Inktvlam schreef:Ja, Jezus zag dus af van aardse bezittingen. Hiermee bevestig je alleen maar dat het niet gaat om het aardse..
Dit leert de Bijbel:
Psalm 37:11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.
Psalm 37:29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er
eeuwig op verblijven.
Inktvlam schreef:Tja, nou zit je voor het blok. Hier moet nog een wachttorendogma voor bedacht worden..
Helaas kennen Jg geen dogma's.
Inktvlam schreef:Ik dacht dat het jou nou juist te doen was om het aardse materiële. .
Het gaat er om, wat de Bijbel werkelijk leert.
Inktvlam schreef:Volgens mij gaan alle mensen dood en arriveren ze in het hiernamaals. .
Prediker 9:5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten.
Inktvlam schreef:Jezus heeft de weg naar de hemel geopend. .
Joh 11:
11 Deze dingen zei hij, en hierna zei hij tot hen: „Lazarus, onze vriend, is gaan rusten, maar ik ga erheen om hem uit de slaap te wekken.”
12 Daarom zeiden de discipelen tot hem: „Heer, indien hij is gaan rusten, zal hij beter worden.”
13 Jezus had echter van zijn dood gesproken. Maar zij meenden dat hij sprak van het rusten in de slaap.
14 Toen zei Jezus daarom ronduit tot hen: „Lazarus is gestorven,
17 Bij zijn aankomst dan bevond Jezus dat hij al vier dagen in het herinneringsgraf lag.
18 Nu lag Bethanië dicht bij Jeruzalem, op een afstand van ongeveer drie kilometer.
19 Velen van de joden waren dan ook naar Martha en Maria gekomen om hen te troosten betreffende hun broer.
20 Toen Martha nu hoorde dat Jezus op komst was, ging zij hem tegemoet; Maria bleef echter thuis zitten.
21 Martha dan zei tot Jezus: „Heer, indien gij hier waart geweest, zou mijn broer niet gestorven zijn.
22 En toch weet ik op dit ogenblik dat al wat gij aan God vraagt, God u zal geven.”
23 Jezus zei tot haar: „Uw broer zal opstaan.”
24 Martha zei tot hem: „Ik weet dat hij zal opstaan in de opstanding op de laatste dag.”
De Joden geloofden in een opstanding, niet in een “hiernamaals”.
De opstanding is op de “laatste dag”. Niet eerder! Openbaring spreekt daarover tijdens de duizend jaar.
Alle doden werden door Jezus op aarde opgewekt, er ging niemand naar de hemel. Zo zullen alle opstanding op aarde zijn, behalve de leden van de kleine kudde. (Luk 12:32)
Inktvlam schreef:Voordat Jezus ten hemel voer, was de hemel voor ons gewone stervelingen nog niet ‘geopend’. En rustten de zielen in “Abrahams schoot”. Als de hemel altijd toegankelijk was gebleven, zou het verlossingswerk van Jezus ook niet nodig geweest zijn. Christus is niet gekomen om over deze wereld te oordelen, maar alleen om allen uit te nodigen voor het rijk van de liefde, het licht en de waarheid! Hij kwam om terug te geven wat Adam verloren heeft voor alle mensen, die ooit op deze aarde hebben geleefd en nog zullen leven! Tot dan toe kon niemand de hoogste hemel bereiken, behalve figuren zoals Henoch en Elia die door eigen verdienste met lichaam en ziel werden opgenomen. Henoch die "werd opgenomen en niet meer was"; zo ook Elia, die "op een vurige wagen" het zinnebeeld van zijn geest, ten hemel voer. .
Adam en Eva kregen de doodstraf.
Gen 2: 17 Maar wat de boom der kennis van goed en kwaad betreft, gij moogt daarvan niet eten, want op de dag dat gij daarvan eet, zult gij beslist sterven.”
Het was nooit Gods bedoeling, dat de mens zou sterven. Satan manipuleerde om zo God te dwarsbomen. Maar God zal zich NOOIT laten afbrengen van zijn voornemen de aarde te vullen met volmaakte mensen, dus bedacht hij een wettelijke regeling in Gen 3:15. Jezus bood zich vrijwillig aan, volgens het leven voor leven principe, om voor een loskoopoffer te zorgen.
En zo werd Jezus uiteindelijk als laatste Adam een levengevende geest. (1 Korinthiërs 15:45)
Zo konden de nazaten van A&E toch in aanmerking komen voor eeuwig leven op aarde, zoals dat oorspronkelijk Gods bedoeling was.
Jezus liet weten dat geen mens naar de hemel is opgestegen, dan alleen hijzelf. (Johannes 3:13).
Dus dat betekent dat zowel Henoch als Elia niet naar de hemel opgestegen kunnen zijn.
Dat blijkt letterlijk uit de brief die Elia jaren later schreef aan Joram, de koning van Juda.(2 Kronieken 21: 12).
