Gaitema schreef:Het staat er niet in zo veel woorden in Jes. 45:18. Wel in Psalm 104:5
Toch geloof ik dat de term "ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde" letterlijk bedoeld is.
Hemel voor regering aanzien in deze zin komt me een beetje in waarschijnlijk over. .
Ik citeer nog even de relevante teksten.
Jesaja 45:18 Want dit heeft JHWH gezegd, de Schepper van de hemelen, Hij, de [ware] God, de Formeerder van de aarde en de Maker ervan, Hij, die haar stevig heeft bevestigd, die haar niet louter voor niets heeft geschapen, die haar geformeerd heeft om ook bewoond te worden: „Ik ben JHWH, en er is geen ander.
Psalm 104:5 Hij heeft de aarde op haar vaste plaatsen gegrondvest; Ze zal tot onbepaalde tijd, of voor eeuwig, niet aan het wankelen worden gebracht.
Openbaring 21:1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is niet meer.
Jesaja 65:17 Want ziet, ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde; en de vroegere dingen zullen niet in de geest worden teruggeroepen, noch zullen ze in het hart opkomen.
Openbaring 21:1 is een citaat van Jes 65:17. In Jesaja’s tijd werd er een nieuwe theocratische regering gevormd en kreeg daardoor het volk een geestelijk gerichte instelling.
De tekst in Openbaring heeft een toevoeging en die toont daardoor overduidelijk aan, dat het niet letterlijk kan zijn.
De letterlijke zee is cruciaal voor het aardse klimaat.
Zonder de zee is geen leven mogelijk.
Opvallend is bij gebruik van dit citaat is, dat altijd de zee wordt weggelaten.
Wat is de betekenis van de zee? De bijbel geeft een verklaring:
Jesaja 57:20 „Maar de goddelozen zijn als de opgezweepte zee, wanneer die niet tot rust kan komen, waarvan de wateren zeewier en slijk blijven opwerpen.
Openbaring 17:15 En hij zegt tot mij: „De wateren die gij gezien hebt, waar de hoer zit, betekenen volken en scharen en natiën en talen.
Gaitema schreef:Daarbij, hoe zie je dan de opname, waar staat dat we Jezus te gebied gaan in de lucht?
1 Thessalonicenzen 4:
13 Bovendien, broeders, willen wij niet dat GIJ onwetend zijt betreffende hen die [in de dood] slapen, opdat GIJ niet bedroefd zijt gelijk de overigen, die geen hoop hebben.
14 Want indien wij geloven dat Jezus gestorven en wederom opgestaan is, zo zal God ook de ontslapenen door Jezus met hem brengen.
15 Want dit zeggen wij U door JHWH’s woord, dat wij, de levenden, die in leven blijven tot de tegenwoordigheid van de Heer, de ontslapenen in geen geval zullen vóórgaan;
16 want de Heer zelf zal uit de hemel neerdalen met een bevelende roep, met de stem van een aartsengel en met Gods trompet, en zij die dood zijn in eendracht met Christus zullen eerst opstaan. 17 Daarna zullen wij, de levenden, die overblijven, te samen met hen in wolken worden weggerukt, de Heer tegemoet in de lucht; en aldus zullen wij altijd met de Heer zijn.
18 Blijft elkaar derhalve met deze woorden vertroosten.
Paulus heeft het hier over twee groepen mensen. Degenen die zijn gestorven en zijn mede erfgenamen, de kleine kudde. De kleine kudde werd met Pinksteren 33 n.C. gevormd met ca 120 mensen in de bovenkamer.
Hand 2:
1 In de loop van de dag van het pinksterfeest nu waren zij allen op dezelfde plaats bijeen,
2 en plotseling kwam er uit de hemel een gedruis als van een voortgestuwde, stevige bries, en het vervulde het gehele huis waarin zij zaten.
3 En hun werden tongen als van vuur zichtbaar, die werden verdeeld, en op ieder van hen zette zich er één,
4 en zij werden allen met heilige geest vervuld en begonnen in verschillende talen te spreken, zoals de geest het hun gaf zich te uiten.
Eerst werden dus diverse Joden met de Hg gezalfd, vervolgens de Samaritanen en tenslotte de bekeerde heidenen. Cornelius was de eerste.
Zij zijn door God daarvoor uitgekozen. Totdat de 144.000 vol waren.
Het is dus mogelijk dat in de eindtijd plaatsen over zijn en dat er nog uitgekozen mensen, na Gods ingrijpen, op aarde zijn.
Zij zullen dan in de hemel opgenomen worden.
