Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 21 jul 2025, 14:07
Alpha schreef: 21 jul 2025, 11:11 Vele mensen willen geen gebruik maken van de ervaring van mensen die voor hen geleefd hebben. Zij vinden het makkelijker om het wiel opnieuw uit te vinden.
Vele mensen leren niet van de ervaringen die eerder zijn geweest. Als je aanneemt dat mensen een gegeven boodschap precies zo eeuwen later opschreven en die oorspronkelijke boodschap exact doorgaven, dan ontbreekt het je aan kennis en ervaring dat elke persoon de boodschap doorgeeft zoals hij die interpreteert.

Voorbeeldje: Een theater vol mensen wordt gevraagd te luisteren wat de rechter buurman in zijn oor fluistert. Vervolgens geeft de persoon de boodschap door aan de persoon links van hem. En zo de hele zaal erbij betrekken.

De originele boodschap is volledig anders, onherkenbaar aan het eind van de zaal. Dit gebeurde ook in de tijd van Jezus.
Het is bekend dat mensen allerlei uitvluchten gebruiken om waarschuwingen te negeren.

Toch zijn de waarschuwingsboodschappen duidelijk.
Zo was er in Indonesië een boer die de evacuatie waarschuwing negerde en nog eerst zijn dieren wilden verzorgen.

Zo waarschuwde Jezus voor de val van Jeruzalem.
Hij gaf de omstandigheden aan, die zouden gebeuren, waardoor de situatie te herkennen was. (Matth. 24:15, 16).
Er werd verwezen naar Daniël 11:31. De joden waren daar goed van op de hoogte.
Ook Lukas gaf de waarschuwing: Lukas 21:20 Maar wanneer jullie zien dat Jeruzalem door legertroepen omsingeld is, weet dan dat de verwoesting van de stad dichtbij is. NWV.

Lukas schreef dat ca. 10 jaar voor de gebeurtenis.
Jezus volgelingen gaven gevolg aan die waarschuwing en vluchten naar de bergen van Judea en overleefden.

Zo kan je in de bijbel meerdere waarschuwingen vinden, zodat mensen de problemen konden voorzien.
Zo zijn er in de Bijbel vele waarschuwingen over onze tijd te vinden, deze worden omschreven als de tijd van het einde.
Het betekent dat God een einde zal maken aan oorlogen, epidemieën, honger en de grote toename van wetteloosheid ect.
Hoewel deze 24 onderdelen van het teken duidelijk waarneembaar zijn, worden die massaal genegeerd.

De boer in Indonesië heeft het niet overleefd, de Joden in Jeruzalem in het jaar 70 ook niet.
Flavius Josephus gaf aan dat er toen 1.100.000 mensen omkwamen, maar dat wordt gebagatelliseerd of zelfs ontkend.
Vandaar de Bijbelse raad: "Laat iedereen die oren heeft, goed luisteren". (Mattheüs 13:43).

Maar iedereen heeft van God een vrije wil gekregen, hij kan dus zelf kiezen.
Mt 17:
13 Ga naar binnen door de nauwe poort, want breed is de poort en wijd is de weg die naar de vernietiging leidt, en veel mensen gaan daardoor naar binnen.
14 Maar nauw is de poort en smal is de weg die naar het leven leidt, en maar weinig mensen vinden die. NWV.

De keuze is dus in feite voor Jehovah kiezen of tegen.
Alpha

Bericht door Alpha »

Leon schreef: 22 jul 2025, 14:03
Alpha schreef: 21 jul 2025, 11:22 Het leven, de aarde met alle voorzieningen daarop, is een geschenk van God. Hij heeft de aarde gemaakt ter bewoning door de mens.
Helaas willen veel mensen zelf bepalen wat goed en wat kwaad is. Vandaar de gebeurtenissen om ons heen.
Het dagelijkse geweld vindt men nu "normaal" en gaat men weer over tot de orde van de dag.

