Eindtijd

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Titus

Re: Eindtijd

Bericht door Titus »

Alpha schreef:
Titus schreef:
Alpha schreef:
Titus schreef: En jouw/de WTG visie is niet meer of minder dan een van die 3000 denominaties die beweert christelijk te zijn.
Met dit soort valse argumenten hoef je hier niet te komen.
Jezus was volgens de gevestigde religie ook vals, vandaar dat ze hem vals beschuldigden.
Ik heb het niet over je religie maar over je manier van argumenteren. En ja, ook het 'argument' wat je nu aandraagt is vals.
Ik probeer te laten zien, wat de Bijbel werkelijk leert en gebruik Bijbelse argumenten.
Als je iets heel vaak herhaalt wordt het nog geen waarheid. Je probeert te laten zien wat het WTG leert, daarvoor moet je ook de WTG propaganda die je door je strot gedrukt krijgt van A tot Z doornemen. Bijbelstudie met enkel de bijbel is in WTG kringen ontoelaatbaar, altijd wordt er een blad vanuit Brooklyn bijgehaald en van daaruit wordt dan ook 'gestudeerd'. Waarbij 'studeren' inhoud dat je gewoon de uitleg in het blaadje leert en slikt zonder al te kritisch na te denken.
Net als Jezus deed, probeer ik met praktische voorbeelden met mensen te redeneren.
Ik gebruik daarbij de leer van de gehele bijbel en verwijs naar relevante teksten..
Zolang je het zelf maar gelooft. Ik heb met vele WTG'ers gesprekken gevoerd via fora en allemaal klonken ze als een citerende en mantra herhalende robot en kwamen niet verder dan citeren uit WTG werkjes en (zonder bronvermelding) knippen en plakken van de WTG CD-ROM, waarbij het 'antwoord' veelal slechts zijdelings de vraag beantwoorde.

Enkel het feit in dit topic dat jij niet durft te beweren dat de WTG visie gewoon een van de 3000 is toont al wel heel wat aan. Daar is ons gesprek mee begonnen, en zelfs zo'n basaal iets kan je niet gewoon normaal beantwoorden.
Alpha
Man/Vrouw: M

Bericht door Alpha »

Titus schreef:Feit is dat het WTG een gevestigde religie is.
Feit is dat WTG'ers, zoals jijzelf, zeer ondragelijk zijn tegen al wat niet WTG'er is.
Feit is dat WTG'ers op fora vaak met gestrekt been inkomen en vervolgens het slachtoffer gaan uithangen wanneer er tegengas komt.
Nee, ik ben niet ondragelijk tegen andere religies.
Ik respecteer ieders mening, maar ik probeer te laten zien wat de Bijbel werkelijk leert.
En dat accepteert men niet en krijgen Jg oppositie. Men wenst in het algemeen niet te accepteren dat Jg wereldwijd het goede nieuws brengen. Men ziet dat als concurrentie en dan wordt men ondragelijk. Ik kan tig voorbeelden noemen, dat geestelijken Jg van alles gaan beschuldigen.
Je krijgt dan in het westen b.v.b. de beschuldiging “commumuisten” te zijn, in het oosten beschuldigt men Jg Amerikaanse “spionnen” te zijn. Jg moeten regelmatig een beroep doen op het EHRM om hun schending van mensenrechten, vrije aanbidding ect. om die wettelijke rechten te verkrijgen.
Je beschuldigt Jg dat zij in de slachtofferrol kruipen. Beslist niet, Jg verwijzen alleen naar de Bijbel, b.v.b. Joh 15:17-19.
De 2 argumenten die je gebruikte waren verre van valide en niet meer of minder dan drogredenen.
Ik gebruik bijbelse argumenten en die worden gewoonlijk van tafel geveegd. Tenslotte is de Bijbel volgens velen niet meer dan een boek met verhalen.
Dat klopt, jouw visie is die van het WTG.
dat mijn mening niet uniek is, bedoelde ik dat ook niet Jg tot ongeveer dezelfde conclusies zijn gekomen door intensieve Bijbelstudie.
Zoals bij elke visie/gedachtegang wel het geval is.
Het si inderdaad erg populair om tegengestelde meningen te uiten, waarvan ieder overtuigd is van zijn eigen gelijk.
Ik baseer mijn mening geheel op de Bijbelse leer en dat keur je kennelijk af.
Titus

Bericht door Titus »

Zoals een ieder kan zien inmiddels; geen zinnig woord mee te wisselen met WTG'ers.

De meest simpele vragen worden niet beantwoord en er wordt gedraaid en gekronkeld als een slang.
Alpha

Bericht door Alpha »

Titus schreef:Als je iets heel vaak herhaalt wordt het nog geen waarheid. .
in de Bijbel worden menselijk gedragingen en de gevolgen daarvan vaak herhaald. Soms leert men daarvan, soms herhaalt met het gedragspatroon.
Je probeert te laten zien wat het WTG leert, daarvoor moet je ook de WTG propaganda die je door je strot gedrukt krijgt van A tot Z doornemen. Bijbelstudie met enkel de bijbel is in WTG kringen ontoelaatbaar, altijd wordt er een blad vanuit Brooklyn bijgehaald en van daaruit wordt dan ook 'gestudeerd'. Waarbij 'studeren' inhoud dat je gewoon de uitleg in het blaadje leert en slikt zonder al te kritisch na te denken.
Ik probeer te laten zien, wat de Bijbel werkelijk leert.
Dat classificeert men gewoonlijk als JG leer. Bijbelse ‘propaganda”wordt niet door de “strot”geduwd. Iedereen heeft van God een vrije wil gekregen.

De studie methode die Jg gebruiken is effectief. Men bestudeert de bijbel onderwerpsgewijs, waardoor men inzicht kan krijgen wat Gods voornemen is. Daarnaast wordt ook wel een heel Bijbelboek besproken en toon men relevante teksten uit de rest van de bijbel. Men laat de Bijbel zelf spreken.

Toen ik elektronica studeerde, kwam ik bij Dirksen in Arnhem ongeveer eenzelfde lesmethode tegen.
Van de oprichter, de heer Dirksen, heb ik persoonlijk les gehad, voordat hij dat instituut oprichtte.
Hij had de gave om moeilijke onderwerpen op een eenvoudige wijze te bespreken.
Zolang je het zelf maar gelooft. Ik heb met vele WTG'ers gesprekken gevoerd via fora en allemaal klonken ze als een citerende en mantra herhalende robot en kwamen niet verder dan citeren uit WTG werkjes en (zonder bronvermelding) knippen en plakken van de WTG CD-ROM, waarbij het 'antwoord' veelal slechts zijdelings de vraag beantwoorde. .
jg spreken wereldwijd met één mond. Dat is wat anders dan anderen, die ieder hun eigen mening geven.

Ik knip en plak, zoals al vaker gezegd, erg weinig. Ik type >90% zelf.
Enkel het feit in dit topic dat jij niet durft te beweren dat de WTG visie gewoon een van de 3000 is toont al wel heel wat aan. Daar is ons gesprek mee begonnen, en zelfs zo'n basaal iets kan je niet gewoon normaal beantwoorden.
Toch leert de Bijbel, dat er maar één smalle weg is en dat slechts weinigen die kunnen vinden.

De bronnen kan je meestal makkelijk op het internet vinden, maar ja, dat is best veel werk om bij een kakofonie aan verschillende meningen de relevante te isoleren.

Bijvoorbeeld:

Waldenzen
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

De waldenzen, ook armen van Lyon genoemd, waren oorspronkelijk aanhangers van een in de Middeleeuwen ontstane armoedebeweging. Thans zijn het leden van een voornamelijk in Italië gevestigd protestants kerkgenootschap van gereformeerde signatuur. Zij willen dicht bij de Bijbel blijven, die zij beschouwen als de enige geloofsautoriteit. Mannen en vrouwen dienen hun leven op de Bijbel te baseren. Ze belijden geen dualisme zoals de albigenzen. Ze zijn genoemd naar de Franse koopman Pierre Valdes uit Lyon.

Geschiedenis
De groep ontstond in 1175 ten oosten van de Franse stad Albi. De Lyonese koopman Petrus Waldo (of Waldus, ook Valdez) las in het evangelie volgens Mattheus 19:21 dat Jezus een rijke jongeman opdraagt al zijn bezit te verkopen ten bate van de armen. Waldo raakte hiervan zo onder de indruk dat hij besloot dit voorbeeld te volgen. Hij gaf zijn bezit aan de armen en ging prediken. Het evangelie liet hij vertalen in het Occitaans, de streektaal van Zuid-Frankrijk, waardoor het ook voor de gewone mensen goed te begrijpen was. Petrus en zijn volgelingen trokken rond om hun kennis van de Bijbel te verspreiden. Zij brachten daarbij kritiek uit op de ontaarde levenswijze van de rijke geestelijken.