Gaitema schreef:Deze wereld met haar rampen zal moeten veranderen. Anders blijven we hier ook last hebben van het natuurgeweld, dat mensen kunnen verdrinken enzo.. maar nu gaan we in de herhaling vallen.
.
Uit de evangelie verslagen weten we dat Jezus zelfs stormen kan kalmeren. Ook hebben we de belofte dat de dood en ziektes er niet meer zullen zijn. wanneer het paradijs op aarde is hersteld, zal er een ideale leefomgeving zijn. dan zal ook deze vervloeking opgeheven zijn.
Gen 3:
17 En tot Adam zei hij: „Omdat gij naar de stem van uw vrouw hebt geluisterd en van de boom zijt gaan eten waaromtrent ik u geboden had: ’Gij moogt daarvan niet eten’, is de aardbodem om uwentwil vervloekt. Met smart zult gij de opbrengst ervan eten al de dagen van uw leven.
18 En doorns en distels zal hij u voortbrengen, en gij moet de plantengroei van het veld eten.
19 In het zweet van uw aangezicht zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem terugkeert, want daaruit werdt gij genomen. Want stof zijt gij en tot stof zult gij terugkeren.”
Gaitema schreef: Waar is het paradijs nu? Of is het verdwenen?.
Waar staat overigens dat de paradijs fysiek is en dit allemaal niet in de hemel te vinden is?
Door dat cherubs de toegang blokkeerden, was terugkeer niet mogelijk. Vervolgens is het paradijs verdwenen. Hoe? Daarover geeft de Bijbel geen informatie. Misschien is het met de vloed definitief verwoest?
Dat het paradijs fysiek is, blijkt uit het verslag over Adam en Eva.
Gen 1:
24 Verder zei God: „Laat de aarde levende zielen voortbrengen naar hun soort: huisdieren en zich bewegend gedierte en wild gedierte der aarde naar hun soort.” En het werd zo.
28 Voorts zegende God hen en God zei tot hen: „Weest vruchtbaar en wordt tot velen en vult de aarde en onderwerpt haar, en hebt de vissen der zee en de vliegende schepselen van de hemel en elk levend schepsel dat zich op de aarde beweegt, in onderworpenheid.
Gen 2: 15 JHWH God nam nu de mens en plaatste hem in de tuin van Eden om die te bebouwen en er zorg voor te dragen.
Dit is allemaal puur fysiek.
Hoe komt men er dan bij dat het toekomstige paradijs in de hemel zou zijn?
Dat komt in feite door deze uitspraak: : „GIJ zult volstrekt niet sterven.
Later suggereerde hij dat er een onsterfelijke ziel zou zijn, die naar de hemel zou gaan.
Die gedachte vind je terug in alle vormen van afgoderij.
Gaitema schreef:Deze teksten gaan over het duizend jarige vredesrijk. Ik geloof ook dat het zo'n wereld ongeveer zal zijn, al snap ik niet alles. Dat de joden daar hun offerdiensten gaan houden lijkt me stug, aangezien dat niet nodig is, als ze Jezus hebben leren kennen.
Ik ben niet bang voor Jezus' wederkomst. Wat oorlogen betreft, hoop ik me nooit ermee te hoeven mengen, want het lijkt me inderdaad heel moeilijk om te moeten doden en het geloof in Jezus te bewaren.
Het duizendjarig rijk heeft tot doel mensen weer terug te brengen naar de volmaaktheid. Zo ver zitten we daar vanaf. Dan komen er de opstandingen van gestorven mensen. De meeste van hen hebben nog nooit over het goede nieuws gehoord. Zij zullen dus bijgepraat moeten worden. Dan zal iedereen zich vrijwillig moeten onderwerpen aan Gods regering.
Het is een hardnekkige gedachte dat de etnische Joden nog een rol spelen in Gods voornemen. Zij hebben Jezus en daarmee ook zijn vader verworpen. Vandaar ook dat God een geestelijk Israël instelde. Dit kan je vinden in Openbaring 7:4-8.
De letterlijk stammen kan je vinden in Num 1:4-15.
Er zijn duidelijke verschillen.
Jezus volgelingen doden niet. Jezus zei: : „Steek uw zwaard weer op zijn plaats, want allen die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard vergaan” (Mattheüs 26:52).
Vandaar ook deze profetie:
Jes 2: 4 En hij zal stellig rechtspreken onder de natiën en de zaken rechtzetten met betrekking tot vele volken. En zij zullen hun zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en hun speren tot snoeimessen. Natie zal tegen natie geen zwaard opheffen, ook zullen zij de oorlog niet meer leren.