Zo is dat Yours.Yours schreef: 26 mar 2025, 12:30Het is juist heerlijk om, na de kerkelijke indoctrinatie, nu ook de bijbel ‘als enige waarheid’ achter mij te kunnen laten.Alpha schreef: 26 mar 2025, 11:55 Lees de Bijbel nu eens, zonder kerkelijke indoctrinatie.
Als je inzicht hebt gekregen, dan begrijp je dat alleen de 144.000 wedergeboren moeten worden om hun hemelse toewijzing te kunnen behartigen.
Zij dienen dan in de hemelse regering, tezamen met koning Jezus, over de aarde.
Openbaring 5:10 en gij hebt hen gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en zij zullen als koningen over de aarde regeren.” NWV.
Zolang God nog niet ingegrepen heeft, maken alle Jg het goede nieuws bekend in 420 landen en 900 talen.
Mt 11:15 Laat iedereen die oren heeft, goed luisteren. NWV.![]()
Niet alleen die 144.000, die bij jullie zo centraal staan, maar een ieder beërft uiteindelijk het eeuwige leven.
Dat is dan weer mijn Universele Boodschap.![]()
Zonde
-
- Man/Vrouw: M
Re: Zonde
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Jezus vraagt of jij -Alpha- hem volgt in het licht en jezelf verloochent. Je begrijpt toch hopelijk wel dat het BL niet jouw 'zelf' kan verloochenen? Dat kan alleen Alpha. Het is Alpha die door de Geest geleidt kan worden, dat kun je niet uitbesteden. Het is Alpha die de smalle weg met de nauwe doorgang kan gaan. Of niet natuurlijk.Alpha schreef: 26 mar 2025, 11:47Jij beweert dus dat het BL dat allemaal op eigen kracht en inzicht doet?Tufkah schreef: 05 mar 2025, 17:11 Binnen de JG is het vrij overzichtelijk, het Besturend Lichaam beweert door God geleid te worden. De JG in kwestie hoeft dus niet zelf de (smalle) weg te volgen zoals Jezus zegt, het BL volgt de weg. Als jouw geloof op zo een essentieel punt afwijkt van Jezus' leer, dan hoeft de mens een lidmaatschap nooit serieus te overwegen. Alleen de enkeling betreedt het bruidsvertrek, niet het B.L.
Zij leiden de bekendmaking van het goede nieuws in 240 landen en 900 talen.
In overeenstemming met Jezus opdracht.
Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen. NWV.
Vandaar dat verderop in deze tekst staat: lezer, gebruik inzicht!
Zijn Jg dan de enige religie die dat heeft begrepen, net als Jezus discipelen?
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.
-
Het Bl volgt het voorbeeld van de Jeruzalemse apostelen, die het voorbeeld van Jezus volgden.Tufkah schreef: 26 mar 2025, 14:24Jezus vraagt of jij -Alpha- hem volgt in het licht en jezelf verloochent. Je begrijpt toch hopelijk wel dat het BL niet jouw 'zelf' kan verloochenen? Dat kan alleen Alpha. Het is Alpha die door de Geest geleidt kan worden, dat kun je niet uitbesteden. Het is Alpha die de smalle weg met de nauwe doorgang kan gaan. Of niet natuurlijk.Alpha schreef: 26 mar 2025, 11:47 Jij beweert dus dat het BL dat allemaal op eigen kracht en inzicht doet?
Zij leiden de bekendmaking van het goede nieuws in 240 landen en 900 talen.
In overeenstemming met Jezus opdracht.
Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen. NWV.
Vandaar dat verderop in deze tekst staat: lezer, gebruik inzicht!
Zijn Jg dan de enige religie die dat heeft begrepen, net als Jezus discipelen?
Ware gelovigen laten zich door Gods geest leiden, vandaar dat het BL in staat is om in 240 landen en 900 talen het goede nieuws bekend te maken.
Psalm 143:
10 Leer me uw wil te doen, want u bent mijn God. Uw geest is goed, laat die mij leiden over effen grond. NWV.
10 Leer mij Uw welbehagen te doen, want U bent mijn God. Laat Uw goede Geest mij leiden in een geëffend land. HSV
Mattheüs 24:
14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen. NWV.
14 En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen. HSV.
Je probeert m.i. mij op een mystieke weg te krijgen.
-
De NWV geeft, zoals gebruikelijk, heel correct de betekenis weer.Tufkah schreef: 25 feb 2025, 09:58De NWV geeft het niet correct weer.Alpha schreef: 24 feb 2025, 14:47 Jammer dat je de betekenis van de bevrijding niet begrijpt.
2 Korinthiërs 5:17 Als iemand in eendracht met Christus is, dan is hij dus een nieuwe schepping. De oude dingen zijn voorbijgegaan. Kijk! Er zijn nieuwe dingen ontstaan. NWV.
één mens (Jezus) voor allen is gestorven, zodat het loon der zonde tenietgedaan kan worden.