In het begin greep de Kerk niet in, maar in 1184 werd de beweging door paus Lucius III veroordeeld en werden de volgelingen geëxcommuniceerd. Toch nam hun aantal toe in Zuid-Frankrijk en Noord-Italië. Ze werden gesteund door de Zuid-Franse adel, die zich op deze wijze los wilde maken van de koning van Frankrijk. Maar de koning sloot zich aan bij de paus en de waldenzen werden hevig vervolgd.

De waldenzen verwierpen de eed, de wapendracht en allerlei kathaarse theorieën. Later verwierpen ze ook kerkelijke gewoonten zoals het toekennen van aflaten en het opdragen van missen voor de overledenen.

Het Vierde Lateraans Concilie in 1215 bracht hun groep onder bij de haeretii (haeresis: scheuring, Cor 12:19). Ze werden door de inquisitie vervolgd. In 1488 werd een kruistocht tegen hen gericht; ze verborgen zich echter in de dalen van de Alpen, ten zuidwesten van Turijn. De groep telde ongeveer 700 mensen. Het leger van Lodewijk XIV probeerde hen daar te verslaan, waarna er slechts 250 mensen over waren. Onder druk van deze vervolgingen waren zij ten slotte in hoofdzaak geconcentreerd in Piemonte (centrum: Torre Pellice).

Tijdens de periode van de Reformatie (16e eeuw) sloot een deel van de waldenzen zich aan bij de Zwitserse protestanten. Waldenzen werd de naam voor protestanten in Noord-Italië. Degenen die zich niet integreerden, bleven gediscrimineerd. Pas in 1848 kregen ze hun burgerrechten terug.

Uit Goeie vraag:

De volgelingen van Petrus Waldus hadden veel over voor hun overtuiging. Die ontstond in een tijd dat alleen de Rooms-Katholieke Kerk het voor het zeggen had, en de Bijbel in het Latijn was en dus niet te lezen door het gewone volk. De rijke koopman Petrus Waldus werd geïnspireerd om in de stad Lyon in Frankrijk stukken van de Bijbel te vertalen naar het Frans. Hij begon te preken en Gods woord te verspreiden. Zelfs nadat hij de paus ontmoet had ging hij daar mee door, en velen die zo in aanraking kwamen met de Bijbel werden zijn volgelingen.
Hele dorpen –mannen, vrouwen en kinderen– werden door de soldaten in naam van de Roomse Kerk gruwelijk vermoord, zelfs als ze zich proberen te redden tussen de Zwitserse bergen of in spelonken. Wat was hun "misdaad"? Ze dwaalden af van de door de staat voorgeschreven religie…
Alpha

Bericht door Alpha »

Titus schreef:Zoals een ieder kan zien inmiddels; geen zinnig woord mee te wisselen met WTG'ers.

De meest simpele vragen worden niet beantwoord en er wordt gedraaid en gekronkeld als een slang.
Er is met jou geen enkel zinnig gesprek te voeren, omdat je kennelijk de leer van de Bijbel niet accepteert. Je kronkelt daarom.
Titus

Bericht door Titus »

Alpha schreef:
Titus schreef:Zoals een ieder kan zien inmiddels; geen zinnig woord mee te wisselen met WTG'ers.

Er is met jou geen enkel zinnig gesprek te voeren, omdat je kennelijk de leer van de Bijbel niet accepteert. Je kronkelt daarom.
Aldus degene die 2 knoeperts van drogredenen poneert en dan een of ander {niet-toegestaan woord} over 'de leer van de bijbel' houd om het eigen falen te verdoezelen.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Alpha schreef:

De bronnen kan je meestal makkelijk op het internet vinden, maar ja, dat is best veel werk om bij een kakofonie aan verschillende meningen de relevante te isoleren.

Bijvoorbeeld:

Waldenzen
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Wat hebben de Waldenzen hiermee te maken?
Waarom juist deze groep in dit verband?

Het staat trouwens ook op jullie site:
http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/2002205
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Alpha schreef:
Gaitema schreef:Ik geloof dat Jezus letterlijk over het water liep en de wonderen deed.
Vaak laat Jezus ook een boodschap er door heen klinken. Zoals hier: de apostelen zijn vissers van mensen, maar vanuit het oude bestaan onder de wetten van Mozus konden ze geen mensen redden. Niemand voldeed aan wat de wet van ons vraagt en zo kon niemand door de wet te houden behouden worden. Maar bij de volle vangst treedt Gods genade door Jezus in werking en zo komt de volle vangst in Gods koninkrijk terecht. Dat door het offer dat Jezus bracht op Golgota.
Bedankt voor je reactie.

Mattheüs 4:
18 Toen hij langs de zee van Galilea liep, zag hij twee broers — Simon, die Petrus wordt genoemd, en Andreas, zijn broer — een visnet in de zee uitwerpen, want zij waren vissers.
19 En hij zei tot hen: „Komt achter mij en ik zal U vissers van mensen maken.”
20 Terstond lieten zij de netten in de steek en volgden hem.
21 En vandaar verder gaande, zag hij twee anderen die broers waren, Jacobus, de zoon van Zebedeus, en diens broer Johannes, in de boot met hun vader Zebedeus, terwijl zij bezig waren hun netten te herstellen, en hij riep hen.
22 Terstond verlieten zij de boot en hun vader en volgden hem.

Interessant was dat Andreas een discipel van Johannes de doper was. Hij volgde Jezus naar zijn verblijfplaats en was er al snel van overtuigd(!)
dat hij de beloofde Messias was.(Jo 1:29,36-41) Na de gevangenneming van Johannes de doper, ruim 6 maanden later, nodigde Jezus hen uit.

De mozaïsche wet was inderdaad niet te houden door onvolmaakte mensen Paulus noemt het de wet der zonde. Niemand kan door de wet rechtvaardig verklaard worden, want door de wet is de nauwkeurige kennis (epignosis) van zonde.

Door het vrijwillige loskoopoffer van Jezus (Gen 3:15) kon God op wettelijke wijze de zondige mens van de doodsstraf van hun eerste voorouders bevrijden. Jezus werd middelaar tussen zijn vader en de mens.

1 Timotheüs 2:
5 Want er is één God en één middelaar tussen God en mensen, een mens, Christus Jezus,
6 die zichzelf gegeven heeft als een overeenkomstige losprijs voor allen — hiervan dient op de speciaal daarvoor bestemde tijden (14 Nissan) getuigenis te worden afgelegd.
Jezus stierf voor de zonde die iedereen begaan heeft en het ergste is van alle zonden, en dat is dat iedereen God de rug had toegekeerd. Daardoor zijn de mensen geestelijk gestorven en kunnen niet tot leven komen, als ze niet door Jezus tot leven worden gewekt door Zijn sprekende Woord.

In Genesis 1 lezen we nergens de woorden "zon, sterren en maan"..
Klopt. Er staat hemel en aarde. de hemel omvat het hele universum.
We lezen dat het licht geschapen werd na het ontstaan van de aarde en op de vierde dag pas ontstaan er twee lichten die heersen over de dag en de nacht, maar er staat niet dat die twee lichten de zon en de maan zijn.
Echter is onze zon ouder dan de aarde, dus bedoeld Genesis hier wat anders.
Verder lezen we dat na de eerste scheppingsdag de avond kwam en dan de morgen kwam. Pas daarna wordt er vermeld dat het de eerste dag is. Ik zou zeggen, de tweede. Ook dit geeft aan dat hier iets anders bedoeld wordt.
De uitleg is zo: Gods licht kwam in de wereld, die in de avond uitgedoofd raakte. Vervolgens bracht God door Jezus Christus opnieuw het Licht in de wereld, maar dit keer een Licht dat het echt morgen laat worden in ons bestaan. Zo ontstaat dan in ons bestaan de eerste echte levensdag.
Die lichten van de vierde dag die heersen over de dag en de nacht lijken dan te duiden op wij als kleine lichtjes in de duisternis en Jezus als grote Licht die heerst over de dag. Zo iets.. ook zit er iets in van het menselijke licht hier op aarde op basis van wat God in het oude testament al gebracht had en het grote licht van het paradijs waar God ons door Jezus naar toe laat groeien.
Genesis 1 wordt globaal de schepping besproken vanaf Gods standpunt.
Dat ook, maar in de eerste plaats laat God ons in Genesis zien hoe Hij Licht brengt in onze geestelijke duisternis.
De geestelijke duisternis ontstaat pas m.i., nadat Satan in opstand was gekomen. Hij veroorzaakte de geestelijke duisternis. (Hand. 26:18).

Ja, dat wel. Al is het de vraag waar dit paradijs was en nu nog is.
Te denken aan al die roofdieren ook van de prehistorie.
Zouden dat de zelfde dieren zijn als Adam en Eva in het hof hadden aangetroffen?.
Dat paradijs (Lett. Tuin) lag volgens de Bijbelse beschrijving aan de rivier die „van Eden uitging” en zich vervolgens in vier „hoofdtakken” — de Eufraat, Hiddekel, Pison en Gihon spitste. De Eufraat is bekend en de Hiddekel is de naam voor de Tigris, volgens oude inscripties. De andere twee konden niet gelokaliseerd worden.

