atheïsme

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Tiberius Claudius »

peda schreef: 31 jul 2023, 15:09
Inktvlam schreef: 31 jul 2023, 14:58
Maar wat lost dat op? Waar komt kernfusie vandaan? Waar komen alle natuurwetten vandaan? Uit de lucht gevallen? Het lijkt me, waar wetten zijn, daar moet ook een wijze wetgever zijn.
Deze vraag is voor mij interessanter als het zich bezig houden met invuloefeningen rond eventuele eeuwig durende onherleidbare complexiteit.
Gingen natuurwetten vooraf aan de kosmos, of bepaalde de kosmos de eigenschappen van de natuurwetten. In Jip en Janneke taal.
Ik zou je graag het antwoord geven, maar helaas de vraag staat nog open in de wetenschap.

Waar je misschien nog wel wat aan hebt:
Als je wat te veel aan de kosmische constanten rommelt heb je al heel snel aan stralings-universum.

PS.
Onherleidbare complexiteit is geen wetenschappelijke term.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
peda
Berichten: 21440
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door peda »

Tiberius Claudius schreef: 31 jul 2023, 15:26
peda schreef: 31 jul 2023, 15:09

Deze vraag is voor mij interessanter als het zich bezig houden met invuloefeningen rond eventuele eeuwig durende onherleidbare complexiteit.
Gingen natuurwetten vooraf aan de kosmos, of bepaalde de kosmos de eigenschappen van de natuurwetten. In Jip en Janneke taal.
Ik zou je graag het antwoord geven, maar helaas de vraag staat nog open in de wetenschap.

Waar je misschien nog wel wat aan hebt:
Als je wat te veel aan de kosmische constanten rommelt heb je al heel snel aan stralings-universum.

PS.
Onherleidbare complexiteit is geen wetenschappelijke term.
Dank voor jouw antwoord, maar ik refereer graag aan de grenzen van huidig weten en wel voor beide uiteinden op de liniaal. Dat onherleidbare complexiteit geen wetenschappelijke term is, is mij bekend. Desalniettemin speelt onherleidbare complexiteit wel degelijk een stevige rol na de bekende komma en omdat ik tot de komma zetters behoor, kan ik niet zo maar aan de inhoud van het begrip quasi "'achteloos"' voorbij gaan.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9178
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Mart »

Inktvlam schreef: 31 jul 2023, 14:55
Mart schreef: 29 jul 2023, 13:30
"Dream on", een prachtig nummer van Aerosmith.
Wat een tering-herrie.
Je mag natuurlijk blijven geloven dat je grootvader een aap was en je overgrootmoeder een vis.
En dat ogen, hersenen, denkkracht, bewustzijn, geheugen, gedachte-associatie gecreëerd zijn door toevallige mutaties. Slimme wetenschappers kunnen het niet maken uit materie, maar in Darwin wonderland is alles mogelijk.
Wat heeft dit nummer te maken met jouw Intelligent Design? Jouw Intelligent Design is pseudo-wetenschap die niet eens aan scholen mag worden onderwezen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2683
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Inktvlam »

peda schreef: 31 jul 2023, 15:09
Inktvlam schreef: 31 jul 2023, 14:58
Maar wat lost dat op? Waar komt kernfusie vandaan? Waar komen alle natuurwetten vandaan? Uit de lucht gevallen? Het lijkt me, waar wetten zijn, daar moet ook een wijze wetgever zijn.
Deze vraag is voor mij interessanter als het zich bezig houden met invuloefeningen rond eventuele eeuwig durende onherleidbare complexiteit.
Gingen natuurwetten vooraf aan de kosmos, of bepaalde de kosmos de eigenschappen van de natuurwetten. In Jip en Janneke taal.
Je mag zelf oordelen. Ik laat wat wijze mannen aan het woord.

C.S.Lewis: Mensen werden wetenschappelijk omdat zij wetmatigheid verwachtten in de natuur, en zij verwachtten wetmatigheid in de natuur omdat zij geloofden in een wetgever.