Mt 24:12 En omdat de mensen steeds wettelozer zullen worden, zal de liefde van de meesten bekoelen.

Openbaring 24:
6 Jullie zullen horen van oorlogen en berichten van oorlogen. Raak niet in paniek, want die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet het einde.
7 Want het ene volk zal strijden tegen het andere, en het ene koninkrijk tegen het andere. In de ene plaats na de andere zullen voedseltekorten en aardbevingen zijn.
8 Al die dingen zijn het begin van de weeën. NWV.
Mooie verdieping. Waarom, oh waarom hebben mensen hun eigen bepaling wat goed en kwaad is….?
De Bijbel geeft daar een duidelijk antwoord op.

Gen 3:5  Want God weet dat op de dag dat jullie ervan eten, jullie ogen geopend zullen worden en jullie als God zullen zijn en kennis zullen hebben van goed en kwaad.’ NWV.

Het is nuttig om hier ook de context te lezen, zodat de omstandigheden meegenomen worden.

In het NT kan je bovendien nog dit vinden:

2 Korinthiërs 11:3 Maar ik ben bang dat, zoals Eva op een sluwe manier door de slang werd verleid, jullie denken op de een of andere manier verdorven zou kunnen worden en jullie de oprechtheid en de eerbaarheid zouden verliezen waar de Christus recht op heeft.

Openbaring 12:9 De grote draak werd daarom neergeworpen, de oorspronkelijke slang, degene die Duivel en Satan wordt genoemd, die de hele bewoonde aarde misleidt. Hij werd neergeworpen naar de aarde en zijn engelen werden samen met hem neergeworpen. NWV.

Daarmee zijn de omstandigheden duidelijker door Paulus en Johannes verklaard.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 22 jul 2025, 12:48 De drie synoptische Evangeliën en het Johannes Evangelie vullen elkaar mooi wederzijds aan. De drie synoptische Evangeliën zijn geschreven ongeveer een halve eeuw na Jezus' dood en opstanding en het Johannes Evangelie zo rond de eerste eeuwwisseling. Het argument van kritiek is altijd dat de Evangelisten Jezus (waarschijnlijk) niet hebben gekend. Dat argument zou steek houden als Paulus er niet was geweest. Paulus' bekering wordt in het jaar 30 gesteld en de kruisiging van Jezus in 29. Paulus had ook contact met de Evangelist Marcus. Daarnaast lijkt 1 Petrus 5: 13 te suggereren dat de Evangelist Marcus een bekeerling is van Petrus. Van Petrus weten we dat hij een van de leerlingen van Jezus was.

Er zijn dus allerlei lijntjes die lopen van de Evangelisten naar de gebeurtenissen zo rond het jaar 25-29. Paulus en (sommige van) Jezus' leerlingen hadden onderlinge contacten. Zo rond het jaar 56 is Paulus gevangen genomen , enkele jaren later weer los gelaten en enkele jaren daar weer na wederom gevangen genomen. Dan is er reeds zo'n 30 jaar van evangelisatie verstreken en allerlei reizen ondernomen in Klein Azië, Griekenland en Syrië.

Vergeet ook niet dat de brieven van de apostel Petrus zo rond het jaar 65 zijn geschreven. De focus alleen op de Evangeliën zou niet terecht zijn. De tweede algemene brief van de apostel Petrus 3:16 is in dit opzicht interessant, ik citeer:

16 Zoals ook in alle brieven, wanneer hij deze dingen ter sprake brengt. Daaronder zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf, net als de andere Schriften.

Petrus 3:16 lijkt te suggereren dat er reeds iets van een Evangelie is. Waarmee Petrus hier "de brieven" (Het Evangelie dus) op gelijke hoogte lijkt te stellen met wat wij kennen als het Oude testament (de andere Schriften).