Men vermoed dat de hof van Eden bevond in een bergachtig gebied in het Oosten van het huidige Turkije, ongeveer 225 km ten ZW van de Ararat en enkele kilometers ten Z van het Vanmeer. Dat Eden mogelijk door een natuurlijke grens, zoals door bergen, omgeven was, kan worden opgemaakt uit het feit dat er volgens het verslag alleen aan de O-zijde van de tuin, waar Adam en Eva de hof verlieten, cherubs werden gestationeerd. — Ge 3:24.

In het paradijs konden geen roofdieren zijn. Daarbuiten is dat wel waarschijnlijk.

Het oorspronkelijke paradijs is niet meer, maar zal t.z.t. weer worden hersteld over de gehele aarde.
Ik geloof dat deze paradijs een werkelijkheid is die we met onze ogen niet kunnen waarnemen. Immers zien we de engelen ook niet, maar ze zijn wel om ons heen. Het paradijs is er nog steeds, maar in de geestelijke werkelijkheid.

[ quote]
Hebben wij deel aan deze zondeval? Treft ons ook persoonlijk blaam of is het allemaal enkel hun schuld?.
Na de zondeval kregen A&E kinderen en erfden aldus de zonde.
Omdat zij schuldloos zijn, anticipeerde God met Gen 3:15.
Dat is een verwijzing van de zevende dag in Genesis naar het duizendjarige vredesrijk in het boek Openbaring.
Ik zie dat aan voor een heel lange periode waarvan de tijdsafmetingen alleen bij God bekend zijn.
Ook niet echt van belang voor ons om dat nu al te weten..
Hoelang een scheppingsdag is niet bekend. Vermoedelijk leven wij nog steeds in de 7e dag en die eindigt vermoedelijk met Gods ingrijpen.
In de bijbel lezen we van vergelijkbare ervaringen als de bijna dood ervaringen nu.
Paulus kende iemand die in de hemel was geweest, al wist hij niet of dat met de geest of het lichaam was.
Jezus ging met twee apostelen de berg op om daar Mozus en Elia te ontmoeten.
Stephanus werd gestenigd, waarbij hij de hemel geopend zag en Jezus en God in de hemel zag.
Saulus kreeg een ontmoeting met Jezus, toen hij op weg was naar Damascus.
Met het zelfde argument die jij gebruikt kan je de werkelijkheid van deze ervaringen even goed ontkrachten.
Je zou kunnen stellen dat elk ervaren van Gods aanwezigheid een product is van de menselijke geest en dus puur fictie.
Ik geloof niet dat dit zo is. De ene ervaring sluit de andere ook niet uit.
De verschijnselen van de Bijna dood ervaringen worden m.i. ingegeven door buiten-Bijbelse overleveringen. De Griekse veerman is ook zo'n overlevering.

Pauls kende Jezus.

Jezus verklaarde dat hij de enige was op aarde, die in de hemel was geweest.

Johannes 3:13 Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen.

Mozes en Elia waren niet letterlijk aanwezig, het was een visioen, net als de andere.

Saul kreeg geen letterlijke ontmoeting met Jezus. Hij hoorde een stem en zag licht, voordat hij blind werd.

Ik probeer te laten zien, wat de Bijbel werkelijk leert, in overeenstemming met de leer van de gehele Bijbel.[/quote]

Je vergeet dat geen mens in de hemel komt, dan door het offer dat Jezus bracht. Dus toen gezegd werd dat er geen in de hemel was, dan Hij die kwam, was dat voor Zijn kruisiging. Toen konden mensen doorgaans nog niet naar de hemel en zeker niet terug keren.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Alpha schreef:
Gaitema schreef:Ik geloof dat Jezus letterlijk over het water liep en de wonderen deed.
Vaak laat Jezus ook een boodschap er door heen klinken. Zoals hier: de apostelen zijn vissers van mensen, maar vanuit het oude bestaan onder de wetten van Mozus konden ze geen mensen redden. Niemand voldeed aan wat de wet van ons vraagt en zo kon niemand door de wet te houden behouden worden. Maar bij de volle vangst treedt Gods genade door Jezus in werking en zo komt de volle vangst in Gods koninkrijk terecht. Dat door het offer dat Jezus bracht op Golgota.
Bedankt voor je reactie.

Mattheüs 4:
18 Toen hij langs de zee van Galilea liep, zag hij twee broers — Simon, die Petrus wordt genoemd, en Andreas, zijn broer — een visnet in de zee uitwerpen, want zij waren vissers.
19 En hij zei tot hen: „Komt achter mij en ik zal U vissers van mensen maken.”
20 Terstond lieten zij de netten in de steek en volgden hem.
21 En vandaar verder gaande, zag hij twee anderen die broers waren, Jacobus, de zoon van Zebedeus, en diens broer Johannes, in de boot met hun vader Zebedeus, terwijl zij bezig waren hun netten te herstellen, en hij riep hen.
22 Terstond verlieten zij de boot en hun vader en volgden hem.

Interessant was dat Andreas een discipel van Johannes de doper was. Hij volgde Jezus naar zijn verblijfplaats en was er al snel van overtuigd(!)
dat hij de beloofde Messias was.(Jo 1:29,36-41) Na de gevangenneming van Johannes de doper, ruim 6 maanden later, nodigde Jezus hen uit.

De mozaïsche wet was inderdaad niet te houden door onvolmaakte mensen Paulus noemt het de wet der zonde. Niemand kan door de wet rechtvaardig verklaard worden, want door de wet is de nauwkeurige kennis (epignosis) van zonde.

Door het vrijwillige loskoopoffer van Jezus (Gen 3:15) kon God op wettelijke wijze de zondige mens van de doodsstraf van hun eerste voorouders bevrijden. Jezus werd middelaar tussen zijn vader en de mens.

1 Timotheüs 2:
5 Want er is één God en één middelaar tussen God en mensen, een mens, Christus Jezus,
6 die zichzelf gegeven heeft als een overeenkomstige losprijs voor allen — hiervan dient op de speciaal daarvoor bestemde tijden (14 Nissan) getuigenis te worden afgelegd.
Jezus stierf voor de zonde die iedereen begaan heeft en het ergste is van alle zonden, en dat is dat iedereen God de rug had toegekeerd. Daardoor zijn de mensen geestelijk gestorven en kunnen niet tot leven komen, als ze niet door Jezus tot leven worden gewekt door Zijn sprekende Woord.

In Genesis 1 lezen we nergens de woorden "zon, sterren en maan"..
Klopt. Er staat hemel en aarde. de hemel omvat het hele universum.
We lezen dat het licht geschapen werd na het ontstaan van de aarde en op de vierde dag pas ontstaan er twee lichten die heersen over de dag en de nacht, maar er staat niet dat die twee lichten de zon en de maan zijn.
Echter is onze zon ouder dan de aarde, dus bedoeld Genesis hier wat anders.
Verder lezen we dat na de eerste scheppingsdag de avond kwam en dan de morgen kwam. Pas daarna wordt er vermeld dat het de eerste dag is. Ik zou zeggen, de tweede. Ook dit geeft aan dat hier iets anders bedoeld wordt.
De uitleg is zo: Gods licht kwam in de wereld, die in de avond uitgedoofd raakte. Vervolgens bracht God door Jezus Christus opnieuw het Licht in de wereld, maar dit keer een Licht dat het echt morgen laat worden in ons bestaan. Zo ontstaat dan in ons bestaan de eerste echte levensdag.
Die lichten van de vierde dag die heersen over de dag en de nacht lijken dan te duiden op wij als kleine lichtjes in de duisternis en Jezus als grote Licht die heerst over de dag. Zo iets.. ook zit er iets in van het menselijke licht hier op aarde op basis van wat God in het oude testament al gebracht had en het grote licht van het paradijs waar God ons door Jezus naar toe laat groeien.
Genesis 1 wordt globaal de schepping besproken vanaf Gods standpunt.
Dat ook, maar in de eerste plaats laat God ons in Genesis zien hoe Hij Licht brengt in onze geestelijke duisternis.
De geestelijke duisternis ontstaat pas m.i., nadat Satan in opstand was gekomen. Hij veroorzaakte de geestelijke duisternis. (Hand. 26:18).

Ja, dat wel. Al is het de vraag waar dit paradijs was en nu nog is.
Te denken aan al die roofdieren ook van de prehistorie.
Zouden dat de zelfde dieren zijn als Adam en Eva in het hof hadden aangetroffen?.
Dat paradijs (Lett. Tuin) lag volgens de Bijbelse beschrijving aan de rivier die „van Eden uitging” en zich vervolgens in vier „hoofdtakken” — de Eufraat, Hiddekel, Pison en Gihon spitste. De Eufraat is bekend en de Hiddekel is de naam voor de Tigris, volgens oude inscripties. De andere twee konden niet gelokaliseerd worden.