Edward Witten, Amerikaans natuurkundige en wiskundige:
Zodra het concrete antwoord gevonden is, kunnen we verklaren waarom de dingen zo mooi in balans zijn, waarom de verhouding tussen waterstof en helium drie minuten na de oerknal meteen precies goed was (!). We vinden wel een verklaring, maar die doet volgens mij niet af aan ons gevoel van verwondering. Het is inderdaad verrassend dat we als we de berekening uitvoeren, ontdekken dat de verhouding tussen waterstof en helium precies goed uitviel. Zoals al die andere dingen die precies goed uitkwamen (!). De vraag of ons gevoel van verwondering ons ertoe zou kunnen hebben gebracht te geloven dat er een God bestaat die dit allemaal in gang heeft gezet, is een vraag die ik liever aan de lezer wil overlaten.

Paul Davies, de bekende natuurkundige:
Wetenschappers gaan uit van de veronderstelling dat de natuur geordend is op een rationele en begrijpelijke manier. Je zou geen wetenschapper kunnen zijn als je denkt dat het heelal een betekenisloze wirwar van rommel is, wat lukraak naast elkaar ligt. Wanneer natuurkundigen zoeken naar een dieper niveau van de subatomaire structuur, of astronomen het uiterste vergen van hun instrumenten, dan verwachten ze aanvullende elegante wiskundige orde. Tot nu toe is dit geloof gerechtvaardigd.

Door de jaren heen heb ik mijn collega's vaak gevraagd waarom zijn de natuurwetten zoals ze zijn. De antwoorden variëren van “dat is geen wetenschappelijke vraag” tot “niemand weet het”. Het favoriete antwoord is: “Er is geen reden waarom ze zijn zoals ze zijn – zo zijn ze nu eenmaal”. Het idee dat de wetten bestaan zonder reden is zwaar anti-rationeel. Immers, de essentie van een wetenschappelijke verklaring van een bepaald fenomeen is dat de wereld logisch geordend is en dat er redenen zijn waarom de dingen zijn zoals ze zijn. Als men zoekt naar deze redenen om door te dringen tot de kern van de werkelijkheid – de wetten van de natuurkunde – en dan te moeten constateren dat er geen redenen zijn, betekent een aanfluiting voor de wetenschap.

peda schreef: 31 jul 2023, 15:31 Dat onherleidbare complexiteit geen wetenschappelijke term is, is mij bekend.
Hoezo? Onherleidbare complexiteit is een ingeburgerd begrip in de wetenschap.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
peda
Berichten: 21440
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door peda »

Hallo Inktvlam.

Waar het m.i. omdraait, is hoe er wordt omgegaan met het niet-weten, waarbij ik versta onder niet-weten het wetenschappelijk niet-weten
Als agnost is dat antwoord voor mij vrij simpel. Ik weet het niet en wanneer ik het niet weet, doe ik niet aan persoonlijke zekerheidsuitspraken.
Dit refereert eigenlijk aan het credo van Wittgenstein.
Wat ik constateer is dat velen die het m.i. ook niet weten, niet de agnostische visie volgen maar wel met antwoorden voor de dag komen.
Dat die antwoorden dan verlopen langs een lange liniaal is ook niet verwonderlijk, immers bij zulke volledig uiteenlopende antwoorden/ zienswijzen is er per definitie nooit een consensus tussen de antwoordgevers te verkrijgen. Dat er op de verklaringsliniaal dan ( bovennatuurlijke ) theïstische posities worden ingenomen is weinig verrassend, maar ook niet verrassend is het dat er naturalistische verklaringen het licht zien. Dat bij grote verschillen in de uitgangspositie, er nooit gezamenlijk wordt gewandeld, is dan ook zo klaar als een klontje. Peda als agnost sluit bepaalde vormen van het theïsme als antwoord niet uit, maar hetzelfde geldt voor antwoorden uit het naturalisme. Omdat er met logica-denken in mijn optiek geen doorbraak in de niet-weten impasse kan worden bereikt, blijft het voor mij daarbij. Geen der uitersten op de liniaal kan mij met argumenten overtuigen om hun positie te gaan omhelzen. Wat ik wel doe, is kritisch kijken naar de onderbouwing van de visies die de ronde doen en bij dat kritisch kijken, vallen er voor mij wel visies door de mand. Dat anderen totaal anders omgaan met het niet-weten, laat ik aan de persoonlijke beoordeling van de vele anderen.
Het vraagstuk van het Mysterie Aseïteit wordt door mij niet opgelost.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Tiberius Claudius »

