Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 06 okt 2025, 13:32
Alpha schreef: 06 okt 2025, 13:18 Begrijpend lezen is toch wat moeilijk, nietwaar?
Vind je??

Ja indien je geen echt antwoord hebt, ga je dit soort beweringen over de ander zeggen.
Mijn antwoord bevalt je dus niet.
Toch is dat kennelijk de kern van mijn betoog.
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 13 okt 2025, 10:38
Tiberius Claudius schreef: 22 sep 2025, 14:07
Ik zou liever zeggen soorten waarheden.
Johannes 17:17 Heilig hen door de waarheid. Uw woord is waarheid. NWV.

Enkelvoud!

Helaas maken de meest mensen hun eigen waarheid.
Zoveel mensen, zoveel waarheden.
Jouw waarheid is ook maar een eigen waarheid.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 06 okt 2025, 13:53
Alpha schreef: 06 okt 2025, 12:49 Jg behoren tot geen enkele sekte.
Dat is inderdaad wat JG altijd beweren.
Maar je ooit al eens bekeken wat anderen er van vinden?
Het is geen bewering, maar een feit.
Jg behoren dus beslist niet tot de sekten van de Christenheid.

De Joodse sekten in Jezus tijd beweerden, dat Jezus volgelingen ook tot een sekte behoorden.

Jezus reactie was:

Joh 17:
16 Ze zijn geen deel van de wereld, net zoals ik geen deel van de wereld ben.
17 Heilig hen door de waarheid. Uw woord is waarheid.
18 Ik heb hen de wereld in gestuurd, zoals u mij de wereld in hebt gestuurd.
19 En ik heilig mij voor hen, zodat ook zij door waarheid geheiligd worden. NWV.

De Israëlieten waren toen al van hun geloof afgevallen, net als later de christenheid en raakten ook verdeeld.

Zie: 2 Kronieken 7:19, 20.

Jeremia 31:
31 ‘Er komt een dag’, verklaart Jehovah, ‘dat ik een nieuw verbond zal sluiten met het huis van Israël en met het huis van Juda.
32 Het zal anders zijn dan het verbond dat ik met hun voorouders sloot op de dag dat ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte te leiden, “mijn verbond dat ze verbroken hebben, hoewel ik hun echte meester was”, verklaart Jehovah.’
33 ‘Dit is het verbond dat ik na die dagen met het huis van Israël zal sluiten’, verklaart Jehovah. ‘Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en in hun hart schrijven. Ik zal hun God worden en zij zullen mijn volk worden.’ NWV

Het nieuwe verbond werd door Jezus ingesteld, eerst alleen voor de joden, later ook voor de Samaritanen en voor bekeerde heidenen.
Cornelius en zijn gezin warden de eersten.

1 Tim. 4:
1 Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen,
2 onder invloed van de huichelarij van leugenaars die een geweten hebben dat is dichtgeschroeid.
3 Ze verbieden het huwelijk en het gebruik van voedsel dat God heeft geschapen om onder dankzegging te worden gegeten door hen die geloof hebben en die de waarheid nauwkeurig kennen.

2 Timotheüs 4:
2 Predik het woord. Doe het zonder uitstel, in gunstige tijd en in moeilijke tijd. Wijs terecht, berisp en spoor aan, met veel geduld en onderwijskunst.
3 Want er komt een tijd dat ze de gezonde leer niet verdragen maar hun eigen verlangens volgen en leraren om zich heen verzamelen die hun vertellen wat ze graag willen horen.
4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren en zullen aandacht besteden aan verzinsels. NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 13 okt 2025, 11:18
Alpha schreef: 13 okt 2025, 10:38 Johannes 17:17 Heilig hen door de waarheid. Uw woord is waarheid. NWV.

Enkelvoud!

Helaas maken de meest mensen hun eigen waarheid.
Zoveel mensen, zoveel waarheden.
NEE!
Mijn waarheid is op Gods woord gebaseerd.

Vandaar ook dat Jezus zei: "UW woord is waarheid". (Johannes 17:17)
‘Waarheid is de essentie van uw woord.’ — PS. 119:160.

Vandaar ook dat Jezus dit zei:
Johannes 12:49\) Want ik heb niet uit mezelf gesproken, maar de Vader, die mij heeft gestuurd, heeft me zelf een gebod gegeven over wat ik zeggen en wat ik spreken moet.
Tiberius Claudius

Alpha schreef: 13 okt 2025, 11:33
Tiberius Claudius schreef: 13 okt 2025, 11:18
NEE!