De laatste Adam werd een levengevende geest.
SV: Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.
Schepsel is de enkeling, met schepping wordt de gehele schepping bedoeld. Schepsel is het wezen, schepping is lichamelijk. In Christus worden we geheel hervormd, maar NWV spreekt van "oude dingen", doch het gaat om "het oude". Het gaat om de nuances beste Alpha. En de vertaling doet er toe, zo blijkt maar weer eens.
1 Korinthiërs 15
45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.
46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.
Het is de Geest die de laatste Adam levend maakt. OfteweL: de mens moet opnieuw geboren worden, maar dan uit Geest. Maar dan moet de oude mens wel eerst sterven. Wie ongestorven dood gaat is niet wedergeboren.
Vandaar dat er in de NWV geen on-Bijbelse leer is toegevoegd.
2 Korinthiërs 5:
17 Als iemand in eendracht met Christus is, dan is hij dus een nieuwe schepping. De oude dingen zijn voorbijgegaan. Kijk! Er zijn nieuwe dingen ontstaan. NWV.
17 Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden. HSV.
17 Want al wie één met Christus is, is een nieuwe schepping; al het oude is voorbijgegaan, zie het is nieuw geworden! Naardense
Pieter Oussoren heeft in de Naardense de betekenis beter begrepen.
Vandaar dat de NWV het begrip beter weergeeft met eendracht, dat is duidelijk.
Demonen kunnen in mensen zitten, Jezus beslist niet.
Jg gebruiken vele vertalingen naast elkaar, ga je die vergelijken dan zie je dat iedere vertaler, en dus in zijn vertaling, anders weer geeft.
Het opnieuw geboren worden heeft uitsluitend betrekking op de kleine kudde (144.000) die met Jezus over de aarde gaan regeren.
Zij zijn aangesteld als koningen en priesters. (Openbaring 5:10).
1 Korinthiërs 15:
45 Zo staat er geschreven: ‘De eerste mens, Adam, werd een levend wezen.’ De laatste Adam werd een levengevende geest.
46 Maar wat geestelijk is, is er niet als eerste. Wat fysiek is, is er als eerste, en daarna wat geestelijk is.
47 De eerste mens is uit de aarde en is van stof gemaakt. De tweede mens is uit de hemel. NWV.
45 Zo staat er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levend wezen, de laatste Adam tot een levendmakende Geest.
46 Het geestelijke is echter niet eerst, maar het natuurlijke en daarna komt het geestelijke. HSV.
47 De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk; de tweede Mens is [de Heere*] uit de hemel.
45 zo staat ook geschreven: ‘de eerste mens, Adam, werd tot een levende aardse ziel’ (Gen. 2,7),-de laatste Adam wordt tot een levendmakende geest.
46 Nee, niet het geestelijke is het eerste maar het bezielde aardse; dan het geestelijke. Naardense
47 De eerste mens is uit aarde aards, de tweede mens is uit de hemel; Naardense
[de Heere*] is toegevoegd!
-
De NWV is beslist geen gepasseerd station.Yours schreef: 18 mar 2025, 14:03 Ik zie dat Alpha veel werk heeft verzet.
Hij kan zich echter de moeite besparen, want de JG zijn voor mij een allang gepasseerd station.
Er moet veel verder dan de bijbel gekeken worden om een totaalbeeld te krijgen van wat God/Jezus met de mensheid voor heeft. En daar valt het behoud van de aarde, en dus een of ander aards paradijs in elk geval niet toe. Want de aarde is vergankelijk. Nog hooguit 100 jaar, en misschien zelfs nog maar 10 jaar te gaan alvorens het hier op aarde voorgoed onleefbaar wordt/is.
Juist in reïncarnatie in een nieuwe kosmische schepping is de voortgang èn redding van de mens(heid) geborgd.
Echter: als je eenmaal de verbinding met de Ene hebt gelegd en het heldere Licht als realiteit herkent bij je fysieke sterven, laat je welke aarde dan ook voorgoed achter je. Dat is waar ik mij dan weer op richt aangezien ik de wil van de Vader heb gedaan en geestelijk wedergeboren mocht worden in Jezus Christus. Waarmee ik - on topic - de Zonde voorgoed achter mij liet.
Die probeert zo goed mogelijk de grondtekst in begrijpelijke taal over te zetten.
Vandaar dat je in de NWV geen toegevoegde on-Bijbelse leer kunt aantreffen.
Ook is Gods naam overal met Jehovah weer gegeven, net als in de grondtekst.
Vandaar dat deze tekst zo belangrijk is:
Romeinen 13:
13 Want ‘iedereen die de naam van Jehovah aanroept, zal worden gered’.
14 Maar hoe kunnen ze hem aanroepen als ze niet in hem geloven? En hoe kunnen ze in hem geloven als ze niet over hem hebben gehoord? En hoe kunnen ze horen zonder dat iemand predikt?