Resumerend : Ja, de Evangeliën zijn van tientallen jaren na Jezus' kruisiging. Maar in die tussentijd is er van alles gebeurd. Het is niet zo wat Messenger suggereert dat het Evangelie maar een beetje is rond gefluisterd. Dat is kletspraat wat voortkomt uit onwetendheid.

Voorts is het een goede zaak dat we naast de Evangeliën allerlei brieven hebben van Paulus, Timotheüs enz. Dat zijn "bewijsstukken" van hetgeen Jezus indertijd in gang heeft gezet. Het bewijst dat Jezus niet een of andere broddel-goeroe was zoals we er vandaag de dag zo veel kennen, maar daadwerkelijk de Zoon van God.
Inderdaad:

Mt 3: 17 Ook kwam er een stem uit de hemel, die zei: ‘Dit is mijn geliefde Zoon. Ik heb hem goedgekeurd.’

Jesaja 42:1 Kijk! Mijn dienaar, die ik mijn steun geef! Mijn uitverkorene, die ik heb goedgekeurd! Ik heb mijn geest in hem gelegd. Hij zal de volken gerechtigheid brengen.

Mattheüs 17:5 Hij was nog niet uitgesproken of ze werden omhuld door een stralende wolk. Er kwam een stem uit de wolk die zei: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, die ik heb goedgekeurd. Luister naar hem.’

Lukas 3:22 en de heilige geest daalde in de gedaante van een duif op hem neer. Ook klonk er een stem uit de hemel: ‘Jij bent mijn geliefde Zoon. Ik heb je goedgekeurd.’ NWV.

Op JW.ORG kan je van ieder Bijbelboek een inleiding en een overzicht vinden, zodat je in één oogopslag kan zien, waarover het gaat.
Hieronder de link naar de 4 evangeliën.

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/bijbe ... he%C3%BCs/

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/bijbe ... en/markus/

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/bijbe ... ken/lukas/

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/bijbe ... /johannes/

Veel informatie over de zendingsreizen van de apostelen kan je vinden in het boek: "Geef grondig getuigenis over Gods koninkrijk".
Het geeft een uitvoerig verslag over de gebeurtenissen in de zendingsreizen van de apostelen en hun helpers.

Ook wordt daarin veel gedetailleerde achtergrond informatie gegeven, die gebaseerd is op intensief onderzoek en op archeologische vondsten.
Je kan dat boek doorbladeren op het internet, maar je kan dat ook aanvragen.

Met dat boek heb je een heel bijzondere bibliotheek van de gebeurtenissen.

Het boek beschrijft de gebeurtenissen vanaf de opstanding van Jezus in 33 tot en met de dood van de apostel Paulus in 65 n.C.

https://wol.jw.org/nl/wol/l/r18/lp-o?q=bt
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 21 jul 2025, 14:04
Alpha schreef: 21 jul 2025, 09:58 Dat heb ik al vaker gezegd.
Het staat gewoon vermeld tussen de teksten, maar niet erg opvallend.
Het is een kwestie van nauwkeurig en aandachtig lezen.
Ik schijf slechts datgene wat in de bijbel geschreven staat.
Het is een kwestie van begrijpend lezen en dat kan ik je niet leren, zolang je je vast houdt aan on-Bijbelse kerkleer.
Het is een feit dat Lukas als enige medische termen gebruikt en conclusies trekt.
Dan vraag ik nu voor de 7e keer: welke medische termen. En waar staan die?
Als het een feit is en ze gewoon tussen de teksten staan, zal het toch niet moeilijk zijn om ze te noemen?
Als het kwestie is van nauwkeurig en aandachtig lezen, moet jij het toch weten.
Vandaar dat ik het aan je vraag, jij stelt zelf immers altijd dat je nauwkeurig en aandachtig leest.
Maar nu ik het al voor de 7e keer vraag, en je nog steeds geen antwoord geeft, maak je de indruk dat je zelf ook niet welke medisch termen het zijn.
Dat zal toch niet het geval zijn?
Want dan zou je maar wat roepen en zelfs wellicht niet volgens de waarheid teksten schrijven.
Welnu, laat het even weten.
Aangezien ik geen absoluut geheugen heb, moet ik alles gaan nazoeken en dat kost vrij veel tijd.
In dit geval staan over Lukas in de Bijbel vele verwijzingen over het feit, dat hij een arts is.

