Dank voor je reactie. Ik vind dit nog prima passen in Bijbelstudie als je het zo brengt. Nu snap ik tenminste waar je je argumenten op baseert. Het was me bekend dat de katholieke en protestante visie hierop afwijkt van de mijne, daarom verbaasde het me ook enigszins dat ik zoveel bijval kreeg. Dat is wel eens anders geweest.BdO schreef:Lees: Br. B. Delfgaauw, Thomas van Aquino - De wereld van een Middeleeuws denker, uitgeverij: Kok Agora ISBN 9024275237Piebe schreef:Dat vind ik ergens wel jammer, misschien kunnen we dit topic dan beter verplaatsen. Ik ben namelijk wel benieuwd om te horen van jou waarom je de leer uit de Bijbel hieromtrent verwerpt. Daar heb ik meer waardering voor dan mensen die liegen voor God, want de teksten zijn wel duidelijk.BdO schreef:O.k., daar heb je een punt. Daarmee heb ik me wel uit het topic terug te trekken, en dat doe ik dan ook maar.Piebe schreef:Dacht het niet, er staat duidelijk dat God het kwaad actief schept. Ik begrijp de wens niet om het allemaal kloppend te willen krijgen, zeg dan gewoon dat je niet gelooft wat er staat in de bijbel over hoe goed en kwaad tot stand zijn gekomen. Lijkt me een stuk eenvoudiger.
Hoofdstuk IV: Het heelal, daarvan de paragraaf:
- potentia en act, blz 82
- ellende en de wereld, blz 90 >> hier kan je o.a. lezen dat de gedachte al van Augustinus stamtAugustinus van Hippo schreef:Malum absentia boni debiti = kwaad is de afwezigheid van een goed dat er zou moeten zijn.
alsmede een paar citaten van Thomas van Aquino die op hetzelfde neerkomen.
Verder:
Arjo Vanderjagt, in de inleiding op "Over de Keuzevrijheid" van Anselmus van Canterbury, v.a. blz 57. Hier valt te lezen dat kwaad als afwezigheid van goed een platoonse gedachte is (en dan weten we meteen ook waar Augustinus het vandaan had).
Tot slot heeft Hannah Arendt er iets over "het kwaad" gezegd, en naar mijn idee past dit in het plaatje van Plato/Augustinus/Anselmus/Thomas v. Aquino:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hannah_Are ... _het_kwaad
Dat is dus allemaal vrij filosofisch en het zijn geen bijbelse bronnen. Er zitten wel mensen tussen die vrij veel in de bijbel hebben rondgewroet, en het werkje "Over de Keuzevrijheid" van Anselmus van Canterbury is bijvoorbeeld bedoeld als een methode om de bijbel te begrijpen / uit te leggen. Het is ook een Kerkelijke geaccepteerd standpunt geweest v.a. Augustinus, en tot aan de reformatie is het dus ook een dikke 1000 jaar een gereformeerd - en uiteraard ook een Oud Katholiek - standpunt geweest .
Binnen het jodendom is het de gangbare visie dat de satan geschapen is door God en uit zichzelf niks kan. Zoals ik heb aangetoond ligt die opvatting het dichtst bij de bijbel, dus is die visie binnen Bijbelstudie het uitgangspunt.
Van mij mag je rustig tegen de Bijbel ingaan, zolang je maar niet zegt dat dat Bijbels is. Users als Wilsophie en Coby zeggen doodleuk met de Bijbel in de hand dat God het kwaad niet heeft geschapen en daar erger ik me aan, want dat is liegen voor God. Voel je het verschil?BdO schreef:Maar goed, je argumentatie baseren op Kerkvaders, en daarmee tegen de bijbel ingaan, tja, waar past zo'n bijdrage het best?
O ja, in KL.
Maar Piebe, je mag de boekjes van mij lenen, ik heb er toch geen tijd voor om het door te werken. Ik heb er ooit over nagedacht en een en ander op me laten inwerken, en sindsdien is het meer en meer mijn persoonlijke visie geworden.
Met excuus voor deze off topic, mag ieder nu weer lekker verder met wat de bijbel er over zegt.