Johannes 12:49\) Want ik heb niet uit mezelf gesproken, maar de Vader, die mij heeft gestuurd, heeft me zelf een gebod gegeven over wat ik zeggen en wat ik spreken moet.
Het is slechts jouw waarheid dat dat Gods woord zou zijn.
Het zijn maar teksten die door mensen zijn opgeschreven meer niet.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 06 okt 2025, 14:45
umit schreef: 06 okt 2025, 14:30
klopt...maar dan heb je geconstateerd dat het geloof zich op een bepaalde manier heeft ontwikkeld.
Wordt dat dan gezien als iets goeds? of streeft men dan eerder naar het originele geloof?
Ik heb geen geloof, wel ben ik altijd dol op geschiedenis geweest.
Zo kijk ik daar ook naar.

Voor de Gelovige ligt dat anders, die gelooft alleen dat deel wat haar/hem uitkomt.
Dat doet dus de christenheid.

Jezus leerde mensen wat de Bijbel betekende.
Vandaar dat hij de mensen onderwees en stond hij bekend al onderwijzer.
In veel illustraties toonde hij aan dat mensen de neiging hebben om alleen dat geloven wat hun uitkomt.
Hij weerlegde dat.

Vandaar dat Paulus dit schreef:

Kolossenzen 1:
9 Daarom bidden we onophoudelijk voor jullie, vanaf de dag dat we ervan hoorden. We vragen dat jullie volop nauwkeurige kennis van zijn wil krijgen, met alle wijsheid en geestelijk inzicht.
10 Dan zullen jullie een leven leiden dat Jehovah waardig is en hem in alles blij maken, terwijl jullie vrucht blijven dragen met allerlei goede daden en steeds meer nauwkeurige kennis van God krijgen. NWV.

Hij sprak uit ervaring, want hij werd door Jezus gecorrigeerd, omdat hij van het oorspronkelijke geloof was afgevallen.
Hij had daar veel spijt van, toen hij dat ontdekte.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 13 okt 2025, 11:37
Alpha schreef: 13 okt 2025, 11:33 NEE!

Het is slechts jouw waarheid dat dat Gods woord zou zijn.
Het zijn maar teksten die door mensen zijn opgeschreven meer niet.
Een typische opmerking van een ongelovige, die niet de moeite heeft genomen om wat verder te kijken, dan dat zijn neus lang is.

Jammer, daardoor gaat een hele wereld voor je verloren.
Alpha

Bericht door Alpha »

umit schreef: 07 okt 2025, 09:38
Messenger schreef: 07 okt 2025, 09:00
Hoe kun je vaststellen wie er bij het Bestuurlijk Lichaam gezalfd is?
BL staat voor "Bestuurlijk Lichaam"!! yessssssssss...vroeg ik me de hele tijd al af....ich dacht meer aan "Bijbelleer" ofzo
Het is nu eenmaal zo, dat zonder goede leiding mensen in chaos geraken.

Vandaar dat Jezus de leiding nam en mensen aanstelde, die ook de leiding kregen.
Jezus gaf opdracht om het goede nieuws bekend te maken en daar is een goede organisatie structuur voor nodig.
umit

Bericht door umit »

Alpha schreef: 13 okt 2025, 11:49
umit schreef: 07 okt 2025, 09:38
BL staat voor "Bestuurlijk Lichaam"!! yessssssssss...vroeg ik me de hele tijd al af....ich dacht meer aan "Bijbelleer" ofzo
Het is nu eenmaal zo, dat zonder goede leiding mensen in chaos geraken.

Vandaar dat Jezus de leiding nam en mensen aanstelde, die ook de leiding kregen.
Jezus gaf opdracht om het goede nieuws bekend te maken en daar is een goede organisatie structuur voor nodig.
OK. Wie stelde Jezus dan oorspronkelijk aan? iemand van de apostelen? hoe ging dat precies in zijn werk en hoe werd de leiding daarna doorgegeven?
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Alpha schreef: 13 okt 2025, 10:14 Hoe kan je de heilige geest vast stellen?
Bij Jezus was dat een duif. (Mt 3:16).
In de bovenkamer, toen ca. 120 personen aanwezig waren, was dat in de vorm van tongen van vuur. (Hand. 2:2-4).
Zij konden daarna in diverse talen met mensen praten.
Waarom geeft God in jullie verstaan zulke tekenen niet meer? Of waarom bevestigd Hij niet de gezalfde status door handoplegging, zoals bijvoorbeeld in Handelingen 8,17 en in Handelingen 19,6 gebeurt? In beide bijbelgedeelten wordt immers nadrukkelijk de heilige Geest door handoplegging van de apostelen uitgedeeld. Waarom is jullie gezalfde klasse daarmee gestopt? Zo'n duidelijk teken zou misschien juist ook ongemakkelijke momenten kunnen voorkomen tijdens jullie Gedachtenisviering, als ineens iemand de symbolen gebruikt.
Vrede en alle goeds
umit

Bericht door umit »

Alpha schreef: 13 okt 2025, 11:42
Tiberius Claudius schreef: 06 okt 2025, 14:45
Ik heb geen geloof, wel ben ik altijd dol op geschiedenis geweest.
Zo kijk ik daar ook naar.