Ik heb je al vaker gereageerd op je vragen, maar in dit geval is het lastig om alle verwijzingen op te zoeken.
Bovendien houdt je je krampachtig vast aan je eigen religie, die aantoonbaar afwijkt van de waarheid van de oorspronkelijke Bijbelse leer.
Hier boven heb ik de publicatie genoemd: "Geef grondig getuigenis over Gods Koninkrijk".

Dit studieboek over de zendigsreizen van de apostelen heb ik de afgelopen 1,5 jaar bestudeerd.
Daarin kan je veel achtergrond informatie vinden en daar wordt ook over Lukas gesproken.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: Vandaag, 11:17
Messenger schreef: 21 jul 2025, 14:07
Vele mensen leren niet van de ervaringen die eerder zijn geweest. Als je aanneemt dat mensen een gegeven boodschap precies zo eeuwen later opschreven en die oorspronkelijke boodschap exact doorgaven, dan ontbreekt het je aan kennis en ervaring dat elke persoon de boodschap doorgeeft zoals hij die interpreteert.

Voorbeeldje: Een theater vol mensen wordt gevraagd te luisteren wat de rechter buurman in zijn oor fluistert. Vervolgens geeft de persoon de boodschap door aan de persoon links van hem. En zo de hele zaal erbij betrekken.

De originele boodschap is volledig anders, onherkenbaar aan het eind van de zaal. Dit gebeurde ook in de tijd van Jezus.
Het is bekend dat mensen allerlei uitvluchten gebruiken om waarschuwingen te negeren.

Toch zijn de waarschuwingsboodschappen duidelijk.
Zo was er in Indonesië een boer die de evacuatie waarschuwing negerde en nog eerst zijn dieren wilden verzorgen.
Hij ging dood en kwam met zijn dieren in de hemel, ongedeerd.
Alpha schreef: Maar iedereen heeft van God een vrije wil gekregen, hij kan dus zelf kiezen.
(...)

De keuze is dus in feite voor Jehovah kiezen of tegen.
Ja dat is de vrije wil. Het resultaat is hetzelfde.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Alpha schreef: Vandaag, 12:30
Dat_beloof_ik schreef: 21 jul 2025, 14:04

Dan vraag ik nu voor de 7e keer: welke medische termen. En waar staan die?
Als het een feit is en ze gewoon tussen de teksten staan, zal het toch niet moeilijk zijn om ze te noemen?
Als het kwestie is van nauwkeurig en aandachtig lezen, moet jij het toch weten.
Vandaar dat ik het aan je vraag, jij stelt zelf immers altijd dat je nauwkeurig en aandachtig leest.
Maar nu ik het al voor de 7e keer vraag, en je nog steeds geen antwoord geeft, maak je de indruk dat je zelf ook niet welke medisch termen het zijn.
Dat zal toch niet het geval zijn?
Want dan zou je maar wat roepen en zelfs wellicht niet volgens de waarheid teksten schrijven.
Welnu, laat het even weten.
Aangezien ik geen absoluut geheugen heb, moet ik alles gaan nazoeken en dat kost vrij veel tijd.
In dit geval staan over Lukas in de Bijbel vele verwijzingen over het feit, dat hij een arts is.

Ik heb je al vaker gereageerd op je vragen, maar in dit geval is het lastig om alle verwijzingen op te zoeken.
Bovendien houdt je je krampachtig vast aan je eigen religie, die aantoonbaar afwijkt van de waarheid van de oorspronkelijke Bijbelse leer.
Hier boven heb ik de publicatie genoemd: "Geef grondig getuigenis over Gods Koninkrijk".

