De denkwijze van atheïsten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door peda »

Bonjour schreef:Jullie denken dat wezens openstaan voor het evangelie. Of ze hebben zelf al een geloof of ze gaan heel hard lachen.

Kijk maar eens hoe iemand zonder voorkennis op het geloof reageert. En het is nog spannend gemaakt ook:
https://www.youtube.com/watch?v=IkDYXRHjq8A
Het is een theologische vraag. Heeft het offer door Jezus gebracht, uitsluitend aardse betekenis of werd een drama op kosmische schaal gerepareerd. Over zulke gedachten kun je wellicht hard lachen, maar een theologisch goed doordacht antwoord geef je daarmede niet. Zelf geloof ik ook niet in op de bijbel gebaseerde claims, maar dat was ook niet mijn insteek. Overigens zijn er ook goede a-theistische theologen, dus een stevig theologisch thema af en toe inbrengen in een a-theistisch topic, kan ook balsem voor de hersenen zijn. Theologie bedrijf je puur door gebruik van de hersenen; God "' innerlijk aanvoelen"' is daar secundair.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Bonjour schreef:Jullie denken dat wezens openstaan voor het evangelie. Of ze hebben zelf al een geloof of ze gaan heel hard lachen.

Kijk maar eens hoe iemand zonder voorkennis op het geloof reageert. En het is nog spannend gemaakt ook:
Het is inderdaad ook heel spannend; maar ook heel overtuigend gebracht...
Want ja, zeg nu zelf.....het is toch ook niet te geloven voor een volwassen, zelf serieus nadenkend mens zo'n verhaal?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

peda schreef:Het is een theologische vraag. Heeft het offer door Jezus gebracht, uitsluitend aardse betekenis of werd een drama op kosmische schaal gerepareerd. Over zulke gedachten kun je wellicht hard lachen, maar een theologisch goed doordacht antwoord geef je daarmede niet. Zelf geloof ik ook niet in op de bijbel gebaseerde claims, maar dat was ook niet mijn insteek. Overigens zijn er ook goede a-theistische theologen, dus een stevig theologisch thema af en toe inbrengen in een a-theistisch topic, kan ook balsem voor de hersenen zijn. Theologie bedrijf je puur door gebruik van de hersenen; God "' innerlijk aanvoelen"' is daar secundair.
Dat er atheïstische theologen zijn zegt niet zoveel. In eerste instantie zal je iemand ervan moeten overtuigen dat er meer is dan puur materie. Dan is het een beetje afhankelijk van de instelling van de alien of hij met je mee wil in de redenatie, zonder dat jij enig bewijs kan overleggen ter ondersteuning van je verhaal. Het feit dat er miljarden mensen in een god geloven, wil nog niet zeggen dat aliens dat over gaan nemen. Voor hetzelfde geld gaan ze je haarfijn uitleggen hoe abiogenesis en big bang werken en staan alle gelovigen met hun mond vol tanden met de verhalen van hun scheppende god.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
peda

Bericht door peda »