15 En hoe kunnen ze prediken als ze niet zijn uitgestuurd? Zoals er staat geschreven: ‘Prachtig zijn de voeten van degenen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken! NWV.
13 Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden. HSV.
13 Want ‘al wie de naam van de Heer zal aanroepen zal worden behouden’ (Joël 3,5). Naardense.
Deze teksten zijn gebaseerd op :
Joël 2:
32 En iedereen die de naam van Jehovah aanroept, zal worden gered.
Want op de berg Sion en in Jeruzalem zullen degenen zijn die ontkomen, zoals Jehovah heeft gezegd,
de overlevenden die Jehovah roept.
32 Het zal geschieden dat ieder die de Naam van de HEERE zal aanroepen, behouden zal worden.
Want op de berg Sion en in Jeruzalem zal ontkoming zijn, zoals de HEERE gezegd heeft,
namelijk bij hen die ontkomen zijn, die de HEERE roepen. HSV.
Joël 3 Maar geschieden zal het: al wie de naam van de Ene aanroept zal worden gered;
want op de berg Sion en in Jeruzalem zal ontkoming wezen, zoals de Ene heeft gezegd;
en bij de ontsnapten zijn zij die de Ene zal roepen. Naardense.
Je ziet hier aangetoond, dat men, in tegenstelling tot de NWV, van de grondtekst is afgeweken.
Dat is een fatale afwijking.
Mt 7:
22 Op die dag zullen veel mensen tegen me zeggen: “Heer, Heer, we hebben toch in uw naam geprofeteerd en in uw naam demonen uitgedreven en in uw naam allerlei wonderen gedaan?”
23 Dan zal ik openlijk tegen ze zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend! Ga weg, wetteloze mensen!” NWV.
Laatst gewijzigd door Alpha op 08 apr 2025, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Het is onmogelijk om iemand op de mystieke weg te krijgen, de meeste mensen gaan de brede weg op en volgen hun eigen denkbeelden en daarmee ook de bedachte God.
Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden. (Matteüs 7)
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.
-
Wanneer ik hier naar de reacties kijk, zie ik vaak mystiek.Tufkah schreef: 08 apr 2025, 12:20Het is onmogelijk om iemand op de mystieke weg te krijgen, de meeste mensen gaan de brede weg op en volgen hun eigen denkbeelden en daarmee ook de denkbeeldige God.
Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden. (Matteüs 7)
Het is m.i. algemeen gebruikelijk.
Mystiek is afkomstig van het Griekse μυστικός, mystikos, geheimzinnig, verborgen, raadselachtig, mysterieus of onverklaarbaar.
Men is vaak gefascineerd door de raadselachtige geheimzinnigheid.
De brede weg trekt dat m.i. aan.
De smalle weg kan je kennen door Gods wil te doen en door intensieve Bijbelstudie nauwkeurige kennis (epignosis) over Gods voornemen te krijgen.
Bedankt voor je reactie.
-
Ik ben de enige op dit forum die de mystieke leer kent, voor zover er gelovigen zijn op dit forum volgen ze de positieve theologie.Alpha schreef: 08 apr 2025, 12:29Wanneer ik hier naar de reacties kijk, zie ik vaak mystiek.Tufkah schreef: 08 apr 2025, 12:20
Het is onmogelijk om iemand op de mystieke weg te krijgen, de meeste mensen gaan de brede weg op en volgen hun eigen denkbeelden en daarmee ook de denkbeeldige God.
Mystiek is afkomstig van het Griekse μυστικός, mystikos, geheimzinnig, verborgen, raadselachtig, mysterieus of onverklaarbaar.
De smalle weg kan je kennen door Gods wil te doen en door intensieve Bijbelstudie nauwkeurige kennis (epignosis) over Gods voornemen te krijgen.
Bedankt voor je reactie.
Efeziërs 4:13 Totdat wij allen zullen komen tot de enigheid des geloofs en der kennis van den Zoon Gods, tot een volkomen man, tot de mate van de grootte der volheid van Christus
Mystiek gaat over kennis der enigheid. Dat is geen kennis die je in de Bijbel kunt opdoen, de Bijbel bevat de aanwijzingen om tot kennis der enigheid te komen. Jouw wijze van kennis is 'wettische' kennis.
-
Iedere Jg volgt de smalle weg, geheel volgens de Bijbel richtlijnen.Tufkah schreef: 05 mar 2025, 17:11 Binnen de JG is het vrij overzichtelijk, het Besturend Lichaam beweert door God geleid te worden. De JG in kwestie hoeft dus niet zelf de (smalle) weg te volgen zoals Jezus zegt, het BL volgt de weg. Als jouw geloof op zo een essentieel punt afwijkt van Jezus' leer, dan hoeft de mens een lidmaatschap nooit serieus te overwegen. Alleen de enkeling niet het B.L.
Als het BL niet door Gods geest geleid wordt, hoe komt het dan dat zij wereldwijd het goede nieuws verkondigen in 240 landen en in 900 talen?