Dit studieboek over de zendigsreizen van de apostelen heb ik de afgelopen 1,5 jaar bestudeerd.
Daarin kan je veel achtergrond informatie vinden en daar wordt ook over Lukas gesproken.
Dan is het hiermee duidelijk dat je zelf niet weet welke medische termen het zijn en dat je dus maar wat roept.
Je geeft nu immers zelf aan dat je het niet weet en herhaalt alleen maar dat 'er over Lukas vele verwijzingen staan naar het feit dat hij arts is'.
Dat is nu net waar ik al 7 keer naar heb gevraagd.
Dat_beloof_ik

Alpha schreef: Vandaag, 12:03 Veel informatie over de zendingsreizen van de apostelen kan je vinden in het boek: "Geef grondig getuigenis over Gods koninkrijk".
Het geeft een uitvoerig verslag over de gebeurtenissen in de zendingsreizen van de apostelen en hun helpers.

Ook wordt daarin veel gedetailleerde achtergrond informatie gegeven, die gebaseerd is op intensief onderzoek en op archeologische vondsten.
Dit soort bewering interesseert mij erg.
Daarom heb ik een vraag:

Op welke archeologische vondsten is de gedetailleerde achtergrond informatie gebaseerd, die de zendingsreizen van de apostelen ondersteunen?
En wat houdt die gedetailleerde achtergrond informatie precies in ?
Dat_beloof_ik

Flavius Josephus gaf aan dat er toen 1.100.000 mensen omkwamen, maar dat wordt gebagatelliseerd of zelfs ontkend.
Vandaar de Bijbelse raad: "Laat iedereen die oren heeft, goed luisteren". (Mattheüs 13:43).
Zeker wordt dat ontkend, want het kan niet.
Ik neem toch aan dat je oren hebt, maar kennelijk wil je niet luisteren.
Ik heb je al vaker uitgelegd, in je eigen topic:
1.100.000 mensen binnen een omheining van 7,2 km, dat past niet, het is onzinnig om dat serieus te nemen. Dan denk je niet na bij wat je schrijft.
Doe het eens in je koninkrijkszaal: teken een vierkant van 2 x 2 meter en zet daar 14 mensen in. En bedenk dat er ook nog gebouwen, winkels, als wat in een stad hoort, bij moet. Ik hoor volgende keer graag hoe dat is gegaan.
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 12:40 Dan is het hiermee duidelijk dat je zelf niet weet welke medische termen het zijn en dat je dus maar wat roept.
Je geeft nu immers zelf aan dat je het niet weet en herhaalt alleen maar dat 'er over Lukas vele verwijzingen staan naar het feit dat hij arts is'.
Mij lijkt het ook volledig duidelijk dat die teksten niet bestaan.

Immers:
in het geval dat het gaat teksten die de Leer van JG onderschrijven weet hij ze altijd perfect te vinden, nu ineens beroept gij zich op geheugen verlies.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef: 08 jul 2025, 11:33 Het punt is wel dat de JG nog geloven in het bestaan van de gevallen engel met de naam Lucifer of wel Satan.
Deze '' booswicht "' inspireert de mensen met slechte, God-onwelgevallige slogans die vele mensen prettig in de oren klinken en dus volgen en God staat het de "' booswicht "' toe om zijn onheil over de aarde uit te spreiden.
De oplossing wordt in het laatste bijbel boek ook gegeven, namelijk God schakelt op het door Hem voorbestemde moment uiteindelijk de "' booswicht "' uit en na deze uitschakeling zijn de mensen die dan bevrijd zijn van de slechte inspiratie, volledig in staat om de door God Bedoelde Weg te bewandelen.
Voor de JG is het dus het wachten op het moment dat God gaat ingrijpen en de "' booswicht "" uitschakelt. Dat ingrijpen wordt door de JG volgers wel als dichtbij gezien, zo althans hun boodschap. God geeft immers uitleg aan wie Hij Wil en dat is het B L.
Voor diegenen die niet geloven in het bestaan van de "' booswicht "" is het een stuk lastiger om te geloven in een goede afloop.
In de procestheologie wordt zelfs helemaal geen garantie gegeven dat het goed afloopt, aldaar kan het experiment "' schepping "" best wel mislukken.
Kortom meerdere toekomst-opties.
Zoals al vaker aangehaald is Lucifer niet de naam van Satan.