Bonjour schreef:
peda schreef:Het is een theologische vraag. Heeft het offer door Jezus gebracht, uitsluitend aardse betekenis of werd een drama op kosmische schaal gerepareerd. Over zulke gedachten kun je wellicht hard lachen, maar een theologisch goed doordacht antwoord geef je daarmede niet. Zelf geloof ik ook niet in op de bijbel gebaseerde claims, maar dat was ook niet mijn insteek. Overigens zijn er ook goede a-theistische theologen, dus een stevig theologisch thema af en toe inbrengen in een a-theistisch topic, kan ook balsem voor de hersenen zijn. Theologie bedrijf je puur door gebruik van de hersenen; God "' innerlijk aanvoelen"' is daar secundair.
Dat er atheïstische theologen zijn zegt niet zoveel. In eerste instantie zal je iemand ervan moeten overtuigen dat er meer is dan puur materie. Dan is het een beetje afhankelijk van de instelling van de alien of hij met je mee wil in de redenatie, zonder dat jij enig bewijs kan overleggen ter ondersteuning van je verhaal. Het feit dat er miljarden mensen in een god geloven, wil nog niet zeggen dat aliens dat over gaan nemen. Voor hetzelfde geld gaan ze je haarfijn uitleggen hoe abiogenesis en big bang werken en staan alle gelovigen met hun mond vol tanden met de verhalen van hun scheppende god.
Inderdaad, wanneer de vermeende aliens het a-theisme volgen, zal er op religieus gebied geen enkele overeenstemming te constateren zijn. Misschien weten zij van abiogenesis en de big.bang meer van de hoed en de rand en dat kan ook zeer overtuigend werken in alle richtingen van denken. Maar het kan ook zijn dat een alien, ook aandacht heeft voor een andere benadering van het Mysterie en dan is het in mijn optiek zeer boeiend om te zien, hoe dat qua leerstellingen wordt vertaald. Alien-theologie over het Mysterie.
coby

Bericht door coby »

peda schreef:

Het is een theologische vraag. Heeft het offer door Jezus gebracht, uitsluitend aardse betekenis of werd een drama op kosmische schaal gerepareerd. Over zulke gedachten kun je wellicht hard lachen, maar een theologisch goed doordacht antwoord geef je daarmede niet. Zelf geloof ik ook niet in op de bijbel gebaseerde claims, maar dat was ook niet mijn insteek. Overigens zijn er ook goede a-theistische theologen, dus een stevig theologisch thema af en toe inbrengen in een a-theistisch topic, kan ook balsem voor de hersenen zijn. Theologie bedrijf je puur door gebruik van de hersenen; God "' innerlijk aanvoelen"' is daar secundair.
Uitsluitend aards. Adam is gemaakt van het stof der aarde. Jezus kreeg net zo'n lichaam om de aardbewoners te redden. Hij nam de zonden der wereld weg, niet van aliens.
peda

Bericht door peda »

coby schreef:
peda schreef:

Uitsluitend aards. Adam is gemaakt van het stof der aarde. Jezus kreeg net zo'n lichaam om de aardbewoners te redden. Hij nam de zonden der wereld weg, niet van aliens.
Hallo Coby,

Ik deel theologisch jouw mening. De bijbel beschrijft de relatie tussen God en aardbewoner en spreekt nergens over grote kosmische intelligente netwerken. Jezus repareerde voor de aardbewoners de verwijdering tussen hen en God. Mochten er eventueel aliens bestaan, dan is het theologisch aan God om zijn al of niet relatie/verlossing met hen een eigen gestalte/invulling te geven.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef:het is toch ook niet te geloven voor een volwassen, zelf serieus nadenkend mens zo'n verhaal?
Aan wie vraag je dat? Toch niet aan een onnadenkend kind als ik? Of vis je naar complimentjes van iemand? :shock:

Qua hoogmoed doe je niet meer voor Anja onder, gefeliciteerd! :flower1:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Piebe Paulusma

Het is niet zomaar iemand maar een acteur uit the Bold and the Beautiful, lol! :lol:
callista

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef:
callista schreef:het is toch ook niet te geloven voor een volwassen, zelf serieus nadenkend mens zo'n verhaal?
Aan wie vraag je dat? Toch niet aan een onnadenkend kind als ik? Of vis je naar complimentjes van iemand? :shock:

Ik stel de vraag aan niemand; het is nl. bedoeld als een retorische vraag.
Nog even voor de duidelijkheid dan.
Piebe Paulusma

callista schreef:
Piebe Paulusma schreef:

Ik stel de vraag aan niemand; het is nl. bedoeld als een retorische vraag.
Nog even voor de duidelijkheid dan.
Het is niet mijn idee van een respectvolle discussie en aangezien jij je ook ergert aan Anja snap ik niet dat je zelf nu ook zo begint. Nog even en je schrijft dat christenen strijden tegen alle logica en weigeren te bezinnen en in de spiegel moeten kijken en projecteren etc. :x
callista

