peda schreef:Allie schreef:
Nou nee, al wordt het aangetoond dat de Bijbel puur mensenwerk is(en dat is het ook, i.m.o., maar wel met een inspirerende rol van God's bestaan), dan zegt dat niets over het bestaan van God. Het grootste bewijs is niet in de Bijbel te vinden en ook niet in andere geschriften, maar in de natuur. De Bijbel beschrijft alleen maar een periode in de tijd. De Bijbel staat open voor interpretatie, de natuur niet. Zoals de wiskundige relatie met de natuur, de steeds terugkerende volgorde van cijfers in constructies is overweldigend bewijs van een extreem intelligente architect
Hallo Allie,
Leg mij eens uit waarom een Eeuwig bestaande, volledig zelfvoorzienende Onpersoonlijke Natuur ( met grote N ) , het niet voor elkaar kan krijgen een mens met bewustzijn te laten evolueren/emaneren. Dat God Eeuwig bestaat, behoeft geen betoog, maar bij een Eeuwig bestaande Natuur wordt dezelfde meetliniaal onmiddellijk verplaatst.
Dat is een hele goeie vraag en ik ga proberen dat in mijn woorden uit te leggen. Ik ga er dan wel van uit dat de Big Bang het ultieme startpunt is van ons universum.
Als we kijken naar God en naar de Natuur dan zien we gelijk verschillen. Er vanuitgaande dat de Big Bang de oorzaak is van alles wat bestaat, stoot je gelijk op een probleem. Hier kan God, als een immateriele persoonlijkheid de architect van zijn. Hoe kan materie, want dat is de Natuur, uit het niets ontstaan? Hoe kan een mechanisme kiezen uit materie wat niet bestaat? Dus hier heb je al gelijk een probleem. De eerste periode van evolutie vormt al gelijk een probleem, want selectie kan alleen gebeuren tussen twee verschillende situaties. De 1 overleefd en de ander sterft af. De Natuur kan dus niet oneindig zijn, want de Big Bang sluit dit uit. Althans tot nu toe. Eigenlijk is de Big Bang een bewijsstuk voor God's bestaan. Als dus de Natuur een architect nodig heeft om te ontstaan, kan alles wat in die Natuur leeft niet zichzelf maken. Alleen door "foutjes" kunnen er verschillen ontstaan, maar geen compleet nieuwe organismen. Inclusief ons bewustzijn. Dat dus de Natuur een architect nodig heeft is gewoon het gevolg van logisch nadenken. Constructies hebben een engineer nodig, boeken hebben een schrijver nodig...etc... Geen 1 gebouw is het gevolg van een zuidwesterwind en geluk...
Er komt nog bij dat als ons intellect is ontstaan uit puur natuurlijke stapjes, dan zou ons intellect zich eerst op overleven focussen, niet op waarheid of rechtvaardigheid. We zouden nooit bij deze twee gedachtes uitkomen. Noem eens een ander organisme met een wetenschappelijke en rechtvaardige gerichte samenleving. Dat wil zeggen, gefocust op waarheid en welzijn, ongeacht egoïstische gedachtes.