Men vermoed dat de hof van Eden bevond in een bergachtig gebied in het Oosten van het huidige Turkije, ongeveer 225 km ten ZW van de Ararat en enkele kilometers ten Z van het Vanmeer. Dat Eden mogelijk door een natuurlijke grens, zoals door bergen, omgeven was, kan worden opgemaakt uit het feit dat er volgens het verslag alleen aan de O-zijde van de tuin, waar Adam en Eva de hof verlieten, cherubs werden gestationeerd. — Ge 3:24.

In het paradijs konden geen roofdieren zijn. Daarbuiten is dat wel waarschijnlijk.

Het oorspronkelijke paradijs is niet meer, maar zal t.z.t. weer worden hersteld over de gehele aarde.
Ik geloof dat deze paradijs een werkelijkheid is die we met onze ogen niet kunnen waarnemen. Immers zien we de engelen ook niet, maar ze zijn wel om ons heen. Het paradijs is er nog steeds, maar in de geestelijke werkelijkheid.

Hebben wij deel aan deze zondeval? Treft ons ook persoonlijk blaam of is het allemaal enkel hun schuld?.
Na de zondeval kregen A&E kinderen en erfden aldus de zonde.
Omdat zij schuldloos zijn, anticipeerde God met Gen 3:15.
Dat is een verwijzing van de zevende dag in Genesis naar het duizendjarige vredesrijk in het boek Openbaring.
Ik zie dat aan voor een heel lange periode waarvan de tijdsafmetingen alleen bij God bekend zijn.
Ook niet echt van belang voor ons om dat nu al te weten..
Hoelang een scheppingsdag is niet bekend. Vermoedelijk leven wij nog steeds in de 7e dag en die eindigt vermoedelijk met Gods ingrijpen.
In de bijbel lezen we van vergelijkbare ervaringen als de bijna dood ervaringen nu.
Paulus kende iemand die in de hemel was geweest, al wist hij niet of dat met de geest of het lichaam was.
Jezus ging met twee apostelen de berg op om daar Mozus en Elia te ontmoeten.
Stephanus werd gestenigd, waarbij hij de hemel geopend zag en Jezus en God in de hemel zag.
Saulus kreeg een ontmoeting met Jezus, toen hij op weg was naar Damascus.
Met het zelfde argument die jij gebruikt kan je de werkelijkheid van deze ervaringen even goed ontkrachten.
Je zou kunnen stellen dat elk ervaren van Gods aanwezigheid een product is van de menselijke geest en dus puur fictie.
Ik geloof niet dat dit zo is. De ene ervaring sluit de andere ook niet uit.
De verschijnselen van de Bijna dood ervaringen worden m.i. ingegeven door buiten-Bijbelse overleveringen. De Griekse veerman is ook zo'n overlevering.

Pauls kende Jezus.

Jezus verklaarde dat hij de enige was op aarde, die in de hemel was geweest.

Johannes 3:13 Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen.

Mozes en Elia waren niet letterlijk aanwezig, het was een visioen, net als de andere.

Saul kreeg geen letterlijke ontmoeting met Jezus. Hij hoorde een stem en zag licht, voordat hij blind werd.

Ik probeer te laten zien, wat de Bijbel werkelijk leert, in overeenstemming met de leer van de gehele Bijbel.
Je vergeet dat geen mens in de hemel komt, dan door het offer dat Jezus bracht. Dus toen gezegd werd dat er geen in de hemel was, dan Hij die kwam, was dat voor Zijn kruisiging. Toen konden mensen doorgaans nog niet naar de hemel en zeker niet terug keren.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Trouwens: wat ik wilde aantonen, is dat Genesis over meer gaat dan de materiële schepping, ook over de geestelijke schepping en dat alles wat duisternis inhoudt als gevolg van de zondeval was gekomen. En ja, satan viel als eerste.
Alpha

Bericht door Alpha »

Titus schreef:
Alpha schreef:

Aldus degene die 2 knoeperts van drogredenen poneert en dan een of ander {niet-toegestaan woord} over 'de leer van de bijbel' houd om het eigen falen te verdoezelen.
wie zonder zonden is, werpe de eerste steen.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Alpha schreef:De bronnen kan je meestal makkelijk op het internet vinden, maar ja, dat is best veel werk om bij een kakofonie aan verschillende meningen de relevante te isoleren.

Bijvoorbeeld:

Waldenzen
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie…
Wat hebben de Waldenzen hiermee te maken?
Waarom juist deze groep in dit verband?

Het staat trouwens ook op jullie site:
http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/2002205
Er staat nog veel meer op die site.

Bedankt, dat je verder vraagt.

Het verband met de waldenzen is, dat net als in de eerste eeuw, het goede nieuws bestreden wordt door de gevestigde religie. Mensen die beweren gelovig te zijn, vervallen tot on-Bijbels gedrag.

Er zijn nog veel meer groeperingen, die on-Bijbelse tradities de rug toe keren en terugkeren naar de leer uit de eerste eeuw.

Interessant is Gamaliëls waarschuwing: “want indien dit plan of dit werk uit mensen is, zal het te gronde worden gericht; maar indien het uit God is, zult gij hen niet te gronde kunnen richten; anders zou misschien blijken dat gij in werkelijkheid tegen God strijdt.”
Alpha

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef:Jezus stierf voor de zonde die iedereen begaan heeft en het ergste is van alle zonden, en dat is dat iedereen God de rug had toegekeerd. Daardoor zijn de mensen geestelijk gestorven en kunnen niet tot leven komen, als ze niet door Jezus tot leven worden gewekt door Zijn sprekende Woord.
Volgens het leven voor leven principe verving Jezus het verloren gegane volmaakte menselijke leven. Daarom kan hij bij zijn vader voor de onvolmaakte mens bemiddelen.
Gaitema schreef:Ik geloof dat deze paradijs een werkelijkheid is die we met onze ogen niet kunnen waarnemen. Immers zien we de engelen ook niet, maar ze zijn wel om ons heen. Het paradijs is er nog steeds, maar in de geestelijke werkelijkheid. .
Paradaisos betekent letterlijk tuin. Het is dus stoffelijk. Dat het paradijs hemels is, staat niet in de bijbel.
Gaitema schreef:Je vergeet dat geen mens in de hemel komt, dan door het offer dat Jezus bracht. Dus toen gezegd werd dat er geen in de hemel was, dan Hij die kwam, was dat voor Zijn kruisiging. Toen konden mensen doorgaans nog niet naar de hemel en zeker niet terug keren.
Je kunt in het OT nergens vinden , dat de mens voor de hemel is bestemd. In de eerste eeuw waren de Joden verdeeld in groeperingen met verdeelde meningen. De sadduceeën geloofden niet in de opstanding, de anderen wel. Jezus demonstreerde de opstanding op aarde. Immers de mens is gemaakt om eeuwig op aarde te leven.

Pas door Jezus kwam er een hemelse opstanding in beeld voor leden van de kleine kudde, die met Jezus als koningen en priesters over de aarde gaan regeren.

Het paradijs was letterlijk en het was Gods bedoeling, dat de mens dat over de gehele aarde zou gaan uitbreiden. Dat is Gods oorspronkelijke voornemen, dat hij beslist niet door Satan zal laten dwarsbomen.

Joh 2: 13 Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen.

Jezus is de enige die van de aarde naar de hemel is gegaan. Degenen die met de Hg zijn gezalfd hebben een hemelse taak gekregen en worden omgevormd van een fysiek lichaam naar een geestelijk lichaam.

De grote schare overleeft letterlijk Gods ingrijpen op aarde en uitten hun vreugde met palmtakken.
Helaas zijn dat er relatief weinigen. (Mattheüs 7:14)
Ook in de eerste eeuw waren er helaas relatief weinig mensen ,die Jezus accepteerden als Messias.
Titus

Bericht door Titus »

Alpha schreef:
Titus schreef:
Alpha schreef:

wie zonder zonden is, werpe de eerste steen.
Waarom ben je dan begonnen met stenen werpen?
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Alpha schreef:Je kunt in het OT nergens vinden , dat de mens voor de hemel is bestemd. In de eerste eeuw waren de Joden verdeeld in groeperingen met verdeelde meningen. De sadduceeën geloofden niet in de opstanding, de anderen wel. Jezus demonstreerde de opstanding op aarde. Immers de mens is gemaakt om eeuwig op aarde te leven.

Pas door Jezus kwam er een hemelse opstanding in beeld voor leden van de kleine kudde, die met Jezus als koningen en priesters over de aarde gaan regeren.
Völlig falsch.
Het wachttorenclubje predikt dus domweg*) een aards materialistisch geloof. Er is alleen maar materie en daar buiten is niks. Eigenlijk niet veel anders dan het atheïsme.
Jezus maakt toch bijzonder duidelijk dat je schatten in de hemel moet verzamelen en geen aardse schatten. “Maar verzamelt u schatten in de hemel, waar noch mot noch roest ze ontoonbaar maakt en waar geen dieven inbreken of stelen. Want, waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn” (Mat.6:20-21, Luc.12:34)
“Mijn koninkrijk is niet van deze wereld. Indien mijn Koninkrijk van deze wereld geweest was, zouden mijn dienaars gestreden hebben” (Joh.18:36). Deze tekst maakt ook helder dat het niet gaat om de aardse materiële wereld. De aarde is alleen maar een leerschool, geen doel, geen eindbestemming, die eindbestemming ligt in de geestelijke wereld.

