Harry schreef:Anja, als jou hersenen verwijderd worden, heb je dan nog bewustzijn?
Met zekerheid
(ja, ook wetenschappelijk ja).
Harry schreef:Het lijkt alsof je bewustzijn los plaatst van je hersenen en de hersenen is toch echt de plak waar het bewustzijn gezeteld is. Bij ons, bij dieren ook.
Nee hoor. De ziel
huist ( bewoont dus, niet
is) in het hart. Transformatie van een mens gebeurt van het hart naar het hoofd. De geest omvat alles, ook je lichaam. Je bewustzijn is toch echt niet " die plak". En ja, dat is in zoverre aangetoond, dat het enige verklaringsmodel voor bepaalde crossculturele ervaringsconstanten, die extern geverificeerd konden worden en onweerlegbaar vaststaan, dat overeind blijft, het transcendente model is.
Harry schreef:Wat is je ziel vraag ik en je antwoord: Het voertuig van de geest waarmee je je lichaam bewoont. Je bent een geest, hebt een ziel en woont in een lichaam.
? het voertuig van de geest??? Wat is geest? En dan verderop in je uitleg zeg je: Je bent een geest, hebt een ziel....Maar mijn vraag was: Wat is ziel?
Volgens mij leg je hier niets uit.
Geest is bewustzijn.
Harry schreef:Volkomen achterhaalde reductionistische materialistische kul daar in die volkskrant.
Misschien wil je ook dit in lekentaal uitleggen?
Wat weet jij meer van hersenen dan de neurobiologen?
Wat weet jij meer van bewustzijn dan geesteswetenschappers, waaronder ook medici en kwantumfysici? Het reductionistisch materialistisch mensbeeld is allang zwaar achterhaald. Reductionisten en materialisten zijn de nieuwe gelovigen. Zoals er eeuwen geleden mensen waren die hardnekkig bleven geloven dat de aarde plat was en je ervanaf kon vallen, en de zon om de aarde zou draaien. Het is een vrij land, dus dat mag.
Harry schreef: Harry schreef:
. De factoren die bepalen of je mens of dier bent zijn je genen. En in de genen ligt de 'opdracht' besloten om mensenhersenen te 'maken'.
Allie: Stel dat dit klopt (wat nog maar de vraag is) :En wie gaf die opdracht, maakte het design?
Ik had het niet over design. Ik zie wel heel veel zelfde genen bij mensen en dieren terugkomen. Dan kun je je natuurlijk gaan afvragen: "Wie activeert dan het mensen-gen of mais-gen? De Hox-genen waar ik het eerder over had, zijn in vrijwel alle soorten (species) gelijk.
http://learn.genetics.utah.edu/content/ ... /hoxgenes/
Welke hox genen actief worden ligt besloten in de genen...evolutie. En dan je je nog afvragen: "Wie zette die evolutie dan in gang" Maar dat is een eindeloze regressie. Zo ga je steeds verder terug met God als verklaringsmodel.
En daarbij weet ik dan nog steeds niet wat of wie deze inconsistente God is.
Oh, je bent een evolutiegelovige. Sorry, maar die irrationale fantasie hang ik niet aan. Veel te onwetenschappelijk. De empirie ontbreekt volledig. Je haalt nu ook van alles erbij en door elkaar. Zo ga je steeds verder in een eindeloze regressie met een reductionistisch materialistisch mens- en wereldbeeld als verklaringsmodel, dat allang weerlegd is.
Harry schreef:De omvang van de hersenen bepaalt niet geheel wat een mens kan. Er zijn mensen die geboren zijn met 10 of 20 procent van een normale hersenomvang en toch prima kunnen functioneren en gemiddeld intelligent zijn.
Zou je me hier 1 voorbeeld van kunnen geven? Je beweert veel en je beweert stellig, maar ik mis de onderbouwing een beetje.
[/quote]
Klopt, doceren is niet de bedoeling van dit forum. Een voorbeeld? Een getrouwde man, vader van twee kinderen, werkzaam als ambtenaar, heeft maar 25% van de hersenen, is psychisch en fysiek verder gezond.
https://www.newscientist.com/article/dn ... s-doctors/
Meer voorbeelden (helaas werken niet meer alle links daarin)
http://www.zielenknijper.nl/mensen-zond ... aters.html
Overigens is geboren worden zonder hersenen natuurlijk een gruwel. De geest kan zich dan niet volledig
manifesteren in het lichaam. Dit komt steeds vaker voor:
http://www.gewoon-nieuws.nl/2014/03/gol ... sCgYPDtSrU
Dit betekent niet dat hersenen bewustzijn maken. Hersenen worden door bewustzijn
gebruikt. Blindgeborenen konden zien tijdens hun klinische dood
En wat ze beschreven is extern geverificeerd. Terug in het lichaam waren ze weer "blind".