Eindtijd

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Itamar
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd

Bericht door Itamar »

Inktvlam schreef:
Itamar schreef:Deze vloek op de zondeval van Adam en Eva, was en is tot op de dag van vandaag en morgen enz. Een totale geestelijke en een lichamelijke DOOD.
Dat zou niet best zijn, Itamar, de geestelijke dood. Dat is nogal eh … echt morsdood.
Beste Inktzwam,
echt morsdood
Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?
Ja wij ; tenzij dan dat wij door den Geest Gods wedergeboren worden.
Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods. En: De bezoldiging der zonde is de dood.
2.Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe , 1 Joh. 4:9; Joh. 3:16,.
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

Zolderworm schreef:
Inktvlam schreef:Waar zou de mens na de dood de herinneringen aan zijn aardse leven vandaan moeten halen als de ziel de lichamelijke dood niet overleeft? De ziel heeft een eigen herinneringsvermogen. Zoals blijkt uit bijna-doodervaringen en uittredingen.
Niet alleen het herinneringsvermogen, maar ook het bewuste denken. Eigenlijk merk je tijdens de uittreding geen verschil met wanneer je gewoon in je lijf zit en niet in slaap bent. Het is enige is dat je aandacht wat meer gefocust is en je je er later van bewust bent dat je op bepaalde dingen, die best interessant zouden zijn geweest, helemaal niet hebt gelet. Ik vraag me ook wel eens af of de hersenen op zich wel een herinneringsvermogen hebben, of dat ze alleen maar een tussenstation zijn tussen de waarneming en het geheugen in het onstoffelijke. Misschien dat alleen het kortetermijn-geheugen in de hersenen zit, alhoewel je tijdens de uittreding evenzogoed de beschikking hebt over het kortetermijn-geheugen.
Het bewustzijn valt inderdaad niet samen met de fysieke hersenen. Ofschoon het wetenschappelijk onderzoek op dit terrein niet herhaalbaar is in een laboratoriumsituatie ( onderzoek naar de BDE, waar ook de BLE onder te scharen valt, omdat een BLE deel uitmaakt van een BDE, is op zichzelf wel meermaals herhaald met dezelfde uitkomsten, alleen is dit niet mogelijk in een lab) is de fenomenologie van de inhoudelijke aspecten van een dusdanige aard, dat we gerust wel kunnen spreken van bewijs. Dit is buitengewoon interessante materie, die veelal bevestigt wat er in de Bijbel over te vinden is. Zo heeft een mens bijvoorbeeld maar 1 fijnstoffelijk lichaam, en geen 2,of 3 of 7 of 100.

Voor onderzoekers is het het meest uitdagende dat men niet kan blijven volhouden dat iemand fantaseert of hallucineert als iemand niet alleen vertelt dat ie een buitenlichamelijke ervaring had, maar ook een beschrijving weet te geven van objectiveerbare en controleerbare situaties. En die gevallen zijn er te over. Nog meer sterke aanwijzingen voor de authenticiteit van de BLE zijn bijvoorbeeld te vinden in het feit dat blinden - zowel mensen met verworven blindheid als blindgeborenen - konden zien tijdens hun toestand van klinische dood.
Inktvlam schreef:
Zolderworm schreef:Mensen kunnen met hun etherisch lichaam (de ziel) buiten hun lichaam treden en onafhankelijk van het lichaam zich vrijelijk naar ruimtes begeven waar het lichaam zich niet bevindt.
Ik denk veeleer de combinatie van astraal en mentaal lichaam. In ieder geval zijn de meeste uittredingen erg emotioneel van inhoud, dat wil zeggen astraal.
Onderzoek wijst uit dat een mens over 1 etherisch ( fijnstoffelijk) lichaam beschikt. Precies zoals de Bijbel daar ook gewag van maakt. Paulus noemt dit het soma pneumatikon.

Inktvlam schreef:
Zolderworm schreef:In Prediker 12:6-7 wordt gesproken over het zilveren koord wat lichaam en ziel verbindt. Diverse mensen die een uittreding ondergingen, hebben dat zilveren koord daadwerkelijk waargenomen.
Ik feitelijk nooit. Ik heb wel soms mijn eigen stoffelijk lichaam gezien, maar geen zilveren koord.
Uit de antropologie is bekend dat het begrip " draadverbinding" of " zilveren koord" vrij algemeen voorkomt bij natuurvolkeren en ook in het modern parapsychologisch onderzoek wordt er melding van gemaakt dat sommige personen een draadverbinding ervaren tijdens een BLE. En ook patiënten en soms hun omstanders vertellen dat zij door een zilveren koord aan hun fysieke lichaam verbonden waren tijdens hun BLE of stervensproces.
Inktvlam schreef:
Alpha schreef:
Zolderworm schreef:Je kan dus nergens in de Bijbel vinden dat A&E zouden moeten sterven, Zij hadden een vrije keuze.
Je leest niet goed wat ik geschreven heb. Je kunt ook zonder lichamelijke dood opgenomen worden in het hiernamaals. Het lichaam wordt dan eensklaps verheerlijkt/vergeestelijkt (zoals bij Henoch en Elia).” Je schreef zelf: “Een ziel (d.w.z. mens) die zondigt zal sterven”. Adam zondigde, hij moest sterven. Henoch zondigde niet en stierf niet. En ook van Maria wordt gezegd: zij was en was niet meer.
Dit is volgens mij een ander proces dan de uittreding.
Ja. Dat is wat ik noem ( al erder naar verwees) een intreding. Maar dat heb ik niet uit ( of kunnen toetsen aan) wetenschappelijk onderzoek, ( ik ken althans niemand die melding maakt van een soortgelijke ervaring, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat die mensen er misschien niet zijn) maar uit een ervaring, die onbeschrijflijk veel fijner is dan een uittreding en die eigenlijk niet te beschrijven valt. Die ervaring is uiteraard niet volledig voltooid ( anders was ik hier niet :P ), maar ik beschouw het als een voorschouw, een voorproefje. Er wordt dan geen lichaam achtergelaten, maar de flinterdunne " sarcofaag" van het stoffelijk lichaam, dat lijkt op een flinterdun porseleinen laagje, wordt dan als het ware gebroken, dóórbroken, van binnenuit, maar daar is iets van buitenaf voor nodig. En dat iets zou ik omschrijven als iets wat lijkt op een geluidstrilling. Een trilling die van buitenaf komt, doet de flinterdunne porseleinen sarcofaag ( je zou het misschien ook kunnen zien als een ei, maar ik noem het liever sarcofaag omdat dat laagje " de dood" is, zo dood als een pier) barsten, waarna dat wat zich van binnen bevindt het flinterdunne laagje dusdanig gaat doorstralen dat het als het ware verbrandt, maar dan op een buitengewoon prettige manier ) Maar dit laatste is allemaal volkomen subjectief en - voor zover mij op dit moment bekend - op geen enkele wijze wetenschappelijk onderzocht of te onderbouwen.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Alpha

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef:Zelf zie ik de hemel niet als een bestemming. Waar we voor bestemd zijn is een leven vanuit naastenliefde en God boven alles. In navolging van Christus, die deze weg ging. Niets meer en niets minder. De hemel is dan ook een tijdelijke verblijfplaats.
Ik die gedachte wel.
Ik sprak eens een vrouwelijke dominee die zei: We gaan “allemaal”naar de hemel en dan wordt de aarde vernieuwd en dan gaan we allemaal weer terug.
Ze kon niet onderscheiden wat letterlijk een wat symbolisch was bedoeld. En dan mis je delen dat de aarde is gemaakt om eeuwig bewoont te worden. (Ps. 104:5; Jes. 45:18). De overlevenden van Gods ingrijpen, de grote schare, blijft op aarde.
We zullen er wel niet uit gaan komen, maar ik zie niet in de bijbel ergens staan dat dit paradijs verdwenen is.
Engelen sloten het paradijs. Nergens staat dat die tuin in de hemel zou komen. Er zijn in de hemel geen fysieke dingen. Jesaja omschrijft de wereld in een profetie na Gods ingrijpen.

Jes 65:
21 En zij zullen stellig huizen bouwen en bewonen, en zij zullen stellig wijngaarden planten en hun vrucht eten.
22 Zij zullen niet bouwen en iemand anders [het] bewonen; zij zullen niet planten en iemand anders ervan eten. Want als de dagen van een boom zullen de dagen van mijn volk zijn, en het werk van hun eigen handen zullen mijn uitverkorenen geheel verbruiken.
23 Zij zullen niet voor niets zwoegen, noch zullen zij baren tot ontsteltenis, want zij zijn het nageslacht bestaande uit de gezegenden van JHWH, en hun nakomelingen met hen.
24 En het zal werkelijk geschieden dat voordat zij roepen, ikzelf zal antwoorden, terwijl zij nog spreken, ikzelf zal horen.
25 Ja, de wolf en het lam zullen eendrachtig weiden, en de leeuw zal stro eten net als de stier; en wat de slang betreft, haar voedsel zal stof zijn. Zij zullen geen kwaad doen noch enig verderf stichten op heel mijn heilige berg”, heeft JHWH gezegd.

Jes 66:
1 Dit heeft JHWH gezegd: „De hemel is mijn troon en de aarde mijn voetbank. Waar is dan het huis dat gijlieden mij kunt bouwen, en waar is dan de plaats, mij tot rustplaats?”