Inktvlam schreef: 31 jul 2023, 20:16 Hoezo? Onherleidbare complexiteit is een ingeburgerd begrip in de wetenschap.
Dat is het slechts in de pseudo wetenschap.
Wat is trouwens dan herleidbare complexiteit?
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Snelheid
Berichten: 11280
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Snelheid »

Het forum moet draaien daar niet van,maar het is wel welles nietes en hele verhalen die er niet toe doen,en als ik dat allemaal zo lees denk ik wat zitten ze eigenlijk vast aan godsdienst.Een echte atheist dat zijn er maar heel weinig ik ken ze hebben het nergens over die zeggen jij gelooft doe je best ik geloof niet en daarmee is de kous af.

En nog maar een keer een echte atheist zit niet op dit forum of een ander forum met religieuze achtergrond en standpunten.

Maar goed haal hem maar weer is van stal.........................wat zei hij ook al weer Bredero dus====het kan verkeren=== :|
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: atheïsme

Bericht door callista »

Atheïsten zitten niet meer vast aan een godsdienst....dat geldt alleen voor gelovigen
Atheïsten hebben dat na meestal grondig onderzoek vaarwel gezegd....

En weten daar dan ook veelal meer van af..
Snelheid
Berichten: 11280
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 01 aug 2023, 12:41 Atheïsten zitten niet meer vast aan een godsdienst....dat geldt alleen voor gelovigen
Atheïsten hebben dat na meestal grondig onderzoek vaarwel gezegd....

En weten daar dan ook veelal meer van af..
Dat je reageert zegt al genoeg,hoe dan ook als er een vast zit aan godsdienst ben jij het wel,geef niet maar kom er gewoon eerlijk voor uit.Nogmaals een echte atheist zit niet hier op dit forum of ander godsdienstig forum dat is de realiteit en meer niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: atheïsme

Bericht door callista »

Snelheid schreef: 01 aug 2023, 12:45
callista schreef: 01 aug 2023, 12:41 Atheïsten zitten niet meer vast aan een godsdienst....dat geldt alleen voor gelovigen
Atheïsten hebben dat na meestal grondig onderzoek vaarwel gezegd....

En weten daar dan ook veelal meer van af..
Dat je reageert zegt al genoeg,hoe dan ook als er een vast zit aan godsdienst ben jij het wel,geef niet maar kom er gewoon eerlijk voor uit.Nogmaals een echte atheist zit niet hier op dit forum of ander godsdienstig forum dat is de realiteit en meer niet.
Nee hoor....voor mij geen godsdienst meer en zeker geen christendom. :geek:
Het is allemaal JOUW z.g. realiteit....
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Tiberius Claudius »

Snelheid schreef: 01 aug 2023, 12:45
callista schreef: 01 aug 2023, 12:41 Atheïsten zitten niet meer vast aan een godsdienst....dat geldt alleen voor gelovigen
Atheïsten hebben dat na meestal grondig onderzoek vaarwel gezegd....

En weten daar dan ook veelal meer van af..
Dat je reageert zegt al genoeg,hoe dan ook als er een vast zit aan godsdienst ben jij het wel,geef niet maar kom er gewoon eerlijk voor uit.Nogmaals een echte atheist zit niet hier op dit forum of ander godsdienstig forum dat is de realiteit en meer niet.
Volgens veel gelovigen bestaan er geen atheïsten, maar toch hebben ze een hekel an ze. :D
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Snelheid
Berichten: 11280
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Snelheid »

Tiberius Claudius schreef: 01 aug 2023, 13:42
Snelheid schreef: 01 aug 2023, 12:45

Dat je reageert zegt al genoeg,hoe dan ook als er een vast zit aan godsdienst ben jij het wel,geef niet maar kom er gewoon eerlijk voor uit.Nogmaals een echte atheist zit niet hier op dit forum of ander godsdienstig forum dat is de realiteit en meer niet.
Volgens veel gelovigen bestaan er geen atheïsten, maar toch hebben ze een hekel an ze. :D
Wie zeg dat het is eerder andersom,maar goed aan iemand een hekel hebben heb je alleen maar je zelf mee je bent dan je eigen vijand.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2683
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Inktvlam »

Tiberius Claudius schreef: 01 aug 2023, 10:50
Inktvlam schreef: 31 jul 2023, 20:16 Hoezo? Onherleidbare complexiteit is een ingeburgerd begrip in de wetenschap.
Dat is het slechts in de pseudo wetenschap.
Wat is trouwens dan herleidbare complexiteit?
Je bedoelt dat evo's zich geen raad weten met onherleidbare complexiteit en dat ze daarom ID maar pseudo-wetenschap noemen.
Wat is herleidbaar complex? Herleidbaar naar wat het vroeger geweest moet zijn. Laat ik een raar voorbeeld nemen. Dat is zoiets als een omgebouwde kerel. :( Een transgender.