Jg geloven datgene wat Jezus ook geloofde, dat Satan een gevallen engel is.

Spr 8:
22 Jehovah zelf heeft mij voortgebracht als het begin van zijn weg, als het vroegste van zijn werken van oudsher
30 toen werd ik als een meesterwerker naast hem, en ik werd degene op wie hij dag aan dag bijzonder gesteld was, terwijl ik te allen tijde vrolijk was voor zijn aangezicht, 

Hij was erbij aanwezig toen de engelen werden geschapen en toen die zich tegen zijn vader keerde.

Mt 4:
8 Opnieuw nam de Duivel hem mee, nu naar een heel hoge berg, en hij liet hem alle koninkrijken van de wereld zien, met hun pracht en praal.
9 Hij zei tegen hem: ‘Dit geef ik je allemaal als je voor me neerknielt en me aanbidt.’
10 Toen zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Jehovah, je God, moet je aanbidden en alleen voor hem moet je heilige dienst doen.”’
11 Daarna ging de Duivel weg en er kwamen engelen om Jezus van dienst te zijn.

Judas 6  En de engelen die hun oorspronkelijke positie niet hebben behouden maar hun eigen woonplaats hebben verlaten, houdt hij met eeuwige ketens in diepe duisternis gevangen in afwachting van het oordeel van de grote dag.

Satan is de heerser van deze wereld en dat is duidelijk waarneembaar.

Het is dan ook logisch de de Joodse religieuze leiders zich tegen Jezus keerden.
Zouden zij de val van Jeruzalem hebben overleefd?

Handelingen 18:26 Hij begon vrijmoedig in de synagoge te spreken. Toen Priskilla en Aqu̱i̱la hem hoorden, namen ze hem met zich mee en legden hem de weg van God nauwkeuriger uit. NWV.

Zij gebruikten de uitleg uit de Bijbel.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 13:06
Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 12:40 Dan is het hiermee duidelijk dat je zelf niet weet welke medische termen het zijn en dat je dus maar wat roept.

Immers:
in het geval dat het gaat teksten die de Leer van JG onderschrijven weet hij ze altijd perfect te vinden, nu ineens beroept gij zich op geheugen verlies.
Het is duidelijk dat begrijpelijk lezen voor jou wat moeilijk is.

De bron waar je dat kan vinden heb ik overigens gegeven.
Die bron heb ik ruim aan jaar lang grondig bestudeerd.
Als jij dat nu ook eens doet en het uit je hoofd leert, dan kan je onmiddellijk het antwoord vinden. :lol:

BTW de leer van Jg is uitsluitend op de bijbel gebaseerd.
Vandaar dat ik in bijbel geloof, zoals Jezus dat zei: "Uw woord is waarheid".

Ik beroep mij niet op geheugen verlies, ik zei dat ik geen absoluut geheugen heb, en dat ik alles moet nazoeken.
Wanneer er vele teksten zijn, die ik moet zien te vinden, dan is dat lastig vanwege de hoeveelheid.