Zij voeren juist Jezus opdracht uit!
Mattheüs 28:19 Ga dus en maak discipelen van mensen uit alle volken. Doop ze in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest,
Het gevolg daarvan is: Dat dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken,
als dat voltooid is, zal het einde komen, door Gods ingrijpen. NWV. (Mattheüs 24:14)
Dan komt Gods belofte uit: nooit meer oorlog, ziekte, misdaad, geen opstandige mensen meer.
De kleine kudde (144.000) betreedt het bruidsvertrek, dat met Pinksteren 33 gestart is, zij werden gezalfd met de heilige geest en dat was zichtbaar door de tongen van vuur.
Handelingen 2:
1 Op de dag van het pinksterfeest waren ze allemaal op dezelfde plaats bij elkaar.
2 Plotseling kwam er uit de hemel een geluid dat klonk als een sterke windvlaag, en het vulde het hele huis waar ze waren.
3 Toen zagen ze een soort vuurtongen. Die verspreidden zich en op iedereen daalde er één neer.
4 Ze werden allemaal met heilige geest vervuld en begonnen in verschillende talen te spreken, zoals het hun door de geest werd ingegeven.
Handelingen 2:
14 Toen stond Petrus samen met de elf op en zei met luide stem: ‘Mannen van Judea, inwoners van Jeruzalem! Dit moeten jullie weten, luister goed naar mijn woorden.
15 Deze mensen zijn niet dronken, zoals jullie denken. Het is namelijk pas het derde uur van de dag.
16 Nee, hier gebeurt wat via de profeet Joël is gezegd:
17 “‘En in de laatste dagen’, zegt God, ‘zal ik wat van mijn geest uitstorten op alle soorten mensen, en jullie zonen en dochters zullen profeteren, jullie jonge mannen zullen visioenen zien en jullie oude mannen zullen dromen dromen.
Handelingen 2:
37 Toen ze dat hoorden, werden ze diep in hun hart geraakt, en ze zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: ‘Mannen, broeders, wat moeten we doen?’
38 Petrus antwoordde: ‘Heb berouw, en laat je dopen in de naam van Jezus Christus, zodat je zonden vergeven kunnen worden. Dan zul je als vrije gave de heilige geest ontvangen.
39 Want de belofte geldt voor jullie en jullie kinderen, en voor alle mensen die ver weg zijn, voor iedereen die Jehovah, onze God, tot zich zal roepen.’
40 En hij zei nog veel meer waarmee hij een grondig getuigenis gaf, en hij bleef hen aansporen: ‘Zorg dat je gered wordt uit deze zondige generatie.’
41 Degenen die zijn woorden van harte aannamen, werden gedoopt. Op die dag kwamen er ongeveer 3000 personen bij.
42 En ze bleven zich verdiepen in het onderwijs van de apostelen. Ook bleven ze hecht met elkaar omgaan, samen eten en bidden.
Handelingen 4:
4 Terwijl ze het volk toespraken, kwamen de priesters, het hoofd van de tempelwachters en de sadduceeën op hen af.
2 Die waren geïrriteerd omdat de apostelen het volk onderwezen en openlijk bekendmaakten dat Jezus uit de dood was opgewekt.
3 Ze grepen hen en zetten hen tot de volgende dag gevangen, want het was al avond.
4 Maar velen die naar de toespraak hadden geluisterd, gingen geloven, en het aantal mannen steeg tot ongeveer 5000. NWV.
-
Sorry, mystiek is niet van God afkomstig.Tufkah schreef: 08 apr 2025, 12:39Ik ben de enige op dit forum die de mystieke leer kent, voor zover er gelovigen zijn op dit forum volgen ze de positieve theologie.Alpha schreef: 08 apr 2025, 12:29 Wanneer ik hier naar de reacties kijk, zie ik vaak mystiek.
Bedankt voor je reactie.
Efeziërs 4:13 Totdat wij allen zullen komen tot de enigheid des geloofs en der kennis van den Zoon Gods, tot een volkomen man, tot de mate van de grootte der volheid van Christus
Mystiek gaat over kennis der enigheid. Dat is geen kennis die je in de Bijbel kunt opdoen, de Bijbel bevat de aanwijzingen om tot kennis der enigheid te komen. Jouw wijze van kennis is 'wettische' kennis.
Efeziërs 4:13 totdat we allemaal de eenheid van geloof en van nauwkeurige kennis (epignosis) van de Zoon van God bereiken, en we als een volwassene worden en de mate van rijpheid bereiken die bij de volheid van de Christus hoort.
Het ontbreekt je kennelijk aan "epignosis".
Het is Gods wil dat iedere gelovige over nauwkeurige kennis beschikt.
Kolossenzen 1:
9 Daarom bidden we onophoudelijk voor jullie, vanaf de dag dat we ervan hoorden. We vragen dat jullie volop nauwkeurige kennis van zijn wil krijgen, met alle wijsheid en geestelijk inzicht.