Bij onherleidbare complexiteit moeten alle onderdelen van een systeem direct al aanwezig zijn anders functioneert het niet. Alle onderdelen moeten volledig gevormd zijn, op de juiste plaats zitten, de juiste afmetingen hebben, op elkaar afgestemd zijn en goed functioneren. Het bekendste voorbeeld is de bacteriële zweepstaart, maar ook de cel is onherleidbaar complex evenals allerlei moleculaire machientjes. Men heeft duizenden moleculaire machientjes ontdekt. Je leven hangt af van de goede werking van dat alles. Daarom is een stapsgewijze darwinistische ontwikkeling niet mogelijk. De darwinistische theorie vereist dat complexe structuren stapsgewijs ontstaan, waarbij ieder stapje weer een voordeel oplevert ten opzichte van het vorige stadium. Maar het organisme moet ook gedurende het hele traject blijven leven ! Dat betekent zoiets als een auto produceren die al moet kunnen rijden voordat de belangrijkste onderdelen ingebouwd zijn !

Het systeem van voortplanting moet ook direct functioneel zijn anders is het gedaan met de soort. Dus ook onherleidbaar complex. Hierbij een artikel met een boeiend filmpje.
https://evolutionnews.org/2023/06/on-th ... erm-cells/
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Tiberius Claudius »

Inktvlam schreef: 01 aug 2023, 17:26
Tiberius Claudius schreef: 01 aug 2023, 10:50

Dat is het slechts in de pseudo wetenschap.
Wat is trouwens dan herleidbare complexiteit?
Je bedoelt dat evo's zich geen raad weten met onherleidbare complexiteit en dat ze daarom ID maar pseudo-wetenschap noemen.
Wat is herleidbaar complex? Herleidbaar naar wat het vroeger geweest moet zijn. Laat ik een raar voorbeeld nemen. Dat is zoiets als een omgebouwde kerel. :( Een transgender.

Bij onherleidbare complexiteit moeten alle onderdelen van een systeem direct al aanwezig zijn anders functioneert het niet. Alle onderdelen moeten volledig gevormd zijn, op de juiste plaats zitten, de juiste afmetingen hebben, op elkaar afgestemd zijn en goed functioneren. Het bekendste voorbeeld is de bacteriële zweepstaart, maar ook de cel is onherleidbaar complex evenals allerlei moleculaire machientjes. Men heeft duizenden moleculaire machientjes ontdekt. Je leven hangt af van de goede werking van dat alles. Daarom is een stapsgewijze darwinistische ontwikkeling niet mogelijk. De darwinistische theorie vereist dat complexe structuren stapsgewijs ontstaan, waarbij ieder stapje weer een voordeel oplevert ten opzichte van het vorige stadium. Maar het organisme moet ook gedurende het hele traject blijven leven ! Dat betekent zoiets als een auto produceren die al moet kunnen rijden voordat de belangrijkste onderdelen ingebouwd zijn !

Het systeem van voortplanting moet ook direct functioneel zijn anders is het gedaan met de soort. Dus ook onherleidbaar complex. Hierbij een artikel met een boeiend filmpje.
https://evolutionnews.org/2023/06/on-th ... erm-cells/
Je weet dus niet eens wat complex is.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Mullog
Berichten: 4109
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Mullog »

Inktvlam schreef: 31 jul 2023, 20:16 ...
Je mag zelf oordelen. Ik laat wat wijze mannen aan het woord.

