Inktvlam schreef:Zolderworm schreef:Inktvlam schreef:callista schreef:Als jij diegenen die de evolutietheorie aannemen schamper "evo's " of "evolutionisten" noemt
Wat is daar schamper aan? Het zijn toch evolutionisten. Evo's is de verkorte vorm.
Nou volgens mij noem je ze zo, omdat je hen als de grote vijand ziet van je gemoedsrust, die je geloof je geeft.
Waar gaat dit over? Ik begrijp het probleem niet. Evolutionist is een neutraal woord. Hoe moet ik ze anders noemen? Darwinisten? Larry Moran scheldt ID'ers voortdurend uit voor IDiots. Dat schelden op de tegenstander vind je ook steeds bij evolutionisten als P.Z.Myers en Jerry Coyne. Ik heb hier wel 's iemand voor gek verklaard, maar voor de rest toch behoorlijk ingehouden.
Een “isme” veronderstelt een geloof of een filosofie, terwijl de evolutietheorie geen geloof of filosofie is. Het is een wetenschappelijke theorie. Ik snap wel dat jij het als een ”isme” interpreteert, omdat je denkt dat het staat voor een bepaalde anti-religieuze, materialistische levenshouding. Maar dat zie ik vooral als een emotionele stellingname.
Zolderworm schreef:Dat soorten alleen veranderen als de omgeving ingrijpend verandert, lijkt me een logische gedachte. Er komen dan immers weer nieuwe niches vrij, omdat onaangepaste soorten zullen uitsterven. Gould zal ook van mening zijn dat de grote overeenkomst tussen de matkopmees en de glanskopmees wijst op een gemeenschappelijke voorouder. Dus op het ontstaan van nieuwe soorten uit voorgaande soorten. Een feit waarvoor ook jij nog geen alternatieve verklaring hebt kunnen geven.
Jouw visie overigens past op de achterkant van een postzegel. Dus ik zou het ook een postzegelvisie kunnen noemen. Wat ik jou vraag is buiten de postzegel te treden en er echt een theorie van te maken, in plaats van enkel een leuze op een protestbord. Bewijzen kun je ID uiteraard niet, evenals je niet kunt bewijzen dat er een God bestaat.
Wat betreft die mezen, ik heb niet gezegd dat ze geen gemeenschappelijke voorouders kunnen hebben. Ik heb alleen gezegd dat ik het niet interessant vond. Dat de ene groep niet meer kan paren met de andere groep en daardoor een nieuwe soort ontstaan is (een definitie voor soortvorming) is niet alleszeggend. Men heeft wel eens een geval waargenomen dat paring op een gegeven moment weer wel mogelijk was. Ik vind het niet interessant omdat die zogenaamd verschillende soorten precies op elkaar lijken. Echt interessant zijn natuurlijk geheel nieuwe functies en echt nieuwe soorten.
Sorry, jij blijft maar hangen in steeds dezelfde kletskoek. Matkopmees en glanskopmees zijn echte nieuwe soorten! Ze paren ook nooit met elkaar, omdat ze in een verschillende habitat leven en verschillend instinctief gedrag hebben, zoals voedselpatroon en zang. Hier zien een voorbeeld van twee verschillende soorten, die blijkbaar een gemeenschappelijk voorouder hebben. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de gele kwikstaart en de grote gele kwikstaart, of de kleine, middelste, en grote bonte specht. Dit zijn allemaal verschillende, echt nieuwe soorten, die gemeenschappelijke voorouders hebben of uit elkaar zijn voortgekomen. Of met andere woorden: soorten komen uit elkaar voort.
Dat mijn visie op de achterkant van een postzegel past is weer denigrerend. Ik heb wel degelijk argumenten gegeven voor ID. Wat is er toch met jullie geheugens aan de hand? Daar gaat ie dan maar weer.
Je hebt geen argumenten gegeven voor ID, maar alleen maar tegen de evolutietheorie. Dat zijn geen argumenten voor ID, omdat het niet bestaan van evolutie volgens de evolutietheorie niet per definitie het wel bestaan van ID inhoudt. Dat is het kwartje wat bij jou maar niet wil vallen.
Van geleidelijkheid is niets te bespeuren. Cambrische explosie en Avalon explosie passen niet in een darwinistisch scenario.
Men ziet zelfs een vis-explosie, een plant-explosie, een vogel-explosie, ook een zoogdier-explosie. .
Als zelfgeschapen bioloog ga je af op het woord “explosie”. En je denkt dat deze ontwikkelingen zich heel snel voltrokken hebben. Maar zoals ik al eerder zei (jij leest mijn berichten niet) duurde bijvoorbeeld de Cambrische explosie dertien miljoen jaar. Dertien miljoen jaar! Het is dus onzin om te spreken van plotselinge gebeurtenissen.
De evolutionaire stamboom is gevallen door vergelijkend DNA-onderzoek. Men vindt overal verweesde genen (orphan genes), dit zijn genen die maar in één soort voorkomen. Convergenties komen veel voor en is ook bewijs voor ID.
Zoals gezegd (waarom lees je mijn berichten niet?) betekent dit nog geenszins dat de stamboom is gevallen, maar de ontwikkeling van soorten uit elkaar blijkbaar wat complexer in elkaar steekt dan we eerst hadden gedacht. De evolutietheorie is nog niet afgerond. Er is nog veel onderzoek gaande.
Moleculaire machientjes, ik heb het voorbeeld van
ATP synthase gegeven, de energieleverancier van de cel
Laten evo's maar uitleggen hoe je zonder vooropgezet doel precies zo'n wieltje, as en dynamo kunt maken die zodanig functioneert dat die de cel van de benodigde energie voorziet. En hoe zou je kunnen overleven als dat nog niet volledig geëvolueerd is? Alle moleculaire machientjes zoals de bacteriële zweepstaart (bacterial flagellum) en de biologische klok zijn prachtige voorbeelden van design.
Al deze dingen zijn te verklaren uit geleidelijke evolutionaire stappen. Alleen zijn veel van deze zaken nog in onderzoek, omdat ze nu eenmaal zeer ingewikkeld zijn. Zie bijvoorbeeld
http://evolutionfaq.com/videos/evolution-flagellum om te zien hoe de zweepstaart door kleine toevallige stapjes is ontstaan.
Maar ook het complexe bloedstolling- en immuun-systeem zijn bewijs voor design. De DNA-codering, de moleculaire controle en reparatiesystemen in de cel. Alleen een intelligente bron kan een coderingssysteem bedenken. Niet te vergeten DNA's fenomenale capaciteit van informatie-opslag van twee petabytes per gram, genoeg voor drie miljoen CD's ! Een half miljoen DVD's in ons DNA, kopte Science. Waar zou al die informatie toch vandaan komen?
Via toevallige mutaties en aanpassingen aan de omgeving, en survival of the fittest in de loop van miljoenen jaren
. De evolutie van het immuunsysteem is inmiddels grotendeels begrepen. Zie bijvoorbeeld
http://www.roitt.com/elspdf/Evolution_o ... system.pdf .
En
http://www.talkdesign.org/faqs/Evolving_Immunity.html als commentaar op de ideeën van Behe. Weliswaar zijn veel aspecten van deze complexe materie nog niet doorgrond. Maar dat betekent nog niet per sé dat ze niet ooit doorgrond zullen worden, en zeker nog niet per sé dat de evolutietheorie berust op een verkeerde grondslag. Voor die veronderstelling is het nog veel te vroeg.