hopper schreef: 15 feb 2020, 11:07
Maria K schreef: 15 feb 2020, 10:51
Idd.
Dan ben je mi. ook geen christen meer.
Alleen wat erfzonde betreft ligt het zoals in Genesis beschreven net wat anders, alhoewel de gevolgen hetzelfde kunnen zijn, als wat je schrijft.
Het is juist zo, dat sinds de mens het onderscheid kent tussen goed en kwaad, mensen ook zijn gaan oordelen in goed en kwaad.
En mi. dat is wat de mensheid is gaan doen in de loop van zijn ontwikkeling, sinds zijn bewustzijn zich steeds verder ontwikkelde.
Ipv. dingen te nemen voor wat ze zijn, zonder het te analyseren door erbij na te denken.
Dus waar ik met je meega is, dat mensen vaak door onwetendheid anderen daarmee schade berokkenen.
Dat is dan het gevolg van erfzonde, het kunnen en willen onderscheiden/oordelen, maar dat vaak op drijfzand doen vanwege gebrek aan kennis.
Je kunt de erfzonde als onwetendheid zien. Sinds de aap uit de boom klom werd hij de onwetende mens. Dat kun je zien als de symbolische verdrijving uit het paradijs. Het is niet zo dat de aap wetend was, maar doordat de mens de mogelijkheid van 'weten' (geweten) kreeg kwam hij terecht in de wereld van goed en kwaad.
Om door te gaan op jouw aap.
Wat en hoeveel hij zich bewust was weten we niet.
Ook onze voorouder is verder geëvolueerd.
De (mens)aap van nu heeft ook een ingebouwde kennis van wat wel of niet goed is voor hem en zijn familie.
Maar het reageren zal hij intuïtief doen vlg. zijn natuur.
Zonder het bewust te bedenken en ook zonder anderen te veroordelen.
De beginfase van wat we later in ons mensen zullen zien.
We zijn het dus niet oneens, Maria. .
Een uitspraak vanuit de principes van je negatieve-geloven?
Ik ben toch blij dat dit hier duidelijk is.
hopper schreef: 14 feb 2020, 13:11
Kenmerkend van het negatieve geloof is dat het ongeacht de omstandigheden een vrolijkheid te weeg brengt.
Voor mensen zonder humor is dit geloof dus niet aan te bevelen.
https://nietweten.nl/hans.html#6
De erfzonde is zoals je schrijft "het kunnen en willen onderscheiden/oordelen"
Omdat we er kennis over hebben gekregen, zijn we onze natuurlijke reacties gaan overdenken en bewust gaan indelen in wat goed of slecht is voor ons.
En is het dualistisch denken begonnen.
Zo ook direct daarop het besef en het denken over de menselijke seksualiteit, het willen verbergen van de lichamelijke kenmerken van het man en vrouw zijn.
Dat is wat ik puur lees, zoals het in Genesis staat.
En wat voor mij persoonlijk deze metafoor inhoudt.
De leer en dogma's van het Christendom zeggen iets heel anders.
Edit:
Zie reactie van Peda
viewtopic.php?p=272503#p272503
peda schreef: 15 feb 2020, 11:53
Maar de diepere zin van het woord "' erfzonde"' reikt vanuit religieuze optiek verder.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.