Micha 4:
1 En het moet geschieden in het laatst der dagen [dat] de berg van het huis van JHWH stevig bevestigd zal worden boven de top der bergen, en hij zal stellig verheven worden boven de heuvels; en daarheen moeten volken stromen.
2 En vele natiën zullen stellig heengaan en zeggen: „Komt, en laten wij opgaan naar de berg van JHWH en naar het huis van de God van Jakob; en hij zal ons onderrichten omtrent zijn wegen, en wij willen zijn paden bewandelen.” Want uit Sion zal de wet uitgaan, en het woord van JHWH uit Jeruzalem.
3 En hij zal stellig rechtspreken onder vele volken en de zaken rechtzetten met betrekking tot verre, machtige natiën. En zij zullen hun zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en hun speren tot snoeimessen. Zij zullen, natie tegen natie, geen zwaard opheffen, ook zullen zij de oorlog niet meer leren.
4 En zij zullen werkelijk ieder onder hun wijnstok en onder hun vijgenboom zitten, en er zal niemand zijn die hen doet beven; want het is de mond van JHWH der legerscharen die het heeft gesproken.
5 Want alle volken, van hun kant, zullen elk in de naam van hun god wandelen; maar wij, van onze kant, zullen wandelen in de naam van JHWH, onze God, tot onbepaalde tijd, ja voor eeuwig.

Geen enkele Jg wordt nu nog de oorlog “geleerd”. Zij weigeren en gaan daar soms jarenlang de gevangenis voor in.
We zullen wel zien hoe het verlopen gaat :-)
Denk aan de joden die in Jeruzalem afwachtten “hoe het verder zou gaan”. Jezus volgelingen waren onmiddellijk gevlucht, overeenkomstig de waarschuwing van “het walgelijke ding”. (Mt 24:15, 16).
Alpha

Bericht door Alpha »

Inktvlam schreef:Dat is weer een hoop tekst, Alpha, waar ik het in werkelijk alles met je oneens ben. .
Je hebt een vrije wil en die mag je gebruiken.
Inktvlam schreef: Alleen maar.
Geen. Alles is gebaseerd op de Bijbelse leer.
Maar ja, Jg zijn gewone mensen en maken soms (stomme) fouten. Maar die worden gewoon gecorrigeerd wanneer dat duidelijk is.
Inktvlam schreef:De laatste dag is altijd verkeerd begrepen. In het werk van Lorber staat dat de jongste dag of de dag des oordeels de dag is dat je sterft. Er is geen sprake van een oordeel door Jezus. Wel zal er in de eindtijd een wereldgericht plaatsvinden. In het klein heeft die al plaats gevonden met de vernietiging van de tempel, de val van Jeruzalem (70 n.C.), enz. In het Johannesevangelie staat over het oordeel het volgende: “En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden. Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft één, die hem oordeelt: het woord , dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage (zijn sterfdag).” (Joh.12:47-48). ..
Ik ken die mysticus wel. Hij meende dat hij goddelijke inspiratie kreeg. Net als Joseph Smith en Mohammed.
Ik baseer mijn geloof op basis van de bijbel en niet op allerlei menselijke leringen..

Martha had het over de toekomstige laatste dag, toen Jezus zei dat haar broer zou opstaan. Zij aanvaarde hem als de beloofde Messias. Bij het graf aangekomen maakte zij Jezus er op attent, dat hij, doordat hij al meerdere dagen dood was, tot ontbinding was overgegaan en dat dat te ruiken was.
Zij was erg verrast, dat Jezus hem onmiddellijk uit de dood opwekte.
Had hij nu eerst een hemelse opstanding gehad en werd hij terug geroepen?
Dat zou wreed zijn geweest.
Jezus demonstreerde dat hij de macht had, op basis van zijn toekomstige loskoopoffer, mensen letterlijk op aarde uit de dood op te wekken.

De laatste dag heeft m.i. dus een direct verband met de opstanding en heeft ook verband met de oordeelsdag. (Joh 12:48) Jezus haalde dat aan in:

Joh 6:
40 Want dit is de wil van mijn Vader, dat een ieder die de Zoon aanschouwt en geloof in hem oefent, eeuwig leven moge hebben, en ik zal hem op de laatste dag [uit de dood] opwekken.”
44 Niemand kan tot mij komen tenzij de Vader, die mij heeft gezonden, hem trekt; en ik zal hem op de laatste dag [uit de dood] opwekken.

Daniël 12:13 En wat uzelf betreft, ga het einde tegemoet; en gij zult rusten, maar gij zult opstaan tot uw bestemming aan het einde der dagen.”
Inktvlam schreef: Er wordt wel door sommigen geopperd dat Elia de brief in een profetische blik al eerder had geschreven en bij Elisa of een ander in bewaring gegeven. Elke profetie is voorwaardelijk (zie Jona en Nineve), omdat de mens een vrije wil heeft en ook omdat het anders een gericht, een oordeel zou zijn. In geval koning Joram daadwerkelijk teruggefloten diende te worden, zou hem de brief overhandigd worden Dat is mogelijk, de bijbel zwijgt er verder over.
Je kunt nou wel ontkennen, maar de bijbel maakt duidelijk dat zowel Henoch als Elia (2 Kon.2:11) naar de hemel opstegen. .
Ik ken de redenatie, ingegeven door de wens naar de hemel te gaan. Daarmee teruggaande naar Satans belofte: “GIJ zult volstrekt niet sterven”.

Wat Elia betreft, er wordt gesproken over een storm, die hem naar de hemel voerde.
Sinds wanneer stormt het in de woonplaats van God en de engelen?
Het is een geestenrijk, waar geen stoffelijke zaken zijn. Er is daar geen lucht.

Bovendien is Jezus uitspraak overduidelijk. Voor hem is er niemand naar de hemel opgestegen.

God komt alleen op een besluit terug, als daar grondige redenen voor zijn. Hij is barmhartig.
Jona was daar boos over en werd door God gecorrigeerd.
Inktvlam schreef: De leer van de onsterfelijke ziel staat wel degelijk in de bijbel.
Maar met “ziel” kun je ook de mens aanduiden. Met “ziel” in Ezechiël 18:4 en 18:20 wordt niet de ziel – het etherische lichaam van de mens aangeduid, maar de mens op zich. In de nieuwste bijbelvertaling wordt bij 18:4 het woord “ziel” niet genoemd.

De mens is meer dan een aards lichaam:
- “Er wordt een aards lichaam gezaaid, maar een geestelijk lichaam opgewekt” (1 Kor.15:44).

De ziel overleeft de lichamelijke dood:
- “Wees niet bang voor hen die wel het lichaam maar niet de ziel kunnen doden.” (Mat.10:28).

- “Toen strekte hij (Elia) zich driemaal uit bovenop het kind en riep tot de HERE en zeide: HERE, mijn God! Laat toch de ziel van dit kind in hem terugkeren. En de HERE hoorde naar de stem van Elia, en de ziel van het kind keerde in hem terug, zodat het levend werd.” (1 Kon.17:21-22)

In de bijbel wordt onderscheid gemaakt tussen lichaam, ziel en geest. In 1 Tes.5:23 wordt lichaam, ziel en geest genoemd en in Hebr. 4:12 wordt ook ziel en geest genoemd.

Andere teksten bevestigen het eeuwige leven: “Maar nu, bevrijd van de zonde en in dienst van God, oogst u toewijding aan hem en zelfs het eeuwige leven.” (Rom.6:22). “… maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer” (Rom.6:23). “Zoals de dood er is gekomen door een mens, zo is ook de opstanding uit de dood er gekomen door een mens. Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt.” (1 Kor.15:21-22).

Waar zou de mens na de dood de herinneringen aan zijn aardse leven vandaan moeten halen als de ziel de lichamelijke dood niet overleeft? De ziel heeft een eigen herinneringsvermogen. Zoals blijkt uit bijna-doodervaringen en uittredingen. Mensen kunnen met hun etherisch lichaam (de ziel) buiten hun lichaam treden en onafhankelijk van het lichaam zich vrijelijk naar ruimtes begeven waar het lichaam zich niet bevindt. Medische deskundigen hebben zich wel eens afgevraagd hoe het mogelijk is dat mensen zich zo’n uittreding kunnen herinneren. Het etherische lichaam bevindt zich immers buiten het materiële lichaam en dus buiten het geheugen in de hersenen. Het antwoord is al gegeven, de ziel heeft een eigen herinneringsvermogen. Na de dood leeft het etherische lichaam (ziel en geest) verder, het materiële blijft op aarde achter.

In Prediker 12:6-7 wordt gesproken over het zilveren koord wat lichaam en ziel verbindt. Diverse mensen die een uittreding ondergingen, hebben dat zilveren koord daadwerkelijk waargenomen In vers 7 staat nog dat stof terugkeert naar de aarde en geest terugkeert naar God. Dus de mens bestaat uit iets van beneden (materie) en iets van boven (geest), zoals ook te lezen is in Genesis 2:7, iets van beneden en iets van boven. .
In de Bijbel wordt Nefesj en Psuche gebruikt voor een persoon of dier, of het leven van een persoon of dier.
Ik heb overduidelijke teksten aangehaald, die verklaren dat een gestorven persoon dood is en geen bewustzijn of gedachten meer heeft.
Inktvlam schreef: Je leest niet goed wat ik geschreven heb. Je kunt ook zonder lichamelijke dood opgenomen worden in het hiernamaals. Het lichaam wordt dan eensklaps verheerlijkt/vergeestelijkt (zoals bij Henoch en Elia).” Je schreef zelf: “Een ziel (d.w.z. mens) die zondigt zal sterven”. Adam zondigde, hij moest sterven. Henoch zondigde niet en stierf niet. En ook van Maria wordt gezegd: zij was en was niet meer.
Dat kan, maar ik heb, wat mij betreft geen enkele voorkeur over een bepaalde uitleg.

Ik probeer de uitleg uit de Bijbel zelf te halen.
Uitleg is m.i. een zak van God en geeft aan wie HIJ wil.

Dat Henoch niet stierf is wishful thinking.
De wens van de door Satan beloofde onsterfelijkheid.

Gen 5:24 En Henoch bleef met de ware God wandelen. Toen was hij niet meer, want God nam hem weg.