Voor de Gelovige ligt dat anders, die gelooft alleen dat deel wat haar/hem uitkomt.
snap ik niet. De vraag was
klopt...maar dan heb je geconstateerd dat het geloof zich op een bepaalde manier heeft ontwikkeld.
Wordt dat dan gezien als iets goeds? of streeft men dan eerder naar het originele geloof?
De Christenheid zorgt ervoor dat de religie zich op een bepaalde manier ontwikkelt? of de Christenheid streeft naar het originele geloof?
Alpha schreef: 13 okt 2025, 11:42 Jezus leerde mensen wat de Bijbel betekende.
De Bijbel bestond toen nog niet, maar Jezus predikte en leerde de mensen wel degelijk.
Alpha schreef: 13 okt 2025, 11:42 Vandaar dat hij de mensen onderwees en stond hij bekend al onderwijzer.
mee eens
Alpha schreef: 13 okt 2025, 11:42 In veel illustraties toonde hij aan dat mensen de neiging hebben om alleen dat geloven wat hun uitkomt.
Hij weerlegde dat.
mee eens
Vanaf hier vind ik het niet mee interessant omdat ik Paulus niet erken. Alles wat van Paulus afkomt verwerp ik omdat Paulus lijnrecht tegenover jezus staat.
Alpha schreef: 13 okt 2025, 11:42 Kolossenzen 1:
9 Daarom bidden we onophoudelijk voor jullie, vanaf de dag dat we ervan hoorden. We vragen dat jullie volop nauwkeurige kennis van zijn wil krijgen, met alle wijsheid en geestelijk inzicht.
10 Dan zullen jullie een leven leiden dat Jehovah waardig is en hem in alles blij maken, terwijl jullie vrucht blijven dragen met allerlei goede daden en steeds meer nauwkeurige kennis van God krijgen. NWV.

Hij sprak uit ervaring, want hij werd door Jezus gecorrigeerd, omdat hij van het oorspronkelijke geloof was afgevallen.
Is hij door Jezus gecorrigeerd? hoe weten we dat zo zeker?
J-W

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 13 okt 2025, 10:33
Men kan niet "toe treden"' op basis van Bijbelkennis.

Jehovah bepaalt wie gezalfd word.

Gezalfden weten dat.

Je kan helemaal niet solliciteren op een BL functie.

Jehovah kan iemands beweegredenen zien en dus "in iemands hart kijken".
Je noemt steeds Jehova maar hoe communiceert Hij met het BL en heb jij daar als JG inzage in?
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Alpha schreef: 13 okt 2025, 11:27
Dat_beloof_ik schreef: 06 okt 2025, 13:53
Dat is inderdaad wat JG altijd beweren.
Maar je ooit al eens bekeken wat anderen er van vinden?
Het is geen bewering, maar een feit.

De Joodse sekten in Jezus tijd beweerden, dat Jezus volgelingen ook tot een sekte behoorden....
Het antwoord is dus: Nee, je hebt niet bekeken wat anderen er van vinden.
Dat je niet op vragen ingaat en alleen maar standaard teksten van jw.orrug plakt en knipt, laat juist zien dat het een sekte is.
Je bent niet meer in staat om zelf na te denken en te reageren met eigen woorden.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 13 okt 2025, 10:14
Messenger schreef: 07 okt 2025, 09:00
Hoe kun je vaststellen wie er bij het Bestuurlijk Lichaam gezalfd is?
Hoe kan je de heilige geest vast stellen?
In de bovenkamer, toen ca. 120 personen aanwezig waren, was dat in de vorm van tongen van vuur. (Hand. 2:2-4).
Dit is voor mij wartaal.
Alpha schreef: In Openbaring 7:4 staat dat er in totaal 144.000 personen gezalfd worden vanaf pinksteren 33 n.C.
Zij gaan als koningen en priesters, onder leiding van Jezus, als koning over de aarde regeren.
Of iemand gezalfd is, is niet fysiek waarneembaar.
Hoe is het dan wel waarneembaar?
Alpha schreef: Mensen die met de Hg gezalfd zijn nemen deel aan de Bijbelse symbolen op de herdenking van Jezus dood op 14 Nissan.
Voor het onterecht gebruiken van deze symbolen wordt gewaarschuwd in:

1 Korinthiërs 11:
27 Wie dus op een onwaardige manier het brood eet of uit de beker van de Heer drinkt, zal schuldig zijn wat betreft het lichaam en het bloed van de Heer.
28 Laat iemand zichzelf eerst toetsen, en laat hij dan pas van het brood eten en uit de beker drinken.
29 Want wie eet en drinkt zonder te beseffen dat het om het lichaam gaat, eet en drinkt zichzelf een oordeel. NWV.

Leden van de grote schare hebben een aardse hoop en nemen geen deel aan deze symbolen. (Openbaring 7:9,10).

Het BL geeft leiding aan de gedoopte gelovigen, net als het Jeruzalemse BL. Zie Handelingen 15: 6-19.
Het hedendaagse besturend lichaam volgt daarin hun voorbeeld.

Beslissingen worden unaniem door het hele BL genomen.
Er worden dus geen beslissingen genomen, als men het daar niet over eens is.
Uit de resultaten van de beslissingen blijkt als snel of Jehovah daar achterstaat.
De beslissingen worden gezegend, als die in overeen komen met Gods wil.
Dat is wèl zichtbaar.
Wat voor mensen onmogelijk is, is voor God geen probleem.

Daardoor is het nu voor gelovigen mogelijk om over de gehele wereld de Bijbel te raadplegen in hun eigen taal.
Het internet is daarvoor een nuttig instrument gebleken.
Het is voor mij totaal onbegrijpelijk, het zegt niets over het zalven van mensen voor het BL.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 13 okt 2025, 18:37
Dit is voor mij wartaal.
Alpha schreef: In Openbaring 7:4 staat dat er in totaal 144.000 personen gezalfd worden vanaf pinksteren 33 n.C.
Zij gaan als koningen en priesters, onder leiding van Jezus, als koning over de aarde regeren.
Of iemand gezalfd is, is niet fysiek waarneembaar.
Alpha schreef: Mensen die met de Hg gezalfd zijn nemen deel aan de Bijbelse symbolen op de herdenking van Jezus dood op 14 Nissan.
Voor het onterecht gebruiken van deze symbolen wordt gewaarschuwd in:

1 Korinthiërs 11:
27 Wie dus op een onwaardige manier het brood eet of uit de beker van de Heer drinkt, zal schuldig zijn wat betreft het lichaam en het bloed van de Heer.
28 Laat iemand zichzelf eerst toetsen, en laat hij dan pas van het brood eten en uit de beker drinken.
29 Want wie eet en drinkt zonder te beseffen dat het om het lichaam gaat, eet en drinkt zichzelf een oordeel. NWV.

Leden van de grote schare hebben een aardse hoop en nemen geen deel aan deze symbolen. (Openbaring 7:9,10).

Het BL geeft leiding aan de gedoopte gelovigen, net als het Jeruzalemse BL. Zie Handelingen 15: 6-19.
Het hedendaagse besturend lichaam volgt daarin hun voorbeeld.

Beslissingen worden unaniem door het hele BL genomen.
Er worden dus geen beslissingen genomen, als men het daar niet over eens is.
Uit de resultaten van de beslissingen blijkt als snel of Jehovah daar achterstaat.
De beslissingen worden gezegend, als die in overeen komen met Gods wil.
Dat is wèl zichtbaar.
Wat voor mensen onmogelijk is, is voor God geen probleem.

Daardoor is het nu voor gelovigen mogelijk om over de gehele wereld de Bijbel te raadplegen in hun eigen taal.
Het internet is daarvoor een nuttig instrument gebleken.
Het is voor mij totaal onbegrijpelijk, het zegt niets over het zalven van mensen voor het BL.
Natuurlijk is dat voor jou wartaal, omdat je niet op geestelijke zaken bent ingesteld.
Wat je niet kan zien, bestaat voor jou niet.

Kan ik jouw verstand zien?
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: Vandaag, 11:12
Messenger schreef: 13 okt 2025, 18:37
Dit is voor mij wartaal.