Als je dat boek nu bestudeerd en uit je hoofd leert, kan JIJ alle vragen onderbouwd beantwoorden. :D
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 13:06
1.100.000 mensen binnen een omheining van 7,2 km, dat past niet, het is onzinnig om dat serieus te nemen. Dan denk je niet na bij wat je schrijft.
Doe het eens in je koninkrijkszaal: teken een vierkant van 2 x 2 meter en zet daar 14 mensen in. En bedenk dat er ook nog gebouwen, winkels, als wat in een stad hoort, bij moet. Ik hoor volgende keer graag hoe dat is gegaan.
Zoals gebruikelijk ontken je datgene wat niet in jouw kraan past.
Vandaar dat je niet kan begrijpen wat de Bijbel zegt: "gaat uit van haar". (Openb. 18:4).

Dat het niet onmogelijk is heb ik o.a. aangetoond met een tekst. (Hand 2: 1-12).
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 12:50
Alpha schreef: Vandaag, 12:03 Veel informatie over de zendingsreizen van de apostelen kan je vinden in het boek: "Geef grondig getuigenis over Gods koninkrijk".

Daarom heb ik een vraag:

Op welke archeologische vondsten is de gedetailleerde achtergrond informatie gebaseerd, die de zendingsreizen van de apostelen ondersteunen?
Als je dat genoemde boek bestudeerd, weet je het antwoord.

In dat boek wordt o.a. informatie gegeven over de genoemde steden, wat en waarom zij bepaalde dingen deden.
Zo word ook de zeereis van Paulus naar Puteoli besproken, waarom schip strandde en waarom.
Tiberius Claudius

Alpha schreef: Vandaag, 13:18
Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 13:06

Immers:
Het is duidelijk dat begrijpelijk lezen voor jou wat moeilijk is.

Als jij dat nu ook eens doet en het uit je hoofd leert, dan kan je onmiddellijk het antwoord vinden. :lol:

Ik beroep mij niet op geheugen verlies, ik zei dat ik geen absoluut geheugen heb, en dat ik alles moet nazoeken.
Wanneer er vele teksten zijn, die ik moet zien te vinden, dan is dat lastig vanwege de hoeveelheid.

Als je dat boek nu bestudeerd en uit je hoofd leert, kan JIJ alle vragen onderbouwd beantwoorden. :D
Je bluft.

Ondanks herhaald aandringen weiger je de passage te geven.

Hoe kunnen we ze nu begrijpend lezen als ze er kennelijk niet zijn? :mrgreen:
Tiberius Claudius

Alpha schreef: Vandaag, 13:29

Daarom heb ik een vraag:

In dat boek wordt o.a. informatie gegeven over de genoemde steden, wat en waarom zij bepaalde dingen deden.
Zo word ook de zeereis van Paulus naar Puteoli besproken, waarom schip strandde en waarom.
Weer geen spoor van bewijs.

Alleen de bewering dat het ergens zou staan.
peda

Bericht door peda »

Het bewijs van de JG Is het gezag van het B L.
Het B L bepaalt de inhoud van de grote J G bibliotheek, wat niet door de B L ballotage komt, blijft buiten de bibliotheek.
De J G leden lezen vervolgens in de J G bibliotheek de door het B L toegestane bijbel uitleg en verklaren vervolgens deze B L goedkeuring als geleverd bewijs voor juistheid.
Voor de J G leden gaat B L bewijs zelfs nog boven wiskundig bewijs.
Wie ingaat tegen het B L bewijs, hij/ zij heeft per definitie een verliezend kaartenspel in de eigen hand.
Alpha bewijst zulks reeds vanaf het forum begin. Alle later- komers zullen het aan den lijve zelve ervaren.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

De zendingsreizen van de apostelen zijn gedocumenteerd. In allerlei antieke geschriften is dit na te gaan en te reconstrueren. Om een voorbeeldje te geven:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Junius_Annaeus_Gallio

Zo rond het jaar 50 of 51 heeft Paulus een ontmoeting gehad met deze man. Dat is terug te vinden in Griekse en Romeinse teksten. We dienen wel te begrijpen dat dit soort onderzoek een vak apart is, er staat in zo'n tekst niet dat Paulus Gallio ontmoette in het jaar 50, de jaartelling bestond nog niet eens. Ze schrijven in een bepaald tribunaatjaar, ze hebben het over acclamaties. Het is niet zo dat ik al die zaken begrijp, mijn kennis van het Romeinse Rijk is beperkt.