Bericht door callista »

Hou je maar koest en maak er niet meer van---of iets anders--- dan dat het [bedoeld] is. :)
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Een mooi voorbeeld van de denkwijze van sommige atheisten (want dit geldt bij lange na niet voor "de" atheisten ) en een antwoord daarop:
Galenus schreef:
Coby schreef: ...Hij doet dat niet zo hier en daar. Massa's moslims krijgen nu visioenen van Jezus.....
Wanneer Jezus nog even doorzet zijn we dus binnenkort van het terrorisme af volgens jou?
Ja en nee, Galenus. Het betekent dat wie God waarachtig zoekt, Jezus zál ontvangen, en dat er niemand tot de Vader komt dan door Hem. Wat Coby zegt is juist, er zijn veel nieuwe christenen in islamitische landen, die dat weliswaar vaak spoedig met de stoffelijke dood moeten bekopen omdat ze leven in het land van de religie van de "vrede", waar de doodstraf staat op het verlaten van de islam (en als die niet officieel door de overheid wordt uitgevoerd dan wel door familie en "vrienden"). Het betekent ook dat wat de Schrift stelt waar is, namelijk dat een ieder die God met hart en ziel aanroept, ook een hezbollastrijder, behouden zal worden.

Wat betreft het af zijn van terrorisme:die man die God waarachtig zocht is van zijn terrorisme af en mag leven in de zekerheid dat hij - al naar gelang de Heer eerder komt of dat de houdbaarheid van zijn duikerspak eerder verstreken zal zijn - in of na dit leven inderdaad van alle vormen van terrorisme, ook van dat van anderen, voor altijd verlost zal zijn.

Een mens kan uitsluitend zichzelf aan God overgeven en niet een ander. Men ontkomt dus niet aan individuatie. Vroeger zei men dan nog wel eens "ik ben alleen op de wereld gekomen en ga daar ook alleen weer vanaf".
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef:
Zolderworm schreef:
Anja schreef:
Zolderworm schreef:
Anja schreef: De meeste mensen helaas wel ja, ik denk de overgrote meerderheid wel. De mens is in de regel te lui om in zichzelf te zoeken. Naar mijn mening is dat De smalle Weg.
Dat begrijp ik bij jou niet zo goed.
Dat weet ik :) .
Zolderworm schreef:Want als er iemand hangt aan de christelijke leer en visie, dan ben jij het wel.
In de kern klopt dat, ja.
Zolderworm schreef:Als je jezelf zou zoeken, dan zou je dat juist allemaal moeten loslaten en bij blanco beginnen. Maar jij ziet de christelijk leer als de grote waarheid. Voor mij totaal tegenstrijdig.
De weg die jij denkt dat ik nog zou moeten afleggen, heb ik reeds lang afgelegd. :D

Vooral doorgaan, Zolderworm. :flower1:
Persoonlijk denk ik dat als je nog zo hangt aan een leer en aan een religieuze visie, dat je dan die weg niet gegaan bent. Die weg namelijk overstijgt elke leer en elke religieuze visie.
Jij bent degene die slechts een leer ziet...... en degene die tegenstrijdigheden ziet. Die zitten in jezelf en je kijkt tegen je projecties aan, zo simpel is het. Je denkt dat je mij ziet maar je kijkt tegen je eigen denkbeelden aan. :D
Juist het feit dat je je blijkbaar aangevallen voelt en vindt dat je jezelf moet verdedigen door een ander aan te vallen, spreekt hier boekdelen. Het maakt meteen duidelijk dat je in het ego gecentreerd bent. Dus in een klein bestaansgebied.
Ook je nieuwe avatar zegt wat dat betreft genoeg. Alsof God een partij zou zijn die zou moeten strijden. Daarmee leef je in de dualiteit, dus niet niet in de realiteit. Een verblijf in één van de polen van de tegenstellingen geeft je geen blik op de totale realiteit, en geeft je dus een beperkte blik.
Only dead fish go with the flow
Galenus