10 Dan zullen jullie een leven leiden dat Jehovah waardig is en hem in alles blij maken, terwijl jullie vrucht blijven dragen met allerlei goede daden en steeds meer nauwkeurige kennis van God krijgen. NWV.
-
- Man/Vrouw: V
We zijn ècht uitgepraat wat dit alles betreft.Alpha schreef: 08 apr 2025, 12:19De NWV is beslist geen gepasseerd station.Yours schreef: 18 mar 2025, 14:03 Ik zie dat Alpha veel werk heeft verzet.
Hij kan zich echter de moeite besparen, want de JG zijn voor mij een allang gepasseerd station.
Er moet veel verder dan de bijbel gekeken worden om een totaalbeeld te krijgen van wat God/Jezus met de mensheid voor heeft. En daar valt het behoud van de aarde, en dus een of ander aards paradijs in elk geval niet toe. Want de aarde is vergankelijk. Nog hooguit 100 jaar, en misschien zelfs nog maar 10 jaar te gaan alvorens het hier op aarde voorgoed onleefbaar wordt/is.
Juist in reïncarnatie in een nieuwe kosmische schepping is de voortgang èn redding van de mens(heid) geborgd.
Echter: als je eenmaal de verbinding met de Ene hebt gelegd en het heldere Licht als realiteit herkent bij je fysieke sterven, laat je welke aarde dan ook voorgoed achter je. Dat is waar ik mij dan weer op richt aangezien ik de wil van de Vader heb gedaan en geestelijk wedergeboren mocht worden in Jezus Christus. Waarmee ik - on topic - de Zonde voorgoed achter mij liet.
Die probeert zo goed mogelijk de grondtekst in begrijpelijke taal over te zetten.
Vandaar dat je in de NWV geen toegevoegde on-Bijbelse leer kunt aantreffen.
Ook is Gods naam overal met Jehovah weer gegeven, net als in de grondtekst.
Vandaar dat deze tekst zo belangrijk is:
Romeinen 13:
13 Want ‘iedereen die de naam van Jehovah aanroept, zal worden gered’.
14 Maar hoe kunnen ze hem aanroepen als ze niet in hem geloven? En hoe kunnen ze in hem geloven als ze niet over hem hebben gehoord? En hoe kunnen ze horen zonder dat iemand predikt?
15 En hoe kunnen ze prediken als ze niet zijn uitgestuurd? Zoals er staat geschreven: ‘Prachtig zijn de voeten van degenen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken! NWV.
13 Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden. HSV.
13 Want ‘al wie de naam van de Heer zal aanroepen zal worden behouden’ (Joël 3,5). Naardense.
Deze teksten zijn gebaseerd op :
Joël 2:
32 En iedereen die de naam van Jehovah aanroept, zal worden gered.
Want op de berg Sion en in Jeruzalem zullen degenen zijn die ontkomen, zoals Jehovah heeft gezegd,
de overlevenden die Jehovah roept.
32 Het zal geschieden dat ieder die de Naam van de HEERE zal aanroepen, behouden zal worden.
Want op de berg Sion en in Jeruzalem zal ontkoming zijn, zoals de HEERE gezegd heeft,
namelijk bij hen die ontkomen zijn, die de HEERE roepen. HSV.
Joël 3 Maar geschieden zal het: al wie de naam van de Ene aanroept zal worden gered;
want op de berg Sion en in Jeruzalem zal ontkoming wezen, zoals de Ene heeft gezegd;
en bij de ontsnapten zijn zij die de Ene zal roepen. Naardense.
Je ziet hier aangetoond, dat men, in tegenstelling tot de NWV, van de grondtekst is afgeweken.
Dat is een fatale afwijking.
Mt 7:
22 Op die dag zullen veel mensen tegen me zeggen: “Heer, Heer, we hebben toch in uw naam geprofeteerd en in uw naam demonen uitgedreven en in uw naam allerlei wonderen gedaan?”
23 Dan zal ik openlijk tegen ze zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend! Ga weg, wetteloze mensen!” NWV.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
-
Jammer dat je niet wilt geloven op basis van nauwkeurige kennis.J-W schreef: 03 feb 2025, 13:30ik zou Hem denk ik ook niet erkend hebben. Iedereen kan van zichzelf wel zeggen dat Hij de Zoon van God is en Ik denk niet dat zij Jezus op het water hebben zien lopen en dan nog.......Alpha schreef: 03 feb 2025, 13:05 Waarom erkenden de Schriftgeleerde Jezus niet als de beloofde Messias?
Daar komt bij, de schriftgeleerden waren gewend zich streng aan de Joodse wetten te houden, als er dan ineens iemand komt die dat minder belangrijk vindt kan ik me indenken dat dat dat bij hen verkeerd viel. Achteraf en met de nodige verhalen over Jezus is het voor velen nu een stuk makkelijker te geloven dat Jezus van Nazareth de beloofde Messias was maar of Hij dat ook werkelijk was, daar zijn verder geen bewijzen voor. Hij kwam en stierf net als iedereen. Verhalen over opstanding, hemelvaart en terugkomst, dat valt allemaal nog te bezien.
