten steeds meer op Jezus gaat lijken. Of Jezus zichzelf op een voetstuk heeft gezet boeit mij niet. Als een Zoon van God hoeft Hij dat niet te doen, daar staat hij dan automatisch al op. Het lijkt mij dat een geestelijk mens een bescheiden iemand is die tijdens het proces van het afleggen van de natuurlijke mens geleerd heeft als de kinderkens te worden volgens de bijbel en kijkt hij uit naar “Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen, die Hem liefhebben” zoals Paulus zegt. Ik denk niet dat zo iemand de behoefte zal hebben de hele dag op een forum rond te hangen om de natuurlijke mens zijn foute zienswijze voor te houden, de werkelijk geestelijke mens heeft andere zaken die hem bezig houden anders komt het spreken over jezelf als een geestelijk mens slechts uit boekenwijsheid voort. “Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods (Rom. 8:19)”, dat zijn zij, de geestelijke mensen, die door de Geest Gods geleid worden (Rom. 8:14).
Laatst gewijzigd door J-W op 13 dec 2024, 08:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Bastiaan73

J-W schreef: 13 dec 2024, 08:41 Een geestelijk mens laat zich in zijn leven steeds meer leiden door de Heiige Geest zegt men zodat hij in zijn doen en laten steeds meer op Jezus gaat lijken. Of Jezus zichzelf op een voetstuk heeft gezet boeit mij niet. Als een Zoon van God hoeft Hij dat niet te doen, daar staat hij dan automatisch al op. Het lijkt mij dat een geestelijk mens een bescheiden iemand is die tijdens het proces van het afleggen van de natuurlijke mens geleerd heeft als de kinderkens te worden volgens de bijbel en kijkt hij uit naar “Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen, die Hem liefhebben” zoals Paulus zegt. Ik denk niet dat zo iemand de behoefte zal hebben de hele dag op een forum rond te hangen om de natuurlijke mens zijn foute zienswijze voor te houden, de werkelijk geestelijke mens heeft andere zaken die hem bezig houden anders is het spreken over geestelijke zaken slechts boekenwijsheid. “Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods (Rom. 8:19)”, dat zijn zij, de geestelijke mensen, die door de Geest Gods geleid worden (Rom. 8:14).
:thumb1:
J-W

Bericht door J-W »

Ps. Ik kan me niet zoveel voorstellen een geestelijk mens te zijn zoals Paulus dat beschrijft. ik denk wel dat wanneer je daar dag in dag uit mee bezig bent dat je jezelf dan in een andere wereld geplaatst gaat zien terwijl je in wezen gewoon dezelfde gebleven bent, je bent en blijft een natuurlijk mens net als iedereen ook al besef je dat dan niet, door het vele bijbellezen het contact met de "natuurlijke mens" kwijtgeraakt en geestelijk blind geworden. Ik moet de oprecht geestelijke mens nog ontmoeten.
Laatst gewijzigd door J-W op 13 dec 2024, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Bastiaan73

J-W schreef: 13 dec 2024, 09:17 Ps. Ik kan me niet zoveel voorstellen een geestelijk mens te zijn zoals Paulus dat beschrijft. ik denk wel dat wanneer je daar dag in dag uit mee bezig bent dat je jezelf dan in een andere wereld geplaatst gaat zien zonder dat je "veranderd" bent, je bent en blijft een natuurlijk mens net als iedereen ook al besef je dat dan niet, geestelijk blind geworden. Ik moet de oprecht geestelijke mens nog ontmoeten.
Tufkah heeft een gigantische blinde vlek voor alles wat hij niet bij zichzelf wil zien. Oordelen doet hij zelf bijvoorbeeld continu maar dat ziet hij zelf niet, of hij wil dat niet zien. Vervolgens projecteert hij dat geoordeel naar anderen. Anderen oordelen, Tufkah geeft slechts boodschappen van de enige echte Vader door. Of zoiets.
J-W

Bericht door J-W »

Je kunt van Alpha denken wat je wil maar hij komt wel als een oprecht persoon over. Zijn eigen persoon laat hij altijd buiten beschouwing, hij beroept zich slechts op het geloof van de JG als zijnde het enige juiste geloof. In hoeverre hij door de bijbelstudie een persoonlijk geestelijk groeiproces heeft doorgemaakt daar laat hij zich nooit over uit. Bescheidenheid of afwezigheid daarvan, geen idee.
Laatst gewijzigd door J-W op 13 dec 2024, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Bastiaan73