Natuurlijk is dat voor jou wartaal, omdat je niet op geestelijke zaken bent ingesteld.
Ik neem niet zomaar aan dat mensen gezalfd zijn. Maar je kunt kennelijk geen verdere uitleg geven erover. Jij hebt het misschien aangenomen van horen zeggen.
Alpha schreef: Kan ik jouw verstand zien?
Niet 'zien' maar wel enigszins meten.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tiberius Claudius

Messenger schreef: Vandaag, 11:17
Ik neem niet zomaar aan dat mensen gezalfd zijn. Maar je kunt kennelijk geen verdere uitleg geven erover. Jij hebt het misschien aangenomen van horen zeggen.
Schedel meten is niet meer zo in tegenwoordig. :lol:
Messenger

Bericht door Messenger »

Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 11:32

Ik heb geen idee hoeveel zalf voldoende is... :mrgreen:
Tiberius Claudius

Messenger schreef: Vandaag, 11:37
Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 11:32
Ik heb geen idee hoeveel zalf voldoende is... :mrgreen:
Het merendeel is meestal olijfolie dat verkopen ze meestal per liter.

PS.
Zalven werd oorspronkelijk gebruikt tegen haarluizen.
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 13 okt 2025, 17:23
Alpha schreef: 13 okt 2025, 11:27 Het is geen bewering, maar een feit.

De Joodse sekten in Jezus tijd beweerden, dat Jezus volgelingen ook tot een sekte behoorden....
Het antwoord is dus: Nee, je hebt niet bekeken wat anderen er van vinden.
Dat je niet op vragen ingaat en alleen maar standaard teksten van jw.orrug plakt en knipt, laat juist zien dat het een sekte is.
Je bent niet meer in staat om zelf na te denken en te reageren met eigen woorden.
Je hebt duidelijk moeite met begrijpelijk lezen.
Ik citeer direct of indirect de bijbel en dat begrijp je dus niet.
Ik beweer dus niet iets, ik citeer.

Je wilt niet snappen dat de christenheid een grote sekte is, die onderling sterk verdeeld is.
De Bijbel geeft duidelijk aan hoe dat komt: 1 Tim. 4:1.

Dat is dus geen standaard tekst, maar feitelijke informatie, die ik citeer, dus gewoon weer uit de Bijbel.
Helaas kunnen sommigen dat niet verdragen, zij willen dat hun oren gekitteld worden. (2 Timotheüs 4:3, 4).

Als je zelf zou willen nadenken over wat de Bijbel werkelijk leert, dan zou je dat begrijpen.

Omdat Jg geen sekte zijn vereren of volgen zij geen mensen of z.g. heiligen.
Vandaar dat het BL uit meerdere personen bestaan, waardoor één persoon anderen niet hun eigen wil of dogma's kan opleggen.
Alle besluiten worden onder gebed unaniem genomen.
Uit de praktijk blijkt dan dat de schepper die besluiten zegent.
Dingen die voor mensen onmogelijk lijken, worden dan mogelijk.

Helaas zijn er, net als in de eerste eeuw, mensen bezig om het verkondiging van het goede nieuws te dwarsbomen.
Vaak wordt het verboden of sterk belemmerd, toch heeft men daar geen succes mee.
Het blijkt juist averechts te werken.

Hand 17:
5 Maar de Joden werden jaloers. Ze verzamelden een aantal slechte mannen die op het marktplein rondhingen, brachten een menigte op de been en zorgden voor grote onrust in de stad. Ze bestormden het huis van Ja̱son omdat ze Paulus en Silas voor de mensenmenigte wilden brengen.
6 Toen ze hen niet vonden, sleepten ze Ja̱son en een aantal andere broeders naar de stadsbestuurders, en ze schreeuwden: ‘Deze mensen, die de bewoonde aarde op zijn kop hebben gezet, zijn nu ook hier,
7 en Ja̱son heeft ze als zijn gasten ontvangen. Al die mensen overtreden de geboden van caesar door te zeggen dat er een andere koning is, Jezus.

Desondanks is het nu sinds kort voor iedereen mogelijk om het evangelie zelf te lezen in hun eigen taal, wereldwijd.
De NWV is simultaan, in meer dan 1000 talen te lezen.
Het BL heeft daarom een wereldwijd netwerk opgezet, dat de informatie voor iedereen, via JW.ORG, is te bekijken.

Mattheüs 24:
14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen.

14 Hierdie goeie nuus van die Koninkryk sal oor die hele bewoonde aarde verkondig word as ’n getuienis vir al die nasies, en dan sal die einde kom.