*)
[modbreak Trajecto] Zoals je formuleert in het grijsgemaakte stukje mag het niet. Je hoeft het absoluut niet eens te zijn met de leer van de JG-en maar je moet het anders formuleren, niet zo minachtend/laatdunkend m.b.t. het WTG.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Alpha

Bericht door Alpha »

Titus schreef:Waarom ben je dan begonnen met stenen werpen?
Jammer dat je dat zo wilt zien. Ik wens je alleen Gods koninkrijk toe.
Alpha

Bericht door Alpha »

Inktvlam schreef:Völlig falsch.
Het wachttorenclubje predikt dus domweg een aards materialistisch geloof. Er is alleen maar materie en daar buiten is niks. Eigenlijk niet veel anders dan het atheïsme.
Jezus maakt toch bijzonder duidelijk dat je schatten in de hemel moet verzamelen en geen aardse schatten. “Maar verzamelt u schatten in de hemel, waar noch mot noch roest ze ontoonbaar maakt en waar geen dieven inbreken of stelen. Want, waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn” (Mat.6:20-21, Luc.12:34)
“Mijn koninkrijk is niet van deze wereld. Indien mijn Koninkrijk van deze wereld geweest was, zouden mijn dienaars gestreden hebben” (Joh.18:36). Deze tekst maakt ook helder dat het niet gaat om de aardse materiële wereld. De aarde is alleen maar een leerschool, geen doel, geen eindbestemming, die eindbestemming ligt in de geestelijke wereld.
Helaas is dat niet zo.
„De vossen hebben holen en de vogels des hemels roestplaatsen, maar de Zoon des mensen heeft geen plaats om zijn hoofd neer te leggen” (Luk. 9:58).

Jezus bezat alleen datgene wat hij aan had, onder andere een kostbare mantel.
De hemelse schat is m.i. Gods goedkeuring.

„De gehele wereld ligt in de macht van de goddeloze” (1 Joh. 5:19). Satan beheerst deze wereld, hij is degene die in feite aan de touwtjes trekt.

Net als Jezus wil ik daar geen deel van zijn.

Je propageert kennelijk het “hiernamaals”.
Ik geloof daar niet in, aangezien de aarde voor de mens is gemaakt, ter bewoning.
Verschillende Schriftplaatsen bevestigen dat de aarde de permanente woonplaats is voor de mens.
Dat was ook het doel van A&E. Helaas verhinderde Satan dat. Toch anticipeerde God onmiddellijk in Gen 3:15.
Vandaar ook dat ik deze tekst aanhaal, die dat ook duidelijk naar voren brengt.

(Psalm 37:11) De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.

(Psalm 37:29) De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.

Degenen die in opstand tegen God komen zullen t.z.t. van de aarde verdreven worden. (Jer 28:16)
BdO

Bericht door BdO »

Adinomis schreef:
BdO schreef:

De argumentatie waarom er nou een vleeswording nodig was is tot op heden nog niet op orde.
De geschapen mens was vlees, geschapen uit stof en Gods Geest was erin geblazen. De naam was Adam, en die naam betekend "mens", maar ook "roodbruine aarde". Hij was uit de aarde (stof), maar met God's ruach (Geest).
Deze Adam was het hoofd van de mensheid en zondigde, waardoor de hele mensheid met zonde werd besmet. Waardoor ook de omgang met God niet meer mogelijk was. Om dat te herstellen moest er een Nieuwe Adam komen, dus een mens uit stof.

Tja, dat is er eentje uit de categorie: de bijbel zegt het zo, en dus is het logisch. Maar een niet-vleesgeworden Christus kan natuurlijk evengoed de mensheid verlossen. Dat is de onlogica van de bijbel. Maar de bijbel heeft natuurlijk ook teksten om dat te repareren. Wat bij mensen dwaas is is bij God natuurlijk uitermate wijs, en andersom. Dus wat dat betreft klopt het altijd.
Adinomis schreef: Hij nam de straf op zich die het gevolg was van de zonde. Hij stierf, zodat de zondige mens in Hem gestorven was. Hij stond op en vormde zo de Nieuwe Adam van stof (de nieuwe mens) en vol van Gods Geest.

Tja, maar als wij verlost worden, dan zijn wij toch die Nieuwe Adam vol van de ChristusGeest? Als het allemaal om de opstanding van Jezus zou draaien dan lijkt het meer een zaak van Jezus' Zelfverlossing.
Adinomis schreef: Door ons aan dit Nieuwe Hoofd van de mensheid toe te vertrouwen (wedergeboorte) krijgen we deel aan de natuur van Christus en kan God met ons omgaan, omdat Hij kijkt naar Christus in ons.
Tja, maar een mens/ de mensheid heeft helemaal geen Hoofd nodig. We hebben een Schepper, en dat is goed genoeg. Adam was gewoon een voorvader, en toevallig de eerste, maar verder niets.
Adinomis schreef:
BdO schreef:
Dat het docetisme een geuzennaam kreeg en zo hard is aangevallen heeft meer te maken met mensen die graag een centrale plaats wilden toekennen aan het lijden en sterven van Jezus, en zich daarin gedwarsboomd zagen door het docetisme, dat een duidelijk elegantere visie had op het omgaan met imperfectie en de noodzaak tot lijden.
En terecht dat we de centrale plaats willen toekennen aan de Verlossing van Jezus!!! Satan had in het Paradijs al een elegant voorstel. Daar gaan we niet meer op in. Want dat is schijn die bedriegt. Als wij God en de godsdienst vormen zoals wij dat "elegant" vinden, maken we een elegant afgodsbeeld dat voldoet aan onze wensen. Ik kies ervoor om God lief te hebben en te dienen op Zijn voorwaarden! Daarom zitten we wat mij betreft in de rubriek Bijbelstudie.
"Soms schijnt een weg iemand recht, maar het einde daarvan voert naar de dood" (Spreuken 14:12NBG).
Klopt, we zitten in bijbelstudie. Dus ik stop er na deze post ook weer mee. Docetisme is onbijbels. Maar dat zegt meer over de bijbel dan over docetisme. De conclusie van de Bijbel en alle studie daarvan is dat de winnaars van de Canon liever vleeswording als noodzakelijk voorstellen om maar God te kunnen presenteren als een God die druk is met Zijn voorwaarden stellen, terwijl een genadig God uiteraard geen voorwaarden nodig heeft om genadig te kunnen zijn. Hoofd van deze mens (BdO) is de God die niet aan nepgenade doet.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Alpha schreef:Helaas is dat niet zo.
„De vossen hebben holen en de vogels des hemels roestplaatsen, maar de Zoon des mensen heeft geen plaats om zijn hoofd neer te leggen” (Luk. 9:58).

Ja, Jezus zag dus af van aardse bezittingen. Hiermee bevestig je alleen maar dat het niet gaat om het aardse.

Alpha schreef:De hemelse schat is m.i. Gods goedkeuring.
Tja, nou zit je voor het blok. Hier moet nog een wachttorendogma voor bedacht worden.

Alpha schreef:„De gehele wereld ligt in de macht van de goddeloze” (1 Joh. 5:19). Satan beheerst deze wereld, hij is degene die in feite aan de touwtjes trekt.

Ik dacht dat het jou nou juist te doen was om het aardse materiële.

Alpha schreef:Je propageert kennelijk het “hiernamaals”.
Ik geloof daar niet in, aangezien de aarde voor de mens is gemaakt, ter bewoning.
Verschillende Schriftplaatsen bevestigen dat de aarde de permanente woonplaats is voor de mens.
Dat was ook het doel van A&E. Helaas verhinderde Satan dat. Toch anticipeerde God onmiddellijk in Gen 3:15.
Volgens mij gaan alle mensen dood en arriveren ze in het hiernamaals.
Jezus heeft de weg naar de hemel geopend. Voordat Jezus ten hemel voer, was de hemel voor ons gewone stervelingen nog niet ‘geopend’. En rustten de zielen in “Abrahams schoot”. Als de hemel altijd toegankelijk was gebleven, zou het verlossingswerk van Jezus ook niet nodig geweest zijn. Christus is niet gekomen om over deze wereld te oordelen, maar alleen om allen uit te nodigen voor het rijk van de liefde, het licht en de waarheid! Hij kwam om terug te geven wat Adam verloren heeft voor alle mensen, die ooit op deze aarde hebben geleefd en nog zullen leven! Tot dan toe kon niemand de hoogste hemel bereiken, behalve figuren zoals Henoch en Elia die door eigen verdienste met lichaam en ziel werden opgenomen. Henoch die "werd opgenomen en niet meer was"; zo ook Elia, die "op een vurige wagen" het zinnebeeld van zijn geest, ten hemel voer.