J-W schreef: 13 dec 2024, 09:41 Je kunt van Alpha denken wat je wil maar hij komt wel als een oprecht persoon over. Zijn eigen persoon laat hij altijd buiten beschouwing, hij beroept zich slechts op het geloof van de JG als zijnde het enige juiste geloof. In hoeverre hij door de bijbelstudie een persoonlijk geestelijk groeiproces heeft doorgemaakt daar laat hij zich nooit over uit. Bescheidenheid of onbekendheid daarover, geen idee.
Ik denk dat Alpha en andere Jehovah's getuigen oprecht alles klakkeloos geloven wat aan hen door het WTG gedicteerd wordt.
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

J-W schreef: 13 dec 2024, 09:41 Je kunt van Alpha denken wat je wil maar hij komt wel als een oprecht persoon over. Zijn eigen persoon laat hij altijd buiten beschouwing, hij beroept zich slechts op het geloof van de JG als zijnde het enige juiste geloof. In hoeverre hij door de bijbelstudie een persoonlijk geestelijk groeiproces heeft doorgemaakt daar laat hij zich nooit over uit. Bescheidenheid of afwezigheid daarvan, geen idee.
Ik denk dat hij zijn aanwezigheid ziet als een soort Missie.
Een moderne manier van langs de deur gaan, wat ze vroeger deden.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dat_beloof_ik schreef: 13 dec 2024, 06:04 [
Daar zit een logica achter , de mensen die het leven willen behouden (de natuurlijke mens) die zullen het verliezen. Logisch, alle natuurlijke mensen gaan dood, niks nieuws onder de zon. Alleen als mensen bereid zijn te sterven voordat ze sterven (het leven verliezen , Marcus 35) kunnen ze geboren worden uit Geest. Dat is een geheel nieuwe/andere mens, daar hebben we het al eens over gehad.
Dat is hem door de Vader gegeven, maar in het geestelijk domein heeft het begrip 'macht' geen betekenis. Zo drukt men dat uit naar de natuurlijke mens toe. Voetstukken bestaan alleen maar in het mentaal/fysieke domein.
peda

Bericht door peda »

Jezus deed volgens het verhaal gewoon mee met de wereld van de natuurlijke mens.
Hij at en dronk en was volgens zijn tegenstanders zelfs een dronkaard en veelvraat.
Hij joeg de geldwisselaars uit de tempel, predikte o.m. zijn troonrede de bergboodschap'
hij zocht gezelschap op.
Kortom de natuurlijke mens was hem niet vreemd.
Wel anders was zijn handelen in de natuurlijke wereld, immers Jezus handelde zonder zonde.
Hij gedroeg zich zoals God Wil dat ieder mens zich zou gedragen.
Jezus predikte in mijn optiek helemaal geen "' wegwezen "" uit de natuurlijke wereld, maar een andere
houding in de natuurlijke wereld. De bekende "' geestelijke "' insteek. Een andere attitude, maar geen soort van
Boeddha "' geestelijke "' terugtrekking uit de natuurlijke wereld.
Zijn boodschap lees ik als "" doe mee als natuurlijk mens, maar neem wel een andere attitude ( geestelijke ) houding in"".
Wanneer die andere attitude aan de Attitude van Jezus gelijk wordt, is het Doel bereikt.
De Zondeloze Wereld !!
J-W

Bericht door J-W »

Het valt nog te bezien of de wereld er echt beter op zou worden als iedereen als Jezus zou zijn. Vergelijk het met meerdere sinterklazen of kerstmannen bij elkaar en Jezus had immers ook zijn woede-aanvallen?
Gewoon jezelf blijven en een voorbeeld nemen aan mensen die wat "beter" zijn lijkt mij het beste, nastreven wat onbereikbaar is is verspilling van je tijd.
Laatst gewijzigd door J-W op 13 dec 2024, 12:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Als mensgeworden Woord had Jezus geen andere keuze dan mee te gaan en mee te doen met de natuurlijke mens.
Of hij een dronkaard en veelvraat was, dat lijkt mij gossip. Ook of Jezus handelde zonder zonde lijkt mij een dubieuze stellingname. Het menselijk bestaan brengt als vanzelf de zonde met zich mee. Dat besefte Jezus terdege, daarom zei hij ook: "Ik goed ?, alleen God is goed".

Dat Jezus een wegwezen uit de natuurlijke wereld predikte valt gewoon na te lezen in de eerste brief van Johannes 2:15-16

Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte des vlezes, de begeerte der ogen en een hovaardig leven, is niet uit de Vader, maar uit de wereld.

Dat veel gelovigen Johannes 2:15-16 liever niet lezen is mij bekend. Het is lastig om je te onttrekken aan de begeertes van de wereld. Want je bent zelf degene die begeert.