14 Und die gute Botschaft vom Königreich wird auf der ganzen bewohnten Erde bekannt gemacht werden als Zeugnis für alle Völker, und dann wird das Ende kommen

14  Et cette bonne nouvelle du Royaume sera prêchée sur toute la terre, en témoignage pour toutes les nations, et alors viendra la fin. NWV.

Dan nog een eenvoudige vraag: Waar staat de eerste profetie en wanneer is die vervuld?
Alpha

Bericht door Alpha »

Ik heb geprobeerd, relevante informatie uit de Bijbel te geven.
Kennelijk is dat te moeilijk voor je.

Ik praat dus niet, zoals jij anderen na, ik toon slechts wat de Bijbel leert.

Ik Jezus tijd was de zalving met de Hg letterlijk te zien bij Jezus en bij de ca. 120 personen in de bovenkamer.
De mensen buiten zagen direct het resultaat, doordat de mensen in hun eigen taal werden aangesproken.

Handelingen 2:
1 Op de dag van het pinksterfeest waren ze allemaal op dezelfde plaats bij elkaar.
2 Plotseling kwam er uit de hemel een geluid dat klonk als een sterke windvlaag, en het vulde het hele huis waar ze waren.
3 Toen zagen ze een soort vuurtongen. Die verspreidden zich en op iedereen daalde er één neer.
4 Ze werden allemaal met heilige geest vervuld en begonnen in verschillende talen te spreken, zoals het hun door de geest werd ingegeven.
5 Er waren op dat moment in Jeruzalem diepgelovige Joden uit alle volken onder de hemel.
6 Toen het geluid klonk, verzamelde er zich een menigte. Ze stonden allemaal versteld omdat ze de discipelen in hun eigen taal hoorden spreken. 7 Ze waren echt verbaasd en zeiden: ‘Maar dat zijn toch allemaal Galileeërs die daar spreken?
8 Hoe kan het dan dat we allemaal onze eigen moedertaal horen?
9 Parthen, Meden, Elamieten, de inwoners van Mesopotamië, Judea en Kappado̱cië, Po̱ntus en A̱sia,
10 Frygië en Pamfylië, Egypte en de gebieden van Libië bij Cyre̱ne, bezoekers uit Rome, zowel Joden als proselieten,
11 Kretenzers en Arabieren — we horen ze in onze eigen taal over de grote daden van God praten.’
12 De mensen waren buiten zichzelf van verbazing en zeiden tegen elkaar: ‘Wat is hier aan de hand?’
13 Maar anderen zeiden spottend: ‘Ze hebben te veel zoete wijn op.

41 Degenen die zijn woorden van harte aannamen, werden gedoopt. Op die dag kwamen er ongeveer 3000 personen bij.
42 En ze bleven zich verdiepen in het onderwijs van de apostelen. Ook bleven ze hecht met elkaar omgaan, samen eten en bidden. NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

umit schreef: 13 okt 2025, 12:20

snap ik niet. De vraag was
De Christenheid zorgt ervoor dat de religie zich op een bepaalde manier ontwikkelt? of de Christenheid streeft naar het originele geloof?
Alpha schreef: 13 okt 2025, 11:42 Jezus leerde mensen wat de Bijbel betekende.
De Bijbel bestond toen nog niet, maar Jezus predikte en leerde de mensen wel degelijk.
Alpha schreef: 13 okt 2025, 11:42 Vandaar dat hij de mensen onderwees en stond hij bekend al onderwijzer.
mee eens
Alpha schreef: 13 okt 2025, 11:42 In veel illustraties toonde hij aan dat mensen de neiging hebben om alleen dat geloven wat hun uitkomt.
Hij weerlegde dat.
mee eens
Vanaf hier vind ik het niet mee interessant omdat ik Paulus niet erken. Alles wat van Paulus afkomt verwerp ik omdat Paulus lijnrecht tegenover jezus staat.
Alpha schreef: 13 okt 2025, 11:42 Kolossenzen 1:

Is hij door Jezus gecorrigeerd? hoe weten we dat zo zeker?
In de Bijbel is voorzegt dat men, o.a. de christenheid, zal afwijken van het geloof. Ik heb die teksten geciteerd.

Ik beweer niet zomaar iets, ik citeer.
Daardoor ben ik erg zeker van mijn zaak.

Paulus is aantoonbaar door Jezus uitgekozen, ondanks zijn gepleegde misdaden.
De omstandigheden zijn overduidelijk in de Bijbel beschreven.
De zekerheid heb ik gekregen door diepgaand de hele Bijbel te bestuderen.
Vele profetieën zijn letterlijk uitgekomen.
Door Gods belofte weet ik dat alle andere profetieën ook uit zullen komen.