Bericht door Galenus »

Anja schreef:.... Het betekent ook dat wat de Schrift stelt waar is, namelijk dat een ieder die God met hart en ziel aanroept, ook een hezbollastrijder, behouden zal worden. ....
En wat gebeurt er met netjes levende ongelovigen die geen onzichtbaar Wezen met hart en ziel aanroepen?
Piebe Paulusma

Galenus schreef:
Anja schreef:.... Het betekent ook dat wat de Schrift stelt waar is, namelijk dat een ieder die God met hart en ziel aanroept, ook een hezbollastrijder, behouden zal worden. ....
En wat gebeurt er met netjes levende ongelovigen die geen onzichtbaar Wezen met hart en ziel aanroepen?
Wie de zoon niet liefheeft zal het lastig krijgen, maar voor God is niets onmogelijk.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Piebe Paulusma schreef:
Galenus schreef:
Wie de zoon niet liefheeft zal het lastig krijgen, maar voor God is niets onmogelijk.
Zelfs niet onmogelijk om te bestaan, al is dat hoogst twijfelachtig. De vraag is: waarom zal iemand die niet in Jezus gelooft het lastig krijgen? Het lijkt me iets dat je zelf hebt verzonnen, waarschijnlijk op basis van dat wat je gelooft met de de nadruk op gelooft. De volgende vraag is dan: waarom veroordeel je iemand tot het krijgen van last, enkel en alleen op basis van wat je gelooft, maar wat voor sommige anderen alleen maar een bijgeloof is. En wie weet hebben zij gelijk en jij niet. Dus ik zou voorzichtig zijn met dit soort stellige uitspraken.
Only dead fish go with the flow
coby

Bericht door coby »

Galenus schreef:
Die worden overtuigd door God binnenkort.
Ga maar vast oefenen net als deze lui LOL:

https://youtu.be/NDm4nLeF8io

Hoe weet je dat zo zeker?
Ja hallo, ik bid niet 30 jaar voor niks voor opwekking.
Anja (oud account)

Piebe Paulusma schreef:
Galenus schreef:
Zo is dat.
Solo Christo

Anja (oud account)

Zolderworm schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Galenus schreef:
Zelfs niet onmogelijk om te bestaan, al is dat hoogst twijfelachtig. De vraag is: waarom zal iemand die niet in Jezus gelooft het lastig krijgen? Het lijkt me iets dat je zelf hebt verzonnen, waarschijnlijk op basis van dat wat je gelooft met de de nadruk op gelooft. De volgende vraag is dan: waarom veroordeel je iemand tot het krijgen van last, enkel en alleen op basis van wat je gelooft, maar wat voor sommige anderen alleen maar een bijgeloof is. En wie weet hebben zij gelijk en jij niet. Dus ik zou voorzichtig zijn met dit soort stellige uitspraken.
Piebe veroordeelt niemand, maar geeft gewoon netjes antwoord op een vraag naar de bekende weg, die iemand uit pure frustratie met het christendom stelt, in de hoop op een antwoord waartegen hij dan opnieuw tekeer kan gaan.
Solo Christo

Piebe Paulusma

Zolderworm schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Galenus schreef:
Ik ben liever gewoon duidelijk en ik zeg niet dat er geen hoop is, ik zeg dat het lastig wordt. Dat jij wat anders gelooft is prima maar dat is voor mij geen reden om mijn uitspraak te bagatelliseren. En je hoeft er geen aanstoot aan te nemen, want ik barricadeer jou de weg naar de zoon niet.
callista

Bericht door callista »