Dat hij naar de hemel overgebracht was, is m.i. een interpretatie, die tegen Jezus uitspraak ingaat.
Alpha

Bericht door Alpha »

Anja schreef:Onderzoek wijst uit dat een mens over 1 etherisch ( fijnstoffelijk) lichaam beschikt. Precies zoals de Bijbel daar ook gewag van maakt. Paulus noemt dit het soma pneumatikon.
Dit vond ik bij hgu.nl.:

Griekse wijsbegeerte (filosofie).
De denkbare mogelijkheid van een fijnstoffelijk lichaam, als schakel tussen de ziel en het fysieke lichaam, is een verwaarloosd thema in het westers denken. Het concept vindt zijn oorsprong in enkele van de vroegste spirituele teksten uit India, Egypte, de Griekse (antieke) wijsbegeerte en handhaafde zich in het Oude- en Nieuwe Testament.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Alpha schreef:
Gaitema schreef:Zelf zie ik de hemel niet als een bestemming. Waar we voor bestemd zijn is een leven vanuit naastenliefde en God boven alles. In navolging van Christus, die deze weg ging. Niets meer en niets minder. De hemel is dan ook een tijdelijke verblijfplaats.
Ik die gedachte wel.
Ik sprak eens een vrouwelijke dominee die zei: We gaan “allemaal”naar de hemel en dan wordt de aarde vernieuwd en dan gaan we allemaal weer terug.
Ze kon niet onderscheiden wat letterlijk een wat symbolisch was bedoeld. En dan mis je delen dat de aarde is gemaakt om eeuwig bewoont te worden. (Ps. 104:5; Jes. 45:18). De overlevenden van Gods ingrijpen, de grote schare, blijft op aarde.
Het staat er niet in zo veel woorden in Jes. 45:18. Wel in Psalm 104:5
Toch geloof ik dat de term "ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde" letterlijk bedoeld is.
Hemel voor regering aanzien in deze zin komt me een beetje in waarschijnlijk over.
Daarbij, hoe zie je dan de opname, waar staat dat we Jezus te gebied gaan in de lucht?
Deze wereld met haar rampen zal moeten veranderen. Anders blijven we hier ook last hebben van het natuurgeweld, dat mensen kunnen verdrinken enzo.. maar nu gaan we in de herhaling vallen.
:clown:
We zullen er wel niet uit gaan komen, maar ik zie niet in de bijbel ergens staan dat dit paradijs verdwenen is.
Engelen sloten het paradijs. Nergens staat dat die tuin in de hemel zou komen. Er zijn in de hemel geen fysieke dingen. Jesaja omschrijft de wereld in een profetie na Gods ingrijpen.
Waar is het paradijs nu? Of is het verdwenen?
Waar staat overigens dat de paradijs fysiek is en dit allemaal niet in de hemel te vinden is?
Jes 65:
21 En zij zullen stellig huizen bouwen en bewonen, en zij zullen stellig wijngaarden planten en hun vrucht eten.
22 Zij zullen niet bouwen en iemand anders [het] bewonen; zij zullen niet planten en iemand anders ervan eten. Want als de dagen van een boom zullen de dagen van mijn volk zijn, en het werk van hun eigen handen zullen mijn uitverkorenen geheel verbruiken.
23 Zij zullen niet voor niets zwoegen, noch zullen zij baren tot ontsteltenis, want zij zijn het nageslacht bestaande uit de gezegenden van JHWH, en hun nakomelingen met hen.
24 En het zal werkelijk geschieden dat voordat zij roepen, ikzelf zal antwoorden, terwijl zij nog spreken, ikzelf zal horen.
25 Ja, de wolf en het lam zullen eendrachtig weiden, en de leeuw zal stro eten net als de stier; en wat de slang betreft, haar voedsel zal stof zijn. Zij zullen geen kwaad doen noch enig verderf stichten op heel mijn heilige berg”, heeft JHWH gezegd.

Jes 66:
1 Dit heeft JHWH gezegd: „De hemel is mijn troon en de aarde mijn voetbank. Waar is dan het huis dat gijlieden mij kunt bouwen, en waar is dan de plaats, mij tot rustplaats?”

Micha 4:
1 En het moet geschieden in het laatst der dagen [dat] de berg van het huis van JHWH stevig bevestigd zal worden boven de top der bergen, en hij zal stellig verheven worden boven de heuvels; en daarheen moeten volken stromen.
2 En vele natiën zullen stellig heengaan en zeggen: „Komt, en laten wij opgaan naar de berg van JHWH en naar het huis van de God van Jakob; en hij zal ons onderrichten omtrent zijn wegen, en wij willen zijn paden bewandelen.” Want uit Sion zal de wet uitgaan, en het woord van JHWH uit Jeruzalem.
3 En hij zal stellig rechtspreken onder vele volken en de zaken rechtzetten met betrekking tot verre, machtige natiën. En zij zullen hun zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en hun speren tot snoeimessen. Zij zullen, natie tegen natie, geen zwaard opheffen, ook zullen zij de oorlog niet meer leren.
4 En zij zullen werkelijk ieder onder hun wijnstok en onder hun vijgenboom zitten, en er zal niemand zijn die hen doet beven; want het is de mond van JHWH der legerscharen die het heeft gesproken.
5 Want alle volken, van hun kant, zullen elk in de naam van hun god wandelen; maar wij, van onze kant, zullen wandelen in de naam van JHWH, onze God, tot onbepaalde tijd, ja voor eeuwig.

Geen enkele Jg wordt nu nog de oorlog “geleerd”. Zij weigeren en gaan daar soms jarenlang de gevangenis voor in.
We zullen wel zien hoe het verlopen gaat :-)
Denk aan de joden die in Jeruzalem afwachtten “hoe het verder zou gaan”. Jezus volgelingen waren onmiddellijk gevlucht, overeenkomstig de waarschuwing van “het walgelijke ding”. (Mt 24:15, 16).
Deze teksten gaan over het duizend jarige vredesrijk. Ik geloof ook dat het zo'n wereld ongeveer zal zijn, al snap ik niet alles. Dat de joden daar hun offerdiensten gaan houden lijkt me stug, aangezien dat niet nodig is, als ze Jezus hebben leren kennen.
Ik ben niet bang voor Jezus' wederkomst. Wat oorlogen betreft, hoop ik me nooit ermee te hoeven mengen, want het lijkt me inderdaad heel moeilijk om te moeten doden en het geloof in Jezus te bewaren.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Alpha schreef:
Inktvlam schreef:Alleen maar.
Geen. Alles is gebaseerd op de Bijbelse leer.
Maar ja, Jg zijn gewone mensen en maken soms (stomme) fouten. Maar die worden gewoon gecorrigeerd wanneer dat duidelijk is.
Ik herken er niets bijbels in. Het is een wonderlijke interpretatie van de schrift, die beslist niet door andere christenen gedeeld wordt. Het is een totaal ontaarde leer. Bedacht door een een of andere Amerikaan. Corrigeren is niet aan de orde. Zelf zoeken, zelf denken, allemaal streng verboden.

"Als er ook maar een zweem van twijfel omtrent Jehovah, zijn Woord of zijn
organisatie in uw hart heeft post gevat, wees er dan snel bij die uit te
bannen voordat de twijfel uitgroeit tot iets waardoor uw geloof verwoest zou
kunnen worden."
(De Wachttoren 1 februari 1996, blz. 23)

"Als wij gaan denken dat wij het beter weten dan de organisatie, zouden wij
ons moeten afvragen: "Waar hebben wij om te beginnen de bijbelse waarheid
geleerd? Zouden wij de weg der waarheid kennen indien wij geen leiding van
de organisatie hadden ontvangen? Kunnen wij het eigenlijk wel zonder de
leiding van Gods organisatie stellen?" Neen, dat kunnen wij niet!"
(De
Wachttoren, 15 april 1983, blz. 28)

Alpha schreef:Ik ken die mysticus wel. Hij meende dat hij goddelijke inspiratie kreeg. Net als Joseph Smith en Mohammed.
Net als Jeremia, Haggai, Maleachi, Matteüs, om maar wat te noemen.
Onderzoek alles en behoud het goede.

Alpha schreef:Ik baseer mijn geloof op basis van de bijbel en niet op allerlei menselijke leringen.
O, en je denkt dat de bijbel van kaft tot kaft waar is zonder tegenstrijdigheden?
Wie gelooft dat nog? Alleen al het feit dat de katholieke bijbel meer boeken bevat dan de protestantse, toont ondubbelzinnig aan, dat het samenstellen van de bijbel mensenwerk geweest is. En aan verschillen in bijbeluitleg geen gebrek.
Ook Gods woord ontkomt niet aan menselijke interpretatie. Elke evangelist brengt zijn eigen persoonlijke visie en laat weg en benadrukt wat hem goed dunkt. Vergelijk maar eens de vier lezingen van de vrouwen bij het graf van Jezus. Bij Matteüs (28: 1-7) komen er twee vrouwen naar het graf; bij Marcus (16: 1-7) drie vrouwen; bij Lukas (24: 1-7) komen er verscheidene niet genoemde vrouwen; bij Johannes (20: 1-14) komt er maar één vrouw, namelijk Maria Magdalena. Bij de één is de steen afgewenteld bij de ander niet.
Zelfs ooggetuigen kunnen elkaar tegenspreken. Het toont aan dat de evangelisten niet van elkaar hebben overgeschreven. De mededelingen, die de apostelen en discipelen bereikten, verschilden van elkaar omdat de vrouwen natuurlijk en geestelijk verschillend geaard waren, en zo tekenden de schrijvers, ieder naar zijn geloof, ook verschillende dingen op.

Een historicus beschouwt een inconsistentie niet als bewijs voor onbetrouwbaarheid, net zoals u de vier elkaar tegensprekende getuigen van een auto-ongeluk niet zult beschouwen als aanwijzing dat het ongeluk niet heeft plaatsgevonden.
http://historiek.net/jezus-mythen-en-vo ... g-3/46605/

Alpha schreef:De laatste dag heeft m.i. dus een direct verband met de opstanding en heeft ook verband met de oordeelsdag. (Joh 12:48)
Wat ik al zei, de dag dat je sterft. Wat denk je nou eigenlijk dat de overledenen in een soort winterslaap terechtkomen, geduldig snurkend tot de dag des oordeels? Dat is toch absurd. Waarom zou God zoiets raars bedenken? In het bijbelse verhaal van de arme Lazarus en de rijke man (Luc.16:19-31) kun je lezen dat er normale communicatie plaatsvindt tussen de overledenen. En bij bijna-doodervaringen vertellen de betrokkenen over ontmoeting en communicatie met overleden familieleden en vrienden. Uit al deze zaken blijkt dus helemaal niets van een winterslaap na de lichamelijke dood.