Jehovah kan niet liegen. (Tit. 1:2).

Lukas 18:
24 Jezus keek naar hem en zei: ‘Wat zal het voor mensen die geld hebben moeilijk zijn om het Koninkrijk van God binnen te gaan!
25 Het is voor een kameel makkelijker om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het Koninkrijk van God binnen te gaan.’ 26 Degenen die dat hoorden, vroegen: ‘Wie kan er dan eigenlijk worden gered?’
27 Hij antwoordde: ‘Wat bij mensen onmogelijk is, is bij God wel mogelijk.’ NWV.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Alpha schreef: Vandaag, 12:09 Ik Jezus tijd was de zalving met de Hg letterlijk te zien bij Jezus en bij de ca. 120 personen in de bovenkamer.
De mensen buiten zagen direct het resultaat, doordat de mensen in hun eigen taal werden aangesproken.
Wellicht heb je deze vraag van mij over het hoofd gezien, maar ik ben wel benieuwd naar je antwoord. Waarom geeft God in jullie verstaan geen zichtbare tekenen meer bij een zalving, ofwel waarom worden de betreffende Getuigen niet op bijbelse wijze door handoplegging (vgl. Hand 8,17; Hand 19,6) begiftigd met de heilige Geest door jullie equivalant van een apostel?
Vrede en alle goeds
Alpha

Bericht door Alpha »

Robert Frans schreef: 13 okt 2025, 11:59
Waarom geeft God in jullie verstaan zulke tekenen niet meer? Of waarom bevestigd Hij niet de gezalfde status door handoplegging, zoals bijvoorbeeld in Handelingen 8,17 en in Handelingen 19,6 gebeurt? In beide bijbelgedeelten wordt immers nadrukkelijk de heilige Geest door handoplegging van de apostelen uitgedeeld. Waarom is jullie gezalfde klasse daarmee gestopt? Zo'n duidelijk teken zou misschien juist ook ongemakkelijke momenten kunnen voorkomen tijdens jullie Gedachtenisviering, als ineens iemand de symbolen gebruikt.
Als je de Bijbel had bestudeerd, dan had je het antwoord geweten.

Ik beantwoordt hier je gestelde vraag, zo duidelijk mogelijk.

Na de dood van de laatste apostel zijn er geen zichtbare tekenen meer geweest, dat was niet meer nodig.
Zie o.a. het gedrag van Thomas, die een zichtbaar teken wenste van Jezus.

Joh 20:
26 Acht dagen later waren zijn discipelen opnieuw bij elkaar, en Thomas was erbij. Hoewel de deuren op slot waren, kwam Jezus in hun midden staan. Hij zei: ‘Vrede zij met jullie.’
27 Vervolgens zei hij tegen Thomas: ‘Leg je vinger hier en zie mijn handen, en steek je hand in mijn zij. Twijfel niet langer maar geloof.’
28 Thomas antwoordde hem: ‘Mijn Heer en mijn God!’
29 Jezus zei tegen hem: ‘Geloof je omdat je me hebt gezien? Gelukkig zijn degenen die niet hebben gezien en toch geloven.’ NWV.

Alleen in de eerste eeuw werden door aangestelde apostelen de handen nog opgelegd.
Later niet meer, omdat alle aangestelde apostelen overleden waren.

Handelingen 8:17 Daarna legden Petrus en Johannes hun de handen op en ze kregen heilige geest.
Handelingen 19:6 Toen Paulus hun de handen oplegde, kwam de heilige geest op hen, en ze gingen in vreemde talen spreken en profeteren.

De context geeft duidelijk de bijzondere omstandigheden weer.

Bij de gedachtenis viering wordt er NOOIT ineens van de symbolen gebruikt.
Iemand die dat doet, doet dat tot aan zijn dood.
In het verleden werd op een congres, na een lezing, gevraagd wie een aardse hoop had.
Op basis van de informatie in die lezing, stak het merendeel de hand op!
Men had toen begrepen, dat niet iedereen naar de hemel ging.

Jezus bewees dat de opstanding letterlijk op aarde was, voor de grote schare.
De Joden wisten dat de opstanding op aarde was.

Openbaring 7:
9 Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen. NWV

9 Daarna keek ik en zag een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle landen, stammen, volken en talen. Ze stonden voor de troon en voor het Lam, gekleed in witte gewaden en met palmtakken in hun handen. NWV studie bijbel.

Door nauwgezet de Bijbel te bestuderen, kan Gods heilige geest via de Bijbel, duidelijkheid verschaffen.
Wanneer je geloof niet zuiver is, o.a. door toegevoegde on-Bijbelse leringen, wordt de werking van die geest geblokkeerd.