Nu kan terecht de vraag gesteld worden; als de ziel toch al voortleeft, omdat ze onsterfelijk is, wat betekent dan nog opstanding? “Opstanding des vlezes” en “in mijn vlees zal ik God zien” is bijbelse geestelijke taal. De betekenis ervan is tweeledig. Ten eerste wil het zeggen: door de goede werken van naastenliefde wordt men gerechtvaardigd, deze zijn als het ware het vlees van de ziel. De bijbel zegt: “uw werken volgen u na” (Op.14:13).
Ten tweede: Het proces van verheerlijking. Niet alles van het aardse lichaam gaat verloren. De ziel verzamelt in het hiernamaals de zielsverwante deeltjes die door het ontbindingsproces vrij komen. Door de zuiverheid van de ziel wordt ook het lichaam mede verheerlijkt. Zuivere zielen worden met lichaam en ziel opgenomen. Jezus, Henoch, Elia en Maria gingen met (verheerlijkt) lichaam en al naar de hemel. Die plotselinge overgang naar het hiernamaals met een verheerlijkt lichaam was ook de bedoeling bij Adam en Eva. Dus helemaal niet een eeuwig leven op aarde. De lichamelijke dood was de straf voor de zondeval. De wereld voor Adam was al een gevallen wereld, door de val van Lucifer. Adam moest verzoening teweegbrengen, maar hij faalde.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Alpha schreef:
Gaitema schreef:Jezus stierf voor de zonde die iedereen begaan heeft en het ergste is van alle zonden, en dat is dat iedereen God de rug had toegekeerd. Daardoor zijn de mensen geestelijk gestorven en kunnen niet tot leven komen, als ze niet door Jezus tot leven worden gewekt door Zijn sprekende Woord.
Volgens het leven voor leven principe verving Jezus het verloren gegane volmaakte menselijke leven. Daarom kan hij bij zijn vader voor de onvolmaakte mens bemiddelen.
Gaitema schreef:Ik geloof dat deze paradijs een werkelijkheid is die we met onze o :kiss1: gen niet kunnen waarnemen. Immers zien we de engelen ook niet, maar ze zijn wel om ons heen. Het paradijs is er nog steeds, maar in de geestelijke werkelijkheid. .
Paradaisos betekent letterlijk tuin. Het is dus stoffelijk. Dat het paradijs hemels is, staat niet in de bijbel.
Gaitema schreef:Je vergeet dat geen mens in de hemel komt, dan door het offer dat Jezus bracht. Dus toen gezegd werd dat er geen in de hemel was, dan Hij die kwam, was dat voor Zijn kruisiging. Toen konden mensen doorgaans nog niet naar de hemel en zeker niet terug keren.
Je kunt in het OT nergens vinden , dat de mens voor de hemel is bestemd. In de eerste eeuw waren de Joden verdeeld in groeperingen met verdeelde meningen. De sadduceeën geloofden niet in de opstanding, de anderen wel. Jezus demonstreerde de opstanding op aarde. Immers de mens is gemaakt om eeuwig op aarde te leven.
Zelf zie ik de hemel niet als een bestemming. Waar we voor bestemd zijn is een leven vanuit naastenliefde en God boven alles. In navolging van Christus, die deze weg ging. Niets meer en niets minder. De hemel is dan ook een tijdelijke verblijfplaats.

Het paradijs was letterlijk en het was Gods bedoeling, dat de mens dat over de gehele aarde zou gaan uitbreiden. Dat is Gods oorspronkelijke voornemen, dat hij beslist niet door Satan zal laten dwarsbomen.
We zullen er wel niet uit gaan komen, maar ik zie niet in de bijbel ergens staan dat dit paradijs verdwenen is.
Joh 2: 13 Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen.

Jezus is de enige die van de aarde naar de hemel is gegaan. Degenen die met de Hg zijn gezalfd hebben een hemelse taak gekregen en worden omgevormd van een fysiek lichaam naar een geestelijk lichaam.

De grote schare overleeft letterlijk Gods ingrijpen op aarde en uitten hun vreugde met palmtakken.
Helaas zijn dat er relatief weinigen. (Mattheüs 7:14)
Ook in de eerste eeuw waren er helaas relatief weinig mensen ,die Jezus accepteerden als Messias.
We zullen wel zien hoe het verlopen gaat :-)
Itamar

Bericht door Itamar »

Inktvlam schreef:
Alpha schreef:Helaas is dat niet zo.

Ja, Jezus zag dus af van aardse bezittingen. Hiermee bevestig je alleen maar dat het niet gaat om het aardse.

Alpha schreef:De hemelse schat is m.i. Gods goedkeuring.
Tja, nou zit je voor het blok. Hier moet nog een wachttorendogma voor bedacht worden.

Alpha schreef:„De gehele wereld ligt in de macht van de goddeloze” (1 Joh. 5:19). Satan beheerst deze wereld, hij is degene die in feite aan de touwtjes trekt.

Ik dacht dat het jou nou juist te doen was om het aardse materiële.

Alpha schreef:Je propageert kennelijk het “hiernamaals”.
Volgens mij gaan alle mensen dood en arriveren ze in het hiernamaals.
Jezus heeft de weg naar de hemel geopend. Voordat Jezus ten hemel voer, was de hemel voor ons gewone stervelingen nog niet ‘geopend’. En rustten de zielen in “Abrahams schoot”. Als de hemel altijd toegankelijk was gebleven, zou het verlossingswerk van Jezus ook niet nodig geweest zijn. Christus is niet gekomen om over deze wereld te oordelen, maar alleen om allen uit te nodigen voor het rijk van de liefde, het licht en de waarheid! Hij kwam om terug te geven wat Adam verloren heeft voor alle mensen, die ooit op deze aarde hebben geleefd en nog zullen leven! Tot dan toe kon niemand de hoogste hemel bereiken, behalve figuren zoals Henoch en Elia die door eigen verdienste met lichaam en ziel werden opgenomen. Henoch die "werd opgenomen en niet meer was"; zo ook Elia, die "op een vurige wagen" het zinnebeeld van zijn geest, ten hemel voer.

Nu kan terecht de vraag gesteld worden; als de ziel toch al voortleeft, omdat ze onsterfelijk is, wat betekent dan nog opstanding? “Opstanding des vlezes” en “in mijn vlees zal ik God zien” is bijbelse geestelijke taal. De betekenis ervan is tweeledig. Ten eerste wil het zeggen: door de goede werken van naastenliefde wordt men gerechtvaardigd, deze zijn als het ware het vlees van de ziel. De bijbel zegt: “uw werken volgen u na” (Op.14:13).
Ten tweede: Het proces van verheerlijking. Niet alles van het aardse lichaam gaat verloren. De ziel verzamelt in het hiernamaals de zielsverwante deeltjes die door het ontbindingsproces vrij komen. Door de zuiverheid van de ziel wordt ook het lichaam mede verheerlijkt. Zuivere zielen worden met lichaam en ziel opgenomen. Jezus, Henoch, Elia en Maria gingen met (verheerlijkt) lichaam en al naar de hemel. Die plotselinge overgang naar het hiernamaals met een verheerlijkt lichaam was ook de bedoeling bij Adam en Eva. Dus helemaal niet een eeuwig leven op aarde. De lichamelijke dood was de straf voor de zondeval. De wereld voor Adam was al een gevallen wereld, door de val van Lucifer. Adam moest verzoening teweegbrengen, maar hij faalde.
Beste Inktvlam,
De lichamelijke (en Geestelijke)!! dood was de straf OP de zondeval??
Deze vloek op de zondeval van Adam en Eva, was en is tot op de dag van vandaag en morgen enz. Een totale geestelijke en een lichamelijke DOOD.
Alleen JEZUS CHRISTUS kon deze DOOD overwinnen.

Een hartelijke groet.
Alpha

Bericht door Alpha »

Inktvlam schreef:Ja, Jezus zag dus af van aardse bezittingen. Hiermee bevestig je alleen maar dat het niet gaat om het aardse..
Dit leert de Bijbel:
Psalm 37:11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.
Psalm 37:29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.
Inktvlam schreef:Tja, nou zit je voor het blok. Hier moet nog een wachttorendogma voor bedacht worden..
Helaas kennen Jg geen dogma's.
Inktvlam schreef:Ik dacht dat het jou nou juist te doen was om het aardse materiële. .
Het gaat er om, wat de Bijbel werkelijk leert.
Inktvlam schreef:Volgens mij gaan alle mensen dood en arriveren ze in het hiernamaals. .
Prediker 9:5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten.
Inktvlam schreef:Jezus heeft de weg naar de hemel geopend. .
Joh 11:
11 Deze dingen zei hij, en hierna zei hij tot hen: „Lazarus, onze vriend, is gaan rusten, maar ik ga erheen om hem uit de slaap te wekken.”
12 Daarom zeiden de discipelen tot hem: „Heer, indien hij is gaan rusten, zal hij beter worden.”
13 Jezus had echter van zijn dood gesproken. Maar zij meenden dat hij sprak van het rusten in de slaap.
14 Toen zei Jezus daarom ronduit tot hen: „Lazarus is gestorven,

17 Bij zijn aankomst dan bevond Jezus dat hij al vier dagen in het herinneringsgraf lag.
18 Nu lag Bethanië dicht bij Jeruzalem, op een afstand van ongeveer drie kilometer.
19 Velen van de joden waren dan ook naar Martha en Maria gekomen om hen te troosten betreffende hun broer.
20 Toen Martha nu hoorde dat Jezus op komst was, ging zij hem tegemoet; Maria bleef echter thuis zitten.
21 Martha dan zei tot Jezus: „Heer, indien gij hier waart geweest, zou mijn broer niet gestorven zijn.
22 En toch weet ik op dit ogenblik dat al wat gij aan God vraagt, God u zal geven.”
23 Jezus zei tot haar: „Uw broer zal opstaan.”
24 Martha zei tot hem: „Ik weet dat hij zal opstaan in de opstanding op de laatste dag.”

