pas nu lees ik deze posting van Alpha, van 2 feb., en wil op een paar dingen nog ingaan, (wetende dat ik dat slechts voor meelezers doe):
Ik heb proberen aan te tonen dat " de zee" niet de oceanen zijn, maar opstandige mensen, net zo als ook Satan opstond tegen JHWH.
Het "nieuwe" Jeruzalem symboliseert de regeringsmacht over de aarde en hij heeft Jezus als uitvoerder van die macht benoemd. Hij zal die macht vanuit de hemel uitoefenen.
Het Nieuwe Jeruzalem is hemels, niet aards, want het daalt „van God uit de hemel” neer (Opb 21:10)
Vandaar dat Jezus naast JHWH op de troon zit en er zijn meerdere tronen, naast hem.
Dat het Nieuwe Jeruzalem inderdaad een hemelse stad is, wordt verder bevestigd door het visioen dat Johannes van haar had. Alleen een symbolische stad zou de afmetingen en de pracht van het Nieuwe Jeruzalem kunnen hebben. Het grondvlak ervan was vierkant, waarbij elke zijde ongeveer 555 km lang was, wat op een omtrek van ongeveer 2220 km, dat wil zeggen 12.000 stadiën, neerkwam. Aangezien de stad de vorm van een kubus had, waren haar hoogte, lengte en breedte gelijk. Geen door mensen gebouwde stad zou ooit zover in het „hemelruim” kunnen oprijzen. Ze was omgeven door een muur van 144 el (64 m) hoog. De muur zelf bestond uit jaspis en rustte op twaalf fundamentstenen, kostbare stenen van uitzonderlijke schoonheid: jaspis, saffier, chalcedon, smaragd, sardonyx, sardius, chrysoliet, beril, topaas, chrysopraas, hyacint en amethist. Op deze twaalf fundamentstenen stonden de namen van de twaalf apostelen van het Lam gegrift. De eigenlijke stad binnen deze prachtige muren was niet minder luisterrijk, want in de beschrijving wordt gezegd dat ze van „zuiver goud, gelijk helder glas” was en een brede straat van „zuiver goud, als doorzichtig glas” had. — Opb 21:12-21.
ad.: 'Ik heb proberen aan te tonen dat " de zee" niet de oceanen zijn, maar opstandige mensen, net zo als ook Satan opstond tegen JHWH.':
De zee wordt vaak in figuurlijke zin gebruikt. Maar dat het in Op.21:1 ook zo is, kunt u niet aantonen. (is ook niet mogelijk zonder fantaseren)
Wel heeft u bijna aangetoond dat de zee vóór de zondvloed klein was of helemaal niet bestond. Wordt ook christelijk-wetenschappelijk onderbouwd met, voor zover het water niet in de zware dampkring nodig was om de zonnewarmte te breken en de aarde rond te verspreiden tot subtropisch klimaat, het water in de aarde opgenomen was. Ook dát is voor de genadige Schepper herstelbaar!
Persoonlijk zie ik 70% van de wereld nu als (vaak woeste) oceaan, ook bij de vervloekingen van de zondvloed horen, wat dus hersteld zal worden.
(als ik god was, zou ik dat zeker ook doen, en de Heere is oneindig veel wijzer, genadiger en heerlijker als ik !!)
ad: 'Het Nieuwe Jeruzalem is hemels, niet aards, want het daalt „van God uit de hemel” neer (Opb 21:10)
Voor zover dat niet dom 'vergeestelijkt' wordt door de theologie, is m.i. iedereen dat met elkaar eens.
Geen JG aannemer welke de hoekpiketten mocht uitzetten, zou bij mij echter de kans krijgen die slechts 555 kilometer uit elkaar te zetten zoals u verzint. Daarmee zou de Schepper immers schromelijk tekort worden gedaan, als zowel de lengte als de breedte 12000 stadiën moeten zijn?
('u mag nog eens oefenen', zou ik tegen uw ondeugende aannemer zeggen als opzichter)
Deze heerlijke hemelse stad zal gewoon >10miljard km3 groot worden. Zo heeft de grote Creator dat beloofd en zal het dus worden!
(jammer voor u?)
Het lijkt mij ook zeer onlogisch als de straten op maaiveldniveau van goud als glas zouden zijn. Ten eerste veronderstel ik dat op de b.g. de mensen zullen wonen wiens namen op de poorten (deuren) staan; de stammen van Israël dus. Daarvan lees ik nergens dat dezen (behoudens de Messias-belijdenden uiteraard) een verheerlijkt hemels opstandingslichaam zullen krijgen, zoals de christenen bij de opname van de gemeente van Christus dat bekomen, teneinde zich überhaupt in de hemelse ruimte te kunnen bewegen, zoals de engelen en de Eersteling Zelf.
De volkomen doorschijnende, als glas, gouden straten in het hemelse nieuwe Jeruzalem zijn bedoeld voor onbelemmerde hemelse lichtdoorlaat tot in de verste verten der nieuwe aarde. Dat zou op de begane grond geen nut hebben en dom wordt het niet hoor.
Het grondoppervlak van het nieuwe Jeruzalem meet straks zo'n kleine 5 000 000 km2. Dat is heel veel, maar bij gelijke grootte toch nog net minder als 1% van het paradijsoppervlak hoor. Geen onzinnige verhouding dus, welke ons zou dwingen het niet als gewoon reëel te zien. En één procent van het aardoppervlak voor Gods eigen eeuwige volk klinkt toch ook zinnig? Ook de muurhoogte van 64 meter zou ik niet anders als evenwichtig kunnen zien, gezien de benodigde functiescheiding tussen het aardse en hemelse deel. Het wordt gewoon subliem !!
Laten we ons nu reeds zeer verblijden, ook bij het gegeven inzicht hoeveel gezaligden daar straks wel gevestigd kunnen worden.