Een eenvoudig voorbeeld is deze tekst:

Rom 10:
13 Want ‘iedereen die de naam van Jehovah aanroept, zal worden gered’.
14 Maar hoe kunnen ze hem aanroepen als ze niet in hem geloven? En hoe kunnen ze in hem geloven als ze niet over hem hebben gehoord? En hoe kunnen ze horen zonder dat iemand predikt?
15 En hoe kunnen ze prediken als ze niet zijn uitgestuurd? Zoals er staat geschreven: ‘Prachtig zijn de voeten van degenen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken!’
16 Toch hebben ze niet allemaal gehoor gegeven aan het goede nieuws. Want Jesaja zegt: ‘Jehovah, wie heeft geloofd in wat hij van ons heeft gehoord? NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

umit schreef: 13 okt 2025, 11:57
Alpha schreef: 13 okt 2025, 11:49 Het is nu eenmaal zo, dat zonder goede leiding mensen in chaos geraken.

OK. Wie stelde Jezus dan oorspronkelijk aan? iemand van de apostelen? hoe ging dat precies in zijn werk en hoe werd de leiding daarna doorgegeven?
Ik heb geprobeerd te tonen dat in Jeruzalem een groep apostelen was, die de leiding op zich nam.

Dat blijkt o.a. uit de tekst die over de besnijdenis ging, waardoor de apostelen met een brief werden gestuurd naar de gemeenten waar opspraak was ontstaan over de besnijdenis.

Hier weer de betreffende teksten :

Handelingen 15:
4 Bij hun aankomst in Jeruzalem werden ze verwelkomd door de gemeente, de apostelen en de ouderlingen, en ze vertelden wat God allemaal via hen had gedaan.
5 Maar enkele leden van de partij van de farizeeën die gelovigen waren geworden, stonden van hun zitplaats op en zeiden: ‘Ze moeten besneden worden en opdracht krijgen zich aan de wet van Mozes te houden.’
6 De apostelen en de ouderlingen kwamen bij elkaar om deze kwestie te bespreken.
7 Na een lange, hevige discussie stond Petrus op en zei tegen ze: ‘Mannen, broeders, jullie weten heel goed dat God mij al in het begin uit jullie midden heeft uitgekozen, zodat heidenen uit mijn mond het woord van het goede nieuws zouden horen en geloven.
8 En God, die het hart kent, heeft getuigenis afgelegd door hun de heilige geest te geven, net zoals hij die aan ons heeft gegeven.
9 En hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, maar hij heeft hun hart door geloof gereinigd.
10 Waarom stellen jullie God dan nu op de proef door een juk op de nek van de discipelen te leggen dat onze voorvaders en wijzelf niet konden dragen?
11 Nee, wij geloven dat we op dezelfde manier als zij worden gered, dankzij de onverdiende goedheid van de Heer Jezus.’

22 Toen besloten de apostelen en de ouderlingen, samen met de hele gemeente, mannen uit hun midden te kiezen en die met Paulus en Barnabas naar Antiochië te sturen. Ze stuurden Judas, die Barsabbas werd genoemd, en Silas — mannen die de leiding hadden onder de broeders.
23 Ze gaven hun de volgende brief mee:
‘Van jullie broeders, de apostelen en de ouderlingen, aan de broeders in Antiochië, Syrië en Cilicië die uit de heidense volken komen: Gegroet!
24 Wij hebben gehoord dat enkelen uit ons midden bij jullie zijn geweest en onrust hebben veroorzaakt door wat ze zeiden. Ze hebben geprobeerd jullie in verwarring te brengen, terwijl wij hun niets hadden opgedragen.
25 We zijn dan ook tot het unanieme besluit gekomen om mannen uit te kiezen en die samen met onze dierbare Barnabas en Paulus naar jullie toe te sturen,
26 mannen die zich met hart en ziel inzetten voor de naam van onze Heer Jezus Christus.
27 Daarom sturen we Judas en Silas mee, zodat zij dezelfde dingen mondeling kunnen overbrengen.
28 Want de heilige geest en wij hebben besloten jullie geen verdere last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen:
29 blijf je onthouden van dingen die aan afgoden zijn geofferd, van bloed, van verstikt vlees en van seksuele immoraliteit. Als je je verre houdt van die dingen, zal het goed met je gaan. Wij wensen jullie het beste toe!’ NWV.

Het Bl volgt hun voorbeeld nauwkeurig.