C.S.Lewis: Mensen werden wetenschappelijk omdat zij wetmatigheid verwachtten in de natuur, en zij verwachtten wetmatigheid in de natuur omdat zij geloofden in een wetgever.
...
Ach, een gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden ;)

En neem nou de uitspraak van C.S. Lewis die je aanhaalt. Met het zelfde gemak kan ik beweren dat mensen wetenschappelijk werden omdat ze tot hun verrassing en geheel onverwacht wetmatigheden in de natuur ontdekten. Dat lijkt mij ook dichter bij de waarheid als je beseft dat de oude goden, inclusief die van het OT en NT, nogal grillig en onvoorspelbaar waren (en zijn).
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Tiberius Claudius »

Mullog schreef: 01 aug 2023, 17:58
Inktvlam schreef: 31 jul 2023, 20:16 ...
Je mag zelf oordelen. Ik laat wat wijze mannen aan het woord.

C.S.Lewis: Mensen werden wetenschappelijk omdat zij wetmatigheid verwachtten in de natuur, en zij verwachtten wetmatigheid in de natuur omdat zij geloofden in een wetgever.
...
Ach, een gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden ;)

En neem nou de uitspraak van C.S. Lewis die je aanhaalt. Met het zelfde gemak kan ik beweren dat mensen wetenschappelijk werden omdat ze tot hun verrassing en geheel onverwacht wetmatigheden in de natuur ontdekten. Dat lijkt mij ook dichter bij de waarheid als je beseft dat de oude goden, inclusief die van het OT en NT, nogal grillig en onvoorspelbaar waren (en zijn).
Klopt A.C. Lewis wat een letterkundige en wetenschappelijk gezien een onbenul.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Mullog
Berichten: 4109
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Mullog »

Inktvlam schreef: 01 aug 2023, 17:26 ... Het bekendste voorbeeld is de bacteriële zweepstaart, ...
Misschien moet je deze post nog eens lezen, je zal hem wel verdrongen hebben.

Verder is onherleidbare complexiteit een nogal wazig begrip, heb ik al eerder beschreven. Er wordt nogal gegoogeld met begrippen en functies om tot onherleidbare complexiteit te komen en het is eerder een semantische begrip dan een hard wetenschappelijk criterium.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2683
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Inktvlam »

Tiberius Claudius schreef: 01 aug 2023, 17:33 Je weet dus niet eens wat complex is.
Tiberius Claudius schreef: 01 aug 2023, 18:04 Klopt A.C. Lewis wat een letterkundige en wetenschappelijk gezien een onbenul.
Wat hebben we aan die nietszeggende reacties?
C.S. Lewis (niet A.C. Lewis) was een belangrijk denker.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2683
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Inktvlam »

Mullog schreef: 01 aug 2023, 18:12
Inktvlam schreef: 01 aug 2023, 17:26 ... Het bekendste voorbeeld is de bacteriële zweepstaart, ...
Misschien moet je deze post nog eens lezen, je zal hem wel verdrongen hebben.

Verder is onherleidbare complexiteit een nogal wazig begrip, heb ik al eerder beschreven. Er wordt nogal gegoogeld met begrippen en functies om tot onherleidbare complexiteit te komen en het is eerder een semantische begrip dan een hard wetenschappelijk criterium.
Ik heb op al die berichten gereageerd.
viewtopic.php?p=433171#p433171
viewtopic.php?p=433156#p433156

Gewoon maar roepen dat zweepstaarten geëvolueerd zijn, terwijl daar geen enkel bewijs voor is. Alleen een intelligent ontwerper maakt complexe machines met een functioneel doel voor ogen. Blinde doelloze evolutie bouwt geen machines en creëert ook geen coderingssystemen en creëert ook geen gespecificeerde informatie. Die dingen zijn altijd afkomstig van een intelligentie. Alle ontdekkingen in de microbiologie hebben het geloof in evolutie onmogelijk gemaakt.

In het artikel over menselijke voortplanting hebben we kunnen zien welke indrukwekkende processen er plaats vinden. Alles is heel precies gestructureerd. Moet ik geloven dat het evolutieproces zomaar zonder reden doelloos geslachtsorganen heeft gecreëerd? En moet ik geloven dat evolutie zaken als bevruchting, de embryonale ontwikkeling en het uitgroeien tot een kind heeft bedacht? En moet ik geloven dat het doelloze evolutieproces alle erfelijke eigenschappen, de hele genetische blauwdruk van een mens in het DNA gepropt heeft? Wie dat gelooft, gelooft in totale onzin. Bekijk het filmpje, het is een fascinerend spektakel, elke fase is heel doordacht georganiseerd.
https://evolutionnews.org/2023/06/on-th ... erm-cells/
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Mullog
Berichten: 4109
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Mullog »

Inktvlam schreef: 02 aug 2023, 12:23
Mullog schreef: 01 aug 2023, 18:12
Misschien moet je deze post nog eens lezen, je zal hem wel verdrongen hebben.

