Bijbelteksten zijn geschreven door Joden in de joodse verhalende traditie.peda schreef: 14 dec 2023, 09:41Dat is bij interpretatie niet te ontkennen. De verschillende geloofsstromingen onderscheiden zich nu eenmaal van elkaar op basis van verschillende interpretatie. DBI gaat in mijn optiek uit van minimale of geen interpretatie van bijbel teksten, maar de totale bijbel inhoud volledig letterlijk lezen, dat doet in mijn optiek geen enkele geloofsstroming. Ik begrijp zelve dat er overal " interpretatie "' ten grondslag ligt aan een specifieke bijbel duiding.Tiberius Claudius schreef: 14 dec 2023, 09:11
Ik betwijfel of het altijd wel interpretatie is.
Vaak is het niet mer dan een uitleg, die een gewenst resultaat oplevert.
Voor mij de bekende "' bonte stoet "" van opvattingen.
In die zin horen ze ook gelezen te worden.
Doe je dat niet, of ontbreekt de kennis daarvoor, dan ge ja onherroepelijk de bietenbrug op.
Zoal
Christenen zijn die verhalen letterlijk gaan nemen, wat ook de reden is dat ik in discussie met gelovigen vaak de letterlijke tekst neem om hen te spiegelen.
Het lastige is dat die letterlijke lezing vaak hand in hand gaat met een interpretatie, waardoor bv de RK kerk er een hele eigen leer is op na gaan houden waarvan slechts een deel is terug te vinden in de Bijbel.
De laatste eeuwen zijn steeds meer mensen de teksten gaan 'interpreteren op hun eigen wijze' ofwel: uitleggen zoals het ze zelf goed uitkomt. Sja en daarmee kun je alle kanten op en eindig je met wat @Tiberius Claudius hier ook stelt: een uitleg die een gewenst resultaat op levert.