Als er nu iemand voor jou zou staan en zeggen dat Hij de teruggekomen Jezus is, zou jij hem dan geloven?
Of hoe zou het BL reageren als er iemand op de wolken zou nederdalen en zou zeggen dat het een goede gewoonte is/was 1x per jaar de geboorte van Hem te herdenken en dat het strenge verbod op een versierde kerstboom met kerst aan de blijde boodschap voorbij gaat?
Wat dacht je dan van het verslag van de arts Lukas?
Lukas 1:
1 Velen hebben de moeite genomen om een verslag op te stellen van de gebeurtenissen die voor ons vaststaan.
2 Die zijn aan ons doorgegeven door degenen die vanaf het begin ooggetuigen en dienaren van de boodschap zijn geweest.
3 Omdat ik alle dingen vanaf het begin nauwkeurig ben nagegaan, heb ook ik besloten ze in logische volgorde op te schrijven, geachte Theofilus,
4 zodat u ervan overtuigd raakt dat de dingen waarin u mondeling bent onderwezen inderdaad betrouwbaar zijn. NWV.
Hij heeft een diepgaand onderzoek gedaan, heeft vele ooggetuigen geïnterviewd.
Van dat begin hebben Jg een documantaire speelfilm gemaakt, waar o.a. het gebeuren van Zacharias nauwgezet wordt nagespeeld.
Het eerste deel is vrijgegeven en er komen nog een tiental afleveringen er bij.
https://www.jw.org/nl/bibliotheek/video ... de-wereld/
Trailer deel 2 en 3.
https://www.jw.org/nl/bibliotheek/vide ... 25_2_VIDEO
-
Dat zijn zijn eigen woorden, iedereen kan dat wel beweren als je geloofwaardig wil overkomen.Alpha schreef: 08 apr 2025, 14:11
...................Hij heeft een diepgaand onderzoek gedaan, heeft vele ooggetuigen geïnterviewd.
Daar komt bij, er is geen orgineel verslag bewaard, tig x overgeschreven door mensen die het met hem eens waren dus dan weet je wel hoe het gaat, het verhaal wordt steeds mooier............
-
Waarde @J-W inderdaad dat is mogelijk verhalen of gebeurtenissen worden steeds mooier denk maar is aan de zonsverduistering in het bejaardencentrum van van Jan Blaaser,maar niet voor is er een canon samen gesteld die betrouwbaar is,en dat is zeer zorgvuldig gedaan;helaas hebben de protestanten niet de volledige canon maar dat is weer een andere kwestie.J-W schreef: 08 apr 2025, 14:18Dat zijn zijn eigen woorden, iedereen kan dat wel beweren als je geloofwaardig wil overkomen.Alpha schreef: 08 apr 2025, 14:11
...................Hij heeft een diepgaand onderzoek gedaan, heeft vele ooggetuigen geïnterviewd.
Daar komt bij, er is geen orgineel verslag bewaard, tig x overgeschreven door mensen die het met hem eens waren dus dan weet je wel hoe het gaat, het verhaal wordt steeds mooier............
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Canon samenstellen is vooral een politiek proces. Welke canon dan ook. In 2004 werd Pim Fortuyn tot grootste Nederlander in de geschiedenis uitgeroepen. De man heeft nooit iets gepresteerd en het is maar zeer de vraag of hij als premier iets gepresteerd zou hebben. Gelukkig was er een telfout gemaakt en ging de eer alsnog naar Willem van Oranje. Misschien ook discutabel maar beter dan Pim.Snelheid schreef: 08 apr 2025, 17:39Waarde @J-W inderdaad dat is mogelijk verhalen of gebeurtenissen worden steeds mooier denk maar is aan de zonsverduistering in het bejaardencentrum van van Jan Blaaser,maar niet voor is er een canon samen gesteld die betrouwbaar is,en dat is zeer zorgvuldig gedaan;helaas hebben de protestanten niet de volledige canon maar dat is weer een andere kwestie.J-W schreef: 08 apr 2025, 14:18
Dat zijn zijn eigen woorden, iedereen kan dat wel beweren als je geloofwaardig wil overkomen.
Waarmee ik maar wil zeggen dat die canon van de bijbel ook niet meer dan handjeklap is geweest. Wat doet Openbaringen bijvoorbeeld in het NT en al die brieven van apostelen die allemaal door anderen zijn geschreven?
-
De eerste eeuwen van het christendom is er wat gebakkeleid over wat er allemaal wel of niet in de canon moest. Christenen werden niet alleen door de heidenen vervolgd, maar ze vervolgden ook elkaar wegens onenigheid. Waarom sommige logia van Jezus buiten de Bijbel zijn gehouden is mij een raadsel. Of eigenlijk juist niet. (De toenmalige christenen begrepen ook niet zoveel). En waarom is het Evangelie van Maria Magdalena buiten de Bijbel gehouden? Misogynie?