Verder is onherleidbare complexiteit een nogal wazig begrip, heb ik al eerder beschreven. Er wordt nogal gegoogeld met begrippen en functies om tot onherleidbare complexiteit te komen en het is eerder een semantische begrip dan een hard wetenschappelijk criterium.
Ik heb op al die berichten gereageerd.
viewtopic.php?p=433171#p433171
viewtopic.php?p=433156#p433156
Ten aanzien van je eerste reactie, heb je al naar de film "Flash of Genius" gekeken?
Ten aanzien van je tweede reactie. Daarin schrijf je
Inktvlam schreef: 12 mei 2023, 17:31 ...
Je hebt het over een niet-startende auto, dus een stilstaande auto. Maar als je een goede vergelijking wil maken met het leven zelf, dan zou het moeten gaan om een rijdende auto. Bij een levend organisme klopt altijd het hart, de bloedsomloop functioneert en de hersenen, enzovoort.
De motor van mijn auto stopt als ik stil sta, bijvoorbeeld voor een stoplicht, en slaat weer aan als ik gas geef om door te rijden. Dat betekent dat het stilstaan van een auto ook tot functionaliteit behoort. En dat is wat ik bedoel met "... gegoogeld met begrippen en functies om tot onherleidbare complexiteit te komen en het is eerder een semantische begrip dan een hard wetenschappelijk criterium.". Er is geen goede sluitende definitie te geven die getoetst kan worden.

En vergeet deze reactie niet.
Inktvlam schreef: 02 aug 2023, 12:23 Gewoon maar roepen dat zweepstaarten geëvolueerd zijn, terwijl daar geen enkel bewijs voor is. Alleen een intelligent ontwerper maakt complexe machines met een functioneel doel voor ogen. Blinde doelloze evolutie bouwt geen machines en creëert ook geen coderingssystemen en creëert ook geen gespecificeerde informatie. Die dingen zijn altijd afkomstig van een intelligentie. Alle ontdekkingen in de microbiologie hebben het geloof in evolutie onmogelijk gemaakt.

In het artikel over menselijke voortplanting hebben we kunnen zien welke indrukwekkende processen er plaats vinden. Alles is heel precies gestructureerd. Moet ik geloven dat het evolutieproces zomaar zonder reden doelloos geslachtsorganen heeft gecreëerd? En moet ik geloven dat evolutie zaken als bevruchting, de embryonale ontwikkeling en het uitgroeien tot een kind heeft bedacht? En moet ik geloven dat het doelloze evolutieproces alle erfelijke eigenschappen, de hele genetische blauwdruk van een mens in het DNA gepropt heeft? Wie dat gelooft, gelooft in totale onzin. Bekijk het filmpje, het is een fascinerend spektakel, elke fase is heel doordacht georganiseerd.
https://evolutionnews.org/2023/06/on-th ... erm-cells/
En het is helemaal niet "Gewoon maar roepen dat zweepstaarten geëvolueerd zijn, terwijl daar geen enkel bewijs voor is.". Alles is geëvolueerd en daar is overweldigend bewijs voor. Dat jij dat bewijs niet erkent doet daar verder niks aan af.

Dan kun je wel gaan schrijven dat het allemaal geweldige machientjes zijn die nauwkeurig zijn afgesteld maar daarmee toon je niks anders aan dat je geen besef hebt over hoe rommelig biologische processen verlopen. Waarom denk je dat er bij ejaculatie 150 tot 200 miljoen spermacellen het mannelijk lichaam verlaten. Omdat ze allemaal in rechte lijn naar eicel zwemmen? Waarom denk je dat 1 op de 7 zwangerschappen op natuurlijke wijze in een miskraam eindigt. Omdat het allemaal zo goed ontworpen is?
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Tiberius Claudius »

