peda schreef: ↑22 sep 2018, 15:51
Ik kan nu weer opnieuw gaan melden zoals reeds eerder vermeldt dat in bijbel meer godendom wordt aangesproken. Historisch volg ik Mart met zijn constatering dat de Joodse Godsdienst hoogstwaarschijnlijk uit een oorspronkelijk meer godendom is voortgekomen. Dat Mart kunnen volgen, is evenwel kijken vanuit de inschatting van een historisch perspectief, maar theologisch ( andere bril op het hoofd ) volg ik een volstrekt ander perspectief
Mart volgt niet alleen een historisch perspectief, maar ook een theologisch perspectief.
Naar die mening neigt de moderne archeologie (JHWH had bijvoorbeeld een echtgenote genaamd Asjerah) en daarvan vallen eveneens nog sporen in de T'NaCH te vinden.
Sporen in de tenach
Jozua 24:19 noemt elohiem enkelvoudig hij/het (הוא) en gebruikt zoals gewoonlijk een enkelvoudig bijvoeglijk naamwoord קנוא (jaloers) en een enkelvoudig werkwoord ישא (hij vergeeft), maar heeft plots een meervoudige verbuiging van het bijvoeglijke naamwoord אלהים קדשים (= heilige goden) in plaats van אלהים קדוש (= heilige God), wat een vrijwel onmogelijke anomalie is bij een oorspronkelijk enkelvoud. Hetzelfde vindt eveneens elders plaats, zoals in Jeremia 10:10: אלהים חיים (levende goden) in plaats van אלהים חי (levende God), of 2 Samuel 7:23: הלכו אלהים (= goden gingen) in plaats van הָלַך אלהים (God ging), of Psalm 58:12: אלהים שפטים (goden berechten) in plaats van אלהים שפט (God berecht), etc.
Dit is toch echt theologisch en uit de bijbel, niet historisch.
In deze draad heb je een gesprek met peda/theoloog en niet met peda/historicus. Ik kan beiden voor de 100% uit elkaar houden, het toppunt van dualisme derhalve , alleen begrijp jij dat niet, zo is mijn inschatting.
Ik begrijp je prima. Ik zoek de waarheid, wat was het werkelijk. Jij beperkt je tot: wat geeft de bijbel aan.
Als je de vraag wilt beantwoorden, kun je niet om de historie heen.
Ik ben geen gelovige, maar heb een theologische bril op mijn hoofd. Nogmaals dat God Abraham en voor hem Henoch en Noach het Monotheïsme in hun oren heeft ingefluisterd, dat geloof ik niet, maar voor de theologische verdediging van de Rode Draad, speelt dat geen enkele rol.
Waarom wil een agnost een theologische bril op hebben ? Het was toch juist jouw insteek dat alle meningen an sich goed zijn, mits consistent.
Maar je negeert alle teksten die ik geef.
En aan de ene kant geef je aan dat er sprake is van meer goden en aan de andere kant geef je aan dat de elite monotheistisch was. Die twee kunnen niet beide waar zijn.
Exodus 20 zegt dat je geen andere goden mag hebben. Dat is dan toch tegen het gehele volk gericht. Waarom die vermaning als er geen andere goden zijn.
Ik denk nog steeds dat je de termen verwart. Monotheisme is: er bestaan geen andere goden, die zijn er niet. Er is maar 1 God.
Henotheisme: er zijn wel meerdere goden, maar de God van de joden is de belangrijkste en de enige met wie ze communiceren.
De bijbel geeft toch aan dat er meerdere goden zijn en dat is dan toch minimaal henotheisme ?