Alpha schreef:Wat Elia betreft, er wordt gesproken over een storm, die hem naar de hemel voerde.
Sinds wanneer stormt het in de woonplaats van God en de engelen?
Het is een geestenrijk, waar geen stoffelijke zaken zijn. Er is daar geen lucht.
Ooit gehoord van: zo boven, zo beneden?

Alpha schreef:Bovendien is Jezus uitspraak overduidelijk. Voor hem is er niemand naar de hemel opgestegen.
En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is.
Helemaal duidelijk is die tekst niet. Maar opvallend is dat hij het niet heeft over Gods zoon, maar over Mensenzoon (die verhoogd moet worden (het vers erna)). We zijn allemaal mensenzonen. Trouwens eveneens kinderen van God, dus Gods zonen en dochters.

Alpha schreef:Ik heb overduidelijke teksten aangehaald, die verklaren dat een gestorven persoon dood is en geen bewustzijn of gedachten meer heeft.
Nee, niet meer dan wat menselijke beschouwingen van een bijbelschrijver en teksten die je ook anders kan interpreteren. De uitspraken van Jezus hebben natuurlijk veel meer gezag. En die veeg je domweg onder het tapijt. Je beweert uit te gaan van de bijbel, maar doet het tegenovergestelde, je verdedigt alleen maar de onwrikbare dogma's van de wachttorenclub (“clubje” mocht ik niet schrijven van Trajecto). Verder negeer je de bijna-doodervaringen.

Alpha schreef:Dat Henoch niet stierf is wishful thinking.
De wens van de door Satan beloofde onsterfelijkheid.

Gen 5:24 En Henoch bleef met de ware God wandelen. Toen was hij niet meer, want God nam hem weg.

Dat hij naar de hemel overgebracht was, is m.i. een interpretatie, die tegen Jezus uitspraak ingaat.
Maar je gelooft wel in een eeuwig leven op aarde, is dat niet raar? Is dat dan geen onsterfelijkheid?
Als Henoch niet meer op aarde is, waar was ie dan? Het zou mij trouwens een zorg wezen of Henoch zich in het hiernamaals of in de hemel bevindt. De hemel is weer een hogere graad van geestelijke ontwikkeling.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Correctie:
Gaitema schreef:
Alpha schreef:
Ik die gedachte wel.
Het staat er niet in zo veel woorden in Jes. 45:18. Wel in Psalm 104:5
Toch geloof ik dat de term "ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde" letterlijk bedoeld is. Maar wat je zegt is in principe mogelijk. In ieder geval is het de voortzetting van ons bestaan in die wereld onder Jezus' heerschappij.
Daarbij, hoe zie je dan de opname, waar staat dat we Jezus te gemoed gaan in de lucht?
Deze wereld met haar rampen zal moeten veranderen. Anders blijven we hier ook last hebben van het natuurgeweld, dat mensen kunnen verdrinken enzo.. maar nu gaan we in de herhaling vallen. :clown:
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wat is een BLE?
Itamar

Bericht door Itamar »

Itamar schreef:
Inktvlam schreef:
Itamar schreef:Deze vloek op de zondeval van Adam en Eva, was en is tot op de dag van vandaag en morgen enz. Een totale geestelijke en een lichamelijke DOOD.
Dat zou niet best zijn, Itamar, de geestelijke dood. Dat is nogal eh … echt morsdood.
Beste Inktvlam,
echt morsdood
Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?
Ja wij ; tenzij dan dat wij door den Geest Gods wedergeboren worden.
Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods. En: De bezoldiging der zonde is de dood.
2.Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe , 1 Joh. 4:9; Joh. 3:16,.
Mijn excuus Inktvlam,

En een hartelijke groet.
Alpha

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef:Het staat er niet in zo veel woorden in Jes. 45:18. Wel in Psalm 104:5
Toch geloof ik dat de term "ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde" letterlijk bedoeld is.
Hemel voor regering aanzien in deze zin komt me een beetje in waarschijnlijk over. .
Ik citeer nog even de relevante teksten.
Jesaja 45:18 Want dit heeft JHWH gezegd, de Schepper van de hemelen, Hij, de [ware] God, de Formeerder van de aarde en de Maker ervan, Hij, die haar stevig heeft bevestigd, die haar niet louter voor niets heeft geschapen, die haar geformeerd heeft om ook bewoond te worden: „Ik ben JHWH, en er is geen ander.

Psalm 104:5 Hij heeft de aarde op haar vaste plaatsen gegrondvest; Ze zal tot onbepaalde tijd, of voor eeuwig, niet aan het wankelen worden gebracht.

Openbaring 21:1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is niet meer.

Jesaja 65:17 Want ziet, ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde; en de vroegere dingen zullen niet in de geest worden teruggeroepen, noch zullen ze in het hart opkomen.
Openbaring 21:1 is een citaat van Jes 65:17. In Jesaja’s tijd werd er een nieuwe theocratische regering gevormd en kreeg daardoor het volk een geestelijk gerichte instelling.

De tekst in Openbaring heeft een toevoeging en die toont daardoor overduidelijk aan, dat het niet letterlijk kan zijn.
De letterlijke zee is cruciaal voor het aardse klimaat.
Zonder de zee is geen leven mogelijk.
Opvallend is bij gebruik van dit citaat is, dat altijd de zee wordt weggelaten.

Wat is de betekenis van de zee? De bijbel geeft een verklaring:

Jesaja 57:20 „Maar de goddelozen zijn als de opgezweepte zee, wanneer die niet tot rust kan komen, waarvan de wateren zeewier en slijk blijven opwerpen.

Openbaring 17:15 En hij zegt tot mij: „De wateren die gij gezien hebt, waar de hoer zit, betekenen volken en scharen en natiën en talen.
Gaitema schreef:Daarbij, hoe zie je dan de opname, waar staat dat we Jezus te gebied gaan in de lucht?
1 Thessalonicenzen 4:
13 Bovendien, broeders, willen wij niet dat GIJ onwetend zijt betreffende hen die [in de dood] slapen, opdat GIJ niet bedroefd zijt gelijk de overigen, die geen hoop hebben.
14 Want indien wij geloven dat Jezus gestorven en wederom opgestaan is, zo zal God ook de ontslapenen door Jezus met hem brengen.
15 Want dit zeggen wij U door JHWH’s woord, dat wij, de levenden, die in leven blijven tot de tegenwoordigheid van de Heer, de ontslapenen in geen geval zullen vóórgaan;
16 want de Heer zelf zal uit de hemel neerdalen met een bevelende roep, met de stem van een aartsengel en met Gods trompet, en zij die dood zijn in eendracht met Christus zullen eerst opstaan. 17 Daarna zullen wij, de levenden, die overblijven, te samen met hen in wolken worden weggerukt, de Heer tegemoet in de lucht; en aldus zullen wij altijd met de Heer zijn.
18 Blijft elkaar derhalve met deze woorden vertroosten.

Paulus heeft het hier over twee groepen mensen. Degenen die zijn gestorven en zijn mede erfgenamen, de kleine kudde. De kleine kudde werd met Pinksteren 33 n.C. gevormd met ca 120 mensen in de bovenkamer.

Hand 2:
1 In de loop van de dag van het pinksterfeest nu waren zij allen op dezelfde plaats bijeen,
2 en plotseling kwam er uit de hemel een gedruis als van een voortgestuwde, stevige bries, en het vervulde het gehele huis waarin zij zaten.
3 En hun werden tongen als van vuur zichtbaar, die werden verdeeld, en op ieder van hen zette zich er één,
4 en zij werden allen met heilige geest vervuld en begonnen in verschillende talen te spreken, zoals de geest het hun gaf zich te uiten.

Eerst werden dus diverse Joden met de Hg gezalfd, vervolgens de Samaritanen en tenslotte de bekeerde heidenen. Cornelius was de eerste.
Zij zijn door God daarvoor uitgekozen. Totdat de 144.000 vol waren.
Het is dus mogelijk dat in de eindtijd plaatsen over zijn en dat er nog uitgekozen mensen, na Gods ingrijpen, op aarde zijn.
Zij zullen dan in de hemel opgenomen worden.
Gaitema schreef:Deze wereld met haar rampen zal moeten veranderen. Anders blijven we hier ook last hebben van het natuurgeweld, dat mensen kunnen verdrinken enzo.. maar nu gaan we in de herhaling vallen. :clown: .
Uit de evangelie verslagen weten we dat Jezus zelfs stormen kan kalmeren. Ook hebben we de belofte dat de dood en ziektes er niet meer zullen zijn. wanneer het paradijs op aarde is hersteld, zal er een ideale leefomgeving zijn. dan zal ook deze vervloeking opgeheven zijn.

Gen 3:
17 En tot Adam zei hij: „Omdat gij naar de stem van uw vrouw hebt geluisterd en van de boom zijt gaan eten waaromtrent ik u geboden had: ’Gij moogt daarvan niet eten’, is de aardbodem om uwentwil vervloekt. Met smart zult gij de opbrengst ervan eten al de dagen van uw leven.
18 En doorns en distels zal hij u voortbrengen, en gij moet de plantengroei van het veld eten.
19 In het zweet van uw aangezicht zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem terugkeert, want daaruit werdt gij genomen. Want stof zijt gij en tot stof zult gij terugkeren.”
Gaitema schreef: Waar is het paradijs nu? Of is het verdwenen?.
Waar staat overigens dat de paradijs fysiek is en dit allemaal niet in de hemel te vinden is?
Door dat cherubs de toegang blokkeerden, was terugkeer niet mogelijk. Vervolgens is het paradijs verdwenen. Hoe? Daarover geeft de Bijbel geen informatie. Misschien is het met de vloed definitief verwoest?