De Joden geloofden in een opstanding, niet in een “hiernamaals”.
De opstanding is op de “laatste dag”. Niet eerder! Openbaring spreekt daarover tijdens de duizend jaar.

Alle doden werden door Jezus op aarde opgewekt, er ging niemand naar de hemel. Zo zullen alle opstanding op aarde zijn, behalve de leden van de kleine kudde. (Luk 12:32)
Inktvlam schreef:Voordat Jezus ten hemel voer, was de hemel voor ons gewone stervelingen nog niet ‘geopend’. En rustten de zielen in “Abrahams schoot”. Als de hemel altijd toegankelijk was gebleven, zou het verlossingswerk van Jezus ook niet nodig geweest zijn. Christus is niet gekomen om over deze wereld te oordelen, maar alleen om allen uit te nodigen voor het rijk van de liefde, het licht en de waarheid! Hij kwam om terug te geven wat Adam verloren heeft voor alle mensen, die ooit op deze aarde hebben geleefd en nog zullen leven! Tot dan toe kon niemand de hoogste hemel bereiken, behalve figuren zoals Henoch en Elia die door eigen verdienste met lichaam en ziel werden opgenomen. Henoch die "werd opgenomen en niet meer was"; zo ook Elia, die "op een vurige wagen" het zinnebeeld van zijn geest, ten hemel voer. .
Adam en Eva kregen de doodstraf.
Gen 2: 17 Maar wat de boom der kennis van goed en kwaad betreft, gij moogt daarvan niet eten, want op de dag dat gij daarvan eet, zult gij beslist sterven.”

Het was nooit Gods bedoeling, dat de mens zou sterven. Satan manipuleerde om zo God te dwarsbomen. Maar God zal zich NOOIT laten afbrengen van zijn voornemen de aarde te vullen met volmaakte mensen, dus bedacht hij een wettelijke regeling in Gen 3:15. Jezus bood zich vrijwillig aan, volgens het leven voor leven principe, om voor een loskoopoffer te zorgen.

En zo werd Jezus uiteindelijk als laatste Adam een levengevende geest. (1 Korinthiërs 15:45)
Zo konden de nazaten van A&E toch in aanmerking komen voor eeuwig leven op aarde, zoals dat oorspronkelijk Gods bedoeling was.

Jezus liet weten dat geen mens naar de hemel is opgestegen, dan alleen hijzelf. (Johannes 3:13).
Dus dat betekent dat zowel Henoch als Elia niet naar de hemel opgestegen kunnen zijn.

Dat blijkt letterlijk uit de brief die Elia jaren later schreef aan Joram, de koning van Juda.(2 Kronieken 21: 12).
Inktvlam schreef:Nu kan terecht de vraag gesteld worden; als de ziel toch al voortleeft, omdat ze onsterfelijk is, wat betekent dan nog opstanding? “Opstanding des vlezes” en “in mijn vlees zal ik God zien” is bijbelse geestelijke taal. De betekenis ervan is tweeledig. Ten eerste wil het zeggen: door de goede werken van naastenliefde wordt men gerechtvaardigd, deze zijn als het ware het vlees van de ziel. De bijbel zegt: “uw werken volgen u na” (Op.14:13). .
De leer van de “onsterfelijke” ziel komt niet uit de bijbel. De bijbel is hierover erg duidelijk: De ziel die zondigt, díé zal sterven.(Ez 18:4b). In de bijbel wordt het woord ziel ( nefesj cq. psuche) gebruikt voor een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.

Vandaar dat Adam een levende ziel werd.
Inktvlam schreef:Ten tweede: Het proces van verheerlijking. Niet alles van het aardse lichaam gaat verloren. De ziel verzamelt in het hiernamaals de zielsverwante deeltjes die door het ontbindingsproces vrij komen. Door de zuiverheid van de ziel wordt ook het lichaam mede verheerlijkt. Zuivere zielen worden met lichaam en ziel opgenomen. Jezus, Henoch, Elia en Maria gingen met (verheerlijkt) lichaam en al naar de hemel. Die plotselinge overgang naar het hiernamaals met een verheerlijkt lichaam was ook de bedoeling bij Adam en Eva. Dus helemaal niet een eeuwig leven op aarde. De lichamelijke dood was de straf voor de zondeval. De wereld voor Adam was al een gevallen wereld, door de val van Lucifer. Adam moest verzoening teweegbrengen, maar hij faalde.
Vlees en bloed kunnen de hemel niet beërven. (1 Kor. 15:50) Vandaar ook dat Jezus een levengevende geest werd. (1 Korinthiërs 15:45).

Je kan dus nergens in de Bijbel vinden dat A&E zouden moeten sterven, Zij hadden een vrije keuze.
Toen God de aarde had geschapen, zag hij dat het zeer goed was.

Interessant is je opmerking over “Lucifer”. Deze naam komt uit de Latijnse vulgaat en is in enkele vertalingen met Lucifer vertaald. (Jesaja 14:12)
Het gebruikte Hebreeuwse woord is helel.
Het is in de King James en de daar van afgeleide vertalingen vertaalt met Lucifer. Andere vertalingen vertalen het woord anders.

12 Hoe bent u uit de hemel neergestort, Morgenster, zoon van de Dageraad! Daar ligt u, neer gesmakt in de onderwereld, overwinnaar van de volken!’ (Willibrord.)
12 O morgenster, zoon van de dageraad, hoe diep ben je uit de hemel gevallen. Overwinnaar van alle volken, hoe smadelijk lig je daar geveld. (NBV)
12 Hoe zijt gij van den hemel gevallen, morgenster, dageraadszoon! hoe zijt gij ter aarde geveld, volkenvertrapper! (LV)
12 O hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij schijnende, zoon des dageraads! Hoe zijt gij ter aarde neergehouwen, gij die de natiën machteloos placht te maken! (NWV)

“Helel” wordt variërend vertaalt met de schijnende , morgenster, dagster of schijnende ster.

Maar over wie gaat het nu? Over Satan of iemand anders?
Tekst onderzoek laat zien dat Jesaja het als een “spreuk” tegen de koning van Babylon uitspreekt.

Jesaja 14:
4 dat gij deze spreuk moet aanheffen tegen de koning van Babylon en moet zeggen: „Hoe heeft degene die anderen tot werken aandreef opgehouden, hoe is de onderdrukking opgehouden!

15 Maar in Sjeool zult gij worden neergeworpen, in de meest afgelegen delen van de kuil.
16 Die u zien, zullen u zelfs aanstaren; zij zullen u zelfs goed bekijken en zeggen: ’Is dit de man die de aarde in beroering bracht, die koninkrijken deed schudden,(NWV)

4 zult u dit spotlied zingen over de koning van Babel: “Gedaan is het nu met de verdrukker, gedaan met zijn dwingelandij!

15 Maar nu bent u in het dodenrijk [sjeool] geworpen, in het diepst van de afgrond.
16 Wie u ziet, staart u aan en volgt u met aandacht: ‘Is dat nu de man voor wie de aarde beefde en alle koninkrijken sidderden, (Willibrord).

Sjeool betekent gewoon graf.

Job 14:
13 Och, dat Gij mij in het graf bedekken en verbergen wildet, totdat uw toorn zich legde, en mij een perk stellen, totdat Gij aan mij gedacht. (SV)
13 Och of gij mij in het dodenrijk verstaakt, mij verborgt totdat uw toorn afgewend is, mij een tijd steldet en dan weder aan mij dacht! (LV)
13 O, dat gij mij in Sjeool zoudt verbergen, Dat gij mij verborgen zoudt houden totdat uw toorn zich afwendt, Dat gij mij een tijdslimiet zoudt stellen en aan mij zoudt denken! (NWV)
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Itamar schreef:Deze vloek op de zondeval van Adam en Eva, was en is tot op de dag van vandaag en morgen enz. Een totale geestelijke en een lichamelijke DOOD.
Dat zou niet best zijn, Itamar, de geestelijke dood. Dat is nogal eh … echt morsdood.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Dat is weer een hoop tekst, Alpha, waar ik het in werkelijk alles met je oneens ben.
Alpha schreef:
Inktvlam schreef:Tja, nou zit je voor het blok. Hier moet nog een wachttorendogma voor bedacht worden.
Helaas kennen Jg geen dogma's.
Alleen maar.