Inktvlam schreef:Nu kan terecht de vraag gesteld worden; als de ziel toch al voortleeft, omdat ze onsterfelijk is, wat betekent dan nog opstanding? “Opstanding des vlezes” en “in mijn vlees zal ik God zien” is bijbelse geestelijke taal. De betekenis ervan is tweeledig. Ten eerste wil het zeggen: door de goede werken van naastenliefde wordt men gerechtvaardigd, deze zijn als het ware het vlees van de ziel. De bijbel zegt: “uw werken volgen u na” (Op.14:13). .
De leer van de “onsterfelijke” ziel komt niet uit de bijbel. De bijbel is hierover erg duidelijk: De ziel die zondigt, díé zal sterven.(Ez 18:4b). In de bijbel wordt het woord ziel ( nefesj cq. psuche) gebruikt voor een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.
Vandaar dat Adam een levende ziel werd.
Inktvlam schreef:Ten tweede: Het proces van verheerlijking. Niet alles van het aardse lichaam gaat verloren. De ziel verzamelt in het hiernamaals de zielsverwante deeltjes die door het ontbindingsproces vrij komen. Door de zuiverheid van de ziel wordt ook het lichaam mede verheerlijkt. Zuivere zielen worden met lichaam en ziel opgenomen. Jezus, Henoch, Elia en Maria gingen met (verheerlijkt) lichaam en al naar de hemel. Die plotselinge overgang naar het hiernamaals met een verheerlijkt lichaam was ook de bedoeling bij Adam en Eva. Dus helemaal niet een eeuwig leven op aarde. De lichamelijke dood was de straf voor de zondeval. De wereld voor Adam was al een gevallen wereld, door de val van Lucifer. Adam moest verzoening teweegbrengen, maar hij faalde.
Vlees en bloed kunnen de hemel niet beërven. (1 Kor. 15:50) Vandaar ook dat Jezus een levengevende geest werd. (1 Korinthiërs 15:45).
Je kan dus nergens in de Bijbel vinden dat A&E zouden
moeten sterven, Zij hadden een vrije keuze.
Toen God de aarde had geschapen, zag hij dat het zeer goed was.
Interessant is je opmerking over “Lucifer”. Deze naam komt uit de Latijnse vulgaat en is in enkele vertalingen met Lucifer vertaald. (Jesaja 14:12)
Het gebruikte Hebreeuwse woord is helel.
Het is in de King James en de daar van afgeleide vertalingen vertaalt met Lucifer. Andere vertalingen vertalen het woord anders.
12 Hoe bent u uit de hemel neergestort, Morgenster, zoon van de Dageraad! Daar ligt u, neer gesmakt in de onderwereld, overwinnaar van de volken!’ (Willibrord.)
12 O morgenster, zoon van de dageraad, hoe diep ben je uit de hemel gevallen. Overwinnaar van alle volken, hoe smadelijk lig je daar geveld. (NBV)
12 Hoe zijt gij van den hemel gevallen, morgenster, dageraadszoon! hoe zijt gij ter aarde geveld, volkenvertrapper! (LV)
12 O hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij schijnende, zoon des dageraads! Hoe zijt gij ter aarde neergehouwen, gij die de natiën machteloos placht te maken! (NWV)
“Helel” wordt variërend vertaalt met de schijnende , morgenster, dagster of schijnende ster.
Maar over wie gaat het nu? Over Satan of iemand anders?
Tekst onderzoek laat zien dat Jesaja het als een “spreuk” tegen de koning van Babylon uitspreekt.
Jesaja 14:
4 dat gij deze spreuk moet aanheffen tegen de koning van Babylon en moet zeggen: „Hoe heeft degene die anderen tot werken aandreef opgehouden, hoe is de onderdrukking opgehouden!
15 Maar in Sjeool zult gij worden neergeworpen, in de meest afgelegen delen van de kuil.
16 Die u zien, zullen u zelfs aanstaren; zij zullen u zelfs goed bekijken en zeggen: ’Is dit de man die de aarde in beroering bracht, die koninkrijken deed schudden,(NWV)
4 zult u dit spotlied zingen over de koning van Babel: “Gedaan is het nu met de verdrukker, gedaan met zijn dwingelandij!
15 Maar nu bent u in het dodenrijk [sjeool] geworpen, in het diepst van de afgrond.
16 Wie u ziet, staart u aan en volgt u met aandacht: ‘Is dat nu de man voor wie de aarde beefde en alle koninkrijken sidderden, (Willibrord).
Sjeool betekent gewoon graf.
Job 14:
13 Och, dat Gij mij in het graf bedekken en verbergen wildet, totdat uw toorn zich legde, en mij een perk stellen, totdat Gij aan mij gedacht. (SV)
13 Och of gij mij in het dodenrijk verstaakt, mij verborgt totdat uw toorn afgewend is, mij een tijd steldet en dan weder aan mij dacht! (LV)
13 O, dat gij mij in Sjeool zoudt verbergen, Dat gij mij verborgen zoudt houden totdat uw toorn zich afwendt, Dat gij mij een tijdslimiet zoudt stellen en aan mij zoudt denken! (NWV)