Dat het paradijs fysiek is, blijkt uit het verslag over Adam en Eva.
Gen 1:
24 Verder zei God: „Laat de aarde levende zielen voortbrengen naar hun soort: huisdieren en zich bewegend gedierte en wild gedierte der aarde naar hun soort.” En het werd zo.

28 Voorts zegende God hen en God zei tot hen: „Weest vruchtbaar en wordt tot velen en vult de aarde en onderwerpt haar, en hebt de vissen der zee en de vliegende schepselen van de hemel en elk levend schepsel dat zich op de aarde beweegt, in onderworpenheid.

Gen 2: 15 JHWH God nam nu de mens en plaatste hem in de tuin van Eden om die te bebouwen en er zorg voor te dragen.
Dit is allemaal puur fysiek.
Hoe komt men er dan bij dat het toekomstige paradijs in de hemel zou zijn?
Dat komt in feite door deze uitspraak: : „GIJ zult volstrekt niet sterven.

Later suggereerde hij dat er een onsterfelijke ziel zou zijn, die naar de hemel zou gaan.

Die gedachte vind je terug in alle vormen van afgoderij.
Gaitema schreef:Deze teksten gaan over het duizend jarige vredesrijk. Ik geloof ook dat het zo'n wereld ongeveer zal zijn, al snap ik niet alles. Dat de joden daar hun offerdiensten gaan houden lijkt me stug, aangezien dat niet nodig is, als ze Jezus hebben leren kennen.
Ik ben niet bang voor Jezus' wederkomst. Wat oorlogen betreft, hoop ik me nooit ermee te hoeven mengen, want het lijkt me inderdaad heel moeilijk om te moeten doden en het geloof in Jezus te bewaren.
Het duizendjarig rijk heeft tot doel mensen weer terug te brengen naar de volmaaktheid. Zo ver zitten we daar vanaf. Dan komen er de opstandingen van gestorven mensen. De meeste van hen hebben nog nooit over het goede nieuws gehoord. Zij zullen dus bijgepraat moeten worden. Dan zal iedereen zich vrijwillig moeten onderwerpen aan Gods regering.

Het is een hardnekkige gedachte dat de etnische Joden nog een rol spelen in Gods voornemen. Zij hebben Jezus en daarmee ook zijn vader verworpen. Vandaar ook dat God een geestelijk Israël instelde. Dit kan je vinden in Openbaring 7:4-8.
De letterlijk stammen kan je vinden in Num 1:4-15.
Er zijn duidelijke verschillen.

Jezus volgelingen doden niet. Jezus zei: : „Steek uw zwaard weer op zijn plaats, want allen die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard vergaan” (Mattheüs 26:52).

Vandaar ook deze profetie:
Jes 2: 4 En hij zal stellig rechtspreken onder de natiën en de zaken rechtzetten met betrekking tot vele volken. En zij zullen hun zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en hun speren tot snoeimessen. Natie zal tegen natie geen zwaard opheffen, ook zullen zij de oorlog niet meer leren.
Alpha

Bericht door Alpha »

Inktvlam schreef: Ik herken er niets bijbels in. Het is een wonderlijke interpretatie van de schrift, die beslist niet door andere christenen gedeeld wordt..
Toon mij dan in de Bijbel de instelling van het Kerstfeest, die wel door alle andere “christenen”gedeeld wordt?
Zelf zoeken, zelf denken, is kennelijk in deze allemaal streng verboden.(Lukas 11:53, 54)
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Itamar schreef:Mijn excuus Inktvlam,

En een hartelijke groet.
Een freudiaanse verspreking? ;) Heel netjes dat je 't corrigeert. Bedankt en ook een hartelijke groet.
Laatst gewijzigd door Inktvlam op 12 mar 2015, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Alpha schreef:Toon mij dan in de Bijbel de instelling van het Kerstfeest, die wel door alle andere “christenen”gedeeld wordt?
Zelf zoeken, zelf denken, is kennelijk in deze allemaal streng verboden.(Lukas 11:53, 54)
Je bedoelt dat er heidense invloeden in het kerstfeest aanwezig zijn. Maar dat wordt toch door christenen helemaal niet meer als zodanig ervaren. Het gaat om het besef waarom je het kerstfeest viert. De geboortedag van Jezus was trouwens niet op 25 december, maar volgens Lorber naar onze tijdrekening op 7 januari.
Geen idee wat je wil zeggen met de tekst uit Lucas.

En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is. (Joh.3:13)
Nog eens nagedacht over die tekst. Volgens de Statenvertaling met kanttekeningen betekent het; zie nr.23: Grieks opgeklommen; dat is, met zijn verstand doorgedrongen tot volmaakte kennis der hemelse zaken, aangaande den raad Gods van de zaligheid der mensen, om die den mensen te openbaren; Rom. 10:6.
En neergedaald; zie nr. 24: Namelijk toen Hij de menselijke natuur heeft aangenomen, en van den Vader tot een Middelaar in de wereld gezonden is.
http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Jh3.htm
Zou kunnen. Opvallend is nog de toevoeging “die in de hemel is”, hij is dus nog steeds in de hemel. In sommige Griekse handschriften ontbreekt dat, blijkbaar omdat men zich er geen raad mee wist.
Hemel hoeft geen plaats te zijn het is in eerste instantie iets van het innerlijk. Er zijn drie gradaties, dus drie hemelen volgens Paulus (en ook volgens Lorber). Eenmaal overgegaan in hemelse liefde en zachtmoedigheid, zullen we eeuwig samenzijn met Christus in de derde, hoogste hemel. Deze hemel is het werk van Gods almacht. Deze is in al zijn onderdelen volkomen onveranderlijk vast, dus zoals iedere natuurlijke wereld vast is.
Het kan zijn dat Henoch en Elia nog niet de allerhoogste status bereikt hadden. Echt duidelijk is het niet. Maar om de bijbel volledig te begrijpen, schrijft Lorber, moet je wijzer zijn dan de wijste engel. Dat is ons voorlopig niet gegeven.
Alpha

Bericht door Alpha »

Inktvlam schreef:Je bedoelt dat er heidense invloeden in het kerstfeest aanwezig zijn. Maar dat wordt toch door christenen helemaal niet meer als zodanig ervaren. Het gaat om het besef waarom je het kerstfeest viert. .
Het punt is, dat het kerstfeest niet in de Bijbel is ingesteld. Het is een vervanging (kerstening) van het zonnewendefeest en is in 354 pas ingesteld..
Dat het geloof in de eeuwen is verwatert is wel duidelijk en door Paulus voorzegd..
De geboortedag van Jezus was trouwens niet op 25 december, maar volgens Lorber naar onze tijdrekening op 7 januari. .
Volgens de bijbel medio oktober. In December of Januari is het in Bethlehem erg koud en het kan er sneeuwen. Ik las onlangs een blog van een vakantieganger dat er sneeuw lag, de persoon was erg verbaasd.
Aangezien de herders met hun kudde in de velden waren en dus de stallen leeg, kan het niet later dan medio Oktober zijn.
Geen idee wat je wil zeggen met de tekst uit Lucas.
De tekst is m.i. vrij duidelijk. De farizeeërs trachten zichzelf te rechtvaardigen en probeerden daarom Jezus op woorden te vangen.
En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is. (Joh.3:13)
Nog eens nagedacht over die tekst. Volgens de Statenvertaling met kanttekeningen betekent het; zie nr.23: Grieks opgeklommen; dat is, met zijn verstand doorgedrongen tot volmaakte kennis der hemelse zaken, aangaande den raad Gods van de zaligheid der mensen, om die den mensen te openbaren; Rom. 10:6.
En neergedaald; zie nr. 24: Namelijk toen Hij de menselijke natuur heeft aangenomen, en van den Vader tot een Middelaar in de wereld gezonden is.
http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Jh3.htm
Zou kunnen. Opvallend is nog de toevoeging “die in de hemel is”, hij is dus nog steeds in de hemel. In sommige Griekse handschriften ontbreekt dat, blijkbaar omdat men zich er geen raad mee wist.
Hemel hoeft geen plaats te zijn het is in eerste instantie iets van het innerlijk. Er zijn drie gradaties, dus drie hemelen volgens Paulus (en ook volgens Lorber). Eenmaal overgegaan in hemelse liefde en zachtmoedigheid, zullen we eeuwig samenzijn met Christus in de derde, hoogste hemel. Deze hemel is het werk van Gods almacht. Deze is in al zijn onderdelen volkomen onveranderlijk vast, dus zoals iedere natuurlijke wereld vast is.
Het kan zijn dat Henoch en Elia nog niet de allerhoogste status bereikt hadden. Echt duidelijk is het niet. Maar om de bijbel volledig te begrijpen, schrijft Lorber, moet je wijzer zijn dan de wijste engel. Dat is ons voorlopig niet gegeven.
Ik ken de gedachtes wel, die trachten in de bijbel een vorm van een onsterfelijke ziel te vinden. De gedachte is van Satan afkomstig toen hij zei: “Gij zult beslist niet sterven”.

De SV gaat uit van middeleeuwse bronnen en er zijn teksten aangepast of toegevoegd om hun visie in de Bijbel te krijgen.

De derde hemel is een visioen, het is niet letterlijk.

Johannes 3:
13 Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen.NWV
13 Niemand is ten hemel opgestegen dan hij die uit den hemel is neergedaald, de Mensenzoon. LV.
13 Alleen Hij die uit de hemel is neergedaald, is naar de hemel opgestegen: de Mensenzoon. WB.
13 Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon?*
13 Moreover, no man has ascended in to heaven but the one who descended from heaven, the Son of man. NWV

New International Version
No one has ever gone into heaven except the one who came from heaven--the Son of Man.