Alpha schreef:De opstanding is op de “laatste dag”. Niet eerder!

De laatste dag is altijd verkeerd begrepen. In het werk van Lorber staat dat de jongste dag of de dag des oordeels de dag is dat je sterft. Er is geen sprake van een oordeel door Jezus. Wel zal er in de eindtijd een wereldgericht plaatsvinden. In het klein heeft die al plaats gevonden met de vernietiging van de tempel, de val van Jeruzalem (70 n.C.), enz. In het Johannesevangelie staat over het oordeel het volgende: “En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden. Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft één, die hem oordeelt: het woord , dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage (zijn sterfdag).” (Joh.12:47-48).

Alpha schreef:Jezus liet weten dat geen mens naar de hemel is opgestegen, dan alleen hijzelf. (Johannes 3:13).
Dus dat betekent dat zowel Henoch als Elia niet naar de hemel opgestegen kunnen zijn.

Dat blijkt letterlijk uit de brief die Elia jaren later schreef aan Joram, de koning van Juda.(2 Kronieken 21: 12).
Er wordt wel door sommigen geopperd dat Elia de brief in een profetische blik al eerder had geschreven en bij Elisa of een ander in bewaring gegeven. Elke profetie is voorwaardelijk (zie Jona en Nineve), omdat de mens een vrije wil heeft en ook omdat het anders een gericht, een oordeel zou zijn. In geval koning Joram daadwerkelijk teruggefloten diende te worden, zou hem de brief overhandigd worden Dat is mogelijk, de bijbel zwijgt er verder over.
Je kunt nou wel ontkennen, maar de bijbel maakt duidelijk dat zowel Henoch als Elia (2 Kon.2:11) naar de hemel opstegen.

Alpha schreef:De leer van de “onsterfelijke” ziel komt niet uit de bijbel. De bijbel is hierover erg duidelijk: De ziel die zondigt, díé zal sterven.(Ez 18:4b). In de bijbel wordt het woord ziel ( nefesj cq. psuche) gebruikt voor een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.
De leer van de onsterfelijke ziel staat wel degelijk in de bijbel.
Maar met “ziel” kun je ook de mens aanduiden. Met “ziel” in Ezechiël 18:4 en 18:20 wordt niet de ziel – het etherische lichaam van de mens aangeduid, maar de mens op zich. In de nieuwste bijbelvertaling wordt bij 18:4 het woord “ziel” niet genoemd.

De mens is meer dan een aards lichaam:
- “Er wordt een aards lichaam gezaaid, maar een geestelijk lichaam opgewekt” (1 Kor.15:44).

De ziel overleeft de lichamelijke dood:
- “Wees niet bang voor hen die wel het lichaam maar niet de ziel kunnen doden.” (Mat.10:28).

- “Toen strekte hij (Elia) zich driemaal uit bovenop het kind en riep tot de HERE en zeide: HERE, mijn God! Laat toch de ziel van dit kind in hem terugkeren. En de HERE hoorde naar de stem van Elia, en de ziel van het kind keerde in hem terug, zodat het levend werd.” (1 Kon.17:21-22)

In de bijbel wordt onderscheid gemaakt tussen lichaam, ziel en geest. In 1 Tes.5:23 wordt lichaam, ziel en geest genoemd en in Hebr. 4:12 wordt ook ziel en geest genoemd.

Andere teksten bevestigen het eeuwige leven: “Maar nu, bevrijd van de zonde en in dienst van God, oogst u toewijding aan hem en zelfs het eeuwige leven.” (Rom.6:22). “… maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer” (Rom.6:23). “Zoals de dood er is gekomen door een mens, zo is ook de opstanding uit de dood er gekomen door een mens. Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt.” (1 Kor.15:21-22).

Waar zou de mens na de dood de herinneringen aan zijn aardse leven vandaan moeten halen als de ziel de lichamelijke dood niet overleeft? De ziel heeft een eigen herinneringsvermogen. Zoals blijkt uit bijna-doodervaringen en uittredingen. Mensen kunnen met hun etherisch lichaam (de ziel) buiten hun lichaam treden en onafhankelijk van het lichaam zich vrijelijk naar ruimtes begeven waar het lichaam zich niet bevindt. Medische deskundigen hebben zich wel eens afgevraagd hoe het mogelijk is dat mensen zich zo’n uittreding kunnen herinneren. Het etherische lichaam bevindt zich immers buiten het materiële lichaam en dus buiten het geheugen in de hersenen. Het antwoord is al gegeven, de ziel heeft een eigen herinneringsvermogen. Na de dood leeft het etherische lichaam (ziel en geest) verder, het materiële blijft op aarde achter.

In Prediker 12:6-7 wordt gesproken over het zilveren koord wat lichaam en ziel verbindt. Diverse mensen die een uittreding ondergingen, hebben dat zilveren koord daadwerkelijk waargenomen In vers 7 staat nog dat stof terugkeert naar de aarde en geest terugkeert naar God. Dus de mens bestaat uit iets van beneden (materie) en iets van boven (geest), zoals ook te lezen is in Genesis 2:7, iets van beneden en iets van boven.

Alpha schreef:Je kan dus nergens in de Bijbel vinden dat A&E zouden moeten sterven, Zij hadden een vrije keuze.
Je leest niet goed wat ik geschreven heb. Je kunt ook zonder lichamelijke dood opgenomen worden in het hiernamaals. Het lichaam wordt dan eensklaps verheerlijkt/vergeestelijkt (zoals bij Henoch en Elia).” Je schreef zelf: “Een ziel (d.w.z. mens) die zondigt zal sterven”. Adam zondigde, hij moest sterven. Henoch zondigde niet en stierf niet. En ook van Maria wordt gezegd: zij was en was niet meer.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Inktvlam schreef:Waar zou de mens na de dood de herinneringen aan zijn aardse leven vandaan moeten halen als de ziel de lichamelijke dood niet overleeft? De ziel heeft een eigen herinneringsvermogen. Zoals blijkt uit bijna-doodervaringen en uittredingen.
Niet alleen het herinneringsvermogen, maar ook het bewuste denken. Eigenlijk merk je tijdens de uittreding geen verschil met wanneer je gewoon in je lijf zit en niet in slaap bent. Het is enige is dat je aandacht wat meer gefocust is en je je er later van bewust bent dat je op bepaalde dingen, die best interessant zouden zijn geweest, helemaal niet hebt gelet. Ik vraag me ook wel eens af of de hersenen op zich wel een herinneringsvermogen hebben, of dat ze alleen maar een tussenstation zijn tussen de waarneming en het geheugen in het onstoffelijke. Misschien dat alleen het kortetermijn-geheugen in de hersenen zit, alhoewel je tijdens de uittreding evenzogoed de beschikking hebt over het kortetermijn-geheugen.
Mensen kunnen met hun etherisch lichaam (de ziel) buiten hun lichaam treden en onafhankelijk van het lichaam zich vrijelijk naar ruimtes begeven waar het lichaam zich niet bevindt.
Ik denk veeleer de combinatie van astraal en mentaal lichaam. In ieder geval zijn de meeste uittredingen erg emotioneel van inhoud, dat wil zeggen astraal.
Medische deskundigen hebben zich wel eens afgevraagd hoe het mogelijk is dat mensen zich zo’n uittreding kunnen herinneren. Het etherische lichaam bevindt zich immers buiten het materiële lichaam en dus buiten het geheugen in de hersenen. Het antwoord is al gegeven, de ziel heeft een eigen herinneringsvermogen. Na de dood leeft het etherische lichaam (ziel en geest) verder, het materiële blijft op aarde achter.
Zoals gezegd, ben ik er heilig van overtuigd dat het geheugen op zich zich buiten het lichaam bevindt. De hersenen zijn ook te klein om alle herinneringen te kunnen bevatten.
In Prediker 12:6-7 wordt gesproken over het zilveren koord wat lichaam en ziel verbindt. Diverse mensen die een uittreding ondergingen, hebben dat zilveren koord daadwerkelijk waargenomen.
Ik feitelijk nooit. Ik heb wel soms mijn eigen stoffelijk lichaam gezien, maar geen zilveren koord.
Alpha schreef:Je kan dus nergens in de Bijbel vinden dat A&E zouden moeten sterven, Zij hadden een vrije keuze.
Je leest niet goed wat ik geschreven heb. Je kunt ook zonder lichamelijke dood opgenomen worden in het hiernamaals. Het lichaam wordt dan eensklaps verheerlijkt/vergeestelijkt (zoals bij Henoch en Elia).” Je schreef zelf: “Een ziel (d.w.z. mens) die zondigt zal sterven”. Adam zondigde, hij moest sterven. Henoch zondigde niet en stierf niet. En ook van Maria wordt gezegd: zij was en was niet meer.
Dit is volgens mij een ander proces dan de uittreding.
Only dead fish go with the flow