Dat de diverse brieven in de Bijbel staan is dan weer wel logisch, je kunt Paulus de informele stichter of de tweede stichter van het christendom noemen. Dankzij die brieven ken ik de oorspronkelijke intenties van de kerk. En hoef ik me niets aan te trekken van de huidige kerk of vroegere besluiten van de kerk.
Dat de diverse brieven in de Bijbel staan is dan weer wel logisch, je kunt Paulus de informele stichter of de tweede stichter van het christendom noemen. Dankzij die brieven ken ik de oorspronkelijke intenties van de kerk. En hoef ik me niets aan te trekken van de huidige kerk of vroegere besluiten van de kerk.
-
Ik zie de bijbel als een verhalenboek over het Joodse volk waarin hun God een belangrijke rol speelt, het OT.
De verhalen over Jezus sluiten daar nog wel op aan maar waarom er brieven van predikers met hun eigen zienswijze aan toegevoegd moesten worden ontgaat mij. Nu wordt een leek bij het lezen van de complete bijbel een bepaalde richting opgestuurd terwijl het helemaal niet gezegd is dat Jezus Zijn uitspraken zo bedoeld heeft. Paulus is voor mij slechts een theoloog met een bepaalde visie zoals er wel meer theologen na hem geweest zijn en voor brieven en preken van dat soort mensen zijn andere mogelijkheden die aan het grote publiek bekend te maken. Wanneer Tufkah en meister Eckhart tijdens de samenstelling in het midden oosten geleefd zouden hebben hadden we nu wellicht een bijbel met uitspraken van Eckhart erin (doorgedrukt door Tufkah) en zou Alpha die ook aangehaald hebben als zijnde de absolute waarheid. Ik bedoel maar en dat verklaart ook waarom de God uit het NT vaak als een heel andere God overkomt dan die in het OT.
De verhalen over Jezus sluiten daar nog wel op aan maar waarom er brieven van predikers met hun eigen zienswijze aan toegevoegd moesten worden ontgaat mij. Nu wordt een leek bij het lezen van de complete bijbel een bepaalde richting opgestuurd terwijl het helemaal niet gezegd is dat Jezus Zijn uitspraken zo bedoeld heeft. Paulus is voor mij slechts een theoloog met een bepaalde visie zoals er wel meer theologen na hem geweest zijn en voor brieven en preken van dat soort mensen zijn andere mogelijkheden die aan het grote publiek bekend te maken. Wanneer Tufkah en meister Eckhart tijdens de samenstelling in het midden oosten geleefd zouden hebben hadden we nu wellicht een bijbel met uitspraken van Eckhart erin (doorgedrukt door Tufkah) en zou Alpha die ook aangehaald hebben als zijnde de absolute waarheid. Ik bedoel maar en dat verklaart ook waarom de God uit het NT vaak als een heel andere God overkomt dan die in het OT.
Laatst gewijzigd door J-W op 08 apr 2025, 21:29, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Je hebt er niets van begrepen ach laat ook maarMullog schreef: 08 apr 2025, 18:08Canon samenstellen is vooral een politiek proces. Welke canon dan ook. In 2004 werd Pim Fortuyn tot grootste Nederlander in de geschiedenis uitgeroepen. De man heeft nooit iets gepresteerd en het is maar zeer de vraag of hij als premier iets gepresteerd zou hebben. Gelukkig was er een telfout gemaakt en ging de eer alsnog naar Willem van Oranje. Misschien ook discutabel maar beter dan Pim.Snelheid schreef: 08 apr 2025, 17:39
Waarde @J-W inderdaad dat is mogelijk verhalen of gebeurtenissen worden steeds mooier denk maar is aan de zonsverduistering in het bejaardencentrum van van Jan Blaaser,maar niet voor is er een canon samen gesteld die betrouwbaar is,en dat is zeer zorgvuldig gedaan;helaas hebben de protestanten niet de volledige canon maar dat is weer een andere kwestie.
Waarmee ik maar wil zeggen dat die canon van de bijbel ook niet meer dan handjeklap is geweest. Wat doet Openbaringen bijvoorbeeld in het NT en al die brieven van apostelen die allemaal door anderen zijn geschreven?

VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Niet dus..................er zijn 40 Evangelies en er zijn er maar 4 gekozen ,waarom zou dat nou zijn;denk daar is maar over na.J-W schreef: 08 apr 2025, 20:59 Ik zie de bijbel als een verhalenboek over het Joodse volk waarin hun God een belangrijke rol speelt, het OT.