New Living Translation
No one has ever gone to heaven and returned. But the Son of Man has come down from heaven.

English Standard Version
No one has ascended into heaven except he who descended from heaven, the Son of Man.

New American Standard Bible
"No one has ascended into heaven, but He who descended from heaven: the Son of Man.

King James Bible
And no man hath ascended up to heaven, but he that came down from heaven, even the Son of man which is in heaven.

Holman Christian Standard Bible
No one has ascended into heaven except the One who descended from heaven--the Son of Man.

International Standard Version
"No one has gone up to heaven except the one who came down from heaven, the Son of Man who is in heaven.

NET Bible
No one has ascended into heaven except the one who descended from heaven--the Son of Man.

Het Griekse woord “anabebēken” betekent dus opgestegen, ascended of gone into.
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Gaitema schreef:Wat is een BLE?
BLE is de afkorting voor een buitenlichamelijke ervaring.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef:
Zolderworm schreef:
Inktvlam schreef:Waar zou de mens na de dood de herinneringen aan zijn aardse leven vandaan moeten halen als de ziel de lichamelijke dood niet overleeft? De ziel heeft een eigen herinneringsvermogen. Zoals blijkt uit bijna-doodervaringen en uittredingen.
Niet alleen het herinneringsvermogen, maar ook het bewuste denken. Eigenlijk merk je tijdens de uittreding geen verschil met wanneer je gewoon in je lijf zit en niet in slaap bent. Het is enige is dat je aandacht wat meer gefocust is en je je er later van bewust bent dat je op bepaalde dingen, die best interessant zouden zijn geweest, helemaal niet hebt gelet. Ik vraag me ook wel eens af of de hersenen op zich wel een herinneringsvermogen hebben, of dat ze alleen maar een tussenstation zijn tussen de waarneming en het geheugen in het onstoffelijke. Misschien dat alleen het kortetermijn-geheugen in de hersenen zit, alhoewel je tijdens de uittreding evenzogoed de beschikking hebt over het kortetermijn-geheugen.
Het bewustzijn valt inderdaad niet samen met de fysieke hersenen. Ofschoon het wetenschappelijk onderzoek op dit terrein niet herhaalbaar is in een laboratoriumsituatie ( onderzoek naar de BDE, waar ook de BLE onder te scharen valt, omdat een BLE deel uitmaakt van een BDE, is op zichzelf wel meermaals herhaald met dezelfde uitkomsten, alleen is dit niet mogelijk in een lab) is de fenomenologie van de inhoudelijke aspecten van een dusdanige aard, dat we gerust wel kunnen spreken van bewijs. Dit is buitengewoon interessante materie, die veelal bevestigt wat er in de Bijbel over te vinden is. Zo heeft een mens bijvoorbeeld maar 1 fijnstoffelijk lichaam, en geen 2,of 3 of 7 of 100.
Nog maar eens. Ik heb dit ook in alternatieve geneeswijzen geschreven. Ik heb begrepen dat tijdens de uittreding het etherisch lichaam in het stoffelijke lichaam moet blijven om daar aansturen te geven aan allerlei stoffelijke processen. Ik heb in ieder geval tijdens uittredingen ervaren dat ik in een soort emotionele wereld terecht kwam, en naar ik aanneem met mijn emotionele lichaam. Soms waren daarin bepaalde zaken onmiskenbaar opgebouwd uit bepaalde emoties. Ik heb ook een enkele keer een heel ander lichaam ervaren, dat kwikzilverachtig was en razendsnel van vorm kon veranderen. Dat voelde niet aan als een emotielichaam.
Inktvlam schreef:
Alpha schreef:
Zolderworm schreef:Je kan dus nergens in de Bijbel vinden dat A&E zouden moeten sterven, Zij hadden een vrije keuze.
Je leest niet goed wat ik geschreven heb. Je kunt ook zonder lichamelijke dood opgenomen worden in het hiernamaals. Het lichaam wordt dan eensklaps verheerlijkt/vergeestelijkt (zoals bij Henoch en Elia).” Je schreef zelf: “Een ziel (d.w.z. mens) die zondigt zal sterven”. Adam zondigde, hij moest sterven. Henoch zondigde niet en stierf niet. En ook van Maria wordt gezegd: zij was en was niet meer.
Dit is volgens mij een ander proces dan de uittreding.
Ja. Dat is wat ik noem (al eerder naar verwees) een intreding. Maar dat heb ik niet uit (of kunnen toetsen aan) wetenschappelijk onderzoek, ( ik ken althans niemand die melding maakt van een soortgelijke ervaring, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat die mensen er misschien niet zijn) maar uit een ervaring, die onbeschrijflijk veel fijner is dan een uittreding en die eigenlijk niet te beschrijven valt. Die ervaring is uiteraard niet volledig voltooid (anders was ik hier niet :P ), maar ik beschouw het als een voorschouw, een voorproefje. Er wordt dan geen lichaam achtergelaten, maar de flinterdunne " sarcofaag" van het stoffelijk lichaam, dat lijkt op een flinterdun porseleinen laagje, wordt dan als het ware gebroken, dóórbroken, van binnenuit, maar daar is iets van buitenaf voor nodig. En dat iets zou ik omschrijven als iets wat lijkt op een geluidstrilling. Een trilling die van buitenaf komt, doet de flinterdunne porseleinen sarcofaag (je zou het misschien ook kunnen zien als een ei, maar ik noem het liever sarcofaag omdat dat laagje " de dood" is, zo dood als een pier) barsten, waarna dat wat zich van binnen bevindt het flinterdunne laagje dusdanig gaat doorstralen dat het als het ware verbrandt, maar dan op een buitengewoon prettige manier) Maar dit laatste is allemaal volkomen subjectief en - voor zover mij op dit moment bekend - op geen enkele wijze wetenschappelijk onderzocht of te onderbouwen.
Zeer interessant. Hier heb ik nog nooit van gehoord. Is er hier ook literatuur over? Het zegt me nu echt helemaal niets. Het is in ieder geval niet iets wat ik zelf ervaren heb. Voor mij is dit volkomen nieuw.
Only dead fish go with the flow
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Alpha schreef:
Inktvlam schreef:Je bedoelt dat er heidense invloeden in het kerstfeest aanwezig zijn. Maar dat wordt toch door christenen helemaal niet meer als zodanig ervaren. Het gaat om het besef waarom je het kerstfeest viert.
Het punt is, dat het kerstfeest niet in de Bijbel is ingesteld. Het is een vervanging (kerstening) van het zonnewendefeest en is in 354 pas ingesteld..
Dat het geloof in de eeuwen is verwatert is wel duidelijk en door Paulus voorzegd.
Ik begrijp niet wat het vieren van kerstfeest met verwateren van geloof te maken heeft. Het is eerder andersom. Waarom altijd dat zure gedoe van geen verjaardagen en geen kerst vieren van Jehovah's (voet tussen de deur) getuigen?

Alpha schreef:Volgens de bijbel medio oktober. In December of Januari is het in Bethlehem erg koud en het kan er sneeuwen. Ik las onlangs een blog van een vakantieganger dat er sneeuw lag, de persoon was erg verbaasd.
Aangezien de herders met hun kudde in de velden waren en dus de stallen leeg, kan het niet later dan medio Oktober zijn.
Je zegt zelf dat ie verbaasd is. Betlehem heeft een mediterraan klimaat met zachte winters. Sneeuwval komt slechts zelden voor, vermeldt onderstaande site. Het is dus wel mogelijk met die herdertjes.
http://www.klimaatinfo.nl/palestijnsege ... hlehem.htm

Alpha schreef:Ik ken de gedachtes wel, die trachten in de bijbel een vorm van een onsterfelijke ziel te vinden. De gedachte is van Satan afkomstig toen hij zei: “Gij zult beslist niet sterven”.
Nogmaals, het staat er gewoon: “... maar niet de ziel kunnen doden.” (Mat.10:28).
Alleen het materiële lichaam sterft.

Alpha schreef:De SV gaat uit van middeleeuwse bronnen en er zijn teksten aangepast of toegevoegd om hun visie in de Bijbel te krijgen.
Hou toch op. Het is de wachttorenclub die bewust Gods woord verziekt.
http://www.avjg.info/artikelen/de-nieuw ... aling.aspx

Commentaar onderaan: In de afgelopen jaren ben ik nog veel meer “aanpassingen” en vreemde draaivertalingen tegen gekomen. Ik neem (heb) er de tijd niet voor om ze te noteren, maar het is dus nog veel erger dan gedacht. De Nieuwe Wereldvertaling is echt niet te gebruiken als studiebijbel. Wat mij betreft mag het woord bijbel er niets eens mee in verband worden gebracht.
http://wachttorenkijker.wimdegoeij.nl/a ... vertaling/
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Inktvlam schreef:
Alpha schreef:
Inktvlam schreef:Je bedoelt dat er heidense invloeden in het kerstfeest aanwezig zijn. Maar dat wordt toch door christenen helemaal niet meer als zodanig ervaren. Het gaat om het besef waarom je het kerstfeest viert.
Dat het geloof in de eeuwen is verwatert is wel duidelijk en door Paulus voorzegd.
Ik begrijp niet wat het vieren van kerstfeest met verwateren van geloof te maken heeft. Het is eerder andersom. Waarom altijd dat zure gedoe van geen verjaardagen en geen kerst vieren van Jehovah's (voet tussen de deur) getuigen?

Alpha schreef:Volgens de bijbel medio oktober. In December of Januari is het in Bethlehem erg koud en het kan er sneeuwen. Ik las onlangs een blog van een vakantieganger dat er sneeuw lag, de persoon was erg verbaasd.
Je zegt zelf dat ie verbaasd is. Betlehem heeft een mediterraan klimaat met zachte winters. Sneeuwval komt slechts zelden voor, vermeldt onderstaande site. Het is dus wel mogelijk met die herdertjes.
http://www.klimaatinfo.nl/palestijnsege ... hlehem.htm

Alpha schreef:Ik ken de gedachtes wel, die trachten in de bijbel een vorm van een onsterfelijke ziel te vinden. De gedachte is van Satan afkomstig toen hij zei: “Gij zult beslist niet sterven”.
Nogmaals, het staat er gewoon: “... maar niet de ziel kunnen doden.” (Mat.10:28).