Een zondeloze wereld kan dus de insteek niet zijn, alleen eindtijdgelovigen geloven zoiets als ik het wel heb. Jezus is er ondubbelzinnig over, het Koninkrijk Gods is waar aan gebouwd wordt temidden van de zondige wereld. Het graan zal in de schuur opgeslagen worden, het onkruid zal verbrand worden.
peda

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 13 dec 2024, 12:55 Als mensgeworden Woord had Jezus geen andere keuze dan mee te gaan en mee te doen met de natuurlijke mens.
Of hij een dronkaard en veelvraat was, dat lijkt mij gossip. Ook of Jezus handelde zonder zonde lijkt mij een dubieuze stellingname. Het menselijk bestaan brengt als vanzelf de zonde met zich mee. Dat besefte Jezus terdege, daarom zei hij ook: "Ik goed ?, alleen God is goed".

Dat Jezus een wegwezen uit de natuurlijke wereld predikte valt gewoon na te lezen in de eerste brief van Johannes 2:15-16

Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte des vlezes, de begeerte der ogen en een hovaardig leven, is niet uit de Vader, maar uit de wereld.

Dat veel gelovigen Johannes 2:15-16 liever niet lezen is mij bekend. Het is lastig om je te onttrekken aan de begeertes van de wereld. Want je bent zelf degene die begeert.

Een zondeloze wereld kan dus de insteek niet zijn, alleen eindtijdgelovigen geloven zoiets als ik het wel heb. Jezus is er ondubbelzinnig over, het Koninkrijk Gods is waar aan gebouwd wordt temidden van de zondige wereld. Het graan zal in de schuur opgeslagen worden, het onkruid zal verbrand worden.
De synoptische verhalen leveren een andere Jezus levensbeschrijving als het vele tientallen later uitgekomen sterk mystiek getinte Johannes evangelie. Bij de Jezus beschouwing kijk ik persoonlijk naar alle "' Jezus-berichten "' en selecteer niet primair op persoonlijk aansprekende teksten.
Wat een ander doet, is voor mij prima, maar ik verlies de "' breedte "" in de Jezus-opvattingen niet uit het oog. Ieder de eigen keuze, de bonte stoet.
Mullog

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 13 dec 2024, 12:55 Als mensgeworden Woord had Jezus geen andere keuze dan mee te gaan en mee te doen met de natuurlijke mens.

Er zijn er die zo over Taylor Swift schrijven. Niets natuurlijks is de geestelijke mens vreemd.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 13 dec 2024, 13:01

De synoptische verhalen leveren een andere Jezus levensbeschrijving als het vele tientallen later uitgekomen sterk mystiek getinte Johannes evangelie. Bij de Jezus beschouwing kijk ik persoonlijk naar alle "' Jezus-berichten "' en selecteer niet primair op persoonlijk aansprekende teksten.
Wat een ander doet, is voor mij prima, maar ik verlies de "' breedte "" in de Jezus-opvattingen niet uit het oog. Ieder de eigen keuze, de bonte stoet.
Velen doen zoals jij: Jezus a la carte. (de breedte) Dit forum laat mooi zien dat iedereen zijn eigen versie verzint. Ook al wijs je iemand er op dat 'zijn' versie niet strookt met de Bijbel, dan houden ze toch nog weer krampachtig vast aan hun 'eigen' versie .

Het Johannes Evangelie is niet strijdig met de synoptische Evangeliën en ook niet met het Thomas Evangelie. Wel kan de lezer hem welgevallige verzen er uit pikken en de rest negeren (het a la carte). Ik ken uiteraard wel de bron van het "a la carte", veelal wordt er niet zozeer in Jezus geloofd maar in een persoonlijk plekje in het hiernamaals geloofd. Het zijn ego-belangen welke het selectief lezen bevordert.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 13 dec 2024, 14:27
..... Dit forum laat mooi zien dat iedereen zijn eigen versie verzint. Ook al wijs je iemand er op dat 'zijn' versie niet strookt met de Bijbel, dan houden ze toch nog weer krampachtig vast aan hun 'eigen' versie ........
"je" zou Alpha kunnen zijn en "ze" Tufkah. Wat zijn sommige gelovigen toch ziende blind, niet te geloven.
Of kant het met een pot en een ketel te maken hebben? ;)
Tufkah schreef: 13 dec 2024, 14:27 .........veelal wordt er niet zozeer in Jezus geloofd maar in een persoonlijk plekje in het hiernamaals geloofd........
Ga vooral door met het eindeloos herhalen dat er geen hiernamaals is dan ga je het misschien zelf nog een keer geloven :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door J-W op 13 dec 2024, 14:48, 4 keer totaal gewijzigd.