Inktvlam schreef: 02 aug 2023, 12:22
Tiberius Claudius schreef: 01 aug 2023, 17:33 Je weet dus niet eens wat complex is.
Tiberius Claudius schreef: 01 aug 2023, 18:04 Klopt A.C. Lewis wat een letterkundige en wetenschappelijk gezien een onbenul.
Wat hebben we aan die nietszeggende reacties?
C.S. Lewis (niet A.C. Lewis) was een belangrijk denker.
Tja die vraag kan ik ook aan jou stellen.
Een denker is nog lang geen wetenschapper, zoals jij hem eerst opvoerde.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2683
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Inktvlam »

Mullog schreef: 02 aug 2023, 12:54 Ten aanzien van je eerste reactie, heb je al naar de film "Flash of Genius" gekeken?
Link werkt niet.

Mullog schreef:Ten aanzien van je tweede reactie. Daarin schrijf je
Inktvlam schreef: 12 mei 2023, 17:31 ...
Je hebt het over een niet-startende auto, dus een stilstaande auto. Maar als je een goede vergelijking wil maken met het leven zelf, dan zou het moeten gaan om een rijdende auto. Bij een levend organisme klopt altijd het hart, de bloedsomloop functioneert en de hersenen, enzovoort.
De motor van mijn auto stopt als ik stil sta, bijvoorbeeld voor een stoplicht, en slaat weer aan als ik gas geef om door te rijden. Dat betekent dat het stilstaan van een auto ook tot functionaliteit behoort. En dat is wat ik bedoel met "... gegoogeld met begrippen en functies om tot onherleidbare complexiteit te komen en het is eerder een semantische begrip dan een hard wetenschappelijk criterium.". Er is geen goede sluitende definitie te geven die getoetst kan worden.
En voor het stoplicht gooi er nog even een nieuwe motor in. :P

Mullog schreef:En vergeet deze reactie niet.
Het feit dat er van alles defect of beschadigd kan raken is toch geen argument tegen onherleidbare complexiteit. Het hele systeem zal dan minder efficiënt werken, of als het probleem ernstiger is helemaal niet werken.

Mullog schreef:
Inktvlam schreef: 02 aug 2023, 12:23 Gewoon maar roepen dat zweepstaarten geëvolueerd zijn, terwijl daar geen enkel bewijs voor is. Alleen een intelligent ontwerper maakt complexe machines met een functioneel doel voor ogen. Blinde doelloze evolutie bouwt geen machines en creëert ook geen coderingssystemen en creëert ook geen gespecificeerde informatie. Die dingen zijn altijd afkomstig van een intelligentie. Alle ontdekkingen in de microbiologie hebben het geloof in evolutie onmogelijk gemaakt.

In het artikel over menselijke voortplanting hebben we kunnen zien welke indrukwekkende processen er plaats vinden. Alles is heel precies gestructureerd. Moet ik geloven dat het evolutieproces zomaar zonder reden doelloos geslachtsorganen heeft gecreëerd? En moet ik geloven dat evolutie zaken als bevruchting, de embryonale ontwikkeling en het uitgroeien tot een kind heeft bedacht? En moet ik geloven dat het doelloze evolutieproces alle erfelijke eigenschappen, de hele genetische blauwdruk van een mens in het DNA gepropt heeft? Wie dat gelooft, gelooft in totale onzin. Bekijk het filmpje, het is een fascinerend spektakel, elke fase is heel doordacht georganiseerd.
https://evolutionnews.org/2023/06/on-th ... erm-cells/
En het is helemaal niet "Gewoon maar roepen dat zweepstaarten geëvolueerd zijn, terwijl daar geen enkel bewijs voor is.". Alles is geëvolueerd en daar is overweldigend bewijs voor. Dat jij dat bewijs niet erkent doet daar verder niks aan af.
Overweldigend bewijs voor? :D :P Is dat bewijs geheim of zo? Je bent nog nooit met bewijs gekomen. Nooit. Dat kan ook niet, want alle kernpunten van het neodarwinisme zijn weerlegd. Ik noem de belangrijkste weer even op. Geen geleidelijke ontwikkeling naar fundamenteel nieuwe soorten – het fossielenbestand laat stasis zien gevolgd door plotselinge verschijning van nieuwe soorten. De evolutiestamboom (de heilige graal genoemd) is gesneuveld door vergelijkend genetisch onderzoek. Variatie en aanpassing gebeuren niet door toevallige mutaties, maar door ingebouwde mechanismen, zoals o.a. door de omgeving aangestuurde mutaties (directed mutations) en epigenetische mechanismen.