Alpha schreef:De SV gaat uit van middeleeuwse bronnen en er zijn teksten aangepast of toegevoegd om hun visie in de Bijbel te krijgen.
Hou toch op. Het is de wachttorenclub die bewust Gods woord verziekt.
http://www.avjg.info/artikelen/de-nieuw ... aling.aspx

Commentaar onderaan: In de afgelopen jaren ben ik nog veel meer “aanpassingen” en vreemde draaivertalingen tegen gekomen. Ik neem (heb) er de tijd niet voor om ze te noteren, maar het is dus nog veel erger dan gedacht. De Nieuwe Wereldvertaling is echt niet te gebruiken als studiebijbel. Wat mij betreft mag het woord bijbel er niets eens mee in verband worden gebracht.
http://wachttorenkijker.wimdegoeij.nl/a ... vertaling/
@ Inktvlam

Ik ken Wim de Goeij persoonlijk en is een goeie vriend . Hij is opgegroeid binnen de JHG-leer als kind en tiener.
Sinds 1996 is hij tot bekering gekomen, samen met zijn vrouw die ook JHG was. Zij zijn wedergeboren christenen en zijn nog elke dag blij dat zij losgekomen zijn van deze leer.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Alpha schreef:Ik ken die mysticus wel. Hij meende dat hij goddelijke inspiratie kreeg. Net als Joseph Smith en Mohammed.
Ik baseer mijn geloof op basis van de bijbel en niet op allerlei menselijke leringen..
Zou God vandaag niet meer openbaren, zoals Hij vroeger deed?
Maakt God alleen nog maar gebruik van een boek, net als bij de Moslims met hun Koran?
Een boek, waarvan God nooit de opdracht had gegeven die samen te stellen?
Wat zijn menselijke leringen?
Dat is het toch als mensen op eigen houtje Gods woord gaan uitleggen, zonder dat God zelf hen daarin heeft onderwezen? Ik denk dat dit de basis is van de verdeeldheid van het christendom.
We denken dan door God zelf onderwezen te zijn, maar zijn eigenlijk op het verkeerde been gezet.
Ik geloof eigenlijk niet dat er ook maar 1 gemeente te vinden is, waarin heel Gods waarheid gepreekt wordt. Ook de Jehovagetuigen niet.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Anja schreef:
Gaitema schreef:Wat is een BLE?
BLE is de afkorting voor een buitenlichamelijke ervaring.
Okee, dank je ;)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Alpha schreef:
Jesaja 45:18 Want dit heeft JHWH gezegd, de Schepper van de hemelen, Hij, de [ware] God, de Formeerder van de aarde en de Maker ervan, Hij, die haar stevig heeft bevestigd, die haar niet louter voor niets heeft geschapen, die haar geformeerd heeft om ook bewoond te worden: „Ik ben JHWH, en er is geen ander.

Psalm 104:5

Openbaring 21:1
Jesaja...
De Psalm is ook hoe David het tot uiting bracht. Ik weet niet tot in hoeverre de Heilige Geest daar altijd in doorwerkte. Maar goed, de transformatie van de aarde met behulp van nog meer dat God mogelijk gebruiken kan (of niet) wil niet zeggen dat God deze aarde weg gooit. Het is eerder het bewerken om geschikt te maken voor de volgende fase. Er moet heel wat gebeuren, wil een leeuw een lam niet eten en een vulkaan niet vele mensen doden.

Openbaring 21:1 is een citaat van Jes 65:17. In Jesaja’s tijd werd er een nieuwe theocratische regering gevormd en kreeg daardoor het volk een geestelijk gerichte instelling.
Als je verder door leest, dan zie je duidelijk dat ook Jesaja spreekt van het duizendjarige vredesrijk, waaraan de tekst uit Openbaring duidelijk gekoppeld is. Het heeft niets te maken met de regering die toen werd aangesteld.
De tekst in Openbaring heeft een toevoeging en die toont daardoor overduidelijk aan, dat het niet letterlijk kan zijn.
De letterlijke zee is cruciaal voor het aardse klimaat.
Zonder de zee is geen leven mogelijk.
Opvallend is bij gebruik van dit citaat is, dat altijd de zee wordt weggelaten.
Voor God is alles mogelijk, wat voor de mens onmogelijk lijkt.
Wat is de betekenis van de zee? De bijbel geeft een verklaring:

Jesaja 57:20
Zo ook bij de zondvloed en de zee waar Paulus op rond dobberde na een scheepsbreuk?
Dat dit daar staat hoeft niet in het door ons te behandelen de teksten van toepassing te zijn.
Openbaring 17:15 .
Hier wel ja, want hier laat de schrijver duidelijk zien dat het beeldspraak is, dat in tegenstelling tot de die zee die er niet meer zal zijn van Openbaring 20.
Gaitema schreef:Daarbij, hoe zie je dan de opname, waar staat dat we Jezus te gebied gaan in de lucht?
1 Thess.. Etc

Paulus heeft het hier over twee groepen mensen. Degenen die zijn gestorven en zijn mede erfgenamen, de kleine kudde. De kleine kudde werd met Pinksteren 33 n.C. gevormd met ca 120 mensen in de bovenkamer.

Hand 2:
1 In de loop van de dag van het pinksterfeest nu waren zij allen op dezelfde plaats bijeen,
2 en plotseling kwam er uit de hemel een gedruis als van een voortgestuwde, stevige bries, en het vervulde het gehele huis waarin zij zaten.
3 En hun werden tongen als van vuur zichtbaar, die werden verdeeld, en op ieder van hen zette zich er één,
4 en zij werden allen met heilige geest vervuld en begonnen in verschillende talen te spreken, zoals de geest het hun gaf zich te uiten.

Eerst werden dus diverse Joden met de Hg gezalfd, vervolgens de Samaritanen en tenslotte de bekeerde heidenen. Cornelius was de eerste.
Zij zijn door God daarvoor uitgekozen. Totdat de 144.000 vol waren.
Het is dus mogelijk dat in de eindtijd plaatsen over zijn en dat er nog uitgekozen mensen, na Gods ingrijpen, op aarde zijn.
Zij zullen dan in de hemel opgenomen worden.
Maar waarom dan?
Gaitema schreef:Deze wereld met haar rampen zal moeten veranderen. Anders blijven we hier ook last hebben van het natuurgeweld, dat mensen kunnen verdrinken enzo.. maar nu gaan we in de herhaling vallen. :clown: .
Uit de evangelie verslagen weten we dat Jezus zelfs stormen kan kalmeren. Ook hebben we de belofte dat de dood en ziektes er niet meer zullen zijn. wanneer het paradijs op aarde is hersteld, zal er een ideale leefomgeving zijn. dan zal ook deze vervloeking opgeheven zijn.

Gen 3:
17 En tot Adam zei hij: „Omdat gij naar de stem van uw vrouw hebt geluisterd en van de boom zijt gaan eten waaromtrent ik u geboden had: ’Gij moogt daarvan niet eten’, is de aardbodem om uwentwil vervloekt. Met smart zult gij de opbrengst ervan eten al de dagen van uw leven.
18 En doorns en distels zal hij u voortbrengen, en gij moet de plantengroei van het veld eten.
19 In het zweet van uw aangezicht zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem terugkeert, want daaruit werdt gij genomen. Want stof zijt gij en tot stof zult gij terugkeren.”
Gaitema schreef: Waar is het paradijs nu? Of is het verdwenen?.
Door dat cherubs de toegang blokkeerden, was terugkeer niet mogelijk. Vervolgens is het paradijs verdwenen. Hoe? Daarover geeft de Bijbel geen informatie. Misschien is het met de vloed definitief verwoest?

Dat het paradijs fysiek is, blijkt uit het verslag over Adam en Eva.
Je neemt het aan dat het paradijs verdwenen is, maar het staat nergens vermeld in de bijbel dat dit het geval is. Ik ken zelfs iemand die denkt dat het nog op de aarde is, maar dat de hele mensheid ervoor verblind is. God kan dit immers zo doen, zodat mensen het niet kunnen zien en er automatisch omheen lopen. Ook hij geloofd dat het letterlijk fysiek is.
Echter moet erbij gezegd worden dat die wereld toch anders was. Er was bijvoorbeeld geen regen. Wel dauw dat de aarde bevochten. Geen distels. Mensen hadden er het eeuwige leven, dus moest het lichaam niet sterfelijk zijn. Van rimpels door ouderdom moest er geen sprake zijn. Het stelt me voor vragen wat dit dan voor een wereld is. Wel was er een zee.. Echter als ik hoor van bijna dood ervaringen, dan hoor ik ook van dergelijke werelden en ik geloof dat ze niet puur het product zijn van ons menselijke brein. Er worden ook dingen gezien die door geen mens beschreven kan worden, net als in de visioenen en dergelijke ervaringen in de bijbel.
Hier komt het aan op geloof. Geloof je de mensen als ze er van spreken, of geloof je ze niet?
Dat is waar het in geloven op aan komt.
Gen 1:
24 Verder zei God: „Laat de aarde levende zielen voortbrengen naar hun soort: huisdieren en zich bewegend gedierte en wild gedierte der aarde naar hun soort.” En het werd zo.

28 Voorts zegende God hen en God zei tot hen: „Weest vruchtbaar en wordt tot velen en vult de aarde en onderwerpt haar, en hebt de vissen der zee en de vliegende schepselen van de hemel en elk levend schepsel dat zich op de aarde beweegt, in onderworpenheid.