Er zit heel veel verborgen haat en strijd bij jou Anja...
Mensen [nu Galenus] onterecht beschuldigen en aanvallen ....wees er maar trots op..
Denk je dat dat mensen aanspreekt om christen te worden?
Laatst gewijzigd door callista op 27 sep 2017, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef:
Zolderworm schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Galenus schreef:
Ik ben liever gewoon duidelijk en ik zeg niet dat er geen hoop is, ik zeg dat het lastig wordt. Dat jij wat anders gelooft is prima maar dat is voor mij geen reden om mijn uitspraak te bagatelliseren. En je hoeft er geen aanstoot aan te nemen, want ik barricadeer jou de weg naar de zoon niet.
Sommigen zijn een spreekbuis voor God.
Secretarissen, die Zijn Agenda beheren.....scheelt God weer wat werk.
Piebe Paulusma

callista schreef:Er zit heel veel verborgen haat en strijd bij jou Anja...
Mensen onterecht beschuldigen en aanvallen ....wees er maar trots op..
Denk je dat dat mensen aanspreekt om christen te worden?
Vooropgesteld, ik vind het onnodig om met elkaar te strijden, maar vanwege iemand anders een overtuiging naleven lijkt me nooit de juiste insteek. Wij mensen falen allemaal ongeacht religie en/of levensovertuiging. Dus als ik iemands falen bepaalt of ik bij de club blijf, dan kan ik het beter van geen enkele club lid worden. :kiss1:

Anja is geen reclamebord voor het christendom en ik ook niet en als iemand dat wél is dan Christus. Dus als je Christus afwijst vanwege mensen, dan verwacht je te veel van onze soort. Een kwaal die mij overigens ook parten speelt en daardoor stellen mensen me soms nog wel teleur.

Pas als je kan accepteren dat je aan niemand iets hebt vallen mensen mee. Daarom kan ik geen religie kiezen op basis van de wispelturige en immer humeurige mens. Doe me dan maar poezen, die zijn tenminste oprecht.
Piebe Paulusma

callista schreef:
Piebe Paulusma schreef: Ik ben liever gewoon duidelijk en ik zeg niet dat er geen hoop is, ik zeg dat het lastig wordt. Dat jij wat anders gelooft is prima maar dat is voor mij geen reden om mijn uitspraak te bagatelliseren. En je hoeft er geen aanstoot aan te nemen, want ik barricadeer jou de weg naar de zoon niet.
Sommigen zijn een spreekbuis voor God.
Ik heb het zelf niet bedacht maar gelezen in de brieven van Paulus. Ik had slechts geen zin de verzen erbij te zoeken als die toch niet gelezen worden.
coby

Bericht door coby »

callista schreef: Sommigen zijn een spreekbuis voor God.
Spreekbuis...
Ik zat ooit in een sektarische kerk een jaartje en die man zei altijd dat hij Gods persoonlijke spreekbuis was. Ze hadden op zondag 2 diensten en ik vond eentje wel zat, dan kon ik tijdens die andere dienst lekker racefietsen. Nou dat mocht niet. God was heel erg boos. Altijd eigenlijk. Altijd was Hij boos en chagrijnig en ik was net pas tot geloof gekomen, weet ik veel. Zijn spreekbuis zegt het, dus dan zal het wel. Na een jaar (joh wat heb ik dat lang uitgehouden) had ik nogal de pest in God en ik dacht: toedeledokes ik ga niet meer. Er is toch nooit wat goed, wat ik ook doe. Doe dit. Doe dat.
En toen vroeg m'n moeder of ik meeging naar haar kerk. Had eigenlijk geen zin, maar toe maar dan een keertje. En ineens was God reuze vriendelijk en Hij hield zoveel van me. Tsjonge jonge spreekbuis, hoe dorst die gast dat te zeggen.
Oh ja als ik dan ging fietsen kwam ie met zo'n tekst dat we onze samenkomsten niet mochten verzuimen want dan was er geen vergeving meer mogelijk.
Maar als mijn moeder me niet had uitgenodigd had ik de brui aan dat hele geloof gegeven.