Allie schreef:Lees goed wat je zelf schrijft. "Alles wat BEGINT te bestaan". God is er altijd geweest, zoals in de Bijbel staat beschreven. Oorzaak en gevolg heeft dus geen invloed op Hem. Misschien had ik ook "tijdloos" met hoofdletters moeten schrijven.
Ik begrijp niet waar dit nu opeens vandaan komt. Heb ik gezegd dat God een oorzaak nodig heeft?
"Eerste keus van ons handelen".
Er stond "eerste oorzaak van ons handelen", niet eerste keus. Het lijkt er op dat jij degene bent die niet goed leest.
"Onze keuzes beginnen te bestaan", we hebben altijd keus gehad. Dat heb ik hiervoor uitgelegd. Onze mogelijkheid om keuzes te maken hoort bij ons bewustzijn, die we bij ons ontstaan hebben gehad. Hierbij is echter niet vastgesteld WELKE keuzes we zullen maken. Daar laat God ons vrij in. En dat ging al heel snel fout.
Ok, gesteld dat je bedoelt dat Eva zelf de keus maakte van de vrucht te eten, ben je het dan eens dat God
niet de eerste oorzaak was van Eva's keus, en ben je het dan ook eens dat God dan ook
niet de eerste oorzaak is van alles dat begint te bestaan?
Dus ik zeg niet dat onze keuzes niet begonnen zijn, (...)
Nou, dat heb je wel gezegd. Mijn tweede premisse was
onze keuzes beginnen te bestaan, en jouw reactie was dat mijn beide premissen -dus ook de tweede- niet klopten.
(...)ik zeg dat onze keuzes bij ons horen als mens zijnde. Dus er was niet eerst een mens en dan onze keuze, het hele pakket was er toen God de mens schiep.
Wat nu weer? Ik neem aan dat je niet bedoelt dat God Eva geschapen heeft compleet met keus en al om van de vrucht te eten.
Volgens mij haal je net als Anja de begrippen
keuzevrijheid en
een keuze maken door elkaar. Als Eva de vrijheid had om te kiezen om van de vrucht te eten of dat niet te doen, heeft ze daarmee nog geen keuze gemaakt. Pas als ze ervoor kiest daadwerkelijk te eten, maakt ze de feitelijke keuze. Die keuze heeft een oorzaak (of niet, afhankelijk van welke filosofie je volgt). Uit bovenstaande begrijp ik dat jij denkt dat de
uiteindelijke oorzaak
van de keuze om te eten in Eva zelf zit. Prima, maar dan begint de keuze om van de vrucht te eten dus niet bij God, en dan is God dus niet de eerste oorzaak van alles dat begint te bestaan. Q.E.D.
Nogmaals, het gaat dus niet om de
mogelijkheid om te kiezen, maar om de
feitelijke keuzes die we maken.