Gen 2: 15 JHWH God nam nu de mens en plaatste hem in de tuin van Eden om die te bebouwen en er zorg voor te dragen.
Dit is allemaal puur fysiek.
Hoe komt men er dan bij dat het toekomstige paradijs in de hemel zou zijn?
Dat komt in feite door deze uitspraak: : „GIJ zult volstrekt niet sterven.
Nou, in de hemel weet ik niet. Het omschrijft hier inderdaad de aarde, maar een betere dan hoe we die nu kennen. Het lijkt op een voorloper waarin fysiek gezien alles heel anders is. Daarom zat ik te denken aan de engelen, hoe zij ook hier zijn, maar niet door ons gezien worden. Zo kan dat paradijs wel gebonden zijn met deze aarde, maar het toetreden ervan wordt door de engelen gehinderd, die wij zoals ik al zei niet door ons gezien worden. Het is in wezen een raadsel hoe dit zat en nu zit.
Even goed weet ik niet waar de hemel zal moeten zijn.

Later suggereerde hij dat er een onsterfelijke ziel zou zijn, die naar de hemel zou gaan.

Die gedachte vind je terug in alle vormen van afgoderij.
Gaitema schreef:Deze teksten gaan over het duizend jarige vredesrijk. Ik geloof ook dat het zo'n wereld ongeveer zal zijn, al snap ik niet alles. Dat de joden daar hun offerdiensten gaan houden lijkt me stug, aangezien dat niet nodig is, als ze Jezus hebben leren kennen.
Het duizendjarig rijk heeft tot doel mensen weer terug te brengen naar de volmaaktheid. Zo ver zitten we daar vanaf. Dan komen er de opstandingen van gestorven mensen. De meeste van hen hebben nog nooit over het goede nieuws gehoord. Zij zullen dus bijgepraat moeten worden. Dan zal iedereen zich vrijwillig moeten onderwerpen aan Gods regering.

Het is een hardnekkige gedachte dat de etnische Joden nog een rol spelen in Gods voornemen. Zij hebben Jezus en daarmee ook zijn vader verworpen. Vandaar ook dat God een geestelijk Israël instelde. Dit kan je vinden in Openbaring 7:4-8.
De letterlijk stammen kan je vinden in Num 1:4-15.
Er zijn duidelijke verschillen.

Jezus volgelingen doden niet. Jezus zei: : „Steek uw zwaard weer op zijn plaats, want allen die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard vergaan” (Mattheüs 26:52).

Vandaar ook deze profetie:
Jes 2: 4 En hij zal stellig rechtspreken onder de natiën en de zaken rechtzetten met betrekking tot vele volken. En zij zullen hun zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en hun speren tot snoeimessen. Natie zal tegen natie geen zwaard opheffen, ook zullen zij de oorlog niet meer leren.
Israël heeft God ook weer niet voorgoed verworpen. Hij heeft hen een belofte meegegeven.
Wij delen in die belofte.
Alpha

Bericht door Alpha »

Inktvlam schreef: Ik begrijp niet wat het vieren van kerstfeest met verwateren van geloof te maken heeft. Het is eerder andersom. Waarom altijd dat zure gedoe van geen verjaardagen en geen kerst vieren van Jehovah's (voet tussen de deur) getuigen?.
Je begrijpt dus niet dat afgodendienaren Gods koninkrijk niet kunnen beërven?
De genoemde feesten hebben beslist geen Bijbelse oorsprong.
De voet tussen de deur was al lang voor 1985 afgeschaft en officieel bekendgemaakt op congressen van 1985. Je loopt dus jaren achter.
Hij was verbaasd omdat hij, net als jij van mening was dat het daar altijd warm is.

December, Januari en Februari zijn geen perioden om daar buiten te kamperen. Het is koud en nat.
Zoals je in de tabel kan zien, ligt de gemiddelde temperatuur tussen de 13 en 15 graden en regent het er dan veel. Tot wel 200 mm per maand.
Van december tot februari heb je kans op winters (sneeuw) weer.

December 2013
Het Midden-Oosten zucht onder de inval van de winter. In landen als Libanon, Syrië, Jordanië en Israël sneeuwt het. Ook het pelgrimsoord Bethlehem is bedekt met een laag sneeuw. Op foto's is te zien hoe de Geboortekerk en een grote kerstboom ernaast volledig bedekt zijn met sneeuw.
Het komt zelden voor dat er in Bethlehem, waar volgens de Bijbel Jezus Christus werd geboren, sneeuw ligt. Het is er 's winters doorgaans boven nul. De gemiddelde minimumtemperatuur is 5 graden.
In de Israëlische hoofdstad Jeruzalem viel in 60 jaar tijd niet zoveel sneeuw als nu. Veel scholen bleven vandaag dicht en bussen reden niet meer.
Syrische vluchtelingenkampen hebben veel last van de sneeuwstormen.

Bethlehem ligt op een berg van 768 meter, dus 's nachts daalt de temperatuur aanzienlijk.
Het is niet ondenkbaar dat de temperatuur 2000 jaar geleden gemiddeld lager was, dan nu.
Ziel heeft in de traditie een andere betekenis gekregen, dan in de bijbel staat.
Ziel heeft in de bijbel betrekking op een persoon of dier of het leven van een persoon of dier.

Mattheüs 10:28 En wordt niet bevreesd voor hen die het lichaam doden maar de ziel niet kunnen doden; doch vreest veeleer hem die én ziel én lichaam kan vernietigen in Gehenna.

Ieder gestorvene kan een opstanding krijgen. Degenen die het oordeel van Gehenna hebben gekregen komen niet voor opstanding in aanmerking. Gehenna ( Dal van Hinnom) is een symbool voor eeuwige vernietiging.
Hou toch op. Het is de wachttorenclub die bewust Gods woord verziekt. .
De NWV heeft alle traditionele veranderingen, aanpasssingen, gecorrigeerd. Zo is overal Gods naam hersteld, waar deze is verwijderd.
Je bron is van mensen die er op Bijbelse gronden zijn uitgezet. (1 Korinthiërs 5:12,13.).

Interessant is dat de NWV simultaan beschikbaar is in vele honderden talen.

Wanneer je info opzoekt over een bedrijf, dan ga jij natuurlijk naar iemand toe, die daar op staande voet is ontslagen.
Die heeft natuurlijk betrouwbare info uit eerste hand.

Zo heb ik eens een studie gezien over diverse Bijbelvertalingen.
Alle vertalingen zijn fout, die afwijken van de SV.
Titus

Bericht door Titus »

Alpha schreef:
Inktvlam schreef: Ik begrijp niet wat het vieren van kerstfeest met verwateren van geloof te maken heeft. Het is eerder andersom. Waarom altijd dat zure gedoe van geen verjaardagen en geen kerst vieren van Jehovah's (voet tussen de deur) getuigen?.
Je begrijpt dus niet dat afgodendienaren Gods koninkrijk niet kunnen beërven?
De genoemde feesten hebben beslist geen Bijbelse oorsprong.
Het WTG ook niet. Onderzoek die club maar eens. O wacht, dat mag je niet als WTG'er want als ze je betrappen op het onderzoeken van het WTG zelf wordt je buitengesloten en voor dood gehouden.
Alpha

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef:
Zou God vandaag niet meer openbaren, zoals Hij vroeger deed?
Maakt God alleen nog maar gebruik van een boek, net als bij de Moslims met hun Koran?
Een boek, waarvan God nooit de opdracht had gegeven die samen te stellen?
Wat zijn menselijke leringen?
Dat is het toch als mensen op eigen houtje Gods woord gaan uitleggen, zonder dat God zelf hen daarin heeft onderwezen? Ik denk dat dit de basis is van de verdeeldheid van het christendom.
We denken dan door God zelf onderwezen te zijn, maar zijn eigenlijk op het verkeerde been gezet.
Ik geloof eigenlijk niet dat er ook maar 1 gemeente te vinden is, waarin heel Gods waarheid gepreekt wordt. Ook de Jehovagetuigen niet.
In deze tijd zijn er geen, direct door God aangestelde, boodschappers meer, zoals Jona of Jesaja. Je ziet wel dat er in de loop der eeuwen mensen opstonden die het ontdekte evangelie al levenswijze gingen zien en dat toepasten. Dat werd door de gevestigde religie niet geaccepteerd en kreeg je vervolgingen als in de eerste eeuw.

Het klopt niet, dat God nooit een opdracht gaf, om iets op te schrijven. Daniël kreeg letterlijk de opdracht om iets op te schrijven, ook Johannes kreeg een opdracht van Jezus. De anderen kregen die inspiratie van God en in het algemeen heeft men daar geen verschil van mening over.

Menselijke leringen zij die leringen, die niet uit de Bijbel afkomstig zijn.

Door de Bijbelse leer als levenswijze te zien, kan je dat als belangrijkste prioriteit stellen. Jezus laat dat ook zien.

Verdeeldheid bij de christenheid is ontstaan door afval. Paulus heeft dat voorzegt.
Ik heb de reden daarvan al vaker aangehaald. De geloofsleer is geleidelijk aan vermengt met de Griekse filosofie.

Wanneer je open en eerlijk de Bijbel leest en je best doet om te begrijpen wat dar staat, dan wordt je indirect door God onderwezen.
On-Bijbelse leringen verhinderen dat echter, het goede nieuws raakt daardoor gesluierd.

Vandaar ook dat uitleg een zaak van God is en hij geeft aan wie hij wil.

Er zijn nu eenmaal geen volmaakte mensen op aarde. Toch maakt God gebruik van hen, om wereldwijd het goede nieuws te verkondigen. Mt 24:14.
Zelfs de apostelen waren niet volmaakt.
Paulus schreef daarom: " ellendig mens die ik ben". Romeinen 7:21-24.

[modbreak Trajecto] In deze post ben je weer bezig een opvatting (die van de WTG) als onwrikbare waarheid te presenteren en niet als een opvatting die je aanhangt. Dit mag niet op dit forum.
Er gaan officiële waarschuwingen komen als je het blijft doen.