Mullog schreef:Dan kun je wel gaan schrijven dat het allemaal geweldige machientjes zijn die nauwkeurig zijn afgesteld maar daarmee toon je niks anders aan dat je geen besef hebt over hoe rommelig biologische processen verlopen. Waarom denk je dat er bij ejaculatie 150 tot 200 miljoen spermacellen het mannelijk lichaam verlaten. Omdat ze allemaal in rechte lijn naar eicel zwemmen? Waarom denk je dat 1 op de 7 zwangerschappen op natuurlijke wijze in een miskraam eindigt. Omdat het allemaal zo goed ontworpen is?
Niemand zal beweren dat we in een volmaakte wereld leven, maar dit zijn typisch opmerkingen van een evolutionist. Er valt niet te ontkennen dat het hele circus van voortplanting in hoge mate complex is en goed georganiseerd, maar daar wil de evolutionist niets van weten, hij wijst liever op dingen die allemaal mis kunnen gaan. Er wonen miljarden mensen op aarde, dus het valt niet te ontkennen dat het voortplantingssysteem buitengewoon succesvol is.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2683
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Inktvlam »

Tiberius Claudius schreef: 02 aug 2023, 13:15
Inktvlam schreef: 02 aug 2023, 12:22 Wat hebben we aan die nietszeggende reacties?
C.S. Lewis (niet A.C. Lewis) was een belangrijk denker.
Tja die vraag kan ik ook aan jou stellen.
Een denker is nog lang geen wetenschapper, zoals jij hem eerst opvoerde.
Ik schreef “wijze mannen” niet wetenschappers.
viewtopic.php?p=438095#p438095
Dit is al je tweede fout in korte tijd.
Wel beter je best doen, Tiberi.
Anders zie ik het somber voor je in en word je nooit een grote jongen.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Tiberius Claudius »

Inktvlam schreef: 03 aug 2023, 13:38
Tiberius Claudius schreef: 02 aug 2023, 13:15
Tja die vraag kan ik ook aan jou stellen.
Een denker is nog lang geen wetenschapper, zoals jij hem eerst opvoerde.
Ik schreef “wijze mannen” niet wetenschappers.
viewtopic.php?p=438095#p438095
Dit is al je tweede fout in korte tijd.
Wel beter je best doen, Tiberi.
Anders zie ik het somber voor je in en word je nooit een grote jongen.
Gaan we op de man spelen???

Wijs is iets anders dan kennis hebben van de natuurwetenschappen.
Een Wijs iemand waagt zich niet op een gebied waar hij niets van weet dus......
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2683
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: atheïsme

Bericht door Inktvlam »

Tiberius Claudius schreef: 03 aug 2023, 14:03
Inktvlam schreef: 03 aug 2023, 13:38
Ik schreef “wijze mannen” niet wetenschappers.
viewtopic.php?p=438095#p438095
Dit is al je tweede fout in korte tijd.
Wel beter je best doen, Tiberi.
Anders zie ik het somber voor je in en word je nooit een grote jongen.
Gaan we op de man spelen???

Wijs is iets anders dan kennis hebben van de natuurwetenschappen.
Een Wijs iemand waagt zich niet op een gebied waar hij niets van weet dus......
Iedereen kan zich inlezen in een bepaald onderwerp en op die manier een mening vormen.
Het is ook goed een mening te hebben (die je natuurlijk al of niet kan bijstellen). Daarom zie ik niets in het agnosticisme. “Iemand die geen mening heeft, is geen mens”, zie oud-scheidsrechter Leo Horn. De ouderen onder ons kennen hem nog wel.
Ik krijg de indruk dat voor jou wetenschappers halfgoden zijn. Ook wetenschappers kunnen onzin uitkramen. Ook wetenschappers dienen kritisch bevraagd te worden. Vooral als je leest over het Wuhan-virus. Nu is duidelijk geworden dat het virus wel degelijk uit het lab komt. Die waarheid is steeds ontkend door wetenschappers en werd afgedaan als een complottheorie. We zijn steeds voorgelogen.
https://www.maurice.nl/2023/07/22/journ ... pers-zijn/
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.