Maar over de hele wereld worden oude documenten doorvorst om de zendingsreizen in beeld te krijgen. Eenvoudig is dat niet, maar omdat er zoveel knappe koppen aan werken en gewerkt hebben bestaat er geen enkele twijfel over de zendingsreizen.

Maar goed, iemand kan altijd beweren: Heeft die Junius Annaeus Gallio eigenlijk wel bestaan?
De ware aard van het zelf kan pas onthuld worden als het volledig weg is.
Tiberius Claudius

Tufkah schreef: Vandaag, 15:16 De zendingsreizen van de apostelen zijn gedocumenteerd. In allerlei antieke geschriften is dit na te gaan en te reconstrueren. Om een voorbeeldje te geven:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Junius_Annaeus_Gallio

Zo rond het jaar 50 of 51 heeft Paulus een ontmoeting gehad met deze man. Dat is terug te vinden in Griekse en Romeinse teksten. We dienen wel te begrijpen dat dit soort onderzoek een vak apart is, er staat in zo'n tekst niet dat Paulus Gallio ontmoette in het jaar 50, de jaartelling bestond nog niet eens. Ze schrijven in een bepaald tribunaatjaar, ze hebben het over acclamaties. Het is niet zo dat ik al die zaken begrijp, mijn kennis van het Romeinse Rijk is beperkt.

Maar over de hele wereld worden oude documenten doorvorst om de zendingsreizen in beeld te krijgen. Eenvoudig is dat niet, maar omdat er zoveel knappe koppen aan werken en gewerkt hebben bestaat er geen enkele twijfel over de zendingsreizen.

Maar goed, iemand kan altijd beweren: Heeft die Junius Annaeus Gallio eigenlijk wel bestaan?
Dat bewijs alleen maar dat die persoon heeft bestaan.

Voor het overige probeer je de Bijbel met de Bijbel te bewijzen.
Dat_beloof_ik

Alpha schreef: Vandaag, 13:24
Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 13:06

Zoals gebruikelijk ontken je datgene wat niet in jouw kraan past.
Vandaar dat je niet kan begrijpen wat de Bijbel zegt: "gaat uit van haar". (Openb. 18:4).

Dat het niet onmogelijk is heb ik o.a. aangetoond met een tekst. (Hand 2: 1-12).
Ik laat alleen maar zien dat die ruim miljoen Joden niet passen.
Verder is het geen 'kraan' maar 'kraam'.
Het maakt mij niets uit of het er nu wel of niet 1 miljoen waren, ik constateer alleen dat die niet in een omheining van 7,2 km passen.
Als het dus bij iemand niet in de kraam past, is dat bij jou.

De tekst die je aanhaalt heeft hier niets mee te maken.
Dat_beloof_ik

Alpha schreef: Vandaag, 13:29

Daarom heb ik een vraag:

Om principiële redenen lees ik geen boek van de Jehova getuigen.
Jij komt met de bewering dar er archeologische vondsten zijn, dus ik vraag alleen maar welke archeologische vondsten en wat die gedetaillerde informatie in houdt.
Moet ik het weer 7 keer vragen om daarna te constateren dat je zelf niet weet waar het over gaat of ga je antwoord geven?
Messenger

Bericht door Messenger »

Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 13:50
Alpha schreef: Vandaag, 13:18 Het is duidelijk dat begrijpelijk lezen voor jou wat moeilijk is.

Je bluft.
Ze bestaan kennelijk toch nog, Jehova's getuigen met een eigen levendige verbeelding/fantasie. :lol:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.