De verhalen over Jezus sluiten daar nog wel op aan maar waarom er brieven van predikers met hun eigen zienswijze aan toegevoegd moesten worden ontgaat mij. Nu wordt een leek bij het lezen van de complete bijbel een bepaalde richting opgestuurd terwijl het helemaal niet gezegd is dat Jezus Zijn uitspraken zo bedoeld heeft. Paulus is voor mij slechts een theoloog met een bepaalde visie zoals er wel meer theologen na hem geweest zijn en voor brieven en preken van dat soort mensen zijn andere mogelijkheden die aan het grote publiek bekend te maken. Wanneer Tufkah en meister Eckhart tijdens de samenstelling in het midden oosten geleefd zouden hebben hadden we nu wellicht een bijbel met uitspraken van Eckhart erin en zou Alpha die ook aangehaald hebben als zijnde de absolute waarheid. Ik bedoel maar.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Omdat die 4 het minst tegenstrijdig met elkaar waren? Verder ken ik de motieven van de samenstellers niet dus geen idee. Eusebius schijnt een kwaaie rakker te zijn geweest met veel invloed.Snelheid schreef: 08 apr 2025, 21:29Niet dus..................er zijn 40 Evangelies en er zijn er maar 4 gekozen ,waarom zou dat nou zijn;denk daar is maar over na.J-W schreef: 08 apr 2025, 20:59 Ik zie de bijbel als een verhalenboek over het Joodse volk waarin hun God een belangrijke rol speelt, het OT.
De verhalen over Jezus sluiten daar nog wel op aan maar waarom er brieven van predikers met hun eigen zienswijze aan toegevoegd moesten worden ontgaat mij. Nu wordt een leek bij het lezen van de complete bijbel een bepaalde richting opgestuurd terwijl het helemaal niet gezegd is dat Jezus Zijn uitspraken zo bedoeld heeft. Paulus is voor mij slechts een theoloog met een bepaalde visie zoals er wel meer theologen na hem geweest zijn en voor brieven en preken van dat soort mensen zijn andere mogelijkheden die aan het grote publiek bekend te maken. Wanneer Tufkah en meister Eckhart tijdens de samenstelling in het midden oosten geleefd zouden hebben hadden we nu wellicht een bijbel met uitspraken van Eckhart erin en zou Alpha die ook aangehaald hebben als zijnde de absolute waarheid. Ik bedoel maar.
Laatst gewijzigd door J-W op 08 apr 2025, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Neen; de Evangelisten doen verslag van wat er plaats vond en waar ze bij waren,St Marcus is heel kort en bondig en hebben alle 4 een eigen visie maar komen op het zelfde neer en in Theologische zin zijn ze al zo duidelijke en transparant.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Weet je ook wat er aan het evangelie van Thomas mankeerde dat hij er niet in kwam?Snelheid schreef: 08 apr 2025, 21:34Neen; de Evangelisten doen verslag van wat er plaats vond en waar ze bij waren,St Marcus is heel kort en bondig en hebben alle 4 een eigen visie maar komen op het zelfde neer en in Theologische zin zijn ze al zo duidelijke en transparant.
Bij Thomas krijg je een iets ander beeld van Jezus dan bij de andere 4 en zoals gezegd, Paulus had helemaal zijn eigen visie op de Christus. Hoe weet jij wat het juiste beeld is of hoe wisten de samenstellers dat?
Laatst gewijzigd door J-W op 08 apr 2025, 21:44, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Neen @J-W Evangelie van St .Thomas heb het wel geleerd en geweten maar zou dat nog is na moeten kijken waarom.J-W schreef: 08 apr 2025, 21:36Weet je ook wat er aan het evangelie van Thomas mankeerde dat hij er niet in kwam?Snelheid schreef: 08 apr 2025, 21:34
Neen; de Evangelisten doen verslag van wat er plaats vond en waar ze bij waren,St Marcus is heel kort en bondig en hebben alle 4 een eigen visie maar komen op het zelfde neer en in Theologische zin zijn ze al zo duidelijke en transparant.
Bij Thomas krijg je een iets ander beeld van Jezus dan bij de andere 4.
Hoe weet jij wat het juiste beeld is of hoe wisten de samenstellers dat?
St Thomas was een bijzonder Apostel en is toen naar India vertrokken.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Oke, laat maar horen als je wat meer weet.Snelheid schreef: 08 apr 2025, 21:42Neen @J-W Evangelie van St .Thomas heb het wel geleerd en geweten maar zou dat nog is na moeten kijken waarom.J-W schreef: 08 apr 2025, 21:36
Weet je ook wat er aan het evangelie van Thomas mankeerde dat hij er niet in kwam?
Bij Thomas krijg je een iets ander beeld van Jezus dan bij de andere 4.
Hoe weet jij wat het juiste beeld is of hoe wisten de samenstellers dat?
St Thomas was een bijzonder Apostel en is toen naar India vertrokken.
-
Heel goed verwoord.J-W schreef: 08 apr 2025, 20:59 Ik zie de bijbel als een verhalenboek over het Joodse volk waarin hun God een belangrijke rol speelt, het OT.
Het probleem is dat het complete Christendom desondanks toch is gebaseerd op die theologen met hun eigen visie.