Ja, ik heb die site bekeken en die bevat nogal wat inlegkunde en ontkenningen....er staat soms wel iets in dat de moeite waard is, maar als er dan kritiek komt van bijbelwetenschappers en bijbelonderzoekers wordt dat meteen afgedaan als humbug ..zoals bv. het verhaal van Sargon van Akkad [Mozes]Alpha schreef:Laat me niet lachen...jij bent een duidelijk voorbeeld van indoctrinatie, wat uitmondt in een tunnelvisie.callista schreef:Sorry, alle indoctrinaties heb ik uit mijn geloof verwijderd.Alpha schreef:
Aan Martine
Veel bijbelteksten...etc...Ik weet behoorlijk goed wat als metafoor gezien moet worden en wat niet.
Misschien lees ik wat beter met inzicht?
Wonderboy Alpha....aan hem is alles geopenbaard
Jij pakt gewoon datgene erbij wat je geleerd [geïndoctrineerd] is, lepelt het op, kopieert het en degradeert elke andere visie en uitleg....
Ik vraag me af of je er zelf wel bij nadenkt... ..laat ik het zo zeggen: ik betwijfel dat ten zeerste.
Vandaar dat ik geen kerstmis vier, maar wèl jezus dood herdenk op 14 Nissan.
En je bent toch geen jood?
Kerstmis is het feest van het licht en/of van Het Licht.....
Iedereen kan het dus op zijn/haar manier vieren en invullen.Wanneer ik NH was gebleven, had ik je nooit van repliek kunnen dienen.
Had ik nooit kunnen laten zien wat de Bijbel leert.
De Bijbel is een boek, geschreven door mensen in verschillende culturen over God en Goden, waar de krijgsgod Jahweh in het begin van het OT is geëvolueerd tot een meer liefhebbende God in het NT.....ook is later in het OT [ten tijde van Deut] Jahweh en de Elohim [Goden, polytheïsme] samengevoegd tot één God, nl. JHWH...vandaar waarschijnlijk ook de verschillen in de scheppingsverhalen.
Laat ONS mensen maken, naar ONS beeld en gelijkenis, mannen en vrouwen.......de Goden en Godinnen dus...
Dat leert de Bijbel ook....maar wordt vaak weggemoffeld.
Jij hoeft hier niet te claimen dat jij als enige weet wat de Bijbel LEERT...iets wat je hier nu al meer dan 100x gezegd hebt.....
Mijn kinderen hadden zo'n speeltje en dan hoorde je een robotstem : "steek een kaartje in".....en dan kreeg je steeds hetzelfde te horen....dat doet me denken aan jouw schrijfsels.
Mijn studie van de Bijbel is een "education permanente".
Het omvat de Bijbel zelf, de betekenis van relevante oorspronkelijke woorden, heel veel achtergrond informatie, waarbij het Joodse denken en beleven wordt uitgepluisd.
Daarnaast krijgen we veel hedendaagse info over de ontdekkingen over de bijbel, wetenschap ect.
Daarnaast hebben we een uitgebreide bibliotheek die door iedereen te raadplegen is.
Zo heb ik al enkele malen laten zien wat er in de encyclopedie "inzicht in de schrift" te vinden is.
Uit het citaat over Genesis blijkt dat er veel gespeculeerd wordt over wie een Bijbelboek nu heeft geschreven.
Er worden meerdere visies belicht, zodat je zelf een plausibele mening kan vormen op basis van feiten.
Ik heb trouwens jarenlang meerdere JG's ontmoet en gesproken, maar nog nooit zulke fundamentalistische als jouw persoon.